Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esittämä 1 600
miljoonan euron tukipaketti Kreikalle ei nykytiedon valossa takaa
rahoituskriisin rauhoittumista, ja siihen sisältyvät riskit
ovat poikkeuksellisen mittavia. Hallituksen lainajärjestely
siirtäisi vastuut tavallisille veronmaksajille, mutta tukipaketti
jättäisi tukea myöntäneet pankit
ja sijoittajat täysin ilman omaa vastuuta. Käytännössä kyseessä vaikuttaakin
olevan tukipaketti Kreikkaa lainoittaneille eli jonkin tyyppinen
pankkituki. Sosialidemokraatit edellyttävät, että pankit
ja sijoittajat osallistuvat myös Kreikan kriisin hoitoon.
Haluaisinkin kysyä teiltä, pääministeri
Vanhanen:
Onko hallitus valmis käymään opposition kanssa
vielä keskusteluja sellaisista ehdoista, joilla pankit
ja sijoittajat saataisiin myös kantamaan vastuuta Kreikan
kriisin jälkihoidossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kreikan parlamentti on tänään äänestämässä näistä ehdoista.
Ei ennen sitä äänestystä enää uusia
ehtoja määritellä. On tehty koko talvi työtä tämän
paketin rakentamiseksi, ja tänään Kreikan
parlamentin pitää ottaa kantaa siihen, hyväksyvätkö nämä ehdot,
ja pitää vähitellen tämä paketti
saada ehdottomasti kasaan. Kyse on siis niiden lainojen lähivuosina
tapahtuvasta uudelleenjärjestämisestä,
jotka Kreikan valtio on ottanut hallituksen ja parlamentin päätöksellä omiin
kuluihinsa. Tässä nyt vähän
sotketaan näitä perinteisiä pankkikriisejä,
pankkien virheitä, nyt niihin virheisiin, joita Kreikan
poliittinen valtio on tehnyt.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se on selvää, että kaikkien
pitää kantaa vastuuta tässä tilanteessa,
kun kreikkalaiset sitoutuvat todennäköisesti parlamentissaan tänään,
tai toivon mukaan, erittäin tiukkoihin tasapainotustoimiin.
Ja sen vastinparina euromaat toivon mukaan sitoutuvat siihen luototukseen. Olisi
järkevää, että ne pankit, jotka
ovat viimeisen ehkä puolen vuoden aikana lähteneet
korkean koron perään, omalta osaltaan olisivat
tässä mukana.
Suomen valtio ei voi käydä oikeastaan näiden pankkien
kanssa erillisiä ehtoneuvotteluja. Suomalaisilla pankeilla
on noin 300—400 miljoonaa Kreikassa, mutta ne eivät
minun käsitykseni mukaan ole viime kuukausien aikana olleet markkinoilla,
ainakaan kaikki. Eli se mitä nyt tällä hetkellä tapahtuu,
niin Saksassa ilmeisesti neuvotellaan pankkisektorin kanssa, ja
se onkin ihan oikein. Eli jokainen maa, jolla on joku pankkikytkös
ja jolla on exposurea Kreikassa, niin voivat sen tehdä.
Tällä hetkellä Saksassa on edetty siihen
vaiheeseen, että pankit ovat sitoutuneet jäämään
maahan, mikä on tietysti perusedellytys.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä jo
viitattiin, niin eri parlamenteissa eri Euroopan maissa käydään
parhaillaan keskustelua Kreikan tukipaketista, ja muun muassa Saksassa
Saksan hallitus, Saksan parlamentti on käynyt keskusteluja
pankkien kanssa, ja siellä pankit ovat olleet valmiita
omalta osaltaan osallistumaan Kreikan kriisin hoitoon ja tukemaan
myöskin tätä lainapakettia.
