1) Hallituksen esitys eduskunnalle oikeudenkäymiskaaren
         17 luvun ja siihen liittyvän todistelua yleisissä tuomioistuimissa koskevan
         lainsäädännön uudistamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri    Anna-Maja   Henriksson
         
         Arvoisa puhemies, värderade talman! Viimeisten vuosikymmenten
            aikana on uudistettu kattavasti oikeudenkäyntiä koskevat
            säännökset. Tämä esitys
            koskee yleisissä tuomioistuimissa riita- ja rikosasioissa
            sovellettavia säännöksiä todistelusta.
            Todistelu on viimeinen merkittävä prosessilainsäädännön
            osa, joka on toistaiseksi uudistamatta. Merkittävimpänä yksittäisenä uudistuksena
            olisi anonyymi todistelu, joka mahdollistaisi todistajan kuulemisen
            hänen henkilöllisyyttään paljastamatta. Tämä lisäisi
            todistajien turvallisuutta ja helpottaisi näytön
            hankkimista vakavasta ja järjestäytyneestä rikollisuudesta.
         
         
         Värderade talman! Bestämmelserna om rättegång
            har reviderats på ett heltäckande sätt
            under de senaste decennierna. Den nu gällande propositionen
            gäller bestämmelserna om bevisning i tviste- och
            brottmål i de allmänna domstolarna. De processuella
            bestämmelserna om bevisning är den sista större
            helheten som ännu inte har reviderats.
         
         
         Tässä esityksessä anonyymin todistuksen edellytyksenä olisi,
            että tutkittavana olevasta tai syytteessä tarkoitetusta
            rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
            on vähintään kahdeksan vuotta vankeutta
            ja että henkilöllisyyden salaaminen on välttämätöntä todistajan
            tai hänen läheisensä suojaamiseksi henkeen
            tai terveyteen kohdistuvalta vakavalta uhalta. Anonyymi todistaminen olisi
            siten mahdollista esimerkiksi tahallisessa henkirikoksessa, törkeässä huumausainerikoksessa
            ja törkeässä ihmiskaupassa. Lisäksi
            todistajan henkilöllisyyden salaaminen olisi sallittua
            ihmiskauppaa ja törkeää paritusta koskevissa
            jutuissa, joista enimmäisrangaistus on kuusi vuotta vankeutta.
            Nämä rikokset ovat tyypillisesti vakavaa järjestäytynyttä rikollisuutta,
            jonka yhteydessä voi esiintyä vakavaa uhkailua.
         
         
         Anonyymiin todisteluun turvauduttaisiin vain, jos todistajaa
            ei voida riittävästi muuten suojella. Suojaa voisi
            tarvita esimerkiksi peitetoimintaan osallistunut poliisi tai järjestäytyneeseen
            rikollisuuteen liittyvän rikoksen sattumalta nähnyt
            sivullinen.
         
         
         Vittnets identitet ska skyddas i den mån som det är
            nödvändigt för att trygga hans eller
            hennes säkerhet. Vittnets namn och kontaktuppgifter ska inte
            avslöjas. Vittnet ska också kunna höras
            via videoförbindelse bakom en skärm eller utan
            att den åtalade är närvarande. Det mest
            omfattande skyddet skulle ge ett arrangemang där vittnet hörs
            utan att vittnet kan ses och där hans eller hennes röst
            har ändrats. Den som representerar den åtalade
            ska alltid ha rätt att få ställa frågor
            till vittnet vid rättegång.
         
         
         Mahdollisuutta videotallenteen käyttöön
            todisteena laajennettaisiin. Oikeudessa voitaisiin käyttää todisteena
            raiskaus- tai hyväksikäyttörikoksen uhrin
            tai erityisen suojelun tarpeessa olevan 15—17-vuotiaan
            asianomistajan esitutkinnassa videoitua kertomusta, jos myös
            syytetyllä on ollut mahdollisuus esittää kuultavalle
            kysymyksiä.
         
         
         Lakiin otettaisiin nimenomainen säännös
            kiellosta hyödyntää todistetta. Kiduttamalla
            saatu todiste olisi aina jätettävä hyödyntämättä,
            muuten lainvastaisesti hankitun todisteen hyödyntäminen
            ratkaistaisiin tapauskohtaisesti laissa annettujen harkintaperusteiden
            nojalla. Lakiin otettaisiin myös säännös
            muussa menettelyssä, kuten verotuksessa, annetun tiedon
            hyödyntämiskiellosta rikosprosessissa, jos näillä menettelyillä on asiallinen
            ja ajallinen yhteys.
         
         
         Esityksen mukaan avopuoliso voisi jatkossa kieltäytyä todistamasta,
            kun nykyisin tämä oikeus on ainoastaan asianosaisen
            nykyisellä tai entisellä aviopuolisolla sekä kihlatulla.
            Kieltäytymisoikeus voisi olla myös muulla asianosaisen erityisen
            läheisellä henkilöllä, kuten
            aviopuolison edellisestä avioliitosta olevalla lapsella.
         
         
         Syytetyn läheiset voisivat edelleen pääsäännön
            mukaan kieltäytyä todistamasta rikosasiassa syytettyä vastaan.
            Kuitenkin, jos läheinen olisi rikoksen uhri, joka ei ole
            esittänyt vaatimuksia, tuomioistuin voisi päättää,
            ettei hänellä ole oikeutta kieltäytyä todistamasta,
            jos on syytä epäillä, ettei hän
            itse ole päättänyt vaitiolo-oikeuden käyttämisestä.
            Säännöksellä voitaisiin ehkäistä mahdollista
            asianomistajan painostamista vaikenemaan.
         
         
         Asianomistajan ensisijaisesta syyteoikeudesta väärästä ilmiannosta
            luovuttaisiin, jolloin jatkossa asianomistajalla olisi toissijainen
            syyteoikeus kaikista rikoksista.
         
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Kaikki
            me olemme nähneet amerikkalaisia elokuvia, joissa rikosjutussa
            käy ilmi, että jokin todiste, vaikkapa surma-ase
            tai jokin muu, vaikkapa hengenvaarallinen astalo, josta viime aikoina
            on puhuttu, on hankittu väärin keinoin, lainvastaisesti, tehty
            vaikka kotietsintä väärin perustein.
            Ja kaikki me olemme nähneet, miten näissä amerikkalaisissa
            elokuvissa oikeus toteaa, että todistuskappaletta, joka
            on hankittu laittomasti, ei saa hyödyntää oikeudenkäynnissä,
            ja kaikki olemme nähneet amerikkalaisissa elokuvissa, miten
            sen jälkeen rikoksentekijä, roisto, rikollinen
            kävelee vapaana miehenä ulos oikeussalista.
         
         
         No, näinhän ei ole Suomessa. Suomessa on vuodesta
            1949 ollut voimassa vapaa todisteiden periaate, joka tarkoittaa
            sitä, että oikeus itse arvioi kaikkien esitettyjen
            todisteiden ja muun näytön painavuuden ja saa
            ottaa huomioon kaiken esitetyn näytön ja on itse
            vapaa arvioimaan sen merkityksen. Toisin sanoen, jos vaikkapa virkavirheeseen
            on vaikkapa poliisi syyllistynyt jossakin kotietsinnässä tai
            muussa, niin tämä ei merkitse Suomen järjestelmän
            mukaan sitä, etteikö näin löydettyä väkivaltarikoksentekovälinettä tai muuta
            saisi käyttää oikeudessa todisteena.
         
         
         Minun mielestäni Suomen systeemi on hyvä. Olen
            ylpeä siitä, että meillä on
            tämmöinen systeemi, jossa oleellista on totuuden
            selville saaminen, jossa oleellista on se, että jos joku
            on tehnyt rikoksen ja siihen on todisteet, niin niitä todisteita
            käytetään ja rikollinen tuomitaan. Ja
            jos tämä todiste on hankittu jotenkin rikkoen
            vaikka poliisin toimivaltuuksia, niin poliisia rangaistaan siitä erikseen,
            mutta se ei johda siihen, että sitä todistetta
            ei saisi käyttää. Tämä on
            hyvä systeemi. Tavoitteena on aineellinen totuus. Jos joku
            on lyönyt toista puukolla kylkeen, niin häntä tulee siitä rangaista.
         
         
         Entäs nyt? Tässä hallituksen esityksessä,
            jota kukaan meistä ei ole kokonaisuudessaan lukenut arvoisaa
            oikeusministeriä lukuun ottamatta, tämä periaate,
            vapaan todistelun harkintaperiaate, heitetään
            eräältä osin roskikseen ja tilalle esitetään amerikkalaisista
            elokuvista tuttua hyödyntämiskieltoa, niin että laittomalla
            tavalla hankitun todisteen kohdalla tulee arvioitavaksi hyödyntämiskielto.
            (Martti Korhonen: Sitähän se hallitus ajaa!)
         
         
         Miksi näin, miksi? No tietysti, koska kyseessä on
            perus- ja ihmisoikeuksien vahvistaminen ja oikeusturvan turvaaminen.
            Kenen perus- ja ihmisoikeuksien? Kenen oikeusturvan, uhrinko? (Pentti
            Kettunen: Konnien!) Ei tietystikään, vaan rikollisen
            tietysti. Mielenkiintoista on, että kun lukee tätä esitystä,
            joka kohdassa, missä puhutaan oikeusturvan vahvistamisesta
            ja perusoikeuksista ja ihmisoikeuksista, tarkoitetaan rikollisen
            oikeuksia, ei esimerkiksi uhrin oikeuksia, jonka intressissä — jos
            joku on hänet raiskannut tai käyttänyt
            häntä seksuaalisesti hyväkseen — on
            se, että tekijää rangaistaan ja tekijä joutuu
            siitä vastuuseen eikä kävele vapaana
            miehenä ulos.
         
         
         Tässä esityksessä — lukekaa
            se! — joka kerta, kun puhutaan oikeusturvan vahvistamisesta, joka
            sivulla, missä tästä puhutaan, kyse on
            rikollisen, tekijän oikeusturvasta, tekijän oikeuksista. Jos
            mennään kotietsintä tekemään
            väärin perustein ja sieltä löytyy
            joku puukko, missä on sormenjäljet, on loukattu
            sen tekijän, sen puukottajan oikeuksia. Ei se ole tietysti
            oikein, että mennään väärin
            perustein jonkun kotiin. Rangaistakoon siitä poliiseja,
            jotka tekevät väärin, mutta jos sieltä löytyy
            puukko ja puukosta sormenjäljet, joilla ratkeaa joku tähän
            saakka pimeänä ollut tuommoinen törkeä pahoinpitely,
            niin eikö ole oikein, että se pahoinpitelijä tuomitaan
            ja joutuu vastuuseen? (Pertti Salolainen: Totta kai!)
         
         
         No, tässä on siis nyt hyödyntämiskielto
            tuotu suomalaiseen lainsäädäntöön
            minun tietääkseni ensimmäisen kerran
            yleisesti. Se on ollut joissakin erityistapauksissa niin kuin syytesopimusneuvotteluissa.
            Tämä hyödyntämiskielto löytyy hallituksen
            esityksen uuden oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 25 §:stä,
            löytyy sivulta 222. 1 momentissa sanotaan, että "tuomioistuin
            ei saa hyödyntää todisteita, jotka on
            saatu kiduttamalla". Minä olen sitä mieltä,
            että tämä on oikein. Ei kiduttamalla
            saatuja todisteita pidä voida hyödyntää.
            Se olisi myös vastoin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            tulkintoja.
         
