4) Lakialoite laiksi turvatoimista eduskunnassa ja laiksi turvallisuusselvityksistä annetun
lain 4 ja 19 §:n muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että eduskunnan
turvatoimista säädetään lailla.
Tähän asti ne ovat perustuneet varsin pitkälti
käytäntöön, mutta kun kuitenkin
eduskuntaa täytyy eri tavoin suojata, on erittäin
hyvä, että kaikki ne toimenpiteet, joihinka halutaan
valtuudet ryhtyä, on nimenomaan kirjattu laissa. Tässä selkeästi
kuitenkin todetaan, että koska kansanedustajalla on oikeus
saapua valtiopäiville kenenkään estämättä, niin
nämä turvatoimet ja tarkastustoimet eivät kohdistu
kansanedustajiin mutta eivät luonnollisesti myöskään
ministereihin, jotka eivät ole kansanedustajia, eivätkä myöskään
tasavallan presidenttiin. Eli he eivät joudu tällaisen
erityisen turvatoimen kohteiksi.
Erittäin tärkeä keskustelun aihe
on ollut myöskin se, mitkä alueet kuuluvat eduskunnan
turva-alueeseen. Tältä osin perustuslakivaliokunta
on halunnut täsmällisesti nimetä ne kadut,
jotka ovat vielä turva-aluetta. Lyhyesti voidaan sanoa,
että kaikki ne katualueet, jotka ovat eduskuntatalon ympärillä,
kuuluvat nyt tähän turva-alueeseen. Keskustelua
oli myöskin Annankadun kiinteistöstä,
jossa ovat Valtiontalouden tarkastusvirasto ja tilintarkastajat,
ja tältä osin katsottiin, että kun se
on erillinen rakennus kauempana eduskunnasta, niin sitä tuskin
voidaan luokitella eikä ole tarkoituksenmukaista luokitella
turva-alueeksi.
Mutta, arvoisa puhemies, olemme tehneet perustuslakivaliokunnassa
tiettyjä täsmennyksiä tähän
lakiin. Se on tarpeellinen, ja uskon, että se on myöskin
toimiva.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa käytin
vähän perusteellisemman puheenvuoron tästä asiasta — taisi
olla ainokainen tuossa keskustelussa — ja silloin aivan
erikoisesti kiinnitin huomiota tähän turvatoimialueeseen
ja siihen, mitenkä se oli tuossa esityksessä varsin
persoonallinen, kivijalkaa imevä suorastaan, tuo turvatoimialue.
Nyt, arvoisa puhemies, tässä mietinnössä tuo turvatoimialue
on saanut järkevän muodon, joka on selvä kehitys
siihen nähden, mitä tuossa pohjaesityksessä oli.
Samoin henkilön tarkastukseen ja ajoneuvon tarkastamiseen,
molempiin, on tullut nyt käsitteellistä selvyyttä niin,
että asiat varmasti ovat aivan toisessa jamassa, kun tätä eduskunnan
päätöstä käytäntöön
toteutetaan. Elikkä hyvä näin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näiden vuosien aikana, jolloin Suomi
on ollut EU:n jäsenenä, tilanne on näiden
tarkastusten suhteen muuttunut ja tietysti sitten dramaattisesti
vuoden 2001 syyskuun jälkeen.
Puhemies! Tämä turvatarkastus sinänsä ei
saisi olla este eikä ikään kuin henkiselläkään
tasolla sellainen kynnys, joka kohdistuu tänne tuleviin kansalaisiin.
Siinä turvatarkastuksessa on syytä olla varsin
joustava aina mahdollisuuksien mukaan. Tämä paikka
on sellainen, jonneka Suomen kansalaisilla on aina oikeus tulla.
Se on myös eduskunnan edun mukaista, että tänne
on helppoa tulla.
