3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleisestä asumistuesta
         ja eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri   Susanna  Huovinen
         
          Arvoisa puhemies! Käsittelemme tänään
            myös toista tärkeää asiaa, ja olen
            iloinen, että voin olla esittelemässä tätä asumistuen
            rakenneuudistusta, joka tänään tuodaan eduskunnan
            käsittelyyn.
         
         
         Tällä uudistuksella yleistä asumistukijärjestelmää yksinkertaistetaan
            ja menettelytapoja selkiinnytetään uudelle tasolle.
            Tuen suuruus ei enää olisi riippuvainen asunnon
            ominaisuuksista. Edellytyksenä kuitenkin on, että asunnon
            hallinta perustuu vuokrasuhteeseen, asunnon omistamiseen tai kysymyksessä on
            asumisoikeusasunto. Asunnon täytyy olla asuinkäyttöön
            tarkoitettu, eikä yleistä asumistukea myönnetä majoitustoimintaan,
            vapaa-ajan asuntoihin eikä hoitosuhteisiin.
         
         
         Asumistukea myönnettäisiin jatkossa ruokakunnan
            koon ja asunnon sijaintipaikkakunnan, neljän eri kuntaryhmän,
            mukaisesti määräytyvistä enimmäisasumismenoista.
            Asunnon koolla ja muilla ominaisuuksilla ei olisi vaikutusta tuen määrään.
            Vuokranantaja, asunnon omistaja ja tuen hakija voivat nykyistä helpommin
            arvioida, minkä suuruisista menoista tukea voidaan myöntää.
            Hyväksyttävien vuokrien enimmäismäärät ovat
            jonkin verran alhaisemmat kuin nykyiset asumistuessa hyväksyttävät
            maksimiasumismenot.
         
         
         Kun nykyään neliövuokra ja pinta-alanormit ovat
            leikanneet hyväksyttäviä asumismenoja, otetaan
            uudistuneessa asumistuessa useammin huomioon suurempi osa vuokrasta.
            Asumistuen ja toimeentulotuen yhteensovitus toimii myös nykyistä paremmin
            tulevaisuudessa, kun kummassakin järjestelmässä käytetään
            kokonaisvuokraa. Uudistuksella ei ole valitettavasti voitu merkittävästi
            nostaa asumistuessa hyväksyttävien vuokrien enimmäistasoa,
            ja tämän vuoksi asumistukea joudutaan edelleenkin
            paikkaamaan toimeentulotuella. Ja tämä on uudistuksen
            jälkeenkin asumistukijärjestelmämme suurin
            ongelma.
         
         
         Asumistuen tuloista johtuvan omavastuuosuuden määrittelyssä valtioneuvoston
            asetuksella vahvistetut laajat omavastuutaulukot jäävät
            pois. Jatkossa omavastuu määräytyy tulojen
            ja ruokakunnan koon mukaan niin sanotulla lineaariyhtälöllä.
            Siinä tuloista vähennetään kiinteä osa
            sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärän
            perusteella laskettava osa. Omavastuu määräytyy samalla
            tavalla koko maassa, joten pienen harjoittelun jälkeen
            on ehkä helppoa muistaa, mikä on kunkin kokoisen
            ruokakunnan tuloista vähennettävä osuus.
            Tulojen ja tämän vähennyksen erotuksesta
            lasketaan sitten 40 prosenttia omavastuuosuutta. Kun tukiprosentti
            on edelleenkin 80 prosenttia, tulojen muutos pienentää tai
            suurentaa asumistukea aina 32 prosenttia tulonmuutoksesta, elleivät
            tulot ole siis niin alhaiset, että omavastuuosuutta ei
            lainkaan määrätä. Yksin asuvalla
            tämä niin sanottu täysimääräisen
            tuen raja on edelleenkin kytketty työmarkkinatuen tai peruspäivärahan
            tasoon.
         
         
         Asumistuen perusteet on määritelty kokonaisuudessaan
            laissa. Omavastuuosuuksia sekä omistusasunnon tuen hoitomenoja
            tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksin muutosta vastaavasti.
            Hyväksyttävien asumismenojen kehitys on puolestaan
            kytketty Tilastokeskuksen vuositason vuokraindeksiin. Tämä indeksi
            vahvistetaan vuosittain maaliskuussa, mikä on mahdollistanut sen,
            että nyt annetussa lakiesityksessä on jo vuonna
            2015 sovellettavien enimmäisvuokrien arvot. Omavastuuosuuksia
            ja muita kansaneläkeindeksiin sidottuja arvoja tarkistetaan
            sen sijaan kansaneläkeindeksin muutosta vastaavasti, ja näillä näkymin
            siis näyttää siltä, että ainakin vuonna
            2015 sovelletaan hallituksen päättämää poikkeuksellista
            0,4 prosentin korotusta.
         