         
         2 momenttikin, joka liittyy itsekriminointisuojaan, on mielestäni
            perusteltu, tai voin sen hyväksyä. Ja siinäkin
            on taustalla Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkintalinja.
         
         
         Mutta 3 momentti ei perustu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            käytäntöön, vaan päinvastoin,
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tulkinnut Euroopan ihmisoikeussopimusta
            siten, että näissä asioissa jokainen
            maa tehköön niin kuin parhaaksi näkee,
            tietysti pitäen kiinni oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            peruslähtökohdista.
         
         
         Tässä hallituksen esityksen oikeudenkäymiskaaren
            17 luvun 25 §:n 3 momentissa on hyödyntämiskielto,
            jos lainvastaisesti on hankittu todiste. Löytyy sivulta
            222. Tämä hyödyntämiskielto ei
            ole ehdoton, en väitä sitä. Päinvastoin,
            täällä sanotaan: "Tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
            hankittu todiste myös" — siis "myös"
            viittaa edellisiin momentteihin — "jos siihen on painavat
            syyt ottaen huomioon asian laatu, todisteen hankkimistapaan liittyvä oikeudenloukkauksen
            vakavuus, hankkimistavan merkitys todisteen luotettavuudelle, todisteen merkitys
            asian ratkaisemisen kannalta ja muut olosuhteet." Eli ei ole ehdoton,
            vaan tuomioistuin punnitsee.
         
         
         Mutta mihin me yleensä tarvitsemme tällaista pykälää?
            Täällä hallituksen esityksessä on
            sivulla 92—93 esimerkkejä. Esimerkiksi jos kotietsintä on
            tehty ilman oikeutta, ilman lupaa: tällainen voisi olla
            tilanne, jossa hyödyntämiskieltoa pitää käyttää.
            Eli löytyy puukko, löytyy sormenjäljet,
            mutta kotietsintä on tehty väärin perustein. Senkö takia
            pitää puukottaja päästää vapaaksi?
         
         
         Toinen esimerkki hallituksen esityksen perusteluista. Poliisi
            on pannut huume-erään tämmöisen
            jäljityslaitteen, mutta ei ole hankkinut asianmukaista
            lupaa. Rangaistakoon poliisia virkavirheestä, mutta jos
            sen avulla saadaan kiinni huumekonnat, jotka myyvät meidän
            lapsille huumeita, niin pitääkö tämä todiste
            jättää käyttämättä sen
            takia, että se jäljityslaite on pantu vastoin sääntöjä sinne?
         
         
         Kolmas esimerkki hallituksen esityksestä. Jos on rikoksella
            hankittu todiste — ajatelkaa jos esimerkiksi olisi joku
            liechtensteinilainen pankkiiri, joka rikoksella ottaisi oman työnantajansa
            tiedostoja ja myisi ne jollekin poliisiviranomaiselle, nehän
            on rikoksella hankittu, ja tämän takia saadaan
            verorikoskonnia kiinni ja heidän valtiolta kavaltamansa
            verorahat Suomelle takaisin — niin nyt pitää näköjään
            lähteä siitä, että kun on rikoksella
            hankittu todiste, niin ei sitä pidä saada hyödyntää.
            Tätäkö mieltä on Suomen eduskunta?
            (Martti Korhonen: Ei kun hallitus!) Onkohan valtiovarainministeri
            Urpilainen, joka on ansiokkaasti toiminut harmaata taloutta ja talousrikollisuutta
            ja veroparatiiseja vastaan, esimerkiksi tietoisesti todellakin ollut
            antamassa tällaisen esityksen?
         
         
         No, miksi meidän pitäisi ottaa nyt meidän lainsäädäntöön
            tämmöistä hyödyntämiskieltoa, jota
            aikaisemmin ei ole ollut? Onko meidän luottamuksemme poliisiin
            niin paljon vähentynyt vuosikymmenten aikana? No, ehkä Aarnion
            juttu on merkki siitä. Mutta onko meidän epäiltävä, että meidän
            poliisit ja viranomaiset toimivat niin usein lainvastaisesti, laittomasti
            hankkiakseen todisteita, että me sitä ehkäisemään
            tarvitsemme tämmöisen hyödyntämiskiellon
            meidän lainsäädäntöön?
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi: Eikö oleellista ole aineellinen
            totuus, ministeri Henriksson? Eikö oleellista ole se, että jos
            joku on tehnyt rikoksen, raiskannut, käyttänyt
            seksuaalisesti hyväkseen, tehnyt ryöstöjä,
            muita rikoksia, niin hänet saadaan kiinni ja hänet
            tuomitaan ja hänet lähetetään
            rangaistusta kärsimään? Tietysti näyttökynnys
            on ennallaan. Eihän se, että on joku laittomasti
            hankittu todiste, alenna näyttökynnystä tietystikään.
            Totta kai aina pitää olla riittävä näyttö tuomioistuimen
            mielestä. Ei se puukko yksin mitään todista.
            Mutta miksi me tuomme suomalaiseen lainsäädäntöön
            tällaisen hyödyntämiskiellon? Minä olen
            lukenut tämän esityksen tältä osin
            hyvin tarkkaan. En löydä kunnon perustelua, paitsi
            tietysti tämä perus- ja ihmisoikeusajattelu — lue:
            roiston oikeuksien korostaminen ja turvaaminen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että esityksessä on
            erittäin hyvää se, että anonyymi
            todistelu mahdollistetaan, ja kiitän tästä ministeriä.
            Varmasti tästäkin ihmisoikeusjuristit hyppivät
            seinille, mutta hyppikööt. Tämä anonyymin todistelun
            mahdollistaminen on tärkeää. Todistajat
            voivat, uskaltavat todistaa törkeissäkin rikoksissa
            kovia rikollisia vastaan nykyistä paremmin. Se lisää todennäköisyyttä,
            että rikolliset saadaan kiinni ja pannaan kärsimään
            rangaistuksia. Lisää tällaisia esityksiä,
            ministeri Henriksson.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz juristina kävi
            perin pohjin omia näkökulmiaan läpi tästä hallituksen
            esityksestä, mutta kysyisin hänen mielipidettään
            siitä, että kotietsintöjä tehdään
            perusteettomasti tai osittain perusteettomasti.
         
         
         Tulee mieleen pohjoisessa epäilty pedon salakaato.
            Neljä viranomaista teki 80-vuotiaan eläkeläispariskunnan
            kotiin kotietsinnän. Epäillystä rikoksesta
            oli kulunut jo 1,5—2 kuukautta. Tämä pariskunta
            ei ollut koskaan elämänsä aikana syyllistynyt
            mihinkään rikokseen, ja tällä kotietsinnällä ei
            ollut mitään yhteyttä siihen, että olisi saatu
            uutta tietoa epäillystä rikoksesta. Sitten tämä asia
            vietiin käräjäoikeuteen, joka totesi,
            että kotietsintä oli osittain laiton. Se ei saanut
            ulottua muun muassa pihalla oleviin ajoneuvoihin. Mikä edustaja
            Zyskowiczin kanta on siihen? Oletteko sitä mieltä,
            että Suomessa tehdään liikaa perusteettomia
            kotietsintöjä saadakseen epäiltyjä todisteita?
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz esitti erittäin
            hienon näytelmän, draamaesityksen tässä äsken.
            Mutta kun luemme jopa tarkemmin tämän oikeudenkäymiskaaren
            17 luvun 25 §:n 3 momentin, se alkaa tällä tavalla,
            että "tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
            hankittu todiste myös, jos siihen on painavat syyt". Eli
            kaikki, mitä te äsken esititte, ei pidä paikkaansa,
            vaan siinä on oltava todellakin painavat syyt, jos tämä asia
            jätetään ottamatta huomioon. Elikkä toivottavasti
            sitten, kun ministeri Henriksson esittelee asiaa omassa puheenvuorossansa,
            hän ottaa tähän asiaan sitten vielä tarkemmin
            kantaa, mitä tämä asia tulee olemaan
            käytännössä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mielestäni edustaja Zyskowiczin
            puhe oli erinomainen osoitus siitä, että me alamme
            liian paljon ajaa ihmisoikeuksia myös rikollisten kohdalla
            asioissa, jotka eivät tarvitse oikeusturvaa niin kutsuakseni.
         
         
         Mutta kun edustaja Mustajärvi mainitsi, että salakaadosta
            on epäilty jotain henkilöä, niin tuskin
            tässä esimerkkitapauksessa, edustaja Mustajärvi,
            on tapahtunut vahinkoa tälle epäillylle henkilölle.
            Mielestäni se vahinko on toisenlainen, jos me jätämme
            hyödyntämättä vakavissa rikoksissa
            olevia todistusaineistoja, ja siinä mielessä edustaja
            Zyskowiczin huomio oli mielestäni hyvä.
         
         
         Olisin tässä kysynyt myös oikeusministeriltä sitä,
            minkä vuoksi tässä hallituksen esityksessä ovat
            nämä rajat niin suuria, enintään
            kahdeksan vuotta vankeutta, esimerkiksi tahallinen tappo tai joku
            tämmöinen muu, tai törkeä huumekauppa, enintään
            kuusi vuotta vankeutta, ja silloin vasta pystytään
            tätä lakia soveltamaan siltä osin, niin ettei
            saa tätä todistajansuojelua niin voimakkaasti
            päälle.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihmisoikeuksien puolustaminen kaikkien ihmisten
            osalta on minun mielestäni tärkeä asia,
            ja en ihan kaikkea tätä draamaa, jonka edustaja
            Zyskowicz tässä esitti, ymmärtänyt.
            Eihän voi lähteä siitä ajattelusta,
            että jos kiduttamalla tai laittomasti hankitaan todisteita, niin
            ne pitää ehdottomasti hyväksyä.
            Siis eihän järjestäytynyt yhteiskunta
            voi lähteä missään nimessä siitä,
            että niitä hankitaan laittomasti ja silti ne pitää hyväksyä.
            (Eduskunnasta: Ei hän niin sanonut!)
         
         
       
      
         
         Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oikeusministeri, onko meillä mahdollisuutta
            puuttua myös talousrikoksissa moninkertaiseen tutkimiseen?
            Sitten, jos on jäänyt pienemmästä verovilpistä kiinni,
            sitä on tutkittu ja sen jälkeen tulee suurempi rikosepäily
            ja se jätetään tutkimatta sen takia, että se
            kohdistuu jo aiemmin esillä olleeseen rikokseen, liitetään
            samaan, pystytäänkö tämmöistä periaatetta
            mielestänne mitenkään korjaamaan, ja
            oletteko sen parissa työskennellyt? Kansan oikeustajua
            vastaan menee se, että isoja vero-petoksia tai talousrikoksia
            jätetään tutkimatta, että niistä on
            joku kulma aikaisemmin paljastunut ja asiaa on käsitelty
            ja sen jälkeen ei voisi enää uudelleen
            samaa rikkomusta tai rikosta tutkia.
         
