5) Laki rikoslain 3 luvun 4 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessani esitän,
että rikosoikeudellisen vastuun alaikäraja kokonaan
poistettaisiin. Tällöin tuomioistuimessa voitaisiin
henkilön iästä riippumatta jokaisen oikeuskäsittelyn
aikana aina erikseen harkita, minkälainen seuraamus rikoksesta
tulee tuomita, ottaen huomioon rikokseen syyllistyneen henkinen
kehitystaso.
Nykyinen lainsäädäntöhän
on nuorisorikollisuuden erityis- ja yleisestävän
vaikutuksen osalta siinä mielessä epäonnistunut,
että rikosoikeudellinen vastuu omista teoista alkaa kaavamaisesti
15-vuotispäivänä täysin riippumatta
nuoren henkisestä kypsyydestä ja kyvystä hahmottaa
tekonsa seurauksia. Tilastokeskuksen selvityksen mukaan erityisesti
huumausainerikoksissa rikollisen ura alkaa varsin nuorena. Valtaosalle
huumerikollisista ensimmäiset tuomiot tulevat yleensä pian
rikosoikeudellisen vastuun alaikärajan 15 vuoden iän
saavuttamisen jälkeen. Ei ole kovinkaan uskottavaa, että nämä henkilöt
olisivat aloittaneet rikollisen toimintansa vasta 15 vuotta täytettyään.
Alle 15-vuotiaana tehdyt rikokset, olivatpa ne kuinka törkeitä tai
ammattimaisia hyvänsä, kuuluvat nyt lastensuojeluviranomaisille,
eivät tuomioistuinlaitoksen tuomiovallan piiriin. Iältään
lapsenkengissä kulkevat henkilöt kuitenkin tekevät
aikuisten rikoksia eikä vanhemmilla tai yhteiskunnalla
ole muuta keinoa kuin lastensuojelun tukitoimet. Pelkillä lastensuojelun
keinoilla on valitettavan vaikeaa, usein jopa mahdotonta, erottaa
nuorta rikollisesta kaveripiiristään ja saada
alkanutta rikosputkea katkaistua.
Pitkästä poliisikokemuksesta tiedän,
että moni isä ja äiti on tosiaan huolissaan
alle 15-vuotiaan lapsensa tekemisistä ja aivan vilpittömästi
toivovat, että edes poliisi voisi tehdä muuta
kuin tuoda lapsen kotiin ja ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille.
Vanhemmat monesti toivovat, että yhteiskunta puuttuisi
nuoren alkaneeseen rikoskierteeseen mahdollisimman jämäkästi,
koska heidän omat keinonsa ovat yleensä lopussa. Ääritapauksissa
jopa nuorisovankila voi olla esimerkiksi 13-vuotiaalle huumeriippuvaiselle ammattivarkaalle
huomattavasti turvallisempi ja parempi paikka kuin se tietty kaveriporukka
kadulla. Uusi järjestyslaki on selkeyttänyt katuturvallisuuden
valvontaa täysi-ikäisten henkilöiden osalta,
mutta alle 15-vuotiaiden osalta laissa on edelleen aukko. Poliisi
kyllä voi sakottaa yli 15-vuotiasta henkilöä alkoholirikkomuksesta,
mutta alle 15-vuotiaaseen juopottelijaan ei rikosoikeudellista seuraamusta
voi ulottaa. Kuitenkin ennalta estävät toimet
ovat sitä tärkeämpiä mitä nuorempi
henkilö on syyllistymässä rikoksiin tai rikkeisiin.
Arvoisa puhemies! Yhä nuoremmat henkilöt tekevät
vakavia rikoksia. Viime vuosina on paljastunut useita raakoja ja
julmia rikoksia, joiden tekijöiksi ovat osoittautuneet
alaikäiset henkilöt, useimmiten kuitenkin 15 vuotta
täyttäneet näissä tapauksissa.
Tosiasia on kuitenkin se, että jos lapsi kykenee suunnitelmallisesti
tekemään vakavan rikoksen, esimerkiksi henkirikoksen,
hänen on myös kyettävä kohtaamaan
tekonsa oikeudelliset seuraamukset. Kysymys on nimenomaan siitä,
että ensin on olemassa rikollinen teko, johon henkilö on
todettu syylliseksi, vasta sen jälkeen aletaan keskustella
rangaistuksen mittaamisesta ja sen suorittamistavasta. On muistettava,
että olipa kyse sitten lapsesta tai aikuisesta, Suomessa
ei todellakaan kevein perustein tuomita ketään
ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja ehdollinenkin vankeustuomio edellyttää jo
enemmän ja vakavampaa kuin vähäistä rikosta.
