2) Hallituksen esitys laeiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta, maa-aineslain muuttamisesta ja pelastuslain 9 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
laeiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta, maa-aineslain muuttamisesta
ja pelastuslain 9 §:n muuttamisesta, joista ympäristövaliokunta
on antanut mietinnön 3 näiltä valtiopäiviltä.
Tämä hallituksen esitys 34 osoittautui ympäristövaliokunnan
käsittelyssä kuitenkin sikäli tekniseksi,
että kun katsoo mietintöä, niin siinä ei
kovin montaa asiaa ole pystytty nostamaan esille. Valiokunta totesi,
että ehdotettu sääntely perustuu direktiiviin,
jonka keskeinen tavoite on ympäristöriskien hallinta.
Tässähän on kyseessä siis
kaivannaisteollisuuden jätehuoltoon tai siihen verrattavissa
olevaan toimintaan liittyvän lähinnä jätteenkäsittelyä koskevan
direktiivin soveltaminen. Tämä ympäristölupa,
joka liittyy kaivostoiminnan lisäksi siis kivenlouhintaan,
sen murskaukseen ja myös turvetuotantoon, tai maa-ainesten
ottolupaa koskeva säätely ei sillä lailla
ole valiokunnan käsittelyn mukaan johtanut mihinkään
uuteen tilanteeseen kuin me ehkä lähetekeskustelussa
ajattelimme: että tämä voisi johtaa muun
muassa huolen ilmaisuun niistä patorakennelmista, joita
on esimerkiksi Sotkamossa tai sitten rajan toisella puolella Kostamuksessa.
Tässä valiokunta tyytyi lähinnä ottamaan
esille neuvonnan merkityksen, tämän suunnitelma- ja
selvitystyön laajuuden, johonka tätä neuvontaa
yritykset tarvitsevat. Inertin jätteen käsittelystä todettiin
se, että sen täsmennykset eivät ole vielä valmiit,
ja tässä kohden valiokunta viittasi komitologiamenettelyyn
ja siihen, että komitologiapäätöksen
perusteella olisi sitten tätä inertin jätteen
luokittelua jatkettava. Tässä kohdin valiokunta
katsoi, että on tärkeätä, että ympäristöministeriö tekee
tämän yhdessä toiminnan harjoittajien
kanssa. Yleensä, mitä tulee komitologiamenettelyyn,
siitä voidaan todeta, että siinä on omat ongelmansa.
Rakenteellisestihan se tapahtuu kuitenkin kytkettynä irti
neuvoston työskentelystä.
Turvetuotantoalueiden jätehuoltosuunnitelmiin ei erityisemmin
valiokunnassa sitten kylläkään paneuduttu.
Itse katson niiden olevan sellainen kysymys, joka tulee sitten myöhemmin
käsittelyyn, kun turvetuotantoon lähemmin paneudutaan
muun muassa ilmasto- ja energiastrategian yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Tämä ympäristövaliokunnan
mietintö on yksimielinen. Luonnollisesti tässä ei
sen tyyppisiä asioita noussut missään
vaiheessa esiin.
Totean ed. Pulliaiselle, että kovasti tarkkaan muistutin
valiokunnan käsittelyssä siitä lähetekeskustelusta,
joka oli täällä käyty, ja valiokuntaneuvos
luki lähetekeskustelun puheenvuorot.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asiassa kyllä todella kiitos ed.
Tiusaselle! Kiinnitin näihin ongelma-asioihin huomiota.
Kiinnitin aivan erikoisesti huomiota valvonnan heikkouteen. Ajatellaan
nyt vaikka, mitä on Sotkamossa päässyt
tapahtumaan Talvivaaran kohdalla jo nyt. Kun kaivostoiminta ei ole
vielä oikeastaan alkanutkaan, niin nyt jo padot murtuvat
ja alueita sotketaan, vesistöjä sotketaan jnp.
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä on jätehuoltosuunnitelmalla
ihan myönteinen merkitys, ei siinä ole mitään,
minä totean vaan, että jos ajatellaan vähänkään
historiaa, mitä on tapahtunut esimerkiksi Lapissa tämän
ja viime vuoden aikana, kun sinne ilmestyy kaivosyhtiöitä.