Haluaisinkin kysyä teiltä: Ettekö näe,
arvoisa pääministeri, että myöskin
Suomessa olisi mahdollisuuksia siihen, että pankit lähtisivät
osallistumaan tähän tukipakettiin, ja oletteko
te valmiita käymään opposition kanssa
keskusteluja vielä näistä tukipaketin
ehdoista liittyen pankkien ja rahoituslaitosten vastuuseen mutta
myöskin rahoitusjärjestelmän uudistamiseen,
jotta me voimme ennalta ehkäistä tämän
kaltaiset kriisit?
Yksi konkreettinen esimerkki uusista järjestelmäuudistuksista
olisi vaikka rahoitusmarkkinavero, jonka käyttöönottoa
sosialidemokraatit ovat esittäneet.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näistä jatkotoimista, joilla
pystytään välttämään
jatkossa vastaavat tilanteet, näistähän
EU:ssa koko ajan valmistelua tehdään. Niistä on
käyty paljon myös eduskunnan kanssa, valiokuntien
kanssa keskustelua. Suomi erittäin aktiivisesti ajaa toimenpiteitä,
joilla lisätään kuria euroalueiden kriteerien
noudattamiseen tarvittaessa sanktioita käyttöön
ottamalla. Nämä ovat meillä koko ajan
tässä yhteisessä valmistelussa mukana,
ja nämä tulevat olemaan huomenna varmaan myös
pääkeskusteluaiheena, kun euroalueiden ylimääräinen
huippukokous kokoontuu, juuri se, mitä on tehtävä,
jotta vastaava voidaan ehkäistä tulevaisuudessa,
että maa, joka uhkaa mennä liialliseen alijäämään,
niin se aidosti kerta kaikkiaan saadaan kuriin takaisin. Tämä oppi on
tästä otettava, ja tähänastiset
säännöt ovat olleet liian löysät.
Hallitus on ilmoittanut, me olemme osallamme valmiita myös
erilaisiin pankkiveroratkaisuihin. Niistä on hyvä Eurooppa-tasolla
pelisäännöt sopia, mutta ei nyt sotketa
tätä Kreikan itsensä aiheuttamaa ongelmaa
näihin pankkeihin liikaa, koska tämä on
kerta kaikkiaan Kreikassa poliittisesti aiheutettu ongelma.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Tämä myrkkypilleri, jota hallitus
meille tarjoaa, olisi johdonmukaista jatkoa sille päätöksenteolle,
jota voi kuvata todella niin, että yksityistetään
voitot ja sosialisoidaan tappiot. Tosiasia on myöskin se, että Euroopan
unionin komissio, valtiovarainministereitten neuvosto, euroryhmä ja
myöskin keskuspankki ovat tässä yhteydessä pyörtäneet
kaikki aiemmat pyhät päätöksensä.
Tästä tulee kysymys, kun se väistämättä todistaa
itse Emu-järjestelmän heikkoudesta, epäonnistumisestakin:
Mitä Suomen hallitus aikoo ehdottaa, jotta voidaan lujittaa
tuota järjestelmää, jonka heijastumana
koko Euroopan unionin tulevaisuus asettuu vaakalaudalle, jos tämä oikein huonosti
menee?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tarvitaan lisää koordinoitavia
asioita. Tarvitaan esimerkiksi sanktioita niille maille, jotka eivät
noudata pilkun tarkasti sääntöjä.
Tämä on meidän esityksissämme
ollut jo pidemmän aikaa. Suuri valiokunta tietää tämän
varsin hyvin, olemme moneen kertaan käyneet läpi
nämä asiat. Tarvitaan vain yksinkertaisesti tiukempaa
talouskoordinaatiota ja talouspolitiikkaa.
Mitä sitten pankkeihin tulee, me kaikki varmaan olemme
samaa mieltä, uskoisin näin, että on
väärin, että ne pankit — johon
joukkoon minun käsitykseni mukaan suomalaispankit eivät kuulu
ja joitten kanssa me voisimme periaatteessa neuvotella jostakin
koron alentamisesta — ne pankit, jotka ovat muutaman kuukauden
aikana kiskoneet hirveän korkeaa korkoa hyväksi
käyttäen toisen hädänalaista
tilaa, eivät millään tavalla osallistuisi.
