Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen veropyrkimykset ja veropuheet,
kuten esimerkiksi suurten varallisuuksien vapauttaminen perintöverosta,
ovat viime aikoina olleet omiaan loukkaamaan verotuksen tasapuolisuusvaatimusta
ja heikentämään verojärjestelmän
yleistä hyväksyttävyyttä. Julkisuudessa
on käyty viime aikoina keskustelua myös niin sanottujen
lääkäriyhtiöiden verotuksesta.
Korkeimman hallinto-oikeuden helmikuussa 2008 tekemän päätöksen perusteella
nyt lääkäritkin voivat nostaa työpanokseen
perustuvan korvauksensa osinkoina, jolloin verotus kevenee huomattavasti
verrattuna ansiotulojen verotukseen ja vapauttaa heidät
eläke- ja sosiaaliturvamaksuista.
Pääministeri Vanhanen piti tätä epäoikeudenmukaisena
keskustan puoluevaltuuskunnan kokouksessa pitämässään
puheessa, vaikka ei löytänytkään
asiaan vielä ratkaisua. Ratkaisua ei tuntunut myöskään
valtiovarainministeri Katainen löytäneen helmikuussa
täällä kyselytunnilla antamassaan vastauksessa,
jossa tarjosi lääkkeeksi tuloverojen lievää kevennystä,
joka ei siis lääkkeeksi käy. Kysyn:
Aikooko hallitus korjata tämän verojärjestelmässämme
olevan todella räikeän epäkohdan? Se
on yksi suurimmista porsaanrei’istä, joita suomalaiseen
verojärjestelmään viime aikoina on jäänyt.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnä täytyy korjata yksi
väärä asia ed. Ahteen puheessa. Siis
suurimmat perinnöthän eivät tule vapautumaan
verosta, vaan hallituksen perintöveropäätösten
seurauksena 70 prosenttia kaikista perinnöistä tulee
olemaan verovapaita ja sitten suuremmat ovat verotuksen piirissä.
Mutta tähän lääkäri-
tai sen kaltaisten toimialojen verotusongelmaan, joka on ongelma,
on etsitty ratkaisua. Oikeastaan mitään muita
keinoja ei ole jäänyt jäljelle kuin se,
että alennetaan korkeimpia marginaaliveroja tai/ja
korotetaan pääomatuloveroja. Eli mitkään
muut keinot eivät näyttäisi nyt tepsivän.
Me olemme tehneet hyvin, hyvin tarkkaa työtä selvittääksemme,
millä tavalla esimerkiksi lakia muuttamalla voitaisiin tähän
asiaan pureutua, mutta oikeastaan ei ole jäänyt
mitään käsiin. Nämä ovat
niin suuria kysymyksiä, että ei aivan hetkessä pystytä tietenkään
kumpaakaan näistä tai molempia yhtä aikaa muuttamaan.
Mutta täytyy vielä katsoa, kuinka asia voitaisiin
ratkoa. Jos jollakin on joku toimiva malli, muu kuin nämä,
niin tuokaa ihmeessä esiin.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Verotuksen suomalaiset parhaat asiantuntijat
ovat esittäneet tähän meille ratkaisun:
professori Andersson, professori Niskakangas etc. Tähän
on olemassa ratkaisu Euroopassa osinkoverotuksen uudistamisen kautta,
mitä valtiovarainministerikin tässä arasti
kauppasi. Se on yksi ja ehkä kaikkein nopein ratkaisu.
Onko hallitus valmis harkitsemaan vakavasti, että osinkotulojen
verotusta nostettaisiin sanotaan vaikka lievästi lähemmäs
ansiotuloverojen tasoa, koska se joka tapauksessa on ratkaisu? Tällä tavalla
tämä ongelma on ratkaistu useimmissa eurooppalaisissa
maissa. Suomi on siirtymässä verotuksen suhteen
hyvin poikkeukselliseksi maaksi, jossa tosiaan suurimmat varallisuudet
asiallisesti ottaen veroista vapautuvat perintöverotuksessa
ja sitten on tämä porsaanreikä, joka
on asianajajilla, useilla konsulttiyhtiöillä ja nyt
sitten lääkäriyhtiöillä.
