5) Hallituksen esitys eduskunnalle tuomittujen siirtoa Euroopan
unionissa koskevan puitepäätöksen sekä valvontatoimenpiteiden
ja vaihtoehtoisten seuraamusten siirtoa Euroopan unionissa koskevan
puitepäätöksen kansallista täytäntöönpanoa
ja soveltamista koskeviksi ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pahoittelen, että olin tuossa
hieman hätäinen. [Puhuja pyysi vahingossa
puheenvuoron edelliseen asiaan.] Edellinen asia oli sen
verran helppo ja yksinkertainen, että katsoin, että erillistä esittelypuheenvuoroa
ei tarvita.
Arvoisa puhemies! Esittelen hyvin lyhyesti lakivaliokunnan mietinnön
nyt käsittelyssä olevasta asiasta. Hallituksen
esityksessä on kyse kahden neuvoston puitepäätöksen
kansallisesta täytäntöönpanosta.
Kummankin puitepäätöksen tavoitteena
on kehittää jäsenvaltioiden välistä rikosoikeudellista
yhteistyötä.
Ensimmäinen puitepäätös
koskee jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä vapausrangaistukseen tuomittujen
siirrossa ja toinen valvontatoimenpiteiden valvonnassa. Jälkimmäisessä puitepäätöksessä
tarkoitettuja
valvontatoimenpiteitä ovat Suomessa muun muassa ehdollinen
vankeusrangaistus ja yhdyskuntapalvelu. Molempien puitepäätösten
tarkoituksena on edistää sitä, että toisessa
jäsenvaltiossa tuomittu voi suorittaa rangaistuksensa kotivaltiossaan.
Näin pyritään edistämään
tuomitun sosiaalista kuntoutumista ja yhteiskuntaan sopeutumista
vapautumisen jälkeen.
Euroopan unionin jäsenvaltiot tekevät jo nykyisin
yhteistyötä vapausrangaistukseen tuomittujen siirrossa.
Tämä yhteistyö perustuu Euroopan neuvoston
yleissopimukseen ja sen lisäpöytäkirjaan,
joiden mukainen yhteistyö on harkinnanvaraista. Valvontatoimenpiteitä ja
vaihtoehtoisia seuraamuksia koskeva yhteistyö on sen sijaan
nykyisin mahdollista vain Pohjoismaiden välillä.
Puitepäätösten myötä nykyinen
yhteistyö jäsenvaltioiden välillä laajenee
ja muuttuu nykyistä velvoittavammaksi. Velvollisuus merkitsee
sitä, että jäsenvaltioiden tulee tunnustaa
ja panna muissa jäsenvaltioissa tehdyt päätökset täytäntöön.
Täytäntöönpanosta voidaan kieltäytyä vain
rajoitetusti.
Suomen vankiloissa on yli 120 vankia toisista EU-jäsenvaltioista,
eniten vankeja on Virosta ja Ruotsista. Suomen kannalta voidaan
arvioida, että Suomessa tapahtuisi enemmän tuomittujen siirtoja
muihin jäsenvaltioihin kuin muista jäsenvaltioista
Suomeen. Puitepäätökset yksinkertaistavat
ja nopeuttavat vangin siirtomenettelyä nykyisestä eri
tavoin. Siirron edellytyksiä helpotetaan ja säädetään
määräajoista, joiden kuluessa on päätettävä siitä,
tunnustetaanko ja pannaanko toisen jäsenvaltion tekemä siirtopyyntö täytäntöön.
Suomen kannalta voidaan arvioida, että tämä nopeuttaa
yhteistyötä Viron kanssa. Valiokunta on kuitenkin
kiinnittänyt huomiota siihen, että näistä uudistuksista
huolimatta vangin siirto voidaan käytännössä kuitenkin
toteuttaa vain suhteellisen pitkissä vankeusrangaistuksissa.