Me olemme varmaan kaikki tästä samaa mieltä.
Mutta kun joku vaati, että hallituksen pitäisi neuvotella,
niin me voisimme periaatteessa neuvotella suomalaisten pankkien
kanssa, mutta kun ne eivät kuulu tähän
ryhmään. Eilen ilokseni huomasin, että suomalaiset
pankit ovat osallistuneet tähän kansainväliseen
pankkien julkilausuttuun toimeen, eli että ne haluavat
säilyä Kreikassa eivätkä vetäydy
sieltä pois. Saksalaiset neuvottelevat omien pankkiensa
kanssa ja ranskalaiset omien pankkiensa kanssa, jos neuvottelevat.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä enemmän hallitusta
kuuntelee, sen huolestuneemmaksi tulee. Ed. Kalliomäki
sanoi, että tässä Kreikka-päätöksen
yhteydessä on kaikki euroalueen aikaisemmat pyhät
periaatteet pantu sivuun. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut sellaista
lähtökohtaa, että jos joku euroalueen
valtio hoitaa asiansa huonosti, niin muut tulevat ja pelastavat
sen. Ei ikinä kuuna päivänä.
Nyt on suuri riski, että tämä päätös
tulee ennakkotapaukseksi ja luotetaan siihen, että aina
tulee tämä kottikärry, joka kantaa veronmaksajien
rahaa paikan päälle. Mihin nämä rahat
menevät? Nämä rahathan eivät
mene Kreikalle, vaan ne menevät näille pankeille
ja rahoittajille, jotka ovat tehneet erittäin isoja voittoja.
Tähän mennessä ei ole kuultu hallitukselta, miksi
se ei ole valmis laittamaan niitä rahoittajia vastuuseen,
jotka ovat nämä tilit tehneet, sekä täällä että eurooppalaisittain
näin toimien. Eikä myöskään
pääministeri ole kahdenkaan kysymyksen jälkeen
vastannut ed. Urpilaisen kysymykseen, oletteko te valmiit keskustelemaan
opposition kanssa siitä, että ne, jotka ovat tilin
tehneet, eli rahoituslaitokset, tulevat mukaan vastuunkantoon, joka
vähentäisi Suomen valtion vastuuta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun ed. Heinäluoma näin
väittää, pitäisi olla tietysti
tieto, keiden rahalaitosten ja eläkerahastojen ja muiden
lainat Kreikalle laukeavat näiden seuraavien kahden vuoden
aikana. Niistä on suurin osa varmasti sellaisia, jotka
on jo usea vuosi sitten neuvoteltu, eikä niihin välttämättä sisälly
mitään erityistä kiskurikorkoa. Ne ovat
pitäneet lainoistaan kiinni sen aikaisilla ehdoilla. Viime
kuukausien aikana näitä kiskurikorkoja on ollut,
koska kukaan ei ole enää uskaltanut sinne luotottaa.
Se on ollut Kreikan valinnassa, maksavatko ne niitä. Eli
mitä ministeri Katainen totesi pankkien roolista Suomen
osalta: meillä ei ole tietoa, että ne olisivat
osallistuneet tähän viime kuukausien kiskurikorkojen
hakemiseen.
Mitä tulee sitten tähän, minkälainen
ennakkotapaus tämä on, euroryhmä on lähtenyt
tähän toimeen sillä peruspäätöksellä,
että ollaan valmiita toimenpiteisiin, mikäli koko
euroalueen vakaus sitä edellyttää. Tässä ei
olla ensi sijassa pelastamassa yksittäistä maata
konkurssista, vaan euroalueen vakautta. Tämän
on kriteerinä pädettävä myös
tulevissa tilanteissa, joita toivottavasti ei tule, vaan tämä saadaan
nyt padottua Kreikkaan, vakautettua tilanne, luotua sellaiset pitävät,
tiukat säännöt, että muualla
tämä ei enää voisi toistua.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kreikan humala on koko Euroopan krapula.
