5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kaikki toimenpiteet, mitä tehdään
harmaan talouden torjumiseksi, ovat tervetulleita, ja olipa tässä hallituksen
esityksessä kyse sitten yksittäisistä tapauksista,
joita metsästetään, tai niin sanotuista
ilmiöselvityksistä, viranomaisilla tulee olla
aina riittävä tiedonsaantioikeus. Totta kai lähtökohta
on se, että kuka on viranomainen, joka tätä tietoa
saa ja käyttää tehtävässään,
sen täsmentäminen on ilman muuta paikallaan, koska
on olemassa aikamoinen joukko niitä tahoja, jotka käyttävät
kuitenkin viranomaisvaltaa, julkista valtaa, ja tässä kuitenkaan
ei ole kyse mistään massaluovutuksista, jotka
vaarantaisivat yksilöitten oikeuksia tai tietoturvaa.
Kaiken kaikkiaan toivoisi kuitenkin, että harmaan talouden
torjunnassa otettaisiin järeät toimet käyttöön.
Tämä on sellainen muutos, joka ei kauhean paljon
maksa, ja siksi se varmaan täältä on
keulilla tullutkin eduskunnan käsittelyyn hallituksen esittelemänä.
Toivoisin kyllä, että se, mikä jo ensi
vuoden talousarviossa olisi laitettu kohdalleen, olisi ollut työsuojelutarkastuksen
resurssit, mutta kun pikaisesti silmäilin — ja
ennakkokäsityskin oli semmoinen — niin mitään oleellista
parannusta sen suhteen, että ehkäpä Verohallinnon
lisäksi sieltä se tärkein kentällä työtä tekevä toimija
eli työsuojelutarkastus olisi saanut riittävästi
pelimerkkejä, valitettavasti ei vieläkään
tule toteutumaan.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Talousrikollisuus ja harmaa talous aiheuttavat
julkiselle taloudelle vuosittain veromenetyksinä huomattavat
vahingot. Harmaan talouden torjunta on tärkeää oikeudenmukaisten
työmarkkinoiden ja yritysten välisen reilun kilpailun
kannalta.
Nyt käsiteltävä hallituksen esitys
tuo ulos uusia työkaluja harmaan talouden haastavaan torjuntaan.
Esityksellä vahvistetaan Verohallinnon alaisuudessa toimivan
harmaan talouden torjuntayksikön tiedonsaantimahdollisuuksia
muilta viranomaisilta. Tällä uudistuksella parannettaisiin
merkittävästi viranomaisten toimintaedellytyksiä vähentämällä turhaa
byrokratiaa. Tällaisia uudistuksia on aina ilo olla kannattamassa.
Toki, arvoisa puhemies, harmaan talouden työ ei tähän
hallituksen esitykseen pääty. Pikemminkin tästä se
työ vasta alkaa. Nykyisen hallituksen ohjelmassa harmaan
talouden torjunta on yksi talouspolitiikan kärkihankkeista,
ja sitä varten ensi vuoden budjettiin on varattu 20 miljoonan
euron lisämääräraha. Vielä ensisijaisempi
askel hallituksen ohjelmassa on kuitenkin jo vielä kuluvan vuoden
aikana eduskuntaan luvattu harmaan talouden vastainen toimenpideohjelma.
Ohjelman valmistelua varten työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut
kaksi työryhmää, joista ensimmäinen valmistelee
tilaajavastuulain osittaisuudistusta erityisesti rakennusalalla
ja toinen lisätoimenpiteitä harmaan talouden torjumiseksi
majoitus- ja ravintola-alalla. Tässä yhteydessä voinkin
antaa kiitokset ministereille tämän asian aktiivisesta edistämisestä ja
tarttumisesta suoraan haasteisiin.
Arvoisa puhemies! Toinen hallitusohjelman harmaan talouden torjunnassa
esiin nostettu asia on talousrikollisuuteen liittyvien oikeusprosessien
tehostaminen. Nykyisten talousrikollisuusjuttujen liian pitkiä käsittelyaikoja
ja liian kalliita kustannuksia tulisi saada merkittävästi
alas. Samassa yhteydessä tulisi pohtia myös sitä,
ovatko nykyiset harmaasta taloudesta ja talousrikoksista annettavat
tuomiot riittävän kovia suhteessa talousrikollisuuden
aiheuttamiin kustannuksiin meidän yhteiskunnallemme. Jos
talousrikollisuudesta ja harmaan talouden harjoittamisesta saadut sanktiot
eivät ole riittäviä, ei harmaata taloutta saada
kunnolla kuriin. Harmaan talouden asiantuntijat ovatkin olleet kovempien
sanktioiden kannalla. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä oikeusministeri
on tästä asiasta mieltä.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Talousrikollisuus ja harmaa talous aiheuttavat
yhteiskunnalle ja yrityksille merkittäviä tappioita.