Kun muutama viikko on oltu toiminnassa, niin se yhtiö onkin
jotakin aivan kokonaan muuta, elikkä siis toisin sanoen
omistajat vaihtuvat ja nimet vaihtuvat ja vastuut vaihtuvat, ja
sillä hetkellä, kun ne jätevuoret ja
montut ovat, niin sitä yhtiötä ei ole
enää olemassakaan. Siihen nimenomaiseen tarpeeseen
nämä lainsäädäntömuutokset
eivät puutu millään tavalla.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja oikeastaan sanoi just sen,
mitä minunkin piti sanomani. Mutta Suomelle ilmeisesti tässä on
käymässä niin, että kun sitten
ne ulkolaiset yhtiöt tai nämä Euroopan
yhtiöt ja maailmankin globaalisti omistavat näitä,
Suomi saa sitten verot ja jätteet ja verotkin vähän
huonosti tietysti. Mutta tämä edellinen kikkailu
on totta, koska siitä meikäläinenkin
tietää.
Mutta tässä edellinenkin puhuja puhui kaivoksista
koko ajan. Täällähän lukee hienosti
"kaivannaisjäte" ja oikeastaan täällä on
oikein uskomaton lause, josta ei ole päästy yhteyteen:
"- - valmistelee komitologiapäätöksen
perusteella kansallisen luokittelun inerteiksi katsottavista yleisimmistä kaivannaistoiminnan
jätteistä." Siis tämä vaikuttaa
ihan selvältä, mutta tässähän
on helposti kyse myös siitä, kun siellä on
ollut vanhoja SM-tuttujani ja MM-tuttuja kaivamassa kultaa, että tämmöinen
kaivannaisjätehän voidaan — niin kuin
taas oikein kauhea virkamies — suunnatakin tämmöiseen
turismiin ja tämmöiseen perinteiseen suomalaiseenkin
kaivannaistoimintaan sen sijaan, että tämä kohdistettaisiin sinne,
mihin tämä pitäisi kohdistaa, just niihin paikkoihin,
joita äsken tuli esiin, ja sitten todellakin tämmöiseen
inertiiviseen. Siis se tarkoittaa sitä, että sitten
ei tule mitään ydinjätettä varmaan,
tai voi sinne jäädä vähän
sitäkin, kun uraaniakin jotkut kaivavat sieltä,
sitten ilmaan saastuttamaan. Kyllä tämä oikean
suuntainen on kokonaisuudessaan, mutta tässä on
monta tämmöistä epäilyttävää piirrettä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja siitä annettu
valiokunnan mietintö ovat aika pitkälti tietysti
teknillisluontoisia, niin kuin täällä valiokunnan
esittelypuheenvuorossa todettiin. Mutta pidän hyvin tärkeänä,
että sitä ongelmaa, mihin muun muassa ed. Pulliainen
viittasi, ei saa päästää tapahtumaan,
että on yritys, joka aloittaa toiminnan, ja sitten tapahtuukin
muutoksia ja vastuut katoavat ja luonto ja maisema, ympäristö,
kärsivät ja myös lähimaanomistajat
ja naapurit. Elikkä tämä on asia, jossa
todella täytyy valvoa, että vastuullisuutta ja
olemassa olevia lakeja noudatetaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhden lisäyksen vielä tuohon
alkupuheenvuoroon haluaisin lisätä, ja se on nimenomaan
tämä merihiekkakysymys, joka näkyy valiokunnan
kannanotoissa. Valiokunta haluaa painottaa tätä offshore-toiminnan
huomioimista kaivostoiminnan osalta, ja sitten tuon merihiekka-asian
osalta todetaan, että siihen ei ympäristönsuojelulain puolelta
uloteta säädöstä, mutta se on
vesilain mukaista lupatoimintaa ja sitten sieltä johtuu
ympäristölupa.
Tässä on tietysti asia, joka pitkällä tähtäimellä vaatii
jatkokehittämistä. Tuon inertin eli pysyvän,
muuttumattoman jätteen määrittely varmasti
on sellainen asia, että se on myös jonkin verran poliittinen
kysymys, ja siinä mielessä olisi tehokkaampaa
ehkä saada se muuhun kuin komitologiamenettelyyn.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä esitys
vie asiaa varmasti myönteiseen suuntaan. Tässä keskustelussa
ovat korostuneet nämä kaivos- ja kaivannaisteollisuuden
ongelmat. Ne ovat varmaan luku sinänsä, mutta
täytyy muistaa, että esimerkiksi kiven murskauksessa,
tämän tyyppisessä toiminnassa, tulee
tätä jätekiveä, jossa tämän
inertin kiviaineksen määrittelyongelma on suurin.
