8) Pohjoismaiden neuvosto Suomen valtuuskunta toimintakertomus
2012
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nostaisin esille ulkoasiainvaliokunnan mietinnöstä kaksi
asiakohtaa, jotka mielestäni tarvitsisivat meillä kansallisellakin
tasolla lisää keskustelua.
Ensimmäinen niistä liittyy ulko- ja turvallisuuspoliittisen
yhteistyön kehittämiseen Pohjoismaissa yhteistyössä ja
toinen pohjoismaisen yhteistyön tuottamiin tuloksiin, joita
tässä mietinnössä käsitellään
"Neuvoston suositusten tehostaminen" -otsikon alla.
Yhteistyön tiivistäminen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa
on ollut viimeiset vuodet pohjoismaisen yhteistyön dynaamisinta
osaa, ja sillä on ollut laaja kannatus kaikissa Pohjoismaissa. Kriittiset
tapahtumat Ukrainassa ovat kasvattaneet entisestään
keskustelua myös Pohjoismaiden ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kehitystarpeista. Uuden, dynaamisemman vaihteen moottorina on toiminut
niin sanottu Stoltenbergin raportti, jonka 13:a suositusta on nyt
lähes kauttaaltaan toteutettu. Sen jatkoksi Pohjoismaiden
ulko-, puolustus- ja kehitysministerit ovat antaneet kuluvan vuoden
helmikuussa julkilausuman, jolla määritellään
tulevan yhteistyön prioriteetteja.
Sen sijaan kiinteimmät ulko- ja turvallisuuspolitiikan
yhteistyön ohjausvälineet puuttuvat. Pohjoismaiden
ministerineuvostossa ei edelleenkään ole ulko-
ja puolustuspolitiikan ministerineuvostoa eikä Pohjoismaiden
neuvostossa sitä vastaavaa valiokuntaa, pääosin
historiallisista syistä. Kuitenkin niiden perustamisen
vaikutus pohjoismaisen yhteistyön uskottavuuteen olisi kiistaton.
Niiden olemassaolo lisäisi sekä pohjoismaalaisten
itsensä että muiden kiinnostusta pohjoismaista
yhteistyötä kohtaan ja antaisi siten lisää näkyvyyttä myös
muille pohjoismaisen yhteistyön muodoille. Toisaalta ratkaisu
olisi linjassa keskeisemmän Pohjoismaiden arvon, demokratian,
kanssa. Pohjolassa vallitseva hyvä turvallisuuspoliittinen
tilanne perustuu viiden Pohjoismaan syvään demokraattiseen
perinteeseen. Vastaavasti toimiva demokratia jokaisessa Pohjoismaassa
tarvitsee toimivaa ulko- ja turvallisuuspoliittista yhteistyötä.
2010-luvulle tultaessa voi perustellusti todeta, että Nordens
sak är vår riippumatta kunkin maan turvallisuuspoliittisista
ratkaisuista. Siksi olisi tärkeää, että oman
turvallisuutensa moninapaiseen yhteistyöhön rakentava
Suomi ajaisi Pohjoismaiden yhteistyön ulko- ja turvallisuuspolitiikan
institutionalisointia. Hyvä alku olisi yksityiskohtaisempi
tiekartta siitä, milloin ulko- ja turvallisuuspolitiikan
yhteistyö Pohjoismaiden kesken voitaisiin saattaa myös
institutionaalisella puolella ansaitsemalleen tasolle.
Arvoisa puhemies! Mitä puolestaan tulee Pohjoismaiden
neuvoston antamien suositusten vaikuttavuuteen, olen samaa mieltä ulkoasiainvaliokunnan
sekä tarkastusvaliokunnan kanssa. Huomiota tulee kiinnittää niin
suositusten valmisteluun, seurantaan kuin määräänkin.
Erityisesti viimeisen osalta on rehellistä todeta se, että sinällään
hyvää tarkoittavien suositusten tehtailu on syönyt
koko pohjoismaisen yhteistyön uskottavuutta. Näitä teemoja
on käsitelty laajasti myös PN:n pääsihteerin
Dagfinn Høybråtenin laatimassa Pohjoismaiden yhteistyön
uudistussuunnitelmassa. Toivon, että Suomi toimii aktiivisesti
edellä mainittujen epäkohtien oikaisemiseksi suunnitelmaa
koskevissa jatkoneuvotteluissa.
Lisäksi valiokunnan ehdotus ministerineuvoston ja neuvoston
raportointiaikataulujen yhdistämisestä on kannatettava.
Tämä käytäntö on jo käytössä niin
Norjassa, Ruotsissa kuin Islannissakin, joten miksi ei myös
meillä täällä Suomessa?
