Lauri Kähkönen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänä iltana varsin myöhään täällä ovat
niin tämä lakialoite kuin seuraava varsin samansisältöisiä.
Joskus aiemminkin samasta asiasta on tehty lakialoitteita ja varmasti
myös toimenpidealoitteita. Toivotaan, että nyt
sitten vihdoin ja viimein näitten myötä asianomaiseen asiaan
saadaan korjaus.
Järjestäytynyt hirvieläinten salakaatotoiminta Pohjois-Karjalassa
ja Pohjois-Savossa on viime vuosina herättänyt
laajaa julkisuutta. Toiminta on ollut poikkeuksellisen laajaa, ja
siihen on liittynyt todistajiin ja sivullisiin kohdistunutta uhkailua
ja vahingontekoja. Koillis-Savon, Lieksan, Nurmeksen ja Ylä-Savon
poliisilaitokset ovat yhdessä keskusrikospoliisin kanssa
selvittäneet laajan salakaatovyyhdin, josta alueiden käräjäoikeudet
ovat antaneet tuomiot menneen talven aikana. Annetut tuomiot ovat
herättäneet keskustelua niiden lievyyden takia,
sillä jopa useasta kymmenestä salakaadosta on
tuomittu enimmillään vain reilun vuoden mittaisia
ehdollisia vankeusrangaistuksia. On kysytty, onko annetulla tuomiolla
mitään ennalta ehkäisevää merkitystä pyrittäessä estämään
tuomittujen tulevaa rikollista toimintaa. Lainsäätäjä ei
ole metsästyslain rangaistussäännöksiä säätäessään
ennakoinut, että metsästyksestä voisi
kehittyä ammattimaista ja laajamittaista lainvastaista
toimintaa.
Kuten totesin, viime vuosina on kuitenkin esiintynyt järjestäytynyttä salakaatotoimintaa
ja salametsästetyn riistan lihaan liittyvää liiketoimintaa,
joka on ollut hyvin laajaa ja johon on liittynyt todistajiin ja
sivullisiin kohdistunutta uhkailua ja vahingontekoa. Rikoslaki ei
nykymuodossaan sisällä rangaistussäännöksiä,
joilla olisi tarpeeksi suuri ennalta ehkäisevä vaikutus
ja joiden nojalla voitaisiin käyttää rikosten
selvittämiseksi riittävän tehokkaita
pakkokeinoja tämän ammattimaisen ja laajamittaisen
lainvastaisen toiminnan torjumiseksi.
Rikoslain 32 luvun 1 §:n kätkemisrikosta koskevassa
säännöksessä mainittuihin esirikoksiin tulee
lisätä metsästysrikos, jolloin ilman
lainmuutoksia, toistan, jolloin ilman muita lainmuutoksia olisivat
käytettävissä saman luvun 2 §:n säännökset
törkeästä kätkemisrikoksesta,
jonka rangaistusasteikko on vankeutta neljästä kuukaudesta
neljään vuoteen, ja 3 §:n säännökset
ammattimaisesta kätkemisrikoksesta, jonka rangaistusasteikko
on vankeutta neljästä kuukaudesta kuuteen vuoteen.
Tällä hetkellä metsästysrikoksella
saadun saaliin kätkemisestä, hankkimisesta, kuljettamisesta,
välittämisestä ja kauppaamisesta säädetään rangaistus
rikoslain 48 a luvun 4 §:ssä rikosnimikkeellä laittoman
saaliin kätkeminen eikä rikoslain 32 luvussa.
Vaikka kyseisen rikoksen rangaistusmaksimia nostettiin vuonna 2002
kuuteen kuukauteen — olin tämän lakialoitteen
ensimmäinen allekirjoittaja, siinä oli yli 100
nimeä, se mahdollisti etsinnän käyttämisen,
siis ennen kaikkea kotietsinnän käyttämisen — rikos
ei oikeuta esitutkinnassa esimerkiksi kiinniottamiseen ja pidättämiseen.
