2) Hallituksen esitys eduskunnalle vankeutta ja tutkintavankeutta
         koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri    Anna-Maja   Henriksson
         
          Arvoisa puhemies, värderade talman! Nyt annettavalla
            hallituksen esityksellä ehdotetaan, että vankeutta
            ja tutkintavankeutta koskevaa lainsäädäntöä täsmennettäisiin
            lakien soveltamisessa esiin tulleiden muutostarpeiden mukaisesti.
            Kyse on siitä, että vankeuslainsäädäntö on
            ollut voimassa yli seitsemän vuotta ja lakien soveltamisessa
            on ilmennyt erilaisia muutostarpeita. Osa muutostarpeista on tullut
            esiin käytännön työssä vankiloissa,
            osa perustuu eduskunnan oikeusasiamiehen antamiin päätöksiin.
            Keskeiset uudistukset koskevat tapaamista, sähköistä viestintää ja
            muutoksenhakua koskevia säännöksiä.
         
         
         Det är alltså fråga om att fängelselagstiftningen
            nu har varit i kraft i sju år och vid den praktiska tillämpningen
            av lagarna har det visat sig att det finns olika ändringsbehov.
            De viktigaste ändringarna gäller nu bestämmelserna
            om besök, elektronisk kommunikation och ändringssökande.
         
         
         Rangaistusaikojen laskentaa koskevia säännöksiä muutettaisiin
            siten, että vuoden pituus on 365 päivää ja
            kuukauden pituus on 30 päivää. Uudistus
            mahdollistaa siirtymisen tietojärjestelmän avulla
            tapahtuvaan rangaistusaikojen laskentaan. Vangin tapaamista koskevat
            säännökset uudistettaisiin ja valvontaa
            koskevia säännöksiä selvennettäisiin.
            Suljettujen vankiloiden ja avolaitosten tapaamistiloista säänneltäisiin
            eri tavoin. Valvottua tapaamista koskevaa sääntelyä selvennettäisiin
            siten, että suljetuissa vankiloissa vangin ja tapaajan
            välissä olisi rakenteellisia esteitä.
            Tämä on tarpeen sen estämiseksi, että luvattomia
            aineita kulkeutuisi vankilaan. Suljetuissa vankiloissa järjestetään
            vuosittain noin 60 000 valvottua tapaamista.
         
         
         Samalla vangin ja alle 15-vuotiaan lapsen tapaamiseen ehdotetaan
            säännöstä, jolla vangin lasten
            tapaamisolosuhteita parannettaisiin. Suljetuissa vankiloissa tulisi
            olla soveltuvat tilat lapsen tapaamiseen. Lakiin ehdotetaan asiamiehen tapaamisesta
            säännöstä, jolla täsmennettäisiin
            tapaamisten valvontaa.
         
         
         Vangeille voitaisiin antaa mahdollisuus yhteydenpitoon videoyhteyden
            välityksellä, ja tämä olisi
            tärkeää etenkin ulkomaalaisille vangeille
            ja vangeille, joiden omaisilla on pitkä matka tapaamiseen.
            Internetin, sähköpostin ja matkapuhelimen käytöstä ehdotetaan
            annettavaksi täsmälliset säännökset.
            Tällä hetkellä sähköisestä viestinnästä on
            vankeuslaissa hyvin yleisluonteinen säännös,
            ja lisäksi sähköisen viestinnän
            valvontaa koskevat säännökset ovat puutteelliset.
         
         
         Sähköisen viestinnän nykyistä laajempi
            käyttö on perusteltua, koska muun muassa eri viranomaisissa
            asiointi sekä koulutuksen järjestäminen
            tapahtuu yhä enemmän sähköisesti
            verkossa. Lupaharkinta olisi aina vankikohtaista ja tapauskohtaista
            ja antaisi päätöksentekijälle
            laajan harkintavallan. Säännökset mahdollistaisivat myös
            sähköisen viestinnän tehokkaan valvonnan.
         
         
         Tillståndet att använda internet och e-post
            ska alltid förutsätta ett viktigt skäl
            och att användningen inte äventyrar ordningen
            eller säkerheten i fängelset. I ett slutet fängelse
            kan tillstånd att använda internet beviljas enbart
            om fångens tillgång till andra webbsidor än
            sådana som är förenliga med tillståndet
            har hindrats.
         
         
         Lupa internetin ja sähköpostin käyttämiseen edellyttäisi
            aina tärkeää syytä ja sitä,
            ettei käytöstä aiheudu vaaraa vankilan
            järjestykselle tai turvallisuudelle. Suljetussa vankilassa
            internetin käyttöön voitaisiin antaa
            lupa vain, jos vangilta on estetty pääsy luvattomille
            verkkosivuille. Matkapuhelimien käyttöön
            voitaisiin antaa lupa ainoastaan avolaitoksissa. Säännös
            vastaisi nykyistä käytäntöä mutta
            parantaisi mahdollisuutta valvoa puhelimen käyttöä.
            Ehdotettavat säännökset eivät
            mahdollistaisi sosiaalisen median käyttöä,
            todettakoon se.
         
         
         Tupakoinnin kieltämisestä vangin sellissä annettaisiin
            säännös. Tupakoinnin kieltäminen vankien
            asuintiloissa edellyttäisi, että vangille tulisi
            järjestää mahdollisuus tupakointiin muussa tilassa.
            Jo nykyään voidaan tupakkalain perusteella kieltää tupakointi
            vankilan yleisissä tiloissa, nyt voitaisiin kieltää tupakointi
            myös vangin sellissä. Edellytyksenä olisi,
            että vangille voitaisiin järjestää mahdollisuus
            tupakointiin muulla tavoin, esimerkiksi tupakkaeriössä.
            Ehdotuksen perusteena on henkilökunnan ja vankien terveyden
            suojeleminen.
         
         
         Avolaitokseen sijoittamiselle asetettu tuomion enimmäispituus
            ehdotetaan nostettavaksi kahteen vuoteen nykyisestä yhdestä vuodesta.
            Tämä ehdotus perustuu siihen, että tuomittujen
            sijoittelu vankiloihin on muuttumassa, kun täytäntöönpanon
            aloitustehtäviä ollaan siirtämässä ulosottolaitokselta
            Rikosseuraamuslaitokselle. Rikosseuraamuslaitos haastattelisi tuomitun
            jo siviilissä ja voisi tällöin arvioida
            tuomitun avolaitokseen soveltuvuuden ennen hänen vankilaan
            passittamistaan. Tämä nopeuttaa ja sujuvoittaa
            me-nettelyä.
         
         
         Poistumisluvalla olevien vankien valvominen sähköisin
            valvontamenetelmin mahdollistettaisiin. Nykyään
            sähköinen valvonta nilkkapannalla on mahdollista
            avolaitoksissa, siviilityössä, opintoluvalla ja
            ulkopuoliseen laitokseen sijoittamisessa sekä lisäksi
            valvotussa koevapaudessa ja valvontarangaistuksessa. Nykyään
            on ongelmana, että vaikka vangilla on avolaitoksessa pantavalvonta,
            se joudutaan ottamaan pois, kun vanki lähtee poistumislomalle.
            Näinhän ei voi olla, ja sen takia tähän
            tarvitaan muutos.
         
         
         Kurinpitoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että yksinäisrangaistuksen
            enimmäisrangaistus laskisi 14 vuorokaudesta 10 vuorokauteen.
            Tämä ei muuttaisi tilannetta paljonkaan, sillä käytännössä yksinäisyysrangaistus
            on keskimäärin kolme vuorokautta ja yli seitsemän
            vuorokauden rangaistukset ovat äärimmäisen
            harvinaisia. Yksinäisyysrangaistus on kuitenkin erittäin
            rankka toimenpide, ja kansainvälisten suositusten mukaan
            sen pitäisi olla viimesijainen ja mahdollisimman lyhyt.
         
         
         Vankien tarkastamista koskevia säännöksiä täsmennettäisiin.
            Muun muassa vangin suu voitaisiin tarkastaa osana henkilötarkastusta.
         
         
         Eristämistarkkailua koskevaa säännöstä täsmennettäisiin
            siten, että eristämistarkkailussa olevaa vankia
            voitaisiin valvoa myös erityistä tarkkailuvaatetusta
            elikkä tarkkailuhaalaria käyttäen. Tämän
            ehdotuksen taustalla on eduskunnan oikeusasiamiehen päätös
            vuodelta 2012, jossa katsottiin, että lakia pitäisi
            täsmentää. Rise lopetti silloin tarkkailuhaalareiden
            käytön — vuonna 2013 — ja asiasta
            on tehty myös lakialoite, ja se on ollut paljon myös
            keskustelussa. Eristämistarkkailua koskevaan pykälään
            ehdotetaan erityissäännöstä siitä,
            että tarkkailuvaatetusta käyttävän
            vangin tulisi pyynnöstään viivytyksettä päästä wc-tiloihin.
         
         
         Lakiin otettaisiin säännös myös
            siitä, että Rikosseuraamuslaitoksen on ilmoitettava
            poliisille henkirikoksesta tai törkeästä väkivalta-
            ja seksuaalirikoksesta tuomitun vangin vapauttamisesta. Ehdotuksen
            mukaan myös tutkintavanki voitaisiin sijoittaa päihteettömälle
            sopimusosastolle. Tutkintavangit ovat usein vankilaan saapuessaan tällaisen
            sijoituksen tarpeessa. Tutkintavankien oikeudesta tavata asiamiestä annettaisiin
            erillinen säännös, jossa on otettu huomioon
            EU-sääntely.
         
         
         Tutkintavankien mahdollisuuksia päästä valvonnan
            alaisena vankilan ulkopuolelle hoitamaan välttämättömiä ja
            kiireellisiä asioitaan parannettaisiin jonkin verran. Nykyisin
            tutkintavanki voi saada poistumisluvan vain vakavasti sairaana olevan
            lähiomaisen luokse tai hautajaisiin.
         