Valiokunta onkin pitänyt tärkeänä,
että jatkossa arvioitaisiin myös kansallisia mahdollisuuksia
helpottaa ja nopeuttaa vangin siirtoa.
Valiokunnan mietinnössä esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset ehdotetaan hyväksyttäviksi muutoin
muuttamattomina, mutta kahteen lakiehdotukseen on tehty lakiteknisiä tarkistuksia
säännösten
sovittamiseksi yhteen syksyllä voimaan tulleen lainsäädännön
kanssa.
Tässä yhteydessä on myös
syytä todeta, että ulkomaisten vankien osuus vangeista
on 2000-luvun aikana merkittävästi noussut, ja
tämä kehitys vaikuttaa jatkuvan myös
tulevaisuudessa. Ulkomaalaisten vankien lisääntymisen
myötä myös tulkkauskustannukset ovat
kasvaneet. Tuomittujen siirtoa kotivaltioihinsa on tärkeä pyrkiä edistämään
myös tapauksissa, joissa vangin kotivaltio on EU:n ulkopuolinen
valtio. Tämä kuitenkin edellyttää sitä,
että kansainvälisessä yhteistyössä kiinnitetään
huomiota siihen, että vankilat täyttävät
kansainvälisten ihmisoikeusstandardien vaatimukset.
Ehkä pienenä huomiona voisin tähän
loppuun todeta, että asiantuntijakuulemisissa jonkin verran
kritiikkiä herätti niin sanottu sekamuotoinen täytäntöönpanotapa.
Vaikka lakivaliokunta pitääkin sekamuotoiselle
täytäntöönpanotavalle nyt käsiteltävänä olevaan
esitykseen sisältyviä perusteluja riittävinä,
valiokunta toistaa aiemmassa mietinnössään
esittämänsä näkemyksen siitä,
että sekamuotoiseen täytäntöönpanotapaan on
syytä turvautua vain varsin harkitusti.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta on antanut esityksestä yksimielisen
mietinnön, ja kuten mietinnöstä ilmenee,
valiokunta kannattaa esitystä ja sen tavoitteita.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten lakivaliokunnan mietinnöstä ilmenee,
niin ulkomaisten vankien osuus Suomen vankiloissa on 2000-luvulla
merkittävästi noussut. Onhan se väärin,
että kun ulkomaiset rosvot ensin tekevät täällä rötöksiään
ja rikoksiaan ja aiheuttavat sitä kautta suuria menetyksiä asianomistajille
ja viime kädessä myös veronmaksajille,
niin sen jälkeen heitä vielä paapotaan
suomalaisissa vankiloissa ja he saavat suorittaa tuomionsa suomalaisissa
vankiloissa suomalaisten veronmaksajien piikkiin. Tässä hallituksen
esityksessä on kyse siitä, että Euroopan
unionin maiden kesken joudutetaan ja helpotetaan tätä vankien
vaihtamista omiin maihinsa, ja tämä on tietysti
kannatettava esitys. Mutta kiinnitän huomiota kahteen asiaan,
joihin lakivaliokuntakin mielestäni hyvässä mietinnössään
kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin kyse on tästä nopeudesta:
kuinka kauan kestää se, että ulkomainen
konna saadaan Suomen vankilasta istumaan esimerkiksi Viroon, omaan
kotimaahansa, tuomiotaan. Nämä prosessit kestävät
mielettömän kauan sillä seurauksella,
että koko siirtoprosessiin ei paljon kannata ryhtyä,
ellei ole todella pitkä kakku istuttavana. Lakivaliokunta
aivan oikein kiinnittää huomiota siihen, että näitä vaiheita
pitäisi pystyä nopeuttamaan ja esimerkiksi valmistelemaan
tätä siirtoa jo ennen kuin on saatu lainvoimainen
tuomio. Luulen, että nopeutta voisi lisätä myös
sitä kautta, että katsottaisiin, voitaisiinko
näitä valitusoikeuksia tältä osin
joltakin kohdin rajoittaa.