         
         
            
            Puhemies   Eero   Heinäluoma:
            
            Seuraavaksi edustaja Zyskowicz, jonka puheenvuorosta keskustelu
               sai alkunsa, ja sen jälkeen ministeri.
            
            
          
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Edustaja Mustajärvi, en tiedä, tehdäänkö Suomessa
            liikaa laittomia kotietsintöjä, mutta jos tehdään,
            rangaistakoon niitä, jotka väärin menettelevät — poliiseja
            tässä tapauksessa siis.
         
         
         Edustaja Maijala, en sanonut, että tämä hyödyntämiskielto
            on ehdoton. Katsokaa sivulta 92 tai 94 niitä perusteluja,
            joita siinä esitetään, missä tilanteissa
            tuomioistuimen pitää tätä harkita. Esimerkiksi
            tärkeänä perusteena jättää todiste käyttämättä on
            se, jos se on hankittu rikoksella. Miettikää viime
            aikoina paljastuneita, veroparatiiseissa olevia suuria veropetosrikoksia.
            Ne ovat paljastuneet nimenomaan rikoksen kautta. Pankin työntekijä on
            tehnyt rikoksen, ja sen jälkeen on paljastunut. Tästä lähtienkö pitää pyrkiä siihen,
            että tämmöisiä tietoja ei ainakaan
            Suomessa voisi hyödyntää?
         
         
         Edustaja Kärnä, en sanonut, että kiduttamalla pitää saada,
            enkä sanonut, että oikeuden pitää hyödyntää kaikkia,
            vaan sanoin, että oikeuden pitää voida
            vapaasti harkita, kuten Suomessa on tehty vuosikymmeniä.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
             Haluatteko jatkaa toisen minuutin? — Ei ole tarvetta. — Sitten ministeri
               Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
            
            
          
         
       
      
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
         Arvoisa puhemies! Kiitos näistä kysymyksistä. Mielestäni
            tähän hallituksen esitykseen sisältyy paljon
            sellaisia uudistuksia, joita pitkään ollaan kaivattu:
            muun muassa rikoksen uhrin asemaa parannetaan sillä, että videointia
            voidaan käyttää muun muassa seksuaalirikoksissa
            jo poliisikuulusteluissa, ja käyttämällä sitä videotallennetta tuomioistuimessa
            myös myötävaikutetaan siihen, että uhrin
            ei tarvitse tulla tuomioistuimeen kertomaan näitä hänelle
            raskaita asioita uudelleen.
         
         
         Mutta näihin esitettyihin kysymyksiin, miksi todisteen
            hyödyntämiskiellosta pitää säätää,
            niin kuin edustaja Zyskowicz nosti esille: Ihan niin kuin edustaja
            Zyskowicz sanoi, Suomessa noudatettavan vapaan todistelun periaatteen
            mukaan pääsääntönä on,
            että kaikki relevantti näyttö saadaan
            esittää tuomioistuimessa. Kuitenkaan tästä ei
            voida pitää kaikissa olosuhteissa kiinni, jos
            todiste on hankittu laittomasti tai sen hyödyntäminen
            loukkaisi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksia.
            Tämä on se ajatus, joka tässä hallituksen
            esityksessä on.
         
         
         Nykyisin kiellosta hyödyntää todistetta
            oikeudenkäynnissä ei ole säädetty.
            Käytännössä asiaan on kuitenkin
            jouduttu oikeudenkäynnissä ottamaan kantaa. Kysymys
            on kuitenkin myös periaatteelliselta kannalta varsin merkittävä,
            joten siihen on syytä ottaa kantaa lainsäädännössä — meidän
            on tehtävä tälle aukolle jotain. Tätä on myös
            tuomioistuinten tahoilta toivottu, ja nyt se sisältyy tähän.
         
         
         Ihan niin kuin tässä keskustelussa on tuotu esille,
            muun muassa edustaja Maijala totesi, tässä itse
            lakipykälässä se jätetään
            tuomioistuimen harkintaan, ei se pykälä ole ehdoton.
            (Ben Zyskowicz: En väittänytkään!)
            Ja sen takia tärkeätä tässä on
            se, että kiduttamalla saadun todisteen hyödyntämiskielto
            tulee nyt lausuttua julki meidän lainsäädännössä.
            Se seuraa jo meitä sitovista kansainvälisistä velvoitteista,
            ja meidän on noudatettava niitä.
         
         
         Sitten laissa säädettäisiin myös
            niin sanotusta itsekriminointisuojasta. Pääperiaate
            siinä on se, että henkilön ei tarvitse
            itse myötävaikuttaa siihen, että hän
            tavallaan myötävaikuttaa syyllisyytensä todistamiseen.
            Se on myös sellainen pääsääntö,
            joka meillä on pitkään ollut vallassa
            tässä maassa.
         
         
         Nyt laissa olisi vielä tämmöinen
            yleinen säännös lainvastaisesti hankitun
            todisteen hyödyntämiskiellosta, ja kuten tämän
            säännöksen sanamuodostakin näkyy,
            lähtökohtana on hyödyntäminen.
            Kuitenkin tämä todiste voidaan jättää hyödyntämättä esimerkiksi,
            jos hankkimistapaan (Ben Zyskowicz: On jätettävä!)
            liittyvä oikeudenloukkauksen vakavuus sitä edellyttää. Esimerkiksi
            vähäiset muotovirheet eivät johda hyödyntämiskieltoon.
            (Ben Zyskowicz: Ei sanota "voi jättää"
            vaan "on jätettävä"!) Tämä tulee sitten
            tuomioistuimen harkittavaksi.
         
         
         Sitten on varmasti hyvä lähtökohta
            myös lähteä siitä, että poliisi
            omassa toiminnassaan noudattaa lakia. Mutta tuomioistuin sitten
            myös päättää, jos siellä on
            sattunut muotovirhe, että minkä merkityksen tuomioistuin
            antaa sille tässä näyttökysymyksessä ja
            hyödynnetäänkö tätä todistetta
            vai eikö.
         
         
         Sitten myös edustaja Kumpula-Natri kysyi näistä talousrikoksista.
            Vallassa on niin kutsuttu ne bis in idem -periaate, joka tarkoittaa
            sitä, että samasta asiasta henkilöä ei
            voida tuomita kahteen kertaan. Tähän ollaan eduskunnassa
            myös etsitty nyt ratkaisuja. Sitä asiaa on myös
            pohdittu muun muassa valtiovarainministeriössä,
            ja minun käsitykseni on se, että tähän
            ollaan nyt myös puututtu. Me emme myöskään
            tässä asiassa voi mennä eri tielle kuin
            mitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on todennut.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Seuraavaksi puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Koetan nyt tästä hallituksen
            esityksestä ensin löytää ne
            positiiviset asiat, ja kieltämättä niitä on
            kaksi loistavaa asiaa siinä, ja tuossa loppupuolella katson
            asioita vähän samalta kantilta kuin edustaja Zyskowicz.
         
         
         Ensinnäkin, mikä on loistavinta tässä hallituksen
            esityksessä, vihdoinkin — siis vihdoinkin — saadaan
            alulle anonyymi todistelu Suomen tasavallassa. Olen tätä asiaa
            jo yli kymmenen vuotta koettanut ajaa siitä syystä,
            että olen nähnyt todistajien pelon ja sen hädän,
            mikä heillä on, kun he joutuvat todistamaan vakavissa
            rikoksissa. Esimerkiksi ihminen, joka näkee ampumatapauksen
            kadulla, missä kaksi liivijengin jäsentä ammuskelevat
            toisiaan, ja tämä todistaja on ihan satunnainen
            ohikulkija: miksi ihmeessä hänen pitäisi
            henkilötietojaan antaa näille liivijengiläisille?
            (Ben Zyskowicz: Se on niiden ihmisoikeus!) Se on aivan käsittämätöntä,
            ja todella, muistan kymmenisen vuotta sitten, kun tätä asiaa
            aktiivisesti aloin ajaa, niin edustaja Zyskowiczin ni- meämät
            ihmisoikeusprofeetathan jyräsivät minut täysin,
            että "se ei kuulu meidän oikeusjärjestelmäämme,
            että kukaan pystyy todistamaan täällä anonyymisti" — joskin
            kummeksuin tätä, koska eihän se tarkoita
            sitä, että syytetyn kyselyoikeus häviäisi,
            vaikka joku anonyymisti todistaisi. Mutta se on loistavaa, että vihdoinkin
            meille saadaan tämä anonyymi todistelu, tätä näköä.
         
         
         Tosin vähän kummeksun tätä,
            että tuo raja on vedetty tuohon kahdeksaan vuotta vankeutta, koska
            siihenhän tulevat todella nämä törkeät
            rikokset, niin kuin tietysti pitääkin olla — törkeät pahoinpitelyt,
            tapot, murhat, törkeä raiskaus, törkeä lapsen
            seksuaalinen hyväksikäyttö ja törkeä huumausainerikos.
            Mutta kun ihmiset pelkäävät jo, kun he
            näkevät pienempiä rikoksia. Otetaan jälleen
            klassinen esimerkki: hyvät ystäväni liivipojat
            tappelevat kadulla, pahoinpitelevät toisiaan nyrkein ja
            ehkä vähän pienillä aseillakin, mutta
            kyse on vain pahoinpitelystä. Se olisi kuitenkin semmoinen
            rikos, joka olisi selvitettävä, etenkin jos siinä vaikka
            on esitetty ampuma-asetta, joskaan ei käytetty, mutta esitetty.
            Tulee ampuma-aserikos, ja sen sivulliset näkevät.
            Ihan käytännön esimerkki: vaikka terassillinen
            ihmisiä, jotka istuvat oluttuopin ääressä,
            kymmeniä ihmisiä näkee tällaisen
            tapahtuman. Heistä kukaan ei uskalla todistaa, tai sanotaan,
            että he eivät oman kertomansa mukaan nähneet
            mitään, kun pelkäävät
            näiden liivipoikien kostoa. Olisiko nyt todella ollut parempi
            niin, että oikeus olisi voinut vapaasti harkita myös
            tämmöisissä niin sanotuissa päivittäisrikoksissa,
            pahoinpitely- ja ampuma-aserikoksissa, sitä, voidaanko
            siinä käyttää anonyymiä todistelua,
            eikä vetää tätä rajaa
            tähän kahdeksaan vuoteen, koska ihmiset pelkäävät — ja
            joissain tapauksissa pelko saattaa olla jopa perusteltua tällaisissa
            pienemmissä rikoksissa.
         
         
         Mutta tämä on hyvä edistysaskel.
            Sitten arvoisa oikeusministeri varmaan seuraavaksi alkaa ajaa anonyymia
            asianomistajaa tiettyihin rikoksiin, koska semmoiseenkin olisi tarvetta.
            Mutta siitä en lähde sen enempää tässä yhteydessä esitelmöimään.
            Tämäkin on jo pitkäaikainen haaveeni,
            mutta ehkä sekin joskus toiste täällä toteutuu.
         