Te ette ole tähän mennessä konkreettisesti kertoneet,
keitä te olette tukemassa. Te olette tukemassa sellaisia
ranskalaisia pankkeja kuin Société Générale
ja Crédit Agricole, jonka Kreikan saatavat ovat 850 miljoonaa
euroa, olette tukemassa saksalaisia pankkeja, kuten Commerzbankia,
saatavat 3,1 miljardia, ja Deutsche Postbankia, saatavat 1,3 miljardia,
sekä vakuutusyhtiöitä, kuten saksalaisia
Allianzia, 3,6 miljardia, Munich Retä, 1,5 miljardia, ja
ranskalaista Axaa, 500 miljoonaa euroa.
Eikö olisi oikeudenmukaista, että näiden
sijoittajien voittoja leikattaisiin? Tavalliset kansalaiset ympäri
Eurooppaa kiristävät nälkävyötä,
ja te haluatte päästää nämä eurooppalaiset
suursijoittajat täysin vastuusta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon listaan kannattaa lisätä Valtion
Eläkerahasto ja Keva ja muutamat muutkin eli (Välihuutoja
vasemmalta) kaikki, jotka ovat sinne sijoittaneet — suomalaiset
pankit hyvin vähän. Tässä ei
ole kysymys nyt siitä, että joku haluaisi pelastaa
väärintekijät, vaan kysymys on siitä,
että Suomi osallistuu muiden euromaiden joukossa sellaiseen
lainoitusoperaatioon, joka toivon mukaan estää kriisin
leviämisen ja sen seurausvaikutukset Suomeen. Minusta, kun
tässä nyt ovat kaikki edelliset puhujat olleet sitä mieltä ilmeisesti,
että missään nimessä ei pidä antaa
Kreikalle luottoa, pitää kertoa sitten hyvin avoimesti
ja rehellisesti, että se riski, joka siitä tulee,
on lama, ja me tiedämme, mitä kansainvälinen
lama tarkoittaa: me menetämme joka vuosi lukuisia miljardeja
euroja plus sitten mahdollisesti ihmisiä vielä työttömyyden
seurauksena. Kukaan meistä ei tiedä, kuinka hyvin
tämä operaatio onnistuu, mutta toivon mukaan se
onnistuu.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllähän on niin, että Euroopan
keskuspankki on omalla toiminnallaan ja omalla luototuksellaan kärjistänyt
tätä tilannetta Kreikassa, se on selvä.
Mutta tämän lisävelan ottaminen voi heikentää myös
Suomen luottoluokitusta, samalla nostaa myös niiden lainojen
hintaa, joita me otamme omiin tarpeisiimme. Eikä ole mitään
takeita siitä, että Suomi saa omansa pois; on
todennäköistä, että kaikki Kreikkaa
tukevat maat saavat näpeilleen.
Te kerrotte aina, ettei ole kuin yksi vaihtoehto. Miksi Kreikkaa
ei voi laittaa yksinkertaisesti velkajärjestelyn piiriin,
jolloin myös kriisistä hyötyvät
joutuisivat maksajiksi?
Tähän asti Suomessa kulissien takana on valmisteltu
hiljaisesti leikkauslistoja eduskuntavaalien jälkeistä aikaa
varten. Pidättekö te oikeana, että Kreikan
kriisistä suomalaiset joutuvat maksamaan myös
tällä tapaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan, minkälainen se maailma
olisi vaikkapa kahden kuukauden päästä,
jos menisimme niin kuin vasemmistoliitto haluaa, elikkä jos
Kreikka menisi selvitystilaan kahden viikon päästä — Kreikka
menee selvitystilaan 18. päivä toukokuuta, jos
se ei saa sitä lainaa, mikä sillä erääntyy — yleinen
arvio on se, että se olisi suomalaisille työpaikoille
ja suomalaisille ihmisille, suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle,
tuhoisampi kuin tämä toinen vaihtoehto. Jos eduskunta
päättää, että me olemme tässä mukana,
niin silloin me ainakin tiedämme, että me olemme
tehneet kaikkemme, kaiken mahdollisen, mikä meidän
käsissämme vain on, pelastaaksemme suomalaisia
työpaikkoja. (Ed. Rajamäen välihuuto)
Me tiedämme sen, että tämän
enempää ei voi tehdä, mutta jos Kreikka kaatuu
ensi viikolla, niin sitten me emme tiedä, mitä sieltä tulee.