Harmaa talous on kansainvälistynyt huomattavasti, ja sen
määrä on kasvanut Suomessa erityisesti työvoimavaltaisilla
aloilla. Myös järjestäytynyt ja vakava
talousrikollisuus on lisääntynyt huolestuttavasti.
Harmaata taloutta esiintyy tällä hetkellä tyypillisesti
työvoimavaltaisilla toimialoilla, kuten rakennusalalla,
majoitus- ja ravitsemisalalla ja kuljetusalalla.
Harmaan talouden yleisyydestä on esitetty erilaisia
arvioita. Arviointia vaikeuttaa se, että harmaa talous
on suurilta osin piilorikollisuutta, josta vain osa tulee viranomaisten
tietoon. Ilmiön laajuutta arvioidaan esimerkiksi 16.6.2010
ilmestyneessä eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaamassa
tutkimuksessa, joka on Suomen tähän asti laajin
tutkimus harmaasta taloudesta. Tutkimuksessa käsitellään
harmaan talouden ilmiöitä sijoitustoiminnan, kansainvälisen
tavarakaupan ja kotimaisen harmaan taloudellisen ydinalueen eli
rakennustoimialan ja majoitus- ja ravitsemistoimialan sekä kuljetustoimialan
näkökulmista. Hallituksen esitys laajentaisi nyt
viranomaisen käsitettä siten, että lain
säännökset koskisivat varsinaisten viranomaisten
lisäksi viranomaistoimintaa harjoittavia tahoja.
Arvoisa puhemies! Selvitystä varten saatavia tietoja
koskevan säännöksen täydentäminen
rikosilmoitustiedolla täsmentää Harmaan
talouden selvitysyksikön oikeutta saada ja käyttää tietoja
Verohallinnon tekemistä rikosilmoituksista ja niiden käsittelyvaiheista.
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunta on hallituksen kärkihankkeita.
Se vaatii laaja-alaista yhteistyötä, ja siksi
on tärkeää, että osana harmaan
talouden torjuntaa myös lainsäädäntöä tarkistetaan
ja täsmennetään, kuten tänään
käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä esitetään.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun torjutaan harmaata taloutta, niin kaikenlaiset
esteet viranomaisten välillä pitäisi
estää. Eli salassapitomääräykset,
mitä siellä on, pitäisi purkaa, jotta
viranomaiselta toiselle saataisiin harmaata taloutta koskevat tiedot
ja epäilyt myös silloin, kun viranomainen ei osaa
sitä pyytää. Tässä tarkoitan
sitä, että kun viranomaisissa kuitenkin asioita
nähdään laajasti läpi sille
toisellekin tontille, niin voidaan lähettää paperit,
kun tiedetään, että toisessa paikassa
tutkitaan tiettyä asiaa.
Harmaan talouden kitkemisen osalta olisi ihan hyvä,
että tätä pientä asiaa, joka
siihen vaikuttaa, joka on tämä kotitalousvähennys,
sitä ei poistettaisi, jotta ei luotaisi pientä harmaan
talouden vyöhykettä näihin kotitalouksiin
mummojen avuksi ja lastenhoidon tueksi. Sen lisäksi omakotitalojen
rakentaminen on yllättävän suuri harmaan
talouden kohde. Me asumme Suomessa sellaisissa ilmasto-olosuhteissa,
missä lämpötilan vaihtelut ovat 70 astetta
per vuosi. Meidän omakotitalomme ovat lujilla. Yhden jos
toisen katosta on varmaan vuosien varrella tullut vettä sisään,
valitettavasti minullakin siitä omakohtaista kokemusta
on. Eli se tarkoittaa sitä, että niitä pitäisi
pystyä teettämään sellaisilla
ihmisillä, joilla on siihen oikeasti ammattitaito, ja siinä auttaa
se kotitalousvähennys todella paljon. Se pitää myöskin
meidän mummonmökkikantamme ja myöskin
lapsiperheiden kotikannan huomattavasti paremmassa kunnossa kuin
nyt.
