Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Kokoomus ilmoitti jo ennen vaaleja, että konsensuksen
aika ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on ohitse, nyt on suoran
puheen aika — ei ehkä onneksi vielä suoran
toiminnan aika — ja tämän mukaisesti
puolue on myös jatkanut esiintymistään.
Kokoomuksellahan on luonnollisesti täysi oikeus haastaa
myöskin ulko- ja turvallisuuspolitiikassa, esittää siihen
muutoksia, samoin kuin siihen tyylilajiin, jonka se on valinnut.
Tämä on luonnollinen osa demokratiaa, ja kaikista
asioista pitää voida keskustella ihan samalla
lailla. Ulkopolitiikka ei ole tästä mikään
poikkeus. Mutta ongelmaksi tämä nousee silloin,
jos ja kun kokoomus hallituspuolueenakin myös ministereittensä suulla
jatkaa tähän ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan
kohdistuvia muutoksia ikään kuin oppositiopuolueena.
Sen vuoksi kysyn pääministeri Vanhaselta, millä tavoin
hän aikoo varmistaa sen, ettei eri ministereiden esiintymisistä syntyisi
enää hämmennystä ja epätietoisuutta
ulkomailla tai kotimaassa siitä, mikä on Suomen
ulko- ja turvallisuuspoliittinen asemoituminen ja mikä on
meidän linjamme.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meidän asennoitumisemme ja linjamme on
määritelty kaikissa niissä päätöksissä,
joita on tehty, ja tietysti ulkopolitiikassahan toimii se perinne,
että aikaisemmat päätökset,
vaikka ne olisivat vähän kauempaakin takaa päin,
ellei niitä ole muutettu, ovat olemassa. Samoin hallitusohjelmasta
on luettavissa hallituksen linja. Nyt jos tässä paljon
puhetta herättäneessä ministeri Häkämiehen
puheessa — joka puheena kannattaa lukea, erinomainen puhe,
(Vasemmalta: On luettu!) — hyvä — (Hälinää)
yhdestä tämmöisestä tehokeinosta
syntyi käsitys tästä turvallisuushaasteestamme,
niin sen osalla itsekin olen todennut, että siinä on
sävyero mutta että hallitus tulee uuden turvaselonteon
valmistelemaan selkeästi tämän laajan
turvallisuuskäsitteen pohjalta, ja se on minusta tehty
ihan riittävällä tavalla tiettäväksi
myös viimeisten päivien aikana.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Pääministeri Vanhanen on ollut
aika pidättyväinen arvioimaan tämän
mainitun puheen sisältöä. Hän on
kehottanut lukemaan sen tarkoin. Ainakin minä luin sen
kokonaisuudessaan jo ennen kuin lausuin siitä yhtään
mitään, ja tämän jälkeen
jään todellakin kysymään:
Tarkoittaako pääministeri sitä, että jos
jätetään pelkästään
nämä retoriset, kyseenalaiset tyylikeinot tai
se, missä puhe pidettiin, pois, siinä ei todellakaan
ollut mitään huomauttamista, ja muodostaako se
sen pohjan, jolla hallitus aikoo valmistella sitten tulevan turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selontekonsa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Selonteko tullaan valmistelemaan laajan turvallisuuskäsitteen
ja turvallisuushaasteen näkökulmasta, ja sen olen
selkeästi sanonut. Se on myös tässä selonteon
valmisteluohjeessa kirjallisesti annettu tehtäväksi,
ja tämä on tehty hyvin selväksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Todella, niin kuin pääministeri
sanoi, ministeri Häkämiehen puhe kannattaa lukea
kokonaisuudessaan. On itse asiassa kaksi eri asiaa herättää keskustelua,
jota tässä on pyydetty moneen kertaan, ulkopoliittista
keskustelua, ja tehdä ulkopolitiikkaa. Ministerin linjapuhe,
joka pidetään ulkomailla, on teko, ulkopoliittinen
teko. Sanat ovat tekoja, ja näistä sanoista pitää ministerin
myös pystyä vastamaan. Siinä puheenvuorossa
oli useita kohtia, jotka olivat kiinnostavia, ei ainoastaan tämä retorinen
huomautus, että Venäjä on Suomelle tärkeä turvallisuushaaste.
Not only for Finland, but all of us, ei ainoastaan Suomelle, vaan
kaikille meille. Minä kysyn:
Onko Venäjä koko maailmalle keskeisin turvallisuushaaste?
Siellä viitataan siihen, että Venäjä on
saatava vastuulliseksi toimijaksi Euroopassa alueellamme, mikä on
helpommin sanottu kuin tehty. Näin toteaa ministeri Häkämies.
Siellä pohdiskellaan sitä, että Naton
nopean toiminnan joukot ja Euroopan unionin nopean toiminnan joukot
on saatava yhteensovitetuksi, ja tehdään kolmen
kohdan ohjelma ja pohditaan, mikä saa Suomen puolustusministeriön
pohtimaan Naton joukkojen yhteensopivuutta. Siellä vielä todetaan
siitä, että Suomi on molemmissa blokeissa mukana:
Natossa ja EU:ssa. Minua kiinnostaa ulkopolitiikassa ilmaus "sanat
ovat tekoja".
