Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Runsaan vuoden ajan on keskustelu maahanmuutosta
ollut vilkasta ja lainehtinut välillä laidasta
toiseen. Keskustelu on painottunut pitkään turvapaikanhakijoiden
ympärille, mutta viime päivinä on otettu
kantaa myös työperäiseen maahanmuuttoon.
Jotkut ovat nähneet työperäisen maahanmuuton
välttämättömyytenä,
jotkut mahdollisuutena ja jotkut suurena uhkana, kuten viimeksi
SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Heinäluoma.
Miten hallitus linjaa työperäisen maahanmuuton
merkityksen, ja mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat tässä suhteessa?
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Eduskunnassahan käsitellään,
niin kuin kaikki tiedämme, työperäisten
maahanmuuttajien oleskelulupien muutosta, koska arvioimme ja näemme
tälläkin hetkellä, että on tehtäviä,
joihin ei saada muun muassa suomalaisia. Tällä hetkellä toivon,
että voimme edetä samaan suuntaan, siis uskomme työnantajiin,
uskomme tarpeeseen, joka on, emmekä edistä sellaista
vastakkainasettelua, joka on ollut viime päivinä esillä.
Niin kuin pääministeri Vanhanen linjasi pari päivää sitten,
tämä aiheuttaa suurta hallaa ja haittaa suomalaiselle
yhteiskunnalle ja myöskin hyvälle kotoutumiselle.
Hallitus on myöskin hyväksynyt toimenpideohjelman
työperäisen maahanmuuton osalta, joten me tiedämme,
mitkä ovat pelisäännöt ja mitkä ovat
eri toimijoiden roolit. Ja niin kuin työministeri Sinnemäki
totesi, hallitus ja valtiovalta eivät lähde värväämään,
vaan me lähdemme siitä, että työmarkkinoiden
tarpeet ratkaisevat sen, ketkä tulevat tänne.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Työperäiseen maahanmuuttoon
liittyy oleellisesti se, että noudatetaan suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia
työehtosopimuksia. Tärkeää on
tässä yhteydessä se, että on
riittävän toimiva ja resursoitu valvontajärjestelmä.
Millaisia ongelmia työlainsäädännön
ja työehtosopimusten noudattamiseen liittyy hallituksen mielestä,
ja minkälaisia ratkaisuja tähän olette suunnitelleet?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Kuten kysyjä totesi, työehtojen
ja muun Suomen lainsäädännön
noudattaminen työmarkkinoilla on ensiarvoisen tärkeää.
Se on tärkeää nimenomaan myös
silloin, kun meillä on muualta tullutta työvoimaa.
Työehtojen ja verojen maksamisen, muiden pelisääntöjen
noudattamisen valvonta kuuluu usean ministerin toimialalle, mutta
yleisesti voidaan todeta, että hallituksen harmaan talouden torjuntaohjelman
monet linjaukset tulevat parantamaan sitä, millä tavalla
voimme valvoa erityisesti työnantajia, sitä, noudattavatko
he kaikkia lakeja siinä yhteydessä, kun he palkkaavat
työntekijöitä, noudattavatko he työehtoja
tai tulevatko yhteiskunnan velvoitteet maksetuiksi. Tärkeitä instrumentteja
tässä ovat muun muassa tilaajavastuulaki, jonka
käytöstä on hyvin myönteisiä kokemuksia,
sillä on saatu tuloksia aikaiseksi, samoin eduskunnassa
käsittelyssä oleva käännetty
arvonlisäverolaki koskee erityisesti rakennusalaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Työperäinen maahanmuuttohan
on erittäin tarpeellista ja järkevää,
(Hälinää ja välihuutoja oikealta)
jos Suomessa on tekemätöntä työtä.
Tämän kannan olen ilmaissut lukuisia eri kertoja,
ja pyydän nyt saada siteerata erästä erittäin
järkevää puheenvuoroa, (Välihuuto:
Soininko vai?) joka on Keskisuomalaisen pääkirjoitus,
jossa todetaan: "Heinäluomaa on turha löylyttää.
Hän sanoi itsestäänselvyyden. Ei ole
järkevää houkutella ulkomaalaista työvoimaa
Suomeen, jos ihmisiä on runsaasti ennestäänkin
työttömänä."
Meidän konkreettinen erimielisyytemme koskee sitä,
onko järkevää tässä tilanteessa,
kun työttömyys nousee, poistaa työvoiman
saatavuusharkinta EU:n ulkopuolelta tulevan työvoiman osalta,
antaa yrityksille vapaa oikeus tuoda työvoimaa EU:n ulkopuolelta.