Tiedämme vain, että tulee miinusmerkkistä,
lisää työttömyyttä jnp.
Siitä tässä on kysymys. Jos olisi velkajärjestely
edessä, se todennäköisesti nostaisi korkoja
muualla Euroopassa (Puhemies: Pyritäänpä siihen
minuutin vastaukseen!) ja riski lisääntyisi.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmiston mielestä ei voi olla
hyväksyttävää, että pankit
keräävät voitot riskisijoituksilla ja kun
riskit sitten toteutuvat, kansa laitetaan maksamaan. Tämän
tyyppisiä näkemyksiä on myös tullut
esimerkiksi eduskunnan puhemieheltä. Mutta oleellista tässä on
myös se, että te olette sanonut, ministeri Katainen,
että meitä on huijattu. Hallitus on kuitenkin
ollut tietoinen Kreikan poliittisen eliitin puuhastelusta. Suomen
silloinen Kreikan-suurlähettiläs Ole Norrback
on informoinut raporteillaan edellisen hallituksen pääministeriä Matti
Vanhasta ja valtiovarainministeriä Eero Heinäluomaa
Kreikan tilanteesta, ja myös hallituksen nykyisen valtiovarainministerin
Kataisen on pitänyt olla tietoinen näistä Kreikan
ongelmista. (Välihuutoja)
Kysynkin: Minkä vuoksi hallitus on asiasta tietoisena
ollessaan kuitenkin ollut tästä hiljaa EU:ssa
ja antanut tämän tapahtua?
Puhemies:
Ehkä tehdään poikkeuksellisesti niin, että ed.
Heinäluoma kysyy nyt ja sitten pääministeri
vastaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies!
Puhemies:
Tämä on kysymys, toivottavasti.
Kiitoksia! — Arvoisa puhemies! Olen tottunut arvostamaan
vasemmistoliiton puheenjohtajan Arhinmäen puheenvuoroja.
Niissä yleensä kiteytetään erittäin
hyvin olennaisia asioita. (Välihuutoja oikealta) Mutta
semmoinen tieto, joka Arhinmäellä tuntuu olevan,
että Suomen Kreikan-suurlähettiläs olisi
usea vuosi sitten kertonut, millainen konkurssi Kreikkaan on tulossa,
on kyllä huomattavaa liioittelua, etten sanoisi peräti
aika lailla väärä todistus.
Mutta kysymykseni on seuraavaksi tulossa, ja se on huoli siitä,
että tämä meidän kyselytuntimme
on todella muuttumassa kyselytunniksi, jossa ei saa vastauksia.
Täällä on oppositiojohtaja Urpilainen
kysynyt kahteen kertaan, minä olen kysynyt yhden kerran,
yhteensä kolme kertaa, hallitukselta ja pääministeriltä:
Oletteko valmiit keskustelemaan opposition kanssa siitä,
että pankit ottavat osan tästä vastuusta,
vastuusta, jonka toisella puolella heillä on aika suuria
voittoja, ja myös nämä muut rahoittajat,
myös Suomessa ne, jotka ovat tehneet isoja tilejä näillä riskeillä?
Voisiko nyt, pääministeri, vihdoin saada vastauksen:
Oletteko valmiit asialliseen keskusteluun pankkien saattamisesta
vastuuseen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni
vastasin heti ensimmäisellä kerralla. Kreikan
parlamentti äänestää tänään
näistä ehdoista. Ei tässä enää neuvotella täällä Suomessa
näistä ehdoista. Nämä ehdot
on neuvoteltu. Kreikan parlamentti äänestää niistä tänään,
Saksa äänestää huomenna, meillä on
ensi viikolla äänestys. Jossain vaiheessa pitää saada ratkaistua
tämä yritys, ja Suomen osalla me olemme käyneet
läpi sen asian. Ei suomalaispankeissa ole sellaisia, jotka
olisivat nyt tähän koronkiskontaan osallistuneet.