         
         Puhemies! Lisäksi tutkintavankeuslakiin tehtäisiin
            vankeuslakia vastaavat muutokset muun muassa yhteydenpitoa ja tapaamista
            koskeviin säännöksiin. Tutkintavangille,
            jonka yhteydenpidolle on asetettu pakkokeinolain mukaisia rajoituksia,
            ei kuitenkaan voitaisi antaa lupaa sähköpostin
            tai internetin käyttöön, ja se on ihan
            luonnollista.
         
         
         Laki sisältäisi luettelot muutoksenhakukelpoisista
            ja muutoksenhakukiellossa olevista asioista, ja muutoksenhaku laajenisi
            jonkin verran. Ensi vaiheessa muutoksenhakukeino olisi oikaisuvaatimus
            aluejohtajalle ja hänen päätöksensä valitus
            hallinto-oikeuteen. Myös muutoksenhakulupa KHO:hon tulisi
            mahdolliseksi. Muutoksenhakua koskeva sääntely
            perustuu siihen, että lakivaliokunta edellytti vankeuslainsäädännön uudistamisen
            yhteydessä täsmällisempiä säännöksiä,
            ja nyt ne tulevat.
         
         
         Näiden lisäksi hallituksen esitys sisältää myös muita,
            vähäisempiä muutosehdotuksia.
         
         
         Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä maaliskuuta
            ensi vuonna. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Vankeuslaissa on
            tällä hetkellä 22 lukua, 230 pykälää ja
            noin 500 momenttia. Nyt meillä on käsillä tämä yli 200
            sivun esitys, jossa monia asioita täsmennetään,
            uusia säädöksiä kirjoitetaan
            ja joka hallituksen esitys on osin myös käytännössä eduskunnan oikeusasiamiehen
            esitys, koska moni uusista säädöksistä perustuu
            oikeusasiamiehen tekemiin ratkaisuihin vankeusasioissa.
         
         
         Haluan todeta, että kun tuon kriittisiä näkökohtia
            nyt puheenvuorossani esiin, niin kritiikki kohdistuu osin myös
            näihin oikeusasiamiehen tulkintoihin, ja haluan myös
            erikseen sanoa, että lakiesityksessä on paljon
            positiivisia asioita mutta tässä tuon tietysti
            lähetekeskustelussa esiin niitä asioita, joissa
            toivoisin tarkempaa harkintaa.
         
         
         Siis yli 230 pykälää, yli 500 momenttia.
            Miksi? No siksi, että meillä on nyt parisenkymmentä vuotta
            ollut tällainen doktriini, perusoikeusdoktriini, että kaikki
            perusoikeusrajoitukset on säädettävä laintasoisesti.
            No, tämähän on järkevä ja ymmärrettävä lähtökohta,
            jos puhutaan todellisesta perusoikeuksien tai ihmisoikeuksien rajoittamisesta,  mutta
            kun
            samanaikaisesti meidän perusoikeusfundamentalistiseen koulukuntaan kuuluvat
            asiantuntijat ovat jatkuvasti laajentaneet perus- ja ihmisoikeuksien
            alaa, mistä nyt vaikka suvivirsikiista on hyvä esimerkki,
            niin me olemme joutuneet käytännössä aivan
            mahdottomaan tilanteeseen. Jos kaikki rajoitukset tulkitaan perus-
            ja ihmisoikeuskysymyksiksi ja jos kaikki perus- ja ihmisoikeusrajoitukset
            on säädettävä lain tasolla ja
            kun tämä viedään suljettuun
            laitokseen, kuten vankilaan, jossa koko ajan tietysti monella tavalla
            rajoitetaan ihmisen vapautta, niin edessä on pohjaton suo,
            jossa joudutaan säätämään
            yhä uusia ja yhä uusia pykäliä ja rajoituksia
            nimenomaan lain tasolla. Ja silti: kaikkia asioita ei millään
            pystytä lain tasolla säätämään.
         
         
         Tästä esittämästäni
            olotilasta esimerkki. Turun lääninvankilassa sellissään
            oli vanki, joka siellä kirjoituskoneella teki rikoksia.
            Siis hän lähetti petoskirjeitä, hän
            teki rekisterimerkintärikoksia ilmoittamalla kaupparekisteriin
            valheellisia nimiä. No, mitä vankilan johto tekee,
            kun kaveri sellissään tekee kirjoituskoneella
            rikoksia, ilmeisesti jatkossa tietokoneella? Mitä vankilan johto
            tekee, tietysti? No, se ottaa sen kirjoituskoneen pois. Eikö niin?
            Mutta mitä oikeusasiamies teki? Vuoden 2009 kertomuksesta
            voimme lukea, että oikeusasiamiehen mielestä vankila
            menetteli väärin, kun se otti rikoksia kirjoituskoneella
            tekevältä konnalta kirjoituskoneen pois, koska
            laissa ei ollut erikseen säädetty siitä,
            että jos vanki sellissään tekee rikoksia
            kirjoituskoneella, niin siltä saa ottaa kirjoituskoneen
            pois.
         
         
         No, nyt tämä "ongelma" korjataan tässä hallituksen
            esityksessä. Eli nyt tämän lain 9 luvun 1 §:n
            1 momenttiin lisätään uusi kohta, joka
            löytyy täältä sivulta 84 tästä hallituksen
            esityksestä, jossa todetaan sitten seuraavaa: "Vanki saa
            vankilassa pitää hallussaan kohtuullisen määrän
            henkilökohtaista omaisuutta. Esineen tai aineen hallussapito
            voidaan evätä, jos 5) esinettä tai ainetta käytetään
            tai on perusteltua syytä epäillä, että sitä tullaan
            käyttämään rikoksentekovälineenä."
            Eli nyt meidän pitää oikein lakiin kirjoittaa,
            että kun se konna siellä sellissään
            käyttää kirjoituskonettaan tai tietokonettaan
            rikoksen tekemiseen, niin siltä saa — ajatelkaa — ottaa
            sen kirjoituskoneen tai tietokoneen pois. Mutta kun tämmöistä säädöstä ei
            aikaisemmin ollut, vankilanjohto menetteli virheellisesti, kun se
            otti sen kirjoituskoneen pois. Eli jos pyritään
            siihen, että kaikki pitää säätää lain
            tasolla, ollaan sitten johdonmukaisia.
         
         
         Minä olen lukenut tämän paksun esityksen
            ja katsellut nykyistä vankeuslakia, ja siellä ei
            ole pykälää, ministeri Henriksson, siitä,
            että vangin saa aamulla herättää.
            Kesken unien vangin saa aamulla herättää — ei
            löydy valtuuttavaa pykälää.
            Ja tiedän, että tänä päivänä vankiloissa
            vanki aamulla herätetään ja katsotaan,
            onko hän paikalla ja onko hän elossa. Mutta tätä valtuutusta
            tähän ei löydy täältä vankeuslaista
            eikä edes tästä muutosesityksestä.
            No, enhän minä tietystikään ole
            sitä mieltä, että vangin oikeuksiin kuuluisi nukkua
            pitkään aamulla rauhassa ja nähdä kauniita
            unia. En minä ole sitä mieltä. Ei se
            ole vangin perusoikeus. Mutta en minä ole sitäkään mieltä,
            että sillä on oikeus tehdä rikoksia sellissään
            jollain välineellä, jota ei saa ottaa sieltä pois.
         
         
         Eli, ministeri Henriksson, jos tälle tielle on lähdetty,
            niin missä on säädös siitä,
            että vangin saa herättää aamulla?
            Kyllä se minun mielestäni vangin oikeuksia rajoittaa
            vähintään yhtä paljon kuin se,
            että siltä viedään rikoksentekovälineet.
         
         
         Toinen esimerkki: Olen katsonut nämä pykälät,
            olemassa olevan ja esityksen. Mistään en ole löytänyt
            pykälää siitä, että sellien
            ovet saa yöksi sulkea. Ei löydy laista. Se löytyy
            jostakin vankilan järjestyssäännöstä.
            No, eikö se rajoita vangin oikeuksia näiden perusoikeusfundamentalistien koulukunnan
            mukaisesti, että kun ryöstäjä ja raiskaaja
            haluaa naapurisellin murhamiehen kanssa lyödä korttia
            yöllä, niin se ei voi tehdä sitä,
            koska siltä pannaan selli kiinni? Ei löydy pykälää.
            No, enhän minä ole sitä mieltä,
            että se loukkaa vangin perusoikeuksia tai ihmisoikeuksia,
            että hänen sellinsä ovet pannaan yöksi
            kiinni. Mutta en minä ole sitäkään
            mieltä, että se loukkaa vangin perusoikeuksia,
            kun häneltä viedään kirjoituskone,
            jolla hän tekee rikoksia. Että jos tälle
            päättömälle tielle on lähdetty,
            sille ei loppupäätä näy. Se
            on aivan varma. Seuraavaksi tulee uusi oikeusasiamies tai joku muu
            perusoikeusfundamentalistiseen koulukuntaan kuuluva juristi, joka
            tulkitsee, että kyllä laissa pitää olla säädös,
            jos kerta vanki mennään herättämään kesken
            kauniiden unien.
         
         
         Kun vertaan sitä, mitä täällä vankeuslain
            satojen pykälien ja momenttien joukossa heidän
            oikeuksiensa turvaamiseksi säädetään,
            siihen, mitä on säädetty esimerkiksi
            sairaalassa olevien potilaiden oikeuksista tai vanhustenlaitoksissa
            olevien vanhusten oikeuksista, niin en voi päätyä mihinkään
            muuhun kuin siihen, että ilmeisesti vangit ovat nyt tässä meikäläisessä yhteiskunnassa
            tämmöisiä kunniakansalaisia.
            Minun mielestäni sotaveteraanit ovat niitä kunniakansalaisia,
            mutta ilmeisesti tämän päivän
            yhteiskunnassa ne ovatkin vangit, joiden oikeuksista pitää pitää aivan
            erityisen hyvää huolta, joiden kaikki mahdolliset
            rajoitukset, heihin kohdistuvat rajoitukset, pitää säätää laintasoisesti,
            jotta heidän oikeusturvaansa ja oikeuksiaan ei loukata.
         