         
         Asumistukiuudistukseen sisältyy myös eräitä muita
            asumismenojen ja tulojen huomioon ottamiseen sekä tuen
            tarkistamiseen liittyviä muutoksia. Omaisuudesta ei enää laskettaisi
            tuloa. Sillä on yleisessä asumistuessa ollut varsin
            vähäinen merkitys siihen nähden, että omaisuuden selvittäminen
            on ollut varsin työlästä. Sen sijaan pääomatulot
            otetaan huomioon jatkossakin niin kuin aikaisemminkin.
         
         
         Rakennepoliittiseen päätökseen liittyen
            ansio- ja yrittäjätuloista vähennetään
            aina 300 euroa. Tältä osin uudistus tulee kuitenkin
            voimaan vasta 1.9.2015. Ansiotulojen hankkimista ja työhön
            menoa pyritään muutoinkin kannustamaan. Tuensaajan
            tai jonkun ruokakunnan jäsenen työllistyessä asumistukea
            ei enää tarkistetakaan välittömästi
            vaan vasta yhden ansaitun täyden kuukauden jälkeen.
            Asumistuen tarkistusten tulorajoja korotetaan tulojen noustessa
            300:sta 400 euroon ja tulojen laskiessa 160:sta 200 euroon. Alaikäisten
            lasten tulot säädetään kokonaisuudessaan
            etuoikeutetuiksi eikä omaishoidon tukea lueta miltään
            osin tuloksi. Nämäkin ovat tärkeitä tämän
            uudistuksen reunaehtoja.
         
         
         Omistusasuntoon tukea myönnettäessä hyväksyttävien
            asumismenojen määrittely uudistuu kokonaisuudessaan.
            Omakotitalon hoitomenot ja vastikeasunnon erilliset vesimaksut tai
            lämmityskustannukset määräytyvät
            ruokakunnan koon ja asunnon sijainnin mukaan. Tässäkään
            asunnon koolla ja muilla ominaisuuksilla ei olisi enää merkitystä.
            Asunnon hankkimista, perusparantamista tai asumisoikeuden hankkimista
            varten otettujen lainojen koroista otetaan huomioon 73 prosenttia.
            Korko-osuutta on nostettu verotuksen korkovähennyksen pienentyessä niin,
            että korkoja tuetaan asumistuella ja verotuksella yhteensä yhtä paljon
            kuin vastaavan suuruista vuokramenoa vuoden 2014 verovähennystasolla.
         
         
         Yleisen asumistuen ja eläkkeensaajan asumistuen yhteensovitusta
            tullaan täsmentämään siten,
            että valintaoikeus eri tukijärjestelmien välillä tulee
            poistumaan. Tämän seurauksena noin 2 500
            sellaista eläkkeensaajan asumistukea saavaa perhettä,
            johon kuuluu siis alaikäinen lapsi tai alaikäisiä lapsia,
            siirtyy nyt yleisen asumistuen piiriin. Eläkkeensaajan
            asumistuki kytketään selvemmin eläkkeeseen.
            Tämän vuoksi 65 vuotta täyttänyt
            henkilö, jolla ei ole oikeutta eläkkeensaajan
            asumistukeen, jatkaa nykyisestä poiketen yleisen asumistuen
            piirissä. Tällaisia tapauksia on kuitenkin varsin
            vähän.
         
         
         Asumistukijärjestelmän rakenteellinen muutos
            vaikuttaa lähes kaikkien tukien määrään. Asumistuen
            on arvioitu nousevan tai pysyvän ennallaan 73 prosentilla
            tuensaajista ja alentuvan 27 prosentilla. Uudesta tuesta hyötyvät
            eniten ne, joilla kokonaisvuokra mahtuu vielä uuteen enimmäisasumismenorajaan,
            mutta nykyistä tukea ovat leikanneet neliövuokra
            tai pinta-alanormin ylitykset. Yleisesti ottaen, tuki paranee eniten kahden
            huoltajan useamman lapsen lapsiperheillä, joilla omavastuuosuuden
            määrittelyssä alaikäisten lasten
            nykyistä suurempi vaikutus nostaa siis tuen tasoa.
         
         
         Yleinen asumistuki olisi edelleen 80 prosenttia kohtuullisten
            asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Jatkossa kuitenkin
            kohtuullisten asumismenojen enimmäismäärään
            vaikuttaisivat ainoastaan asunnon sijainti ja ruokakunnan koko.
            Siihen eivät siis enää vaikuttaisi asunnon
            valmistumis- tai perusparantamisvuosi, pinta-ala ja lämmitysjärjestelmä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän lain on tarkoitettu tulevan
            voimaan vuoden 2015 alusta lukien, ja tukea jo saavilla asumistuki
            tarkistetaan uusien perusteiden mukaiseksi seuraavassa väli-
            tai vuositarkistuksessa lain voimaantulon jälkeen.
         
