Täysistunnon pöytäkirja 45/2010 vp

PTK 45/2010 vp

45. TORSTAINA 29. HUHTIKUUTA 2010 kello 16.03

Tarkistettu versio 2.0

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan ruuhkan purkaminen

Maria Guzenina-Richardson /sd:

Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa 30 000 pienituloista ihmistä jatkuvasti jonossa odottamassa päätöstä tekemäänsä valitukseen sellaisista asioista kuin asumistuki, vammaistuki, työkyvyttömyyseläke tai sairauspäiväraha. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta, joka näitä valituksia käsittelee, on ollut jo vuosia pahoin ruuhkautunut. Monet pienituloiset ihmiset joutuvat odottamaan lautakunnan päätöstä noin puolitoista vuotta.

Lautakunnan käsittelyajoista on tehty jo monia kanteluita. Viimeksi viikko sitten apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen moitti sosiaali- ja terveysministeriötä erittäin kovin sanoin. Hän katsoi, että nyt rikotaan jo ihmisten perustuslain mukaisia oikeuksia. Apulaisoikeuskanslerin mielestä ministeriö on sysännyt ongelman ratkaisemisen yksin muutoksenhakulautakunnalle. Hän on huomauttanut, että sosiaali- ja terveysministeriö on viime kädessä vastuullinen myös sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan resursseista ja uudistuksista.

Arvoisa ministeri Hyssälä, olisiko teistä kohtuullista odottaa puolitoista vuotta päätöstä vaikkapa siitä, saatteko te korvausta korkeista sairauskuluistanne vai ette? Mitä te, ministeri Hyssälä, aiotte tehdä tälle perustuslain vastaiselle tilanteelle?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa herra puhemies! Tämän lautakunnan ruuhkat ovat todella kestämättömiä, ja ei ole kansalaisten kannalta oikein, että perusturvavalitukset kestävät näin kauan. Perimmäinen syy siihen on se, että lautakunnat yhdistettiin alueellisista lautakunnista yhdeksi lautakunnaksi, jolloinka ruuhkaa ei purettu, vaan siirrettiin tuhansia asioita tänne lautakuntaan, ja samaan aikaan tämä uusi lautakunta ei kokoontunut, oliko kolmeen neljään kuukauteen, jolloinka edelleen sitten ruuhkat kasaantuivat. Välittömästi on alettu purkaa näitä ruuhkia lisäämällä henkilökuntaa, vaihtamalla johtajat siellä, molemmat johtajat, plus sitten että olemme tehneet lakiuudistuksia. Lakiuudistukset purevat kyllä kohtuuttoman hitaasti, ja niitä on edelleen meillä menossa. Sekä Kelassa että lautakunnassa on myöskin menossa näitten prosessien auditointi, ja ikävä kyllä lamalla on (Puhemies: Minuutti!) vielä se vaikutus, että se lisää valitusten määrää.

Maria Guzenina-Richardson /sd:

Arvoisa herra puhemies! Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen mukaan ministeriön ja lautakunnan tulossopimuksen tavoitteet ovat täysin epärealistisia. Hän vaatiikin nyt ministeriöltä yksityiskohtaista suunnitelmaa. Teillä, ministeri Hyssälä, on kesäkuuhun aikaa.

SDP esitti vaihtoehtobudjetissaan tälle vuodelle vajaan miljoonan euron lisärahaa muutoksenhakulautakunnan resurssien vahvistamiseen. Hallituspuolueiden kansanedustajat äänestivät tämän esityksen kumoon joulun alla. Sosiaali- ja terveysministeriön vuosibudjetti, te tiedätte sen, on reippaat 11 miljardia euroa. Eikö tästä summasta nyt millään liikene sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle sen tarvitsemaa vajaata miljoonaa, jotta hätää kärsiviä ihmisiä voitaisiin auttaa?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa herra puhemies! Me olemme saaneet nyt kahtena peräkkäisenä vuonna lisäresursointia, budjetista lisää rahaa, ja sinne on ruuhkan purkuun lisätty henkilökuntaa, ja edelleen nyt lisäämme vielä tänä keväänä sinne henkilökuntaa. Siellä on nyt kuitenkin positiivista kehitystä, ja siitä täytyy sanoa kiitos sinne henkilökunnalle, joka on työskennellyt siellä kovissa paineissa ja tehnyt hyvää työtä.

