3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aikuiskoulutustuesta
annetun lain 12 a ja 14 §:n sekä Koulutusrahastosta
annetun lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevalla
hallituksen esityksellä on tarkoitus parantaa Koulutusrahaston
aikuisopiskelijoille myöntämiä etuuksia,
joita ovat aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi. Esityksessä esitetään
muutettavaksi aikuiskoulutustuesta annettua lakia ja Koulutusrahastosta
annettua lakia.
Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi
kansaksi vuoteen 2020 mennessä. Työelämän
muutokset edellyttävät työntekijöiltä oman
osaamisensa päivittämistä ja uusien taitojen
oppimista. Hallitus pitää tärkeänä,
että työelämässä mukana
olevilla on entistä paremmat mahdollisuudet osallistua
koulutukseen. Nyt käsiteltävänä olevalla
hallituksen esityksellä pyritään vielä nykyistä paremmin
turvaamaan se, että aikuisopiskelijoilla on taloudelliset
mahdollisuudet opiskeluun.
Aikuiskoulutustukea myönnetään päätoimiseen
opiskeluun, joka on tutkintoon johtavaa tai ammatillista lisä-
tai täydennyskoulutusta. Opiskelun keston tulee olla yhtäjaksoisesti
vähintään kaksi kuukautta. Aikuiskoulutustuen
saannin ehtona on, että tuensaajalla on työhistoriaa
vähintään 8 vuotta. Lisäksi
edellytetään, että tuensaajan päätoiminen
palvelussuhde samaan työnantajaan on kestänyt
vähintään vuoden ja että hän
on palkattomalla opintovapaalla. Jos opintovapaa-aika ei ole kokonaan
palkatonta tai opiskelu on osa-aikaista tai jaksottaista, aikuiskoulutustuki myönnetään
soviteltuna aikuiskoulutustukena.
Soviteltua tukea voidaan myöntää aikuiskoulutukseen,
jonka kesto on yhteensä vähintään
43 päivää. Tuen määrään
vaikuttavana tulona otetaan huomioon veronalaiset palkkatulot sekä lakisääteiset
etuisuudet. Soviteltua tukea laskettaessa suojaosan alle jäävät
kuukausittaiset tulot eivät vaikuta tuen määrään.
Suojaosan ylittävistä tuloista otetaan huomioon
tukea vähentävinä 80 prosenttia.
Sovitellun aikuiskoulutustuen ehtoja ehdotetaan muutettavaksi
tässä esityksessä siten, että täyden
suojaosan määrää kuukaudessa
korotetaan 127 eurosta 250 euroon. Lainmuutoksen tavoitteena on
tehdä sovitellusta aikuiskoulutustuesta aikaisempaa toimivampi
tukimuoto, joka vastaa paremmin työn ohessa suoritettavan
aikuiskoulutuksen taloudellisen tukemisen tarpeita. Sovitellun tuen
kysynnän kasvu viime vuosina osoittaa, että työntekijöillä on
lisääntyvä tarve sovittaa yhteen työntekoa
ja opiskelua.
Aikuiskoulutustuesta annettuun lakiin esitetään
myös muutosta, jolla aikuiskoulutustuen enimmäiskestoaika
pidennetään 19 kuukauteen. Tavoitteena on aikaisempaa
paremmin tukea opiskelua, joka edistää työurien
jatkuvuutta ja ammatillista liikkuvuutta työmarkkinoilla.
Lisäksi Koulutusrahastosta annettuun lakiin esitetään
muutosta, jolla ammattitutkintostipendin määrä korotetaan
450 euroon niiden henkilöiden osalta, joilla ei ole perusasteen
jälkeistä ammatillista tutkintoa. Ammattitutkintostipendi
myönnetään kertakorvauksena henkilölle,
joka on suorittanut näyttötutkintona ammatillisen
perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon. Tämän
muutoksen tavoitteena on kehittää ammattitutkintostipendiä siten,
että se tukisi erityisesti vähäisemmän
pohjakoulutuksen omaavien henkilöiden koulutukseen hakeutumista.