Ministeri Häkämies, mitä nämä sanat
tarkoittavat?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On ihan helppo yhtyä pääministerin
suositukseen, että tuohon puheeseen kannattaa tutustua.
Puheen alussa käsittelen Suomen puolustusratkaisun peruslinjauksia.
Sen jälkeen siirryn käsittelemään
muun muassa kansainvälisen kriisinhallinnan haasteita,
joissa peräänkuulutan EU:n ja Naton toiminnan
parempaa yhteensopivuutta, koska ne toimivat monissa kohti yhdessä.
Tämän jälkeen totean, että nyt
tulen puheessani Suomen lähialueelle, ja totean, että Venäjä on
meille haaste. Se on haaste siinä mielessä, että,
niin kuin tunnettua on, Venäjä on vaurastunut öljytuloillaan,
se varustautuu ja haluaa tulla huomioon otetuksi kansainvälisessä politiikassa
entistä enemmän. Tästä on paljon merkkejä.
Peräänkuulutan sitä, että Suomen
tulee olla tässä asiassa aloitteellinen, vetää mukaan
Venäjää. Minusta tämä näkökulma
Venäjän osalta on positiivinen ja tämmöinen
aloitteellinen Suomen osalta.
Kun sitten toteatte EU:n nopean toiminnan joukoista ja Nrf:stä,
niin todellakin niiden yhteistyön kehittäminen
on ainakin tähän asti ollut linjauksena, jota
hallitus on kannattanut, jolla on ollut eduskunnan tuki.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä suurvaltaroolin etsimisestä:
Myös kiista Viron Pronssisoturi-patsaasta herätti
monien huomiota. Lehdissä edelleen kerrotaan, että Venäjän
sotilaskoneet ovat viime aikoina lentäneet jälleen laajemmalla
alueella, ja siviilisukellusvene teki tunnetun sukelluksen pohjoisen
jäätikön alle. Huomiota on kiinnitetty
myös Venäjän asenteeseen tavanomaisten
aseiden rajoittamissopimukseen. Kaikki tämä ja
tähän liittyvä keskustelu luonnollisesti
on hämmentänyt joitakin kansalaisia.
Onko Venäjä Suomelle turvallisuushaaste tai kenties
jopa uhka? Mitä te, herra pääministeri, vastaatte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, meidän päälähtökohtamme
on se, että meidän haasteemme on paljon laajemmalla.
Mutta myös Venäjällä on useita haasteita,
jotka otetaan huomioon, on otettu jo nyt voimassa olevassa selonteossa
huomioon. Niitä on aina heidän, voi sanoa, vanhoista
laitoksistaan lähtevästä ydinturvallisuushaasteestaan erilaisiin
muihin ympäristöhaasteisiin, jotka tunnetaan hyvin.
Kansanterveys asettaa selkeitä haasteita. Myös
oma haasteensa on se, mikä tulee Venäjän
taloudellinen käyttäytyminen olemaan jne.
Mutta näiden rinnalla minusta suomalaisten ei kuitenkaan
kannata pelätä sitä, että Venäjä olisi jotenkin
erityisesti sotilaallinen uhka meille. Olen huomannut, että aivan
liian monet ovat vetäneet jotenkin yhtäläisyysmerkit
siihen, että haaste on samalla uhka. Suomi ei koe sotilaallista
uhkaa Venäjältä. Venäjä on
valtio, joka, niin kuin erittäin monet muutkin valtiot,
me mukaan lukien, nykyaikaistaa puolustustaan, armeijaansa. Se on
jokaisen maan tehtävä, eikä sitä pidä kokea
minkäänlaiseksi erityiseksi uhaksi. Eli haluan
kyllä hallituksen puolesta vakuuttaa sitä, että suomalaisten
kannattaa Venäjä ottaa positiivisena mahdollisuutena
eikä kokea sitä sotilaallisena haasteena. Sitä se
ei ole.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! On mielenkiintoista, että ed. Tuomioja
kysyy tästä asiasta ja vaatii ulkopoliittista
konsensusta. Mitä ed. Tuomiojaan tulee, niin Eec:n vapaakauppasopimuksesta
lähtien hänet on tunnettu henkilönä,
joka haluaa keskustella ulkopolitiikasta, haastaa virallisen ulkopolitiikan.
Mielenkiintoista on, että hän haluaa tukahduttaa
keskustelua. Ja jos muistamme Lipposen hallituksia, kun te olitte
ulkoministeri, ja teidän blogejanne, niin niissä haluttiin
keskustelua eikä keskustelun tukahduttamista. (Ed. Tuomioja:
Niinhän minä totesin nytkin!) Mielestäni
on tärkeätä, että uskalletaan kuitenkin
puhua rehellisesti ulkopolitiikasta. Ja kai, ottaen huomioon Venäjän
nykyinen kehitys, Venäjä on meille turvallisuushaaste
ja myöskin meidän ympäristöllemme.
Mutta, ministeri Häkämies, teidän
puheessanne te toteatte, että Nato ei ole vastaus Suomen puolustukseen,
mutta te ette puhu puheessanne mitään siitä,
että Nato-optio on käytettävissä. Miksi
te olette unohtanut tämän? (Naurua)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi on kyllä tässä kritiikissään oikeassa.