Tällä hetkellä sisään tulevan valituksen käsittelyaika on ehkä noin 13 kuukautta, mutta koko ajan saamme sitä nyt lyhennettyä tällä ruuhkanpurkuväellä, jota sinne on lisätty, ja sitten samaan aikaan kehitämme tietoteknisiä järjestelmiä. On pakko sanoa, että se vie vuosikausia. Jos ihan suomeksi sanoo, niin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tietotekniset järjestelmät eivät ole 2000-luvun tasolla. Se on valitettavaa.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Somlassa eli tässä lautakunnassa yksi esittelijä käsittelee päivässä viisi asiaa. Siinä on jo oikeusturva vaarassa niitten päätösten laadunkin vuoksi. Se ei ratkea ilman lisätyöntekijöitä. Mutta se varsinainen ongelma, kuten ministeri totesi, on näitten alueellisten lautakuntien täysin käsittämätön ja perusteeton lakkauttaminen viime kaudella. Kysymys ei ollut pelkästään siitä, että sitä ruuhkaa ei purettu, vaan koko lautakuntien lakkauttaminen aiheutti sen, että ruuhka tuli kestämättömäksi.

Eikö nyt kannattaisi vakavasti harkita, että palattaisiin takaisin alueellisiin lautakuntiin, koska kukaan ei ole pystynyt osoittamaan, mitä todellista heikkoutta niitten olemassaolossa oli?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä ed. Virtasen kanssa. Nyt jälkeenpäin voi olla viisas. Se on ollut virhe siinä mielessä, että ensin ei purettu sitä ruuhkaa ennen kuin siirrettiin. Jos olisi voitu siirtää yhteen lautakuntaan niin, että lautakunta olisi voinut aloittaa niin sanotusti puhtaalta pöydältä, mutta kun näin ei tapahtunut ja samalla lautakunnan toiminta halvaantui niin, että se ei muutamaan kuukauteen ratkaissut yhtään asiaa, näin ollen se ruuhka kertyi.

Me olemme muuttaneet lainsäädäntöä niin, että viiden tuomarin tai esittelijän tai notaarin kokoonpanosta on siirrytty kolmen asianomaisen asiantuntijan kokoonpanoon. Edelleen Sata-komitean työn pohjalta olemme muuttamassa lainsäädäntöä. Siellä on monia sellaisia kohtia, joissa lainsäädäntöä voidaan selkeyttää. Meillä on ikävä kyllä lainsäädännössä myöskin sellaisia asumiseen (Puhemies: Minuutti on jo täysi!) liittyviä käsitteitä, perheisiin liittyviä käsitteitä, jotka eivät ole selkeitä.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Ihmiset, jotka hakevat muutosta sosiaaliturvaan ja niihin liittyviin päätöksiin, ovat yleensä aina erittäin vaikeassa elämäntilanteessa joko taloudellisesti tai terveydellisesti. Nyt kysyisin ministeri Kataiselta:

Kun oikeusministeriö on valmistamassa lakiehdotusta, joka antaisi viivästyshyvityksen tai -korvauksen yli vuoden kestäneisiin muutoksenhakuihin, hyvitys olisi parhaimmillaan jopa 10 000 euroa mutta ilmeisesti keskimäärin noin 1 000—2 000 euroa päätöstä kohti. Muutoksenhakulautakunnassa on arvioitu olevan noin 28 000 päätöstä, jotka kaikki kestävät yli vuoden. Ne kustannukset, jotka tulevat valtiolle tästä, ettei valtio halua panostaa muutoksenhakuprosessiin miljoonaa tai enemmän, tulevat tätä kautta olemaan noin 20—30 miljoonaa euroa.

Arvoisa puhemies! Olette peränneet tehokkuutta, tuottavuutta. Eikö tämä olisi se tapa tuoda ihmisille oikeutta oikeusturvaan (Puhemies: Minuutti!) sekä sitä kautta myös lyhentyneen muutoksen kautta säästöä valtiolle?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Arvoisa herra puhemies! Kylläpä juuri on. Eli olennaista on se, että toimintatavat muuttuvat niin, että ne rahat, joita nyt on lisätty muun muassa viime vuosien aikana, oikeasti tuottaisivat tulosta. Eli siinä, että kaadetaan uutta rahaa sellaisen järjestelmän päälle, joka ei sitten oikeasti tuota parempaa tulosta, ei ole tietysti mitään järkeä.

Minä olen tyytyväinen siihen, mitä täällä ministeri on aiemmin todennut, että nyt tehdään työtä sen järjestelmän jouhevoittamiseksi, jotta aidosti päästään lyhentämään käsittelyaikoja ja jonoja purkamaan. Kun me olemme lisänneet viime vuosien aikana rahaa, niin se on lisännyt vaan jonoja. Eihän siinä ole mitään järkeä. Eli silloin pitää järjestelmää muuttaa niin, että lisäraha aidosti lyhentää jonoja. Nyt sitä syytä puretaan, ja näin ollen päästään ihmisten kannalta nopeampaan käsittelyyn. Sehän se pääasia tässä on.