         
         Otan tästä taas esimerkin. Hallituksen esityksessä on
            uusi 11 luvun 4 § ja sen uusi momentti sivulla
            86, jossa lukee näin: "Vangilta, joka on päihtynyt
            tai joka häiritsee kirjastossa käyntiä taikka
            vaarantaa vankilan järjestystä tai turvallisuutta,
            voidaan evätä oikeus päästä vankilan
            kirjastoon." Hyvä. Jos siellä vanki riehuu ja
            häiritsee muita kirjaston käyttäjiä,
            häneltä voidaan evätä tämä oikeus.
            Se on minun mielestäni aivan oikein. Mutta kun minä luen
            tavallisen kirjastolain, joka koskee tavallisia, lainkuuliaisia
            kansalaisia, niin kuin ministeri Henrikssonia ja minua, niin täällä laissa
            ei kerrota, lain tasolla, että tämmöinen
            oikeus voidaan evätä, vaan se on täällä kirjaston
            käyttösäännöissä,
            ainakin Helsingin kaupunginkirjaston osalta. Käyttösäännöissä,
            ei siis lain tasolla, säädetään,
            että jos joku häiriköi kirjastossa, voidaan
            antaa määräaikainen kirjaston käyttökielto.
            Mutta kyllä vankien oikeusturva ilmeisesti vaatii sitä,
            että tällainen tärkeä säädös
            ei ole siellä vankilan järjestyssäännöissä eikä valtioneuvoston
            asetuksissa, vaan sen pitää olla lain tasolla,
            koska tämän doktriinin mukaan kaikkien perusoikeusrajoitusten
            pitää olla laissa. Ja onhan se nyt perusoikeusrajoitus,
            kun vanki häiritsee ja häiriköi kännissä tai
            huumeissa siellä kirjastossa ja sille sanotaan, että tso
            tso, nyt et pääse enää tänne
            kirjastoon.
         
         
         Toinen esimerkki, missä vertaan vankeja muihin. Tässä hallituksen
            esityksessä tehdään sellainen muutos,
            9 luvun 2 §:ssä sivulla 85 on tämä uusi
            pykälä, että kun vangin omaisuutta luetteloidaan,
            niin enää ei tarvitse merkitä kaikkia
            vähäarvoisia omaisuusesineitä siihen
            luetteloon, paitsi tietysti, jos vanki pyytää.
            Ja esimerkkinä hallituksen esityksen perusteluissa kerrotaan,
            että joo, esimerkiksi sukkia ja lehtiä ei tarvitse
            erikseen sinne omaisuusluetteloon merkitä. Eli vangin kalsareita
            esimerkiksi ei tarvitse erikseen sinne merkitä. No, tämä säädös
            on nyt sitten otettu lain tasolle, että tämmöisiä ei
            tarvitse merkitä, ja minun mielestäni se on hyvä asia,
            koska se joustavoittaa asioiden käsittelyä. Mutta
            arvatkaa mitä? Tämä asia täällä hallituksen
            esityksen perusteluissa nähdään omaisuudensuojakysymyksenä. Eli
            täällä esityksen perusteluissa sivulla
            75 pohditaan — kun vangin vaatteet ja omaisuus otetaan
            talteen lukkojen taakse ja myös merkitään kaikki
            vähämerkityksellisetkin, jos vanki sitä pyytää — että mikäs
            tämän suhde on omaisuudensuojaan. Ajatelkaa, ne
            kalsarit jätetään erikseen siihen merkitsemättä,
            vain yleisesti merkitään. Ja hallitus kirjoittaa
            perusteluissa sivulla 75 seuraavaa: "Ehdotusta siitä, että vangin
            vähäarvoinen omaisuus voitaisiin jättää luetteloimatta, tulee
            arvioida perustuslain 15 §:ssä tarkoitetun omaisuuden
            suojan kannalta." Ja sitten päädytään
            siihen, että tämä ei kuitenkaan ole omaisuudensuojan
            rikkomista.
         
         
         Siis minä en tiedä, että sairaaloissa
            tai muissa laitoksissa näin tarkasti kaikkea merkittäisiin
            lain tasolla, mutta onhan se nyt ennenkuulumatonta, että täällä hallituksen
            esityksen perusteluissa tällaista asiaa katsotaan aiheelliseksi
            tarkastella omaisuudensuojan rikkomisen kannalta ja päädytään
            sitten siihen, että se ei nyt kuitenkaan riko omaisuudensuojaa.
            Kyllä tämä pakottaa kysymään,
            nauttivatko nämä vangin kalsarit todella parempaa
            omaisuudensuojaa kuin yleensä ihmisten tällainen
            vähäarvoinen omaisuus. Ei ehkä pidä syyttää hallitusta
            ja vielä vähemmän ministeri Henrikssonia
            ja ehkä ei myöskään oikeusministeriön
            virkamiehiä siitä, että tämä yksittäinen ehdotus
            on katsottu aiheelliseksi käsitellä omaisuudensuojan
            kannalta, vaan kyllä nämä perusoikeusfundamentalistit
            siellä perustuslakivaliokunnassa ovat niin tarkkoja näissä asioissa,
            että ovat kyllä säikytelleet varmasti
            nämä oikeusministeriön virkamiehet niin,
            että tällainenkin asia — ajatelkaa, siellä ei
            jokaista sukkaa erikseen merkitä siihen listaan — pitää tarkastella
            omaisuudensuojan kannalta.
         
         
         Herra puhemies! Kun oikeusministeri joutui lähtemään
            ja kun 10 minuuttia on jo selvästi ylitetty, lopetan tämän
            asian toteamalla, että kyllä koko tämä doktriini,
            koko tämä doktriini — että niin
            pientä asiaa ei olekaan, ettei se ole ihmisoikeus- ja perusoikeuskysymys,
            ja kaikki ihmisoikeus- ja perusoikeuskysymykset pitää laittaa
            lain tasolle ja että se koskee totta kai myös
            kaikkia, jotka ovat vaikkapa sairaalassa tai mielisairaalassa tai
            vankilassa tai muualla, mikä käytännössä siis
            on mahdoton tilanne, koska koko ajan tietysti tällaisten
            ihmisten erilaisia oikeuksia joudutaan ihan käytännön
            elävässä elämässä rajoittamaan — pitäisi
            miettiä uusiksi ja tehdä vankeuslaki järkeväksi
            ja siirtää kaikki tällaiset itsestäänselvyydet
            sinne järjestyssääntöihin, jos
            niitä ei itsestäänselvyyksinä pidetä.
            (Markus Mustajärvi: Sehän on hallituksen esitys!) — Tämä hallituksen
            esitys varmasti tältä pohjalta käsitellään, mutta
            toivoisin, että lakivaliokunta todellakin miettisi näitä asioita
            tarkasti.
         
         
         Herra puhemies! Aika rientää, joten sanon
            lyhyesti pari muuta pointtia. Tässä laajennetaan vankien
            muutoksenhakuoikeutta. Kun siltä vangilta otetaan se kirjoituskone
            pois, tänä päivänä se
            saa hakea muutosta oikaisuvaatimuksella aluejohtajalta ja sitten
            erikseen valituksella hallinto-oikeudelta. Nyt vangille annetaan
            oikeus valittaa myös korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos
            hän saa valitusluvan. Siis ajatelkaa nyt: Kun me teemme
            toisaalta työtä, jotta turhien juttujen määrää voitaisiin
            karsia, jotta oikeudessa voitaisiin keskittyä oleellisiin
            asioihin, niin nyt ei riitä, että se vanki saa
            vaatia oikaisua, eikä riitä, että se valittaa
            hallinto-oikeuteen, vaan nyt pitää antaa vielä oikeus
            hakea muutoksenhakulupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Tämmöisillä asioilla
            me raskautamme meidän oikeuslaitostamme. Se siitä.
            Harkitkaa lakivaliokunnassa sitä.
         
         
         Ja lopuksi, puhemies, tässä on paljon hyvää: Tupakointia
            rajoitetaan sellissä. Tarkkailuhaalareiden käyttö sallitaan.
            Perusoikeusfundamentalistit yrittivät tämän
            kieltää Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa.
            Hävisivät sen jutun. Nyt he hyppivät
            seinille ja tulevat perustuslakivaliokuntaan sanomaan, että tämmöisiä ei
            saisi olla. Perustuslakivaliokunnan pitää pitää pää kylmänä ja todeta,
            että lait onneksi säätää Suomessa
            eduskunta eikä muutama harva perusoikeusfundamentalisti.
         
