Täysistunnon pöytäkirja 46/2007 vp

PTK 46/2007 vp

46. KESKIVIIKKONA 12. SYYSKUUTA 2007 kello 15 (15.06)

Tarkistettu versio 2.0

10) Hallituksen esitys laeiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain sekä valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 3 ja 5 §:n muuttamisesta

 

Viestintäministeri Suvi Lindén

Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä on hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain ja Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain muuttamisesta. Tämän muutoksen tavoitteena on turvata Viestintäviraston televisio- ja radiotoiminnan valvontatehtävän rahoitus. Viestintävirasto on valtion talousarviossa nettobudjetoitu virasto, joka rahoittaa toimintansa maksullisen toiminnan tuloilla sekä veroluontoisen toiminnan tuloilla. Tämän vuoden elokuun loppuun saakka analogisen televisiotoiminnan harjoittajat maksoivat Valtion televisio- ja radiorahastoon toimilupamaksua, jolla on rahoitettu televisio- ja radiotoiminnan valvontaa. Digitaalisen televisiotoiminnan harjoittajat eivät sen sijaan ole velvollisia maksamaan toimilupamaksua. Toimilupamaksua eivät myöskään ole maksaneet radiotoiminnan harjoittajat. Velvollisuus toimilupamaksun maksamiseen lakkasi, kun siirryttiin kokonaan digitaaliseen televisiotoimintaan, ja siksi televisio- ja radiotoiminnan valvonnan rahoitus on tarpeen arvioida kokonaisuudessaan uudelleen.

Tämä ehdotus perustuu liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2004 asettaman työryhmän selvitykseen Viestintäviraston maksullisen toiminnan rahoituksesta ja maksujen uudistamistarpeista. Kyseisen selvityksen pohjalta on nyt ehdotettua muutosta vastaavat säännösmuutokset jo aiemmin tehty viestintämarkkinalakiin sekä sähköisen viestinnän tietosuojalakiin, kun niihin lisättiin säännökset viestintämarkkinamaksusta ja tietoturvamaksusta. Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi televisio- ja radiotoiminnasta annettua lakia siten, että valtioneuvoston myöntämän toimiluvan nojalla televisio- tai radiotoimintaa harjoittavat yritykset ja muut yhteisöt sekä Yleisradio Oy olisivat velvollisia maksamaan Viestintävirastolle vuosittaisen televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun. Tämä maksuvelvollisuus olisi sidottu valtioneuvoston myöntämän toimiluvan mukaisen ohjelmiston välittämiseen. Siten kutakin toimiluvan mukaista ohjelmistoa kohden tulisi maksaa televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu. Toiminnan harjoittajien tasapuolinen kohtelu edellyttää, että maksuvelvollisuus kohdistuu sekä televisio- että radiotoiminnan harjoittajiin. Viimeksi mainittujen osalta on lisäksi huomattava, että eduskunta on nimenomaan edellyttänyt Viestintävirastolta radiotoiminnan toimilupaehtojen noudattamisen valvonnan tehostamista.

Valvontamaksuvelvollisuus jaettaisiin maksuluokkiin. Siten suoritteiden tuottamisesta aiheutuvat kustannukset kyetään jakamaan toimijoiden kesken tasapuolisesti. Toiminnaltaan pienimmät televisio- ja radiotoiminnan harjoittajat maksaisivat alimman maksuluokan perusteella. Kalenterivuotta kohden maksu olisi joko 16 000, 8 000 tai 800 euroa toimiluvan nojalla välitettävää ohjelmistoa kohden. Yleisradio Oy harjoittaa toimintaa suoraan lain nojalla ilman valtioneuvoston toimilupaa. Yhtiölle ehdotetaan kiinteämääräistä vuosittaista maksua, jonka määräämisessä on huomioitu yhtiön nykyinen ohjelmistotarjonta. Tämän maksun määrä olisi 165 000 euroa vuodessa.

Lisäksi esitykseen sisältyy eräitä teknisluonteisia muutoksia Valtion televisio- ja radiorahastosta annettuun lakiin.

Esityksestä ilmenevin perustein valvontamaksua on valtiosääntöoikeudellisessa mielessä pidettävä verona, ja tämä on huomioitu ehdotusta laadittaessa. Viestintäviraston televisio- ja radiotoiminnan valvonnan kustannuksia arvioidaan vuonna 2008 kertyvän 580 000 euroa ja esityksen mukainen Viestintäviraston toimintamenomääräraha tullaan huomioimaan vuoden 2008 talousarvioesityksessä, johon esitys liittyy.

Arvoisa puhemies! Ehdotetun uuden maksun myötä kullekin toimijalle tulevaa maksurasitetta ei voitane pitää kohtuuttomana kenenkään osalta, ja lisäksi ehdotettu kiinteämääräinen maksu olisi hallinnollisesti huomattavasti yksinkertaisempi kuin erilaiset suoraan liikevaihtoon sidotut mallit. Nähdäkseni esityksellä pystytään takaamaan Viestintäviraston televisio- ja radiotoiminnan valvonnan rahoitus tavalla, joka kohtelee tasapuolisesti televisio- ja radiotoiminnan harjoittajia.

Keskustelu päättyi.