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On miellyttävä lukea ulkoasiainvaliokunnan mietintö koskien
Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan toimintakertomusta, koska
siinä selvästi osoitetaan arvostusta sille työlle,
jota Pohjoismaiden neuvosto tekee. Siinä selvästi
näkee, että on tiedostettu, miten merkittävästi
Pohjoismaiden yhteistyö on viime vuosina kehittynyt ja miten
se ulottuu aina uusille tärkeille toiminta-alueille. Käyn
läpi ne asiat, joihin ulkoasiainvaliokunta on kiinnittänyt
huomiota.
Totean aluksi tästä rajaestetyöstä sen,
että se on edelleenkin Pohjoismaiden neuvoston painopiste.
Se on meidän suomalaisten nostama, jo 2007 perustettiin
rajaestefoorumi. Tämä foorumi on nyt muutettu
rajaesteneuvostoksi, ja sen jäsenet on pyritty nimittämään
ministeriöistä, niin että saataisiin
parempi kytkös tähän lakien valmisteluun
kussakin Pohjoismaassa. Pohjoismaiden neuvosto on tämän
lisäksi perustanut oman rajaestetyöryhmän,
joka seuraa tämän rajaesteneuvoston työtä,
joka nostaa sinne oman käsityksensä mukaisia painopistealueita
tässä rajaestetyössä ja tällä tavalla
vie eteenpäin tätä rajaesteiden poistamista.
Suomessa on asetettu kymmenkunta asiaa ikään kuin
tällaiseksi prioriteettilistaksi. Niistä monet
ovat sellaisia, jotka olennaisesti helpottavat ihmisten liikkumista
yli rajan sosiaaliturvapuolella, työvoimahallinnon puolella,
ja siinä on myöskin asioita, jotka liittyvät
eläkeläisten kysymyksiin. Edelleenkin on niin,
että tässä rajojen tuntumassa ja maasta
toiseen siirryttäessä saattaa tulla yllätyksiä sitten,
kun ihminen on tehnyt työuran ja jää eläkkeelle.
Toinen painopistealue meillä on tietysti ollut Pohjoismaiden
neuvoston työssä arktinen yhteistyö.
Tämän alalla on nostettu esiin yhteisen strategian
laatiminen erityisesti Ruotsin ja Norjan kanssa, joita maita tämä pohjoinen
alue Suomen lisäksi erityisesti koskettaa. Yhteisten intressien kartoittamisessa
ja erityisesti liikenneyhteyksien rakentamisessa pohjoiselle alueelle
tarvitaan tätä kasvavaa yhteistyötä näiden
pohjoisten maiden, Suomen, Ruotsin ja Norjan, kanssa. Tähän
kolmikkoon täytyy myöskin saada mukaan Venäjä. Tässä sitten
avautuukin mielestäni tämän arktisen
alueen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittinen ulottuvuus.
Arktisen alueen korostuminen maailmanpolitiikassa merkitsee myös
sitä, että meidän täytyy jatkuvasti
tehdä yhteistyössä Pohjoismaiden kanssa
ja Venäjän kanssa, lähinaapureittemme
kanssa, sellaista yhteistyötä, joka edelleen tätä pohjoisen
alueen vakautta voisi lisätä.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka on painottunut viime vuosina
Pohjoismaiden neuvoston työssä aivan uudella tavalla.
Suomessa järjestettiinkin viime syksynä pyöreän
pöydän keskustelu, jota veti Nordefcon puheenjohtajamaana
Suomen puolustusministeri Carl Haglund. Keskustelu, johon osallistui
myöskin Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston jäseniä,
oli mielestäni erityisen myönteinen kokemus, ja
näitä pyöreän pöydän
keskusteluja varmasti tullaan jatkamaan.
Pohjoismaiden neuvoston tämän talven toiminnassa
on tullut esiin myös tämä Ukrainan kriisi.
Tietyllä tavalla myös tämä on
osoittanut sen, että Pohjoismaissakin ajatellaan tästä Euroopan
turvallisuudesta nyt tällä hetkellä vähän
eri tavoilla. Suomi on korostanut myös Pohjoismaiden neuvostossa
sitä, että meidän on jatkuvasti välttämätöntä ja
tärkeätä säilyttää keskusteluyhteys
Venäjään. Etenkin Ruotsilla on ollut
vähän sellaista ajattelua, että näihin
pakotteisiin kun on ryhdytty, niin on myöskin peruttu yhteisiä tapaamisia.
Näin muun muassa Murmanskin opintomatka peruttiin. Suomalaiset
toimijat olisivat halunneet, ja tuolle matkalle ilmoittautuneet,
pääosin osallistua siihen.
