Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täällä eduskunnassa käytetään
monenlaisia puheenvuoroja erilaisissa tilanteissa. Ajankohta huomioon
ottaen on ymmärrettävää, että salissa
istuu puhujan lisäksi kolme kollegaa. Mutta se peruste,
miksi halusin tulla esittelemään valiokunnan mietinnön
hallituksen esityksestä, jonka otsikko on "Hallituksen
esitys laiksi sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista
koskevan Euroopan unionin lainsäädännön
soveltamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi",
on se, että tällä esityksellä ehdotetaan
säädettäväksi laki sosiaaliturvajärjestelmien
yhteensovittamista koskevan Euroopan unionin lainsäädännön
soveltamisesta.
Suomi on ollut Euroopan unionin jäsen vuodesta 1995
lähtien. Me elämme vuotta 2010 ja tänään
olemme tilanteessa, jossa meillä on laki, jossa käytännössä ja
noin kansankielellä ilmaisten lain muodossa vahvistetaan
se, miten Euroopan unionin jäsenten liikkuessa maasta toiseen sosiaaliturvajärjestelmät
toimivat, miten ne yhteensovitetaan. Tämä on,
ja tämä valiokunnan mietinnön ulkopuolelta
sanottuna, periaatteellisesti asia, josta voi ennustaa, että siitä keskustelu tulee
lähivuosina jatkumaan. Integraation tiivistyessä edelleen
yhä useammin tullaan tilanteeseen, jossa kysytään,
miten sosiaaliturvajärjestelmät toimivat, ja totean
uudemman kerran ohi valiokunnan mietinnön: suomalainen
ja tämä pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunnan
malli on jonkin verran ja aika paljonkin toiselle perustalle rakentuva
kuin keskisessä Euroopassa on, ja ei ole ihan vaivatonta
se, miten ensinnäkin direktiivien implementointi tehdään,
ja toisaalta, ja ihmisten kannalta tärkeintä,
miten pystytään huolehtimaan siitä, että sosiaaliturva
on olemassa niissä tilanteissa, missä esimerkiksi
työskennellään, opiskellaan toisessa
EU:n jäsenmaassa.
Arvoisa rouva puhemies! Euroopan unionin sosiaaliturvan koordinaatiota
koskeva uudistettu täytäntöönpanoasetus
tulee voimaan 1.5.2010. Täytäntöönpanoasetuksen
voimaantulopäivästä sovelletaan myös
sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annettua
asetusta. Asetuksessa säädetään
jäsenmaasta toiseen liikkuvien henkilöiden sosiaaliturvasta
ja siitä, mikä jäsenmaa on tai mitkä jäsenmaat
kulloinkin ovat vastuussa sosiaaliturvasta. Säännökset
ovat suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki eri sosiaaliturvalaitosten toimivallasta ja tehtävistä toimeenpantaessa
unionin lainsäädäntöä Suomessa.
Lisäksi esitykseen sisältyvissä lakiehdotuksissa
on unionin lainsäädäntöä täydentäviä kansallisia
säännöksiä.
Tässä esityksessä on kaksi osaa.
Ensinnäkin tällä esityksellä — kuten
valiokuntakin toteaa, pidämme tätä erittäin
myönteisenä — unionin alueella jäsenvaltiosta
toiseen liikkuvien henkilöiden sosiaaliturva-asioiden hoitamista
varten luodaan yhteinen sähköinen järjestelmä.
Tämä on periaatteellisesti iso asia: 27 jäsenmaan
alueelle komission koordinoima yhteinen sähköinen
järjestelmä. Meillä tämän
esityksen mukaan järjestelmän rakentaminen ja
ylläpito tullaan sijoittamaan Kansaneläkelaitoksen
yhteyteen. Valiokunta pitää ratkaisua tarkoituksenmukaisena, koska
Kansaneläkelaitoksessa on ennestään laajoja
tietojärjestelmiä ja osaamista niiden rakentamisesta
ja ylläpidosta. Komissio vastaa järjestelmän
kansainvälisen osuuden rakentamisesta, kukin jäsenmaa
omasta kansallisesta osuudestaan. Tämä laki pitää sisällään
sen, miten kustannustenjako kansallisella tasolla järjestetään.