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevalla
hallituksen esityksellä pyritään siis
nykyistä paremmin turvaamaan se, että aikuisopiskelijoilla
on taloudelliset mahdollisuudet opiskeluun aikana, jolloin nämä työn
vaatimukset muuttuvat hyvin nopeasti.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys aikuiskoulutustuen ehtojen rukkaamisesta
on oikeansuuntainen mutta ei aivan ongelmaton. Hyvää on
se, että suojaosa korotetaan 250 euroon ja tuen enimmäiskestoaikaa jatketaan.
Vuoden 2010 aikana tehty aiempi uudistus kasvatti voimakkaasti tuen
hakijamääriä, ja se osoittaa, että tarpeita
kouluttautua on myös vanhemmalla iällä ja
työn ohessa. Aikuiskoulutustuella opiskellaan ennen kaikkea
korkeakouluopintoja.
Huomionarvoista on kuitenkin se, että tuki on voimakkaasti
sukupuolivalikoiva. Neljä viidesosaa tuen saajista on naisia,
ja voisi olettaa, että myös miehillä on
koulutustarpeita tätä enemmän. Jatkossa
varmaan olisi syytä käydä tarkemmin läpi
se, minkä takia tämä tukimuoto keskittyy
niin voimakkaasti naisiin.
Täysimääräinen aikuiskoulutustuki
on kohtuullisen suuruinen verrattuna moniin muihin etuuksiin tai
tilanteeseen, jossa opiskellaan kokonaan velaksi. Sovitellun aikuiskoulutustuen käytön
jarruna on ollut alhainen suojaosa, ja nyt se liki kaksinkertaistetaan.
Mutta kysyä sopii, miksi työttömyysturvaan
ei aseteta suojaosaa, niin että se mahdollistaisi lyhyet,
satunnaiset työt ilman, että työttömyysturvaa
heti leikattaisiin. Raja voisi olla sama kuin aikuiskoulutustuessa. Olen
varma, että tällainen muutos maksaisi suurelta
osin itsensä takaisin, koska nyt pimeänä tehtävistä töistä iso
osa tulisi verotuksen piiriin, turha byrokratia vähenisi
ja halukkuus ottaa vastaan sekä myös itse hakea
satunnaisia töitä kasvaisi. Samalla poistuisi
erilainen kohtelu koulutus- ja työttömyysajalta.
Arvoisa puhemies! Kannattaa myös katsoa, missä tilanteessa
me joudumme harjoittamaan aktiivista työllisyyspolitiikkaa,
myös tätä hallituksen esityksen mukaista
muutosta, ja toivon mukaan Suomessakin siirryttäisiin aidosti
aktiiviseen työllisyyspolitiikkaan. Äskeisellä kyselytunnilla
puhuttiin nuorisotakuusta hyvin paljon sellaista, mikä ei
pidä paikkaansa.
Mutta katsotaan tätä yleistä kehystä,
johonka pitäisi työllisyyspolitiikalla vastata.
Ensinnäkin, Suomessa bruttokansantuote ei ole vielä kohonnut
kriisiä edeltäneelle tasolle, ja se on kääntynyt uudelleen
laskuun. Teollisuustuotannon määrä on
jo vuoden 2011 puolivälistä lähtien ollut
laskusuunnassa, supistui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan
verrattuna. Tavaraviennin kehitys on ollut heikkoa. Tavaraviennin
12 kuukauden arvo on viime kuukausina ollut noin 10 miljardia euroa
pienempi kuin suurimmillaan ennen finanssikriisiä vuoden
2008 puolivälissä, ja rakennustuotannon määrä,
joka on aina indikoinut hyvin — tai pitäisikö sanoa
huonosti — sitä, mitä työllisyydessä ja
työttömyydessä tapahtuu, on ollut vuoden
2012 alkupuolelta lähtien laskusuunnassa. Ja edelleen työttömien
työnhakijoitten lukumäärä on
huhtikuusta 2012 lähtien ollut kasvussa edellisen vuoden
vastaavaan kuukauteen verrattuna. Huomionarvoista on se, että työttömyyden
kokonaistaso on 80 000 työtöntä korkeammalla
kuin ennen 2008—2009 lamaa, ja kokemus osoittaa sen, että jos
työttömyys kerran karkaa käsistä,
niin se laskee sen jälkeen äärimmäisen
hitaasti, ja on täysi syy olettaa, että ensi kesänä työttömyys
nousee jo yli 300 000 työttömän.
