3) Hallituksen esitys laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annettiin
laki vuonna 2005. Hallituksen lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä käytiin hyvin perusteellinen pohdinta
ja keskustelu tilatukijärjestelmän periaatteista
niin maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuin perustuslakivaliokunnassakin,
olihan kyse perustavaa laatua olevasta maatalouspolitiikan muutoksesta,
ja uutena asiana otettiin niin sanottu dekoplaus eli tukien ja tuotannon
yhteyden irrottaminen. Erityisesti keskustelua hallituksen esityksessä herätti
tilatukioikeuksien muodostuminen sellaisessa tapauksessa, jossa
peltoja viljelee vuokralainen ja tilatukioikeudet muodostuisivat
vuokralaiselle, eivät siis pellon varsinaiselle omistajalle.
Niinpä perustuslakivaliokunta lausunnossaan kehotti, toivoi
maa- ja metsätalousvaliokunnan lisäävän
tähän hallituksen esitykseen 20 §:n,
joka sitten yhteisymmärryksessä tehtiin, ja sillä pykälällä turvattiin
se, että tukioikeus siirtyy vuokranantajalle
vuokrakauden päättyessä, jollei vuokrasuhdetta
jatketa taikka vuokralaisen ja vuokranantajan välillä ole
muuta sovittu tai sovita.
Maa- ja metsätalousvaliokunta otti tämän
huomioon ja lisäsi pykälään
tarvittavan momentin. Asiasta käytiin hyvin perusteellista
pohdintaa senkin jälkeen, ja nyt maa- ja metsätalousministeriössä olemme
sitten perusteellisesti selvittäneet yhteistyössä komission
kanssa, että tämä on EU:n asetuksen vastaista.
Niinpä meillä on nyt sitten aikaa lokakuun loppuun
saakka tehdä tähän tarvittavat muutokset,
jotta me emme riko EU:n asetuksia. Me emme ole vielä rikkoneet, koska
tätä pykälää ei ole
saatettu Suomessa voimaan. Mutta kun me emme voi sitä saattaa
voimaan rikkomatta EU:n yhteistä säädösperustaa, niin
silloin me joudumme sen muutoksen nyt tekemään.
Eli säädetty menettely ei ole yhteensopiva yhteisölainsäädännön
kanssa, ja meillä, niin kuin jo totesin, on nyt sitten
lokakuun loppuun asti aikaa tehdä tässä toisenlainen
päätös ja toimittaa se sitten tiedoksi
komissioon.
Hallitus on laajasti perustellut laissa säädettyä menettelyä komissiolle
vedoten muun muassa perusoikeuksiin, omaisuudensuojaan,
luottamuksen suojaan ja suomalaiseen, pohjoismaalaiseen oikeuskäytäntöön,
mutta lopputulos on se, että tässä nyt
on otettava lusikka kauniisti käteen ja lähdettävä EU-asetuksen
mukaan. Toivonkin asialle perusteellista käsittelyä ja
toivon, että me voimme tässä yhteisölainsäädännön
kanssa saattaa tämän tilatukijärjestelmää koskevan
lainsäädäntömme EU-asetuksen
mukaiseen muotoon, jolloin poistuu se pelote, että meiltä olisi
saatettu sitten jatkossa sanktiona periä vaikka tukia takaisin,
jos me olisimme todella tällä tavalla EU:n yhteistä asetusta
rikkoneet. Ei muuta kuin perustuslakivaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan
käsittelyn pohjalta toivon, että lokakuun loppuun
mennessä on eduskunnan vastaus olemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyvin ongelmallinen,
koska se riitelee perinteistä suomalaista ja
pohjoismaista talonpoikaista maanomistuskäytäntöä vastaan. Suomessa
maanviljelijä on useimmiten maanomistaja. Totta, on ollut
myös vuokrakäytäntöä, mutta
meidän vuokrakäytäntömme eroaa
useimmista EU-maista, kuten meidän maanviljelyskulttuurimme
muiltakin osin. On täysin soveltumatonta, että EU
pakottaa suomalaisen maanomistajan ja talonpojan menettämään
tukioikeuksia alueestaan, jonka hän on tarjonnut vuokraviljeltäväksi.
Tällä tavalla jää vastaisuudessa
osa kulttuurimaisemaa ja peltoja viljelemättä,
koska tukioikeudet eivät palaudu vuokrakauden päättyessä sille,
jolleka nämä kuuluvat.