Onko hallitus valmis harkitsemaan vakavasti, että se tuo
eduskuntaan osinkoverouudistuksen, joka on aika yksinkertainen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kuten äsken totesin, niin nämä ovat
niitä keinoja, siis ylimmät marginaalit, osinkoverotus,
pääomaverotus ja ylipäänsä niissä tapahtuvat
muutokset, ovat niitä, joilla ehkä ainoastaan
voidaan tähän kyseiseen ongelmaan puuttua.
Me olemme valmiita harkitsemaan verotuksessa tarpeellisia muutoksia,
jotka lisäävät oikeudenmukaisuutta ja
lisäävät myös verojärjestelmän
uskottavuutta. Näin ollen meidän on välttämätöntä katsoa
nyt verotusta, tuloverotusta, sekä ansiotuloverotusta että pääomatuloverotusta,
kokonaisuutena niin, ettemme tekisi semmoista tilkkutäkkiuudistusta,
että vain joitakin pieniä paloja liikutellaan,
ja sitten se johtaisi huonompaan lopputulokseen, mutta on aivan
välttämätöntä tämä kokonaisuus
selvittää oikeudenmukaisuuden ja porsaanreikien
poistamisen vuoksi.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeudenmukainen vaihtoehto, jota voisin tarjota valtiovarainministerille,
olisi sellainen, jota me olemme pitkään esittäneet,
että riippumatta tulon laadusta 10 000 euroon
asti vuodessa ei maksettaisi veroa, koska ne ovat niin pieniä tuloja,
että niillä ei kovin pitkälle pysty leveätä elämää elämään.
Mutta sen sijaan miksi esimerkiksi pääomatulot
eivät voisi olla progressiivisia samalla tavalla kuin tuloverotus
tällä hetkellä? Eikö se olisi
oikeudenmukaisuutta, että mitä suuremmat pääomatulot
ovat, niin sitten sitä mukaa myös se veroprosentti
kiristyy, koska sieltä, missä sitä maksuvaraa
on, pitäisi enemmän ottaa? Eikö tämä kelpaisi
teille oikeudenmukaiseksi vaihtoehdoksi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Meidän täytyy katsoa pääomaveroa,
osinkoveroa ja palkkatuloveroa kokonaisuutena. Helppoja ratkaisuja
aina tarjoillaan, nostetaan jotakin veroa tai lasketaan jotakin,
(Ed. Arhinmäen välihuuto) ja se yleensä johtaa
vääriin lopputuloksiin. Meillä ei myöskään
ole varaa siihen, että oikeudenmukaisuuden nimissä tehtäisiin
kvasiratkaisuja, jotka esimerkiksi ajaisivat pääomia
Suomesta pois. Me emme varmaan kukaan sitä halua, koska
pääomat vaikuttavat siihen, kuinka paljon Suomessa
on työllisyyttä ja kuinka paljon Suomessa investoidaan.
Mutta kuten totesin aiemmassa puheenvuorossani, meidän
on välttämätöntä katsoa
tämä kokonaisuus verojärjestelmän
oikeudenmukaisuuden kannalta ja sen kannalta, että meillä on
verotus, joka kannustaa osaamisen vahvistamiseen, kannustaa työllistymiseen,
kannustaa yrittämiseen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa valtiovarainministeri peräänkuulutti
näitä tällaisia malleja, joilla tätä asiaa
voitaisiin ratkaista. Olen itse miettinyt useaan otteeseen tätä ja
kysynkin:
Olisiko tällainen mahdollista, että kun lääkäriyhtiössä lääkäri
nostaa tietyn palkan itsellensä ja lopun ottaa sitten pääomatulona,
niin voitaisiin verotuksessa laskea yhteen nämä tulo-osiot ja
sen jälkeen suorittaa normaali verotus? Sitä kauttahan
tämä porsaanreikä poistuisi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mehän emme voi tehdä semmoista
lainsäädäntöä, joka
koskettaa pelkästään lääkäriyhtiöitä tai
pelkästään asianajotoimistoja. Eli meidän
täytyy tehdä lainsäädäntöä,
joka koskettaa ihan joka ikistä suomalaista palkansaajaa, joka
ikistä suomalaista yrittäjää.