Totean tuossa puheessani, että hallitus valmistelee turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekoa, mutta ne, jotka odottavat suuria
mullistuksia tuolta selonteolta tai Suomen tulevalta linjalta, tulevat
pettymään. Alleviivasin tuossa puheessani moneen
kertaan, että meillä on yleinen asevelvollisuus,
meillä on alueellinen puolustus ja uskottavat omat puolustusvoimat.
Näin ollen otan tuon kritiikin vastaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kun ministeri Häkämies piti
tämän puheevuoronsa siellä Yhdysvalloissa,
niin kyllä tämä foorumi pakottaa
välttämättä kysymään
sen tavan vuoksi, jolla tämä esitettiin ja jolla
se on tullut julki, missä ominaisuudessa ministeri
esiintyi. Ja näitä mahdollisuuksiahan olisi useita.
Ehkä saamme vastauksen puolustusministerinä, sinivihreän hallituksen
edustajana, kokoomuksen edustajana, Kymenlaakson kauppakamarin edustajana
tai ehkä Suomi—Neuvostoliitto-seuran, anteeksi, Suomi—Venäjä-seuran
(Naurua) valtuuston varapuheenjohtajana, jollainen myös
olette.
Herra puhemies! Saanko jatkaa? (Naurua — Ed. Zyskowicz:
Osoittaa, missä maailmassa vasemmistoliitto vielä elää!) — Herra
puhemies! Vakavammin, herra puhemies, tämä samainen tutkimuslaitos,
jossa ministeri esiintyi, Csis, ihan hiljakkoin arvioi Afganistanin
tilannetta nimeten sen myös kolmeksi haasteeksi. Ja nämä kolme haastetta,
jota nimeä siellä käytettiin, olivat
nimenomaan, että afgaanit ovat menettämässä luottamuksen
hallituksen kykyyn väkivallan lisääntyessä,
toisena haasteena kansalaisten toiveet eivät muutoinkaan
täyty, ja kolmantena haasteena, että kaikissa
suhteissa tilanne on heikentynyt, paitsi kieltämättä talouden
ja naisten oikeuksien suhteen.
Aikooko nyt hallitus jatkaa tätä avointa ja
keskustelevaa ulkopolitiikkaa? Saammeko täällä eduskunnassa
kaikki kansanedustajat keskustella Afganistanin tilanteesta, yleensä Suomen
suhtautumisesta kriisinhallintaan? Onko tämä avoimuus
vain USA:ssa ja vain silloin, kuin kokoomuksen ministeri esiintyy?
Ulkoasiainministeri Ilkka Kanerva
Herra puhemies! Hyvä kysymys. Perustelut olivat aika nostalgisia.
Voisiko tähän Afganistan-selontekoon liittyen
sanoa, että keskustelu on käynnissä parhaillaan
hallituksen ja eduskunnan johdon välillä siitä,
mikä on se muoto, jolla Afganistan-asiaa tullaan eduskunnassa
käsittelemään. Itse pidän henkilökohtaisesti
tässä vaiheessa parhaimpana ajatuksena sitä,
että asianomaiset valiokunnat tulevat sen käsittelemään,
sen vuoksi, että kohta sen jälkeen meille tulee
joka tapauksessa lain edellyttämä Euroopan unionin
taistelujoukkojen asettamista koskeva selonteon velvoite toteutettavaksi
täällä eduskunnassa, ja tuntuisi oudolta,
mikäli täällä on kaksi selontekoa
samasta aihepiiristä samaan aikaan käytettävissä.
Mutta jos eduskunta haluaa, niin luonnollisesti annamme myös
Afganistanista selonteon mallisen selvityksen käytettäväksi
eduskunnan arvioitavaksi. Mutta koko syksy tullaan tätä tematiikkaa epäilemättä käsittelemään.
Millään tavalla sammutetuin lyhdyin ei yhtään
kriisinhallintaratkaisua siviilipuolella, ei sotilaspuolella olla
tietenkään valmistelemassa.
Ed. Juha Korkeaoja merkittiin läsnä olevaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti puhe sisällöltään
oli hyvä, mutta yksi omena voi pilata koko sen omenakorin,
ja tässä tapauksessa nämä sanat
"Venäjä, Venäjä, Venäjä"
pilasivat tuon hyvän puheen.
Kun te käytitte, ministeri Häkämies,
tuota ilmaisua, että se koskee meitä kaikkia,
niin luuletteko te, että esimerkiksi Angela Merkel tai
Sarkozy Ranskassa sisällyttää Venäjän
siihen kolmeen kärkeen, kolmeen turvallisuushaasteeseen?
Ihmettelen, jos te ette ole tietoinen siitä, mikä esimerkiksi
Keski-Euroopassa eniten uhkaa ja on suuri haaste. Se on fundamentalistinen islamistinen
liike. Kyllä te olisitte sen voinut mainita. Se olisi mennyt
paljon paljon paremmin perille eikä olisi tuottanut meillä ongelmia. (Eduskunnasta:
Ja ilmastonmuutos!)