Mutta ennen muuta salassapitosäädöksiä on kerta
kaikkiaan lievennettävä, jos me haluamme puuttua
harmaaseen talouteen. Enkä todellakaan voi ymmärtää,
kuka voisi vastustaa sitä, että harmaata taloutta
tästä maasta kitkettäisiin. Ei meillä enää ole
sellaisia rahoja, että me voimme antaa taskusta kenenkään
huomaamatta toiselle huomattavia summia rahaa. Nämä täytyy
kaikki saada kiinni ja täytyy pystyä kitkemään
pois.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunta on tämän
hallituksen hallitusohjelmassa korkealla prioriteetilla mukana, ja
hyvä niin, sillä tämä harmaa
talous tai jopa musta talous on yhteiskunnan syöpä,
joka pitää juuria pois nakertamasta hyvinvointivaltiomme perustaa.
Harmaan talouden torjunnassa eräs merkittävä osa-alue
on viranomaisten oikeus saada tietoja ja lisäksi määritellä ne
viranomaiset, tahot tai laitokset, yhteisöt ja yksityishenkilöt,
silloin kun he käyttävät julkista valtaa.
Hallituksen esitys lakimuutoksesta, joka koskee Harmaan talouden selvitysyksiköstä
annetun
lain muuttamista edellä mainituilta osin, on erittäin
kannatettava. Tällä lainkohdan muutoksella ei
toki asiaa ratkaista kokonaan, mutta omalta osaltaan se on edesauttamassa
ilmiöselvitysten tekemisen kautta sitä, että väärintekijät
saadaan tuomiolle, ja näitten ilmiöselvitysten
tekeminen on viranomaisten jatkotoimia varten erittäin
tärkeä.
Edustaja Wallinheimo puuttui oivallisesti siihen, minkälaisia
tuomioita harmaasta taloudesta tänä päivänä annetaan.
Ehkä meidän lainsäädäntömme
on riittävä, mutta sitä skaalaa ja sitä asteikkoa
ei käytetä tarpeeksi kovalla kädellä.
Edustaja Tolppaselle ihan lopuksi, valitettavasti sitä kotitalousvähennystä pienennetään,
sitä ei suinkaan poisteta, niin kuin te tuossa puheessanne
totesitte. Valitettavasti hallitus joutui siihen puuttumaan taloudellisen
tilanteen vuoksi. Se ei varmasti ollut kenenkään
toive, että sitä pienennetään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Harmaan talouden
selvitysyksikkö saa suuremmat oikeudet tiedonsaantiin liittyen
niihin asioihin, joita se hoitaa. On hämmästyttävää sinänsä,
että alkuperäisestä esityksestä on
jäänyt pois Eläketurvakeskus, Työttömyysvakuutusrahasto,
Tapaturmavakuutuslaitosten liitto jne.
Sinänsä tämä hallituksen
esitys on ihan hyvä, mutta tässä ottaisin
esille ongelman, joka liittyy yleensä siihen, mistä ihmiset
saavat tietoja, vaikka verotustietoja, varallisuustietoja, eri henkilöiltä.
Nyt viimeisten vuosien aikana tämä oikeistolainen
hallituspolitiikka on koko ajan pyrkinyt enemmän ja enemmän
salaamaan sellaisia tietoja, jotka aikaisemmin olivat täysin
julkisia. Viime kaudella rajoitettiin esimerkiksi verotustietojen
saamismahdollisuuksia sillä tavalla, että aikaisemmin
nämä verotustiedot ovat olleet kuntakohtaisia,
nyt ne ovat maakuntakohtaisia. Kun ajatellaan, että täällä Uudenmaan
piirissä on yli miljoona kansalaista, joiden verotustiedot
on sotkettu samaan rekisteriin, niin se hankaloittaa huomattavan
paljon verotustietojen tarkastamista, ja nyt erityisesti, kun nämä varallisuustiedot
on
kokonaan salattu, niin tutkivat toimittajat eivät enää pysty
tekemään työtään läheskään
samalla tavalla kuin aikaisemmin, kun heiltä on viety tämmöisiä keskeisiä työkaluja
pois.
Elikkä tiedonsaantia kansalaisten verotustiedoista
on tuntuvasti rajoitettu. Toivoisin, että voitaisiin palata
siihen hyvään systeemiin, joka oli voimassa vielä kymmenen
vuotta sitten, että nämä kansalaisten
tulo- ja varallisuustiedot olivat täysin julkisia ja kuntakohtaisia.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän Harmaan talouden
selvitysyksikön asia, tämä hallituksen
esitys, on erittäin hyvä askel eteenpäin
tässä harmaan talouden poistamisasiassa, kokonaisuudessa,
ja tällä niin kuin myöskin monilla muilla
niillä harmaan talouden poistamiseen keskittyneillä yksiköillä ja
toimijoilla saadaan tätä hommaa eteenpäin.
Mutta tässä on mukana monta eri tahoa.