Olennaista nyt on se, että me emme halua olla tukemassa
semmoista kehitystä, jossa normaaleja palkkatuloja vain
verotuksen takia käännetään
pääomatuloiksi. Eli ihmisen pitää pystyä valitsemaan
ammattinsa ilman, että verottaja sitä ohjaa. Näin
ollen tätä kokonaisuutta on pystyttävä katsomaan
hyvin, hyvin laajasti, ja tämmöisten pienten yksityiskohtien
muuttelu helposti johtaa sitten vääriin lopputuloksiin,
semmoiseen, mitä meistä kukaan ei välttämättä halua,
vaikka haluaisi tämän ongelman ratkaista.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta, että valtiovarainministerin
vastaukset ovat jotenkin farisealaisia. Te toteatte sen, että verotuksen
pitäisi olla oikeudenmukaista. Nythän on tilanne
se, että ne ihmiset, jotka tarvitsisivat veroalennuksia,
pienituloiset, eläkeläiset, yleensä pienituloiset,
eivät ole niitä saamassa, vaan tapahtuu tulonsiirto
jo valmiiksi hyvätuloisille ja hyväosaisille.
Nyt se ydinkysymys teille, arvoisa valtiovarainministeri:
Eikö nyt kuitenkin teidän pitäisi
asettaa työryhmä valtiovarainministeriössä pikatoimeksiannolla
selvittämään, miten tehdään
korjaus verolakiin, joka on virheellinen ja jonka tulkinta perustuu
korkeimman hallinto-oikeuden äänestyspäätökseen?
Eli sielläkin on osa ollut sitä mieltä,
että tämä on virheellinen, eli se pitää korjata.
On kysymys yhteiskunnan veromoraalista ja on välttämätöntä toimia
pikaisesti. Milloin te asetatte tällaisen työryhmän
ja annatte pikatoimeksiannon valtiovarainministeriössä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy korjata
se, kun sanoitte, että tapahtuu tulonsiirto varakkaille.
En ymmärrä, mihin se nyt voisi perustua. Tuloveronkevennyksiä tulee
kyllä, ja toivon mukaan te myös tuette niitä,
kun niitä tuodaan tähän saliin ensi vuoden
alusta, niin kuin tähän mennessä on sanottu.
Jos se työryhmän perustaminen tämän
asian korjaamiseksi nyt on se olennainen asia, totean, että voidaan
semmoinenkin perustaa, mutta se on taas ajan hukkaa. Me olemme selvittäneet
sekä valtiovarainministeriössä että kaikkien
keskeisten veroasiantuntijoiden kanssa tämän ongelman,
ja se ei onnistu sillä tavalla kuin te esititte, että tehdään
pieni sanamuutos olemassa olevaan lakiin. Se ei onnistu niin.
Eli olennaista on se, että me teemme isompia remontteja
verotukseen. Minäkin toivoisin, että se onnistuisi.
Se olisi pienemmän riesan tie. Voitaisiin ensi viikolla
tuoda tähän lakiin pieni sanamuutos, jolla tämä ongelma
korjataan, mutta se ei onnistu valitettavasti. (Ed. Gustafsson:
Kuinka kauan siinä menee aikaa sitten?) Eli olennaista
on se, että pureudumme sekä osinkoverotuksen että ylimpien
marginaalien probleemaan, jolloin pystytään sitten
lähentämään verokantoja toisiinsa.
Tämä lienee se ainoa mahdollisuus tässä asiassa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti niin, ettei aukotonta järjestelmää koskaan
saada, mutta nyt me tiedämme, mikä on se suuri
epäkohta, ja kyllä me voisimme kääntää sen
sellaiseksi, että tuon tyyppisissä osakeyhtiöissä tietty
osa katsottaisiin aina työtuloksi ja yli menevä osa
pääomatuloksi. Nyt katsotaan tietty osa pääomatuloksi
ja yli menevä osa työtuloksi. Viittaan siihen,
miten esimerkiksi viljelijöitä aikaisemmin verotettiin.
