8) Laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
Markku Mäntymaa /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Linja-auton, kuorma-auton ja ajoneuvoyhdistelmän
kuljettajilla on oikeus harjoittaa ammattiaan täytettyään 70
vuotta, mikäli geriatriaan perehtynyt lääkäri antaa
puoltavan lausunnon kuljettajan terveydestä. Lausunto on
voimassa aina 2 vuotta kerrallaan.
Taksinkuljettajilla tilanne on toinen. Taksinkuljettajat eivät
lain mukaan saa harjoittaa ammattiaan täytettyään
70 vuotta. Tässä on selkeä epäkohta,
joka tulee korjata siten, että ammattiautoilijat ovat tasa-arvoisia
keskenään.
Olen tehnyt lakialoitteen, jossa lopputuloksena on, että taksinkuljettajilla
on oikeus saada 2 vuoden ajolupa, mikäli geriatriaan perehtynyt lääkäri
sellaisen lausunnon antaa. Tällöin tilanne taksinkuljettajilla
olisi tasa-arvoinen eli samanlainen kuin linja-auton, kuorma-auton
ja ajoneuvoyhdistelmän kuljettajilla.
Arvoisa puhemies! Suomalaiset ikääntyvät, mutta
samalla keskimääräinen elinikä ja
myös työkykyisyys pitenee. Jos on työkykyä ja
työhalua, niin miksi ei voisi tehdä työtä.
Työurien pidentäminen on yksi tärkeimpiä tällä hallituskaudella
ratkaistavia kysymyksiä. Hyvinvointi syntyy työstä.
Hallituskauden yksi merkittävin tavoite on varmistaa kaikille
työhön kykeneville mahdollisuudet ja kannusteet
työhön osallistumiseen, pidentää työuria
ja tarjota olemassa olevalle elinkeinotoiminnalle hyvät
toimintaedellytykset. Tavoitteena on nostaa keskimääräistä eläkkeelle
siirtymisikää ja vahvistaa tasa-arvoa.
Taksielinkeinon tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikka
kysyntä on ollut lievässä laskussa. Alan suurin
huolenaihe on kuitenkin pätevän työvoiman
puute. Etenkin syrjäseudulla on ollut vaikeuksia löytää riittävästi
ammattipäteviä taksinkuljettajia. Taksiliiton
mukaan alalla puhutaan jopa työvoimapulasta.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni on saanut laajaa kannatusta.
Sen on allekirjoittanut 120 kansanedustajaa. Viime torstain kyselytunnilla kysyin
liikenneministeri Kyllöseltä, tullaanko tämä asia
korjaamaan. Hänen mukaansa ongelma on tunnistettu. Tässä on
käytännön ongelma, joka tulee korjata
lakialoitteen mukaisesti.
Lakialoitteessani ehdotetaan taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
lain 4 §:n, siis ajoluvan myöntämisen
edellytykset, 1 momentin 2 kohdan muuttamista seuraavasti: hakija
ei ole täyttänyt 70 vuotta; ajo-oikeus voidaan
kuitenkin myöntää ilman ikärajoitusta,
jos ajokorttilupahakemukseen liitetään geriatriaan
perehtyneen lääkärin puoltava lausunto
hakijan ajokyvystä siten kuin ajokorttilain 27 §:n
2 momentissa säädetään.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäntymaa on tekijämiehiä,
ja hänen aloitteeseensa on helppo yhtyä. Yli sata
kansanedustajaa on tämän aloitteen allekirjoittanut,
ja kyllähän se ihmetystä aiheuttaa, että linja-autolla,
kuorma-autolla, täysperävaunurekalla voi ajaa
tuolla tien päällä yli 70-vuotiaana.
Minun mielestäni ihan hyvä, että voi
ajaa, jos lääkäri tämän
toteaa, mutta kummastus tulee juuri siitä, mitä tämä lakialoite
koskee, että taksia ei edes lääkärinlausunnolla
ole mahdollisuus ajaa. Tämä ei ole varmastikaan
kovin suuri kysymys kaupungeissa taikka suuremmissa paikoissa, joissa kyytejä ja
kiinnostusta taksiyrittäjyyttä kohtaan on, mutta
maaseudulla ei uusia takseja tahdo löytyä. Siellä kyytejä on
hyvin rajallisesti, lähinnä viikonloppuisin, ehkä arki-iltaisin
ja sitten koulukuljetuksia jonkin verran lisäksi, mutta
nimenomaan näiden ruuhkapiikkien, mahdollisten kesätapahtumien,
kesäkuntien lisätarve saisi tästä hieman
varttuneempienkin taksinkuljettajien ajamisesta hyvää lisää,
ja itse olen valmis sitä vahvasti tukemaan.
Maaseudun palveluiden näkökulmasta meidän
pitää olla valmiita joustamaan tämäntyyppisissä kysymyksissä.
