Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tiestömme määrärahat
ovat laskeneet jo usean hallituksen ajan kasvattaen tiestön
korjausvelkaa jo miljardiluokkaan. Katuverkotkaan eivät
ole turvassa tältä hallitukselta, vaan kuntien
valtionosuuksien leikkauksella jopa suurempien kaupunkien katuverkostot
heikkenevät. Yksityisillä teillä ongelmat
ovat huomattavat. Teidemme yleiskuntoa kuvaa hyvin se, että asvalttiteiden
pinnoitetta kuoritaan pois ja asvalttiteistä tehdään
sorateitä. Tämä hallitus ei panosta tiestöömme
riittävästi vaan jatkaa rajulla leikkauksella.
Kysyn arvoisalta pääministeriltä: miten
Suomella on varaa näin kalliiksi koituviin säästöihin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä liikenneministeri voi
vastata vielä täsmällisemmin kysymyksen
eri osiin.
Johtuen siitä, että tämä maailmantalous
runtelee myös Suomen taloutta hyvin vakavasti, meidän
on pitänyt tehdä päätöksiä,
joilla menoja supistetaan ja toisaalta sitten tuloja lisätään.
Valitettavasti tältä tasapainotustarpeelta eivät
ole säästyneet myöskään
tiemäärärahat. Meillä käytetään
joka vuosi useita satoja miljoonia euroja perustienpitoon, mutta
myös sitten suurempien liikennehankkeiden rakentamiseen.
Se on oikein, koska ne ovat investointeja tulevaisuuteen ja ne tietysti
mahdollistavat sitten hyvän elämän ja
kasvun edellytykset eri puolilla Suomea. Mutta jotta Suomesta ei
tule ylivelkaantuvaa maata, niin meidän vain pitää tehdä säästöjä.
Joskus ne ovat kipeitä: yleensä, kun menoja leikataan,
se on aina joltakin pois, ja jos veroja korotetaan, niin joku maksaa
lisää. Mutta toisaalta, kun osataan hakea oikea
tasapaino kasvun ja säästön välillä, niin
siitä se tulevaisuus urkenee.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Asiantuntijoiden mukaan vuosittainen teiden
pinnoitustarve on noin 4 000 kilometriä. Te annatte
kuitenkin määrärahat vain 2 000
kilometrin korjaamiseen, pinnoittamiseen. Tienpinta on tielle kuin katto,
joka suojaa sitä kosteudelta, ja jos tämä katto
on rikki, pinnoite on rikki, myös tien runko heikkenee
ja vaurioituu ja lopulta tie joudutaan peruskorjaamaan. Puuttuvat
2 000 kilometriä vuosittain lisäävät
korjausvelkaa. Mikä on teidän arvionne laskun
summasta, minkä tulevat sukupolvet maksavat puutteellisten
määrärahojen johdosta?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Meillä on tällä hetkellä,
meidän infraverkostollamme, noin miljardin verran velkaa
rautateillä ja saman verran sitten tiestöllä,
elikkä kyllä sitä velkaa on hoidettavana
sekä tällä hallituksella että tulevilla hallituksilla.
Tämä hallitus on tehnyt linjauksia sen eteen,
että vuodesta 2016 eteenpäin linja muuttuisi,
ja voidaan kysyä heti, miksi vasta vuonna 2016. Vasta silloin
meillä on sen verran irrotettavaa rahaa, että voidaan
aidosti 100 miljoonaa euroa suurista investointihankkeista siirtää perusväylänpitoon.
Voi kysyä, miksi on annettu velan syntyä. Kymmenen
vuoden aikana on ollut myös hyviä, hedelmällisiä vuosia.