Minna Sirnö /vas:

Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Kataisen vastauspuheenvuoro halveksuu sekä muutoksenhakulautakunnan työntekijöitten työpanosta että perusturvaansa nyt turhaan odottavia ihmisiä. Kun kyse todellakin on siitä, että ei ole olemassa konetta, joka tekee oikeudenmukaisia päätöksiä, sinne tarvitaan fyysisesti edes kertaluontoisesti sen verran lisää henkilöstöresurssia, osaavaa henkilökuntaa, joka pystyy tekemään nämä päätökset. Koska vasemmistoliitto on jo viime kaudella esittänyt, esittänyt tällä kaudella joka budjetissa lisää rahaa tähän ja hallitus ei näistä tilanteista huolimatta ole selkeästi halunnut reagoida tähän ja ottaa ihmisten perusturvaan liittyvää hätää tosissansa, niin minä haluaisin tässä yhteydessä kysyä: Koska valtiovarainministeriö tulee tuomaan esityksen korvausjärjestelmästä näille ihmisille, jotka ovat odottaneet liian pitkään jopa siinä määrin, että se vaarantaa heidän terveytensä?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Kukaan täällä ei väheksy tätä ongelmaa. Sanoin heti ensimmäisessä puheenvuorossani, että tämä tilanne ei ole tyydyttävä ja teemme työtä hartiavoimin, jotta tämä tilanne oikenisi.

Kun sanoitte, ed. Sirnö, että ei kone tee: ei todellakaan kone tee, mutta kyllä kai tietotekninen järjestelmä tänä päivänä vuonna 2010 jo tekee aika paljon, ja valittaen on todettava, että siellä ei ole kehittyneitä järjestelmiä. Me teemme siellä nyt isoja tietoteknisiä kehittämisjärjestelmiä, mutta vielä tänä päivänä siellä kuljetetaan takseilla asiakirjasalkkuja edestakaisin ympäri kaupunkia. Katson, että nämä järjestelmät eivät ole sillä tasolla kuin pitäisi, mutta se ei tule hetkessä. Kaikki tämä vie aikaa, ennen kuin tietotekniset järjestelmät saadaan kuntoon, ennen kuin lainsäädäntö puree siihen, että (Puhemies: Minuutti on mennyt!) voimme jonot lyhentää ja ennen kuin nämä uudet henkilöt ovat saaneet sen johtamiskulttuurin, jonka tämä laitos ansaitsee.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Itse kun olen satoja valituksia kirjoittanut, niin minun mielestäni syynä on lain tulkinnanvaraisuus, monta kertaa, monessa tilanteessa. Itse olen ajatellut monta kertaa, että eikö olisi parempi, että ministeriö kirjoittaisi tulkintaohjeita, jos ei ole halua tuoda uutta, korjattua lakiehdotusta eduskuntaan. Minun mielestäni silloin, kun asiat menevät korkeimpaan hallinto-oikeuteen, välittömästi pitäisi reagoida siihen, että ministeriö tuo myös alemmalle tasolle ohjeistuksen ja lainsäädäntökorjaukset. Näin ei valitettavasti käsitykseni mukaan tällä hetkellä ole toimittu.

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! On juuri näin, kuten edustaja kertoi. Meillä on lainsäädännössä tulkinnanvaraisuuksia. Esimerkiksi perhekäsite on laista riippuen aivan toinen, tulokäsite laista riippuen aina erilainen. Tähän Sata-komitea kiinnitti huomiota, ja tätä työtä ollaan nyt tekemässä. Nimenomaan tätä lainsäädännön perkaustyötä ollaan tekemässä, jotta saataisiin yksiselitteiset, selkeät lait. Ja tietenkin niiden perustelujen, joita päätöksissä annetaan, pitää olla selkeät ja ymmärrettävät, jotta kansalaiset käsittävät, mistä on kysymys. Mutta sitä perusoikeutta, että saa valittaa, ei pidä tässä maassa lähteä karsimaan. Ihmisillä pitää olla oikeus valittaa heitä koskevista päätöksistä.

Valto Koski /sd:

Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri Hyssälä totesi, tämä on todellinen ongelma. Erityisesti tämä on niitten kansalaisten kohdalla ongelma, jotka pienien tulojen toivossa ovat jääneet 17 kuukautta odottelemaan etuuttaan.