Silloin itkettiin ihan syystäkin, että päältäpäin
katsotaan tietty osa pääomatuloksi ja vasta sen
jälkeen yli menevä osa on työtuloa. Kyllä se
toimii, mutta siinä oli epäkohtia. Nyt tuo on
jonkin verran muuttunut. Se ei ole aukoton, mutta me voisimme käänteisesti
samaa menetelmää käyttää tässä ja
se olisi selvästi parempi kuin nykyinen järjestelmä.
Kysyn: (Ed. Saarinen: Ei ole haluja!)
Miksi tätä ei vakavasti mietitä,
vaikkakin siihen sisältyisi joitakin epäkohtia,
joihin paikallinen (Puhemies: Minuutti kulunut!) veroviranomainen
varmasti voi puuttua?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kun korjataan jotakin epäkohtaa, niin ei pitäisi
synnyttää uusia. Se tässä on
se suurin pulma. Me emme varmaan kukaan halua myöskään sitä,
että määritellään tietyt
ammatit, jotka eivät voisi olla sitten yrittäjinä.
(Ed. Ahde: Ei, ei sitä haluta!) — Nimenomaan näin.
Ei sitä kukaan haluakaan. — Meillä on
entistä enempi henkisen työn tekijöitä,
jotka ihan perustellusti toimivat yrittäjinä ja
investoivat omaan yritystoimintaansa niin kuin lääkäritkin.
Lääkäriyhtiöillä täytyy olla
miljoonan euron pääomat yrityksessä,
että pystyvät pääsemään
näihin verovapaisiin osinkoihin, joita monet tavoittelevat.
Eli tämä on erittäin monimutkainen kysymys.
Jos olisi helppo, muutamalla sanamuodolla muutettavissa oleva ratkaisu,
niin varmasti sen toisin tähän saliin, jotta pääsisimme
pienellä vaivalla korjaamaan pahimmillaan veronmaksumoraalia
rapauttavan ongelman, mutta valitettavasti helppoa ratkaisua ei
ole. (Ed. Gustafsson: Sen takia hallitusta tarvitaan!)
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt näyttää siltä,
että tämän salin vasemmalla laidalla
olevat edustajat näkevät, että ratkaisumalli
on verotuksen korottaminen, eli halutaan korottaa. (Välihuutoja
vasemmalta) Ja toiseksi vielä halutaan sitten moninkertaista
progressiota verotuksessa. Meillä on tuloverossakin progressio.
Täytyisikö myöskin muissa verotuksissa
olla progressio?
Mutta kysyn ministeri Kataiselta ensinnäkin tästä aikataulusta
tuloverotuksen osalta. Sanoitte jo, että ensi vuoden alussa
on tulossa muutoksia. Ja toinen erittäin tärkeä kysymys
on marginaaliveron alentaminen. Mikä on ministeri Kataisen näkemys
marginaaliveron tasosta, ja koska sitä tullaan alentamaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Tämä hallitus on sitoutunut
siihen, että erityisesti rakenteellisista syistä eli työnteon
palkitsevuuden lisäämiseksi ja työllisyyden
lisäämiseksi tuloveronkevennyksiä kaikkiin
tuloluokkiin tullaan tekemään ensi vuoden alusta.
Verotuksen rakenteelliset uudistukset, kuten marginaaliverot ja
sitten täällä aiemmin mainitut ongelmat,
vaativat huolellisen valmistelun ja perehtymisen niin, ettei vaan
tehdä uutta tilkkutäkkiä verotuksessa.
En osaa sanoa nyt tältä istumalta sitä päivämäärää,
milloin näihin asioihin puututaan, mutta ilmiselvästi
niihin on välttämätöntä puuttua.
Meillä täytyy olla semmoinen verotus, joka kannustaa
osaamiseen, pitää kotimaiset osaajat täällä.
Meillä tällä hetkellä on ongelma
se, että me tarjoamme ulkomaalaisille osaajille varsin
huokean verotuksen, mutta kotimaisille osaajille emme. Tässäkään
ei ole paljon järkeä. Eli meidän täytyy
näitä rakenteellisia pulmia pohtia kokonaisuutena.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on sellainen
kummallinen piirre, että niitä porsaanreikiä syntyy
kyllä kohtuullisen nopeilla aikatauluilla, ikävä kyllä.