Raha: Tässä valtion talousarvioesityksessä ollaan
tähän asiaan nyt osoittamassa rahaa, hyvä se,
mutta samanaikaisesti ollaan näiltä monilta eri
organisaatioilta, joita minä äsken mainitsin, leikkaamassa
määrärahoja muista asioista pois, ja
nyt näyttää pahasti siltä, että tämä kyseinen määräraha
tässä talousarvioesityksessä saattaa mennäkin
ainoastaan näitten aikaisempien muitten leikkausten korjaamiseen.
Elikkä todellisuudessa me emme saakaan lisämäärärahaa
ja -resursseja tämän asian korjaamiseen.
Toinen asia sitten, mihin minä haluaisin kiinnittää huomiota,
nyt kun näitä tiedonsaantiasioita kehitetään,
on tämän asian kriminalisointi: elikkä se,
että emme tätä harmaan talouden asiaa saa
vietyä eteenpäin, jos emme saa tätä kriminalisointia
eli rikoslain säädöksiä korotettua
niin, että sitten olisi oikeat sanktiot rikollisille.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennystä todellakin
ollaan pienentämässä, ei poistamassa.
Se, että kotitalousvähennystä pienennetään, sillä ei
todellakaan valtion budjettia tasapainoteta. Se on lillukanvarsi
siinä asiassa, mutta se on erittäin iso asia niille
vanhuksille ja niille lapsiperheille ja niille perheille, jotka
kotitalousvähennystä käyttävät.
Se mahdollistaa silloin työtä, oikeaa työtä ihmisille
niillä sektoreilla. Mikäli kotitalousvähennystä vähennetään,
se lisää harmaata työtä ja harmaan
työvoiman käyttöä siivouksessa,
ikkunan pesemisessä, ruuanlaitossa, katon korjaamisessa,
jopa ruohikon ajamisessa, missä aina joskus ihmiset tarvitsevat
apua. Se on pieni inhimillinen asia. Se on käsittämätön asia,
että sitä ei nähdä, että se
kasvattaa harmaata taloutta omalta osaltaan, jos sitä pienennetään yhtään
ainutta määrää.
Kotitalousvähennyksen säilyttäminen
täysimääräisenä ei
poista, ei vie valtion budjetilta yhtään rahaa.
Päinvastoin se tuo veromarkkoina sinne yhtä paljon
rahaa kuin nyt tämä leikkaus, joka on pelkästään
ilkivallan tekoa ja ilkeyttä näille ihmisille,
jos se poistetaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
lain muuttamisesta on erittäin hyvä ja tarpeellinen.
Kuitenkin kun täällä hallituksen edustajat
sitten kehuvat, että tämä on se väline, jolla
harmaata taloutta laitetaan kuriin, niin mielestäni se
on vähän ristiriitainen siinä, kuten olemme
kuulleet, että kun kotitaloustukivähennystä lasketaan
alemmas, niin samanaikaisesti on hyvin arvattavissa se, että harmaa
talous siltäkin osin, kuten omakotitalon rakentamisen peruskorjauksissa
ja muissa, varmasti lisääntyy.
Olisin toivonut hallitukselta sitä, että harmaaseen
talouteen oikeasti tulisi niitä resursseja sen 20 miljoonan
lisäksi jotain muuta, koska me tiedämme, että kun
poliiseilta se 10 miljoonaa leikataan nytten, niin kuin täällä aikaisemmin
kuultiin, niin se totisesti tulee otetuksi takaisin sieltä toisesta
taskusta toiseen elikkä käytännössä siellä eivät
resurssit juurikaan nouse. Poliisien mukaan harmaassa taloudessa
on jopa kahden vuoden jonot, kun tutkitaan harmaata taloutta, ja
sinne ei päästä suoraan kenttätyölle
enää resursseja laittamaan, koska on niin paljon
kädet täynnä töitä,
ettei niitä pystytä oikeasti ehkäisemään.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikko oikeastaan varasti minun
puheenvuoroni. Olin nimenomaan puhumassa harmaan talouden torjunnasta
lähinnä poliisin näkökulmasta.
Todettakoon ensi alkuun, että hallituksen tavoite saada
noin 300—400 miljoonan euron hyöty joko rikoshyötynä tai
verotuloina valtion kassaan on erittäin hyvä,
se on erittäin kunnioitettava, ja todella jos näin
onnistutaan tekemään, niin se on loistava asia.
Mutta pitää muistaa tosiaankin se, niin kuin tuossa
edustaja Niikkokin totesi, että yhtään
ainoaa euroa ei saada rikoshyötynä takaisin valtiolle,
jos asia ei ole ollut poliisin esitutkinnassa, jos se ei ole ollut syyteharkinnassa
ja jos oikeus ei ole tuominnut korvausta valtiolle. Elikkä talousrikostutkinta
on erittäin vaativaa, korkeaa ammattitaitoa vaativaa tutkintaa,
ja siihen ei aivan aloittelevista poliisihenkilöistä ole.
