Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Koululla ja opetuksella ei nyt näyttäisi
menevän hyvin. Hallitusohjelmassa luvataan käyttää ikäluokkien
pienentymisen myötä vapautuvat varat koulutuksen
vahvistamiseen, mutta käytännössä kyseiset
varat kuitenkin valuvat hallituksen toimin muihin tarkoituksiin.
Näin siitäkin huolimatta, että joka seitsemäs
opettaja on epäpätevä, erityisopettajista
melkein kolmannes, puhumattakaan ruotsinkielisistä.
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton tuoreen selvityksen mukaan
opettajankoulutus itsessään on myös kriisissä.
Rahoitusvaje näkyy koulutuksen laadun merkittävänä laskuna.
Useat kunnat supistavat perusopetusbudjettejaan tiukassa taloustilanteessa.
Esimerkiksi Helsingissä opetusryhmät kasvanevat
entisestään.
Ministeri Haatainen: Eivätkö nämä ole
hälyttäviä merkkejä suomalaisen
koulutuksen alamäestä? Eikö tilanteeseen
olisi nyt pikaisesti puututtava?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Pätevien opettajien tarve
on kartoitettu ja ylipäätänsäkin
kartoitettu se tarve, mikä on, kun opettajia tulee siirtymään
eläkkeelle. Niin sanottu opettajatarveselvitys on tehty.
Opettajien täydennyskoulutukseen ja koulutukseen ylipäätänsäkin
satsataan ylimääräistä rahaa
50 miljoonaa euroa, ja sillä rahoituksella turvataan nyt
sitä, että pystytään täydennyskouluttamaan
ja pätevöittämään opettajia.
Meillä on erityisesti erityisopettajien joukossa paljon
epäpäteviä opettajia. Se tarkoittaa sitä,
että heiltä puuttuvat ne opinnot, jotka toisivat
heille muodollisen pätevyyden. He saattavat olla hyviä opettajia
siitä huolimatta. Mutta tähän halutaan
korjaus, että kaikki opettajat olisivat päteviä,
ja näihin ryhmiin, joissa näitä puutteita
on, satsataan.
Sen sijaan perusopetuksessa ja lukiossa meillä on hyvä tilanne
opettajien pätevyyden suhteen. Ylipäätänsäkin
suomalainen koulutusjärjestelmä on korkeatasoinen
ja tulokset hyviä juuri siitä syystä,
että meillä opettajien koulutukseen ja koulutuksen
tasoon on satsattu ja kansainvälisesti meitä myös
siinä suhteessa ihaillaan.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Nykyiseen pätevien opettajien pulaan
vaikuttaa muun muassa se, että vuosittain valmistuvista opettajista
satoja menee muille aloille. Opettajan nykyinen palkka ei ole kilpailukykyinen
eikä oikeassa suhteessa työn vaativuuteen ja koulutukseen.
Korkeasti koulutetuista suomalaisista palkansaajista erityisesti
juuri opettajat kärsivät jaksamisvaikeuksista.
Miten hallitus aikoo vaikuttaa kasvavaan opettajapulaan ja opettajien
motivaatioon ja jaksamiseen tässä ensiarvoisen
tärkeässä työssä?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Aivan kuten kysyjäkin kysymyksessä jo
toi esiin, itse asiassa päätyö tehdään
kunnissa. On tärkeää, että opettajilla
on pysyvät työsuhteet ja että heidän
työnsä kehittämiseen myös satsataan.
Opettajat ovat ammattiryhmä, jotka haluavat kehittyä omassa
ammatissaan ja tehdä työnsä myös
hyvin. Siitä syystä täydennyskoulutus
on äärimmäisen tärkeä asia.
Kuten sanoin, tähän satsataan nyt tietoisesti
myös resursseja ja ihan riihikuivaa rahaa.
Pidän tätä kysymystä hyvin
tärkeänä siinä mielessä,
että pitää huolehtia siitä,
että ne opettajat, jotka nyt koulutetaan, myös
pysyvät alalla, koska on vaikea ennakoida koulutustarpeita,
jos koulutetaan riittävä määrä eläkkeelle
siirtyvien tilalle, mutta jos siirrytäänkin muille
aloille, niin tässä suhteessa meillä kilpailu
tietysti tulee työmarkkinoilla kiristymään.
Kunnissa täytyy kiinnittää tähän
asiaan ajoissa huomiota ja luoda työskentelyedellytykset.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Perusopetuksessa kyllä ollaan melkoisen
paineen alaisena tänä päivänä.
Opetusryhmät ovat kasvaneet ja resurssit käyneet
monelta osin pieniksi, monenlaisia integrointeja on hoidettu luokkahuoneisiin
ja opettajan palkkaus, niin kuin edellä sanottiin, on aivan
riittämättömällä tasolla.