Toinen asia, joka siihen liittyy, on se, että niissä porsaanrei’issä on aina
se ominaisuus, että ne porsaanreiät ovat todella
hyvätuloisille jostakin syystä osuneet, en tiedä,
tarkoituksellako vai tahattomasti ovat siihen sitten menneet. Mutta
tätä asiaa on kysytty, herra valtiovarainministeri,
jo useamman kerran. Toinen on tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, jossa kumminkin
on satoja miljoonia verorahoja liikkumassa harmailla markkinoilla,
jopa miljardiluokkaa olevia rahamääriä,
jotka tarvittaisiin yhteiskunnan käyttöön.
Minä nyt kysyn herra pääministeriltä:
Paneeko herra pääministeri nyt vauhtia näihin hankkeisiin,
jos valtiovarainministeriö ei saa näihin omaa
osaamistaan tai aktiivisuuttaan? Jos valtiovarainministeri haluaa,
niin eduskunta voi konsultoida, koska täällä on
ollut niitä asiantuntijoita, jotka ne ratkaisuvaihtoehdot
pystyvät sanomaan.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kuten edellisen kerran kun tästä keskusteltiin,
totean sen saman: Meillä on verohallinnossa painotettu
(Ed. Gustafsson: Eikä mitään ole tapahtunut
koko aikana!) — on — painotettu seuranta erityisesti
rakennusalalla, jossa katsotaan perinteisten veronkiertosääntöjen
tehostamismahdollisuuksia. Euroopassa on muutamissa maissa käytössä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä muutamilla aloilla.
Joissakin se toimii, joissakin se ei toimi. Ja syy, minkä takia suoraa
päätä ei mennä käännettyyn
arvonlisäverojärjestelmään Suomessa,
on se, että se avaa heti ison joukon uusia veronkiertomahdollisuuksia — ei
tämä ole mikään aukoton järjestelmä — ja
toisaalta se tuo kustannuksia yrityksille. Meidän kaikkien
yhteinen intressi on se, että veronkierto saadaan kuriin,
mutta eihän se malli ole se olennainen, vaan se, että veronkierto saadaan
kuriin, ja sen takia me kokeilemme erityisesti rakennusalalla tehostettua
valvontaa, jotta saataisiin neutraali kilpailuolosuhde rehellisille
yrittäjille, joita pääsääntöisesti
Suomessa on.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen, joka päätös, minä uskon,
oli kaikille kielteinen yllätys, hallitus on ilman muuta
ottanut lääkäriyhtiöiden ja
vastaavien ongelman erittäin vakavasti, (Ed. Arhinmäki:
Ei siltä vaikuta!) selvitystyötä on tehty.
(Ed. Gustafsson: Hyvä, että edes pääministeri!)
Mutta kun se vastaus, joka nyt tästä salista tulee,
on, että nostetaan osinkoveroja niin paljon, ettei se enää houkuttele,
niin sitä pitää nostaa todella paljon,
että se veroero kaventuu, ja se rankaisisi kymmeniä, kymmeniätuhansia
normaaleja yrityksiä tavalla, joka ei missään
tapauksessa voi olla eikä saa olla vastaus. Myös
se, että pääomavero muutettaisiin progressiiviseksi,
olisi todella kielteinen viesti yhteiskuntaan, (Vasemmalta: Miksi?)
kun meillä pikemminkin tavoitteena pitää olla
se, että pääomia kartutetaan. Jos tälle
kasvulle tehdään suora raippa, niin ei hyvä tulisi.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lääkäri saa
tästä ammatinharjoittamisesta tuloja, niin se
on hänen henkilökohtaista tuloaan, ja sitä pitäisi
verottaa niin kuin henkilökohtaista tuloa verotetaan eikä niin,
että hän yhtiöittää sen
ja se on yhtäkkiä osinkotuloa. Minusta tällainen
periaate on aivan hyvin vietävissä käytännössä läpi, koskee
se sitten lääkäreitä tai keitä tahansa
ammatinharjoittajia, jotka saavat tällaista tuloa, ettei
voi yhtiöittää itseään,
kuten näissä eriävissä mielipiteissä todetaan,
veronkiertotarkoituksessa niin, ettei joudu maksamaan niin paljon
veroa kuin käytännössä pitäisi.