         
         Toinen loistava asia tässä hallituksen esityksessä on
            tämä tallenteiden hyväksikäyttö.
            Se on todella loistavaa, että tämmöisten
            haavoittuvien uhrien, raiskattujen, seksuaalisesti hyväksikäytettyjen
            muun muassa sekä 15—18-vuotiaiden nuorten ja lasten,
            tallenteita, joita poliisikuulustelussa, esitutkinnassa on tehty,
            voidaan käyttää hyväksi oikeudenkäynnissä,
            edellyttäen tietysti, että siellä esitutkinnassa
            myös sillä siinä vaiheessa rikoksesta
            epäillyllä on kyselyoikeus näille ihmisille
            ja että se toteutuu. Kun nimittäin se on ihan
            kauhea tilanne, kun joku raiskattu nainen tai seksuaalisesti hyväksikäytetty
            lapsi kertoo esitutkinnassa suht verekseltään
            ne tuntemukset ja tapahtumat, mitä siinä on tapahtunut — sen
            jälkeen menee puoli vuotta, vuosi, ja sama toistuu oikeudessa:
            hän joutuu jälleen repimään
            ne samat haavat auki, kun hän on todennäköisesti
            pikkasen pystynyt käsittelemään sitä asiaa
            ja ehkä vähän unohtamaankin, mutta ei,
            sitten revitään kaikki haavat auki vielä pahimmillaan
            niin, että syytetyn avustaja epäilee uhrin kertomusta,
            syyllistää hänet ja väheksyy
            häntä, eli päälle tulee vielä syyllisyys.
            Sama saattaa sitten parin kolmen vuoden kuluttua toistua jopa hovioikeudessa,
            eli kolmeen kertaan samat asiat käsitellään. On
            ihan loistavaa, että nyt pystyy parhaimmillaan tallenteen
            perusteella käsittelemään asioita sekä käräjä-
            että hovioikeuksissa, ja toivon, että tähänkin
            tulisi lisää käyttömahdollisuuksia.
            Esimerkiksi jälleen tulee mieleen, että jos on
            joutunut asianomistajaksi, vaikka jonkun rikollisryhmän
            tekemän rikoksen kohteeksi, niin uskaltaako silloin oikeudessa
            todella kertoa niitä asioita? Epäilen, että ei.
            Tämmöisessäkin tilanteessa se tallenne
            olisi loistava juttu.
         
         
         Tältä osin tämä hallituksen
            esitys on loistava ja kannatettava. Mutta sitten mennään
            tähän vähän ikävämpään
            osioon.
         
         
         Valitettavasti meidän oikeusjärjestelmäämme koetetaan
            tunkea ihan vieraita elementtejä. Lakivaliokunnassa on
            parhaillaan käsittelyssä syyteneuvotteluasia,
            johon on otettu tämmöisiä amerikkalaismallisia
            kaupankäyntielementtejä mukaan, ja aineellisen
            totuuden etsintä on unohtunut. Nyt ikävä kyllä tässäkin
            hallituksen esityksessä on pikkasen tämä aineellisen
            totuuden etsiminen hämärtynyt nimenomaan, kun
            puhutaan tästä todisteesta, joka on saatu lainvastaisesti,
            ja se olisi painavista syistä jätettävä hyödyntämättä.
         
         
         No, ihan elävään elämään
            kun mennään, niin ajatellaan, että toki
            näitä todisteita voi moni muukin ja monessa muussa
            vaiheessa hankkia laittomasti, mutta entä poliisi, joka
            toimii heti rikoksen tapahduttua puutteellisilla tiedoilla, tekeepä vaikka
            kotietsinnän — sen hetken tietojen valossa aivan
            oikeilla tiedoilla — johonkin tiettyyn asuntoon? Sieltäpä löytyy
            vaikka ampuma-ase, joka myöhemmin teknisissä tutkimuksissa ilmenee
            murha-aseeksi. Mutta mitäpäs jos jälkeenpäin
            ilmeneekin, että poliisi on mennyt väärin
            perustein sinne asuntoon kotietsinnälle — siis jälkeenpäin
            ilmenee? Alussa heillä oli pakkokeinolain vaatimat "syytä epäillä" -perusteet
            mennä sinne — sinänsä laillinen
            teko, mutta jälkeenpäin se osoittautuu laittomaksi.
            Käy pahimmillaan niin, että tämä ampuma-ase,
            murha-ase, jätetään hyödyntämättä todisteena.
            Minä tiedän, että tässä puhutaan
            painavista syistä, mutta minä pelkään,
            että tässä avataan semmoinen vaaran lähde,
            josta oikeudessa kyllä taistellaan moneen moneen kertaan
            vielä monessa asiassa. Eli tämä on vähän
            kanssa semmoista amerikkalaismallista oikeusjärjestelmää,
            jota meidän tähän hyvään nykyiseen
            oikeusjärjestelmäämme koetetaan väkisin
            syöttää tietyillä joko ihmisoikeusperusteilla
            tai sitten säästöperusteilla, jotka eivät
            minun mielestäni edes pidä paikkaansa.
         
         
         Se on näitä huonoja asioita. Ja etenkin jos
            tähän kotietsintäasiaan mennään,
            niin totta kai, jos joku tekee laittoman kotietsinnän,
            virkamies joutuu siitä vastaamaan, mutta meillähän
            on nyt tullut tässä ihan uusi laki, että ihminen
            voi viedä häneen kohdistetun kotietsinnän
            tuomioistuimen tutkittavaksi ja päätettäväksi.
            Sehän on hyvä oikeussuojakeino, ja siinähän
            on muutamia tapauksia, joissa oikeus on todennut, että kotietsintä on ollut
            laiton, ja uhri on saanut korvauksia. Tämä on
            loistava systeemi, niin että siinä mielessä olen vähän
            kyllä skeptinen tämän suhteen, että tässä avataan
            vaaran lähde tähän todisteiden hyödyntämiseen.
            Mitä tuossa esitettiin näistä kotietsinnöistä,
            niin ei tässä semmoista "tarkoitus pyhittää keinot" -ideaa
            missään tapauksessa viranomaisilla ole, sen tiedän.
            Poliisi ja muut viranomaiset tekevät lukuisia ja lukuisia
            kotietsintöjä vuosittain, ja niistä muutamista
            todetaan, että ne ovat laittomia, ja useimmiten niissäkin
            on käynyt ihan inhimillinen virhe tai on toimittu väärän tiedon
            valossa.
         
         
         Mutta niitä, jotka olivat näistä kotietsinnöistä ja
            niiden määrästä huolissaan tässä,
            voin lohduttaa sillä, että niiden määrä kyllä tulee
            varmuudella vähenemään, on jo vähentynyt,
            koska poliiseja ei enää ole niitä kotietsintöjä suorittamaan tuolla
            kentällä, vaan määrä vähenee,
            ja kotietsintöjen määrä vähenee
            sitä kautta, etenkin kun muotomääräykset
            on nykyisin tehty niin vaikeiksi, että kotietsintä on
            todella todella työläs suorittaa ja vaatii paljon
            resursseja.
         
         
         Mutta lähtökohtaisesti hallituksen esitys
            on hyvä — kannatan sitä suurimmilta osin.
         
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On pari sellaista isompaa asiaa, jotka ovat
            olleet pitempään sisäministeriön
            ja oikeusministeriön välisessä valmistelussa.
            Ongelmana lähinnä sisäministeriön
            puolella on, että oikeusministeriö ei ole niissä edennyt,
            ja ne olivat jo 2003—2007 omalla sisäministerikaudellani
            vakavien rikosten suunnittelun kriminalisoinnin puute ja sitten anonyymi,
            nimetön, todistamismahdollisuus.
         
         
         Näistä molemmista asioista varmaan on moni poliisi
            laitoksillaankin huolta kantanut, mutta erittäin voimakkaasti
            on annettava tunnustus poliisiylijohtaja Markku Salmiselle, joka
            piti näitä asioita sisäministeriössä esillä.
            Me saimme oikeusministeriön kanssa yhteisen työryhmänkin, mutta
            täytyy sanoa, että se oli kyllä kuin
            Iisakinkirkon rakennustyömaata sen OM:n työryhmän eteneminen:
            eivät nämä anonyymit todistamiset, edes
            vakavien rikosten valmistelun kriminalisoinnit tahtoneet edetä.
         
         
         Ensinnäkin tästä vakavien rikosten
            valmistelun kriminalisoinnistahan nyt onneksi päästiin eteenpäin
            niin, että nykyisen hallituksemme hallitusohjelmaan Säätytalossa
            tämä kirjattiin, ja tämä asia
            on nyt sitten siltä osin edennyt. Olihan se aika uskomatonta,
            että Suomessa siis vielä tämän
            hallituksen aloittaessa oli tilanne, jolloinka kuka tahansa saattoi
            tilata Virosta tai mistä tahansa palkkamurhaajan ja jos
            siitä jäi kiinni, niin hups, kävi vähän
            nolosti, anteeksi nyt vaan, mutta sitten jos onnistui, niin kyllä poliisit
            lähtivät tutkimaan. Olihan se aika erikoinen tämä meidän
            lähestymistapamme.
         
         
         Sama oli myöskin 2003 vielä, että vakavien terroristitekojen
            suunnittelu Suomessa oli ihan laillista hommaa, eli Suomihan oli
            myöskin tämmöinen terroristien hyvä lepomaa,
            elikkä täällä saattoivat ihan
            hyvin kansainväliset terroristit ilman mitään
            kansainvälisiä paineita levähtää.
            Siihenhän tehtiin sitten Madridin ja Lontoon terrori-iskujen
            jälkeen lainsäädäntötiukennukset.
         
         
         On siis tärkeää, että tässä nyt
            esillä olevassa asiassa edetään. Tässä on
            ensinnäkin kysymys juuri kovan, järjestäytyneen,
            väkivaltaisen rikollisuuden etulinjassa toimivien ihmisten — näiden
            poliisien, turvallisuusviranomaisten ja heidän omaistensa — suojelemisesta.
            Kun heidät pannaan meidän kaikkien puolesta etulinjaan äärettömän
            kovaa, piittaamatonta rikollisuutta torjumaan, niin kyllä yhteiskunnalla
            on vastuu ja velvollisuus myös suojella heitä ja
            heidän läheisiänsä.
         
         
         Sitten on toinen asia ilman muuta tämä todistajakysymys,
            johon edustaja Tolvanen viittasi. Tämä on sitten
            se toinen puoli, että ihmiset eivät voi luottaa
            välttämättä, että viranomainen
            suojelee riittävästi. Silloin nousee tietysti
            myöskin tämä oikeuden näkökohta
            esille.
         