Olisi tarvittu noin 100 miljoonaa euroa vuodessa lisää perusväyliin,
jotta tätä jatkuvaa velan syntymistä ei
olisi päässyt tapahtumaan. Mutta nyt tämänkertainen
hallitus on tehnyt ratkaisuja, joilla aletaan tätä velkaa
poistamaan. Mutta vaikka kuinka tässä tahtoihmisiä ollaan,
niin yhdessä yössä minäkään
en lapiolla joka ikistä reikää (Puhemies
koputtaa) täytä tai kaikkia väyliä pysty
korjaamaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on myöntänyt liikenneselonteossaan,
että perusväylästön kunnostamiseen
on varattu liian vähän rahaa, niukemmin rahaa.
Mutta hallitus lupaa rahaa perusväylästön
kunnossapitoon, niin kuin äsken mainittiin, vuoden 2016
jälkeen. Nykyisellä menolla perusväylästö rapautuu
muutamassa vuodessa täysin kulkukelvottomaan kuntoon. Asiantuntijoiden
mukaan jopa Suomen kilpailukyky heikkenee kulkuväylien
kehnomman kunnon takia esimerkiksi naapurimaahan Ruotsiin verrattuna.
Ja tiedetään, että liikenteestä kerätään
vuosittain noin 7 miljardia maksuihin mutta vain rippeitä käytetään
liikenteen kehittämiseen ja ylläpitoon. Kysynkin
vielä: eikö nyt olisi aihetta muuttaa suuntaa
ja laittaa näitä verojen kertymiä myös
teidän päällystämiseen, kunnostamiseen,
on kysymyksessä sitten alempiasteiset tai valtatiet?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Politiikka on aina valintoja,
politiikka on ratkaisuja. Liikenteestä kerätään
paljon veroja, mutta ne rahat eivät suinkaan lennä ihan
minne sattuu, vaan ne menevät meidän palveluihin,
palveluiden järjestämiseen sosiaali- ja terveyspuolella,
koulutuspuolella, kaikkiin palveluihin, mitä suomalaiset
verovaroin saavat.
Mutta toki on pohdittava sitä, mikä merkitys suomalaisen
yhteiskunnan kivijalkana perusväylänpidolla on,
ja sitä tarvetta tämä hallitus on tutkinut
ja tullut siihen tulokseen, että lisää rahaa tarvitaan.
Valitettavasti meillä ei ole sitä rahapuuta, jossa
se raha kasvaisi niin, että sankolla kantaen sitä vietäisiin
sitten eteenpäin tienkorjaukseen. Mennään
askel kerrallaan, ja nyt on oikeasti otettu askel siihen suuntaan,
että perusväyliin tulee jatkossa lisärahaa,
mutta mahdottomiin mekään emme tässä taloudellisessa
tilanteessa pysty.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kunnossapitovelka on nyt jo peräti
2 miljardia euroa, ja tuo summa vain kasvaa. Asiantuntijat arvioivat,
että 1 euron säästö vikapaikassa
aiheuttaa myöhemmin 3 euron vahingon, sillä laiminlyöty
kunnossapito aiheuttaa tien runkorakenteen vioittumisen ja kalliin
peruskorjaustarpeen. Tieverkostomme korjaustarpeen laiminlyönti
aiheuttaa siis valtavat lisäkustannukset, ja edessä oleva
korjausvelka vain suurenee lumipallon tavoin.
Arvoisa ministeri Kyllönen, Suomen valtion rahavarat
ovat tunnetusti niukat, kuten äskenkin totesitte. Eikö silloin
olisi erityisen tärkeää toimia mahdollisimman
järkevästi ja hoitaa olemassa olevaa tieverkkoa
kunnolla, jolloin vältytään kohtuuttoman
suurilta korjauskuluilta?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Tossavainen, aina
olisi järkevintä tehdä etupainotteisesti
töitä ja hoitaa asiat ajankohtaisesti kuntoon.
Valitettavasti sitä vanhaa velkaa ei tässä hetkessä pysty kaikkea
korjaamaan ja asioita kuntoon laittamaan. Mutta jos ajattelee sitä,
että viime kehysriihestä allekirjoittanut lähti
226 miljoonan rahamassin kanssa, niin en minä tältä porukalta
oikeasti ilkeä enää olla enempää kertalinttuulla vailla.