Ja siihen kiinnittää valiokuntakin osaltaan huomiota
ja myöskin haluaa, että tämä asia
valmisteltaisiin kansallisesti, ei jätettäisi
sitä EU:n komitologiamietinnön varaan vaan nimenomaan
haettaisiin sitä kansallista lähtökohtaa
meidän omista lähtökohdistamme käsin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä monimutkaisuudesta
ja monipuolisuudesta yksi näkökohta. Kun ed. Tiusanen
kiinnitti huomiota tähän merihiekkaan, eihän
tässä ole monta vuotta aikaa siitä, kun
näillä hiekkajaaloilla tuotiin tuosta Porvoon
läheltä merihiekkaa Helsingin kaupungin alueen
ja Pääkaupunkiseudun tarpeisiin. Ja kuinka ollakaan,
saari lähti yhtäkkiä liikenteeseen, kun
merihiekka oli otettu sieltä saaren alta pois. Ja Stavangerin
kaupunki meinasi syöksyä mereen, kun öljyä otettiin
sieltä merenpohjasta niin, että lähti
koko merenpohja liikenteeseen elikkä kuoppa rupesi täyttymään. Elikkä näissä pitäisi
olla lainsäädännön ennalta ehkäisevästi
sellainen, että tämmöistä ihan
katastrofia ei pääse tulemaan. Elikkä lepsua
on tämä homma.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! En voinut olla sen verran saivartelematta,
kun täällä lukee vielä tässä toisessa
kohdassa, että nämä päätökset
ovat viivästyneet, esimerkiksi inertin jätteen,
että ei se inertti nyt mitään muuttumatonta
ole siis, ellei se ole äärimmäisen konservatiivista
poliittista ajattelua, mutta jos ihan ajatellaan, niin ei sekään
ole Suomessa näköjään muuttumatonta,
eli kyllä se pikkuhiljaa ainakin fysiikan lakien mukaan
niin kuin muuttuu. Siinä mielessähän
voisi suomalaisittain ajatella, että turvekin on eräänlaista,
ei se nyt ole valmiiksi vielä jätettä,
vaan se on niin kuin kehittynyt tietyssä inertissä ajassa
tiettyyn tilaansa.
Taisi olla ed. Tiusanen, joka mainitsi siitä, että sitä turvetta
käsitellään sitten myöhemmin,
ja siitähän on EU ja kaikki nämä jutut.
Te tiedätte paremmin, mitä se nyt oikein on sitten,
kuinka se luokitellaan. Mutta siitähän oli aikoinaan
paljonkin keskustelua, minkälaista jätettä siitä jää sitten
ja mitä siitä irtoaa ilmakehään
ja kaikkialle, kun sitä käytetään
tässä muodossa kuin tässä tapahtuu.
Tässä mielessä minä kanssa odottaisin, että suomalainen
ratkaisu löydettäisiin tähän,
että me määrittelisimme nämä asiat
sitten EU:lle ainakin näitten omien kaivannaistoimintojemme suhteen
eikä sitten annettaisi niitten ulkomaisten firmojen jotenkin
EU:ta käyttää keppihevosena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtasen puheenvuoroon viittaan
siltä osin, että tämä turvekysymys
tullee nyt sitten suuressa valiokunnassa olemaan jälleen äänestyskysymys,
millaista energialähdettä se onkaan. Siitähän
on aikoinaan 90-luvulla äänestetty suuressa valiokunnassa,
onko se uusiutuvaa vai eikö ole. Silloin tämä ei-kanta
voitti hyvin täpärästi, joka kyllä pitää sitten
taas tieteen määritelmien kanssa paikkansa. Mutta
niihin asioihin myöhemmin.
Tuo merihiekkakysymys. Meillä Kotkan suunnalla, ed.