Se, mikä koskee mielenosoituksia, on tässä mietinnössä myös
mainittu aiheena. Eduskunnan edessähän on tavattu
pitää erilaisia mielenilmauksia — nyt
viimeksi suurempia ovat olleet esimerkiksi viime syksyn Tehyn työtaisteluun liittyvät
tapahtumat. Se tulee säilyttää mielenosoituksiin
sopivana, tärkeänä alueena, ja tässä ei ole
syytä sitten mihinkään erityisiin toimenpiteisiin,
mitä myöskin perustuslakivaliokunta on painottanut.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Eduskuntatyön ja kansanvallan toiminnan
häiriöttömyys turvallisuuden näkökohdilta
on hyvä käydä selkeästi läpi.
Kiinnitän huomion siihen, että tämän valmistelun
osalta eduskuntaryhmillä ilmeisesti ei ollut riittävästi
poliisin operatiivisen eikä myöskään
turvallisuusnäkökohtien osalta kaikki arvioitavissa,
ja sen takia on hyvä, että täällä on nyt
tältä osin arvioitu myöskin esimerkiksi
poliisin operatiivisen toiminnan näkökulmasta
muun muassa ajoneuvojen tarkastamiseen liittyviä kysymyksiä.
Kyseessähän voi olla turva-alueella oleva, voimakkaasti
räjähteillä varustettu auto, ja eduskunnan
vahtimestarit ja turvamiehet pitäisi pitää erinomaisen
kaukana sellaisesta tilanteesta. Silloin ei pitäisi harkita,
onko syytä turvautua poliisin apuun, vaan pitäisi
ehdottomasti pääsääntö olla
aina Karhun ja erikoisryhmien käyttö poliisilain
tarkoittamalla tavalla tämän tyyppisessä koko
alueen turvallisuutta vaarantavan tilanteen hallinnassa. Tämä on
minun mielestäni selkeästi kyllä ohjeistettava
eikä jätettävä tällaisen
yleisen toivomuksen varaan, kuten 7 §:n ajoneuvon tarkastamisen
yhteydessä on määritelty.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä asia, että tämä laki on
päätetty säätää ja
on käsitelty ja pohdittu tätä menettelyä.
Nimittäin kyllä parlamentissa täytyy olla
turvallisuuden sillä tavalla taattu, että täällä voi
turvallisesti, ilman mitään ulkopuolisia uhkia,
kansanedustaja työskennellä ja toisaalta kansalaisten
mahdollisuus käydä täällä parlamentissa
on turvattu.
Täällä tuli esille, että pitäisi
olla joustoa täällä vierailevien osalta.
Minä olen ihan vakuuttunut, että kaikki täällä eduskunnassa
vierailevat ihmiset haluavat turvallisesti käydä täällä vierailulla ja
eivät vastusta näitä turvatoimia, koska
nämä turvatoimethan tukevat myöskin näitä vierailijoita.
Luulenpa niin, ettei liene montakaan parlamenttia, joissa on vielä näin
säätelemätön menettely kuin
Suomessa. Tässä on kaksi tärkeää näkökohtaa:
toinen on se, että selkeästi sanotaan, kenellä on
oikeus puuttua ja millä tavalla ihmisten perusoikeuksiin,
kun tehdään tarkastuksia, ja toisaalta se, millä toimilla
pystytään täällä turvallisuus
ylläpitämään.
Olen osittain kyllä samaa mieltä kuin täällä ed. Rajamäki,
että korkeimman valtioelimen, parlamentin, eduskunnan,
tulee voida uskoa ja luottaa kansallisiin poliisivoimiin, ja ne
poliisivoimat ja niiden turvatakuut ja toiminta eivät ole
parlamentarismia uhkaamassa eivätkä kenenkään
turvallisuutta, päinvastoin. Eli näiden toimintojen pitäisi
olla hyvin yhteen nivellettyjä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda esille sen, että mitä tulee
tarkastuksiin, niin henkilöihin kohdistuvan tarkastuksen
osalla, kun henkilö on mennyt turvatarkastuksen lävitse,
turvatarkastuksen perusteella, tai jos on muutoin perusteltua syytä epäillä,
voidaan sitten tehdä henkilötarkastus, mutta silloin
pitää olla perusteltu syy.
