Täysistunnon pöytäkirja 48/2007 vp

PTK 48/2007 vp

48. PERJANTAINA 14. SYYSKUUTA 2007 kello 13

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laiksi tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta

 

Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila

Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta annettiin laki vuonna 2005. Hallituksen lakiesityksen käsittelyn yhteydessä käytiin hyvin perusteellinen pohdinta ja keskustelu tilatukijärjestelmän periaatteista niin maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuin perustuslakivaliokunnassakin, olihan kyse perustavaa laatua olevasta maatalouspolitiikan muutoksesta, ja uutena asiana otettiin niin sanottu dekoplaus eli tukien ja tuotannon yhteyden irrottaminen. Erityisesti keskustelua hallituksen esityksessä herätti tilatukioikeuksien muodostuminen sellaisessa tapauksessa, jossa peltoja viljelee vuokralainen ja tilatukioikeudet muodostuisivat vuokralaiselle, eivät siis pellon varsinaiselle omistajalle. Niinpä perustuslakivaliokunta lausunnossaan kehotti, toivoi maa- ja metsätalousvaliokunnan lisäävän tähän hallituksen esitykseen 20 §:n, joka sitten yhteisymmärryksessä tehtiin, ja sillä pykälällä turvattiin se, että tukioikeus siirtyy vuokranantajalle vuokrakauden päättyessä, jollei vuokrasuhdetta jatketa taikka vuokralaisen ja vuokranantajan välillä ole muuta sovittu tai sovita.

Maa- ja metsätalousvaliokunta otti tämän huomioon ja lisäsi pykälään tarvittavan momentin. Asiasta käytiin hyvin perusteellista pohdintaa senkin jälkeen, ja nyt maa- ja metsätalousministeriössä olemme sitten perusteellisesti selvittäneet yhteistyössä komission kanssa, että tämä on EU:n asetuksen vastaista. Niinpä meillä on nyt sitten aikaa lokakuun loppuun saakka tehdä tähän tarvittavat muutokset, jotta me emme riko EU:n asetuksia. Me emme ole vielä rikkoneet, koska tätä pykälää ei ole saatettu Suomessa voimaan. Mutta kun me emme voi sitä saattaa voimaan rikkomatta EU:n yhteistä säädösperustaa, niin silloin me joudumme sen muutoksen nyt tekemään. Eli säädetty menettely ei ole yhteensopiva yhteisölainsäädännön kanssa, ja meillä, niin kuin jo totesin, on nyt sitten lokakuun loppuun asti aikaa tehdä tässä toisenlainen päätös ja toimittaa se sitten tiedoksi komissioon.

Hallitus on laajasti perustellut laissa säädettyä menettelyä komissiolle vedoten muun muassa perusoikeuksiin, omaisuudensuojaan, luottamuksen suojaan ja suomalaiseen, pohjoismaalaiseen oikeuskäytäntöön, mutta lopputulos on se, että tässä nyt on otettava lusikka kauniisti käteen ja lähdettävä EU-asetuksen mukaan. Toivonkin asialle perusteellista käsittelyä ja toivon, että me voimme tässä yhteisölainsäädännön kanssa saattaa tämän tilatukijärjestelmää koskevan lainsäädäntömme EU-asetuksen mukaiseen muotoon, jolloin poistuu se pelote, että meiltä olisi saatettu sitten jatkossa sanktiona periä vaikka tukia takaisin, jos me olisimme todella tällä tavalla EU:n yhteistä asetusta rikkoneet. Ei muuta kuin perustuslakivaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan käsittelyn pohjalta toivon, että lokakuun loppuun mennessä on eduskunnan vastaus olemassa.

Lauri  Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyvin ongelmallinen, koska se riitelee perinteistä suomalaista ja pohjoismaista talonpoikaista maanomistuskäytäntöä vastaan. Suomessa maanviljelijä on useimmiten maanomistaja. Totta, on ollut myös vuokrakäytäntöä, mutta meidän vuokrakäytäntömme eroaa useimmista EU-maista, kuten meidän maanviljelyskulttuurimme muiltakin osin. On täysin soveltumatonta, että EU pakottaa suomalaisen maanomistajan ja talonpojan menettämään tukioikeuksia alueestaan, jonka hän on tarjonnut vuokraviljeltäväksi. Tällä tavalla jää vastaisuudessa osa kulttuurimaisemaa ja peltoja viljelemättä, koska tukioikeudet eivät palaudu vuokrakauden päättyessä sille, jolleka nämä kuuluvat.