         
         Herra puhemies! Olisin oikeusministeriltä kysynyt myös
            siitä, mitä on tehty ulkomaisten vankien siirtämisen
            nopeuttamiseksi kotimaiden vankiloihin ja eräitä muitakin
            asioita, mutta hän on joutunut poistumaan ja puheenvuoroni
            on jo yliaikainen, joten lopetan tähän.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tänään jo
            aikaisemmassa puheenvuorossani sanonut edustaja Zyskowiczille, että hieno
            esitys, hienoa draamaa tässä teidän esityksessänne.
            Toitte esille paljon ihan järkeviä, hyviä asioita,
            mutta kyllähän meidän pitää kuitenkin
            muistaa se, että vangit ovat henkilöitä,
            joiden oikeustoimikelpoisuutta on rajoitettu. He eivät
            pysty elämään normaalia elämää,
            me olemme asettaneet heidät sellaiseen tilanteeseen, että he
            eivät voi mitään tehdä. Elikkä me
            olemme heille vastuussa tilanteesta, ja heillä on oikeus
            ja pitää olla oikeus tehdä kaikki valitusasiat.
            En sinänsä kannata mitenkään
            hirveästi, että vangeilla pitäisi olla
            paremmat olosuhteet kuin vanhuksilla, mutta olemme oikeusvaltiossa emmekä voi
            kieltää sitä, että vangeillakin
            pitää olla oikeutensa. Olen itse tosin useaan
            otteeseen esittänyt, että vankeusrangaistusten
            tulee koventua ja helpomminkin pitäisi saada kovempia rangaistuksia,
            mutta vangeilla pitää olla oikeudet. Ja vielä tähän
            sanon, että meidän oikeuslaitos lähtee
            siitä, että mieluummin sata syyllistä vapautetaan
            kuin yksi syytön tuomitaan.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhdyn kyllä edustaja Maijalan näkemykseen
            siitä, että Suomi on oikeusvaltio. Vankeustuomio
            on aina merkittävä pakkotoimi yhteiskunnan tasolta,
            ja kyllä meidän lainsäädännössä on
            huolehdittava siitä, että myös vangin
            ihmisoikeudet toteutuvat.
         
         
         Edustaja Zyskowicz vei kyllä oman esityksensä varsin
            pitkälle. Ad absurdum: mikäli me vangin herättämistä lain
            tasolla ryhtyisimme säätelemään,
            niin johan sille jo nakitkin nauraisivat. Emme me niin pitkälle
            ole menossa.
         
         
         Mutta otan toisen esimerkin, millä kyllä parannetaan
            ihmisoikeuksia sekä vangille että hänen
            läheisilleen: Nyt meillä ei lain tasolla ole täsmällistä säätelyä siitä,
            miten esimerkiksi vangin ja häntä tapaamaan tulevan
            lapsen välinen koskettaminen tapahtuisi valvottujen tapaamisten yhteydessä.
            Nyt me viemme lakiin sen, että esimerkiksi oman lapsen
            sylissä pitäminen on mahdollista, ja onhan tämä — vai
            mitä, edustaja Zyskowicz — lapsen oikeus, että myös
            lapsi voi istua oman vanhempansa sylissä, vaikka tämä olisikin
            rikoksesta tuomittu rikollinen.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Elämme oikeusvaltiossa, sitä ehdottomasti
            kannatan. Vangeilla on ihmisoikeudet ja perusoikeudet, sitä ehdottomasti kannatan.
         
         
         Mutta kuka on vienyt tämän absurdiksi, edustaja
            Tuppurainen? Jos te sanotte, että sehän nyt on
            aivan naurettavaa, että laissa pitäisi erikseen säätää,
            että vangin saa herättää, niin
            eikö se nyt ole yhtä naurettavaa, että laissa
            pitää erikseen säätää,
            että jos hänellä on esine, jolla hän
            tekee selissä rikoksia, niin se esine saadaan ottaa häneltä pois?
            Ja kuitenkin oikeusasiamies vuoden 2009 kertomuksessa selostaa tapauksen,
            jossa hän katsoi, että vankilalla ei ollut oikeutta
            ottaa vangilta kirjoituskonetta pois, vaikka tämän
            tiedettiin tekevän sillä rikoksia, koska laissa
            ei ollut erikseen säädetty, että jos
            vanki tekee sellissään esineellä rikoksia,
            niin sitten sen esineen saa ottaa vangilta pois. En minä tätä absurdiutta
            ole aloittanut vaan nämä perusoikeusfundamentalistit,
            joiden tulkinnoille todellakin nauravat jo naurismaan aidatkin — viittaan
            vaikka suvivirsikeissiin.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten siirrytään puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eilen uutisoitiin, että EU on tuonut
            kovuutta ja kylmyyttä maamme lainsäädäntöön
            ja rangaistuksiin. Joissain tapauksissa siihen on ollut ihan oikeutettua
            tarvettakin, mutta joissain tapauksissa, juuri näissä edustaja
            Zyskowiczin viittaamissa humaanisuuteen liittyvissä rajoituksissa,
            on todellakin menty siedettävän rajan yli, kuten
            tarkkailuhaalariasiassa ja edelleen käytössä olevien paljusellien
            kohdalla. Koska ihminen on sosiaalinen, niin eristäminen
            ja sen tarkkailu on asia, jota pitää aina tarkkaan
            punnita. Mutta kyllä me tietysti tässä absurdissa
            tilanteessa nyt monella tapaa olemme sen vuoksi, että kun
            60-luvulle saakka elettiin hyvin ankarassa järjestelmässä, niin
            nyt on 180 astetta suunta kääntynyt ja on menty
            toiseen absurdiuteen. (Ben Zyskowicz: Just näin!)
         
         
         Se, että maailma muuttuu ympärillämme myös
            digitaalisesti, on otettava huomioon myös vankiloissa.
            Nykyaikainen kommunikointi ja yhteydenpito läheisiin on
            mahdollistettava myös vangeille. Se on omiaan helpottamaan
            heidän paluutaan siviilielämään,
            mutta asiaan liittyy aina myös riski. Rikollisen toiminnan
            jatkaminen vankilasta käsin erityisesti järjestäytyneen
            rikollisliigan jäsenenä, jopa johtajana, voi olla
            mahdollista. Näin ollen on hyvä, että tässä lakiesityksessä tällaisetkin
            asiat otetaan huomioon.
         
         
         Kokonaisuutena tämä lakiesitys on kannatettava,
            mutta kyllä meidän pitää yhteiskunnassa rohkaistua
            käymään sitä keskustelua, ettei
            ihmis- ja perusoikeuksissa mennä nyt tätä 180
            asteen koomisuutta kohti.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Yhdyn edustaja Zyskowiczin huoleen
            siitä, miksi ihmeessä kaikki pitää säätää lailla. Tämä on
            jättimäinen lakipaketti, mikä on käsittelyssä,
            ja väitän, että sitä juuri kukaan
            ei edes pysty hallitsemaan. No, ainakin se aiheuttaa sitä,
            että lakimiehet saavat lisää töitä,
            juristit työllistyvät ja virkamiehet joutuvat
            entistä enemmän erilaisiin prosesseihin, vastaamaan
            kanteluihin tai syytettyinä. Näinhän
            se tapahtuu. Samoin kuin edellisessä keskustelussa oli
            esillä, yhteiskunta amerikkalaistuu kovaa mallia tässä suhteessa, että kaikesta
            pitää säätää lailla.
         
         
         Vangeilla pitää olla perusoikeudet, jotka
            säädetään lailla. Se on ihan
            selvä juttu, elämme oikeusvaltiossa, mutta miksi
            ihmeessä näitä käytännön
            asioita ei voida määrätä määräyksin,
            vankilan määräyksin, vaikka Risen määräyksin? Siellä olisivat
            sitten nämä kaikki: saako pitää lasta
            sylissä vai eikö saa, ja saako herättää,
            ja saako sellin oven lukita, ja saako ottaa rikoksentekovälineen
            pois? Nämä tavallaan itsestäänselvyydet — miksi
            ne pitää lakiin kirjoittaa ja käydä jumalattoman
            raskas prosessi siinä läpi?
         
         
         Kaikilla muillakin hallinnonaloilla on omat sisäiset
            määräykset, jotka tulevat lakien ja asetusten
            jälkeen, ja jos virkamies ei noudata määräyksiä,
            hän joutuu siitä vastuuseen. Siis vankilan johtaja
            ja hänen alaisensa ovat vastuussa siitä, jos he
            eivät noudattaisi määräyksiä.
            He ovat tarvittaessa rikosoikeudellisessa vastuussa. Miksi teemme
            tämän asian näin vaikeasti ja byrokraattisesti lainsäädännöllä?
            Kuten alussa sanoin, korostan sitä, että kannatan,
            että vangeilla on ihmisoikeudet ja niistä säädellään
            asianmukaisesti, mutta ei joka rasahdukseen lakipykälää tarvitse.
         
         
         Jos mennään tämän nyt käsiteltävän
            paketin muutamaan asiaan: Internetin käyttö on
            ihan loistava asia siinä vaiheessa, kun vankia sopeutetaan
            siviilimaailmaan. Se on valvotusti nykyaikaa, ja täytyy
            sanoa, että se on melkein välttämätön
            asia, että pystyy sopeutumaan nykymaailmaan. On vankeja,
            jotka ovat joutuneet vankilaan markka-aikana ja lankapuhelimen aikana,
            ja he tulevat ulos nykypäivänä. Täytyy
            sanoa, että he ovat aika hakusessa tuolla, jos heitä ei
            pystytä sopeuttamaan nykyelämään.
            Mutta siinä on myös sitten taas omat vaaransa,
            niin että missään tapauksessa sellaiset
            vangit eivät saa internetiä käyttää,
            joista on vaara, että sitä käytetään
            rikolliseen toimintaan. Se pitää ehdottomasti
            päästä kieltämään.
         
         
         Nykyisin jo vankiloista käsin johdetaan huumekauppaa,
            vaikka siellä ei internetiä olekaan, mutta se
            tehdään kännyköillä,
            joita on piilotettu vankiloihin. Näin tapahtuu ihan oikeassa
            elämässä, ja voitte vain kuvitella, jos
            sinne vapaa internet-yhteys annettaisiin kaikille vangeille tai,
            sanotaan näin, vaikka valvottu internet-yhteys, kuinka
            se helpottaisi rikollista toimintaa. Mutta taas positiivisia puolia
            toki on myös se, että yh-teydenpito helpottuu,
            vaikka skypettäminen omaisten ja vangin välillä,
            jos on pitkät yhteydet. Sehän on ihan loistava
            juttu, kun sen valvotusti tekee. Asioilla on monta puolta, mutta
            tässä täytyy nimenomaan huomioida, että vankiloiden turvallisuus
            ei vaarannu ja vangit eivät pysty tekemään
            vankiloista käsin entistä helpommin rikoksia,
            vaikkapa törkeitä huumausainerikoksia. Se on huolehdittava.
         