(Hälinää) Että sillä pitää pystyä pärjäämään
vähän aikaa ja viedä asioita eteenpäin.
Varmasti sitä velkaa ja tekemistä jää vielä muillekin, mutta
tämä hallitus ei ole seisonut tumput suorana.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tänään
on moneen kertaan sanottu tässä salissa, perusväylänpidon
korjausvelka on yli 2 miljardia euroa. Kyllä siinä monelle
hallitukselle riittää varmasti tekemistä,
kuten ministeri totesi.
Hallitus harjoittaa liikennepoliittista ohjelmaa ja omia kirjauksiaan
siitä, että alempi tieverkko joustaa, kun rahaa
on vähän, ja se kyllä näkyy maakunnissa.
Tiet ovat kuoppaisia, ja näitä päällystettyjä teitä joudutaan
laittamaan sorateiksi. Hallitus on nyt siirtänyt seuraavalle,
tulevalle hallitukselle tuon perusväylänpidon
100 miljoonan euron tasokorotuksen. Eikö teillä hallituksessa
ole tahtotilaa tehdä tuo tasokorotus jo tällä vaalikaudella?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Armas edustaja Vehkaperä, tahtotilaa
kyllä olisi ja runsain mitoin, mutta keskustan jäljiltä ei
ole rahhaa, (Naurua) ei ole pennin jerusalemia, mistä laittaa.
Minä teen hartiavoimin töitä tämän
hallituksen kanssa, että ne entisetkin saadaan maksettua.
Teillä oli kahdeksan vuotta pääministeripuolueena
mahdollisuus ratkaista perusväylänpidon rahoitus.
Me olemme tehneet päätöksiä sen
mukaan, mitä on rahaa ja mitä on mahdollisuuksia.
Ja sen verran alemman tieverkon joustamisesta, että se
on joustanut jo kymmenen vuotta, koko sen ajan, kun velkaa on syntynyt.
Mutta minä olin liikenneministeri, joka uskalsi sanoa sen ääneen,
että alempi tieverkko on se, joka joustaa, koska rahat
pannaan pääväylille, kun ne eivät
kaikkialle riitä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministerin vastaus oli aika paljon
kertova: ei tältä porukalta voi enempää vaatia.
(Naurua)
Arvoisa puhemies! Torjun kyllä jyrkästi sen, että keskustan
hallitusten aikana perusväylänpidosta ei olisi
pidetty huolta. (Hälinää) Puunhuollon
määrärahat olivat yksi sellainen asia,
samoin yksityisteiden määrärahojen korottaminen
0:sta 21 miljoonaan. (Kari Rajamäki: Demarien ansiosta!)
Teidän kehyksessänne ensi vuodelle tuo määräraha
on enää 5 miljoonaa. Eli nimenomaan ne varat,
jotka liittyvät perusväylänpidon, yksityisteiden
ja meidän laajan Suomen tiestön ylläpitoon,
ovat alenemassa kaiken aikaa. Kustannuskehitys syö voimakkaasti
vielä sitten niin, että ei pystytä edes
nykyistäkään tasoa säilyttämään.
Te olette myös todennut sen ensimmäisen kerran,
että nyt ollaan siinä tilanteessa, että kustannuskehityksen
myötä meillä tiestö tulee heikkenemään.
Arvoisa ministeri, haluankin kysyä teiltä,
ja pääministeriltä: voitteko te tehdä tienpidon
kehittämiseksi uutta ohjelmaa vähän samaan
malliin kuin Esko Ahon työryhmän esitykset olivat?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä korjausvelka
on ihan vakava asia. Se tarkoittaa sitä, että jos
ei riittävästi keskipitkällä aikavälillä rahoitusta
tule, niin joidenkin teiden kunto rappeutuu.