Tämä on aivan yksinkertaisesti toteutettavissa.
Tässähän vielä sitten on käytännössä poikettu
osakeyhtiölain perusperiaatteista, että jokainen
saa osinkotuloa siinä suhteessa kuin hän omistaa.
Kun osakeyhtiöt purkautuvat, niin se tapahtuu näin.
Tässä vielä rikotaan tämäkin
periaate. Tässä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa
ei ole mitään järkeä, ja se
toteaakin, (Puhemies: Minuutti kulunut!) että päätös
on tehty nykylain perusteella, eli viittaa siihen, että lakia
pitää muuttaa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täällä taitaa
olla kyllä hyvin yhteinen näkemys, että tämä on
ongelma, joka pitää poistaa, mutta helppoja ratkaisuja
on ainoastaan, jos lähdetään liikkeelle
yksinkertaisesti: osinkovero kattoon tai marginaalit alas tai molempia
tai sitten tehdään suurempi veroremontti. (Ed.
Skinnari: Normaalituloa!) Mitään semmoista yksinkertaista
keinoa ei ole. Jos teillä on yksinkertainen sanamuutos,
niin tuokaa ihmeessä se. Me katsomme kyllä sen.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä suurin ongelma on korkeimmalla hallinto-oikeudella
se, että valitettavasti edellisen hallituksen aikana ilmeisesti
oikeusministeriö esitteli osakeyhtiölain muutoksen,
jossa todetaan, että osinkoa voidaan maksaa myös,
vaikka ei ole sijoittanut yhtiöön työn
perusteella, ja se on minusta vakava virhe. Näin ei olisi
saanut tehdä. Pitää lähteä siitä,
että aina kun henkilö tekee työtä,
hänelle maksetaan palkkaa. Muutenhan se on hyväksikäyttöä.
Aina työstä pitää joku osuus maksaa
palkkaa. Jos siitä syntyy sen lisäksi voittoa,
niin sen saa nostaa tietysti osinkona. Sitä kautta minusta
tähän pitää päästä kiinni,
että muuttaa niin, että osinkoa voi maksaa vain
sijoitetulle pääomalle ja työstä pitää aina
maksaa palkka.
Toinen varapuhemies:
Oliko tässä kysymystä siinä määrin,
että hallitus haluaa vastata? — Ellei, niin vielä lisäkysymys
ensimmäisen kysymyksen tekijälle.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Kysyn hallitukselta: Eikö kuitenkin
olisi järkevää siirtyä siihen
osinkoverotusjärjestelmään, joka muualla Euroopassa
on käytössä, ja luopua tästä tai
alentaa kuitenkin tätä 90 000 euron ja
9 prosentin sääntöä osinkoverotuksessa?
Silloin tullaan lähelle eurooppalaista tilannetta, ja se
on yksinkertainen ratkaisu. Siihen ei tarvita toimikuntia eikä komiteoita.
Se voidaan tehdä valtiovarainministeriön vero-osastolla
nopeasti, ja se ratkaisee tämän kysymyksen, ja
se ratkaisee sen oikeudenmukaisimmalla tavalla.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuo kiistatta on yksinkertainen ratkaisu,
mutta meidän täytyy myös katsoa sitä kokonaisuutta,
mitkä ovat yrittäjyyden kannusteet Suomessa. Eli
yksinomaan sillä, että nostamme osinkoverotusta
niin, että se vastaisi palkkaverotusta, me emme pääse
toivottuun lopputulokseen. Tämä ongelma varmasti
poistuisi, mutta sitten tulisi paljon muita ongelmia. Mutta teidän
esittämänne malli varmasti on yksi niistä, joita
pitää osana kokonaisuutta tarkastella, jos isompaa
remonttia tehdään.