Mutta sitten ed. Arhimäen kysymykseen, kun ed. Arhinmäellä on
varma väite siitä, että tässä on kyseessä pankkeja,
jotka ovat tehneet riskisijoituksia Kreikkaan ja keränneet
ylisuuria korkoja. Tämä on vahva mielipide. Osaatteko
luetella, mitkä muut maat ovat tällaisia riskisijoituksia, joiden
valtiopapereihin sijoittaminen on sellainen riskisijoitus, josta
kerätään liian korkeita voittoja, joita
niiden ei pitäisi tehdä, joita te ette hyväksy?
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan tavallisella kaupunkilaisjärjellä tai
maalaisjärjellä, kumman vaan te haluatte nurmijärveläisenä valita,
voitte ymmärtää sen, että silloin,
jos saa isoa odotusta sijoituksista, ison koron, niihin sisältyy
aina isompi riski. Tämä on peruspolitiikka.
Mutta haluaisin kysyä teiltä uudestaan kysymyksen:
Suomen silloinen Kreikan-suurlähettiläs Ole Norrback
on informoinut teitä pääministerinä näistä Kreikan
ongelmista ja siitä pelistä, mitä Kreikassa
pelataan. Miksi ette ole nostanut sitä voimakkaasti EU:ssa
esille?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Mistä te tiedätte, olenko
nostanut? (Ed. Arhinmäki: Minä kysyn, oletteko
nostanut?) — No, minä vastaan tähän.
(Välihuutoja) Minä olen ensinnäkin ensimmäisten
joukossa ...
Puhemies:
(koputtaa)
Kuunnellaanpa vastaus.
... vaatinut sitä, että tämän
laman jälkeen pitää Euroopassa julkisten
talouksien alijäämään erittäin
voimakkaasti puuttua, ja toisekseen, kun Kreikan nykyinen pääministeri
tuli virkaansa, minä tarjouduin hänelle, että jos
hän perustaa tämmöisen neuvonantajaryhmän,
olen valmis käyttämään erittäin
paljon aikaa siihen käydäkseni läpi näitä asioita.
Minä en tiedä, mihin tämä teidän
väitteenne perustuu, etten ole tässä toiminut.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on tärkeä asia
muun muassa näitten vakuuksien osalta ja siltä osin,
että Kreikan valtiohan on erittäin merkittävä omistaja
ympäri Kreikkaa. Olisin nyt kysynyt sitä, millä tavoin yhteistyössä näiden
muiden maiden kanssa koe-tetaan edetä tässä vakuusasiassa
ja siinä, että jossain vaiheessa tulee varmaan
tilanne sen suhteen, että Kreikka joutuu näitten
velkojensa takia tätä omaisuutta realisoimaan.
Oliko tässä nyt missään
vaiheessa tosiaankin esillä se vaihtoehto, että tässä olisi
tapahtunut velkajärjestely, jossa myös nämä sijoittajat
olisivat joutuneet ottamaan osaa siihen, koska olisivat joutuneet
luopumaan osasta sitä saamista, jolloin olisi tapahtunut
tämä, mitä tässä nyt
käytännössä tavoitellaan? Nyt
on tällainen yhden vaihtoehdon politiikka. Esimerkiksi
Saksa, jonka kanssa Suomi nyt on pitkään tässä yhteistyössä ja vähän
samoilla tavoitteilla — miten paljon te olette Saksan kanssa
neuvotelleet siitä, että olisi päästy
tällaiseen toisenlaiseen järjestelyyn kuin nyt
tämä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Euroryhmässä neuvotellaan kaikkien
kanssa eli ei ole kahdenvälisiä. Jokaisella maalla
on yhdenvertaiset ehdot. Kaikki vaihtoehdot ovat olleet valmistelussa
esillä, erilaiset vaihtoehdot.