         
         Puhemies! Uskon, että tällä uudistuksella
            voidaan osaltaan merkittävällä tavalla
            tukea hallituksen rakennepaketin tavoitteita ja tärkeää hallitusohjelman
            painopistettä eli köyhyyden ja eriarvoisuuden
            vastaista työtä.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
          Arvon puhemies! Asuminen on perustarve, ja asumismenot ovat usein
            kotitalouden yksittäisistä menoista se kaikkein
            suurin, ja asumiseen tarvitaan tukea etenkin, jos tavoite on alentaa
            pienituloisten asumismenoja. Tämän suuntaisesti
            on linjattu hallitusohjelmassa, ja kehysriihessä hallitus
            on nyt sopinut näistä toimenpiteistä,
            ja nyt meillä käsittelyssä on hallituksen
            esitys, joka on kyllä erinomainen, merkittävä helpotus
            pienituloisten ihmisten arkeen ja asumiskulujen kanssa pärjäämiseen.
         
         
         Tällä lakiesityksellä yksinkertaistetaan
            ja selkeytetään tätä tähän
            mennessä sangen monimutkaista asumistukilainsäädäntöä ja
            sen laskentaperusteita. Niitä selkeytetään
            ennen kaikkea kolmella tavalla.
         
         
         Ensinnäkin hyväksyttävien asumismenojen enimmäismäärään
            vaikuttaa jatkossa ainoastaan asunnon sijainti ja ruokakunnan koko.
            Tähän mennessä siihen ovat vaikuttaneet
            myös asunnon ominaisuudet, sen valmistumisvuosi, perusparannukset,
            varustetaso ja niin edelleen. Eli merkittävä selkeytys.
         
         
         Toiseksi omavastuuosuuden määrittelyä selkeytetään
            niin, että se jatkossa porrastetaan ruokakunnan koon ja
            alaikäisten lasten lukumäärän mukaan.
         
         
         Tämä lakiuudistus koskee myös omistusasunnossa
            asuvia, yleistä asumistukea nauttivia kansalaisia, ja tilannetta
            helpotetaan niin, että jatkossa omaisuutta ei enää lasketa
            tuloksi. Tämä on ollut hieman hankalaa tähän
            mennessä, koska hyvin harvalla omistusasunnossa asuvalla,
            asumistukea saaneella henkilöllä on ollut omaisuutta, joka
            olisi tuloksi luettavaa.
         
         
         Mutta, puhemies, ehkä kaikkein merkittävin tässä on
            se, mikä kytkeytyy hallituksen punaiseen lankaan, joka
            on parantaa työllisyyttä. Nyt myös asumistukeen
            tulee suojaosa, jolloin henkilö voi saada tuloja kuukaudessa
            jopa 300 euroa ilman, että se vaikuttaa asumistukeen. Tämä yhdessä myös
            työttömyysturvaan säädetyn suojaosuuden
            kanssa kyllä merkittävästi helpottaa
            pienituloisten ja työttömien ihmisten ahdinkoa.
            He voivat ottaa työtä vastaan ilman, että se
            toisesta päästä vähentää tuloja
            leikkaamalla asumistukea tai työttömyysturvaa.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Laki yleisestä asumistuesta on kokonaisuudessaan
            hyvä esitys. Kuitenkin siinä pientä hiomista
            varmasti vielä on, ja toivon mukaan me ympäristövaliokunnassa
            saamme sitten hiottua siihen vielä hyvät tekstit
            matkaan.
         
         
         Lähes kaikkien tuet tulevat muuttumaan, elikkä 73
            prosentilla tuki tulee nousemaan ja 27 prosentilla laskee. Tämä on
            iso muutos rakenteellisesti. Kannatan sitä, vaikka lähes
            kaikkien tukihommat muuttuvat tässä tilanteessa.
            Kokonaisuudessaan tällä esityksellä selkeytetään
            ja tasa-arvoistetaan tilannetta.
         
         
         Mutta sitten täytyy kuitenkin miettiä tarkemmin,
            kun tätä selkeytetään ja yksinkertaistetaan niin
            paljon, että onhan siinä ollut joku syy, minkä takia
            nämä asiat ovat aikaisemmin olleet niin moniportaiset.
            Miksi siellä on ollut niin paljon eri vaihtoehtoja ja asioita,
            mitkä otetaan huomioon? Eli miten me tulemme käytännössä ottamaan
            huomioon nämä ihmiset, jotka ovat erityis- ja
            poikkeustapausten takana olleet, ettei meillä tulisi kovin
            paljoa sitten näitä väliinputoa-jia tässä tilanteessa?
            Ainahan on tilanne se, että jos ihminen ei tule toimeen,
            niin sitten on mahdollista, että toimeentulotuella korjataan
            tämä ihmisen tilanne. Siinä, tuleeko
            turhan paljon sitten näitä toimeentulotuella korjattavia,
            on meillä mietiskelyn paikka.
         