         
         Kun tutustui moniinkin tapauksiin, joissa peitepoliisi oli tehnyt
            vakavan rikoksen selvitystyötä vuoden kahden jänteellä,
            täysin sitoutuen siihen tehtävään
            ja koskaan siitä irti pääsemättä, niin
            olisi aika uskomatonta, jos me emme vihdoin nyt varmista myös
            näiden henkilöiden osalta paremmin heidän
            turvallisuuttaan. Tässä on nyt vain sitten se
            huono puoli, että tämä vakavien rikosten
            ja ylipäänsä tämän
            anonyymin suojelun kynnys, johon täällä on
            jo viitattu, vaikuttaa kieltämättä aika
            korkealta, siis kahdeksan vuotta. Tässä suhteessa
            viittaan nyt sitten seuraajani, sisäministerinä seuraajani,
            silloisen ministeri Holmlundin nykyiseen lakivaliokunnan puheenjohtajan
            työhön. Lakivaliokunnalla täytyy olla oikeus
            mutta myös velvollisuus vielä oikeusministeriön
            kanssa käydä läpi myös näitä soveltamiseen
            liittyviä kysymyksiä, kun vihdoinkin saadaan nyt
            ylipäänsä tämä sisäministeriön
            pitkään, yli hallituskausien, ajama asia tänne
            pöydälle. Nyt tätä ei pidä sutena
            laskea pois vaan ottaa tässä esille tulleet epäkohdat
            kiinni ja tehdä tästä vihdoin sellainen
            asia, että sisäisen turvallisuuden ja kansainvälisen
            turvallisuuden osalta saadaan oikea askel otettua.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Rajamäen
            kanssa siitä, että tästä laista
            ei saa tehdä sutta, ja olisin arvoisalta oikeusministeriltä kysynyt
            semmoisista asioista, mitä tässä nyt
            on korjattavissa. Kun tässä mainitaan, että tuomioistuin
            ei saa hyödyntää todistetta, joka on
            saatu kiduttamalla, tässä myös mainitaan
            näin, että hyödyntämiskielto
            koskee myös todistetta, joka on hankittu pakkokeinon käyttämisen
            uhalla tai muutoin vastoin tahtoa. Käytännössähän
            tämä tarkoittaa sitä, että jos
            on edes kiduttamisen uhka tai tämmöisen väkivallan
            uhka, sitä todistetta ei saa käyttää.
         
         
         Olisin kysynyt ministeriltä tämmöisestä ihan elävästä elämästä olevasta
            esimerkistä, minkä tiedän, että kun
            poliisi ei saanut selvitettyä yhden lapsen raiskausta,
            läheiset olivat käyttäneet hyväksi
            ystäviään, jotka sattuivat olemaan liiviystäviä,
            ja sitten he saivat näiden avulla selville tämän
            rikoksentekijän. Mutta se ikävä kyllä johti siihen,
            että joku menetti sormensa. Jos tämmöinen
            vastaavanlainen tapaus tulee, että löytyy vaikka
            joku todistusaineisto tämmöisen (Puhemies koputtaa)
            toisen kuin poliisin tekemän pahoinpitelyn seurauksena,
            eikö sitä todistusaineistoa saa enää käyttää oikeudessa
            silloin, jos on vakava rikos kysymyksessä?
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Sitten puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä uudistus,
            ja on helppo yhtyä edustajien Zyskowicz ja Tolvanen puheenvuoroihin,
            muun muassa tähän todisteiden käyttöön ja
            käyttämättä jättämiseen,
            niitä en lähde tässä puheenvuorossani
            toistamaan.
         
         
         Olen itse myös sitä mieltä, että on
            hyvä, että kiinnitetään aiempaa
            suurempaa huomiota todistajiin erilaisissa tilanteissa. Anonyymi
            todistaminen on asia, joka on ollut pitkään esillä,
            ja oikeastaan omassa puheenvuorossani haluaisin päähuomion
            kiinnittää siihen, että tämä anonyymi todistaminen
            on rajattu ainoastaan kahdeksaan vuoteen, eli minimituomio on vähintään
            kahdeksan vuotta. Se pitää sisällään
            siis tapot, murhat, törkeät huumausainerikokset
            ja seksuaalirikosten törkeät tekomuodot, mutta
            sen sijaan esimerkiksi raiskauksen taikka hyväksikäyttöjen
            perustekomuodot, joita en perusperiaatteiltaankaan oikein ymmärrä,
            jäävät tämän anonyymin
            todistamisen ulkopuolelle.
         
         
         Lisäksi tässä uudistuksessa on vaade
            vakavasta uhkasta. Niin kuin edustaja Tolvanen totesi, pienempiäkin
            rikoksia ihmiset pelkäävät, ja mikä sitten
            on vakava uhka? Tarvitseeko olla hengenvaara tai pelätä jotain
            tämäntyyppistä? Toteutuuko se tämäntyyppisissä tilanteissa,
            joita edustaja Tolvanen esille toi, eli jos näkee kadulla
            ampumatapauksen, toteutuuko siinä automaattisesti vakava
            uhka? En tiedä sitä, ja se olisi mielenkiintoista
            kuulla. Mutta erilaiset rikokset voivat aiheuttaa pelkoa myös
            perhepiirissä, lähipiirissä, tai vakava
            uhka voi minun mielestäni olla jokin muunkinlainen uhka,
            joka saattaa tästä todistamisesta seurata, ja
            tätä minun mielestäni on syytä ehkä hieman
            pohtia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että myös
            videokertomus, videotodistaminen tulee tässä käyttöönotetuksi.
            On erittäin tärkeää, että rikoksen
            uhrin ei tarvitse silmästä silmään kaikissa
            tapauksissa kohdata rikoksentekijää. Esimerkiksi
            raiskaustapauksissa meidän oikeudenkäynnit venyvät
            liian pitkiksi, ja jos sellaisesta rikoksesta koskaan voi parantua
            ja selvitä täydellisesti, oikeudenkäynti
            repii usein ne haavat auki, ja minun mielestäni on inhimillistä,
            että varsinkin tällaisissa tapauksissa sallitaan
            myös videokertomus oikeuden todistajamateriaalina.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että huomiota
            kiinnitetään nyt rikoksen uhrin oikeuksiin. Aika
            usein täällä eduskunnassa tuodaan käsittelyyn
            lakiesityksiä, joissa päähuomio on rikoksentekijöiden
            erilaisissa oikeuksissa, niin kuin seuraavassakin asiassa, jossa
            muun muassa Skype-yhteyden taikka puhelimen, internetin ja sähköpostin
            käyttäminen sallitaan vangeille. Ymmärrän
            sen vankien Skype-nettiyhteyden käyttämisen sellaisessa
            tilanteessa, että vangilla on lapsi, joka asuu kaukana.
            Tämäntyyppisessä yhteydenpidossa minun
            mielestäni voidaan nykytekniikkaa käyttää,
            mutta muuten tuntuu, että tuossa seuraavassakin asiassa
            aika paljon keskitytään siihen, että vankien
            asema vain paranee, ja unohdetaan lähes kaikissa tilanteissa
            rikoksen uhrin asema, jo yksinomaan vaikkapa siinä, että yksinäisyysrangaistusten
            pituus rajataan 14 vuorokaudesta maksimissaan 10 vuorokauteen. No, myönteistä on
            se, että sentään tarkkailuhaalarin käyttö jatkossa
            on sallittua taikka että vanginvartijoillekin sallitaan
            työympäristö, jossa savua ei tarvitse
            koko ajan hengittää keuhkoihinsa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän siis myönteisenä sitä,
            että nyt mahdollistetaan tämä anonyymi
            todistaminen. Sellainen asia, jota minun mielestäni näissä samoissa
            uudistuksissa pitäisi esillä edelleen pitää,
            on ensikertalaisuuskysymys. Minun mielestäni on käsittämätöntä,
            että me elämme maassa, jossa voi raiskata kolmen
            vuoden välein ensi kertaa.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti keskityn tähän
            todistajan anonyymiin kuulemiseen. Minun mielestäni se
            on erinomainen uudistus, niin kuin täällä moneen
            kertaan sitä on toki jo todisteltukin.
         
         
         Muun muassa sen takia se on hyvä uudistus, että järjestäytyneessä rikollisuudessa,
            joka on jo kauan aikaa sitten rantautunut Suomeen, on erittäin
            raakoja menettelytapoja sitten niitä kohtaan, jotka lähtisivät
            todistamaan rikollisjärjestön jäsenen
            tekemää rikosta. Kyllä se monta kertaa
            sitten on jäänyt todistamatta, ja näin
            myöskään niitä konnia, rosvoja
            ei ole saatu telkien taakse vastaamaan näistä teoistaan.
         
         
         Minun mielestäni tämä on kohtuullisen
            tasapainoinen lakiesitys kaiken kaikkiaan. Toisaalta on myöskin
            hyvä, että näistä ihmisoikeuksista
            ja uhrin oikeuksista nyt puhutaan ja puhutaan myöskin sitten
            kovallakin äänellä siitä, millä tavalla
            niitä todisteita ei saa etsiä. Ja kyllähän
            se laillisuuspohja pitää aina olla, että on
            ensiarvoisen tärkeätä, että lakia
            noudatetaan.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia,
            että tämä oikeudenkäymiskaaren
            17 luku todistamisesta nyt päivitetään
            ajan tasalle, sillä monta asiaa yhteiskunnassa on muuttunut
            ja kehittynyt eteenpäin. Minun mielestäni paras
            esimerkki näistä päivitysasioista on
            tämä nykyinen 20 §, uusi 17 §,
            joka kertoo juuri näistä avopuolisoista ja vastaavissa
            parisuhteissa olevista henkilöistä ja joka päivitetään
            lyhyeksi ja ytimekkääksi tämän
            hetken tilanteen mukaiseksi pykäläksi.
         
         
         Tässä laissa on kokonaisuudessaankin hyvin paljon
            erilaisia yksittäisiä kohtia. Tätä lakitekstiä on
            kokonaisuudessaan muokattu aika paljon, sinänsä hyvä.
            Suurin osa näistä kohdista on sellaisia, jotka
            minä myöskin hyväksyn ja joita minä kannatan.
            Ihan mielenkiintoista on, kun lakivaliokunta alkaa tätä käsittelemään
            ja on näitä asiantuntijoita, että mitä mieltä he
            ovat sitten eri kohdissa näistä asioista. Esimerkiksi
            tässä 13 §:ssä käsitellään
            tarkemmin oikeudenkäyntiasiamiehen tai -avustajan
            tai tulkin käyttämistä. Mutta myös
            se kohta, miten ja missä tilanteessa voidaan käyttää hyväksi
            muiden henkilöiden todistusta, jotka osallistuvat tavalla
            tai toisella tämän rikollisen avustamiseen, on
            varmasti semmoinen asia, mistä keskustellaan ja mietitään,
            pitäisikö näitä sanamuotoja
            muokata: ketkä ovat ne henkilöt, joitten oikeusturvaa
            tulee suojata tässä tilanteessa, jotta päästäisiin
            parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen rikoksen selvittämiseksi? Ja
            juuri niin kuin tässä on aikaisemmin jo tullut esille:
            onko tämä kuusi vuotta vankeutta oikea kohta siinä,
            että "josta säädetty ankarin rangaistus
            on vähintään kuusi vuotta vankeutta"?
            Onko se liian törkeä rikos? Olisiko sitten todellakin
            aiheellista, että pienemmästäkin rikoksesta
            voisi henkilö olla, esimerkiksi tämä anonyymi
            todistaja, suojattuna? Ja mitä tulee tähän
            anonyymiin todistajaan, tähän 21 §:ään,
            niin minusta on erittäin hyvä asia, että todistajan
            kuuleminen ilman henkilöllisyyttä on nyt otettu
            tässä matkaan. Mutta voisiko se olla pienemmässäkin
            rikoksessa? Täytyisi ihan miettiä tarkemmin tätä asiaa.
         