Mutta tämän korjausvelan rinnalla meillä on ihan
tavallinen velka. Eli nyt jos haluttaisiin käyttää lisää rahaa
merkittävissä määrin vaikkapa
tiestön kunnossapitoon, niin se tarkoittaisi sitä,
että meidän pitäisi ottaa lisää velkaa.
Se on myös tulevien sukupolvien, tämän
päivän nuorten, mutta itse asiassa meidän
kaikkien joskus maksettava. Samoiten jos ajattelisimme, että ei otetakaan
lisää velkaa, niin sitten meidän pitäisi leikata
jostakin, jotta saataisiin sitten teiden kunnossapitoa tehtyä.
(Sirkka-Liisa Anttila: Tehän leikkaatte koko ajan!) Eli
kun täällä ihan aidosti pidetään
huolta tänä päivänä tiemäärärahoista, joku
toinen päivä koulupalveluista, joku toinen päivä terveyspalveluista,
niin me hallituksena olemme siinä tilanteessa, että meidän
pitää hakea kokonaisuuteen tasapainoa. Meidän
pitää samaan aikaan saada velkaantuminen, ihan
tavallinen velkaantuminen, taitettua ja samaan aikaan hyökätä eteenpäin
ja hakea työpaikkoja, kasvua, kasvuyrittäjyyttä,
niin että saadaan työpaikkoja ja sitä kautta
(Puhemies koputtaa) lisää verotuloja ja vaikkapa
tuloja sitten tien ylläpitoon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rossi tuossa sanoi, että ei
voi vaatia enempää, mutta kyllä tältä joukolta
voi vaatia, ja pitääkin. Siitä on osoituksena
muun muassa tuo kehysriihen päätös, jossa
liikennemäärärahoja lisättiin
tässä vaikeassa taloustilanteessa. (Markku Rossi:
Ministeri sanoi!)
Perustienpidon merkitys on erittäin suuri elinkeinoelämän
kilpailukyvylle, liikenteen sujuvuudelle, liikenneturvallisuudelle
ja myöskin ympäristöasioille. Suomessa
käytetään tienpitoon huomattavasti vähemmän
rahaa kuin esimerkiksi Ruotsissa tai Tanskassa, joissa käytetään
kuusinkertainen määrä tuohon tienpitoon.
Tietysti se on aina kompromissi yleisen taloustilanteen kanssa, niin
kuin tässä on todettu, mutta kysynkin liikenneministeriltä:
Tuossa liikennepoliittisessa selonteossa todettiin, että indeksitarkistus
tehdään vaalikausien taitteessa. Tulisiko tuota
indeksitarkistusta nyt harkita esimerkiksi vuonna 2015 ja aikaistaa
sitä hiukan?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jokinen nosti erittäin
tärkeän asian esille. Indeksitarkistus olisi todellakin
paikallaan, ja mitä nopeammin sen pystymme tekemään,
niin sitä parempi, mutta 2015 olisi ihan ehdoton takaraja
sille.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunnossa olevat tiet ovat ihmisten turvallisen liikkumisen,
asumisen, yrittämisen ja aluekehityksen kannalta välttämättömiä.
Riippumatta elinpaikasta ja asuinpaikasta tulee taata hyvät olosuhteet
liikkumiseen.
Pääministeri sanoi 24. huhtikuuta suullisella kyselytunnilla,
että nyt satsataan perusväylänpitoon.
Arvoisa pääministeri: eikö perusväylänpidon
rahoituksen tulisi jo nyt saada pikaisesti reilu tasokorotus eikä vasta
vuonna 2016, koska liikenneväyliemme kunto rapistuu nyt
huimaa vauhtia ja, mikä tärkeää,
myös tienpidon kustannukset nousevat jatkuvasti?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jotta saadaan nämä asiat
ja mittaluokat suhteisiin, niin jos oikein muistan, perustienpitoon
käytetään vuositasolla noin puoli miljardia euroa,
ja sitten tämän päälle tulevat
nämä kehittämishankkeet, joiden ensi
vuoden summaa en muista, mutta liikenneministeri ehkä voi
sen täsmentää, kuitenkin sadoista miljoonista
puhutaan, eli noin 100—200 miljoonaa vuosittain. Eli tienpitoon
käytetään aika paljon rahaa, mutta tarvetta
on enemmän.