         
         Loistavaa, että tässä runsaasti esillä ollut
            tarkkailuhaalari on nyt tässä lainsäädännössä niin
            sanotusti tehty salonkikelpoiseksi. Sehän täällä haukuttiin
            alimpaan lokaan tässä puoli vuotta sitten erään
            päätöksen jälkeen, mutta nyt
            siitä tehtiin jälleen salonkikelpoinen. Eihän
            sitä tarkkailuhaalaria, herranjumala, siellä nyt
            joka vangille pueta päälle, vaan silloin pitää olla
            epäilys siitä, että vanki lomaltaan tuo
            vankilaan vaarallisia aineita, muun muassa huumeita, kehonsisäisesti — siis
            epäilys siitä. Ja siihen epäilyn tueksi
            pitää olla tiettyjä asioita, ja jälleen
            virkamies tekee päätöksen, ja hän
            vastaa siitä henkilökohtaisesti. Se on nyt omalla
            tavallaan hyvä, että se on säädetty
            laissa, että loppuu tämmöinen turhanpäiväinen
            jahkaaminen siitä, saako sitä käyttää vai eikö sitä saa
            käyttää.
         
         
         Nyt täytyy muistaa myös se, että jos
            vankilaan tulee huumeita, jos sitä tarkkailuhaalaria ei
            ole saanut käyttää, niin siinä kärsii
            kaikkien turvallisuus, muiden vankien turvallisuus mutta ennen kaikkea
            työntekijöiden turvallisuus. Työturvallisuuslaki
            vaatii, että heillä on turvalliset työolosuhteet.
            Tämä on selvä jatkumo siihen, että mahdollistetaan
            tämmöinen eristäminen ja tarkkailuhaalarin
            käyttäminen silloin, kun se on tarpeellista. Meillä on
            vankeinhoidossa huippuammattimainen henkilökunta, ja he
            kyllä pystyvät tehtävänsä hoitamaan
            aivan varmaan ihmisoikeuksia kunnioittaen ja kaikin puolin asianmukaisesti, mutta
            on loistavaa, että tähän päädyttiin.
         
         
         En malta olla ottamatta esille vangin oikeuksista sitä,
            mikä tapahtui suunnilleen vuosi sitten. Kuinka ollakaan,
            eräät vangit, no, totta kai, miten sen nyt sanoisi,
            avustajiensa avustuksella keksivät pyytää tietoja
            vankirekisteristä, niin sanottuja lokitietoja, mistä selviää,
            kuka vanginvartija ja koska on katsonut kenenkin tietoja. No, kuinka
            ollakaan, ne tiedot annettiin vangeille, järjestäytyneen
            rikollisryhmän jäsenille. Tuli satoja ja satoja
            pyyntöjä, ja ne annettiin. Esimerkiksi poliisi
            ei antanut tällaisia tietoja, mutta Risen johto päätti
            antaa. Perustelivat sitä lailla; samalla lailla poliisijohto
            kieltäytyi antamasta. Joka tapauksessa tämä aiheutti
            sen, että paljastui, ketkä esimerkiksi vartijoista
            toimivat vankiloissa tarkkailutehtävissä, tiedustelutehtävissä ja muuten
            tällaisissa arkaluontoisissa tehtävissä. Vangit
            sen saivat tietää, ja sen jälkeen näitä henkilöitä alettiin
            uhkailla ja tietojeni mukaan myös heidän perheitään.
            Se aiheutti aikamoisia ongelmia vanginvartijoiden ja muiden toimihenkilöiden
            keskuudessa: vakavasti otettavia turvallisuusuhkia heille ja heidän
            perheilleen.
         
         
         Tässä herää taas kysymys,
            onko tämä nyt ihan oikein ja onko tässä nyt
            mitään järkeä. Jos vanki epäilee,
            että hänen rekisteritietojaan käytetään väärin,
            niin silloin jokaisella virkamiehellä, vanginvartijalla
            ja jopa vankilan johtajalla on oma esimies, jolle voi asiasta ilmoittaa,
            tai viime kädessä vaikka tänne eduskunnan
            oikeusasiamiehelle, ja he kyllä saavat sitten tietää,
            onko rekistereitä tarkastettu asiattomasti vai ei. (Ben
            Zyskowicz: Tai tietosuojavaltuutetulle!) — Tietosuojavaltuutettukin
            on hyvä kohde tai ihan mikä tahansa laillisuusvalvontainstanssi. — Niin
            kuin täällä salissakin on todettu, eikö se
            lähtökohta ole kuitenkin, että vartijat
            vahtivat siellä vankilassa vankeja eivätkä vangit
            vartijoita? Näinhän täällä on
            keskusteltu, mutta tämä lainsäädäntö tuntuu joskus
            menevän tähän suuntaan. Toivoisin, että tämmöiset
            tietoturva-aukot tai lainsäädännön
            aukot tai lain tulkinnan puutteellisuudet korjattaisiin, kun näitä lakeja
            nyt tunnutaan vauhdilla säädettävän
            joka asiasta, siitä, mitä vanki saa tehdä ja
            mitä ei saa tehdä. Tietysti nämä pykälät
            ovat henkilötietolaissa, mutta kuitenkin kyse on henkilöiden
            turvallisuudesta.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kaikilta osin tämä jättimäinen
            lakipaketti nyt ei aivan priimaa ole, mutta on täällä paljon
            hyvääkin, kuten tuossa totesin. Soveltuvissa tilanteissa
            nettiyhteyden käyttö, tarkkailuhaalarin käyttö sekä tietysti
            erilaiset videoyhteydet ovat hyviä, mutta paljon vielä jää aukkoja,
            ja ennen kaikkea se, miksi ihmeessä kaikki pitää lailla
            säätää, on se suurin kysymys.
         
         
       
      
         
         Jaana Pelkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten kaikki hyvin tiedämme, nettiyhteys
            on erittäin kiinteä osa meidän jokaisen
            arkeamme ja peruspalveluita siirretään kiihtyvällä tahdilla verkkoon.
            Netistä on muodostunut kanava lukuisten päivittäisasioiden
            kuten terveydenhuollon ja pankkiasioiden järjestämiseen,
            hupikäytöstä puhumattakaan.
         
         
         Kuten aikaisemmista puheenvuoroista on hyvin käynyt
            ilmi, tässä hallituksen esityksessä ollaan
            siis antamassa vangeille lupa muun muassa sähköpostin
            käyttöön. Sekä sähköpostia
            että nettiä käytettäisiin vankiloiden
            palvelinten kautta, eli tarkoitus ei siis edelleenkään
            ole antaa vangeille vapaita seikkailumahdollisuuksia netin ihmeelliseen
            maailmaan.
         
         
         Tällä hetkellähän netinkäyttö on
            mahdollista avovankiloissa ja suljettujen vankiloiden yhteydessä toimivissa
            vapauttamisyksiköissä erillisen lupahakumenettelyn
            kautta. Esimerkiksi Hollannissa ja Norjassa sen sijaan nettiä on
            hyödynnetty muun muassa opetuksessa jo vuosia myös
            suljetuissa vankiloissa.
         
         
         Tämä on iso periaatteellinen päätös,
            joka tuntuu jakavan mielipiteitä vahvasti niin puolesta kuin
            vastaan. Osa tuntuu olevan vahvasti sitä mieltä,
            ettei vangeilla tulisi olla minkäänlaisia oikeuksia
            päästä käyttämään
            internetiä, saati sähköpostia, ja osa
            taas pitää sitä suurena ihmisoikeusloukkauksena,
            ellei tällaista mahdollisuutta anneta.
         
         
         Itse pidän tärkeänä sitä,
            että varmistamme, ettei netinkäytöstä aiheudu
            vaaraa vankilan turvallisuudelle ja järjestykselle ja että vangit
            pääsevät vain luvanvaraisille sivuille,
            ja tässä sähköisen viestinnän
            valvonta on erittäin tärkeässä roolissa.
         
         
         Laadin hiljattain Euroopan neuvostossa laajan raportin nimeltä Oikeus
            internetin saatavuuteen, ja tämän raportin käsittelyn
            yhteydessä sivuttiin hyvin usein myöskin vankien
            oikeutta internetin käyttöön. Eli tämä aihe
            puhuttaa ja pohdituttaa laajalti myös Suomen rajojen ulkopuolella.
            Kuten edustaja Tolvanen äsken totesi, pidän myös
            itse erittäin tärkeänä sitä,
            että vangeilla olisi riittävät tietotekniset
            taidot, kun he sitten palaavat takaisin yhteiskuntaan.
         
         
         Mutta toivottavasti lakivaliokunnassa pääsemme
            perehtymään tähänkin aihepiiriin
            yksityiskohtaisesti.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä siis
            uudistetaan vankeuslakia sen soveltamisessa esiin tulleitten tarpeitten
            perusteella. Vankeus on tietysti luonteeltaan rangaistus, eikä vankeuslaitos
            tietenkään voi mikään lomakoti
            olla. Mutta kyllä meidän on kiinnitettävä huomiota
            sen inhimillisiin olosuhteisiin ja myös näihin
            ihmisoikeusnäkökulmiin, jotka liittyvät
            hyvin kiinteästi tähän kokonaisuuteen.
         