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Olen todennut, että tuo ed. Kalliksen
esille nostama retoriikka ei kiistatta ollut kovin onnistunut, koska
se on johtanut tämän tyyppiseen keskusteluun,
ja totta kai vastuuta on silloin puhujalla ja sanojalla. Mutta kysyitte,
olisiko joku toinen tarkastellut näitä haasteita
ja maininnut Venäjän siinä yhteydessä.
Minä haluan alleviivata, että se Venäjä tuli
kuvaan mukaan silloin, kun tulin Suomen lähiympäristöön,
ja edelleenkin sanoisin näin, kun on kysytty, miksi käsittelin
Venäjää tuossa puheessa, jonka siis pidin
tutkijayhteisössä puolustusministerinä — en varmastikaan
Suomi—Venäjä-seuran valtuuston varapuheenjohtajana — että haluan
painottaa sitä, että jos olisin tarkastellut näitä haasteita, lähiympäristöä ja
jättänyt Venäjän tykkänään
käsittelemättä, jättänyt
käsittelemättä Venäjän
voimistumisen, kasvavan vaikutusvallan, ehkäpä sitä poisjättöä olisi
enemmänkin ihmetelty.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt pääministeri
Vanhaselta, kun tästä on noussut tällainen
häly, onko hallituksessa mietitty, miten jatkossa ulkopoliittisten
puheenvuorojen osalta saataisiin sellaista yhtenäisyyttä aikaan,
ettei pääministerin tai presidentin tarvitse irtisanoutua
ministerien puheenvuoroista. Mielestäni olisi tärkeää,
että Suomen kuva näissä asioissa olisi
yhtenäinen, vaikka käydään muuten
vilkasta ulkopoliittista keskustelua. Ja toisaalta, miten varmistetaan,
että tässä turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa nimenomaan laajan turvallisuuskäsitteen asiat
tulevat esille? Pidän kyllä tätä ministeri
Häkämiehen puhetta jonkin verran yksipuolisena
pelkästään Venäjän
esille nostamisessa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Laaja turvallisuus tulee olemaan edellistäkin
selontekoa voimakkaammin esillä tässä selonteossa.
Minusta siihen kannattaa Suomessa tottua. Perinteellinen sotilaallinen
ajattelu jää meidän turvallisuusajattelussamme
tärkeydestään huolimatta näiden
muiden haasteiden rinnalle. Se on yksi tekijä, mutta meillä on
paljon muitakin, joilla vaikutamme Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen
sekä täällä Suomessa että suomalaisten
ollessa maailmalla. Me emme aio mitään kontrollikomiteaa
ministereiden puheille laittaa. Me ministerit puhumme aika paljon
myös ulkomailla. Lähtökohta on ollut
aina myös ulkopoliittisissa puheissa se, että puheissa
edustetaan sitä linjaa, joka meillä on, niitä päätöksiä,
joita on tehty, mutta sananvalinnat ja retoriikka ovat aina jokaisen
henkilökohtaisia. Eikä sitä, jos puheita etukäteen
toimitetaan toisten luettavaksi, tehdä niin, että joku
toinen olisi kontrolloimassa sitä ja vahtimassa, mitä toinen
puhuu, vaan enemmänkin annetaan mahdollisuus ennakkoon
lukea, koska useastihan näistä keskustelua syntyy.
Eli mitään kontrollikomiteaa ei tulla perustamaan.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Tässä vaiheessa on ehkä hyvä todeta
se, mistä varmasti kaikki olemme lopultakin samaa mieltä,
elikkä se, että suurvallan naapurissa pieni maa — tässä tapauksessa
Suomi — voi todeta, että suurvalta on aina meille
haaste, joskus hyvässä, joskus pahassa, tässä tilanteessa
ja tätä nykyä jo pitkään Venäjä meille
ennen kaikkea hyvässä. Iivana Julman ajat ovat
takana, ja kun länteen katsotaan, niin myöskin
Kaarle XII:n ajat.
Mutta, ministeri Katainen, ei kai sentään
tästä ole kysymys, kun te peräänkuulutatte
oivalluksia ulkopolitiikkaan, uusia sellaisia, peräänkuulutatte
suoraa puhetta ulkopolitiikasta? Kysyn näin, koska kokoomuksen
puheenvuorot ulkopolitiikasta ovat olleet ikään
kuin sanojen kuoria, hylsyjä vailla sisältöä.
Parhaimmillaankin ne ovat olleet lähinnä Paasikiven
ajan, Kekkosen ajan mantrojen toistoa vähän uuteen
kuosiin puettuna. Minulle kyllä tästä tohinasta
jää käteen ennen kaikkea se, että tässä käytetään
ulkopolitiikkaa sisäpolitiikan välineenä.
Kokoomuksen kasvojen kohotus on meneillään. Siksipä kysynkin vielä ...
Puhemies:
Jälleen ollaan kovin pitkällä jo.
Lyhyt kysymys ministeri Kataiselle: Mitä se on se suora
puhe, jolla te täytätte nämä hylsyt,
ettei täällä tarvitse pelkkää tyhjää pauketta
kuunnella?
Puhemies:
Olisi hyvä, että mahdollisimman monta kysymystä ennätettäisiin
käydä läpi tämän kyselytunnin
aikana.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Ed. Kalliomäki on siinä väärässä,
että tämä olisi joku kasvojenkohotusoperaatio.