Tässä tilanteessa se, että voitaisiin
käyttää kaikkia aktiivisen työllisyyspolitiikan
välineitä mahdollisimman tehokkaasti, olisi äärimmäisen tärkeää,
samaten kuin on tärkeää se, että liikkuminen
työn ja koulutuksen välillä on mahdollisimman
joustavaa. Heikompina aikoina on syytä kouluttautua, olla
muissa toimenpiteissä, ja se on aina parempi vaihtoehto
kuin olla työttömänä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Soviteltu aikuiskoulutustuki otettiin käyttöön
vuonna 2010, ja sen jatkuvasti lisääntynyt kysyntä on
osoittanut, että työntekijät haluavat
käyttää mahdollisuutta opiskella työnsä ohella.
Nyt käsittelyssä olevassa lakiehdotuksessa etuuden
käyttöä halutaan entisestään
laajentaa tekemällä lakiin tuensaajan kannalta
parannuksia. Nämä parannukset perustuvat työmarkkinajärjestöjen
marraskuussa 2001 sopimaan raamisopimukseen.
Työntekijällä on mahdollisuus saada
ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen suuruista
aikuiskoulutustukea jäädessään
työstään palkattomalle opintovapaalle.
Tuen saaminen edellyttää vähintään
8 vuoden työhistoriaa, ja opiskelun on kestettävä yhtäjaksoisesti
vähintään 2 kuukautta. Jos työntekijä ei
jää yhtäjaksoiselle opintovapaalle vaan
opiskelee osa-aikaisesti, hänelle maksetaan soviteltua
aikuiskoulutustukea, jolla korvataan menetetty palkka opiskelupäiviltä. Nyt
siis parannetaan työn ohella opiskelevien taloudellista
asemaa muun muassa korottamalla tätä suojaosan
määrää.
Arvoisa puhemies! Nämä lakiin tehtävät
muutosehdotukset ovat erittäin hyviä, sillä on
tärkeää kannustaa työntekijöitä opiskelemaan
ja sillä tavalla ylläpitämään
ja kehittämään ammattitaitoaan. Opiskelu
on usein myös työkyvyn ja työhyvinvoinnin
sekä ammatillisen liikkuvuuden kannalta merkittävä asia.
Jatkossa kannattaisi kenties jopa miettiä, voisiko aikuiskoulutustukeen edellytettävää
työssäoloaikaa
lyhentää esimerkiksi 5 vuoteen, sillä 8
vuotta on nykyisessä hektisessä ja jatkuvasti
muuttuvassa työelämässä pitkä aika.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Aikuiskoulutustuen muutoksilla on varmasti
positiivisia vaikutuksia pääasiassa työntekijöiden
haluun ja tarpeeseen kouluttautua työn lomassa tai hetkeksi
siitä irtautuen. Aikuiskoulutustuen ehdot muuttuvat tuensaajan
kannalta edullisemmiksi. Hakumenettelyä yksinkertaistetaan
ja samalla ammattitutkintostipendiä korotetaan.