Tilannetta pahentaa se, niin kuin ed. Tölli harvinaisen
asiallisesti sanoi, että meillä on suuria puutteita
ulkomaalaisen työvoiman työehtojen hoitamisessa.
Heitä käytetään b-luokan työvoimana
erittäin pienillä palkoilla, (Puhemies: Minuutti!)
ja se johtaa suureen vastakkainasetteluun. Kysyn, aiotaanko tälle
tehdä jotain muutakin kuin vähentää viranomaisten
määrää, jotka tätä tarkastelua
hoitavat. (Hälinää)
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Kukaan ei ole puhunut vapaasta oikeudesta.
Edelleenkin on olemassa lupajärjestelmä, ja voisikin
sanoa, että EU:n ulkopuolelta tulevan työvoiman
osalta meillä on paremmat valvontaedellytykset. Sen lisäksi
me edellytämme, niin kuin keskusteltiin työmarkkinajärjestöjen
kanssa, että avoin työpaikka tulee ilmoittaa EU-
ja ETA-laajuisesti. Tämä on edellytys sille, että voidaan
myöntää työntekijöille
oleskelulupa. Ja jos saa sanoa jonkun verran tästä vuonna
2009 suoritetusta työsuojeluvalvonnasta — joka
on ollut erittäin tehokasta, muun muassa Uudellamaalla
tehtiin melkein 400 tarkastusta — näissä löytyi
(Hälinää) 17 tapausta, jotka johtivat
esitutkintaan, ja 6 lausuntoa eteni syyttäjille, joten
(Puhemies: Minuutti!) yhteistyö myöskin tiedonvaihtoviranomaisten kesken
on hallituksen esityksen johdosta parantunut.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heinäluoma kantaa huolta
siitä, että maahanmuuttajat tekevät Suomessa
työtä. Minä taas kannan huolta siitä,
että maahanmuuttajat eivät tee Suomessa työtä.
(Hälinää — Ed. Gustafsson: Onko
tämä vitsailun asia?) Olemme siis ed. Heinäluoman
kanssa täysin päinvastaisilla kannoilla. Ei meillä työperäinen
maahanmuutto ole ongelma, vaan ongelma on etuusperäinen
maahanmuutto, jolla tarkoitan esimerkiksi sitä, että EU-maiden
kansalaiset hakevat Suomesta turvapaikkaa, koska Suomessa turvapaikanhakijoille tarjottavat
palvelut ja etuudet heitä tähän houkuttavat.
Juuri eilen kerrottiin noin 50:stä Romanian kansalaisesta,
jotka ovat nyt päättäneet hakea Suomesta
turvapaikkaa. Hallitus on tehnyt eduskunnalle esityksen, jolla EU-maiden
kansalaisten etuuksiin ja palveluihin tässä yhteydessä puututaan,
ja hyvä niin, kunhan eduskunta saa asian käsiteltyä.
Onko mitään muuta, mitä hallitus voisi
tämän etuusperäisen maahanmuuton hillitsemiseksi
tehdä?
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Puhutaan hyvin paljon etuusperäisestä maahanmuutosta.
Lähtökohta on se, että ihmiset hakevat
turvapaikkaa silloin, kun heihin kohdistuu vainoa. Tässä on
ollut mielenkiintoista, että tämäntyyppinen
hakeutuminen on myöskin tapahtunut EU:n sisällä,
ja sitä emme voi hyväksyä, emmekä voi
hyväksyä, että elinolot ovat joissain
EU:n maissa sellaisia, että ihmisiä syrjitään,
he eivät saa sosiaaliapua ja joutuvat lähtemään
muualle tai heitä kehotetaan lähtemään
muualle.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tästä työperäisestä maahanmuutosta
vielä. Suurin ongelmahan on se, että ne ihmiset,
jotka tänne tulevat, joutuvat tekemään
työtä sellaisissa työoloissa, joita me
emme hyväksyisi suomalaisille työntekijöille,
ja siitä aiheutuu tätä työvoiman polkumyyntiä.
Ministeri Katainen siellä pudistelee päätänsä,
mutta kyllä tosiasia on, että työpaikoilla
maksetaan muutaman euron tuntipalkkoja, mikä ei ole meidän
yhteiskuntamme mallien mukaan hyväksyttävää.
Sen vuoksi kysynkin, millä tavalla aiotte vahvistaa
työsuojeluviranomaisten mahdollisuuksia puuttua näihin
asioihin? Koskeeko tämä tuottavuusohjelma eli
henkilökunnan vähentäminen myös
työsuojelupiirejä tai niitä elimiä,
jotka sitä nykyään tekevät?