Kun olen keskustellut tähän asiaan kriittisesti suhtautuvien
kanssa, he perustelevat usein vastustavaa kantaansa sillä,
että heillä itsellään on varhaisnuorisoiässä olevia
lapsia. He ovat heti näkemässä omat lapsensa
tai heidän luokkakaverinsa telkien takana, jos rikosvastuun
alaikärajaa muutetaan. En kuitenkaan jaksa uskoa, että syynä olisi
heidän lastensa rikollinen toiminta vaan pelkästään
täysin kuvitteellinen ajatus siitä, että joku
oman lapsen ikäinen voisi joutua vankilaan. Henkilökohtaisesti
omat nuorimmat lapseni ovat myös siinä iässä,
että rikosoikeudellisen vastuun alaikärajan poisto
koskettaisi heitäkin. Siitä huolimatta olen tehnyt
aloitteen, jossa esitän tuomioistuimelle, nimenomaan
tuomioistuimelle, valtaa tutkia jokaisen rikoksen syyllisyyskysymystä ja
päättää soveltuvasta rangaistuksesta riippumatta
rikokseen syyllistyneen iästä.
On oikeastaan suomalaisen oikeuslaitoksen halventamista, jos
suhtaudumme rikosoikeudelliseen vastuuseen siten, että lapsia
on varjeltava joutumasta kehitystasonsa edellyttämään
vastuuseen teoistaan. Avainasemassa pitäisi olla nimenomaan
tapauskohtainen rikosten suunnitelmallisuuden ja ammattimaisuuden
arviointi sen sijaan, että yksi kalenteripäivä,
15. syntymäpäivä, tekee yhtäkkiä henkilöstä rikosoikeudellisesti
vastuullisen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Hemmilä on tehnyt oikein
hyvän lakialoitteen rikosoikeudellisen vastuun alentamisesta myös
alle 15 ikävuoteen. Hyvin lämpimästi
kannatan tätä poliisimiehen asiantuntemuksella,
isän ja kasvattajan asiantuntemuksella tekemää lakialoitetta.
Viime vaalikaudella vastaavia aloitteita oli myös. Itsekin
olen tehnyt toimenpidealoitteen, jossa ehdotin 12 ikävuoden
rajaa rikosoikeudellisen vastuun alarajaksi. Näitä aloitteita
eivät kuitenkaan kaikki tahdo ymmärtää.
Paljolti tämä ymmärtämättömyys
johtuu siitä, että ei tiedetä sitä todellisuutta,
minkä Pertti Hemmilä aloitteen perusteluissa ja
puheenvuorossa toi esille. Alle 15-vuotiaat voivat tehdä rikoksia
vanhempien ikäluokkien neuvosta ja käskystä,
ja vaikka sitten rikos tehtäisiin joukolla, niin sitten syylliseksi
osoittautuisi alaikäinen, joka olisi valmis tunnustamaan
ja ottamaan vastuun, jolloin sitten nämä iäkkäämmät
pääsevät asiasta sivuun. Tämä on
valitettavan yleistä ja ilmeisesti yhä enemmän
yleistyy.
12 vuotta on jo osaltaan sellainen ikäkausi, että silloin
tietyllä tavalla nuori tajuaa jo oikean ja väärän.
On todella tapahtunut ajan saatossa sitä, että alle
15-vuotiaat tekevät henkirikoksen. Kyllä jo sen
ikäinen tajuaa, mikä on väärin.
Jos puukolla pistää toista, niin kyllä se
tuottaa vammat. Kyllä sen jo jokainen tajuaa. Ei silloin
voida vastuusta vapauttaa.
Sitten on sanottu, ettei nuoria pidä panna vankilaan
eikä nuoria pidä viedä tuomioon eikä nuoria
pidä antaa poliisille. Tämäkin on turhaa
lepsuilua. Minä luotan erinomaiseen poliisikuntaamme. Luotan
poliisin oikeudenkäyttöön ja harkintakykyyn.
Jos lainsäädäntö antaisi mahdollisuuksia,
poliisilla olisi myös se väline, mitä tässä suhteessa
tarvitaan. Luotan myös oikeusistuimiin. Uskon, että sielläkin
nähdään, mitkä olisivat sopivat
sanktiot. Ei varmaankaan olisi kysymys siitä, että nuori
alaikäinen pantaisiin rikollisten seuraan oppimaan sieltä,
niin kuin ikävä kyllä vankilat yhä enemmän
ja nimenomaan viime aikoina ovat menneet rikollisuuden korkeakouluiksi.
Ei varmaankaan tällaisesta sanktiosta olisi kysymys missään
tapauksessa, vaan sanktiomuodot tulisi sitten ehkä ihan
erikseen tämän lain tultua harkita, mitä ne
voisivat nuorelle olla. Mutta olisi kysymys siitä, että nuori
kohtaisi järjestäytyneen yhteiskunnan, jolla on
sitten sanktiot. Tähän ehkä voitaisiin
keksiä joitain nuorille ikäluokille soveltuvia
sanktioita.