         
         Yhteiskunnan kokonaisedun kannalta on erittäin tärkeää se,
            miten se vankeusaika vietetään, koska yhteiskunnan
            kannalta ei ole samantekevää se, millaisena henkilö vankilasta
            aikanaan vapautuu, vaan nimenomaan vankeusaika pitäisi käyttää sen
            hyväksi, että henkilö vapautuessaan on
            kykenevä palautumaan takaisin yhteiskuntaan. Tämä on
            erittäin tärkeätä etenkin nuorten kohdalla,
            joilla pahin mahdollinen tilanne on se, että vankilan porteilta
            kun lähdetään, niin kädessä on
            muovikassi ja lähdetään saman porukan luo,
            minkä joukosta aikanaan vankilaan päädyttiinkin.
            Sen takia vankeusajan aikana tulisi panostaa vahvasti vankien koulutukseen
            ja myös sosiaaliseen sopeutumiseen yhteiskuntaan siten, että kun
            vanki vapautuu, hänellä olisi mahdollisesti jo
            tiedossa edes jonkinlainen näkymä tulevasta työllistymisestä ja
            myöskin asunto, jonne asettua vankeusrangaistuksen päätyttyä.
            Me hukkaamme tavattoman paljon, ellei vankeusajan aikana panosteta
            ikään kuin vangin kykyyn sopeutua takaisin yhteiskuntaan.
         
         
         Tässä laissa on monta erittäin hyvää puolta. Tässä tarkennetaan
            säännöksiä vangin tapaamisoikeuksiin
            liittyen ja sähköiseen viestintään
            liittyen, ei avata mahdollisuutta kylläkään
            sosiaalisen median käyttöön, mitä saatan
            hiukan kummastella, koska kyllä kai sosiaalinen mediakin
            on osa niitä yhteiskuntataitoja, mitä tämän
            päivän ihmisiltä edellytetään.
         
         
         Hyväksyn myöskin tarkkailuhaalareiden käytön
            mutta siten, että niiden käyttämisessä ollaan erittäin
            huolellisia niin, ettei pienintäkään
            syytöstä epäinhimillisestä kohtelusta
            saa päästää syntymään.
            Senpä tähden muun muassa se seikka, jota ministeri
            esittelypuheenvuorossaan korosti, että WC:n käyttömahdollisuuden
            pitää olla välittömästi
            saatavilla, kun vanki näin haluaa, on erittäin
            tärkeä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakeja muutetaan, kehitetään
            koko ajan, ja se, että tätä lakia päivitetään,
            on erittäin hyvä asia, koska edellisessä laissa
            oli paljon jo vanhentuneita asioita. Mutta juuri, mitä tuossa
            edustaja Zyskowicz toi aikaisemmin esille: tässä laissa
            on todella monta pykälää. Miten me tekisimme
            ajattomia lakeja?
         
         
         Aika muuttuu ja kehittyy koko ajan, koko ajan tulee uutta sosiaalista
            mediaa. Mitä on meillä kymmenen vuoden päästä?
            Kuka meistä edes tietää ollenkaan, mitkä ovat
            laitteet, välineet ja systeemit kymmenen vuoden päästä?
            Muutaman vuoden päästä me olemme taas
            tätä lakia uudistamassa. Nyt pitäisi
            oikeastaan alkaa miettiä, miten me tekisimme tästäkin
            aiheesta enemmän ajaton laki, ja todellakin niin kuin tässä on
            aikaisemmin esitetty, miten niitä asioita voitaisiin käytännössä määräyksillä sitten
            päättää ja hoitaa tarkemmin.
         
         
         Nämä sähköisen viestinnän
            valvonta-asiat ovat tulleet esille, ja ne ovat tässä laissa.
            Olen erityisesti ollut kiinnostunut vankien opiskeluasioista, ja
            opiskelu, jos joku, vaatii todella aktiivista sähköisen
            median käyttämistä. Miten siinä vaiheessa
            hoidetaan sitten tämä valvonta, koska tietyissä tapauksissa,
            monessakin tapauksessa vankeuslaitoksen vartijoiden pitäisi
            valvoa sitä sähköisen viestinnän
            käyttämistä, sähköpostien lähettämistä,
            asioiden hakemista ja nykyaikainen opiskeluhan perustuu pitkälti
            siihen, että tietoja haetaan, otetaan yhteyksiä erittäin
            paljon? Siinä taitaa olla meillä uusia juristeja
            ynnä muita näistä vartijoistakin tulossa,
            kun he seuraavat koko ajan, miten vangit opiskelevat.
         
         
         Sitten tästä tarkkailuhaalarista. Minusta
            on todella hieno huomata, että oikeusministeriö näin nopeasti
            pystyy vastaamaan tämän salin keskusteluun ja
            työhön. Eihän tästä ole
            kuin jonkun verran aikaa, kun me täällä salissa
            keskustelimme tarkkailuhaalarista, oli ihan mielenkiintoisia keskusteluja
            puolesta ja vastaan tämän asian suhteen, mutta
            nyt se on heti tässä laissa matkassa. Minulle,
            vaikka olenkin opposition edustaja, tulee hyvä mieli tämmöisestä työskentelystä,
            elikkä se meidän työskentely ei mene
            täällä hukkaan, vaikka on oppositiossakin.
            Tässä oli kyse lakialoitteesta, jota käsiteltiin,
            se oli kyllä hallituspuolueen edustajien kirjoittama, mutta
            kuitenkin.
         
         
         Meillä on muitakin näitä töitä ja
            toimintoja, mitä on saatu menemään eteenpäin:
            muun muassa toissa viikolla käsiteltiin salissa kansalaisaloitetta
            energiatodistuslaista, ja se on nyt menossa eteenpäin.
            Elikkä ei tämä työ täällä ihan
            täysin hukkaan mene.
         
         
         Mutta sitten tästä amerikkalaistyylistä.
            Minusta ihan aiheesta on otettu tässä keskustelussa
            esille tämä amerikkalaistyyliasia. Missä vaiheessa meidän
            säädännössä lukee,
            että mikroaaltouuniin ei saa laittaa kissaa? Siis tätä on
            todellakin aiheellista miettiä ja keskustella tästä asiasta
            eli siitä, miten me teemme niitä ajattomia lakeja käyttöömme.
            Sitten tämä maalaisjärki: kyllä meidän
            pitää antaa enemmän suomalaisille mahdollisuus
            käyttää maalaisjärkeä kaikessa,
            vankeinhoidossa ja kaikissa muissakin asioissa.
         
         
         Tässä on keskustelussa otettu esille nämä vankien
            oikeudet. Tämä lakihan perustuu täysin
            vankien ihmisoikeuksiin, mitä kaikkia asioita pitää ottaa
            huomioon, ja tilannehan on se, että kyse on ihmisistä,
            jotka eivät itse pysty, eikä heillä ole
            oikeuksia tehdä enää niitä normaaleja
            oikeustoimia, kun he ovat siellä vankilassa. Miksi sitten heidän
            asioitaan katsellaan ja säädetään
            niin paljon tarkemmin, miksi heistä pidetään
            parempaa huolta kuin vanhuksista, kuin sosiaalihuollon alaisessa
            toiminnassa olevista henkilöistä?
         
         
         Meillä on valtava määrä vanhuksia,
            vammaisia, sairaita, jotka ovat heikommissa olosuhteissa kuin meidän
            vangit. Tämä on todella vakava asia, mutta meidän
            juristien, lakimiesten pitäisi nyt kyllä katsoa
            peiliin ja miettiä tätä asiaa. Vankien
            tilanteethan ovat paremmat, koska me olemme auttaneet vankeja: meidän
            tehtävämme on auttaa, he ottavat asioita esille,
            he ovat täydessä järjessä olevia
            ja toimintakelpoisia ihmisiä, jotka laittavat meidät
            lakimiehet tekemään töitä, miettimään
            näitä säädöksiä,
            miettimään ongelmia.
         
         
         Missä on niiden vanhusten ja vammaisten lakimiesarmeija,
            joka laittaisi näitä pykäliä kuntoon?
            Itse en ole sosiaalipuolen ammattilainen, en niitä osaa
            enkä hallitse, mutta toivon, että sillä puolella
            saataisiin asioita liikkeelle. Jos me saamme sille puolelle armeijan
            juristeja liikkeelle, ehkä sen jälkeen huomataan,
            että tältä puoleltakin näitä lakeja
            voisi sitten yksinkertaistaa ja helpottaa.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakiesityksen 6 a § 7
            luvun osalta kertoo sen, että tupakoinnin kieltäminen
            mahdollistetaan vankien asuintiloissa. Tupakkalakihan on ollut iät
            ajat jo voimassa, ja nytkö vasta ollaan mahdollistamassa
            se kielto, tupakoinnin kieltäminen asuintiloissa. Toki
            tämä tupakkipaikka sitten samaisen lakipykälän
            mukaan pitää järjestää jollakin
            muulla tavalla.
         
         
         Mielestäni tämän tupakointikiellon
            pitäisi itse asiassa olla ehdoton. Meillä on sairaaloita,
            työpaikkoja pilvin pimein, joissa ei saa tupakoida ollenkaan.
            En tiedä, missä mielessä sitten ihmisoikeusasiat
            tähän tulevat, koska suljetussa laitoksessahan
            vangit ovat, ja sitten se ei mahdollistu millään
            tavalla, jos se kielto tulee. Mutta mielestäni se on iso
            vankien terveyteen kohdistuva toimi, jota sopii myöskin
            edistää. Ja kyllä tupakkamiehenä itse
            tiedän sen, että kun sitä suitsuttamista
            rajoitetaan, niin se vähentää myöskin
            kyllä sitä tupakehtimista ja ohjaa sitten lopettamaan koko
            homman.
         