Puhutaan itse asiassa suoraan asiasta. Jos olette lukenut vaikkapa
nyt ministeri Häkämiehen puheen, niin olette sieltä voinut
tulla hyvinkin siihen tulokseen, että se oli syvälle
asiaa. Tämän syksyn aikana hallitus tuo lukuisia
esityksiä ulkopolitiikkaan ja turvallisuuspolitiikkaan
liittyvissä asioissa, joissa on nimenomaan mahdollisuus
puhua sisällöistä. Tämä on
se asiallinen tarkoitus.
Kuten olen aiemmin puheissanikin todennut, suomalainen hieno
perinne on konsensushakuisuus ja sitä pitää myös
jatkossa vaalia, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että esimerkiksi
hallitus syyttäisi oppositiokansanedustajia siitä,
jos he ovat eri mieltä hallituksen kanssa joistakin keskeisistä kysymyksistä,
kuten viime hallituskaudella kävi. Kun olimme eri mieltä esimerkiksi
turvatakuuasioista, meitä syytettiin konsensuksen rikkomisesta,
vaikka emme pystyneet osallistumaan hallituksen linjausten käsittelyyn
emmekä määrittelyyn ja olimme sydämestämme
toista mieltä. Tämän haluan tuoda myös
selvästi esille. Avoimuuteen kuuluu se, (Puhemies: Ministeri Katainen,
vastaukseen varattu aika on käytetty!) että saa
olla rauhassa myös eri mieltä, vaikka pyritään
yhteistyöhön.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Ruotsi ja Norja ovat vastikään
tehneet erittäin pitkälle menevän turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen yhteistyösopimuksen. On aika käsittämätöntä,
mitenkä vähän tästä on
Suomessa käyty mitään julkista keskustelua.
Tuskin on noteerattu koko asiaa. Tässä niiden
välisessä keskustelussa ja dialogissa on tultu
siihen tulokseen, että Suomi toivottaisiin tervetulleeksi
tähän samaan yhteistyöhön. Kysyisin:
Millä tavalla hallitus aikoo suhtautua tähän kysymykseen,
ja onko jo käynnistetty keskusteluja Ruotsin ja Norjan
kanssa nimenomaan näistä aihepiireistä,
jotka tässä erittäin tärkeässä yhteistyösopimuksessa
ovat tulleet mainituiksi?
Ulkoasiainministeri Ilkka Kanerva
Herra puhemies! Neljä kertaa olemme nyt tämän
hallituksen toimikauden aikana tavanneet Ruotsin ja Norjan ulkoministerit
ja samoin puolustushallinnon keskeisimpiä virkamiehiä.
Olemme valmistelemassa parhaillaan Bodöhön suuntautuvaa
yhteistä matkaa Norjan ja Ruotsin ulkoministereiden kanssa,
ja sitä yhteistyötä tullaan entisestään tiivistämään.
Olemme sitä myöskin Suomessa käsitelleet
ja todenneet sen olennaiseksi lisäarvoksi, kun valmistellaan
esimerkiksi Pohjoismaiden yhteisiä näkemyksiä kansainvälisen
kriisinhallinnan operaatioihin eri puolilla maailmaa YK:n alaisuudessa,
EU:n alaisuudessa, Naton alaisuudessa ja Etyj:n alaisuudessa, eli
kysymys on oikeutettu ja tuore siinä katsannossa, että juuri
näin on tarkoitus toimia ja sitä on pantu myöskin
liikkeelle. Samoin olen ymmärtänyt, että puolustusministerien
suunnalla toteutetaan samankaltaista yhteistyömallia.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ihan jatkona ministeri Kanervan puheeseen.
Todellakin näin. Tällähän on
oma historiansa, tällä pohjoismaisella yhteistyöllä. Tuossa
kesän korvalla, kun pohjoismaiset puolustusministerit kokoontuivat,
kävimme lävitse kunkin maan ikään
kuin erilaisten selvitysten valmistelutilannetta, muun muassa tätä Ruotsin ja
Norjan kyseistä selvitystä, ja totesimme, että lisäämme
entisestään tiedonvaihtoa ja haemme yhteistyömahdollisuuksia.
Varmaankin ne yhteistyömahdollisuudet ovat rajalliset,
mutta esimerkiksi hankinnoissa, koulutuksessa, tämän tyyppisissä,
meillä on perinteitä ja varmaankin tulevaisuudessa
tehdään yhteistyötä pohjoismaisella
tasolla.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Linjasta pitää olla
kysymys, ja sen perään tässä kysellään.
Eikö se on nyt vähän noloa, että Suomi
oli hönkimässä näihin Naton
nopean toiminnan joukkoihin jopa niin nopeasti, ettei Natokaan ollut
siihen valmis ja kiinnostunut? Tämä on mielestäni
aika hämmästyttävää.
Samoin EU:n taistelujoukoissa ollaan jo toista kertaa kahvoissa
kiinni, että voi kun päästäisiin
lähtemään, mutta YK:n tehtävät
Darfurissa ja muualla eivät kelpaa. Mikä on nyt
se nokkimajärjestys, minkä mukaan mennään?
