6) Laki perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! "Maaseutua ei voi tuoda", oli takavuosina
tuttu juliste monin paikoin teiden varsilla. Elintarvikkeita voidaan
tuoda, jos jostakin on, mistä tuoda ja kannattaa tuoda,
mutta maaseutua ei voida tuoda. Maaseutu kannattaa siksi säilyttää toimivana
kokonaisuutena, joka tuottaa elintarvikkeet toivon mukaan niin,
että siinä on omavara, vieraanvara ja myös
jäämisen vara.
Maatilatalouteen perinteisesti on ymmärretty kuuluvan
peltoa, karjaa ja metsää. Tyypillisimmillään
maatilatalous on ylisukupolvista toimintaa. Perintö- ja
lahjaverotus muodostaa keskimäärin neljä kertaa
vuosisadassa aina kulloinkin jatkavalle sukupolvelle kustannuserän.
Tätä voi pitää tietyllä tavalla
kohtuuttomana. Monet ovat sanoneet ansiotyöstä viljelijäksi
tullessaan, että omasta työpaikastaan joutuu maksamaan.
Perintö- ja lahjaveron kautta jatkava sukupolvi maatilatalousyrityksissä joutuu
myös maksamaan omasta työpaikastaan, joka usein
on aiemman sukupolven toimesta rakennettu, pellotkin raivattu, kaikki
ylläpidetty, ajanmukaistettu siten, että uusi
sukupolvi voi jatkaa.
Usein maatilayrityksen tulevaisuuden kannalta olisi tarkoituksenmukaista,
että perintövero olisi poissa, jotta maatilayritys
voisi seuraavalle sukupolvelle tulla mahdollisimman elinvoimaisena.
Silloin kun ajatellaan, että uusi sukupolvi ei enää jatka,
maatilaa ajetaan alas ja tällä tavalla moni toimintaedellytykset
omaava tila on sitten myös tullut entiseksi tilaksi. Usein
entinen maatila, johon on kuulunut pelto, metsä, karja,
on muuttunut metsätilaksi, koska pellot on metsitetty annettujen
ohjeiden mukaan. On ymmärretty, että on hyvä,
että pelto, jota ei enää viljellä,
voi olla tuottavassa käytössä, ja näin
sille on istutettu monta kertaa metsää, ja tähän
on kannustettu.
Nyt perintö- ja lahjaverouudistuskeskustelussa on kuitenkin
tullut ongelma, kun entinen maatila on muuttunut metsätilaksi
ja näin ollen on saamassa ymmärtämättömän,
kovan perintö- ja lahjaverokohtelun, kohtelun, jossa joutuu
maksamaan suurta perintö- ja lahjaveroa. Metsän
osalta perintö- ja lahjaverotuksessa vuoden 2000 loppuun
käytettiin verotusperusteena vuotuisen laskennallisen verotuoton
arvoa kymmenellä kerrottuna. Pinta-alaverokauden aikanahan
maa oli jaettu kunnittain kasvukyvyn mukaan erilaisiin tuottoarvoihin
ja edelleen maatilojen metsät oli veroluokitettu useampaan
eri veroluokkaan maaperän kasvuedellytysten mukaan. Näitten
veroluokitusten ja tilan sijainnin mukaan Suomen kartalla sitten
määriteltiin verokuutiometrin pohjalta metsän
tuottoarvo. Verokuutiometri laskettiin tuolloin kolmen edellisen
vuoden keskimääräisten toteutuneitten
kantohintojen pohjalta, kunnes se 1980-luvun lopulla muuttui kahden edellisen
verovuoden pohjalta lasketuksi keskiarvoksi. Tämä oli
pinta-alaverokauden aikana metsän verotuskäytäntö,
ja mielestäni se oli hyvä käytäntö,
metsänhoitoon kannustava, ja samalla se takasi kunnille
ja seurakunnille säännölliset, tasaiset
verotulot.
Eräs syy kuntien ja seurakuntien ongelmiin, vaikka
sitä ei ole haluttu muistaa — käytän
ilmaisua ei ole haluttu muistaa — on se, että tuo hyvä metsäverotusjärjestelmä muutettiin
suhdanteista riippuvaksi myyntiverojärjestelmäksi 1990-luvun
alkupuolella. Pinta-alaverojärjestelmän pohjalta
määriteltiin metsän varallisuusarvo.
