Täysistunnon pöytäkirja 45/2013 vp

PTK 45/2013 vp

45. TORSTAINA 25. HUHTIKUUTA 2013 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

3) Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:n muuttamisesta

 

Ritva Elomaa /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tämä ensimmäinen lakialoitteeni on laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:n muuttamisesta. Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi luottolaitostoiminnasta annettua lakia 121/2007 siten, että säännöksessä tarkoitettu talletuspankki ei voisi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia asiakkaille pelkästään sillä perusteella, että tällä on yksi maksuhäiriömerkintä.

Sadoillatuhansilla suomalaisilla on maksuhäiriömerkintä. Tämä ryhmä uhkaa jäädä ilman toimivia pankkipalveluja, koska pankkiala ei katso verkkopankkia peruspankkipalveluksi. Pankeissa on myös esiintynyt käytäntöä, jossa verkkopankkitunnuksia ei maksuhäiriömerkinnän perusteella ole asiakkaalle myönnetty.

Pankkiasiointi on siirtynyt yhä enemmän verkkopankkiin, koska konttoriverkosto harvenee, asiointiaikoja pankkitiskillä supistetaan sekä nosto- ja maksuautomaattien verkosto harvenee. Lisäksi pankit ohjaavat palveluiden hinnoittelulla asiakkaita verkkopankkiin. Ajankohtaista on myös yritysten paperilaskujen muuttuminen e-laskuiksi, jotka saapuvat suoraan kuluttajan verkkopankkipalveluun.

Arjessa tarvitaan muutoinkin yhä enemmän pankkien myöntämiä tunnuksia. Pankkitunnuksia tarvitaan yhä useammin myös viranomaisten kanssa asiointiin. Asiointi esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen sivuilla edellyttää pankkitunnuksia. Verkkopankkitunnusten avulla palvelun käytön edellyttämä tunnistautuminen onnistuu myös poliisin sivuilla tai vaikkapa sähköyhtiössä ja lukuisissa verkkokaupoissa.

Vastauksessa, joka annettiin maksuhäiriömerkintöjen vaikutuksesta pankkipalveluihin esitettyyn kirjalliseen kysymykseen, on valtiovarainministeriön käsityksen mukaan verkkopankkitunnuksia lähtökohtaisesti pidettävä laissa tarkoitettuna tilinkäyttövälineenä, eikä asiakkaan maksuhäiriötä voida sinänsä pitää laissa tarkoitettuna painavana perusteena tilinkäyttövälineen myöntämisestä kieltäytymiseen. Myös kuluttajaviraston, KKV:n, mukaan pankkipalveluiden tarjonnassa on tapahtunut niin suuria muutoksia, että verkkopankkitunnusten pitäisi kuulua kaikille tarjottaviin peruspankkipalveluihin.

Yhteiskunnan on pidettävä huolta siitä, että kaikilla kansalaisilla on saatavilla välttämättömät pankkipalvelut ihmisen taloudellisesta asemasta riippumatta sekä yhtäläiset mahdollisuudet käyttää viranomaispalveluita. Tasa-arvon nimissä verkkopankkitunnukset kuuluisivat kaikille. Tilanteen selventämiseksi asiasta on syytä säätää lailla.

Edellä olevan perusteella ehdotamme, että muutetaan luottolaitostoiminnasta annetun lain (121/2007) 134 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 299/2010, seuraavasti:

"Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin.

Talletuspankki ei saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun verkkotunnisteen tai muun välineen myöntämisestä taikka maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle, ellei kieltäytymiselle ole painavaa perustetta. Perusteen tulee liittyä kyseisen henkilön aiempaan moitittavaan käyttäytymiseen, jollaisena ei pidetä vähäistä maksuhäiriötä, taikka siihen, ettei asiakassuhteelle selvästi ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen syy tapauskohtaisesti yksilöityine perusteluineen on kirjallisesti ilmoitettava henkilölle. Tälle on samalla kirjallisesti ilmoitettava, että hänellä on oikeus lähettää päätös tiedoksi Finanssivalvonnalle ja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Pankin on samalla annettava hänelle näiden yhteystiedot kirjallisesti."

Arvoisa puhemies! Tänään on ollut historiallinen päivä: ensimmäinen kansalaisaloite lähetekeskustelussa. Haluan, että kiinnitetään huomiota siihen, että helpoin tapa allekirjoittaa kansalaisaloite on tehdä se netissä, mutta siihenkin tarvitaan pankkitunnukset.

