Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kotitalouksien velkaantumisaste on Vanhasen ensimmäisen
hallituksen aloittamisajoista, vuodesta 2003, noussut 40 prosenttiyksiköllä.
Silloin se oli 73 prosenttia ja nyt 113 prosenttia. Eli raju velkaantuminen
on kohdannut kotitalouksia tässä seitsemän
vuoden aikana. Nyt kun työttömyys on noussut huippulukemiin
ja yhä useampi työtön putoaa ansiosidonnaiselta
peruspäivärahalle ja korot ovat nousussa, osin
Kreikan ansiosta tai syystä ja osin muista tekijöistä johtuen,
niin on selvästi nähtävissä,
että tämä kotitalouksien raju velkaantuminen
johtaa ihmisiä ja perheitä suureen ahdinkoon.
Kysyn, valtiovarainministeri Katainen, teiltä:
Minkälaisia suunnitelmia ja valmiuksia hallituksella
on varautumisessa esimerkiksi ensi syksynä mahdollisesti
eteen tulevaan todella ikävään tilanteeseen,
kun kotitaloudet ajautuvat yhä laajemmin suuriin vaikeuksiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kotitalouksien velkaantumisen kasvu johtuu
pääsääntöisesti alhaisesta
korkotasosta. Suomalaiset perheet ovat ottaneet lainaa asunnon ostoon,
jotkut ovat ottaneet tavattoman suuriakin asuntolainoja, ja siitä on
kyllä haluttu varoitella, mutta ihmiset tekevät
tämmöisiä ratkaisuja omista lähtökohdistaan.
Kreikan tilanne ei niinkään ole nostamassa korkoja,
vaan pikemminkin pitämässä niitä alhaalla,
mitä moni pitää hyvin suurena ongelmana.
Eli korot säilyvät Euroopassa liian alhaisella
tasolla tästä Kreikan tilanteesta johtuen, mutta
joka tapauksessa nyt päivänselvää on
se, että jonakin päivänä ne
korot nousevat tältä, voisiko nyt sanoa, liian
alhaiselta tasolta.
Kotitaloudet ovat pystyneet tähän saakka neuvottelemaan
varsin hyvin pankkien kanssa maksuohjelmista. Eli se näkyy
muun muassa siinä, että pankkien vaikeuksista
kotitaloudet eivät muodosta kauhean suurta osaa sen takia,
että aina pystytään ihmisten kanssa neuvottelemaan,
mikä on hyvä asia. Meillä on tulevina
vuosina toivon mukaan sellainen talouskasvu, joka takaa työpaikan
jokaiselle, (Puhemies: Minuutti!) varsinkin kun joka vuosi 15 000
työikäistä suomalaista siirtyy pois työelämästä sen
takia, että väestö ikääntyy,
eli työtä pitäisi riittää.
Tilapäisissä vaikeuksissa toivon neuvottelukykyä sekä pankilta että asiakkailta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Velkaneuvonta on monella paikkakunnalla lähes täysin
tukossa — neljän kuukauden jonotusaikoja. Siellä tarvittaisiin
tietysti apua. Pikavippejä otetaan hurjaa vauhtia lisää,
mikä aiheuttaa suuria riskejä monille ihmisille,
tietysti vain niille, jotka ovat jo ennestään
suuressa hädässä, ja tämä vapaa
pikavippien otto pahentaa tilannetta. Lisäksi kuntien toimeentulotukiluukuilla
on asiakasmäärä lisääntynyt.
Näin ollen tilanne kyllä on äärimmäisen
huolestuttava, ja nämä ihmiset, jotka ovat tähän
tilanteeseen joutuneet, monet syyttään, odottavat
toimenpiteitä. Finanssivalvonta meillä ei ole
kyllä ajan tasalla. Pankkeja ei ole ohjeistettu olemaan
varovaisempia lainanannossa. Onko jatkossa todella niin, että hallituksella
ei ole mitään suunnitelmaa, miten tämä mahdollinen
ja todennäköinen kriisi pystytään
ehkäisemään?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallituksella on useita suunnitelmia, ja
tämä ylivelkaantumispolitiikka on koordinoitu
nyt poikkeuksellisen tehokkaasti. Siitä konkreettisin ja
lähiaikoina näkyvä toimi on se, että lausuntokierroksen
jäljiltä aivan pian valmistuu uusi velkajärjestelylaki,
jossa sitten ylivelkaantuneiden tilannetta merkittävästi
helpotetaan. Työryhmä jatkaa työtään
myös sitten tämän velkajärjestelyn
sisällä olevan mahdollisen takaisinmaksun tai
ylimääräisten maksujen laskemisen helpottamiseksi
muun muassa, joten tällä hallituskaudella on yhteensä tulossa
ylivelkaantuneiden tilannetta helpottavia lakimuutoksia.
