4) Hallituksen esitys laeiksi laajakaistarakentamisen tuesta
haja-asutusalueilla annetun lain sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista
annetun lain muuttamisesta
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa rouva puhemies! On syytä hämmästellä hallituksen
esitystä laajakaistarakentamisen tuista. Esityksessä on muutamia
kohtia, jotka olisi voitu kirjoittaa selkeämmin.
Esimerkiksi 11 §:ssä ja sen 3 momentissa
todetaan, että tukikelpoisia kustannuksia eivät
ole kustannukset sellaisella "- - alueella, joka ulottuu
kahden kilometrin päähän sellaisesta
liityntäpisteestä, josta voidaan tarjota edistyksellisiä viestintäpalveluita".
On yritetty selvittää, mitä tämä käytännössä tarkoittaa,
mutta aivan selvää vastausta tähän
ei ole löytynyt. Ministeriö voisikin lakitekstejä kirjoittaessaan
pyrkiä laajemmin avaamaan pykälien ja momenttien
sisältöä, jotta ei synny tilanteita,
joissa lakia voidaan tulkita miten vaan, oman mielensä mukaan.
Lisäksi olen edelleen sitä mieltä,
että tämä laajakaistatuesta annettu laki
on torso ja kansalaisia eriarvoistava aivan samaan tapaan kuin jätevesiasetuskin
on. Tässä tapauksessa ei ole oikein, että syrjäseudun
asukas joutuu omasta pussistaan maksamaan nopean internetyhteyden
saadakseen ylimääräisiä kustannuksia,
joita keskustassa asuvat eivät joudu maksamaan. Laajakaistan rakentamisesta
annettavan tuen tulisikin ulottua maksuttomasti kaikkialla kotiin
asti, eikä siinä pidä olla mitään
enintään 2 kilometrin mittaisia omakustanneosuuksia,
kuten nyt on.
Arvoisa rouva puhemies! Ilmoitan jo tässä vaiheessa,
että tulen lakiesityksen toisessa käsittelyssä jättämään
lausumaesityksen, jolla puututaan tähän vakavaan
epäkohtaan.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensimmäisenä totean
ed. Pentti Oinoselle sen, että kun viime vuonna oli tuo
laajakaistatukilaki käsittelyssä, niin siinä mietinnössä valiokunta ehdotti
eduskunnalle hyväksyttäväksi lausuman, jonka
mukaan eduskunta edellyttäisi, että hallituksen
tulee tosiaankin selvittää, arvioida kaikki käytettävissä olevat
eri lisärahoitusmahdollisuudet laajakaistahankkeella rakennettaviin
viestintäverkkoihin nimenomaan niitten niin sanottujen viimeisten
kilometrien ongelman osalta, jotta pystyttäisiin turvaamaan
tämä tilaajayhteys myös niille kotitalouksille,
jotka katsovat, että ne tarvitsevat laajakaistayhteyttä,
mutta niillä ei ole näitten mahdollisesti suurehkojen
kustannusten vuoksi siihen edellytyksiä. Tämmöinen
selvitys hallituksen pitää antaa nyt liikenne-
ja viestintävaliokunnalle elokuun loppuun mennessä tänä vuonna.
Mielenkiinnolla itsekin odotan, mitä siitä selvityksestä tuleman
pitää.
Toinen asia, mihinkä valiokunta edellisessä mietinnössä viime
vuonna kiinnitti huomiota, oli kuntien mahdollisuus, se mitenkä taloudellisissa vaikeuksissa
olevat kunnat pystyvät turvaamaan oman osuutensa tästä laajakaistahankkeesta.
Siinä edelleenkin osalla kunnista on selvästi
ongelmia, ja ne pohtivat vakavasti, pystyvätkö sen
turvaamaan. Hyvä asia siinä oli se, että porrastettiin tätä kuntien
omaa osuutta erityyppisille kunnille kolmella eri portaalla.
Itse tämä esityshän tosiaan vain
vahvistaa sitä päätöstä,
mikä jo pari vuotta sitten, 2008, tehtiin, jossa todettiin,
että lähes kaikki suomalaiset tulevat enintään
2 kilometrin etäisyydelle tuosta 100 megabittiä per
sekunti -yhteydestä vuoteen 2015 mennessä.
Tämä tavoite on hyvä edelleen pitää mielessä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Viime tiistaina käytiin maaseutupoliittinen
keskustelu, ja siinä kaikki eduskuntaryhmät peräänkuuluttivat
kaikkien päätösten ja ratkaisujen maaseutuvaikutusten
arviointia, että se on otettava jokaisessa päätöksessä mukaan.