Eikö sen pitäisi olla niin, että Suomessa
puolustetaan Suomea, on alueellinen puolustus, yleinen asevelvollisuus
ja tämä, ja sitten vasta tulevat nämä maailman
kotkotukset? Mikä on nyt se järjestys: Nato, EU, YK?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me olemme 50 vuotta sitten antaneet oman
ison panoksemme kansainväliseen rauhanturvatoimintaan,
ja tässä painotuksessa olemme varmaan ed. Soinin
kanssa eri mieltä, eli me osallistumme rauhanturvatoimintaan
ja kriisinhallintatoimintaan ja kannamme siinä kansainvälisen vastuun
ja teemme sen sellaisella tavalla, että ne voimavarat ja
se osaaminen, joita tähän käytetään,
ovat aina käytettävissämme myös
oman maamme puolustamiseen.
YK:n puolesta nimenomaan on vedottu ja toivottu, että jäsenmaat
kehittäisivät nopean toiminnan valmiuksia. Me
näimme, mitä seurauksia aiheutui siitä,
kun Länsi-Balkanin avuksi ei ollut mitään
nopeaa toimintaa löydettävissä, vaan
siellä tapahtui kansanmurhia ja me muut katsoimme vain
sivusta. Sen jälkeen on sekä EU:n puitteissa että Naton
puitteissa pyritty luomaan valmiuksia, että päästäisiin
muutamassa päivässä tilanteisiin, joissa
voidaan esimerkiksi kansanmurhia estää, ja tätä työtä tehdään
nyt EU:n puitteissa. Siinä olemme mukana ja seuraamme luonnollisesti
hyvin kiinnostuneina sitä, miten Nato kehittää vastaavia
omia voimiaan. On luonnollista, että tämä työ tapahtuu
myös läheisessä yhteistyössä,
että ei tule turhia päällekkäisyyksiä vaan että EU
ja Nato toimivat myös yhteistyössä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen ulkopolitiikan pitää olla
johdonmukaista, ja kyllä se linja muodostuu siitä,
mitkä ovat puheet, mitkä ovat teot ja mitkä ovat
päätökset. Tästä kaikesta
se muodostuu. Yksi avoin kysymys, mikä meillä edessä on,
on nyt kysymys todella näistä Naton nopean toiminnan
joukoista, kriisinhallintajoukoista. Hallituksella on ollut ajatuksena
koordinointi Ruotsin kanssa tässä kysymyksessä,
ja kysynkin:
Mikä käsitys hallituksella on nyt Ruotsin etenemisestä tässä asiassa,
ja toisaalta, mitkä ovat ne uudet tiedot, mitä Naton
piiristä on tullut, Naton etenemisestä tässä asiassa?
Ja lopulta, mikä on nyt tämänhetkinen
ajatus siitä, miten Suomi tulee etenemään
tässä itse asiassa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
ministerivaliokunta yhdessä tasavallan presidentin kanssa
tulee tämän syksyn aikana käsittelemään
tätä. Me keväällä jo
edellisen hallituksen aikana ilmaisimme sen periaatteellisen valmiutemme,
että haluamme pysyä kärryillä siitä,
mitä Nato kehittää, ja meillä on
myös valmius etsiä osallistumismahdollisuutta
tätä Nrf:ää täydentävään
toimintaan. Mutta ei se konsepti ole valmis Natossakaan, eikä tänä syksynä Suomessa
olla lopullisia päätöksiä suuntaan
eikä toiseen tekemässä. Ruotsi samalla
tavalla tietysti seuraa kysymystä.
Suomi panostaa nyt erityisesti tähän ensi vuonna
EU:ssa tapahtuvaan samanlaiseen nopean toiminnan päivystävään
osastoon. Pystymme keräämään
myös kokemuksia siitä, miten tämä EU:n
puitteissa tapahtuu, ja niistä kokemuksista on luonnollisesti
apua, kun mietimme sitä, voiko meillä olla joku
osuus rauhankumppanina Naton puitteissa myös. Mutta tässä ei
nyt olla ihan sillä aikataululla liikkeellä, mitä täällä eduskunnassa on
muutamissa puheenvuoroissa esitetty.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Paasikivi-yhtiön omistajat ovat
varmasti tyytyväisiä nykyiseen puolustusministeriin
saatuaan Kemirasta ison osan itselleen edullisesti. J. K. Paasikivi
ei taatusti olisi, ja se johtuu siitä, että te
olette Venäjällä pelotellen ruvenneet
ajamaan Suomea Natoon. Siitähän siinä puheessa
oli kysymys. Tehokeinot olivat valittuja, mietittyjä, ja tämä on
teidän puheenne idea. Uskonpa, että presidentti
Paasikivi olisi nimittänyt teitä ikkunankivittäjäksi.
Sitä te tässä tapauksessa nyt kyllä olette.
Kysymys ei ollut niistä kolmesta sanasta siinä teidän
puheessanne, vaan siitä, että te sanoitte suoraan,
että venäläisen maailmankatsomuksen mukaan
käytetään sotilaallista voimaa ja että ei ole
vielä selvää — niin te sanoitte
myös — käyttääkö Venäjä sotilaallista
voimaa lähialueillaan. Tässähän
on perusteet mennä Natoon, jos tuo naapuri semmoinen olisi.