Laila Koskela /ps:

Arvoisa puhemies! Sadoillatuhansilla suomalaisilla on todellakin maksuhäiriömerkintä. On aivan epäinhimillistä, että tämä ryhmä uhkaa jäädä ilman pankkipalveluja. Asiointi ilman pankkitunnuksia nykyaikana on melkein mahdotonta, ja koska pankkiasiointi on siirtynyt yhä enemmän verkkopankkiin, asiointi arjessa tapahtuu yhä enemmän pankkien myöntämillä tunnuksilla. Ilman näitä pankkipalveluja monen ihmisen elämä käy vaikeaksi, jopa mahdottomaksi. Näiden ihmisten elämää ei tule enää entisestään saattaa vaikeampaan tilanteeseen, joten kannatan edustaja Elomaan lakiesitystä.

Reijo Hongisto /ps:

Arvoisa herra puhemies! Nyky-yhteiskunnassa siirrytään yhä laajemmin asioimaan sähköisesti ja verkossa. Asiointiin liittyy väistämättä myös tunnistautuminen. Monissa tunnistautumisissa käytetään — esimerkiksi Elomaan mainitsemat Kelan sivut, poliisin sivut ja monet verkkokaupat käyttävät — hyväksi näitä verkkopankkitunnuksia. Päivänselvää on, että mikäli henkilöltä evätään verkkopankkitunnukset, niin hänen asiointinsa estyy taikka ainakin vaikeutuu huomattavasti nimenomaan maksuhäiriömerkinnällä varustetulla tunnuksella.

Elikkä, arvoisa herra puhemies, minun oikeustajuni mukaan maksuhäiriömerkinnällä ei saa olla sellaisia seuraamuksia, että henkilö joutuu tunnistautumaan jollakin muulla tavalla eikä voi käyttää itse tätä verkkopankkitunnusta tunnistautumisvälineenä. Mielestäni edustaja Elomaan lakialoite on erinomainen, ja minä kannatan sen läpi menemistä.

Mika Niikko /ps:

Arvoisa puhemies! Pankkipalvelut tulisi olla kaikille kansalaisille tasapuolisesti mahdollista saada riippumatta asiakkaan mahdollisista maksuhäiriömerkinnöistä. Eihän maksuhäiriömerkintä vielä tarkoita sitä, että asiakas jää pankille velkaa. Hänhän vain tarvitsee sen tilin asioidakseen nyky-yhteiskunnassa.

Lähes 350 000 suomalaista on saanut maksuhäiriömerkinnän luottotietoihinsa. Noin 8 prosenttia kaikista yli 18-vuotiaista on tilaston mukaan tämä tulos. Se on valtava määrä. Erityisen vaikea tilanne on 20—29-vuotiailla nuorilla aikuisilla, joista 11,4 prosenttia on saanut vähintään yhden maksuhäiriömerkinnän.

Arvoisa puhemies! Nyt kun hallitus on tehnyt tämän nuorisotakuuohjelman, johon käytetään valtavan paljon varoja ja resursseja, niin olisi hyvä yhdistää tämä edustaja Elomaan lakialoite jollain tavalla siihen tavoitteeseen, että nuorten syrjäytymistä pyritään estämään. Mikä sen parempi syrjäytymisen ehkäisemisen keino on kuin suoda nuorille, ennen kaikkea nuorille, mahdollisuus myös hoitaa pankkipalvelunsa niin kuin on nettimaailman aikana kaikkein järkevintä ja toimivin tapa?

Eeva-Johanna Eloranta /sd:

Arvoisa puhemies! Edustaja Elomaa on ottanut esiin erinomaisen tärkeän asian. Minusta tässä on kyse aivan tämmöisestä kansalaisoikeudesta. Ei ole montaa palvelua täällä yhteiskunnassa, joita ei enää voisi hoitaa näiden pankkitunnusten kautta, oli sitten kysymys työvoimatoimistossa asioimisesta tai esimerkiksi työttömäksi työnhakijaksi kirjautumisesta tai oppilaitokseen hausta nuorien ihmisten osalta, joilla ehkä on vaikka pikavippien takia maksuhäiriöongelmia.

Tässä on todella kyse ihan hirmuisen tärkeästä asiasta. Jotenkin tuntuu ihan kummalliselta, että nämä pankkipalvelut aiheuttavat meille koko ajan harmaita hiuksia. Milloin ikäihmisten on tuskallisen vaikeaa asioida pankeissa ja maksaa laskujaan ja se on kallista ja vaatii ikäihmisiltä atk-yhteyksiä, sitten taas toisinaan tuntuu, että näitä tunnuksia on näköjään vaikea saada. Jotenkin pitäisi pistää nämä pankit ihan kunnolla järjestykseen. Toivon tosiaankin hyvää käsittelyä ja menestystä aloitteelle.

Keskustelu päättyi.