Mitä tulee sitten autoihin, jotka tulevat tälle alueelle,
esimerkiksi eduskunnan autotalliin, niin silloin ei tarvita perusteltua
syytä, vaan tarkastus voidaan suorittaa — tietysti
täytyy joku syy olla — mutta kynnys on selvästi
alhaisempi. Ja mitä tulee postilähetyksiin, niittenkään
osalta ei tarvita mitään erityisiä syitä,
vaan voidaan tarkastaa nämä lähetykset,
jos katsotaan, että on jonkinlaista aihetta ylipäätänsä epäillä,
että voisi olla jotakin haitallista materiaalia näissä.
Sitten on ehkä vielä syytä todeta
se, että mitä tulee poliisiin, niin järjestys
eduskunnan edessä ja muuallakin näillä kaduilla
kuuluu ensisijassa poliisille ja poliisin hoidettavaksi. Mutta tietysti eduskunnan
henkilökunta, joka on nimenomaan määrätty
näihin turvatehtäviin ja jolla täytyy
olla asianmukainen kortti ja asianmukainen asuste, voi myöskin
tietysti ensi vaiheessa puuttua. Mutta varsinainen turvatoimintojen
suorittaminen ja turvallisuuden hoitaminen myöskin eduskunnan lähialueilla
kuuluu kyllä paikalliselle poliisille, jonka kanssa eduskunta
tekee tiivistä yhteistyötä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa jo äskeisessä puheenvuorossa
tuli aika lailla se, mitä meinasin itsekin sanoa perustuslakivaliokunnan
jäsenen ominaisuudessa. Tuo seikka, mihin myös
ed. Rajamäki kiinnitti huomiota, on tärkeä,
että riittävästi pystytään
tällaiset uhkatekijät torjumaan. Tässä suhteessa
eduskunnan omien turvatoimien suhde poliisin operatiiviseen toimintaan
on täydentävä. Eli niin kuin tuossa sanotaankin,
tämä normaalia järjestyksenpitoa ja poliisin
toimintaa täydentää ja sikäli
ei vähennä myöskään
näitä poliisin velvollisuuksia, jotka koskevat
kansanedustajia ja eduskuntatalon suojaamista.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin tässä sanotaankin,
tai ei nyt ihan suoraan sanota, mutta vihjataan sinne päin,
osa tai lähes kaikki näistä on ollutkin
jo käytännössä ilman mitään
erityistä lainsäädäntöä.
Tietysti tämä autoihin kohdistuva tarkastus, minkälainen siitä sitten
tuleekaan, kai tulee vaatimaan ehkä henkilökunnaltakin
aika paljon enemmän kuin tähän asti.
Tulee mieleen yksi amerikkalainen elokuva kyllä, Arlington
Road, jossa Jeff Bridges on pääosassa. Nimittäin
kun tämmöisiä turvatarkastuksia ruvetaan
kiristämään, niin yleensä sitten
ne lietsovat tiettyä ääriainesta myös
kehittelemään kaikkia juttuja, mistä voisi
päästä läpi ja mitä voisi
tehdä. Eli kun näitä ruvetaan kiristämään lainsäädännöllä,
niin nämä on hyvä vetää sitten alussa
heti niin tiukalle kuin mahdollista.
Tietysti vanhana kouluhäirikkönä — adhd:ta vähän
ollut — ottaa korvaan kyllä tai silmään tässä mietinnössä,
kun tässä 1 §:ssä "Lain tarkoitus
ja soveltamisala" lukee: "- - varmistaa turvallisuuden
ja järjestyksen säilyminen eduskunnassa." Tuo
on vähän niin kuin taas lainsäädännöllisesti
aika kummallista tekstiä: "järjestyksen säilyminen
eduskunnassa". Tässähän voi kohta puhemieskin
ruveta vetoamaan sitten oikein koviin otteisiin ja turvallisuuden
säilymiseen, kun jotkut hölöttävät
täällä, niin kuin tapana on. Eli kyllä tässäkin
olisi voinut ehkä vähän toisenlaisen sanamuodon
kehittää.
Yleiskeskustelu päättyi.