Tuntuu erikoiselta, kun hallituksenkin toimesta usein puhutaan,
että työuria pitää pidentää,
että sitten meidän laistamme löytyy tällaisia
paikkoja, jotka pettävät pahan kerran. Mutta onneksi
meillä on tarkkaavaisia kansanedustajia niin kuin edustaja
Mäntymaa, joka on asiasta lakialoitteen tehnyt, ja toivotaan,
että se saa arvoisensa kohtelun liikenne- ja viestintävaliokunnassa
ja tulee mahdollisimman pikaisesti tänne istuntoon vielä päätettäväksi.
Saara Karhu /sd:
Herra puhemies! Ikä ei tosiaankaan ole este, kunto
ratkaisee, ja meillä on paljon nuoria ihmisiä,
jotka ovat huonommassa kunnossa ja työkyvyltään
heikompia kuin ikääntyneemmät, ja on
hyvä asia, että tässä on sitten lääkäri
mukana katsomassa tätä tärkeää liikenteeseen
sopivaa työkykyä, -kuntoa.
Tässä on mainittu nämä linja-autonkuljettajat, ja
heihin liittyen muistan täällä usein
käydyn keskustelun, että minkä vuoksi
sairaseläkkeellä oleva linja-autonkuljettaja voi
heittää tällaista koululaiskeikkaa ja
muuta, ja on pelätty sitä kuntoa, että onko
se kuitenkaan riittävä viemään
edes tämmöisiä satunnaisia kuljetuksia.
Näiden keskustelujen yhteydessä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
on puhuttu siitä, onko geriatri riittävä vai
pitäisikö olla enemmän liikennelääketieteeseen
erikoistuneita lääkäreitä. Tämä on
yksi asia, jonka toivoisin, että ottaisitte tämän
asian käsittelyssä esille, koska monesti todetaan,
että liikennelääketiede on aivan oma
juttunsa ja siihen pitäisi perehtyä paremmin jo
lääkärikoulutuksessa ja sitä kautta
antaa lääkäreille enemmän osaamista
niistä valmiuksista ja aisteista, tiedoista, mitä liikenteessä tarvitaan,
jotka sitten heikentyvät iän myötä.
Mutta periaatteessa suhtaudun myös tähän
hyvin myönteisesti, osittain johtuen myös siitä,
että haluamme pidentää työuria,
ja miksei sitten hyväkuntoisille ihmisille anneta mahdollisuus
jatkaa työssään. Kuten sanottu, niin
ikä on pelkkiä numeroita.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tunnen useita ikäihmisiä,
jotka ajavat täysperävaunullisella rekalla puutavaraa,
ja kaksi heistä on ollut jo kolme vuotta yli 70:n ja kaksi
kertaa lääkärintarkastuksessa mennyt
läpi. Todella olen sitä mieltä, että taksia
ajaessa varmasti sama asia olisi tasa-arvon kannalta pätevä,
joten pidän edustaja Mäntymaan lakialoitetta oikeaan
osuvana niin eliniänodotteen kasvun, työurien
pidentämistarpeiden, yrittäjävapauden
kuin tasa-arvon kannalta. Siksi kannatan lakialoitetta ja pidän
sitä hyvin perusteltuna ja toivon, että se käsitellään mahdollisimman
pian.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä raskaan kaluston kuljettajien
yläikärajan sääntelyhän
kuuluu EU-harmonisoinnin piiriin, ja viimeisimmässä asiaa
koskevassa EU-direktiivissä jäsenvaltioilta poistettiin
oikeus asettaa yläikäraja raskaan kaluston kuljettajille.
Se tarkoittaa tänä päivänä sitten
sitä, että rekkakuskit ja bussikuskit — toki
terveydentilan niin salliessa — voivat ajaa huomattavasti
vanhempanakin kuin 70 ikävuotta.
Mutta taksinkuljettajan osalta ajoluvan yläikäraja
tosiaan on kansallista lainsäädäntöä.
Se on kiinteästi säädetty, ja sitä tässä edustaja
Mäntymaa on lakialoitteellaan muuttamassa. Minunkaan mielestäni
ei ole oikeudenmukaista, että raskaan liikenteen kuljettajat
voivat kuntonsa niin salliessa ja halutessaan jatkaa ammatissaan 70
ikävuoden jälkeen mutta taksinkuljettajat eivät
voi. Näin ollen taksinkuljettajan ammattiryhmän
osalta tulee siirtyä samaan kahden vuoden välein
tapahtuvaan käytäntöön terveystarkastusten
ja ajokunnon määrittelyn osalta kuin linja- ja kuorma-auton
kuljettajillakin, koskien siis yli 70-vuotiaita henkilöitä.
Meillähän on sinänsä hyvä tilanne
nyt tässä, koska ajokorttilaki muuttui tämän
vuoden alussa ja siellä on sellaiset säädökset
olemassa tällä hetkellä, niin että tämä muutos,
jota Mäntymaa tässä ajaa, on hyvin helpolla
säädöstoimenpiteellä ymmärtääkseni
tehtävissä.
Olen myös sitä mieltä, että tämä taksikuskien osalta
muodostaa työnteon ja yrittämisen esteen, kuten
edustaja Karhukin totesi. Kaikki tällaiset yrittämistä ja
työntekoa haittaavat esteet pitää tietenkin
raivata pois, jotta me saamme tältäkin osin pidennettyä työuria
ja ihmiset pidettyä pidempään töissä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä edustaja Mäntymaan
ajolupaa koskeva lakialoite etenee prosessissa ripeästi.