Mutta haluaisin kysyä, mitä me voimme tehdä sille, ettei tällainen tilanne jatku ja toistu. Voimmeko me jollain estää sen, etteivät kansalaiset joudu tällaiseen myllerrykseen? Onko lainsäädännössä jotain semmoista, jolla voidaan esimerkiksi oikaisumenettelyn kautta tai jotenkin muuten ratkoa näitä asioita, ettei tarvitse pyörittää?

Satuin olemaan eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana silloin, kun tämä asia oli käsittelyssä, ja muistan, kun Kansaneläkelaitos vastusti tätä uudistusta sen takia, että alueelliset viisi toimijaa lakkautettiin ja ne tehtävät keskitettiin tälle uudelle muutoksenhakulautakunnalle. Arvattavaksi jää, olisiko paremmin hoitunut, jos ei olisi keskitetty, mutta jäljet näkyvät nyt tässä aika ikävällä tavalla, ja niille täytyy jotain saada tehtyä.

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa puhemies! Muistan hyvin edustajan. Olitte valiokunnan puheenjohtajana silloin, kun tätä tehtiin. Tässä eivät ole varmaan silloin olleet laskelmat kohdallaan, ja virhe täytyy tunnustaa. Silloin on liian monta tuhatta juttua pantu yhteen paikkaan ilman, että niitä olisi siellä alueella kyetty putsaamaan pois, ennen kuin laitettiin yhteen. Ja me tarvitsemme koko sen toimenpidepaketin, jota ministeriössä ollaan tekemässä ja on tehty ja jota täällä olen esitellyt. Se ei ole mikään yksi toimenpide vaan laaja paketti aina näistä prosessien auditoinneista lainsäädäntömuutoksiin, lisäresursseihin, tietotekniikan parantamiseen, hyviin johtamisjärjestelmiin ja koko sen prosessin perkaamiseen, ja sitä työtä nyt tehdään, mutta kaikki eivät tapahdu hetkessä. Meillä on lyhyen tähtäimen toimenpiteet ja sitten pitkän tähtäimen toimenpiteet. Molempia tarvitaan.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa puhemies! Ed. Kosken kysymys oikaisusta on erittäin ajankohtainen. Lakivaliokunta on käsittääkseni jo saanut valmiiksi, tai ainakin on ihan loppusuoralla, hallituksen esityksen hyväksyvän mietinnön siitä, että tämmöinen oikaisumahdollisuus hallintopäätöksissä tulee hyvin laajasti käyttöön. Sen jälkeen kun tämä uusi laki on hyväksytty, jokaisen asianomaisen ministeriön täytyy nopeasti niin sanotusti laukaista tämä laki eli ottaa omiin lakeihinsa viittauspykälä tähän uuteen hallintomenettelyyn, jolla oikaisumahdollisuus hallinnossa tulee toivottavasti pääsäännöksi, niin että kansalaiset saavat nykyistä paljon nopeammin lopullisen päätöksen ja pääsevät oikeuksiinsa, kun he vetoavat oikaisulla jo suoraan päätöksen alun perin tekemään viranomaiseen.

Maria Guzenina-Richardson /sd:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri Katainen totesi, että rahaa on lisätty ja jonot ovat silti kasvaneet. Ministeri Katainen, ne jonot eivät ole kasvaneet sen vuoksi, että rahaa on lisätty.

Ministeri Hyssälä, te ette vastannut alkuperäiseen kysymykseeni, ja nyt kysyn vielä toistamiseen:

Eikö nyt voitaisi löytää sitä lisärahaa, jotta nämä 30 000 ihmistä eivät joudu odottamaan liian pitkään sitä viimeistä päätöstä?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa herra puhemies! Kuten sanottu, kyllä nämä ongelmat juontavat juurensa sieltä, kun ministeri Haatainen, joka on tämän asian esitellyt, on varmasti luullut, että ne laskelmat, jotka silloin ovat olleet, ovat relevantteja. Näin ei ole ollut, valitettavasti. Sieltä siirtyivät nämä tuhannet jutut, niin kuin minä olen kertonut, nämä valitukset. Näin vain on.

Kysymykseen, onko lisää rahaa, kerroin jo, että me olemme lisänneet sinne useampana vuonna lisää rahaa ja edelleen ministeriö neuvottelee valtiovarainministeriön kanssa lisärahoituksesta. Pelkkä raha ei tässä kysymyksessä nyt auta, vaan me tarvitsemme tämän laajan toimenpidepaketin. Pelkällä rahalla ei hoideta, mutta me tarvitsemme toimenpidepaketin, ja sitä juuri nyt tehdään.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on tällä kertaa loppuun käsitelty.