Se oli 10 verovuoden laskennallinen tuotto. Tämän
pohjalta sitten maksettiin perintö- ja lahjavero. Kun pinta-alaverokausi
myös järjestelmän siirtymäkaudeksi
valinneitten osalta päättyi verovuoden 2005 lopussa,
siirryttiin verotuksessa toisen tyyppisiin käytäntöihin,
jotka merkitsivät perintö- ja lahjaverossa niin
metsäomaisuuden yleensä kuin maatilatalouksiin
kuuluvan metsän arvostuksen määrityksessä kolmin-nelinkertaista
arvoa, jopa vieläkin suurempaa arvon lähtökohtaa.
Tämän vuoksi viime vaalikaudella tapahtui se,
että perintö- ja lahjaverot rajusti maatilojen
ja myös metsän osalta erityisesti kohosivat. Tämä on
koettu nyt kahden kuluneen vuoden aikana suurena ongelmana.
Metsätalous on ylisukupolvista tyypillisimmillään.
Jos puun kasvuaika on 100 vuotta ja sukupolvenkierto 25 vuotta,
neljään kertaan maksetaan perintö- ja
lahjavero, ennen kuin puu on siemenestä taikka taimesta
kasvanut päätehakkuun tukkipuuksi. Kyse on aikamoisesta
kustannuserästä muun verotuksen lisäksi.
Siksi toivonkin, että perintö- ja lahjaveroa uudistettaessa
tähän asiaan voitaisiin saada korjaus. Tämän
vuoksi olen tehnyt lakialoitteen LA 30/2008 vp, jossa toivon,
että niin kauan kuin lähiomaisten perintö-
ja lahjaveroa ei kokonaan ole poistettu, voitaisiin päästä siihen,
että maatilaan kuuluva metsä jätetään
perintö- ja lahjaverosta vapaaksi sen varojen arvostuksesta
verotuksessa annetun lain 7 §:n mukaisesta arvosta 700 000
euron arvoon saakka ja sen jälkeen 20 prosenttiin. Nämä kaikki
koskevat tietenkin ensimmäiseen perintöveroluokkaan
kuuluvia lähiomaisia. Toivon, että tähän
vakavaan kysymykseen kiinnitetään huomiota. Meidän
on pidettävä huolta siitä, että Suomen
metsiä vaalitaan, hoidetaan niin, että metsät riittävät
myöskin jatkossa turvaamaan kotimaisen puuraaka-aineen
niin mekaaniselle kuin kemialliselle puunjalostukselle ja sitä kautta
koko metsäklusterin työpaikat, Suomen vientiteollisuuden
ja vientimarkkinat tältä osalta.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valtiovarainvaliokunta
aloitetta käsitellessään kiinnittää näihin
vakaviin asioihin huomiota ja ottaa huomioon sen, että metsän
arvostus perintöverotuksessa on moninkertaistunut ja sen
takia johtanut kohtuuttomuuksiin, jotka tulee korjata.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä yhteydessä kommentoin
hallituksen päätöstä perintöverotuksesta
koskien metsätilayrityksiä.
Osa metsätilayrittäjistä on tilanteessa,
jossa sukupolvenvaihdos on edessä. Perintöverotuksessa
lainsäädäntö suosii maatilaan
liittyvää metsäomaisuutta. Perintöverotuksen
uudistuksessa ei verohuojennuksia voi kohdistaa pelkästään yrityksiin,
maatiloihin tai maatiloihin, joihin kuuluu metsää.
Verotuksellinen epäoikeudenmukaisuus kohdistuisi kymmeniintuhansiin
kotitalouksiin, yhteisöihin ja perikuntiin.
Hallitusohjelman mukaan sukupolvenvaihdoshuojennus
koskisi myös metsätiloja. Sukupolvenvaihdosten
perintöverotusta valmisteltaessa selvitettiin useita metsätiloja
koskevia huojennusmalleja. Hallitus päätyi selvityksen
pohjalta siihen, etteivät elinkeinopoliittiset tavoitteet
toteudu metsänomistajajoukolle annettavassa huojennuksessa.
Hallitus ei selvityksissään kuitenkaan ottanut
huomioon sitä tosiasiaa, että metsätilat
ovat huomattavalle osalle metsänomistajia yritystoimintaa.
Siksi hallitus päätti olla laajentamatta sukupolvenvaihdosten
verohuojennusta metsätiloihin. Sen sijaan hallitus teki
päätöksen metsävähennyksen
korottamisesta nykyisestä 40:stä 60 prosenttiin.
Hallituksen päätös ei ymmärrettävästi
tyydytä metsätilayrittäjiä.