(Ed. Zyskowicz: Kyllä!) Tästä täydennyskoulutuksesta
ja resursseista puhutaan paljon. Oli mukava kuulla, että ministeri
kertoi, että riihikuivaa rahaa on tulossa. (Ed. Zyskowicz:
Näkis vaan!) Voisiko ministeri kertoa meille, kuinka paljon
tänä vuonna tullaan antamaan riihikuivaa rahaa
opettajien täydennyskoulutukseen?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä opettajien täydennyskoulutusohjelma
on useampivuotinen, ja se kokonaisvolyymi on 50 miljoonaa euroa,
joka satsataan tähän opettajien täydennyskoulutukseen.
Unto Valpas /vas:
Herra puhemies! Arvoisa opetusministeri on viime aikoina korostanut
ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta ja puhunut sen puolesta.
Mitä hallitus aikoo tehdä, että ammatillisten oppilaitosten
opettajien koulutusta voitaisiin kehittää ja parantaa?
Siellä olisi nyt erityisesti huomioitava työn
opetus. Meillä alkaa olla erityisen vaikeaa saada päteviä työnopettajia
ammatilliseen koulutukseen.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Myös ammatillisen koulutuksen opettajien
koulutukseen on kiinnitetty huomiota. Erityisesti huolta on kannettu
pätevien opettajien saamiseksi ammatilliseen koulutukseen,
ja sinne myös suunnataan resursseja. Kaiken kaikkiaan ammatillisen
koulutuksen laatuun on kiinnitettävä huomiota.
Parasta aikaa ministeriössä valmistellaan näyttötutkintojärjestelmää koulutuksen
ja käytännön opiskelun yhteyteen, jolla halutaan
myös omalta osaltaan parantaa ammatillisen koulutuksen
laatua, jotta se sisällöllisesti vastaa myös
työmarkkinoiden tarpeita.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen johtama talousneuvosto kävi
tänään keskustelun suomalaisen koulutuksen
tasosta ja haasteista. Saimme raportin tästä jo aikaa
sitten tulleesta Pisa-tutkimuksesta, joka kertoo, että Pisa-tutkimuksen
mukaan suomalaislasten oppiminen on kärjessä laajassa
vertailuryhmässä, vaikka meillä rahaa
koulutukseen suhteessa kansantuotteeseen ei käytetä kärkitasolla.
Oikeastaan kaikkien asiantuntijoiden arvio siitä, mistä tämä johtuu,
on se, että meillä suomalaisten opettajien taso
ja heidän antamansa koulutus on erittäin korkealuokkaista.
Se pärjää ehdottomasti kansainvälisessä kilpailukyvyssä.
Halusin sanoa tämän sen tähden, että tästä keskustelusta
nyt syntyy sellainen kuva, että suomalaiset opettajat eivät
osaisi opettaa, että heidän osaamisensa olisi
puutteellista. Se ei ainakaan näiden kansainvälisten
vertailujen mukaan pidä paikkaansa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tiedustelisin erityisesti pääministeriltä:
Pitääkö se hallitusohjelman kirjaus,
missä kerrotaan, että ikäluokkien pienenemisestä johtuvat
säästöt käytetään
opetustoimen resursseihin? Olen ymmärtänyt, että hallitusohjelman
kirjaus tarkoittaa täysimääräisesti.
Kehysesityksistä sitä on vaikea ainakaan suoraan
lukea. Eli pitääkö hallitusohjelma tältä osin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksella on se yleisperiaate, että tällaisia
niin sanottuja automaattisäästöjä,
joita tulee muun muassa ikäluokkien supistumisesta, ei automaattisesti
siirretä asianomaisen ministeriön alle, vaan ne
tulevat budjetin yleiskatteeksi. Kehyspäätös
on tehty. Meillä ylipäätään
koulutukseen ja osaamiseen on hallitusohjelmassa ja myös
kehyspäätöksissä tehty erittäin
merkittäviä lisäyksiä. En täsmälleen
muista kokonaissummaa, mutta tällä tullaan huolehtimaan
siitä, että Suomi tässä kehityksen,
osaamisen yhteiskuntana tulee kyllä kilpailussa pärjäämään.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen, kuten ed. Saarinen tuossa, peräänkuuluttaisin
sitä vastausta, mitä opetusministeri Haatainen
ei antanut ed. Harkimolle siitä, miksi ne opetustoimen
määrärahat eivät jääneet
sinne opetusministeriön alle, kuten hallitusohjelman kirjauksessa
sanottiin. Tuo äskeinen vastaus ei kyllä tyydyttänyt
vielä. Kysyn uudestaan pääministeriltä asiaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sanoin aika selvästi sen, että yleisperiaate
on se, että niin sanotut automaattisäästöt
tulevat budjetin yleiskatteeksi. Tämä koskee kaikkia hallinnonaloja,
ja kehyspäätökset on tehty tämän periaatteen
mukaisesti.