Tietysti se, että lastensuojeluviranomaisten kanssa
joutuu tekemisiin, on tähän asti ollut tuo sanktio,
mutta ikävä kyllä se ei ole riittänyt.
Jos poliisi tietää, että nuori voidaan
saattaa vastuuseen, niin silloin poliisilla on jo harkinta siitä, riittääkö puhuttelu
vai mitkä menettelyt ovat, ja nuorikin tietäisi,
että tästä voi joutua vastuuseen. Kysymyshän
olisi siitä, että katkaistaan rikolliset tottumukset.
Sitä vastaan ei pitäisi olla mitään
kenelläkään. Yhteiskunnan tulisi saada
nuori silloin, kun hän on vielä nuori, tajuamaan
oikea ja väärä ja kasvamaan tämän
yhteiskunnan kelpo jäseneksi. Siitä on kysymys
tämän aloitteen kautta. Rangaistus ei ole suinkaan
itsetarkoitus, vaan tässä aloitteen tarkoitus
on antaa yhteiskunnalle väline, jolla nuori voidaan saada
takaisin kelpo kansalaiseksi. Minä uskon, että tämä väline,
jota tällä lakialoitteella ed. Pertti Hemmilä on
esittänyt, tulisi olemaan hyvin kipeään
tarpeeseen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilän lakialoite on
aivan erinomainen avaus siihen, kuinka tätä yhteiskunnallista
vastuuta pitäisi tuntea jo nuoresta pitäen, nuoresta
alkaen. Kun ajatellaan tätä nuorta kansalaista,
niin se, joka kykenee tekemään rikoksen, kykenee
myöskin kantamaan siitä vastuun. Jos ajatellaan
tätä asiaa niin, että useinkin tämä rikos
tehdään harkitusti isompien yllytyksestä, houkutuksesta
ja mukana ollen tässä kokonaisuutena, niin tätä niin
sanottua nuoruuden tyhmyyttä siinä ei kuitenkaan
aidosti ole olemassa, jolloin tämän vastuunkannon
myöskin oikeudessa pitäisi olla selvä ja
yksinkertainen asia.
Ed. Oinonen haki niitä rangaistusmuotoja, mitä sitten
tähän asiaan voisi liittyä ja tulla.
Mielestäni täällä aikaisemmin
on keskusteltu ansiokkaasti tällaisen viikonloppuarestin
järjestämisestä tämmöiselle
nuorisolle, joka tässä asiassa lakia vastaan toimii
ja taistelee, ja sen pohjalta luulen, että kyllä tähän
lääkkeet rangaistusmuotojen osalta löytyvät
sellaiset, mitkä ovat kasvattavia ja kehittäviä,
kunhan tämä myyttinen murros siitä 15
vuoden iästä saadaan murrettua. Täytyy
sanoa, että ennen kuin tämä 15 vuoden
ikä oli tähän keksitty, niin silloin
elettiin hevoskautta, ja nykyisin hevosia ei näe kuin ravikilpailuissa.
On siirrytty moottoriaikakauteen. Ihmiset kehittyvät entistä nuorempina
entistä toimeliaammiksi, ja sen mukana myöskin
tämän lainsäädännön
pitäisi elää, elää ja
kasvaa siinä valossa, kuinka tämä nuori
aikaisemmin lähtee tänne rötösten
tielle, kun valitettavasti taas toisaalta entistä vanhempana
tämä nuori ihminen lähtee ansiotyöhön, minkä asian
pitäisi olla mieluummin toisin päin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunnan iso sali
on aina näitten lakialoitteitten käsittelyn
yhteydessä elämän korkeakoulu, joka on
myöskin tämmöinen tieteellisesti hyvin
mielenkiintoinen paikka. Tässä on juuri loistava
esimerkki siitä, että jos tässä ei
olisi laitettu ollenkaan näkyviin, kuka on tämän
aloitteen tekijä, niin pystyisi täysin päättelemään
99-prosenttisella varmuudella, että tämä on
poliisimiehen kirjoittama, noin siviiliammatiltaan: sananvalinnat,
lähestymistavat, maailmankuva ja kaikki muu. Kun siihen
vertaa, kun pastori käyttää rinnalla
puheenvuoron, niin se on jännä, siinä on
pienen pieni ero, mutta siinä on semmoinen lievä humanistinen
hairahdus, pikkuinen vivahdus, ja siinä kaikki. Kun tässä on
vain yksi ainut nimi, ei ole rohkeutta ollut tarjota tätä aloitetta muitten
allekirjoitettavaksi aloitteen tekijänä, niin
toivoisin kuitenkin, että tästä nimenomaan pyydettäisiin
asiantuntijalausunnot ja minä saisin ne lukea.
Keskustelu päättyy.