Oulussa järjestettiin pari viikkoa sitten nuorten parlamentaarikkojen
foorumi, johonka saimme mukaan Venäjän alueparlamenttien
edustajia. Käsitykseni mukaan kokemukset olivat erittäin
positiivisia. Suomalaisten onkin mielestäni tuotava tähän
Pohjoismaiden neuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittiseen keskusteluun
oma kokemuksensa, jolla on erittäin suuri merkitys koko alueen,
Itämeren alueen ja arktisen alueen, vakauden kannalta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan lausua kiitokset Pohjoismaiden
parlamenttien puhemiehille. On aivan varmaa, että nimenomaan
puhemiesten aktiivisuus ja yhteinen näky siitä,
että Pohjoismaiden parlamenttien yhteistyötä voidaan
edelleenkin kehittää ja siinä voidaan
löytää toimintatapoja, jotka motivoivat
kansanedustajia entistä enemmän paneutumaan näihin
yhteisiin asioihin, on vaikuttanut siihen, että tänne
on todellakin tullut näitä uusia keskustelumuotoja, samanaikaiskeskusteluja
parlamenteissa hyvistä teemoista. Uskon, että tämä osaltaan
tulee myös vaikuttamaan siihen, että Pohjoismaiden
neuvoston suositukset pikkuhiljaa saavat myöskin suurempaa
painoarvoa valiokuntatyössä ja voivat myös
vaikuttaa lainvalmistelijoihin ja näin sitten viedä Pohjoismaita
entistä lähemmäksi toisiaan ja poistaa
näitä rajaesteitä, jotka yhteistyön
esteenä edelleenkin hyvin usein ovat.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että muuttuva geopoliittinen ympäristö ja
aikaisempaa arviota nopeammin etenevä ilmastonmuutos ovat
asettaneet Suomen ja muut Pohjoismaat uuteen asemaan eurooppalaisessa
ja itse asiassa koko pohjoista pallonpuoliskoa koskevassa poliittisessa
ja taloudellisessa keskustelussa. Venäjän viimeaikaiset
toimet Ukrainassa ovat muuttaneet turvallisuuspoliittista keskustelua
Suomessakin. Lisäksi ilmaston lämpeneminen ja
sitä mukaa avautuvat pohjoiset kulkuyhteydet
tulevat muuttamaan sekä taloudellista että turvallisuuspoliittista
painopistettä yhä pohjoisemmaksi. Nämä seikat
asettavat uusia haasteita sekä mahdollisuuksia pohjoismaiselle
yhteistyölle. Pohjoismaiden neuvostokin on kiinnittänyt
näihin asioihin huomiota yhä enemmän
jo vuodesta 2009. Vuonna 2012 hyväksyttiin kansainvälinen
strategia, minkä näkemyksen mukaan paras vaihtoehto
näiden asioiden hoitamiseen olisi ulko- ja puolustuspolitiikan
ministerineuvoston perustaminen.
Arktisen alueen haasteista Pohjoismaiden neuvosto on keskustellut
tiiviisti jo vuodesta 1992 alkaen, joskin nyt viime vuosina asiaan
on herätty uudestaan ja yhä vahvemmin. Arktisella alueella
tulee edistää kehitystä, joka takaa hyvät elinolot
alueen asukkaille. Tällöin pitää löytää kultainen
keskitie paikallisväestön, luonnonsuojelun ja
luonnonvarojen hyödyntämisen suhteen.
Arvoisa puhemies! Omassa valiokunnassani eli kulttuuri- ja koulutusvaliokunnassa
käsiteltiin laajasti pohjoismaista yhteistyötä nuorisotyöttömyyden,
koulutuksen ja erityisesti koulupudokkaiden osalta sekä ammattikoulutuksen vastavuoroisuuden
osalta.
Arktisten alkuperäiskansojen puhumien kielten eli grönlannin
ja saamen säilymiseen tulee kiinnittää erityishuomiota.
Pohjoismaista yhteistyötä tarvitaan erityisesti
viestintäpolitiikassa ja kieliteknologian käytössä.
Pohjoismaiden hallitusten tulisikin kartoittaa ja koordinoida hankkeita,
mitkä liittyvät alkuperäiskansojen puhumiin kieliin.
Itse olen henkilökohtaisesti kantanut erityistä huolta
viittomakielisten oikeuksista Pohjoismaissa ja tuonut viittomakieliasian
myös omaan valiokuntaan ja istuntoihin. Ilokseni koulutus-
ja kulttuurivaliokunta myöntyi muun muassa esittämään
määrärahaa vuosittaisen viittomakielifoorumin
järjestämiseksi, jonka myös Oslon istunto sitten
hyväksyi. Viittomakieliset ovat ikävä kyllä edelleenkin
hyvin epätasa-arvoisessa asemassa Pohjoismaissa riippuen
kotimaasta. Muun muassa Tanskassa viittomakieltä ei edelleenkään tunnusteta
virallisesti vähemmistökieleksi. Eli töitä riittää jatkettavaksi
vieläkin.