Valiokunta toteaa, että järjestelmän
perustamisesta aiheutuviin kustannuksiin tulisi ja tulee valiokunnan
näkemyksen mukaan varautua valtion talousarviossa ja Kansaneläkelaitoksen
toimintamenomäärärahassa ottaa riittävästi
huomioon Kelalle aiheutuvat investointikustannukset.
Tässä yhteydessä, vaikkei asia suoraan
tähän lakiin liitykään, valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että Kansaneläkelaitos
rakentaa parhaillaan myös terveydenhuollon käyttöön
tulevaa kansallista tietojärjestelmäpalvelua,
johon sisältyvät sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakastietojen sähköinen käsittely ja
sähköiset lääkemääräykset.
Valiokunta pitää tärkeänä,
ettei sen rakentamisaikataulu vaarannu, ja toistaa aiemman vaatimuksensa
siitä, että sen rakentamiseen varataan riittävät
voimavarat.
Tässä on kyse Euroopan laajuisesti isosta
harjoituksesta, kun me tiedämme, millainen tilanne meillä kotomaassa
on ollut. Me olemme säätäneet vuonna
2007 lain, jonka mukaan meillä pitäisi olla Kelan
ylläpitämä tietojärjestelmä terveydenhuollon
asiakastietoihin liittyen ensi vuoden keväänä,
mutta homma on vielä, voisiko nyt sanoa hieman löysästi,
hieman kesken.
Tämä on toinen osa tätä nyt
ensimmäisessä käsittelyssä olevaa
lakia. Se toinen puoli on se, että lainsäädännön
tasolle tuodaan sosiaaliturvan koordinaatiota koskevat asetukset
ja erityisesti täytäntöönpanoasetus.
Me emme tässä mietinnössä lähteneet
kahlaamaan sen enemmälti läpi, mitä kaikkea
tuohon sosiaaliturvaan liittyy.
Valiokunta nostaa yhden asian esiin, ja se liittyy siihen, että unionin
asetuksen nojalla henkilöllä on oikeus hakeutua
hoitoon toiseen jäsenvaltioon. Toistaiseksi Suomesta on
hakeuduttu toiseen jäsenvaltion hoitoon varsin rajallisesti. Suomeen
hoitoon hakeutuvat ovat pääsääntöisesti
olleet ulkomailla pysyvästi asuvia Suomen kansalaisia,
jotka haluavat saada hoidon Suomen julkisessa terveydenhuoltojärjestelmässä.
Rajojen yli tapahtuvan hoitoon hakeutumisen oletetaan kuitenkin
tulevaisuudessa kasvavan.
Esityksessä ehdotetaan, että Suomessa luvan toisen
jäsenvaltion hoitoon hakeutumiseen antaisi Kansaneläkelaitos.
Kela hankkisi julkisen terveydenhuollon yksiköltä lausunnon
hoidon saatavuudesta Suomessa sekä hoidon kuulumisesta julkisen
terveydenhuollon piiriin. Lausunto olisi sitova lupapäätöstä tehtäessä.
Kela antaisi valituskelpoisen päätöksen
maksusitoumuksesta eli hakemuksen hyväksymisestä tai
epäämisestä. Valiokunta pitää ehdotettua
keskitettyä päätöksentekomallia
perusteltuna. Valiokunta korostaa, että päätöksenteossa
on syytä seurata hoitoonpääsyn yhtenäisten
kriteerien noudattamista. Kustannusvastuu hoidosta määräytyy
jäsenvaltioiden kesken asetuksen määräysten
mukaisesti. Kustannuksista vastaa se valtio, joka on toimivaltainen
henkilön sairaanhoitokustannusten osalta. Pääsääntöisesti
se on työskentelyvaltio. Eläkkeensaajien osalta
kustannuksista vastaa joko valtio, josta eläke maksetaan,
tai eläkkeensaajan asuinvaltio. Suomen sisäinen
kustannusvastuu ei esityksen johdosta ole muuttumassa.