Arvoisa puhemies! Vaikka metsävähennyksen
korottaminen edistää puun myyntiä, ei
se kuitenkaan ratkaise sitä eriarvoisuutta, joka syntyy
metsätilojen ja niiden maatilojen välillä,
jotka omistavat myös metsää. Kun osa
metsänomistajista on todellisia metsätilayrittäjiä,
kohdellaan heitä epäoikeudenmukaisesti suhteessa
yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdoksiin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vain: On erittäin
hyvä, että tämä ed. Lauri Oinosen
lakialoite tuli nyt tänne eduskuntaan lähetekeskusteluun,
sillä nythän on muutenkin tulossa tämä lahja-
ja perintöverolain uudistus. Siinä mielessä,
uskoisin, tämä tulee saamaan valiokunnassa kyllä arvoisensa
käsittelyn, ja ennen kaikkea tietysti tässä Lauri
Oinosen lakialoitteessa on erittäin hyviä rakennusaineita ja
ainesosia, jotka varmaan tulevat valiokunnassa sitten mietityttämään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Esko Ahosta ja ed. Laxellia
aloitteen johdosta käydystä keskustelusta. Juuri
näin tulee olla, kuten ed. Laxell toi esille, että nimenomaan myös
metsätilat tulee saattaa tasavertaiseen asemaan, kaikkien
verohuojennusten pariin, suhteessa maatilametsälöihin.
Katson, että maatilatalous on kokonaisuus, johon kuuluvat
edellä luettelemallani tavalla metsä, pelto ja
myös edellytykset karjataloudelle. Tässä sitten
on eri tiloilla erilaisia osuuksia mukana, mutta vielä painotan ed.
Laxellin esille tuomalla tavalla sitä, että monet
perinteiset perheviljelmät ovat muuttuneet metsätiloiksi
ja sen takia joutuvat aivan kohtuuttomaan perintöverokäsittelyyn.
Mutta haluan tuoda arvoisien edustajien ja valiokunnassa asiaa
käsittelevien tietoon sen, että metsän
perintö- ja lahjaveron arvostus nelinkertaistui siitä,
mitä se oli kaksi tai kolme vuotta sitten. Eli tämä on
lähtökohtana jo epäkohta. Tuolloin metsän
arvostus oli 10 vuoden laskennallinen tuotto, ja kun tämä tuli
tuntuvasti raskaammaksi, niin tämä on aivan unohtunut
kaikessa keskustelussa.
Haluan juuri tällä aloitteellani saattaa vakavana
tietona esille tämän, että se arvostuspohja,
josta sitten otetaan perintö- ja lahjavero, on moninkertaistunut.
Elikkä tämä on kyllä sellainen
epäkohta, että tämä ei kannusta
metsän omistamiseen, varsinkin, kun eräillä veroalueilla
on ryhdytty siihen, että veron määrityksessä on
käytetty metsän puuston arvoa. Tämähän
johtaa siihen, että metsää ei kannata
hoitaa, metsää ei kannata kasvattaa, vaan metsä kannattaa
panna matalaksi, jotta siellä ei olisi tuota arvostettavaa.
Tämä ei ole metsänhoidon ylisukupolvisen
toiminnan kannalta mielekästä. Elikkä näkisin,
että meidän pitää tähän
asiaan saada kyllä ehdottomasti korjaus. Ne toimet, joilla
tähän mennessä on haluttu maan puuhuoltoa
turvata, ikävä kyllä ovat täysin riittämättömät.
Anne Brunila, Metsäteollisuuden toimitusjohtaja, on
tuonut viikonvaihteen aikana hyvin voimakkaasti esille ne todella
hälyttävät näkökohdat,
jotka ovat tosiasioita ja jotka tulee ottaa vakavasti, jos haluamme
kansantalouden selkärangan säilyttää.
Aikanaan kunnostettavat radat antavat tiettyjä edellytyksiä puutavaran
kuljetuksille. On hyvä, että maantiet ja radat
pidetään kunnossa ja laitetaan kuntoon, samoin
kuin on hyvä sorateitten kunnostaminen ja alemman asteisen
tieverkon kunnostaminen, mutta ellei synny metsäkauppoja,
niin vaikka olisi kuinka hyvät kuljetusedellytykset, puu
ei liiku. Pidän siksi välttämättömänä,
että tämä perintövero saadaan poistettua
lähiomaisten kesken metsäomaisuudelta. Minulla
on ollut tästä aiemmin useampiakin lakialoitteita.
Ja se ei tunne silloin eroa siinä, olipa se yrittäjä minkälainen
tahansa, vaan kyse on metsäomaisuudesta.