Pohjoismaiden neuvostossa halutaan kaiken kaikkiaan tukea pohjoismaisten
kielten osaamista ja oppimista, ja tästä löytyykin
varmasti oikein hyvä näkökulma, lähtökohta
meille keskusteluun, kun aikanaan tuo juuri sisään
tullut kansalaisaloite ruotsin kielen vapauttamiseksi tai vapaaehtoiseksi
tekemisestä otetaan käsittelyyn.
Neuvosto hyväksyi myös sosialidemokraattisen
ryhmän aloitteen pohjalta suosituksen ammatillisen koulutuksen
vastavuoroisuuden tunnustamisesta Pohjoismaissa. Pohjoismaiden hallituksia
kehotetaan solmimaan yhteispohjoismainen sopimus ammattikoulutusten
vastavuoroisesta tunnustamisesta tai vaihtoehtoisesti helpottamaan
pohjoismaista yhteistyötä. Lisäksi tulisi laatia
osaamistasoa koskevia yhteisiä kriteereitä tämän
päämäärän saavuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi muistuttaa, että Pohjoismaiden
neuvoston tarkastuskomitean raportin mukaan neuvoston hyväksymillä suosituksilla
ei ole ollut toivottua vaikutusta. Pohjoismaiden ministerineuvosto
tai Pohjoismaiden hallitukset eivät yleensä toteuta
laajasti tuettuja ehdotuksia. Tämän epäkohdan
voi korjata vain Pohjoismaiden neuvosto itse. Tarkastuskomitean
raportin mukaisesti laadittiin suositus, minkä mukaan Pohjoismaiden
ministerineuvostoa kehotetaan muun muassa käsittelemään
neuvoston suositukset ministeritasolla ja antamaan perustelun siinä tapauksessa,
kun suositusta ei noudateta. Lisäksi neuvosto teki sisäisen
päätöksen, millä suosituksia
laaditaan jatkossa keskitetysti ja rajoittaen niiden vuotuista määrää.
Eli vaikuttavuutta kaiken kaikkiaan on kehitettävä.
Siksi on tyytyväisyydellä todettava, että Suomen
valtuuskunnan tiedottamisuudistus on erittäin hyvä asia
näkyvyyden ja vaikuttavuuden kannalta. Käsiteltävistä asioista
on tiedotettava riittävästi, ja niitä tulee
vetää mukaan kansalliseen päätöksentekoon.
Näin voimme puhua myös Pohjoismaiden neuvoston
päätösten tuomisesta konkretiaan ja vaikuttavuuden
parantamisesta. — Kiitos.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Wallinheimolla oli nyt täällä enemmän pohjoismaisia
ystäviä kuin viime kerralla linjatessaan näitä asioita.
Hyvä niin.
Niin kuin hän totesi, yhteistyön tiivistäminen Pohjoismaiden
ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on mennyt eteenpäin
viime vuosina myös Pohjoismaiden neuvoston tasolla. Vuodesta
2012, mikä on toimintakertomuksen aikaperiodi, on menty
kukonaskelin eteenpäin. Viime keväänä Tukholman
istunnossa Pohjoismaiden turvallisuusratkaisuista puhuttiin mielestäni
poikkeuksellisen avoimesti ja keskustelu oli hyvää.
Kysyin jo tuolloin, mikä Norjan ja Tanskan intressi tehdä tiivistyvää turvallisuustyötä
on,
kun heidän perusratkaisunsa on haettu toisenlaisesta näkökulmasta.
Tuolloin Norjan puolustusministeri vastasi, että vahvaa
kiinnostusta on.
Pohjoismaista Ruotsi ja Suomi eivät ole sotilasliitto
Naton jäseniä vaan rauhankumppaneita. Maiden välillä on
kuitenkin yhteisymmärrys siitä, että merkittäviä siirtoja
perusratkaisuissa ei tehdä ilman toisen informointia. Tämä on
luottamusta herättävää. Äskettäin
kuitenkin ilmeni, että puolustusliiton ja Ruotsin välillä on
ollut vähintäänkin jonkinlaista kontaktointia
asiassa. Ainakin puolustusministerimme on ilmoittanut, että Suomen
kanssa vastaavia keskusteluja ei ole käyty.
Arvoisa puhemies! On varmaankin paikallaan päivittää pohjoismaisella
tasolla, onko tiedonvaihto erityisesti Suomen ja Ruotsin välillä koordinaation
osalta varmasti kunnossa. Jokainen yhteydenottaja tietenkin valitsee
kohteensa. Tässä tilanteessa on kuitenkin huomionarvoista
se, että mitä ilmeisimmin Ruotsia on lähestytty,
Suomea ei. Mistä se kertoo, sitä sopii miettiä ja
mahdollistaa jatkopohdinnan Suomen turvallisuusratkaisuista.
Keskustelu päättyi.