Tämän takia minä hämmästelenkin,
kun poliisin kehykseen on ilmoitettu, että leikataan 10 miljoonaa
euroa, vaikka muistamani mukaan sisäministeri Räsänen
tässä kyselytunnilla totesi, että se
on ehkä noin, oliko se 2013, kun se toteutuu täysimääräisesti.
Mutta esitänkin hallitukselle rakentavaa oppositiopolitiikkaa,
että jos hallitus tavoittelee tosissaan 300—400
miljoonan euron säästöä valtion
kassaan, niin uhraisi sen 10 miljoonaa euroa poliisin palkkaan,
niin tässä kustannushyöty olisi moninkertainen.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt tätä norsua
koetetaan syödä pala kerrallaan. Ei kukaan ole
väittänyt, edustaja Niikko, että tällä lailla
tämä asia laitetaan kuntoon, toisin kuin te annoitte
ymmärtää. Niin kuin esimerkiksi edustaja
Kärnä tässä totesi, tämä on
yksi osa sitä kokonaisuutta, jolla tämä hallitus
pyrkii harmaaseen talouteen puuttumaan. Oleellista on se, että nyt
tehdään suurin panostus harmaan talouden torjuntaan
mies- tai naismuistiin.
Mitä tulee näihin leikkauksiin, edustaja Maijala,
niin kyllä, tässä maassa näitä leikkauksia
tarvitaan. Kun te jätitte 8 miljardin alijäämän
tälle hallitukselle perinnöksi, niin siinä on
kyllä todella pohtimista.
Sitten vielä, mitä tulee tähän
kotitalousvähennykseen, niin totta kai tämäkin
on sellainen asia, että kyllä tässä kaikki
varmasti ovat vähän vereslihalla, kun näitä leikkauksia
joudutaan edellisen hallituksen jäljiltä tekemään.
Mutta tässä nyt edustaja Tolppanen, joka valitettavasti
jo lähti, antoi vähän ruusuisen kuvan
tästä kotitalousvähennyksestä.
Jos sitä tulonjakoa katsoo, ketkä sitä kotitalousvähennystä käyttävät
ja kenellä se niin sanottu yläraja siellä paukkuu,
niin ei siellä kyllä pienituloisia juurikaan ole.
Tästä päästään
taas siihen, että kun asioita täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen,
niin jos me ajattelemme, että me harmaan talouden saamme
tästä maasta kitkettyä sillä,
että verotukia pitää antaa milloin tuonne,
milloin tuonne, niin ravintola-alalla on paljon harmaata taloutta.
Lähdetäänkö sinne antamaan ylimääräisiä verotukia?
Ei se sillä poistu. Kyllä tässä koko
ajan tarvitaan uudenlaista ajattelua, ja mitä tulee tähän
ohjelmaan, mikä hallituksella on nyt, niin minä olen kyllä iloinen
siitä, että esimerkiksi perussuomalaiset ovat
antaneet vahvan tuen tälle ohjelmalle, jonka tämä hallitus
on ottanut oikein sydämenasiakseen.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on vain askel parempaan suuntaan, mutta hyvä näin. Mutta
kun yleensä puhutaan harmaasta taloudesta, niin eri viranomaisten
mukaan harmaan talouden johdosta yhteiskunta menettää vuosittain
2—5 miljardia euroa, eli nämä ovat suuria
euromääriä, ja tiedämme, että harmaata
taloutta on suuremmassa — on Verohallinnossa, on palvelussa, kuljetuksessa,
majoituksessa, rakennuksessa ym. — niin on esimerkiksi
hyvin tärkeätä, koska verojen pimittäminen
on suuri asia, että Verohallinto pystyy olemaan yhteydessä ulkomaille,
ja paljon puhutaan esimerkiksi Viron veroviranomaisten kanssa. Tämmöinen
julkisuus olisi askel parempaan suuntaan.