Sovitellun aikuiskoulutustuen määrän
niin sanotun suojaosan korotus 127 eurosta 250 euroon on merkittävä muutos
koulutukseen osallistujan toimeentuloon, ja koulutettujen määrä onkin
lisääntynyt vuosien varrella. Suojaosa on se osa palkasta,
jota ei oteta huomioon, kun lasketaan palkkatulojen vaikutusta soviteltuun
aikuiskoulutustukeen. Tällä turvataan opiskelijalle
täyden aikuiskoulutustuen saaminen, mikäli palkkatulot jäävät
suojaosaa matalammiksi.
Tässä ei nyt ole puhuttu yrittäjän
aikuiskoulutustuesta, mutta siitäkin muutama sana. Yrittäjä voi
saada aikuiskoulutustukea pääosin samoilla edellytyksiä kuin
palkansaajakin. Yrittäjän tulee keskeyttää yritystoimintansa
tai vähentää yritystoimintaa niin paljon,
että yritystoiminnasta saatavat ansiotulot vähenevät
vähintään kolmanneksella. Jos pienyrittäjä,
esimerkiksi yksinyrittäjä, osittain keskeyttää yritystoimintansa
koulutuksessaoloajaksi, hänellä käytännössä tulot
ovat hyvin pienet, jos ollenkaan.
Palkansaajan aikuiskoulutustuki muodostuu perusosasta sekä siis
ansio-osasta. Yrittäjällä on oikeus ainoastaan
perusosaan eli ei ole oikeutta suojaosaan. Mitenkään
palkansaajien asemaa kadehtimatta olisi toivonut tässä kohtaa
myös pienyrittäjien huomioimista tasapuolisesti
aikuiskoulutustuen osalta.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi tuossa
totesi aivan oikein, että työttömiä työnhakijoita
on nyt yli 80 000 enemmän kuin viisi vuotta sitten,
ennen finanssikriisin puhkeamista. Helmikuulta 2008 on tämä lukema,
ja syksyllähän talous sitten syöksyi
ja siitä eteenpäin.
Mutta tässä edeltävän kyselytunnin
ministerivastausten perusteella saattoi saada sen virheellisen käsityksen,
että hallituksen työvoimapoliittiset panostukset
olisivat nyt moninkertaiset. Näin ei ole. Kun me otamme
keskeiset työvoimapoliittiset toimenpiteet vertailukohdaksi
eli palkkaperusteisen työllistämisen ja työvoimakoulutuksen,
näiden volyymi on ratkaisevasti vähentynyt. 2008
helmikuussa kokonaismäärä yhteensä oli 66 000,
nyt se on 11 500 vähemmän, ja tilanne on
todella paljon paljon synkempi. Tämä on todellinen
kuva hallituksen työllisyyspolitiikasta ja työvoimapolitiikasta
ja sen onnettomuudesta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! On todellakin niin, että kaikkia
työhallinnon toimenpiteitä ja työttömiin
ja työelämässä mukana oleviin
kohdistuvia toimenpiteitä pitää todellakin
arvioida sitä taustaa vasten, mitkä ovat pelimerkkien
kokonaisvolyymit. Ne laskevat ihan euromääräisesti
laskien mutta ennen kaikkea, kun ne suhteuttaa työttömien
kokonaismäärään, ja siinä suhteessa
toivoisi, että tämä tilanne tunnustetaan
eikä puhuttaisi sellaista, mikä ei pidä paikkaansa.
Mutta edustaja Mäkisalo-Ropponen puuttui tähän
hallituksen esitykseen liittyen hyvin tärkeään
asiaan, epäkohtaan, eli tähän kahdeksan
vuoden työhistoriavaatimukseen. Kahdeksan vuoden työhistorian
keräämiseen voi mennä aikaa esimerkiksi
20 vuotta tai vielä pidempään, ja sitä,
että tukijärjestelmiä rakennetaan niin,
että tämmöiset vaatimukset itse asiassa
vaikeuttavat niiden työttömien asemaa, jotka jo
ennestään ovat työmarkkinoilla epävakaassa
asemassa, ei voi kyllä pitää kovin perusteltuna.