Siten käytössä olevat keinot rikosten
paljastamiseksi ja selvittämiseksi ovat riittämättömät
ottaen huomioon rikollisen toiminnan laatu ja laajuus.
Esitetyllä uudistuksella esitutkinnassa tulisivat käyttöön
rikoksen selvittämisen kannalta tehokkaammat pakkokeinot,
minkä lisäksi ennalta ehkäisevä vaikutus
lihanvälittäjäportaan keskuudessa olisi
olennaisen suuri, koska tämä mahdollinen tekijäporras
koostuu pääsääntöisesti
liikkeenharjoittajista eikä ammattirikollisista. On selvää,
että salametsästyksen laajuus on suorassa riippuvuussuhteessa
siihen, miten paljon markkinoilla on kysyntää laittomasti
pyydetyn riistan lihasta.
Rikoslain metsästysrikoksia koskevan 48 a luvun 1 §:n
jälkeen tulee lisätä törkeää metsästysrikosta
koskeva rangaistussäännös, jonka rangaistusasteikko
parantaa ennaltaehkäisevyyttä ja oikeuttaa esitutkinnassa
tehokkaampien pakkokeinojen käyttöönottoon.
Nykytilanteessa metsästysrikosten rangaistusasteikko on
sakkoa ja enintään kaksi vuotta vankeutta. Rangaistusasteikko
on lievä erityisesti silloin, kun samalla kertaa on tuomittavana
useita eri tekoja, jolloin samalla kertaa rikotaan useita eri metsästyslain säännöksiä.
Esimerkiksi hirvieläinten salametsästys tapahtuu
pääsääntöisesti ilman
pyyntilupaa, usein rauhoitusaikana ja vieläpä monesti kielletyllä tuliaseella
moottoriajoneuvosta käsin. Salametsästysriistan
lihan markkinoissa rikotaan usein hygienia- ja lihantarkastussäännöksiä, kun
säilytys- ja kuljetusolosuhteet ovat puutteelliset, ja
liha saattaa jäädä kokonaan tarkistamatta,
millä voi olla vakavia terveysvaikutuksia.
Metsästysrikoksesta tuomittava henkilö voidaan
rikoslain 48 a luvun 6 §:n mukaan tuomita metsästyskieltoon
enintään viideksi vuodeksi, jona aikana hän
ei saa metsästää. Entäpä jos
hän rikkoo tätä metsästyskieltoa?
Metsästyskiellon rikkominen rangaistaan metsästysrikkomuksena,
josta metsästyslain 74 §:n nojalla voidaan tuomita
sakkorangaistus, siis vain sakkorangaistus. Kun tavoitteena on ammattimaisen
ja laajamittaisen rikollisuuden torjuminen, ei metsästyskiellon
rikkomisesta säädetyllä seuraamuksella ole
tarvittavaa ennalta ehkäisevää vaikutusta. Säädettävän
törkeän metsästysrikoksen minimirangaistuksen
tulisi siten olla vähintään neljä kuukautta
vankeutta ja maksimirangaistuksen enintään kuusi
vuotta vankeutta. Tämä oikeuttaisi esitutkinnassa
ottamaan käyttöön tehokkaampia pakkokeinoja,
kuten pakkokeinolain 5 a luvun 3 §:ssä säädettyä televalvontaa,
sekä mahdollistaisi rangaistuksen mittaamisen siten, että toiminnan
laajuus ja ammattimaisuus otettaisiin riittävästi
huomioon, ja rangaistuksilla olisi myös ennalta ehkäisevää vaikutusta.
Arvoisa puhemies! Yksin metsästyksen valvonnalla ei
pystytä paljastamaan ammattimaista piilorikollisuutta,
mikä johtuu lähinnä valvottavan alueen
laajuudesta ja tekijöiden ammattitaidosta. Toiminta on
parhaiten paljastettavissa lihanvälittäjäportaan
kautta, millä on merkitystä myös ennalta
ehkäisevässä mielessä, koska
salametsästyksen laajuus on suorassa suhteessa siihen,
miten lihanvälittäjäporras ottaa vastaan
lihaa ja maksaa siitä.