Mikäli haluttaisiin harmaata taloutta poistaa mahdollisimman
nopeasti, niin myös hallituksen puitteissa olisi syytä miettiä,
että tähän kannattaisi satsata entistä enemmän
tämän 20 miljoonan euron lisäksi. Kun
puhutaan harmaasta taloudesta, 2—5 miljardista eurosta,
niin sitä vasten kannattaisi kyllä yhteisesti
satsata tähän, että näitä euromääriä löydettäisiin
enemmän ja saataisiin sitten parempi hyöty ihan
tässä lähivuosina.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka on todella tervetullutta, että nykyhallitus
satsaa harmaan talouden torjuntaan ja satsaa siihen tuntuvasti myös
määrärahojen osalta, niin täytyy muistaa,
että eivät edellisetkään hallitukset
väristä riippumatta ole olleet toimettomia tämän
asian suhteen. Harmaan talouden torjuntaohjelmia on ollut toistuvasti,
ja paljon on tehty lainsäädännössä,
on tehty valvonnassa, mutta harmaa talous on samanlainen kuin doping
urheilussa: sitä mukaa kuin torjuntakeinot, paljastuskeinot,
testimenetelmät kehittyvät, niin puliveivaajat,
harmaan talouden yrittäjät, talousrikolliset tässä tapauksessa,
keksivät aina uusia keinoja välttääkseen
valvontaa, kiertääkseen lainsäädäntöä ja saadakseen
lisää voittoja tällä pimeällä ja
harmaalla alueella.
Sen vuoksi toimenpiteitä täytyy tehdä koko ajan
lisää. Tarvitaan lainsäädäntöä,
tarvitaan viranomaisyhteistyötä, tarvitaan rangaistusten
koventamista, tarvitaan kiinnijäämisriskin kasvattamista.
Sen vuoksi esimerkiksi huume- ja muusta raskaasta rikollisuudesta
siirtyy rikollisia harmaan talouden piiriin, koska siellä on
kiinnijäämisen riski pieni ja siellä ovat
tuotot suuret ja rangaistukset pienet. Sen vuoksi kaikilla osa-alueilla
pitää tehdä työtä.
Täällä on korostettu näitä vero-
ja muita yhteiskunnallisia menetyksiä. Se on yksi osa harmaan
talouden, yhteiskunnallisen syövän, seurauksista.
Mutta korostaisin myös sitä, että kaksi muuta
ovat yhtä tärkeitä. Toinen on kilpailun vääristyminen.
Rehellinen yrittäjä, rehellinen palkansaaja ei
voi pärjätä markkinoilla, joilla harmaan
talouden yrittäjät toimivat ja vievät
urakat, vievät työt. Kolmas seikka on yhteiskuntamoraalin,
etiikan horjuminen. Mikäli annetaan harmaan talouden kasvaa,
niin se pikkuhiljaa murentaa yhteiskuntaetiikkaa, ja se on pitemmällä aikavälillä
kaikista
tuhoisinta kuitenkin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden
kannalta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Täsmennän omaa kantaani
suhteessa tuohon, mitä edustaja Uotila sanoi sen suhteen,
että on aivan totta, että edellisilläkin
hallituksilla on ollut harmaan talouden ohjelma hallitusohjelmassaan ja
työn alla. Mutta valitettavasti, kun on pitänyt tehdä käytännön
lainsäädäntötyötä ongelmien poistamiseksi,
olen huomannut sen, että on ollut ikään
kuin italialainen lakko: periaatteellisella tasolla on myötäilty
ja nyökytelty, että aivan oikein, että tähän
asiaan puututaan, mutta sitten käytännössä on
tapahtunut aivan luvattoman vähän. Huono tai hyvä esimerkki
tästä on tämä kuvallisen henkilötunnisteen
ja veronumerojärjestelmän käyttöönotto.
Jo viime kaudella hyvissä ajoin sekä työnantaja-
että työntekijäpuoli ilmaisivat halunsa
tähän järjestelmään
siirtymiseen, mutta sitten se puoli, joka asiasta säätää,
tuli myöhässä.
Rangaistuksen kovuudesta ja asteikosta ja merkittävyydestä on
Turun telakalta esimerkki, jossa vuokratyönantaja käytti
hyväkseen yli 30:tä työntekijää,
sai siitä noin 300 000 euron hyödyn, ja
kun hänet sitten tuomittiin, niin sakko oli 2 030
euroa eikä tämän ulkomaalaisen vuokratyöyrittäjän
pitänyt edes maksaa sitä, kun oli ehtinyt poistua
maasta. Tämän tyyppiset tilanteet pitää kyllä kaikin
tavoin kitkeä pois. On aivan kaikista varmin kasvualusta
suomalaiselle rasismille se, jos velvoitteensa hoitavat suomalaiset yrittäjät
ja työntekijät joutuvat katsomaan sivusta, kun
heidät lyödään ulos työmarkkinoilta
vippaskonstein.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtman otti tuossa puheenvuorossaan
nopeasti esille tämän ravintola-alan harmaan talouden.