Arvoisa rouva puhemies! Iso periaatteellinen asia, jossa voi
ennustaa, että ei ole viimeinen laki, joka tässä talossa
säädetään tämän
aihepiirin tiimoilta.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula nostikin esiin
tuossa tuon, että Kela rakentaa parhaillaan tätä tietojärjestelmäpalvelua,
josta tosiaan paljon on puhetta ollut, mutta aikataulussa on ollut
toivomisen varaa, ja toivon aivan samoin kuten tässä valiokuntakin,
että tuota aikataulua, jos ei nyt pystytä kiirehtimään,
niin ainakin sen toteuttamiseen varataan riittävät
voimavarat. Muutenkin tässä sähköisen
tietojärjestelmän puolella sosiaali- ja terveyspuolella
omasta mielestäni ainakin tuntuu ilmiselvältä,
että seuraavissa hallitusohjelmaneuvotteluissakin tämä täytyy
nostaa esiin ja priorisoida, jotta saadaan noita tuottavuustavoitteita
ja tehokkuustavoitteita tällä sektorilla myös
sitten toteutettua.
Kun tässä tosiaan unionin asetuksen nojalla henkilöillä on
oikeus hakeutua hoitoon toiseen jäsenvaltioon, ja tässä mietinnössä todetaan,
että aika rajallisesti on tällä hetkellä hakeuduttu
hoitoon toisiin maihin, mutta että tämän
oletetaan tulevaisuudessa kasvavan, niin minkälaisia arvioita,
muistaako puheenjohtaja, teillä kenties valiokunnassa näistä lukumääristä oli
ja sitten siitä suunnasta, Suomeen päin vai Suomesta
poispäin?
Tietysti tässä yhteydessä voi nostaa
esiin myös sen, että nythän meillä Suomessa
aletaan tulevaisuudessa päästä siihen,
että Suomessa voi hakeutua hoitoon muualle kuin siihen
omaan terveyskeskukseen, aluksi ilmeisesti oman kunnan rajojen sisäpuolella,
sittemmin erva-alueen sisällä, mutta tavallaan
tämä on niin kuin tämmöinen isompi
asia, joka on ollut voimassa, ja nyt sitten tullaan Suomessa kansallisesti
vasta vähän niin kuin perässä täällä maan
rajojen sisäpuolella tässä asiassa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä laissa
ollaan luomassa unionin alueella jäsenvaltiosta toiseen
liikkuvien henkilöiden sosiaaliturva-asioiden hoitamista
helpottavaa koko unionin laajuista järjestelmää,
niin haluan todeta tässä yhteydessä,
että kun tämä on komission vastuulla
ja hieman sivuten, eikä vaan hieman vaan aika merkittävälläkin
tavalla, myös kotimaista keskustelua, kun meillä on
tämä oma hankkeemme menossa, joka on aikataulullisesti viivästynyt,
niin komissio on valiokunnan saaman selvityksen mukaan ratkaissut
tämän asian niin, että komissio ei suinkaan
itse tee tätä vaan on yksityiset toimijat kilpailutettu
Euroopan tasolla ja valittu tämän kilpailutuksen
perusteella se, joka rakentaa tämän Euroopan laajuisen
järjestelmän.
Meillä on valiokunnassa usean kerran nyt viimeisten
viikkojen aikana eri yhteyksissä ensinnäkin otettu
kantaa tähän meidän kotimaan tilanteeseemme,
ja kyllä sieltä on löydettävissä muun muassa
sellaisia elementtejä ongelmiin liittyen, joissa meillä on
laki. En moiti millään tavalla Kelaa, koska Kela
on varmuudella tehnyt sen, mitä heidän on pitänytkin
tehdä. Mutta on aavistuksenomaisia ongelmia siinä,
miten tämän kaiken tiedon hallinta olisi paras
ja kenen ansiosta paras toteuttaa. Yksityisillä toimijoilla
on omia järjestelmiään, ja vaikka meillä on
keskitetty malli ja tavoite on hyvä, Kelaan luotetaan ja
Kela sen hoitaa, osa viivästyksestä johtuu siitä,
että keskusteluyhteys ei välttämättä ole
ollut paras mahdollinen.
Ed. Komi kysyi täällä sitä,
kuinka paljon meillä on näitä henkilöitä,
jotka tulevat Suomeen hoitoon, ja kuinka moni Suomesta pois lähtee.
En numeroita muista, mutta sellaisen lauseen muistan, että tässä yhteydessä ja
terveydenhuoltoon liittyen hoitoa haetaan. Kyllä me olemme
saari, joka on kaukana. Muualta ei tänne runsain määrin
ole rynnijöitä tulossa eikä tullut.
Yleiskeskustelu päättyi.