Mutta niin kuin totesin, tämän korjausvelan
lisäksi meillä on käsissä ihan
oikea velka, jota otetaan maailmalta, rahoittajilta, jotta pystytään
rakentamaan teitä, jotta pystytään kouluttamaan
ihmisiä, jotta voidaan kantaa huolta ikääntyvien terveyspalveluista
ja neuvolapalveluista. Ja meidän pitää tehdä se
kompromissi sen suhteen, että rahat riittävät
kaikkeen kohtuullisesti, mutta että Suomi ei ylivelkaannu.
Jos me annamme repsahtaa hyvää tarkoittaessamme
tämän terveen taloudenpidon periaatteen, niin
sitten me olemme ongelmissa, ja me näemme tuolta Etelä-Euroopasta,
minkälaisiin ongelmiin voimme joutua. (Markku Rossi: Infra
repsahtaa!)
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Perusväylänpidon rahoitus
on ostoarvoltaan heikentynyt, ja nyt parhaillaan valtiovarainvaliokunnassa
kehyksen käsittelyn yhteydessä on kyllä paneuduttava
tähän ostovoiman kompensoimiseen. Nyt tässä yhteydessä myöskin
on aika erikoista, että mittojen ja massojen korottamisella lähdetään
viemään näitä perusväylänpidon
pieniäkin lisäysmahdollisuuksia metsäteollisuuden ja
teollisuuden toimintaedellytystä nopeammin ja pikaisemmin
palvelevista kohteista. Tätäkin on syytä kyllä arvioida
kriittisesti.
Toinen asia on, että Suomen talouden selviytyminen,
talouden ja työllisyyden selviytyminen ja Suomen koko tulevaisuuden
perusta edellyttää, että meillä on
alueellinen ja kansallinen kilpailukyky infrastruktuurin osalta
kunnossa. Ei elinkeinoelämä investoi Suomeen,
jollei meillä ole Venäjän ja arktisen
alueen osalta tulevaisuuspanostuksia. Ei teitä eikä raiteita
tehdä huvikseen, vaan niillä on elinkeinopoliittinen,
myös kansallisen selviytymisen merkitys.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki nosti esille
tärkeän kysymyksen rajayhteyksistä ja
siitä, millä tavalla niitä kehitetään.
Meillä on hallituksessa yhtenä painopisteenä Venäjä-yhteyksien kehittäminen.
Siihen on tehty lisätalousarviosatsauksia, joilla rajaliikennettä vahvistetaan
ja viedään myös tiestöä siellä eteenpäin.
Liikennepoliittisen selonteon hankkeet omalta osaltansa vt 6:n ja
E18:n jatkon osalta vahvistavat myös tätä työtä.