Arvoisa puhemies! Toivon, että perustuslakivaliokunta kiinnittää tähän perustuslailliseen epäkohtaan vakavaa huomiota ja menettelee sen mukaan.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Isäntä ei siis enää astele pellonpientareella vaan istuu Brysselissä komissiossa. Tämä on tätä EU:n valtaa, joka varsin voimakkaasti kyllä maatalouden puolella tulee esiin. EU:ssa varmaan on paljon hyviä asioita muun muassa ympäristönsuojelun näkökulmasta, mutta tässä maatalousbyrokratiassa tulee kyllä varsin ristiriitaisia tilanteita.

Puhemies! Haluaisin tässä kohtaa, vaikka se ei juuri sillä lailla tällaista tilatukea olekaan, viitata ympäristötukeen, joka kuitenkin on hyvin merkittävä osa maatalouden tuloista mutta joka ei kohdennu oikealla tavalla. Toivon, että Suomessa pystyttäisiin nimenomaan myös näihin tukijärjestelmiin kiinnittämään huomiota, että niistä saataisiin Itämeren suojeluun vaikuttava tekijä. Siksi se on oikeasti tarkoitettukin.

Ulla Karvo /kok:

Arvoisa puhemies! EU:n tukiin liittyvät säännökset ovat kaiken kaikkiaan monimutkaisia, ja maataloustukiasioiden hallitseminen edellyttää erityistä asiantuntemusta.

Nyt kyseessä oleva tilatukijärjestelmään liittyvä asia on ollut jo aiemmin työn alla, ja kansalliset näkemykset ja EU:n näkemykset eroavat tilatukilain 20 §:n 3 ja 4 momentin osalta. Ehdotus 3 ja 4 momentin kumoamiseksi on juridisesti mielenkiintoinen. Tukioikeuden siirtyminen sille, jonka hallinnassa pellot ovat olleet vuoden 2006 alussa, muodostaa omistajan oikeuteen liittyviä ongelmia. Asiaan liittyy myös sopimusoikeudellisia näkökohtia.

Asiasta pyydetään perustuslakivaliokunnan lausunto. Valiokunnan on muodostettava kantansa asiassa tilanteessa, jossa joudutaan tasapainoilemaan kansallisten näkökohtien ja EU:n muihinkin tukiasioihin liittyvän paineen alla. Tilanteen tiedostaminen ei suinkaan helpota sitä asiaa, että kansalliset intressit on huomioitava kaikkien kannalta edullisimmin ja toisaalta myös juridisesti oikein.

Timo Soini /ps:

Arvoisa puhemies! Missä EU, siellä ongelma. Tässä on jälleen yksi käytännön esimerkki siitä, kuinka Suomi taipuu kuin ruohonkorsi. Jos joku luuli, että kokoomuksen vaalivoitolla on jotain merkitystä talonpojalle, niin ei näytä olevan. Tässä puututaan yksityiseen omistusoikeuteen.

Perustuslakivaliokunnallekin annetaan jo selvät ohjeet. EU:n lainsäädäntö on kansallisen lainsäädännön yläpuolella. Aivan kuten ministeri sanoi, meidän täytyy — siis teidän — ottaa lusikka kauniiseen käteen ja sopeutua. Tämäkö on itsenäistä menoa? Tämäkö on sitä vapaata suomalaista talonpoikaiskulttuuria? Tähän on tultu. Kyllä on häpeän paikka, että suomalainen talonpoika polvet ruvella joutuu anelemaan omistusoikeutta omaan peltoonsa.

Perussuomalaiset eivät missään tapauksessa tule hyväksymään tällaista matelua, ja tulemme esittämään tästä asiasta eriävät mielipiteet. Se on aivan varma.

Pertti Hemmilä /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kuten edellisistä puheenvuoroista ja erityisesti ministerin esittelypuheenvuorosta jo kävi selville, nyt tämä tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesitys, hallituksen esitys, on merkittävyydeltään ja koko yhteiskunnan tulevaisuuden ja toimivuuden kannalta hyvin tärkeä asia.

Sen vuoksi ehdotan, koska tänään istunto päättyy todennäköisesti jo noin 15 minuutin kuluttua ja on perjantaipäivä eikä tätä lähetekeskustelua ehditä käydä perusteellisesti, että asia jätetään pöydälle ja asian käsittely siirretään tiistaina 25.9. pidettävään istuntoon.

Puhemies:

Kun ed. Hemmilä on ehdottanut asian pöydällepanoa, pannaan asia työjärjestyksen 57 §:n mukaan pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon ajankohdasta?

Keskustelu pöydällepanosta päättyi.