Pulliainen, todella ihan saman tyyppistä on nähty,
kuinka on saari ja luoto hävinnyt sieltä,
ja hävisi muun muassa St. Nikolai -niminen fregattikin
paloiksi, ja Ruotsinsalmen meritaistelun muutkin jäänteet
menivät osin tämän merihiekan imuun,
kun sitä nostettiin Kotkan satamien rakentamiseksi. Nimenomaan meren
pohjan biodiversiteetti ja luonnontila on varsin usein tuhottu tällä merihiekan
ottamisella. Ympäristönsuojelulakiin on saatu
huomautukset nimenomaan sedimenteistä, jokien ja niiden
delta-alueiden sedimenteistä, ja sekin tapahtui vasta valiokuntakäsittelyssä.
Meillä ikään kuin ei nähdä veden
pinnan läpi, että luonto jatkuu sielläkin ja
sen vaatimukset ja arvot pitäisi huomioida.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi hyvin tärkeän
asian esille, ongelmien ennalta ehkäisemisen, aivan kuten
ed. Tiusanenkin puheenvuorossaan toi esiin myös merihiekan
osalta. Maakuntakaavojen yhteydessä olen nyt sitten hieman
tutustunut näihin kysymyksiin kaivannaistoiminnasta, ja
minua ovat hämmästyttäneet meitä varten
tehdyt konsulttien lausunnot, joissa hyvin ylimielisesti ja puutteellisesti
on ajateltu toiminnan vaikutuksia lähiympäristöön,
olemassa olevaan asutukseen, vapaa-ajan asutukseen, elämän
kulkuun. Ja sitten jos vielä tulee joku ulkomainen firma,
joka vähät välittää ympäristöstä,
niin elollisesta ihmisympäristöstä, asutuksesta
kuin myös muusta luonnosta, niin tässä on
helposti katastrofien aineksia. Toivon todella, että näihin
kysymyksiin kiinnitetään myös ennalta
ehkäisevästi ja lainsäädännössä riittävästi
huomiota.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä ed. Tiusaselle,
että aikoinaan näissä tieteen kuvalehdissäkin
muutama vuosi sitten oli aina siitä, että kun
tämä nyt on siis periaatteessa käsittelylaki,
niin suota sinällään jo pidettiin tämmöisenä filtterinä,
suodattimena ja jätteenpuhdistimena. Puhuttiin, että cesium
käsittelee paljon nopeammin kuin mikään
ja puhdistaa ilmakehää ja kaikkea tämmöistä.
Kuinka tämä ollaan ottamassa huomioon, onko tästä uutta
tietoa olemassa, onko suo ja turve jo sinänsä tavallaan tämmöinen
puhdistava, että tavallaan siitä syntyy sitten
kohtuuttomasti jätettä, kun se itse tavallaan
poltettuna muodostaa sitä jätettä, mutta myös
vapautuu sitten sitä, mitä se on sitonut? Kuinka
tätä käsitellään nykypäivänä?
Käsitetäänkö ja hyväksytäänkö suo
tänä päivänä itse ilmakehää ja
saasteita ja jätteitä käsittelevänä juttuna?
Sen verran kysyisin vielä, kun en ehkä pääse
siihen ...
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen tuohon viitatessaan varmaan ajattelee
myös tätä hiilinielukysymystä.
Aikaisemminhan katsottiin, että suot Suomessa muodostavat
hiilinielun ja ikään kuin voidaan polttaa suota
turpeen käytöllä toisaalta ja sitten
toisaalta sitä kasvaa ikään kuin lisää ja
se kompensoi. No, nyt kyllä käsitys on se ja tutkimus
on osoittanut sen, että etenkin metaanipäästöt
johtavat siihen, että suot ovat enemmän metaania
ja päästävät enemmän
hiilidioksidia ilmakehään kuin sitovat noin absoluuttisesti,
joten tämä debatti on jäänyt pois
hiilinielusta kokonaan. Se on toinen asia sitten ja aivan oikein,
että suot edelleenkin ovat erittäin tärkeä biologinen
puhdistusmekanismi. Ne myöskin olemassaolollaan estävät
tulvia, ja kaiken kaikkiaan niillä on suuri, moninainen
vaikutus, ja niiden luontoarvo luonnon monimuotoisuusnäkökulmasta
on erittäin korkea.
Yleiskeskustelu päättyi.