         
         Tässä keskustelussa molemmista lakiesityksistä,
            jotka nyt ovat esillä, on joskus tullut mieleen vanha sanonta,
            että aikoinaan vankeustuomio kärsittiin, sitten
            se suoritettiin ja nyt pahat kielet väittävät,
            että se nautitaan. No, tilannehan ei tietenkään
            näin ole, eli aina kun ihminen on suljetussa laitoksessa,
            niin se on kova juttu. Toki rikoksista pitää rangaista,
            ja onneksi tämä humaanisuus nyt tässä ihan
            viimeisen puolen tunnin aikana on minun mielestäni voittanut
            alaa myöskin tässä keskustelussa.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvostettu puhemies! Ministeri Henriksson oli kaipaillut minua
            salissa. On tietysti myönteistä, että kaivataan.
            Kyllä minä kaipaisin nyt myös ministeri
            Henrikssonia täällä salissa. Täällä on
            esitetty monia aiheellisia kysymyksiä, joihin esittelevä ministeri
            voisi ja oikeastaan hänen pitäisi vastata ja olla
            vastaamassa. Tässä on kuitenkin kyse yli 200-sivuisesta,
            merkittävästä vankeuslain uudistamisesta,
            ja olisi tärkeää, että ministeri
            osallistuisi tähän keskusteluun. Tällaista
            rivimiestäkin, jos hän hetken salista pois on,
            toki voi kaivata, mutta ministerin läsnäolo olisi
            vielä tärkeämpää.
         
         
         Vankeuslain uudistus on enemmän kuin tervetullut. Täsmennyksiä saadaan
            muun muassa vankien oikeuksiin yhteydenpidosta. Laissa on esillä puhelin,
            internet, sähköposti ja näihin varsin tarkasti
            täsmälliset säännökset,
            miten niitä voidaan käyttää:
            Esimerkiksi lupa sähköpostin lähettämiseen
            tärkeästä syystä. Internet niin,
            että siitä ei ole vaaraa vankilan järjestykselle
            ja turvallisuudelle. Toki voi kysyä, kuka sen oikeuden sitten
            lopulta saakaan.
         
         
         Itse olin Kansanedustajat kouluissa -vierailulla Jokelan vankilassa.
            Sinne kouluun oli pakko mennä kansanedustajan paikalle,
            kerran oppilaat olivat siellä pakosta. Siellä oli
            yhdeksän oppilasta ja erittäin mielenkiintoinen
            tapaaminen heidän kanssaan, ja heidän yksi toiveensa
            oli, että kun he nyt haluavat opiskella — heillä kaikilla oli
            kahta lukuun ottamatta peruskoulu valmis, ja muut olivat sitten
            etenemässä ammatillisessa koulutuksessa — niin
            eivätkö he voisi siinä luokassa valvotusti
            käyttää myös internetiä.
            Minun mielestäni tätä voisi hyvin esillä pitää.
            Kerroin toki heille, että itse olen enempikin täällä eduskunnassa
            esillä pitänyt asioita, jotka tekisivät heidän
            olonsa tukalammaksi vankilassa, mutta tätä asiaa
            lupasin eteenpäin viedä ja sen nyt täällä teen.
         
         
         Tässä lakiesityksessä, vankeuslain
            uudistamisessa siis, tuodaan esille näitä yhteydenpitomahdollisuuksia.
            Pidän itse myönteisenä sitä,
            että myös vankien tapaamisoikeuksia uudistetaan,
            nimenomaan perheellisten äitien ja isävankien
            oikeutta tavata lapsia, mutta mieluummin vielä niin päin,
            että puhutaan niiden lapsien oikeudesta tavata vanhempiaan
            silloin, kun se on mahdollista ja lapsien edunkin mukaista. Tässä ihan
            toimiva tekniikka on Skype-yhteys, jota tässä esitetään, ja
            minun mielestäni on hyvä, että ei lähdetä turhaan
            rakentamaan nyt jotain uutta järjestelmää videoyhteyksien
            järjestämiseksi vaan voidaan käyttää valvotusti
            valmista, edullista ja toimivaa Skype-yhteyttä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yksinäisyysrangaistuksen enimmäismäärä esitetään
            tässä alennettavaksi 14:stä 10 vuorokauteen.
            En ymmärrä, minkä takia tämäntyyppinen
            muutos tarvitaan.
         
         
         Hyvää sen sijaan on, että laissa
            nyt alleviivataan ja tuodaan käyttöön
            ja lailliseksi myös tarkkailuhaalarin käyttö,
            ja tämä on niitä kysymyksiä,
            joita me olemme usein esillä pitäneet tässä salissa — taisi
            olla vajaa vuosi sitten, kun kävimme keskustelua siitä,
            kun eduskunnan oikeusasiamies oli kieltänyt tarkkailuhaalarin
            käytön, kun sitä ei erityisesti laissa
            mainittu, ja silloin täällä salissa muun
            muassa edustaja Kuusisto ja edustaja Lipponen kiivaasti vastustivat
            tarkkailuhaalarin käyttöönottoa. Onneksi
            enemmistö on nyt kääntynyt sille kannalle,
            että tarkkailuhaalaria voidaan käyttää.
            Niillä on nimittäin estetty merkittävästi
            ja tehokkaasti salakuljetuksia, ja ne ovat myös tärkeä osa — niin
            kuin muistan silloisesta keskustelusta, kuten edustaja Tolvanen esille
            toi — usein sellaisten vankien turvaamista, jotka pakotetaan
            tuomaan sisällään huumeita lomilta vankilaan.
            Se on myös heidän asemaansa vahvistava toimenpide.
            Sörkässä esimerkiksi näitä tarkkailuhaalareita
            on käytetty 10—15 kertaa vuodessa, eli ei kauhean
            yleisestä käytänteestä ole aiemminkaan
            ollut kyse, ja nyt se tulee siis myös lakiin kirjattuna
            mahdolliseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tupakkakielto on tulossa myös vankien
            asuintiloihin. Tässä on tärkeä huoli
            se, että vaikka ne ovat vankien asuntoja, niin meidän
            pitää pystyä takaamaan vanginvartijoille oikeus
            savuttomaan työympäristöön,
            ja se ei ole tänä päivänä toteutunut.
            Vangeista tilastojen mukaan kolme neljäsosaa tupakoi, ja
            meidän on pystyttävä takaamaan vanginvartijoille
            myös oikeus passiivisen tupakoinnin estämiseen.
            Ruotsin ja Viron tapaan olemme etenemässä kohti
            savuttomia vankiloita.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen, mitä en tässä esityksessä ymmärrä,
            on se, miksi vankien kuukauden täytyy olla 30-päiväinen.
            Miksi se ei voisi sitten olla 31-päiväinen? Eli
            tässä lyhennetään yhdellä päivällä tuota
            vankikuukauden päivämäärää.
            Minun mielestäni on pohdittava sitä, tarvitseeko
            tässäkin mennä lyhyemmän kautta
            vai voisiko se olla tuo 31 vuorokautta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan nostaa lopuksi esille kaksi asiaa,
            joiden toivon etenevän vielä tällä vankein
            saralla.
         
         
         Karkaaminen, sitä ei ole tässä lakikokonaisuudessa
            kuin sivuttu. Minun mielestäni, jos lomalta jättää palaamatta,
            se on karkaaminen. Olemme tästä edustaja Zyskowiczin
            kanssa jättäneet esityksen, että lomalta
            palaamatta jättäminen olisi karkaaminen, ja toivon,
            että tämä asia myös etenisi.
         
         
         Ja, arvoisa puhemies, aivan lopuksi toisena asiana se, että meidän
            vankeusrangaistuksien pitää olla yleisen oikeustajun
            mukaisia. Usein lasten seksuaalisissa hyväksikäytöissä,
            raiskauksissa, väkivaltarikoksissa kyllä yleinen
            tunnelma on se, että kun tuomiot tulevat, niin ne eivät
            ole suomalaisen yleisen oikeustajun mukaisia, ja minun mielestäni,
            jos asteikon alareunaa nyt käytetään, pitäisi
            ottaa mieluumminkin käyttöön yläreuna. Minun
            mielestäni ei myöskään ole oikein
            sekään, että jos tappaa toisen ihmisen
            ensimmäistä kertaa, niin se on peruste päästä lyhyemmällä vankeustuomiolla.
            Minun mielestäni ei tämäntyyppisissä rangaistuksissa
            tarvita minkäänlaista ensikertalaisuusvähennystä.
            Ja niin kuin tuossa aiemmassa puheenvuorossa totesin, kyllä minä ihmettelen,
            että me elämme maassa, jossa voi raiskata kolmen
            vuoden välein ensi kertaa.
         
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä lausua ajatuksiani
            muutamista esillä olleista keskustelunaiheista.
         
         
         Edustajat Kivelä, Tolvanen ja myös Maijala mielestäni
            toivat esiin perustellusti sitä, onko todellakin järkevää ja
            edes mahdollista toteuttaa sellaista doktriinia, että kaikki
            vankien vapaudenrajoitukset, kaikki heidän olosuhteisiinsa
            liittyvät rajoitukset, pitäisi säätää lain
            tasolla.
         
         
         Minusta edustajat Kivelä ja Tolvanen erinomaisesti
            toivat esiin sen, että aikaisemmin, mennään
            vaikka 50 tai 100 vuotta taaksepäin, kun ihminen joutui
            laitoksiin, vankilaan, sairaalaan, mielisairaalaan, kouluihin, armeijaan,
            katsottiin silloisten laitosvaltaoppien mukaan, että heidän
            oikeuksiaan voitiin rajoittaa hyvinkin tuntuvasti. Tästä on
            tultu moderniin ihmis- ja perusoikeusajatteluun, joka ei tietystikään
            hyväksy sitä, että jos ihminen joutuu
            johonkin laitokseen, niin se samalla merkitsee oikeutta rajoittaa
            hänen oikeuksiaan ja vapauksiaan.
         
         
         Mutta kyllä tämä heiluri on mennyt
            aika pitkälle nyt sitten sinne toiseen ääripäähän,
            jos todellakin maan ylin laillisuusvalvoja katsoo, että vangilta
            ei saa ottaa pois rikoksentekovälinettä, jolla
            hän tekee rikosta — joka tiedetään,
            joka nähdään, joka todistetaan — että sitä ei
            saa ottaa pois, kun ei siihen ole laissa erikseen annettu valtuutusta,
            joten ollaanhan aika kaukana. Ja nyt tässä laissa
            siis säädetään oikein pykälä siitä,
            että saa ottaa sen rikoksentekovälineen pois.
         