Tämä asia, joka on siis laajakaistahankeohjelma,
on sellainen, joka pitäisi vielä ottaa erittäin
tarkasti maaseutuvaikutusten arvioinnin kohteeksi.
Tämä on totta kai peruslähtökohdiltaan
maaseutuystävällinen, mutta tämä jättää vakavia
eriarvoisuusongelmia sisäänsä. Nyt markkina-analyysejä tehdään
tämän jälkeen, ja niistä tulee
raskas menettely väistämättä,
vaikka valiokunta täällä korostaa, ettei
näin saisi tapahtua. Tämä hallituksen
suunnitelma jakaa ihmiset raskaasti eriarvoiseen asemaan. Taajamakunnissa
markkinavoimat hoitavat laajakaistan jokaiselle, maaseutukunnissa
operaattorit, valtio ja kunta maksavat osan ja sitten kun mennään
vähän etäämmälle, haja-asutusalueelle
tai kauemmaksi verkosta, niin omavastuuosuus tulee mukaan ihmisille,
yrittäjille. Tältä osin ongelmat jäävät,
ja maaseudulla nopeiden yhteyksien saaminen on siis oman ja usein
köyhän kunnan rasituksena, ja tätä ei
voi pitää oikeudenmukaisena.
Arvoisa puhemies! Siiten on ilmennyt käytännössä sellaisia
ongelmia, että on niin haja-asutusaluevaltaisia kuntia,
että yksikään operaattori ei ole tehnyt
yhtään tarjousta tämän yhteyden
rakentamiseksi. Ja ainakin tässä taannoin vastaus siihen,
miten tämmöinen ongelma ratkaistaan, jotta tämä kokonaisohjelma
toteutuu, oli se, että kunnan pitää maksaa
se operaattorin osuus ja näin varmistaa tämän
laajakaistayhteyden syntyminen, toteutuminen kaikkialla. Jos todella
näin on, että köyhien kuntien, esimerkiksi
Pohjois- ja Keski-Suomessa on tämä tilanne, pitää maksaa se
osuus, niin se täysin kohtuutonta, ja tähän
pitää vielä paneutua.
Jari Leppä /kesk:
Rouva puhemies! Tämä haja-asutusalueiden
laajakaistahanke on erinomainen ja myönteinen ratkaisu
niin koko Euroopan unionilta kuin myöskin Suomelta. Valiokunnalle
pitää antaa kiitos siitä, että se
on hyvin voimakkaasti alleviivannut näitä jo täällä edellä esille
tuotuja asioita, jotka liittyvät tasapuolisuuteen ja siihen,
että kaikilla olisi mahdollisuus aidosti saada tämä laajakaistayhteys
itselleen. On täysin välttämätöntä nykyaikaisten
toimintojen osalta ja varsinkin tulevien palvelumuotojen osalta,
että meillä tietoliikenneyhteydet toimivat ja
ne toimivat jokaiseen kotiin, jokaiseen yritykseen, missä sitten
Suomessa sijaitsevatkaan.
Me emme ole tietoyhteiskunta-asiassa enää maailman
kärkeä, ja se on erittäin valitettava asia.
Yksi syy siihen on aikanaan huonot päätökset,
joilla ei velvoitettu operaattoreita toimimaan koko maan kattavasti.
Ja nyt tämä laki paikkaa niitä aiemmin
huonoja päätöksiä, joita olemme valitettavasti
joutuneet tekemään. Tällä on
kiire, ja vihdoin viimein tämä nyt tulee.
Puhemies! Toivottavasti hallinnollisesti tämä on
mahdollisimman yksinkertainen. Meillä suomalaisilla on
tapana hallinnoida yli oman tarpeen, ja toivon, että tässä ei
nyt niin käy, vaan pystymme virtaviivaistamaan myöskin
tämän koko projektin hallinnoinnin niin, että se
ei tarpeettomasti viivytä omalta osaltaan tämän
hankkeen rakentamista.
Puhemies! Kolmas asia on kuntien maksuosuudet. Pidän
myöskin epäoikeudenmukaisena sitä, että kunnat
on jaettu näin kategorisesti kolmeen maksuluokkaan. Se
aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia nimenomaan siellä,
missä se laajakaistan tarve on ehkä kaikkein suuri,
ja siksi myöskin sitä taustaa vasten tuo arviointi
on välttämätöntä, jonka
hallitus antaa valiokunnalle. Ja myöskin niille pilottikunnille,
jotka ovat mukana tässä hankkeessa, pitää olla
oma maksuosuutensa, että pilotoinnista ei joudu maksamaan
enemmän kuin esimerkiksi sitten jatkossa seuraavat kunnat,
jotka tätä rakentavat. Niille täytyy
tulla oma maksuosuutensa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys on aika mielenkiintoinen, kun sen lukee. Itse olen ymmärtänyt, että tämä hallituksen
esitys pohjautuu hyvin pitkälle komission vaatimuksiin.