Kannattaa rinnalle ottaa vielä esimerkki siitä,
kuinka nuorilta edellytetään nyt jatkossa kolmen
vuoden työhistoriavaatimusta, ja jos sitä ei ole,
niin työttömyysturva lyhenee sillä sadalla
päivällä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin äsken kyselytunnilla
jäi kyllä aika lailla väärä kuva
siitä, mitkä resurssit nyt ovat työttömyyden
hoitamiseen yleensä ja aivan erityisesti nuorisotyöttömyyden
hoitamiseen. Puhemies voi myöntää vain
rajallisen määrän puheenvuoroja, ja oli
hyvä, että täällä edustajat
ovat asiaan kajonneet, ja tämän haluan minäkin
omalta osaltani alleviivaten tässä esille tuoda.
Eikö hyvä niin?
Mutta mitä muutoin tulee tähän esitykseen
ja ammatilliseen koulutukseen ja aikuiskoulutuksen erilaisiin, ikään
kuin tarjoomiin, niin haluan sanoa tässä aivan
lyhyesti, että olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi
siitä asiasta, että koko toisen asteen kolmevuotinen
teoreettinen perustutkinto kerta kaikkiaan pitäisi laittaa
uusiksi. Liian paljon on niitä nuoria, joille se teoreettinen
aines lävähtää vasten kasvoja,
kun he peruskoulun jälkeen tulevat toiselle asteelle, nimenomaan
ammatilliselle toiselle asteelle. Motiivi opiskella menee, ja kun
se menee, sen jälkeen edellytykset sijoittua työelämään
ovat ratkaisevasti paljon heikommat. Se on vain tosiasia, että peruskoulun jälkeen
tulee paljon sellaista nuorta, jotka vaativat ja tarvitsevat sellaista,
ikään kuin käytännön elämän
elämänläheistä koulutusta, joka
vie siihen ensimmäiseen työpaikkaan kiinni, josta
sitten työssä edeten voi päästä eteenpäin.
Siihen tilanteeseen erilaisia aikuiskoulutuksen täydennys-
ja trainingin erilaisia koulutusmuotoja: niitä me tarvitsemme.
Ajatus siitä, että asiat olisivat nyt niin kuin
30 vuotta sitten, silloin opiskeltiin johonkin tutkintoon ja sen
tutkinnon antamalla pätevyydellä oltiin työssä läpi
elämän ja jäätiin siitä eläkkeelle,
nyt näin ei asianlaita ole, vaan ihminen kaipaa monta kertaa
elämänsä aikaan, työelämänsä aikaan
sellaisia lisätietoja ja taitoja, joihin peruskoulu ei
enää riitä ja anna riittäviä valmiuksia,
vaan erilaiset aikuiskoulutuksen, täydennyskoulutuksen
muodot tulevat silloin kysymykseen.
Tässä, arvoisa puhemies, toivon hallitukselle rohkeutta.
Osa koko nuorisotyöttömyyden hoitamisen keinostoa
on näissä asioissa mielestäni.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen otti erittäin
tärkeään asiaan kantaa, eli jos on nuori,
jolla on esimerkiksi oppimisvaikeuksia tai muuten koulussa esimerkiksi
itsetunto kadonnut, niin hänen on hyvin vaikeaa lähteä mihinkään
pitkäkestoisiin teoriaopintoihin. Minulla itselläni
on hyviä kokemuksia niin sanotusta tuetusta oppisopimuksesta,
jossa nuorelle annetaan työelämävalmentaja ja
tavallaan siellä työpaikalla ollaan sen nuoren kanssa
mukana. Toisaalta tähän tuettuun oppisopimukseen
voidaan liittää myös semmoinen opintomuoto,
että siellä suoritetaan vain osia tutkinnoista
kerrallaan, koska nuorella voi olla helpompi sitoutua ja motivoitua
pariin opintokokonaisuuteen, joita opiskellaan puolen vuoden aikana,
kuin siihen, että suuntaus olisi kolme vuotta eteenpäin.