Eli minä kysyn:
Oletteko te, puolustusministeri, Nato-jäsenyyden kannalla
vai ette?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ei tunnu olevan retoriikka ed. Tennilälläkään
vieras asia, sen verran vahvasti tuo puhe ja kysymys oli laadittu.
En todellakaan ole Venäjällä pelotellut.
Olen moneen kertaan tässä nyt todennut sen, että näen
Venäjän haasteena, haasteena, joka on otettava
entistä paremmin huomioon. Siinä oli pikemminkin
tässä suhteessa viimeaikaista kehitystä havaitseva
ja arvostava sävy. Mitä sitten tuli tähän
Paasikivi-heittoon, suosittelen ed. Tennilälle vähän
parempaa perehtymistä tuohon toteutettuun kauppaan.
Mutta mitä tulee sitten tähän kysymykseen tästä Natosta,
jota tässä peräänkuulutitte,
hallitus valmistelee ulko- ja turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
(Ed. Tennilä: Teidän kantaannehan minä kysyin!)
selonteon. Siinä yhteydessä arvioidaan peruslinjauksia.
Ja jos tuosta Washingtonin puheesta nyt jotain voi arvioida, niin
totesin siinä, että suuria muutoksia ei ole odotettavissa.
Tämän luulisi tyydyttävän ed.
Tennilää.
Jouko Skinnari /sd:
Puhemies! Ihmettelen sitä, miksi hallitus ei ensiksikään
ministeri Häkämiehen suulla Washingtonissa eikä myöskään jälkeenpäin
ole nähnyt Venäjää erityisesti
yhteistyökumppanina. Se on kuitenkin meidän tärkein kauppakumppanimme,
se on 140 miljoonainen, Euroopan ylivoimaisesti suurin kansakunta,
ja esimerkiksi Barents, Murmansk on Yhdysvalloillekin erittäin
tärkeä alue. Pohjoinen ulottuvuus, jota täällä on
yhdessä koetettu viedä eteenpäin, ei
vilahtanutkaan ministerin puheessa siellä, ja Venäjä on
siinä tärkeänä osana.
Samaten infrastruktuurin kehittäminen, tämä rauhan
rata, jos niin voisi sanoa Afganistanissa käyneelle ministerille,
joka menee Suomesta Kiinaan asti, siitä ohi, tarjoaa erittäin
suuria mahdollisuuksia kehittää tätä yhteistyötä.
Mutta nämä rakentavat toimenpiteet puuttuvat.
Kysyisinkin nyt pääministeriltä:
Mikä on hallituksen Venäjä-ohjelma?
Mitkä ovat ne viisi tärkeintä asiaa,
mitä te aiotte ajaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta kaikki, mitä ed. Skinnari
sanoi, pitää paikkansa. (Ed. Gustafsson: Mutta
mitään ei ollut Häkämiehen puheessa!)
Ja arvelen, että jokaisen hallituksen ministerin työssä Venäjä-yhteistyö on
erittäin keskeisellä sijalla. Venäjä on
meille erittäin tärkeä naapuri, valtava
kauppakumppani, monilla elämänaloilla hyvin tärkeä, ja,
voi sanoa, viiden keskeisen haasteen sijasta Venäjä-yhteistyö kattaa
kaikki elämänalueet.
Me olemme hallituksen sisällä ideoimassa muun
muassa sitä, millä tavalla voitaisiin tuota Sitran
puitteissa käynnistettyä niin sanottua Venäjä-verkostoitumista
kehittää, ja siihen teemaan toivottavasti voidaan
palata, niin, että suomalainen yhteiskunta saataisiin mahdollisimman
monella tasolla tiiviiseen yhteydenpitoon venäläisten
kanssa, vieläkin tiiviimpään kuin se tällä hetkellä on.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Me suomalaiset tiedämme kaikki sen,
että meidän kohtalonhetkemme pitkässä historiassa
ovat hyvin usein liittyneet Venäjään
ja eurooppalaisten maitten välisiin konflikteihin. Tässä mielessä Venäjä haasteena
on historiallisessa mielessä olemassa.
Kun teidän puheessanne, arvoisa ministeri, sitten siinä jatkovaiheessa
tuli esille Venäjän viimeaikainen kehitys, niin
eikö siinä kuitenkin olisi tullut ottaa huomioon
erityisesti se seikka, että Venäjä on
tänä päivänä demokratia?
Tosin paljon kehittämistä tarvitaan, (Ed. Jaakonsaari:
Aika paljon sanottu!) paljon vielä työtä,
se ottaa ensi askeleitaan demokraattisena valtiona, mutta kuitenkin
verrattuna siihen tilaan, missä Venäjä oli muutamia
vuosikymmeniä sitten ja sitä aikaisemmin, tämä kehitys
on positiivinen. Sen osalta rakennustyötä tulisi
tehdä eteenpäin.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kiitoksia neuvoista, mutta jos kaiken tämän
olisin puheeseeni sisällyttänyt, mitä täällä on
ehdotettu, niin aika pitkä siitä olisi tullut.