Kun täällä puhutaan Deggendorf-ehdosta,
eli takaisinperinnästä mahdollisesti määrätyissä tilanteissa,
ja kun pohtii 11 §:n 2 momentin 3 kohdan muutosta,
niin itse jouduin kyllä ymmälle aika tavalla tämän
lisäyksen kohdalla. Kun siellä puhutaan nimenomaan
ei-tukikelpoisista kustannuksista ja siellä puhutaan 2
kilometrin päässä olevasta huoneistosta — tai
siitä, mistä tätä laajakaistaverkkoa käytetään,
2 kilometriä siihen liitäntäpisteeseen, johon
se on vedetty — niin jää vaan pohtimaan, mitä tarkoitetaan
sitten niissä tilanteissa, kun se on yli 2 kilometriä.
Tältä osin olisin odottanut, että tässä valiokunnan
kannanotossa olisi avattu hieman enemmän tätä hallituksen
esitystä.
Tämä on varmasti hyvää tarkoittava
jne., mutta täällä hallituksen esityksen
perusteella puhutaan nimenomaan takaisinperinnästä ja
viitataan tähän vetoomukseen siitä, että "- -
Suomen viranomaiset sitoutuvat lykkäämään
laajakaistatuen maksamista kaikille sellaisille yrityksille, jotka ovat
saaneet aikaisemmin komission päätöksellä yhteismarkkinoille
soveltumattomaksi määriteltyä sääntöjenvastaista
tukea - -". Eli minä en päässyt
oikein puuta pidemmälle tämän hallituksen
esityksen siitä tarkoitusperästä, että haluttaisiin
tukea lähivuosina Suomen tietoyhteiskuntaa sellaiseksi,
että me pystyisimme kilpailemaan myös muitten
kanssa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä tietenkin pitää muistaa
se, jonka ed. Komi itse asiassa tuossa omassa puheenvuorossaan sanoikin,
että tämä on korjausta tuohon hallituksen esitykseen
176, joka oli viime vuonna. Elikkä se pitää ottaa
pohjalle silloin, kun katsoo tätä koko esitystä,
elikkä tässä ei aukaistu lähellekään
kaikkia pykäliä, muuta kuin ne, mitkä komissio
itse asiassa ehdotti tarkennettavaksi. Niiltä osin on sitten
tarkennettu tätä esitystä ja muutettu
siihen suuntaan, mitä komissio edellytti suunnattavaksi.
Sitten, mitä ed. Jari Leppä sanoi, niin ikävä kyllä tämä ei
kovin hirveän yksinkertainen ole, kun se näyttää,
ettei sieltä EU:sta kovin yksinkertaisia asioita tule.
Elikkä tämä hallinnointi paisuu turhankin
raskaaksi nimenomaan näitten kilpailuttamisien ja muitten
säännöksien kautta, markkina-analyysien
osalta. Vähän tuntuu sille, että onko
niissä aina kaikissa järkeä, mutta ne
on tehtävä, niin ne on tehtävä,
ei voi mitään. Siinä mielessä tämä ei
ole sieltä parhaasta päästä tämäkään.
Sitten kuntien maksuosuudet. Se on tietynlainen epäkohta,
että siellä on erilaisia luokitteluja. Erilaisia
kuntia on sitten asetettu vähän eriarvoiseen asemaan,
mutta jotakin kait sille piti tehdä, jotta se raha riittää.
Nyt itse asiassa valiokunta tässä omassa lausumassaan
sanoo, että kaikki muutkin rahoitusvaihtoehdot tulee tuoda
hallituksen valiokunnalle tietoon. Miten yksittäisen kansalaisen
asemaa voitaisiin parantaa, se on kiistatta myös ongelma,
mutta onhan tässä myös niin kuin rehellisyyden
nimissä sanottava se, että eiväthän
kaikki tarvitse näin nopeaa laajakaistayhteyttä välttämättä toteuttaakseen
sitten niitä palveluja tai mitä he itse asiassa
laajakaistayhteyden kautta saavatkaan. Elikkä se,
että se vedettäisiin kaikille ilman, että mitään
tarvetta on, ei sekään tunnu kovin järkevälle.
Siitä syystä on myös sanottu se täällä ulos,
että niille, jotka tarvitsevat, yritetään
sitten rahoitus järjestää.
Yleiskeskustelu päättyi.