Se voi monelle itsetunnon kadottaneelle nuorelle olla liian suuri
tavoite.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tulkoon tässä vielä nostettua
esille ne todelliset luvut, mitkä liittyvät ammatilliseen
peruskoulutukseen ja myöskin oppisopimuskoulutukseen, jotka
ovat kaksi keskeistä instrumenttia myös tässä nuorisotakuun
toteuttamisessa. Vuosi sitten näitä määrärahojahan
leikattiin 80 miljoonaa, ja nyt kun niitä on muutamia kymmeniä miljoonia
palautettu, niin tätä juhlitaan kuin joulua. Todellisuudessa
resursseja on äärimmäisen vähän
siihen tehtävään nähden, mikä on
edessä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako ministeri Risikko vastata? — Olkaa hyvä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Täällä puhuttiin
tästä työttömyysturvasta kaiken
kaikkiaan. Meillähän on meneillänsä tuolla
sosiaali- ja terveysministeriössä työttömyysturvalainsäädännön
kokonaisuudistus Esko Salon johdolla, ja varmasti saamme siitä mahdollisimman
pian sitten tänne. Täällä viitattiin
tuohon suojaosan käyttöönottoon myös
muuten työttömyysturvassa, ja kyllä minä itse
olen kovasti pohtinut sitä ja olen kyllä sitä mieltä,
että tätäkin asiaa voisi miettiä nyt
vähän niin kuin uudelta näkökulmalta,
ja varmasti Esko Salon kanssa tästä keskustellaan.
Haluan kiinnittää huomiota erityisesti Mauri Pekkarisen
puheenvuoroon. Edustaja Pekkarinen toi erittäin hyvin esille
sitä, että ammatillisessa koulutuksessa pitää olla
sitä käytännönläheistä.
Toistakymmentä vuotta ammatillisen koulutuksen opettajana
olleena totean, että on nuoria, jotka oppivat tekemällä,
ja toiset lukemalla. Meillä pitäisi olla koulutusta
molemmille, koska on paljon sellaisiakin henkilöitä,
jotka haluavat teoriapainotteisesti mennä siihen. Meillähän
on ammatillisessa koulutuksessa pyrkimys siihen, että on
tällaista ammattididaktiikkaa, elikkä opetusoppi
lähtee nimenomaan siitä, että eräällä lailla
käytännön kautta opitaan. Mutta on totta,
että on vielä paljon parantamisen varaa.
Oppisopimuskoulutus: Se, mihin täällä viitattiin,
nimenomaan tällainen tuettu oppisopimuskoulutus, on erinomaisen
hyvä, koska nyt kun me puhumme oppisopimuskoulutuksen nimeen,
niin meidän pitää muistaa se, että kaikista
nuorista ei ole oppisopimuskoulutukseen. Se on nimittäin tosi
vaativa koulutusmuoto, ja täällä oli
erinomaisen hyvä puheenvuoro tästä asiasta.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä tukimuotohan on
yksi tukimuoto kaikkien muitten tukimuotojen rinnalla. Mitä tulee
siihen, onko siinä kriteerit kohdallansa, niin ainakin
saatiin nyt jonkin verran eteenpäin tätä asiaa.
Työelämä muuttuu valtavasti. Ihanaa,
että meillä on myös tukimuotoja aikuisille
opiskella. Tulevaisuudessa aikuiskoulutuksen merkitys tulee vieläkin
enemmän korostumaan, koska me tarvitsemme muilta aloilta
esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Se on ilman muuta selvä asia,
että omaehtoinen opiskelu, ja siinä myös
aikuisopiskelu, on lisääntynyt, ja siihen varmasti
vaikutti vuoden 2010 työttömyysturvauudistus,
jossa näitä opintoja koskevia ehtoja lievennettiin
ja väljennettiin ja peruspäivärahoihin
alettiin maksaa niin sanottua muutosturvalisää.