Totta kai totesin, että Suomen tulee olla aktiivinen ja
aloitteellinen, ja pääministeri hyvin kuvasi niitä laajempia
haasteita, joita on muun muassa talouden puolella. Venäjä on
meidän kolmanneksi suurin kauppakumppanimme. Itse tiedän
Kaakkois-Suomesta hyvin, mitä se on talouden saralla työpaikkoina
merkinnyt, eli tässä suhteessa on helppo kyllä yhtyä tuohon
käsitykseen.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kesällä Porissa ministeri
Kanerva kertoi myös valmistelevansa suurta linjapuhetta,
mutta ettei ole vielä päättänyt,
missä maailmankolkassa se pidetään. Ehdotan,
että pidätte sen täällä Suomen
eduskunnassa. Nimittäin se on hallituksen, edellisen ja
sitä edellisen hallituksen helmasyntejä ollut,
että semmoisia isoja linjapuheita ei puhuta täällä.
Mutta suoraan asiaan: Ulkoministeri Ilkka Kanerva, te sanoitte
tiistaina, että Suomen Venäjä-suhteet
eivät ole tällä hetkellä parhaalla
mahdollisella aktiivitasolla. Te kaipasitte lisäponnisteluja
ja ryhdistäytymistä kahdenvälisiin suhteisiin. Onko
hallituksella tarkoitus tehdä uusi Venäjä-analyysi
ja ryhdistäytyä tässä Venäjä-politiikassa,
vai mitä tämä kritiikki oikein tarkoittaa?
Tarkoittaako tämä kritiikkiä suhteessa
presidenttiin, kun yleinen käsitys on se, että nimenomaan
presidentti on hoitanut erittäin hyvin Venäjä-suhteet?
Tämmöinen pelkkä kritiikki ilman hallituksen
toimenpiteitä on kyllä se ed. Kalliomäen
kuvaama tyhjä tynnyri.
Ulkoasiainministeri Ilkka Kanerva
Arvoisa puhemies! Ei ollut puhetta valtiojohtajien keskinäisen
suhteen luonteesta, päinvastoin. Perustelin omassa puheenvuorossani
sitä, minkä vuoksi — myös pääministeri äskeisessä puheenvuorossaan
viittasi siihen — on Suomelle äärettömän
tärkeää, että Suomen Venäjä-osaaminen
ja, voisiko sanoa sitaateissa, se hyöty, joka Suomelle
on Venäjä-suhteesta saatavissa, voitaisiin maksimoida.
Meidän mielenkiintomme Venäjän suhteen
on pidettävä yllä kaikilla yhteiskuntaelämän
aloilla. Sanoisiko, että vähän ote on
väljähtynyt Venäjä-asioitten
hoidossa koko suomalaisessa yhteiskunnassa. Kyllä se on
valitettavasti ollut nähtävissä, ja sanoisin
lyhyen ulkoministerikokemuksenikin valossa, että jos Suomella
on Venäjä-osaamista, se on Suomen ulkopolitiikan yksi
keskeinen pääoma, jota me voimme kansainvälisissä analyyseissä esittää,
joka tekee Suomesta kansainvälisesti mielenkiintoisen toimijan.
Meillä ei ole mitään syytä olla
parantamatta Venäjä-tietoisuuttamme, lisätä myöskin meidän
teollisuutemme suhteita kaikin keinoin, jotka ovat hallituksen käytettävissä,
ja viedä Suomea tässä suhteessa suuntaan,
joka merkitsee sitä, että Venäjä on
kiinteä osa Eurooppaa.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Tässä keskustelussa ja tuossa
alkuperäisessä puheenvuorossa, joka tämän
on laukaissut, minua on jäänyt vaivaamaan yksi
seikka.
Aivan oikein kiinnitettiin huomiota voimapolitiikkaan ja varustautumiseen,
ja totta kai nämä ovat, vaikka pääministeri
piti sitä luonnollisena toimintana, myöskin asioita,
joiden perinteisesti pitäisi huolestuttaa Suomen kaltaista
valtiota, ylivarustautuminen ja sotilaallisten uhkien käyttö.
Mutta te puhuitte siinä yhteydessä vain Venäjästä.
Onko Venäjä teidän mielestänne
todella ainoa nyt ylivarustautuva valtio, joka myös erotuksena
eräistä muista valtioista ei kuitenkaan ole käyttänyt
sitä sotilaallista voimaansa esimerkiksi ilman YK:n valtuutuksia
tai tällaista asiaa? Eikö tämän
myös pitäisi huolestuttaa?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Totesin tuossa puheessani, että Venäjä ei
ole meille uhka, sen varmasti ed. Tuomioja havaitsee, ja silloinkin,
kun puhuin haasteesta, puhuin lähialueista. Mutta silloin,
kun viittasin Venäjän vaurastumiseen ja varustautumiseen,
silloin tietysti viittasin suurvaltasuhteisiin ja totesin, että Venäjä on
kovaa vauhtia tulossa ikään kuin tasaveroisemmaksi
voimapolitiikan osapuoleksi. Suomi on siinä sitten vieressä,
ja meidän tulee olla aloitteellinen ja aktiivinen, jotta
tuo kehitys olisi myönteistä myös meidän
kannaltamme. Tämä oli se sanoma.