         
         Sitten tämä jo aikaisemmin edustaja Zyskowiczin
            voimakkaasti esille tuoma kohta tästä 25 §:n
            3 momentista, että "tuomioistuimen on jätettävä hyödyntämättä lainvastaisesti
            hankittu todiste myös, jos siihen on painavat syyt". Minusta on
            hyvä, että tämä asia on nyt
            säädetty laissa, että missä tilanteessa
            saadaan tätä laittomasti saatua todistetta käyttää hyväksi
            ja missä vaiheessa sitä ei voida käyttää hyväksi.
            Aikaisemmin tätä asiaa ei ole määritelty
            laissa, meillä on myös jonkun verran oikeuskäytäntöä asiasta
            olemassa, että missä tilanteessa näitä asioita
            voidaan ottaa käyttöön, elikkä todisteluista,
            mitkä on saatu laittomalla tavalla. Mutta laittomasti saadun
            todisteen kohdalla näyttää siltä,
            että maalaisjärjen käyttö on
            jatkossa sallittua.
         
         
         Tuomioistuimille annetaan nyt todella hyvät mahdollisuudet
            miettiä järkevästi, mikä on
            sallittua ja mikä ei ole sitten sallittua todistamisessa. Elikkä en
            usko, että ihan pienillä asioilla, niin kuin edustaja
            Zyskowicz sanoi, tullaan kaatamaan sitä todistelua, vaan
            niitä voidaan käyttää. Kyllä minä ainakin
            uskon tuomioistuimen kehittymiseen ja siihen, että siellä on
            järjenkäyttö sallittua ja mahdollista.
            Toivottavasti sitten nämä oikeustapaukset tulevat
            näyttämään sen, että voimme
            käyttää järkeviä todisteita
            hyväksi, vaikka siellä muotovirheitä onkin
            sattunut, sillä meillä ihmisillä tapahtuu
            jatkuvasti muotovirheitä, vaikka oikeaan tilanteeseen pyrimmekin.
         
         
         Sitten lopuksi vielä haluan ottaa esille tämän amerikkalaistumisen,
            mitä myöskin tänään
            jo aikaisemmin salissa on tuotu esille. Minä todella toivon,
            että me suomalaisessa oikeudenkäymiskaaressa ja
            oikeudenkäymistoiminnassa pysyisimme suomalaisuudessa.
            Meillä on hyvä ja toimiva oikeudenkäyntimalli,
            ei mennä liikaa amerikkalaiseen show-tyyliseen malliin.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Arvoisat salissa jäljellä olevat
            kansanedustajat! Sanoin tältä samalta paikalta
            muistaakseni käsiteltäessä törkeiden
            rikosten valmistelun kriminalisointia, jota siis hallitus ja nykyinen
            oikeusministeri esittivät, että tuntuu siltä,
            että tuuli kriminaalipolitiikassa on kääntynyt,
            kääntynyt siis oikeaan, parempaan suuntaan, juuri
            niin, että ei ajatella vain rikollisen oikeuksia vaan myös uhrin
            oikeuksia ja ennen kaikkea myös rikoksen selvittämisen
            intressiä. Näin ollen edellinen puheenvuoroni,
            jossa keskityin tämän laajan esityksen yhteen
            kohtaan, joka mielestäni on hyvin ongelmallinen, eli tähän
            hyödyntämiskieltoon, ei antanut reilua kuvaa siitä,
            miten ministeri Henriksson on toiminut, eli minun mielestäni
            ministeri Henriksson on toiminut näissä kriminaalipoliittisissa
            asioissa hyvin, eikä tämä puheenvuoroni
            myöskään ollut kirjoitettu jo edellisen
            oikeusministerin aikana. Kyllä se tähän
            tilanteeseen oli kirjoitettu.
         
         
         Haluankin näin ollen täydentää puheenvuoroani
            toteamalla, että tässä esityksessä,
            kuten esimerkiksi edustaja Tolvanen toi hyvin esiin, on paljon positiivisia,
            tärkeitä asioita, joista itse mainitsin jo tämän
            anonyymin todistelun, jonka alaa olisin laajentamassa tästä hallituksen
            esittämästä mutta josta esimerkiksi edustaja
            Tolvanen aivan oikein ja perusteellisesti toi esiin esimerkiksi
            seksuaalirikosten uhrien aseman parantamisen näiden videotallenteiden
            myötä. Eli olen edelleen sitä mieltä,
            että esimerkiksi edellisen oikeusministerin aikana tuskin
            olisi täällä törkeiden rikosten
            valmistelun kriminalisointia, tuskin olisi tätä anonyymiä todistelua
            ja tuskin olisi seuraavassa päiväjärjestyksen
            kohdassa tätä tarkkailuhaalarien sallimista, mihin
            palaamme kohta erikseen.
         
         
         Kaiken tämän sanottuani ja arvostaen ministeri
            Henrikssonin työtä edelleen kyseenalaistan tätä hyödyntämiskiellon
            säätämistä ja nimenomaan tätä 3
            momenttia, en sitä 1 momenttia, joka koskee kidutusta,
            en sitä 2 momenttia, joka koskee tätä itsekriminointisuojaa,
            vaan tätä 3 momenttia. Ministeri sanoi puheenvuorossaan, että tässä on
            meillä lainsäädännössä aukko
            ja jotain oli tehtävä. Ei ollut, ei ollut pakko
            tehdä yhtään mitään
            tältä osin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin,
            joka ei ole minun erityisesti, korkeasti kunnioittamani paikka ja
            joka vaihtelee tuomioitaan jatkuvasti ja niin edelleen, ei edellytä,
            niin kuin tästä esityksestä käy
            ilmi, että tältä osin jotain säädettäisiin.
            Ei ole myöskään oikeustilassamme jotain
            sellaista suurta hämminkiä tai suurta härdelliä,
            joka olisi edellyttänyt tästä säätämistä.
         
         
         Vanha, nykyinen oikeustila, jossa tuomioistuin itse arvioi vapaasti
            esitettyjen todisteiden käyttökelpoisuuden ja
            painoarvon, on mielestäni hyvä suomalainen perinne
            ja tapa, ollut vuodesta 1949 voimassa, ja minun mielestäni
            sen varassa erinomaisesti pärjättäisiin
            edelleen. Nyt, kun me olemme ottaneet tämän amerikkalaisen
            ajattelun ja, sanotaan nyt sitten vaikka, moderneimman ihmis- ja
            perusoikeusajattelun mukaisen säädöksen
            tänne — moderneimmassa perus- ja ihmisoikeusajattelussa
            siis kyse on ennen kaikkea roistojen oikeuksien korostamisesta yli
            kaiken — sitten aiheutetaan käytännössä monenlaisia
            tilanteita, joissa aina tullaan vetoamaan sitten tähän
            ja aiheutetaan lisää ongelmia päivänselvissäkin
            jutuissa.
         
         
         Eivätkä nämä tulkinnat ole
            kovin yksiselitteisiä. Täältä sivulta
            93 luen: "Varsin moitittavana voidaan pitää todisteen
            hankkimista rikoksella." Siis laittomia todisteita jos on hankittu,
            tuomioistuin joutuu miettimään, voidaanko niitä käyttää, mutta
            jos ne on hankittu rikoksella, niin se on varsin moitittavaa. Erityisesti
            näin on asian laita, kun on ryhdytty tahalliseen rikokseen
            todisteen saamiseksi.
         
         
         No, sitten erikseen sanotaan viereisellä palstalla:
            "Todisteen hyödynnettävyyttä saattaisi puoltaa
            tutkittavan rikoksen laatu yleistä turvallisuutta vakavasti
            vaarantavana tai erittäin syvästi keskeisimpiin
            perusoikeuksiin kajoavana tekona." Luen näin, että jos
            on vaikka joku murhattu, mikä kajoaa erittäin
            syvästi keskeiseen perusoikeuteen eli oikeuteen elämään,
            niin silloin tähän liittyvää todistetta,
            vaikkapa sitä savuavaa asetta, vaikka se olisi saatu laittomasti,
            voidaan hyödyntää siinä todistelussa.
         
         
         Mutta otetaan esimerkki ihan elävästä elämästä.
            On kyse rikoksesta, joka ei kajoa vakavasti, syvästi keskeisimpiin
            perusoikeuksiin, eli suuresta talousrikoksesta. Miljoonilla huijataan
            suomalaisten veronmaksajien rahoja sijoittamalla niitä veroparatiiseihin,
            jättämällä verot maksamatta.
            Ei ole kyse siis syvästi yksilön perusoikeuksiin
            kajoavasta rikoksesta, kuten murhasta, raiskauksesta ja niin edelleen.
            Sitten luetaan täältä esityksen perusteluista:
            "Varsin moitittavana voidaan pitää todisteen hankkimista
            rikoksella. Erityisesti näin on, kun on ryhdytty tahalliseen rikokseen
            todisteen saamiseksi." Pankkivirkailija Liechtensteinissa ryhtyy
            tahalliseen rikokseen todisteen saamiseksi, kun hän työnantajaltaan varastaa
            luetteloita törkeisiin veropetoksiin syyllistyneistä rikollisista.
            Se rikos ei kajoa keskeisimpiin perusoikeuksiin, kun viedään
            valtiolta eikä viedä minulta tai ministeri Henrikssonilta rahaa,
            vaikka meiltä kaikilta viedään. Mikä on ministerin
            tulkinta? Saako oikeus hyödyntää tällaista
            todistetta, jonka on siis pankkivirkailija Liechtensteinissa, Sveitsissä,
            Luxemburgissa — näitä on käytännössä ollut — luovuttanut
            vaikkapa Saksan tiedustelulle ja jonka tämä on
            sitä kautta luovuttanut edelleen suomalaisille poliiseille?
         
         
         Kyse on siis moitittavalla teolla, rikoksella, tahallisella
            rikoksella hankitusta todisteesta, ja kyse on tilanteesta, jossa
            rikos ei ole sellainen, että se kajoaisi, niin kuin täällä sanotaan,
            "erittäin syvästi keskeisimpiin perusoikeuksiin".
            Jos käytännöksi tulee se, että kun
            on tahallisella rikoksella, pankkivirkailijan tahallisella rikoksella,
            hankittu vaikkapa Sveitsistä tai Liechtensteinista näitä todisteita
            ja että tämän takia näitä ei voida
            käyttää, niin sanon, että otetaan
            isot harppaukset taaksepäin taistelussa harmaata taloutta, talousrikollisuutta
            ja suurimittaista veronkiertoa vastaan. Haluan kuulla ministerin
            tulkinnan ja haluan, että vaikkapa lakivaliokunta, joka
            joutuu tätä asiaa käsittelemään — jos
            ei se koko tätä pykälän momenttia
            hylkää, mikä minun mielestäni voisi
            olla perusteltua ja selkeintä — esimerkiksi sanoisi,
            että tämmöisissä tilanteissa
            tällaista todistetta pitää voida hyödyntää.
            Toivon, että tässä ei mennä reippaasti
            askelia taaksepäin.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
      
      
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhdyn edustaja Zyskowiczin kysymyksiin ministerille ja
            haluan vielä hiukan avata tätä ajatusta,
            minkä tuossa äsken lyhyessä puheenvuorossani
            yritin esittää.
         