Ja edelleen olen tehnyt lakialoitteita siitä, että metsän
myyntiveroprosenttia pudotettaisiin. Nythän se on yksityishenkilöltä 28
prosenttia, kun sitä vastoin yhteisöt, kunnat
ja seurakunnat saavat myydä vähän päälle
6 prosentin pääomaverolla, siis noin neljänneksellä siitä,
mitä yksityisiltä menee veroa. Minusta tähän
pitäisi tulla yhdenmukaisuus siten, että yksityishenkilöt
pääsisivät samaan asemaan tai edes lähelle
sitä, mitä kunnat ja seurakunnat saavat. Minusta
se on tietysti oikein, että kunnat ja seurakunnat tällä tavalla
saavat tietyn huojennuksen, mutta se on eriarvoistavaa kehitystä.
Elikkä pidän välttämättömänä,
että yksityismetsänomistajien metsän
myyntiveroprosenttia myös voitaisiin laskea. Olen laskenut,
että 15 miljoonan kiintokuutiometrin puun kauppavolyymin
kasvulla saataisiin sama tuotto osuudelta metsästä tehtaalle
16 prosentin vero-osuudella. Näin ollen pelastettaisiin
ne työpaikat, jotka tulevat olemaan tulevan syksyn aikana
vakavasti uhattuina. Anne Brunila ei turhaan varoita siitä uhkasta,
joka kohtaa metsäsektorin työpaikkoja. Siihen
liittyy myös kaikki paperikoneitten valmistus, siihen liittyvät
kaikki välillisesti ja välittömästi
metsäklusteria koskevat asiat. Kysymys on erittäin
vakavasta talouspoliittisesta ongelmasta.
Metsävähennys, jota hallitus on sinänsä aivan oikean
suuntaisesti esittämässä, ei kuitenkaan ole,
ikävä kyllä, riittävä perintöveroasian
käsittelyssä. Normaalissa talonpoikaisessa tai
perheomistuksessa tämä on semmoinen,
että se ei riitä. Tämä kohtaa
vain osaa metsänomistajista, niitä, jotka ostavat
ja myyvät metsiä. Mutta talonpoikaisessa perhemetsänomistuksessa,
olkoon kyse sitten maaseudulla asuvasta viljelijästä tai maalla
muuten asuvasta tai kaupungissa asuvasta, joka omistaa metsiä,
omistaja on yhtä arvokas henkilö, eikä pidä saattaa
ketään huonompaan asemaan toistensa kanssa. Kaikki
ovat yhtä arvokkaita kansallisomaisuuden kasvattajia ja
vaalijoita, ja heidän kaikkien pitää saada
siihen myöskin kannustavia tekijöitä.
Näin ollen tuo metsävähennyksen lisääminen ei
riitä, vaan oikea ratkaisu on metsäomaisuuden perintö-
ja lahjaveron poisto lähiomaisilta. Toivon, että siihen
hyvin pikaisesti voitaisiin kiinnittää huomiota.
Muuten kiinnostus metsänhoitoon ja -kasvatukseen tulee,
näin pelkään, vakavasti vähenemään.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosen aloite on synnyttänyt tärkeän
keskustelun. Itsekin kannan suurta huolta lähinnä juuri
suomalaisen metsäteollisuuden ja sen puunsaannin turvaamisesta.
Kaikki toimenpiteet, mitä täällä valtiovallan
toimesta pystytään tekemään,
on syytä tehdä ja turvata näin suomalainen
puuhuolto ja metsäteollisuuden tulevaisuus.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan ed. Lauri Oinosen toinen
puheenvuoro kirvoitti minua käyttämään
toistamiseen tämän lakialoitteen kohdalla oman
puheenvuoron. Hän viittasi puun saatavuuteen ja ennen kaikkea
metsäteollisuuden turvaamiseen. Totuushan on se, että jos
Venäjän puutulliskenaariot, kauhuskenaariot, toteutuvat,
meillä on puupuolella vajetta noin 17 miljoonaa kiintokuutiometriä.
Nyt tämän ensiharvennuksen veronhuojennuksen kautta
on ilmeisesti täyttymässä tästä vajeesta
tuollainen 3—4 miljoonaa kiintokuutiometriä. Se
ei lähellekään ole sitä, mikä meillä olisi
tarve. Siinä mielessä tietysti nyt, kun tämä verouudistusasia
on tulossa eduskunnan käsittelyyn ja sitä valmistellaan
vielä tuolla hallituksen piirissä, on syytä miettiä ja
pohtia kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla pystytään
turvaamaan kotimainen puuhuolto ennen kaikkea siinä mielessä, että pystytään
myös turvaamaan sitä kautta näiden ihmisten
työllisyys, jotka ovat metsäteollisuuden parissa,
niin että meillä ei tulisi toisintoa siitä,
mikä oli tässä hetken aikaa sitten, eli
tästä Kemijärvestä ja Summasta.