Tietenkin liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä itse
pyrin sitä tuolla valiokunnassa vauhdittamaan ja suhtautumaan siihen
positiivisesti ja toivon, että saamme varsinaisen lakiesityksen
tänne saliin sitten päätettäväksi
hyvinkin pian.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut kyseisen lakialoitteen.
Edustaja Mäntymaan aloite on hyvä ja kannatettava
jo tasa-arvoisen kohtelun näkökulmasta. Jos ajo-oikeus
on mahdollista muun muassa linja-auton-, kuorma-auton- tai raskaan
kaluston kuljettajille vielä 70 vuoden jälkeen,
tulee sen olla mahdollista myös taksiautoilijoiden kohdalla.
Tällä on myös positiivista vaikutusta
tavoitteeseen työurien pidentämisestä.
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuus on ensisijaista. Tämän
vuoksi onkin todella tärkeää, että geriatriaan
perehtynyt lääkäri tarkistaa yli 70-vuotiaan
ammattiautoilijan soveltuvuuden kuljettajan tehtävään
riittävän usein — lakialoitteessahan
esitetään, että kahden vuoden välein — ja
todettuaan ja lausuttuaan kyseisen henkilön terveydentilan
olevan työtehtävän mukainen taksinkuljettajille
muodostuisi mahdollisuus jatkaa elinkeinon harjoittamista niin kauan
kuin terveys sallii. Toivon aloitteen etenevän
lainvalmistelutasolle.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Olen myös yksi tämän
aloitteen allekirjoittaja, ja edustaja Mäntymaa on todella
hyvän aloitteen tehnyt. Onhan meillä ihmeellinen
tilanne, kun miettii, että eri ammateissa samalla alalla
toimivat, sanotaan, raskaan liikenteen ja myös linja-autoliikenteen
puolella, pystyvät 70 ikävuoden jälkeen
vielä jatkamaan näitä toimintoja, mutta
taksiliikenteessä tämä on tällä hetkellä kiellettyä.
Muistan, että silloin kun taksiliikennelakia käsiteltiin
valiokunnassa ja kysyin tätä asiaa ja valiokuntaneuvos
sanoi, että se otetaan tämän ajokorttiuudistuksen
yhteydessä, mutta silloin tätä ei huomioitu.
Oli hyvä, että viikko taaksepäin edustaja
Mäntymaa kysyi tätä ministeriltä ja
ministeri antoi vihreää valoa tälle asialle.
Uskomme, että kyllä me liikennevaliokunnan jäsenet
pidämme tästä huolen ja olemme tukemassa
tätä asiaa.
Tässä on vielä yksi sellainen näkökanta,
että kun mietitään, että tuommoinen
70 vuoden ikään tuleva taksimies tuolla sivukylällä on
päättelemässä asioitaan ja sinne
ei ole uusia tulijoita, kyytitilanteet ovat heikot, niin sitäkin
silmällä pitäen, että siellä tämä palvelu
säilyy, tämä on erittäin merkittävä homma.
Todella aloitteen asia on aivan ok.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tosiaankin puhuttiin
70 täyttäneistä henkilöistä.
Me tiedämme senkin, että lyhytaikaisen ajokortin
haltija, eli nuori ihminen, jolla on kahden vuoden ajokortti, ei
voi saada ammattiajolupaa.
Toisaalta, kun puhutaan sitten nuorisotakuusta, selvitin tuossa
te-toimistolta, että taksiyrittäjä voi
saada palkkatukea työttömän nuoren palkkaamiseen,
jos työnantaja täyttää tietyt
edellytykset. Tuki on suuruudeltaan jopa noin 700 euroa kuussa,
jos työaika on vähintään 85
prosenttia alan normaalista työajasta. Eli te-toimisto
voi myöntää tukea enintään
10 kuukautta. Tämä on minun mielestä semmoinen
hyvin oleellinen juttu, että tällä voidaan
saada nuoria ihmisiä mukaan taksinkuljettajatehtäviin.
Toisaalta te-toimisto totesi sitten, että eivät
he pysty rahallisesti tukemaan taksinkuljettajan tutkintoa — muistini mukaan
taksinkuljettajan tutkinto on noin 1 500 euroa tänä päivänä — eli
nuoren on itse rahoitettava tuo taksinkuljettajan koulutus.
Yksi vaihtoehto varmaan voisi sekin olla, että kysytään
suoraan työnantajalta, mikäli työnantaja
on halukas kustantamaan koulutuksen ja näin ollen tulee
saamaan nuoren sekä osaavan taksinkuljettajan yritykseensä.
Tässä nyt vain maininta näistä nuorista
henkilöistä, vaikka aloite koski tosiaankin vanhempia
henkilöitä.
Mutta minä kiitän keskusteluun osallistujia siitä,
että tämä aloite on saanut näin
positiivisen vastaanoton ja 120 nimeä. Toivottavasti se
kantaa hedelmää.
Keskustelu päättyi.