Toinen asia, mihin lakivaliokunta kiinnittää huomiota,
mihin kiinnitän huomiota, on tämä Euroopan
unionin maiden ulkopuolisten maiden vankien siirtäminen
omiin maihinsa. Suomen vankiloissa istuu esimerkiksi venäläisiä vankeja. Lakivaliokunta
korostaa, että heidät pitäisi voida siirtää omiin
maihinsa, kunhan siellä noudatetaan ihmisoikeuksia vankilaoloissa.
No, en tiedä, kuinka tiukkaa linjaa tässä nyt
on tarpeen vetää. Minun mielestäni venäläiset
voitaisiin hyvin palauttaa omiin vankiloihinsa, ja sillä olisi
varmasti myös yleisestävä, ennalta estävä,
vaikutus asioihin.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen vankiloissa on tällä hetkellä yli 400
ulkomaalaistaustaista vankia, mikä on noin 13 prosenttia
vankikannasta, ja tällä hetkellä yli puolet
heistä on Euroopan unionin alueelta, valtaosa Virosta.
Siispä tämä hallituksen esitys on loistava
tältä osin, eli saamme entistä nopeammin
vankeja kärsimään rangaistusta omiin
kotimaihinsa. Ja voi sanoa, että säästöt
olisivat huomattavat, mikäli saisimme täältä kaikki
ulkomaalaistaustaiset vangit pois, puhuttaisiin kymmenistä miljoonista
euroista.
Se on tärkeätä näiden säästöjenkin
takia, mutta se on tärkeätä etenkin sen
takia, että etenkin EU-taustaiset vangit pystyvät
vankiloissa verkottumaan hyvin helposti meidän omiin järjestäytyneen
rikollisuuden jäseniin, ja tulokset sen jälkeen
ovat todella huolestuttavat tavallisen kansalaisen, rehellisen kansalaisen
kannalta: kaduilla ammuskellaan, huumausaineita tuodaan maihin. Ja
ennen kaikkea ulkomaalaistaustaisille vangeille ei pystytä tekemään
niin sanottua lusimissuunnitelmaa eli tämmöistä rangaistusajan
suunnitelmaa, jotta saataisiin tämä ihminen kaidalle tielle.
Kuten edustaja Zyskowicz tuossa totesi, nopeutta pitää saada
lisää, ja nähdäkseni pitää jatkossa
pohtia tarkasti sitä, voitaisiinko heti, kun rikosprosessi
oikeudessa käynnistyy, syyttäjän vaatimuksesta
rinnalla käydä hallinnollista prosessia. Syyttäjä esittäisi
vaatimuksen siitä, että ulkomaalaistaustainen
vanki poistetaan Suomesta, kun tämä rikostuomio
tulee lainvoimaiseksi. Samalla tulisi myös tämä hallinnollinen
tuomio eli poistamistuomio lailliseksi. Tällä näitä poistamisaikoja
lyhennettäisiin erittäin huomattavasti ja samalla
tulisi suuria säästöjä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
puitepäätös on erittäin kannatettava.
Rikollisuus on kansainvälistynyt viime vuosina, ja se näkyy
tällä hetkelläkin Suomen vankiloissa
suurena määränä ulkomaalaisia
vankeja. Tuo rikollisuuden kansainvälistyminen merkitsee
myös rikollisuuden verkottumista ja sitä kautta
lieveilmiöitä, jotka myös Suomessa ovat
nähtävillä. Tätä verkottumista
tapahtuu vankiloissa päivittäin ulkomaalaisten
ja suomalaisten vankien kesken, ja kun tuo vapaus koittaa, niin
sitten taas kumppanuus lähtee toimimaan.