         
         Edustaja Tuppurainen, en minä ole tätä absurdiuteen
            viemässä. Kun tällainen katsotaan tarpeelliseksi
            säätää lain tasolla, niin voi
            todella kysyä, että no, miksei sitä tarvitse
            säätää lain tasolla, että sellit
            saa yöksi panna kiinni, tai sitä, että vangit
            saa aamulla herättää.
         
         
         Edustaja Tolvanen, joka tuntee nämä asiat erittäin
            hyvin, käytti todella hyvän ja rakentavan puheenvuoron.
            Pitää sanoa "rakentavan", ehkä oma puheenvuorotyylini
            on vähän toinen, mutta varsinaisiin tärkeisiin
            asioihin yritän kiinnittää huomiota ja
            olen niistä myös edustaja Tolvasen kanssa todellakin
            samaa mieltä.
         
         
         Edustaja Tuppurainen kiinnitti huomiota näihin tapaamisiin,
            ja olen siitä teidän kanssanne samaa mieltä ja
            muutenkin siitä, mitä sanoitte, että vankien
            kohtelu vankiloissa ja olosuhteet vankiloissa pitää pyrkiä järjestämään
            sellaisiksi, että kun he sieltä vapautuvat, niin
            mielellään eivät heti sinne uudelleen
            palaisi.
         
         
         Mutta esimerkkinä näistä laillisuusvalvojien näkemyksistä luen
            nyt täältä hallituksen esityksen sivulta
            11 tällaisen kohdan: "Eduskunnan oikeusasiamiehen valvontakäytännössä on
            katsottu, että vangin ja tapaajan tapaaminen tulisi järjestää olosuhteissa,
            joissa heidän välisensä koskettaminen
            on mahdollista paitsi silloin, kun koskettamisen kieltämiseen
            on erityinen syy." Vaikuttaa loogiselta. Kolme oikeusasiamiehen ratkaisua
            vuosilta 1997, 2004 ja 2005. Mutta mikä on elävä elämä?
            Hallitus kirjoittaa perusteluissaan näin: "Vuonna 2013
            myönnettiin suljetuissa vankiloissa 58 169 valvottua
            tapaamista ja 2 457 erityisvalvottua tapaamista. Jos koskettamisen
            epäämiseen riittäviä perusteita
            jouduttaisiin arvioimaan erikseen ennen jokaista noin 60 000
            vuosittaista tapaamista, tämä aiheuttaisi erittäin
            suuren määrän työtä." — Hallitus
            ei siis tietystikään tähän järjettömyyteen
            tässä ole menossa.
         
         
         Yritän vain sanoa sitä, että laillisuusvalvojien on
            hyvä kyllä tuolla omissa norsunluutorneissaan
            teoretisoida ja ehdottaa, että erikseen pitäisi jokainen
            tapaaminen miettiä, koskettaminen pitäisi erikseen
            miettiä, että onko sen estämiseen erityinen
            syy. Mutta kun näitä on 60 000 vuodessa,
            niin mietitään nyt sitten 60 000 tapauksessa erikseen,
            ennen tämmöistä vierailua, että onko riittäviä perusteita
            koskettamisen epäämiseen.
         
         
         Näitä on muitakin kannanottoja, joita kyllä nämä asiantuntijat,
            niin sanotut, ja korkeat laillisuusvalvojat ja niin sanotut perusoikeusfundamentalistit
            esittävät, jotka ovat kyllä aika kaukana
            tästä elävästä elämästä.
         
         
         Yksi hyvä esimerkki tästä on nämä tiedot
            vankirekisteristä. Jossain vaiheessa vangit keksivät, että he
            voivat vaatia vankirekisteristä tietoja, ketkä vartijoista
            ovat katselleet heidän tietojaan, kuten edustaja Tolvanen
            kertoi. Poliisi ei antanut, mutta Rikosseuraamuslaitos antoi ja
            vielä puolusti, että miten ne vangit pystyvät
            valvomaan niitä vartijoita, jos eivät he voi niitä tietoja
            katsoa. Minä todellakin olen luullut, että siellä vankiloissa
            nämä vangit ovat valvonnan kohteena ja vartijat
            ovat ne, jotka valvovat.
         
         
         Mutta mitä seurasi siitä, että tulkittiin — ja sitä nämä tietosuojatalebanit
            ovat tietysti tarkoittaneetkin — että kyllä vankien
            pitää voida saada katsoa, ketkä ovat
            heidän tietojaan katsoneet? Mitä siitä seurasi?
            Edustaja Tolvanen kertoi jo tässä, että siitä seurasi
            uhkailua ja sitä, että vangit tulivat tietämään,
            ketkä vartijoista olivat esimerkiksi tällaisia
            poliisiyhteysihmisiä. Mutta mitä siitä myös
            seurasi? Se, että meillä on tällä hetkellä oikeuslaitoksessa
            satoja juttuja, joita vangit ovat ajaneet nyt sitten näitä vartijoitaan vastaan,
            jotka ovat heidän tietojaan katsoneet, ja syyttävät
            heitä siis virheistä.
         
         
         Kuten edustaja Tolvanen erinomaisesti kertoi, on olemassa kaikkia
            muita keinoja taata vangin oikeusturva. On laillisuusvalvontaviranomaiset, on
            tietosuojavaltuutettu ja niin edelleen, eikä näitä oikeuksia
            nähdä omia tietojaan tarvitse vangeille antaa.
            No, minä olen odottanut, että tähän lainsäädäntöön
            olisi tullut tällainen selkeys. Nythän Rikosseuraamuslaitos
            lopetti näiden tietojen antamisen, mistä on ollut
            seurauksena, että vangit ovat kannelleet taas Rikosseuraamuslaitoksen
            menettelystä hallintoprosesseissa. Vangeillahan on varmasti
            riittävästi aikaa käydä näitä prosesseja.
         
         
         Eli, ministeri Henriksson, kun luette keskustelun pöytäkirjat,
            niin äkkiä tänne esitys, jolla tämä asia
            selkeytetään ja selkeytetään
            niinpäin, että jos vanki epäilee, että hänen
            tietojaan on väärin katseltu, niin hän
            voisi tietosuojavaltuutetun kautta tai jotain muuta kautta saada
            tähän selvyyttä. Näinhän
            on esimerkiksi suojelupoliisin salaisten rekisteritietojen osalta.
         
         
         Tarkkailuhaalareista, herra puhemies, täällä on
            paljon puhuttu ja täällä on oltu tyytyväisiä, että nyt
            saadaan lain tasolle selkeät säädökset, myös
            selkeät säädökset siitä,
            että jos on tarve päästä haalarista
            irti normaaleille tarpeilleen, niin siihen pitää olla
            välitön mahdollisuus.
         
         
         Mutta haluan nyt varoittaa perustuslakivaliokunnan jäseniä ja
            lakivaliokunnankin jäseniä: ei vaara ole ohi.
            Nämä ihmisoikeusjuristit, siis niin sanotut ihmisoikeusjuristit,
            ja perusoikeusfundamentalistit ovat varmasti edelleen sitä mieltä,
            että tämä on vankien perus- ja ihmisoikeuksien
            loukkaus, että tämmöiset haalarit voidaan
            heille pukea, joilla voidaan tehokkaasti estää huumeiden kulkeutuminen
            kehon sisäisesti. Epäilen, että he tulevat
            perustuslakivaliokunnassa väittämään, että tämä on
            vastoin Suomen perustuslakia. Kyllä tässä kannattaa
            olla tarkkana. Jos perustuslakivaliokunta taas sukkana hyväksyy
            näiden perusoikeusfundamentalistiseen koulukuntaan kuuluvien
            asiantuntijoiden näkemykset, niin kyllä sieltä voi
            tulla lausunto, että se on vastoin Suomen perustuslakia
            koko tarkkailuhaalari. Silloin päätösvalta
            asiasta ei olisikaan enää Suomen kansan valitsemalla
            Suomen eduskunnalla, vaan näillä noin viidellä,
            tai allekin, perusoikeusasiantuntijalla, jotka ovat asiaa näin
            tulkinneet.
         
         
         Herra puhemies! Lopuksi olisin halunnut ministeri Henrikssonilta
            kysyä, ja pöytäkirjojen kautta kysyn:
            mitä on tehty sen eteen, että prosessit, joilla
            ulkomaiset vangit, lähinnä virolaiset vangit,
            voitaisiin palauttaa Viroon kärsimään tuomiotaan,
            olisivat nykyistä nopeampia? Nythän prosessit
            ovat niin hitaita, että pitää olla monen
            vuoden kakku ennen kuin kannattaa tähän edes lähteä.
            Nykyään tietysti odotetaan, että ensin
            tulee lainvoimainen tuomio, ja sitten ruvetaan asiaa vasta prosessoimaan
            näissä siirtomenettelyissä. Eikö voitaisi
            ajatella, että jo alioikeuden tuomion pohjalta ehdollisesti
            ryhdyttäisiin tähän siirtomenettelyyn?
            Jos mies on syytön, niin tietystikään
            hän ei joudu vankilaan eikä häntä tarvitse
            mihinkään siirtää. Mutta jos
            hänet tuomitaan vankilaan, niin tämä siirtoprosessi
            olisi kulkenut siinä rinnalla, ja sillä tavoin
            myös lyhyempiin vankeustuomioihin, lyhyempiin kuin useamman
            vuoden, tuomittuja ulkomaisia vankeja, lähinnä virolaisia
            vankeja, voitaisiin siirtää virolaisiin vankiloihin.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.