Tämä on karua kieltä, joka puhuu
kauheaa todellisuutta niiden ihmisten osalta, jotka ovat rakentaneet
elämänsä niiden työpaikkojen
varaan. Siinä mielessä tietysti valtiovallan pitää miettiä, että ensinnäkin
pystytään turvaamaan meille erittäin
tärkeä teollisuudenala ja ennen kaikkea tietysti
sitten myös turvaamaan ne työpaikat ja niiden
ihmisten elinmahdollisuudet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun ymmärtääkseni
Suomen keskusta on edelleen hallituksessa. Onko minun nyt ymmärrettävä oikein,
että ed. Lauri Oinoselle ei nyt kerta kaikkiaan tämän
hallituksen politiikka millään tavalla, ei edes
sieltä keskeiseltä osaltaankaan, kelpaa. Elikkä aina
pitää sooloilla, aina pitää olla omilla
teillään jnp. Kuinka monta tällaista
lakialoitetta asioista, jotka ovat suoraan hallitusohjelmassa
ja hallituksen päivän listalla, te aiotte tehtailla
lähiviikkojen aikana? Ne olisi erittäin mukava
saada pakettina tänne kilpailemaan hallituksen kanssa,
ja katsotaan, äänestämmekö me Lauri
Oinosen puolesta vai hallituksen puolesta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteillani haluan pitää tiiviisti
kiinni siitä, mitä hallitus on ohjelmassaan sanonut,
ja haluan näyttää hallitukselle suuntaa.
Toivon, että hallitus ottaa minun lakialoitteestani vaarin
ja antaa sen suuntaisia hallituksen esityksiä, koska tilanne
on niin vakava, aivan kuten ed. Ahonen toi esille, että tällä ensiharvennuspuuvähennyksellä
saadaan
maksimissaan lisää vain 4 miljoonaa kiintokuutiometriä,
ja sekin auttaa vain jossain määrin kemiallista
teollisuutta, mutta ei lainkaan mekaanista ja sahateollisuutta.
Toivon, että hallitus ottaa kaikista näistä lakialoitteistani
suuntaa ja vie niitä voimakkaasti eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Lauri Oinonen, eikö valtioneuvoston
kanslia olisi nyt oikea osoite teidän osoittaa kiinnostuksenne
kohteita sen takia, että sieltähän johdetaan
tätä hallitusta, joka nyt kuitenkin istuu, ja
vielä on teidän puolueenne puheenjohtaja pääministerinä,
ja sinne kävisitte kertomassa nämä ajatuksenne?
Sitten sen jälkeen, jos ei siellä saa minkäänlaista
vastakaikua, sitten tulette opettamaan hallitusta tänne
isoon saliin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kokeneena parlamentaarikkona tietää aivan
oikeat osoitteet, mihinkä pitää vaikuttaa.
Kiitoksia niistä, mutta haluan pitää myöskin
Suomen eduskunnan maan ylimpänä päättäjänä tietoisena
siitä, mitenkä toivon asioissa meneteltävän.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Koen mielekkääksi kuitenkin
tämän keskustelun, ja minusta näyttää siltä,
että erityisesti hallituspuolueiden jäsenet täällä kantavat
suurta huolta suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuudesta.
Tämä on minusta oiva osoitus siitä, ja tämä on
hyvä paikka keskustella myös siitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Teen johtopäätöksen,
että ed. Lauri Oinonen on jälleen tekemässä vallankumousta.
Tähän saakka hallitus on valmistellut hallituksen
esitykset eikä yksittäinen hallituspuolueen kansanedustaja
täällä salissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puuttumatta tähän voimakkaaseen
sanaan, jota ed. Pulliainen käytti, todella toivon sitä,
että hallitus toimii niitten periaatteitten mukaan, mitä aloitteessani
olen tuonut esille. Tilanne on talouspolitiikan osalta maan vakavin
asia, ja tämän vuoksi toivon, että näillä usealla
eri aloitteella, jotka käsittelevät samaa kysymystä hieman
eri puolilta, olisi se vaikutus, että maan hallitus todella
puuttuisi asiaan voimakkaasti. Mutta mikään hallitus
ei saa asioitaan läpi, ellei myös eduskunta ole
asiassa tavalla taikka toisella aktiivisesti mukana.
Keskustelu päättyi.