Poliisin työkalut välitystoiminnan paljastamiseksi
ovat riittämättömät johtuen,
kuten edelläkin totesin, siitä, että lainsäätäjä ei
säätäessään välitystoimintaan
liittyviä rangaistussäännöksiä ole
osannut ennakoida sitä, että salametsästyksestä voisi
kehittyä laajamittaista ja ammattimaista liiketoimintaa.
On kuitenkin muistettava, että suurin osa suomalaisesta
metsästäjäkunnasta on lainkuuliaista porukkaa.
Sinänsä erittäin pieni salametsästäjien ryhmä on
ollut pilaamassa hienon harrastuksen mainetta ja kuvaa. Toivottavasti
vihdoin näiden lakiesitysten — eli viittaan ed.
Pulliaisen tekemään saman sisältöiseen
lakiesitykseen — johdosta rikoslakia tosiaan tarkistetaan
ja annetaan poliisille työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen toimintaan
ja toisaalta tällä lainmuutoksella (Puhemies koputtaa)
olisi sellainen ennalta ehkäisevä vaikutus, että tämä salametsästys
vähenee. Se on kyllä tietenkin uskottava, että jossakin
määrin sitä aina esiintyy, mutta tässä näitten
lakimuutosten myötä kuitenkin uskon, että merkittävä parannus
saataisiin aikaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kähkösen lakialoite
on erinomainen, erinomainen senkin takia, että siinä on
useita allekirjoittajia, joissa itsekin olen mukana. Kun otetaan
lähtökohdat huomioon, mistä ed. Kähkönen
tulee, eli Pohjois-Karjalasta; siellä tämä korpilaki
on näköjään tullut sen näköiseksi,
että metsästys tapahtuu, erityisesti suurriistan
kuten hirven, enempi julkisuudessa ainakin näitten suurten
huijareitten salametsästäjien käsissä ja
normaali, rehellinen metsästäjä — siitä ei
oikeastaan mainitakaan mitään. Näin ei
saisi olla olemassa.
Ed. Kähkönen hyvin tässä puheenvuorossaan ja
perusteluissaan viittasi lihan tarkastamattomuuteen, runsaaseen
harmaan talouden lihakauppaan ja tähän, että siitä on
jopa muullekin yhteiskunnalle haittaa ja vaaroja, kun tämä salametsästys
on olemassa siinä laajuudessa kuin se on.
Herra puhemies! On hauska nähdä, että sattumalta
on sattunut tähän samaan asiaan peräkkäin ed.
Pulliaisen saman sisältöinen lakialoite samoilla
perusteilla, mutta ed. Pulliaisen lakialoitteessa on hyvin nähtävissä,
että siellä myöskin kalastus on tullut
matkaan tähän ja lähellä toisiansa
olevista luonnonvara-asioistahan molemmissa on kysymys.
On ilmeisesti, kun näin hyvin ja saman perusteiset
nämä ovat olemassa, ennakoitavissa, että hallituskin
tuo vielä tähän perälle kolmannen
hyvin viisaan esityksen, mikä myötäilee
näitä täältä. Toivon,
että näistä syntyy sitten sellainen valiokunnan
mietintö, että se myöskin johtaisi johonkin
toimenpiteeseen, että tämä laki tulisi
valmiiksi kirjoitetuksi ja valmiiksi säädetyksi.
Silloin tältä osin yhteiskunta olisi rauhallisempi
ja terveempi niin Itä-Suomen kuin Pohjois-Savon ja Kainuunkin
osalta, missä tämä salametsästys pahimmillaan
esiintyy ja rehottaa.
Keskustelu päättyy.