Tämä puitepäätös,
joka mahdollistaa tuomitun siirron suorittamaan vankeusrangaistusta
kotimaassaan — samoin kuin meillä nyt on ollut Pohjoismaiden
välillä tämä toimiva yhteistyö — on
hyvä askel. Mutta niin kuin tässä aiemmissa puheenvuoroissa,
muun muassa edustaja Tolvasen puheenvuorossa, tuli hyvin esille,
on syytä nopeuttaa tätä menettelyä ja
tutkia sitä järjestelmää, että jo
siinä vaiheessa, kun asia on oikeudenkäynnissä,
voitaisiin lähteä valmistelemaan tätä vangin
siirtoa eikä tarvitsisi odottaa sitä, että tämä vankeusrangaistuksen
suorittaminen on suomalaisessa vankilassa jo alkanut. Tämä puitepäätöksen
vahvistaminen on erittäin kannatettava.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä askel oikeaan suuntaan. Kuten edellä on kuultu
puheenvuoroja, niin todellakin prosessia on edelleen syytä nopeuttaa
ja sujuvoittaa. Lisäksi toivoisin myös, että kun
on tilanteita, jolloin myös vangin omalla suostumuksella
on merkitystä sen suhteen, voidaanko siirtoa tehdä, niin
tämänkin suhteen vielä voitaisiin edetä niin, että Suomi
ei ole laskujen maksaja ja kustannusten maksaja semmoisissa tilanteissa,
joissa esimerkiksi puhutaan virolaisista henkilöistä,
jotka ovat meillä vankeudessa. Lehtitietojen mukaan eräskin
ulkomaalainen vanki, joka oli tuomittu aseellisesta ryöstöstä ja
puukotuksesta, oli saanut Suomessa neljän vuoden tuomion,
sanoo avovankilaan päästyään
avovankilaoloja täysihoitolaksi. Hän kuvailee,
että saa palkkaa, asunnon, työvaatteet, voi saunoa
rannalla, grillata makkaraa ja lisäksi on oppinut ammatin.
Uskon, että tällaiset etuudet kyllä houkuttelevat
jäämään Suomeen vankeusrangaistusta
kärsimään. Uskoisin, että nämä siirtoasiat
ovat Suomelle muutakin kuin vain rahallinen kysymys, mutta kyllä tässä isoista
rahoista on kyse. Suomessa on todella, niin kuin edustaja Tolvanen
totesi, useita satoja ulkomaalaisia vankeja.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se on hieno asia, että ulkomaalaiset
viihtyvät Suomessa, mutta se ei ole hieno asia, että ulkomaalaiset
vangit viihtyvät Suomessa, kuten äskeisestä edustaja
Mäkelän puheenvuorosta kävi ilmi.
Todellakin, olisin vielä painottanut tätä prosessien
nopeuttamisen merkitystä. Olen ymmärtänyt,
että todella useamman vuoden kakku pitää olla
tänä päivänä ulkomaalaisella
suoritettavana, jotta tähän siirto-operaatioon
kannattaa ryhtyä, ja kuten edustajat Tolvanen ja Jokinen
täällä jo toivat esiin, aivan tämmöisiä käytännön
muutoksia tekemällä voitaisiin huomattavasti tätä prosessia nopeuttaa.
Kovasti kannustan oikeusministeriötä ryhtymään
käytännön toimiin, ja mielestäni myös
lakivaliokunnan mietintö siihen velvoittaa.
Kun mainitsin edellisessä puheenvuorossani, että myös
näitä valitusoikeuksia voisi rajoittaa, niin en
tietystikään — selvyyden vuoksi sanottakoon — tarkoittanut
sitä, että ulkomaalaisten valitusoikeuksia normaaleissa
oikeusasioissa voitaisiin rajoittaa. Tarkoitin sitä, että mielestäni
pitäisi selvittää, voisiko juuri niitä valitusoikeuksia
rajoittaa, jotka liittyvät näiden siirtojen vastustamiseen.