         
         Tämä esitys on oikein hyvä siinä,
            että kuntien ja Kelan töitä helpotetaan
            tässä kokonaisuudessa. Toivottavasti se myös
            käytännössä tulee toimimaan
            tällä tavalla, sillä kuntien tehtäviä tulee todellakin
            helpottaa ja vähentää.
         
         
         Tämä omavastuu kasvaa. Sinänsä toinen
            asia on siinä sitten, että on erittäin
            hyvä, että tällä lailla kannustetaan
            ihmisiä hankkimaan rahaa eli kannustetaan työn
            tekemiseen, siihen, että tavalla tai toisella pienennetään
            asumiskustannuksia, hankitaan työtä, tuloa. Tämä 300
            euroa kuukaudessa, tämä suojaosa, on yhtenäinen
            muittenkin esitysten kanssa, joista tässä salissa
            on jo aikaisemmin keskusteltu. Itse olisin ollut kyllä valmis miettimään
            siihen suurempaakin suojaosaa, 500 euroa. Ehkä tämä sitten
            tullaan kokeilemaan käytännössä,
            minkälainen siitä tulee, ja ehkä se tulee myöskin
            nousemaan siitä. Kokeilemme, lähdemme liikkeelle
            300 eurolla ensiksi tässä asiassa.
         
         
         Se, että tähän lakiin tulee kohta,
            että ensimmäinen kuukausi töissä ei
            tule pudottamaan asumistukea, on erittäin hyvä asia.
            Tällä hetkellä meidän pitää miettiä muitakin
            toimenpiteitä ja asioita, millä me saamme kannustettua
            ihmisiä ottamaan töitä vastaan. Liian
            moni ihminen ei ota tällä hetkellä työtä vastaan,
            ja tässä nykyisessä taloustilanteessa
            meidän pitää saada ihmiset ottamaan vastaan
            kaikki mahdolliset työtehtävät. Meidän
            kehitys todella tarvitsee kaikki työpanokset.
         
         
         Tässä laissa on hyvä, että työtuloa
            käsitellään eri tavalla kuin sosiaalitukia
            eli siinä on suoraan tämä suojaosa olemassa,
            eli kyllähän tässä laissa ihan
            selvästi on huomioitu se, mitkä ovat eväät uuden
            kasvun saamiseksi. Tarkoitus on todellakin se, että asumistuki
            on tilapäinen ratkaisu ihmisille eikä pysyvä ratkaisu.
            Minusta se olisi voinut tässä laissa, näissä hallituksen
            esitysteksteissä tulla vielä voimakkaammin esille,
            että kyse on todellakin tilapäisestä tukimuodosta,
            josta on päästävä mahdollisimman
            nopeasti eroon, ja ihmisiä pitää kannustaa
            siinä, että he pääsisivät
            tästä asumistuesta mahdollisimman nopeasti ohi.
         
         
         Hyvää on se, että omaishoidon tukea
            ei lasketa tuloksi. Sitä on jossakin vähätelty,
            että omaishoidon tukea ei paljoa ole. Itse toivon, että jatkossa
            omaishoidon tukea pystyttäisiin maksamaan yhä useammalle
            yhä enemmän, ja on hyvä, että tässä laissa
            on nyt tämä asia huomioitu.
         
         
         Merkittävä muutos tässä laissa
            on se, että tuki perustuu jatkossa asumisen todellisiin
            kustannuksiin eikä laskennallisiin kustannuksiin. Tosin tässä vaiheessa
            on kyllä pakko vähän nauraenkin sanoa,
            että viime viikolla puhuimme hyvin paljon energiatodistusten
            osalta, että energiatodistuksen tulisi perustua todellisiin
            kuluihin eikä laskennallisiin kuluihin. Tässäkin
            nyt ollaan perustumassa siihen, että muutetaan lakia niin,
            että se perustuu todellisiin kuluihin eikä laskennallisiin
            kuluihin. — Se oli niin, että ympäristövaliokunnassa
            vain oli kaksi yhtä aikaa käsittelyssä olevaa
            asiaa. — Se, että se perustuu todellisiin kuluihin,
            on hyvä asia. Se kannustaa ihmisiä miettimään,
            millä tavalla tulot ja kulut muodostuvat. On hyvä,
            että sillä ei ole enää merkitystä, minkälainen,
            minkä kokoinen se asunto on, vaan sillä, että ihmiset
            pystyvät elämään asianmukaisesti.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.