Minkä takia näihin ei puututa, ja miksi hallitus
suvaitsee tällä tavalla ihmisten halpatyötä?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Meillä on ollut työsuojelun
osalta kolmikantainen resurssityöryhmä, ja olemme
päässeet täysin yhteisymmärrykseen
siitä, miten tuottavuusohjelma työsuojelua koskee,
elikkä ne alkuperäiset suunnitelmat, sata henkilötyövuotta
vähemmän, eivät tapahdu, vaan me pystymme
työsuojelua jopa lisäämään,
koska me otamme enempi käyttöön työteknisiä järjestelmiä ja
myöskin tietoteknisiä järjestelmiä,
ja myöskin siellä prosesseja on kehitetty. Meillä on erittäin
toimiva ja hyvä työsuojelu, ja työsuojelu tekee
vielä enemmän tarkastuksia näissä asioissa.
Kuten ministeri Thors äsken kertoi, niin se on kuitenkin
häviävän pieni määrä,
kun näissä lukuisissa sadoissa tarkastuksissa
on (Puhemies: Minuutti!) löydetty sellaisia, joista syyttäjä on sitten
saanut aineistoa.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Valvonnan puutteen takia meillä on
laaja harmaa talous. Suomessa on kymmeniätuhansia ulkomaalaisia
työntekijöitä, jo rakennusalalla 20 000
ulkolaista työntekijää. Miten hallitus
lisää valvontaa, niin että kaikki ulkomaalaiset työntekijät
saavat TESin mukaista palkkaa ja että usein ulkolaiset
työnantajat maksavat kaikki verot, maksut ja sosiaaliturvakulut?
Valvonta on nyt onnettoman heikkoa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kyllä meillä on toimivat
työsuojelupiirit. Meillä on ajantasainen (Hälinää,
välihuutoja vasemmalta) työsuojelulainsäädäntö,
ja meidän työsuojelumme työntekijät saavat
jatkuvasti koulutusta näissä työsuojeluasioissa,
tarkastusasioissa. Meillä on myöskin toimiva ammattiliittojärjestelmä.
Myöskin ammattiliitot itse ovat aktiivisia näissä kysymyksissä. Meillä on
jatkuva kolmikantainen yhteistyö työsuojeluasioissa
ja varmasti semmoinen hyvä dialogi olemassa. En silti väitä,
etteikö olisi parantamisen varaa, ja sitä kehitystyötähän
meillä tehdään nyt muun muassa näissä aluehallintouudistuksen
alaisissa työsuojelupiireissä, joissa organisaatiot
ovat uudistuneet, ja ne ovat siellä nyt uudessa kontekstissa.
Uskon, että tästä kaikesta on synergiahyötyä myöskin
siellä resurssien muodossa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie esitti oikein hyvän
kysymyksen tästä tuottavuusohjelman kohdentumisesta.
Sehän on ollut ongelma näiden työsuojelupiirien
kohdalla, mutta sitten myös esimerkiksi nuorten työvoimaneuvojia
on joissain paikoin tuottavuusohjelman vuoksi jouduttu vähentämään.
Kysyisin hallitukselta: Miten tämän tuottavuusohjelman
laita nyt sitten on? Onko jonkinlaista koordinaatiota siitä,
mihin se milloinkin kohdistuu, ettei käy niin, että otetaan
esimerkiksi työsuojelupiireiltä, joille muutenkin
on nyt viime vuosina jouduttu antamaan lisää tehtäviä,
tai sitten esimerkiksi nuorten työvoimaneuvojista säästetään,
kun esimerkiksi nimenomaan siellä on tällä hetkellä uutta
tarvetta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Yleisellä tasolla voi todeta, että meillä on
sitä koordinaatiota. Erityisesti työvoimapolitiikan
palveluihin on satsattu lisää tämän ajan
tarpeiden vuoksi, mutta tuottavuusohjelma sinänsä toteutetaan.
Se näyttää toimivan ihan hyvin. Se, mikä on
Valtiokonttorin arvio, on, että työurat ovat valtion
puolella pidentyneet, työtyytyväisyys on joko
parantunut tai pysynyt ennallaan. Eli suuri kiitos niille valtion
työntekijöille, jotka ovat organisoineet työtään
uudella tavalla.