Pikaluotoissa on eduskunnalle annettu kaksi radikaalia muutospakettia,
joista toinenkin on eduskunnasta tuota pikaa valmistumassa. Sen
lisäksi, kiitos myös eduskunnan budjettikäsittelyn,
tämä huoli velkaneuvonnan resursoinnista ja jonoista
on huomattu sekä hallituksessa että sitten eduskunnan
budjettikäsittelyissä. Nyt se iso viesti kunnille
on, koska velkaneuvonnassa on kysymys myös kuntien osuudesta
ja resursoinnista, että kunnat ymmärtävät,
että sekä velkaneuvontaan että kuntien
antamaan sosiaaliseen luototukseen kannattaa näinä vaikeina
aikoina panostaa. Meillä on vielä aika (Puhemies:
Minuutti!) vauraitakin kuntia, jotka eivät panosta sosiaaliseen
luototukseen.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! En yhdy tähän ed. Kankaanniemen
käsitykseen siitä, että suomalaiset pankit
ovat hoitaneet asiansa huonosti ja menossa kohti omasta toiminnastaan
johtuvia huonompia aikoja. Kyllä suomalaiset pankit ovat
edelleen hyvin vakavaraisia ja likviditeetti on kunnossa, ja huolimatta
näistä tiukoista ajoista, mitä tässä on
ollut, suomalaiset pankit ovat selviytyneet hyvin — kiitos
niiden kokemusten, joita 1990-luvulla oli. Niistä on otettu
opiksi ja pystytty tämä tilanne, joka tällä hetkellä on,
säilyttämään. Mutta se on selvää,
että tämä taloudellinen tilanne, joka
vieläkään ei ole täysin vakautunut
ja jossa rahoitusmarkkinoiden osalta kysymysmerkkejä ilman
muuta on edelleenkin jonkin verran ilmassa, tekee pankkien toimintaympäristön
entistäkin haasteellisemmaksi.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kreikan tilannehan on, voi sanoa, päivä päivältä mennyt
huonommaksi, ja nyt näytti siltä, että valtiovarainministeri
on julkisuuteen antanut kannanoton, että tämä vaatii
Suomeltakin lisäbudjetin.
Olisin nyt kysynyt: Kun meidän vastuumme Kreikassa
ovat yli 2 miljardia, näissä Kreikan tapaisissa
niin sanotuissa sikavaltioissa noin 6,5 miljardia ja työeläkesijoitukset
koko euroalueella noin 17 miljardia, niin millä tavoin
nyt tässä lisäbudjetissa näitä veronmaksajien
rahoja käytetään ja millä tavoin
nyt sitten lisäbudjetissa puututaan myös tähän
asiaan, jota tässä kysyttiin, eli huonommin toimeentulevia
ihmisiä pyritään auttamaan ja myös
velkaneuvonta pannaan sellaiseen järjestykseen, että velkaneuvonnan
jonot loppuvat?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässä lisätalousarviossa,
jossa siis tullaan käsittelemään Suomen
osallistumista Kreikan luototukseen, puhutaan vain siitä asiasta,
ei muista, ja se on eduskunnan käsissä, haluaako
Suomi osallistua siihen vai ei. Oma suositukseni on, että olisi
hyvä osallistua. Se paketti tulee olemaan hyvin tiukan
ehdollinen: jokaisella euroalueen maalla on yhteiset säännöt
ja tavoitteet, eli Saksalle tai jollekin muulle ei tule erilaisia
lainaehtoja kuin Suomelle, meillä kaikilla on yhteiset
säännöt.
Kreikka joutuu sopeutusohjelman laajuudessa vähän
vastaavankaltaiseen tilanteeseen kuin missä Suomi oli 1990-luvun
alussa, mutta rakenteellisissa uudistuksissa vielä suurempaan.
Eli kreikkalaiset ovat tiukemmassa paikassa kuin missä me
olimme 90-luvun alussa. Eli se antaa sitä mittaluokkaa,
mikä on ehtona sille, että euroalueen maat suostuvat
Imf:n kanssa yhdessä luotottamaan Kreikkaa. Tämä on
suomalaisten oma intressi, koska meidän intressimme on
se, että euroalueen talous kasvaa eivätkä Kreikan
ongelmat siirry maasta toiseen.