Arvoisa puhemies! Toivon, että perustuslakivaliokunta
kiinnittää tähän perustuslailliseen epäkohtaan
vakavaa huomiota ja menettelee sen mukaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Isäntä ei siis enää astele
pellonpientareella vaan istuu Brysselissä komissiossa.
Tämä on tätä EU:n valtaa, joka
varsin voimakkaasti kyllä maatalouden puolella tulee esiin.
EU:ssa varmaan on paljon hyviä asioita muun muassa ympäristönsuojelun
näkökulmasta, mutta tässä maatalousbyrokratiassa
tulee kyllä varsin ristiriitaisia tilanteita.
Puhemies! Haluaisin tässä kohtaa, vaikka se
ei juuri sillä lailla tällaista tilatukea olekaan,
viitata ympäristötukeen, joka kuitenkin on hyvin
merkittävä osa maatalouden tuloista mutta joka
ei kohdennu oikealla tavalla. Toivon, että Suomessa pystyttäisiin
nimenomaan myös näihin tukijärjestelmiin
kiinnittämään huomiota, että niistä saataisiin
Itämeren suojeluun vaikuttava tekijä. Siksi se
on oikeasti tarkoitettukin.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! EU:n tukiin liittyvät säännökset
ovat kaiken kaikkiaan monimutkaisia, ja maataloustukiasioiden hallitseminen
edellyttää erityistä asiantuntemusta.
Nyt kyseessä oleva tilatukijärjestelmään
liittyvä asia on ollut jo aiemmin työn alla, ja
kansalliset näkemykset ja EU:n näkemykset eroavat
tilatukilain 20 §:n 3 ja 4 momentin osalta. Ehdotus 3 ja
4 momentin kumoamiseksi on juridisesti mielenkiintoinen. Tukioikeuden
siirtyminen sille, jonka hallinnassa pellot ovat olleet vuoden 2006 alussa,
muodostaa omistajan oikeuteen liittyviä ongelmia. Asiaan
liittyy myös sopimusoikeudellisia näkökohtia.
Asiasta pyydetään perustuslakivaliokunnan lausunto.
Valiokunnan on muodostettava kantansa asiassa tilanteessa, jossa
joudutaan tasapainoilemaan kansallisten näkökohtien
ja EU:n muihinkin tukiasioihin liittyvän paineen alla.
Tilanteen tiedostaminen ei suinkaan helpota sitä asiaa,
että kansalliset intressit on huomioitava kaikkien kannalta
edullisimmin ja toisaalta myös juridisesti oikein.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Missä EU, siellä ongelma.
Tässä on jälleen yksi käytännön
esimerkki siitä, kuinka Suomi taipuu kuin ruohonkorsi.
Jos joku luuli, että kokoomuksen vaalivoitolla on jotain
merkitystä talonpojalle, niin ei näytä olevan.
Tässä puututaan yksityiseen omistusoikeuteen.
Perustuslakivaliokunnallekin annetaan jo selvät ohjeet.
EU:n lainsäädäntö on kansallisen
lainsäädännön yläpuolella.
Aivan kuten ministeri sanoi, meidän täytyy — siis
teidän — ottaa lusikka kauniiseen käteen
ja sopeutua. Tämäkö on itsenäistä menoa?
Tämäkö on sitä vapaata suomalaista
talonpoikaiskulttuuria? Tähän on tultu. Kyllä on
häpeän paikka, että suomalainen talonpoika
polvet ruvella joutuu anelemaan omistusoikeutta omaan peltoonsa.
Perussuomalaiset eivät missään tapauksessa tule
hyväksymään tällaista matelua,
ja tulemme esittämään tästä asiasta
eriävät mielipiteet. Se on aivan varma.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edellisistä puheenvuoroista
ja erityisesti ministerin esittelypuheenvuorosta jo kävi selville,
nyt tämä tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesitys, hallituksen esitys, on merkittävyydeltään
ja koko yhteiskunnan tulevaisuuden ja toimivuuden kannalta hyvin
tärkeä asia.
Sen vuoksi ehdotan, koska tänään
istunto päättyy todennäköisesti
jo noin 15 minuutin kuluttua ja on perjantaipäivä eikä tätä lähetekeskustelua
ehditä käydä perusteellisesti, että asia
jätetään pöydälle ja
asian käsittely siirretään tiistaina
25.9. pidettävään istuntoon.
Puhemies:
Kun ed. Hemmilä on ehdottanut asian pöydällepanoa,
pannaan asia työjärjestyksen 57 §:n mukaan
pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon
ajankohdasta?
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.