Varmasti on myös ongelmakohtia ollut. Kaikkialla ei
ole onnistuttu niin hyvin kuin on oletettu tai haluttu, mutta pääsääntöisesti
tuottavuusohjelma Suomessa toimii erinomaisella tavalla. Sehän
ei ole meidän ansiomme, vaan se on näiden yksikköjen,
työyhteisöjen, ansio, eli työtä osataan
organisoida paremmalla tavalla.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Rasismi kaikessa muodossaan on ehdottomasti
tuomittavaa. Haluan todeta tähän käytyyn
keskusteluun, että meillä on tällä hetkellä EU:n
sisällä vapaat työmarkkinat. Se on yksi
EU:n perusperiaatteita, että sekä ihmiset että tavarat
saavat liikkua vapaasti. Mutta se, mikä meillä on
ongelma, on työpaikoilla tapahtuva valvonta. Jos verotarkastuksen
peitto on noin 1—2 prosenttia työpaikoilla ja
meillä ei tällä hetkellä, ministeri
Hyssälä, ole olemassa enää työsuojelupiirejä,
se kertoo siitä, että hallitus ei ole ottanut
vakavasti ongelmaa kaksien työmarkkinoiden synnystä.
Miksi hallitus ei halua panostaa työsuojeluun ja valvontaan
lisää resursseja, kun tämä ongelma
on todellinen?
Toinen kysymys kuuluu: Miksi korkean työttömyyden
aikana hallitus haluaa helpottaa EU:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden
työlupakäytäntöä, kun
maassa on jo ennestään 300 000 työtöntä,
joiden joukossa on myös paljon maahanmuuttajia? Eikö tämä ole
tässä tilanteessa väärä esitys
hallitukselta?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä ymmärrä tuota puhetta
lainkaan. Meillä on toimiva työsuojelu, meillä on
työsuojelu Ilon sopimusten mukaisesti järjestetty,
me olemme kolmikantaisesti neuvotelleet, me olemme päässeet
yhteisymmärrykseen. Siellä ovat olleet myöskin
SAK ja nämä ammattiliitot mukana. Meidän
työsuojelulainsäädäntömme
on erittäin hyvällä tasolla. Se on uudistettu
viime aikoina, viime vuosina, ja se toimii. Minä en ymmärrä tuollaista
puhetta lainkaan. Meillä on hyvät tarkastukset,
mutta totta kai tulee uusia ongelmia. Kun meille tulee uutta työvoimaa,
rikollisuutta ja muuta, niin totta kai silloin aina täytyy
tarkistaa menettelytapoja ja tehostaa niitä. Mutta ei tuo
teidän puheenne kyllä pidä paikkaansa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Työelämän suurimpia
ongelmia maahanmuuttajien osalta on maahanmuuttajien törkeä hyväksikäyttö maksamalla
aivan liian pieniä palkkoja. Siitä kärsivät
maahanmuuttajat, siitä kärsivät suomalaiset
työntekijät ja rehelliset suomalaiset yrittäjät,
jotka eivät pärjää, kun veroja
ei makseta, kunnollisia palkkoja ei makseta. Mikä tämän mahdollistaa?
Se on valvonnan puute, 1—2 prosenttia on valvonnan peitto.
Nyt tuntuu siltä, että ministeri Hyssälä täällä sysää vastuuta
ammattiliitoille. Ne tekevät erittäin arvokasta
työtä, mutta eivät ammattiliitot voi hoitaa
viranomaistehtäviä. Tuntuu, että teillä on kovin
ruusuinen kuva siitä, mikä on tällä hetkellä työelämässä todellisuus.
Varmaan moni tätä lähetystä katsova
ihmettelee, tietääkö Hyssälä, mitä tällä hetkellä työmaalla
tapahtuu. Työministeri Sinnemäki, voisitteko te
antaa tässä julkisesti tukiopetusta ministeri
Hyssälälle siitä, kuinka hyvin meillä tosiasiassa
tällä hetkellä valvonta työmailla
toimii.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! En ole sysännyt tippaakaan sitä vastuuta
ammattiliitoille. Kerroin vain, mitä tapahtui, ja kerroin
sen, että meillä on ollut Resurssi II -työryhmä,
joka on hyvässä hengessä vienyt työsuojeluasiaa
eteenpäin. Kyllä kai minun täytyy luottaa
tähän kolmikantaiseen valmisteluun. Me olemme
hallituksessa sitä mieltä, että dialogi
kolmikannan kanssa on tarpeellista, ja sen pohjalta on päätökset
yhteisymmärryksessä tehty niin työsuojelun
alueellisesta organisaatiouudistuksesta kuin myöskin sen
muusta järjestelystä.