Mitä sitten, herra puhemies, vielä tulee näihin venäläisiin
vankeihin, joita meillä Suomen vankiloissa valitettavan
monia on, niin minun mielestäni olisi hyvä, jos
Suomi ja Venäjä voisivat tehdä sellaisen
kahdenvälisen sopimuksen, että venäläiset
vangit passitettaisiin venäläisiin vankiloihin
istumaan tuomioitaan. Luulisin, että Venäjällä vankilaolosuhteet
ovat riittävän sopivat, jotta näin voitaisiin
toimia, ja uskon, kun nämä rikolliset tietäisivät,
että jos he Suomessa tekevät rikoksen ja jäävät
siitä kiinni, niin he joutuvat lusimaan oman tuomionsa
venäläisissä vankiloissa, että se
toimisi, kuten jo edellisessä puheenvuorossani sanoin,
ihan näin yleisestävästi eli ennalta
ehkäisevästi. Mielestäni tällaista
sopimusta pitäisi ryhtyä Suomen ja Venäjän
välillä valmistelemaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelussa
on tullut esille mielestäni erittäin tärkeitä näkökulmia,
ja myös valiokunta omassa työssään
keskusteli asiasta hieman laajemmaltikin. Kävi kuitenkin
ilmi, että emme tässä yhteydessä voineet
ottaa kovin laajaa käsittelytapaa tähän
mukaan, mutta mielestäni keskustelu herätti kuitenkin
paljon sellaista ajateltavaa, johon jatkossa on kuitenkin syytä puuttua.
Tässähän kulkee tavallaan rinnakkain
ja osittain peräkkäin kolme prosessia eli varsinainen
rikosprosessi, maastapoistamiseen liittyvä prosessi ja
kolmantena vangin siirtoon liittyvä prosessi. Näissä kaikissa
varmaan voidaan löytää tiettyjä elementtejä,
miten voidaan nopeuttaa tätä kokonaisuutta. Mutta
tietysti peruskysymys on se, että jos käräjäoikeuden
tuomio hovioikeuskäsittelyineen kestää kohtuuttoman
pitkään, niin se väistämättä silloin
hidastaa myös vangin siirtoon liittyvää päätöksentekoa.
Tämä on tietysti kokonaisuus, johon on mielestäni
syytä puuttua ja johon pitääkin puuttua.
Tähän lakivaliokunta tulee myös jatkossa
kiinnittämään huomiota.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun tämä vankien
siirtoa koskeva ongelma, rangaistuksen suorittaminen omassa kotimaassaan,
tämän puitepäätöksen
myötä Euroopan unionin alueella menee oikeisiin
uomiinsa ja oikeaan suuntaan, niin voisi ikään
kuin lähetekeskustelunomaisesti kannustaa oikeusministeriötä valmistelemaan
sen suuntaisia toimenpiteitä, että lähtökohtaisesti
ulkomaan kansalainen suorittaisi rangaistusta kotimaassaan ja näitä ratkaisuja
lähdettäisiin hakemaan näiden EU:n ulkopuolisten
maiden kanssa kahdenvälisillä sopimuksilla. Voisi
olla jopa niin, että jos ei näitä sopimuksia
sitten synny, niin voisi harkita ostopalveluna tämän
vankilapalvelun, rangaistuksen, hankkimista sieltä vangin
kotimaasta, koska joka tapauksessa näitä kustannuksia
Suomelle näistä vangeista koituu ja voisi olettaa,
että kustannukset voisivat olla pienemmät monessakin
lähtömaassa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kannattaa tätä edustaja
Jokisen esitystä, tämä on erittäin
hyvä. Mielestäni tässä olisi
syytä tarkastella myös sitä, onko Suomi
houkuttelevampi paikka kärsiä rangaistuksia. Tässä artikkelissa, jonka
luin lehdestä äskettäin, vanki esimerkiksi toteaa,
että tuomio hänen omassa maassaan olisi ollut
vähintään kahdeksan vuotta vankeutta,
kun Suomessa hän selvisi neljällä vuodella.
Yleiskeskustelu päättyi.