Tällaiset toimenpiteet ovat tietysti valtiontalouden
kannalta kaikkein halvimpia työvoimapolitiikan keinoja,
koska opiskelupaikkojen järjestämisestä ei
käytännössä aiheudu lisää kustannuksia.
Mutta kun työllisyys ja talous nyt rajusti syöksyvät,
niin kyllä ehdottomasti tarvitaan lisää määrärahoja
työvoimakoulutukseen ja palkkaperusteiseen työllistämiseen,
sellaiseen työllistämiseen, missä saa
todella oikeata palkkaa, eikä suinkaan sellaisia toimenpiteitä,
joissa teetetään ilmaista työtä työttömillä.
Työvoimakoulutuksessa todellakin luvut ovat dramaattisesti
heikommat — ja sama koskee myös palkkaperusteista
työllistämistä — kuin ennen
finanssikriisin käynnistymistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä perään sitä logiikkaa,
että jos aikuiskoulutustuessa on suojaosa — on
ollut ennenkin, mutta nyt sitä korotetaan 250 euroon ja
siitä syystä, että se kannustaa opiskelemaan,
mikä on ihan oikea lähtökohta — niin
missä kohtaa se logiikka sitten vaihtuu? Jos ajatellaan
työttömiä ja heillä olisi tämä suojaosa,
vaikka tuo 250 euroa, niin eikö silloin olisi lupa ajatella,
että se kannustaa työllistymään
myöskin niihin satunnaisiin lyhyisiin työsuhteisiin
ja sitä kautta voisi edes pieneltä osin kerätä sitä työhistoriaa
semmoinen henkilö, joka on epävakaassa asemassa
työmarkkinoilla?
Ja vielä tästä työhistoriavaatimuksesta:
Eikö olisi hyvinkin perusteltua se, että sitä tarkasteltaisiin
uudestaan siitäkin syystä, että työelämä muuttuu äärimmäisen
nopeasti, aika moni joutuu ammatinvaihtajaksi, joutuu opiskelemaan
kaksi tai kolme ammattikoulutusta, ja samalla työmarkkinat
ovat pirstoutuneet hyvin moninaisiksi, monisäikeisiksi
ja työsuhteet ovat jatkossa varmasti epävakaampia
kuin joskus aikoinaan? Eikö siinä tilanteessa
tämä työhistoriavaatimus pitäisi
olla lyhyempi kuin 8 vuotta?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Haluaako ministeri Risikko vastata?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Nämä kaikki, mitä esimerkiksi
edustaja Mustajärvi todella asiantuntevasti tässä kertoi,
ovat niitä sellaisia asioita, joita tietysti aina pohditaan,
ja tietysti kaikkia ei saa kerralla. Nämä, mitä nyt
tähän tehtiin, ovat minun mielestäni
erittäin perusteltuja, ja nämähän
kaikki maksavatkin sitten, niin että nämä pitää kaikki ottaa
siinä huomioon. Nyt on päädytty tällaiseen, ja
tämähän on ihan yhtä lailla
kolmikantaneuvotteluissa sovittu kuin mikä muu tahansa
tähän asiaan liittyvä. Minä uskon,
että näillä nyt mennään ja
koko ajan sitten arvioidaan lisää.
Vieläkin sen puolesta puhun, että tätä aikuiskoulutusta
meidän kannattaa kyllä tukea. Meidän
työelämämme muuttuu, meillä tarvitaan
uusia osaamisia, pitää vaihtaa ammattia — toisilla aloilla
loppuvat työt, toisilla sitä tulee. Kaikkia niitä keinoja,
millä saamme aikuisia koulutukseen, tarvitaan, ja sillä me
saamme myöskin sitten työuria pidennettyä,
kun tämä osaaminen säilyy. Nämä kaikki
keinot on otettava käyttöön.
Keskustelu päättyi.