         
         Elikkä jos todiste on hankittu rikoksella, niin tuomioistuin
            harkintansa mukaan päättää,
            voidaanko sitä käyttää todisteena
            vai ei. Näin sen ymmärsin. Mutta jos todiste hankitaan
            pakkokeinon käyttämisen uhalla eikä välttämättä edes
            kiduttamalla, niin silloin täällä sivulla
            222 hallituksen esityksessä puhutaan, että tuomioistuin
            ei saa hyödyntää tätä todistetta
            lainkaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässähän on iso
            ero myös, onko se uhka vai onko se tehty kidutusteko. Tässäkin
            mielestäni on jo iso ero. Mutta kuten aikaisemmin sanoin,
            on olemassa eläviä esimerkkejä siitä,
            eikä ihan hypoteettisiakaan tarvitse olla, että tapahtuu
            tämmöinen törkeä rikos vaikka oman
            perhekunnan jäsentä kohtaan ja tavalla tai toisella
            se tekijä saadaan siitä vastuuseen, ei laillisia
            keinoja käyttäen vaan uhkaa käyttämällä tai väkivaltaa
            käyttämällä jonkun toimesta,
            ja jos sitten sattuisi löytymään vaikka
            videotallenne tältä tekijältä,
            niin tarkoittaako tämä laki nyt sitä, että sitä missään
            tapauksessa ei saa tuomioistuin käyttää hyväkseen,
            koska joku muu, kolmas osapuoli, on väkivaltaa käyttänyt
            todistusaineiston hankkimiseksi eikä poliisi? Tämän
            haluaisin ministeriltä kuulla, onko tämä laki
            näin rajaava tällaisessa tapauksessa.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia, minkä haluaisin
            vielä tietää: Täällä lakiesityksessä sanotaan
            näin, että anonyymi todistelu tulisi kysymykseen
            silloin, jos syyte koskee rikosta, josta säädetty
            ankarin rangaistus on vähintään kahdeksan
            vuotta vankeutta. Lisäksi tätä anonyymiä todistelua
            voidaan käyttää henkirikoksissa ja muissa
            törkeissä pahoinpitelyrikoksissa tai törkeässä ryöstössä,
            törkeässä huumausainerikoksessa ja törkeää ihmiskauppaa
            koskevissa jutuissa. Lisäksi täällä on
            mainittu, että ihmiskauppaa ja törkeää paritusta
            koskevissa jutuissa voidaan käyttää anonyymiä todistelua,
            kunhan rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
            on kuusi vuotta.
         
         
         No, nyt kun me tiedämme, että esimerkiksi törkeän
            kiristyksen enimmäisrangaistus tietääkseni
            on neljä vuotta, niin tämmöisiä törkeitä kiristysrikoksia
            nyt Suomessa sattuu pullahtamaan enemmän ja enemmän
            esille, ja ongelma poliisille on se, että eivät
            he saa niitä asioita tuotua kovin suuressa määrin
            tuomioistuimen käsiteltäväksi, koska
            ihmiset eivät uskalla todistaa. Eikö näin
            ole? Näissä tapauksissa nytten, kun törkeästä kiristyksestä ei
            tule kuin se neljä vuotta vankeutta, jos siitä tuomitaan,
            tämmöisellä henkilöllä ei
            ole mitään mahdollisuutta saada tätä anonyymiä todistajansuojelua
            tämän hallituksen esityksen mukaan. Onko näin?
            Siinä mielessä jos jätetään
            selkeästi tämmöinen liivin mentävä porsaanreikä lainsäädäntöön,
            niin kyllä se pitäisi tukkia. Aivan samoin tänään
            aikaisemmin edustaja Heinonen mainitsi siitä, että raiskaustapauksissa
            olisi inhimillistä antaa mahdollisuus uhrille todistaa
            myös anonyymisti, jos hän sitä haluaa. Raiskaustapauksessa
            se ei ole mahdollista, koska se enimmäisrangaistus on kuusi
            vuotta. Se ei tullut tässä luettelossa mainittua,
            mikä tässä hallituksen esityksessä oli,
            koska ankarin rangaistus pitäisi olla kahdeksan vuotta.
            Oliko se näin tulkittavissa?
         
         
         Siinä mielessä, arvoisa puhemies, tämä on hyvä askel
            oikeaan suuntaan, että saadaan tuomioistuimiin lisää väljyyttä ja
            välineitä, mutta toivoisin, että tällaiset
            pienet lapsukset vielä korjattaisiin tässä ennen
            lain voimaantuloa. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan aluksi kiittää ministeriä, hän
            on tehnyt loistavaa työtä tässä vuosien
            mittaan parantaen nimenomaan rikoksen uhrin asemaa monin lainsäädäntöhankkein
            sekä määrärahoin. Se on ihan
            loistavaa, ja tämäkin hallituksen esitys on suurilta
            osin ihan loistava.
         
         
         Otan kuitenkin nyt tässä esille jälleen
            tämän vaaran lähteen avaamisen, mistä puhuin.
            Ei tarvitse edes mennä ulkomaille tässä todisteiden hyödyntämiskiellossa,
            otetaanpa ihan arkielämästä tapaus: On
            joku virkamies, joka näkee, että hänen
            virastossaan vaikkapa esimiehet syyllistyvät väärinkäytöksiin,
            joko moraalisiin väärinkäytöksiin
            tai jopa rikoksiin. Mitäpä kun tällä virkamiehellä on
            hallussaan joku asiakirja, jossa on todisteet siitä, että vaikka
            hänen esimiehensä ovat syyllistyneet rikokseen?
            No, mitäs kun tämä virkamies luovuttaa
            joko sen asiakirjan tai kopion siitä, korkeintaan siltä osin
            näpistys tai ei sitäkään, mutta
            ainakin virkasalaisuuden rikkominen tapahtuu siinä vaiheessa?
            (Ben Zyskowicz: Tahallinen!) — Siis tahallinen rikos. — Hän
            luovuttaa jollekin tiedotusvälineelle tämän
            asiakirjan ja rikkoo virkasalaisuuttaan, ja mitäpä sitten, kun
            tämän tiedotusvälineen vaikka lehtijutun
            perusteella käynnistetäänkin esitutkinta
            ja asia menee poliisitutkinnan, syyteharkinnan jälkeen
            oikeuteen? No, tämä asiakirja, josta tämä tutkinta on
            käynnistynyt ja prosessi on käynnistynyt, on hankittu
            rikoksella. Mitäpä sitten? Vesittyykö koko
            juttu sillä, että tämä todiste
            on hankittu rikoksella, niin kuin tämän esityksen
            mukaan pahimmillaan käy? Voi olla, että oikeus
            käyttää toisenkinlaista harkintaa, mutta
            voi olla että ei. Eli olen edelleen sitä mieltä,
            että tältä osin avataan vaaran lähde
            ja mennään tämmöiseen amerikkalaismalliseen
            lainsäädäntöön, jota
            minäkään en todellakaan tähän
            Suomen tasavaltaan toivo. Meillä on lähtökohtaisesti
            ihan hyvä prosessi. Tämä oli näistä vaaran
            lähteistä, mistä tässä jo moneen
            kertaan puhuin.
         
         
         Sitten haluaisin vastauksen muutamaan asiaan:
         
         Tämä anonyymi todistelu on loistava juttu vihdoinkin,
            ja sehän on yksi palanen, osanen tästä todistajansuojeluohjelmasta
            tai tämmöisestä laajemmasta hankkeesta.
            Ikävä kyllä en osaa nyt sanoa, onko Suomi
            enää EU:n ainoa valtio, mutta se on ainakin läntisen
            Euroopan ainoa valtio, jossa ei ole niin sanottua todistajansuojeluohjelmaa,
            ja totta kai tämä anonyymi todistelu on yksi palanen
            siitä, mutta missä vaiheessa tämä todistajansuojeluohjelma
            tai -lainsäädäntö muilta
            osin on, onko tulossa lisää lakihankkeita tähän
            liittyen? Ainakin minä toivon, että niitä vielä tulisi, koska
            todistajan asema ei vieläkään ole hyvä,
            puhumattakaan siitä, että kun todistajansuojeluohjelmaanhan
            pääsevät myös rikosten uhrit,
            heidänkään asemansa ei ole vielä hyvässä kunnossa.
         
         
         Sitten tuossa äsken mainitsin tämän
            anonyymin todistelun lisäksi tämmöisen
            anonyymin asianomistajan ja otan sen nyt täällä esille
            jälleen kerran. Jälleen ihan elävästä elämästä:
            Tapahtuu tuossa kadulla raiskaus tai törkeä raiskaus,
            niin sanottu puskaraiskaus eli uhri ja tekijä eivät
            tunne toisiaan entuudestaan. No, sitten poliisi selvittää asian,
            tekijä selviää, ja hän joutuu
            syytteeseen. Ihmettelen, miksi ihmeessä tämän
            uhrin henkilötiedot, ei kylläkään
            osoitetietoja mutta nimi, pitää ilmoittaa tälle
            rikoksen tekijälle, joka sitten tuomitaan vaikka törkeästä raiskauksesta. Miksi
            ihmeessä? Se ei paranna sen uhrin oikeusturvaa millään
            tavalla. Päinvastoin, hän saattaa joutua tämän
            rikoksentekijän vainoamisen kohteeksi vuosikausiksi. Näin
            on tapahtunut. (Mika Niikko: Näin on!) Miksi ihmeessä pitää paljastaa se
            uhrin nimi?
         
         
         Ihan samalla tavalla tämä rikoksen uhri, asianomistaja
            voisi tulla jopa sinne oikeuteen tai sitten antaa tallenteen välityksellä tämän
            todistelun. Totta kai hänen henkilötietonsa olisivat
            tuomioistuimen tiedossa ja syyttäjän tiedossa,
            mutta miksi se nimi, jolla saa helposti selvitettyä osoitetiedot,
            yhteystiedot, pitää antaa tälle rikoksentekijälle?
            Minä en voi sitä ymmärtää,
            sillä jos sitä ei annettaisi, säästettäisiin
            ensinnäkin paljon rahaa — se on ikävä asia
            näissä, että pitää aina miettiä rahaa — poliisi
            ei joutuisi minkäänlaisiin suojelutoimenpiteisiin,
            mutta ennen kaikkea säästettäisiin paljon
            inhimillistä kärsimystä, kun tämä uhri
            ei joutuisi elämään, anteeksi vain, helvetillisessä pelossa
            vuosikausia, että koska tämä raiskaaja
            jälleen tulee vainoamaan.
         
         
         Eli tämä olisi sellainen asia, mikä olisi
            toivottavaa saada vietyä eteenpäin. Kun nyt anonyymi todistelu
            ollaan saatu eteenpäin, seuraava vaihe voisi olla anonyymi
            asianomistaja tietyissä vakavissa rikoksissa ja tietyissä tapauksissa,
            kun oikeus niin päättää, ei
            mikään massatapaus.
         