Meillä on hyvä yhteistyöprosessi sisäministeriön
ja valtiovarainministeriön kanssa siinä, että viedään
rajayhteyksiä eteenpäin järkevästi
ja toimivasti niin, että koko Tulli, Rajavartiolaitos ja
myös liikennesektori ovat siinä yhteisesti mukana.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyrönsalmi on Suomen vaarallisin
sisävesiväylä, ja viikko sitten, jälleen
kerran, rahtialus törmäsi tässä kapeassa
Olavinlinnan ja Tallisaaren välissä olevassa väylässä,
jossa on syvä virtaus, väylän reunaan
ja vei mennessään sillan kalturin. Onneksi ei
tullut suuri onnettomuus. Nyt ei vieläkään
tapahtunut sitä. Mutta jatkossa voi olla niin, että alus
kaatuu ja polttoaineet valuvat Saimaan herkkään
luontoon. Kun näyttää siltä,
että pääministeri ei ole tästä asiasta,
syväväylän siirrosta Savonlinnassa, kiinnostunut,
eikä liikenneministeri, niin kysynkin ympäristöministeriltä: kiinnostaako
teitä mahdollinen suuronnettomuus Olavinlinnan vieressä Saimaassa,
vai onko mahdollista, että syväväylää Savonlinnassa
siirretään ja siihen saadaan sitten budjetissa
rahat?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Ministereiden välillä käydään
säännöllisesti keskustelua näitten
eri hankkeiden ympäristöturvallisuusnäkökulmistakin,
ja olen tämän asian tuonut ministeri Kyllösen
tietouteen, että tähän nykyiseen käytäntöön
sisältyy riskejä, mutta on selvää,
että tätä kokonaisuutta pitää arvioida
myös taloudellisten resurssien näkökulmasta,
mutta nämä ympäristöturvallisuusnäkökulmat
on tuotu esille.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä liikennekeskustelu
on sillä lailla hyvin erikoista, että tässä haetaan
syyllisiä (Markku Rossi: Ratkaisuja!) milloin istuvasta
hallituksesta, milloin entisistä hallituksista, kun me
kaikki tiedämme, että faktisesti kumminkin se
tilanne on se, että raha puuttuu. Se puute on noin 100 miljoonaa
euroa vuodessa perusväylänpidosta radoilla ja
saman verran maantien puolella. Eihän tällainen
summa korjaannu millään syyttelyllä eikä sillä,
että haetaan jostakin joku ja sanotaan, että nyt
se hoidetaan nuin tai näin.
Kun täällä puhutaan yleensä vahvasti
aina näitten työryhmien puolesta ja niitä perustellaan milloin
mihinkin, niin minä pääministeriltä kysyn:
Kun infra on kumminkin tämän maan yksi tärkeimpiä kysymyksiä,
jonka pitäisi mennä yli vaalikausien, ei tämä ole
yhden eikä kahden hallituksen asia. Meidän tarvitsisi
sitoutua 10—15 vuodeksi, että nämä asiat
laitetaan kuntoon ja ne tulevat kuntoon, ja se on ainut, että siihen
löytyy yhteinen tahto eduskunnasta. Onko pääministeri valmis
hakemaan sitä yhteistä tahtoa tästä talosta?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Minä olen valmis mihin vain,
missä yhteistä tahtoa haetaan. — Tämä on
kiistatta yli vaalikausien ulottuva kysymys. Muistelen, että viime
vaalikaudellakin taisi olla pulaa rahasta tiehankkeisiin. Ainakin
sitä minulta hirveän monta kertaa aina pyydettiin.
Taisin joskus antaa ja joskus en tainnut antaa niin paljoa kuin
pyydettiin, mutta se vain kuvastaa sitä, että tämä korjausvelka
mutta myös sitten tämmöiset suuremmat
investoinnit, joilla selkeästi korotetaan vaikkapa kilpailukykyä,
sanotaan nyt vaikkapa ratahankkeet maan rajan yli Venäjälle
tai sitten moottoritiet tai muut ratahankkeet tuolta pohjoisesta
etelään, vaativat oikeastaan päätöksiä,
jotka koskettavat kymmentä seuraavaa vuotta.
Kyllä tässä ihan hyvin voidaan yhteistyötä hakea.
Nämä selonteot ovat tietysti niitä, joilla
yhteistä tahtotilaa haetaan, mutta se kuitenkin tietysti
aina koskettaa sitä vaalikautta. Ja onhan se vähän
nurinkurista, että aina kukin hallitus päättää seuraavan
vaalikauden asioista, (Puhemies koputtaa) koska edellinen hallitus
on käyttänyt jo tämän vaalikauden
rahat.