Petteri Orpo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnassa on tällä kaudella
käynnistetty tärkeä hallinnon kehittämisen
prosessi. Tähän hankkeeseen ja prosessiin lähdettiin
sen tähden, että talossa koettiin hyvin voimakkaasti,
että hallinnossamme on paljon parantamisen varaa, paljon
epäselvyyksiä esimerkiksi henkilöstöjohtamisen
puolella ja erityisesti talon sisäisissä prosesseissa.
Hanke on edennyt eteenpäin nyt siihen pisteeseen, että säädösesityksiä on
annettu puhemiesneuvostosta muulle eduskunnalle käsiteltäväksi,
ja tässä vaiheessa halusin kuitenkin käyttää tämän
puheenvuoron.
Tämä hanke on saanut paljon kritiikkiä osakseen,
mutta olisi tärkeä huomata se, että paljon hyödyllisiä uudistuksia
on jo hallinnon kehittämisen tiimoilta saatu aikaan. Erityisesti
on edetty talouden ja toiminnan suunnittelun ja seurannan saralla,
ja ehkä konkreettisena esimerkkinä voisin nostaa
esille sen, että vuoden 2009 tilinpäätös
näyttää olevan reilusti positiivinen.
Miljoonia euroja säästöjä on
saavutettu aika pitkälle tiukalla talouden seurannalla
ja toiminnan hyvällä suunnittelulla.
Eli siis eduskunnan kansliassa on toteutettu mittava hallinnon
kehittämishanke, ja tämä hanke on herättänyt
osaltaan paljon kritiikkiä, mutta on tehty siis paljon
hyödyllistä ja näkemykseni mukaan ehdottomasti
oikean suuntaista työtä. Kanslian toimintaa ohjaavissa
säännöksissä ja toimintamalleissa
tulisi jatkovalmistelussa ja päätöksenteossa
ottaa mahdollisimman hyvin huomioon ja pohjaksi tuossa hankkeessa
tehty työ ja sen mukaiset lopputulemat, jotka kansliatoimikunta
on hyväksynyt. Näitä lopputulemia on
nähtävissä muun muassa eduskunnan kanslian
hallinnollisen ohjeiston 2009 sisältämässä taloussuunnitteluohjeessa.
Siellä on muun muassa kuvattu kansliatoimikunnan hyväksymä strategiakartta
2010. Keskeisenä johtopäätelmänä strategiakartan
pohjalta voidaan todeta, että kanslian tavoitteena on toimia
prosessijohtamisen periaatteiden mukaisesti. Toimintaan liittyviä prosesseja
on kuvattukin varsin mittavasti osana hallinnon kehittämishanketta,
mutta prosessijohtaminen on jäänyt kanslian käytännön
toiminnassa vielä taka-alalle.
Säädöstyöryhmä esittää kanslian
ohjesääntöön pykälään
19 seuraavaa: "Kunkin osaston tai yksikön päällikkö vastaa
osastonsa tai yksikkönsä hallinnon tehokkuudesta,
tarkoituksenmukaisuudesta ja kehittämisestä".
Mielestäni tämä ehdotus on ristiriidassa
kanslian strategiakartassa esitetyn prosessijohtamiseen perustuvan
lähtökohdan kanssa. Osasto- ja yksikkökohtaisen
tehokkuuden, tarkoituksenmukaisuuden ja kehittämisen sijaan
niitä tulee tarkastella kansliatasoisina asioina. Lähtökohtana
tulisi olla kanslian strategiakartasta ilmenevien periaatteiden
mukaisesti se, että ydin- ja tukiprosessit on määritelty
ja niille on nimetty omistajat, jotka vastaavat kansliatasoisesti
prosessien toimivuudesta ja tehokkuudesta lävistäen
koko kanslian organisaation. Osasto- ja yksikkökohtainen
tehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus voivat johtaa osaoptimointiin kokonaisuuden
kustannuksella. Tämän perusteella säädöksiin
ei tulisi kirjata osasto- ja yksikkökohtaisia tehokkuuteen
ja tarkoituksenmukaisuuteen liittyviä vastuita.
Prosessijohtaminen on ollut suuntana koko valtionhallinnossa
ja muissa organisaatioissa koko 2000-luvun, ja nimenomaan on luovuttu osasto-
ja yksikkökohtaisesta ajattelusta, joka voi johtaa osaoptimointiin.
Hallintovaliokunnan tulevassa käsittelyssä olisi
syytä kiinnittää erityisesti tähän
huomiota.
Keskustelu päättyi.