         
         Mutta, kuten sanoin, tämä on hyvä edistysaskel,
            loistavia juttuja: anonyymi todistelu, tallenteen käyttö oikeudessa.
            Ainakin minä kannatan näitä asioita todella
            lämpimästi.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Me tiedämme, että oikeuslaitos
            kipuilee sille asetettujen säästötarpeiden
            kanssa. Esimerkiksi korkeimman oikeuden presidentti Koskelo on kiinnittänyt
            tähän asiaan monesti huomiota ja edellyttänyt,
            tai sanotaan toivonut, että myös prosesseja kehitettäisiin
            siten, että oikeuslaitoksella olisi mahdollisuudet sopeuttaa
            toimintaansa näihin säästöihin
            muutoinkin kuin henkilökuntaa vähentämällä,
            joka sitten taas voi johtaa vain siihen, että jutut entisestään
            pitkittyvät.
         
         
         Sivumennen sanoen,  näistä korkeimman
            oikeuden presidentti Koskelon eräistä viesteistä kansanedustajille
            Ylen uutiset pystyy kyllä tekemään oikein
            kummallisen epäuutisen. Minun mielestäni ainakin
            on hyvä, jos hän on valmis informoimaan meitä asioissa,
            joissa hänen asiantuntemustaan arvostamme.
         
         
         Mutta palatakseni näihin prosesseihin, ja nyt kun puhutaan
            todistelusta, niin onko oikeusministeriössä harkittu
            tai oikeusministeri harkinnut, että tämä todistelu
            uudelleen tehtynä siellä hovioikeudessa voitaisiin
            jättää vähemmälle? Tarkoitan
            sitä, että jos me kuulemme todistajia siellä alioikeudessa,
            he ovat nähneet rikoksen, he ovat silminnäkijöitä,
            niin eivät he sitten kyllä vuosi kaksi sen jälkeen,
            sitten kun se asia on hovissa, ainakaan paremmin muista sitä asiaa
            ja oikeammin muista sitä asiaa, ja siinä välissä ovat vielä voineet
            konnat käydä kovistelemassa näitä todistajia,
            valitettavasti.
         
         
         Onko harkittu — ja jos on, niin missä mennään — sellaista
            uudistusta, että nämä varsinaiset näyttökysymykset
            ratkaistaisiin alioikeudessa ja hovioikeus vain poikkeuksellisissa
            tilanteissa ja tapauksissa sitten ottaisi nämä näyttökysymykset
            uudelleen harkittavaksi ja muutoin hovioikeudessa keskityttäisiin
            näihin oikeudellisiin arvioihin? Minun mielestäni
            tämä kuulostaa järkevältä uudistukselta.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän nimenomaisen lakiesityksen
            teossa on tietenkin käytetty laajaa harkintaa, ja mielestäni
            se on edelleenkäsin tasapainoinen esitys. Kysyn kuitenkin
            ministeriltä erästä seikkaa. Se on voinut
            tulla keskustelussa esille, mutta kun jouduin tuossa juoksentelemaan
            muilla mailla, niin se on voinut mennä ohi korvien. Eli
            kun tähän anonyymin todistajan käyttämiseen
            nämä rikoksista määrättävien
            rangaistusten tietyt vuosimäärät ovat
            tulleet, niin mistä nämä vuosimäärät
            ovat tulleet tähän lakiesitykseen? Se kiinnostaa.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Haluaako ministeri? — Ministeri Henriksson.
            
          
         
       
      
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
         Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat, jotka olette vielä täällä!
            Kiitos hyvästä keskustelusta ja erittäin
            hyvistä kysymyksistä, koska kyseessä ei ole
            mitenkään helppo lainsäädäntö.
            Tämä on äärimmäisen
            vaikeaa lainsäädäntöä,
            jota pitää tehdä hyvin tarkasti ja jolla
            on vaikutuksia sitten siihen, millä tavalla meidän
            tuomioistuimissa toimitaan. Kiitos myös siitä positiivisesta
            palautteesta ja siitä, että vaikuttaa siltä,
            että eduskunta on valmis sille, että nyt pystytään
            ottamaan meidän lainsäädäntöön
            mahdollisuus anonyymille todistelulle silloin, kun siihen on aihetta.
         
         
         Nyt tässä keskustelussa on tullut erittäin
            selvästi esille se, että halutaan tietää,
            miksi on tämä kahdeksan vuoden rajoitus. Elikkä kysehän
            on siitä, että anonyymi todistelu voisi tulla
            kysymykseen, jos rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
            on kahdeksan vuotta vankeutta. Tähän kuuluvat
            muun muassa terroristiryhmän rahoittaminen ja eräät
            muut terrorismirikokset, ja tätä ankarammin rangaistavat
            rikokset kuuluvat tietenkin myös tähän.
            Elikkä siihen kuuluvat sitten kaikki tahalliset henkirikokset,
            törkeä pahoinpitely, törkeä ryöstö,
            törkeä huumausainerikos, törkeä rahanväärennös,
            panttivangin ottaminen, törkeä ihmiskauppa, törkeä tuhotyö,
            kaappaus, maanpetos, törkeä vakoilu, törkeä raiskaus
            ja törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö.
            Vielä tämän lisäksi tähän
            kuuluisivat ihmiskauppa ja törkeä paritus, joissa
            enimmäisrangaistus on kuusi vuotta vankeutta.
         
         
         Nyt ollaan kysytty, että miksi näin. No, sen
            takia, että anonyymi todistelu vaikuttaa oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin vaatimuksiin ja puolustuksen oikeuksiin,
            joten sitä on aiheellista varata vain erityisen törkeisiin
            rikoksiin, joissa rikoksen selvittämisintressi on suurin
            ja joissa muuten ei todistajaa voida suojella. Elikkä tästä anonyymistä todistelusta
            ei myöskään näissä törkeissä rikoksissa
            saa tulla käytäntö, vaan sen pitää olla
            se poikkeus. Säännökset anonyymistä todistelusta
            koskisivat samalla tavalla kaikkia todistajia. Poikkeuksen tekeminen
            tästä normaalisäännöstä olisi
            kyseenalaista, koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin lähtee
            myös siitä, että rikoksia selvittävien
            virkamiesten pitää jo tässä ominaisuudessaan
            sietää enemmän kuin tavallisten ihmisten,
            ja toki on niin, että peitepoliisiinkin voi kohdistua vakava
            uhka, jolloin anonymiteetti voidaan myöntää.
         
         
         Mutta kun tässä kysyttiin myös sitä,
            että jos esimerkiksi joku tavallinen henkilö näkee
            kadulla rikollisryhmän tekevän ryöstöä tai
            jonkun tulevan murhatuksi keskellä katua, niin totta kai
            se voi olla juuri sellainen tapaus, jossa tämä henkilö,
            joka on tämän nähnyt ja joka voi ehkä olla
            se ainoa todistaja, myös tarvitsee tätä erityistä suojelua,
            ja totta kai juuri siihen tätä on tarkoituskin soveltaa.
         
         
         Kun tässä on muuten nyt kritisoitu sitä,
            että Suomen systeemiin tuodaan tällaisia ulkomaalaisia
            elementtejä, niin on periaatteellisesti hyvä käydä myös
            sellaista keskustelua, mutta tavallaan tämä anonyymin
            todistelun salliminen on myös tämmöinen
            vieras elementti, joka tuodaan muualta. Syyteneuvottelu on toinen,
            joka nyt on lakivaliokunnassa, ja meidän pitää löytää se
            Suomen oma tie, se, mikä soveltuu meidän nyky-yhteiskuntaamme
            ja myös vastaa niihin haasteisiin, mitä meillä täällä on,
            kun eletään globaaliyhteiskunnassa, missä myös
            järjestäytynyt rikollisuus on osa meidän
            arkeamme, valitettavasti.
         
         
         Sitten tässä on kysytty tästä hyödyntämiskiellosta,
            ja varsinkin tämä 3 momentti on ollut täällä keskustelun
            alla. Mielestäni on äärimmäisen tärkeätä,
            että lakivaliokunta käy tämän
            hyvin huolellisesti läpi. Mielestäni on erittäin
            tärkeätä se, että siellä kuullaan
            asiantuntijoita ja että lakivaliokunta itse miettii, koska
            voisivat olla kyseessä sitten sellaiset tilanteet — paitsi
            ne, jotka on tässä esityksessä kuvailtu — jotka
            ehkä myös voisivat olla sellaisia, että on
            syytä mainita ne tässä valiokunnan mietinnössä.
         
         
         Itse ajattelisin näin, että kun edustaja Zyskowicz
            nosti esille sen, että jos pankkityöntekijä tekee
            tavallaan rikoksen paljastaakseen jonkin ison rikoksen valtiovaltaa
            kohtaan, sitä voi katsoa myös siten, että jos
            joku haluaa päästä veroista eroon ja
            käyttää kiellettyjä keinoja,
            niin se, joka haluaa päästä veroista
            eroon, myös tekee rikoksen tavallaan meitä kaikkia
            veronmaksajia kohtaan. Silloin ovat myös kyseessä hyvin
            suuret intressit ja voi olla myös kyse siitä,
            että tehdään tavallaan rikos yhteiskuntaa
            vastaan, vaikkakin on kyseessä taloudellinen rikos eikä se,
            että jonkun henki tai terveys on vaarassa. Tätä pitää pohtia lakivaliokunnassa.
         
         
         Tässä on myös kysytty — oliko
            se edustaja Heinonen, joka valitettavasti ei ole enää paikalla — muun
            muassa raiskausrikoksista. Hän meni niin kuin asioitten
            edelle. Täytyy sanoa, että meillä on
            seuraavana listalla vankeuslaki ja olisi ollut hyvä jäädä tänne
            ensin kuuntelemaan esitystä ennen kuin edustaja kysyy,
            mutta tietysti edustajilla on oikeus mennä myös
            asioitten edelle. Ehkä vaalityötä on
            jokaisella nyt kentällä, niin että ei
            ole aikaa istua salissa, mutta palataan niihin kysymyksiin, kun
            tullaan seuraavaan aihepiiriin.
         
         
         Sitten edustaja Zyskowicz kysyi vielä siitä, onko
            mietitty sitä, että hovioikeuksissa voitaisiin keskittyä muihin
            asioihin kuin todisteitten arvioimiseen. Minun ajatukseni on se,
            että Suomessa pitäisi vähitellen päästä siihen
            järjestelmään, mikä Ruotsissa
            on, että alioikeuksien oikeudenkäyntejä videoidaan
            niin, että kaikki se näyttö, mikä on
            annettu alioikeudessa, on videotallenteella, ja hovioikeus voi katsoa
            sitä, jos hovioikeus tarvitsee sitä. Silloin hovioikeuden
            ei olisi kutsuttava kaikkia todistajia paikan päälle.
            Silloin myös prosesseja voitaisiin keventää ja
            niin edelleen. Tähän suuntaan myös Suomen
            tuomioistuinjärjestelmää pitää kehittää.
         
         
         Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, olen iloinen siitä,
            että tämä esitys on saanut enimmäkseen
            positiivista palautetta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.