Siitä tulivat mieleeni omat vuoteni, olen muutaman vuoden
sitäkin hommaa tehnyt. Siellä tosiaan saattaa
olla — ei tietenkään niissä paikoissa,
missä minä olen ollut, (Eduskunnasta: Ei tietenkään!)
mutta mitä olen kuullut muista paikoista — tätä harmaata
taloutta hyvinkin paljon. Tarjoan siihen ratkaisuksi tällaista
hyvin perussuomalaista patenttiratkaisua, eli luovutaan eurosta,
tarkalleen ottaen käteisvaluutasta. Nimittäin
mikään ei ole niin helppoa kuin määrätä esimerkiksi
tuopin hinnaksi 4 euroa tai pitsan hinnaksi 6 euroa ja ottaa asiakkaalta
se raha, esimerkiksi nyt vaikka 6 euroa, ja sitten lyödä kassakoneeseen
vaikka vaan 4 euroa ja pistää ne 2 euroa omaan
taskuun. Ja mitä ovat isot pojat kertoneet, niin tämä,
mitä tehdään, on erittäin yleistä ja
tavanomaista tuolla alalla. Nyt jos siirryttäisiin kokonaan
tällaisiin sirukorttimaksuihin ja siihen, että jokainen
asiakas myöskin pyytäisi kuitin siitä tuotteesta,
minkä tilaa, niin tästä ongelmasta ravintola-alalla
päästäisiin hyvin äkkiä pois.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä hallituksen
esitystä. Mutta täytyy harmaasta taloudesta sanoa
ylipäätään se, että edellisellä kaudella
tarkastusvaliokunta teki selvitystä harmaan talouden laajuudesta
ja sen lisäksi se laati myös yli 20-kohtaisen
ohjelman, jolla voidaan kitkeä harmaata taloutta. Toivon, että hallitukselta
saadaan mahdollisimman nopeasti myös muita esityksiä kuin
tämä selvitysyksiköstä annetun
lain muuttaminen, millä kitketään harmaata
taloutta.
Sen lisäksi tässä on tullut Kari
Uotilan puheessa esiin se, miten epäreilua harmaa talous
on rehellisiä yrittäjiä kohtaan. Se pitää paikkansa.
Rehellisiltä yrittäjiltä viedään
mahdollisuus pärjätä ja menestyä elinkeinotoiminnassaan.
Lisäksi pitäisi olla riittävästi
myös valvontahenkilökuntaa, jotta saadaan tämä harmaan
talouden kitkeminen paremmalle tolalle.
Hallitus ei ole ollut toimettomana. Minusta on erittäin
hyvä, että nyt tämän hallituskauden
alussa heti tuli tämä kuvallinen tunnistekortti
esimerkiksi rakennustyömaille. Siinä pystytään
heti katsomaan henkilön nimi ja myös tiedot, että hän hoitaa
kaikki vero- ym. velvoitteensa asianmukaisesti.
Asiaa pitää viedä sitkeästi
eteenpäin. Meillä on mahdollisuus saada valtion
kassaan miljardeja, mikäli me tämän asian
hyvin hoidamme ja sinnikkäästi pyrimme harmaan
talouden kitkemiseen.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Olin itse Säätytalolla
tämän Harmaa talous -työryhmän
jäsenenä, ja kun olen nyt tätä keskustelua
kuunnellut, haluan muistuttaa siitä, että kyllä tämä harmaan
talouden ohjelma, joka hallitusohjelmaan nyt on yhteisellä sopimuksella
tehty, on erittäin kunnianhimoinen, ja siitä vallitsee
laaja yksimielisyys, että se myös halutaan pistää täytäntöön.
Siinä mielessä en näe perusteltuna, että tässä vaiheessa,
kun saadaan tämä ensimmäinen signaali,
että oikeasti hallitus on liikkeellä tässä asiassa
ja aikoo alkaa toteuttaa tätä ohjelmaa, tästä salista
pitäisi ulospäin näkyä jonkinlaista
signaalia, että ikään kuin ollaan toimettomana
tai epäillään tätä koko
ohjelmaa. Tämä on vähän niin
kuin tuo kuntauudistus viime viikolla: vastahan ollaan alkutiellä ja
ei kannata tuomita eikä hötkyillä arvioimaan
tätä hanketta, ennen kuin on päästy
vähän pitemmälle. Hallitusohjelman kirjaukset
ovat kyllä kunnianhimoisia ja antavat paljon aseita tähän
taisteluun harmaata taloutta vastaan.
Esimerkkinä niistä kirjauksista on tämä rakennusalan
verokoodi, joka aivan yksiselitteisesti otetaan käyttöön.
Se on mainittu siellä. Ravintola-alalle esitetään,
että otetaan tyyppihyväksytyt kassakoneet käyttöön
kaikissa paikoissa, mikä Ruotsin mallin mukaisesti on erittäin
tehokkaasti lisännyt ravintola-alan liikevaihtoa eli vähentänyt
kassan ohi lyömistä ja sitä kautta tuonut
valtiolle verotuloja.
Eli kyllä tässä asiassa hereillä on
oltu, ja ilolla tervehdin sitä, että näen
jo näin kauden alkajaisiksi heti hallituksen suunnalta
liikettä, että tätä todellakin
pistetään toimeen määrätietoisesti.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Mehän käsittelemme nyt
eduskunnassa arvopaperimarkkinalakia, jonka sisään
on rakennettu tämä hallintarekisterilaki. Meille
on tärkeätä, että saadaan yhtenäinen
laki Euroopan kanssa sillä tavalla, että pelataan
samoilla pelisäännöillä Suomessa
kuin sitten yhdessä Euroopassakin, mikä on tärkeä näkemys
siltä osin. Mutta taas toisaalta hallintarekisterilaki
pitäisi muotoilla sillä tavalla, että viranomaisilla
olisi oikeus kuitenkin tietää näistä yhtiöitten
osakkuuksista niin, että ne eivät olisi salattuja
eivätkä sitä kautta edistäisi sitten
harmaata taloutta. Tämä näistä suurimmista
asioista.
Mutta sitten edustaja Kalliorinnettä kyllä komppaan
tässä kassakoneasiassa. Meillähän
on Suomessa niin, että meillä ei ole säädetty
pakolliseksi kassakonetta yrityksissä, missä käteistä rahaa
käsitellään, ja tämä on
kyllä semmoinen asia, jolla varmastikin saataisiin hyviä tuloksia aikaan,
jos tällainen laki olisi. Monessa muussa maassa se kyllä on.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme kuulleet paljon perusteluja harmaan
talouden torjunnan tärkeydestä, ja yhdyn niihin. Tämä hallituksen
esitys on tietenkin yksi osa sitä.
Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä,
kun lähetekeskustelua käydään,
nostaa esille sellaisen asian, johon ehkä entistä tarkemmin
tässä yhteydessä voisimme puuttua. Nimittäin
kun teemme täällä lainsäädäntötyötä tai
uudistamme lakeja, olisi tärkeää katsoa
myös niitä uudistuksia niin sanotusti harmaan
talouden silmälasien läpi. Esimerkkinä otan
kuljetusalan yrittäjiä säätelevän lainsäädännön,
jossa tällä hetkellä on uudistustyö meneillään.
Käsitykseni mukaan tässä lainsäädännössä on
nyt kohtia, jotka alan yrittäjien mielestä mahdollistavat
harmaata taloutta ja pimeää työtä.
Tämä lakiesitys on tulossa käsittelyyn
syksyn aikana, ja toivoisinkin, että kun nyt eri valiokunnissa
käsittelemme eri lakeja, niin katsoisimme niitä lakeja
entistä tarkemmin myös tämän
harmaan talouden torjunnan näkökulmasta, jotta
tämä hyvä tavoite toteutuisi kokonaisuudessaankin
paremmin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinteellä tuossa
oli erinomainen ja hyvä puheenvuoro, mutta kun hän
sanoi, että ehkä annettaisiin sellaista signaalia,
että hallitus on jotenkin ollut toimettomana, niin kyllä minä olen
ymmärtänyt ainakin tämän keskustelun
niin, että tässä salissa vallitsee aikamoinen
yksimielisyys siitä, että tämä on
hyvä esitys ja tätä pitää erittäin
pontevasti ajaa eteenpäin. En minä ole ainakaan
soraääniä kuullut mistään
suunnasta.
Totean pesäpallotermiä käyttäen,
että nyt pitää lyödä riskillä rajaan,
ja jos me saamme läpilyönnin aikaiseksi, niin
kenttä rullaa. Tällä riskillä minä tarkoitan
sitä, että hallitus satsaisi nykyistä enemmän
nimenomaan viranomaistoimintaan. Vielä painotan poliisin
esitutkinnan merkitystä — poliisi, syyttäjäorganisaatio
ja tuomioistuimet — että ei kävisi niin,
että meillä on muutamien vuosien jono tässä talousrikostutkinnassa.
Se vesittää tämän hyvän
hankkeen. Kova satsaus tähän viranomaistoimintaan,
että saadaan kenttä rullaamaan. 10 miljoonan euron
satsaus sinne saattaa tuoda kymmenkertaisen hyödyn valtion
kassaan takaisin.
Keskustelu päättyi.