Kun puhuitte tästä omaisuuden realisoimisesta,
niin varmaa on se, että Kreikka tulee realisoimaan omaisuutta,
ihan sataprosenttisen varmaa. He eivät pysty selviämään.
En osaa sanoa, mitä kaikkea he realisoivat, mutta mitä ikinä valtio omistaa,
niin siitä sitä varmaan ruvetaan sitten myymään.
Mutta näitten velkajärjestelyjen suhteen se
arvio, mikä on ollut Euroopan keskuspankissa, Kansainvälisessä valuuttarahastossa
ja komissiossa, jäsenmailla, on ollut se, että jos
nyt Kreikkaa lainoittaneet tahot häviävät
tässä vaiheessa merkittävästi
rahaa, niin se johtaa siihen, että jonossa on seuraavia
maita, jotka eivät saa enää rahaa, koska
sijoittajat pelkäävät entistä enemmän, ja
silloin se johtaisi tähän samaan taantumaan, mitä pelätään
nyt noin muutenkin. Tämä on ollut se idea, minkä takia
tämmöistä selkeätä velkajärjestelyä ei
ole tehty.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä käsitteli tätä pitkään,
ja totesimme, että valitettavasti emme kyllä voi
tällaisenaan tätä esitystä hyväksyä,
sillä emme ole saaneet riittäviä takeita
siitä, että tuo laina saataisiin takaisin, joka
on tavattoman suuri, 1,6 miljardia euroa, ja että tällä tukipaketilla
edes päästäisiin niihin tavoitteisiin,
joita tavoitellaan. Kysyn:
Kun, ministeri Katainen, olitte mukana tätä euroalueen
valtiovarainministerien yhteistä päätöstä tekemässä,
niin miksi siinä yhteydessä ei jo käynnistetty
näitä neuvotteluja suurimpien velkojien, pankkien,
kanssa, jotta olisi saatu nuo korot kohtuullistettua?
Sopimuksen mukaanhan tämä tukilaina toteutuu,
vaikka Suomi ei siihen osallistuisikaan, ja totesitte juuri, että Suomen
pankeilla on tässä hyvin pieni osuus, ne maksajat
ovat pääasiassa saksalaisia ja ranskalaisia pankkeja,
joten kyllä mielestäni Suomen eduskunnalla tulee
olla oikeus ja mahdollisuus jättäytyä tämän
sopimuksen ulkopuolelle.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On oikeus, se on ihan selvä. Suomen
eduskunnalla on oikeus tehdä ihan mitä hyvänsä,
ja sitten meidän pitää vaan kertoa se, että me
otamme tietoisen riskin massatyöttömyyden kasvusta
Suomessa. (Välihuutoja vasemmalta) Mehän emme
tietenkään ajattele silloin niin, että jos
Suomi jää pois, muitten pitää osallistua, vaan
me ajattelemme, että koko paketti pitää kaataa.
(Välihuutoja) Emmehän me nyt voi rehellisesti
olla, ed. Räsänen, sitä mieltä,
että ei Suomi osallistu, kunhan toiset osallistuvat, vaan
jos emme osallistu, me olemme sitä mieltä, että koko paketti
pitää kaataa, koska se lama on parempi vaihtoehto
kuin tämä. Se on se logiikka. Valitettavasti tämä on
hirveän vaihtoehdottoman kuuloista, mutta minä en
ole ainakaan itse keksinyt eivätkä Euroopassa
muutkaan ole keksineet parempaa.
Minkä takia tässä nyt ei ole tämmöistä mukana,
mitä varmaan kaikki meistä haluaisivat, että olisi
ilmoitettu yksipuolisesti, että pankeilta otetaan tämän
verran ja käsketään niitä toimimaan näin?
Se riski on juuri se, mitä äsken sanoin edelliseen
kysymykseen liittyen, eli pelkäämme, että pankit
lopettavat luotottamasta muita maita, ja jos näin kävisi
tai korot nousisivat niin kuin Kreikalla, niin sitten me olisimme
entistä suuremmissa ongelmissa. Tämä on
se logiikka.
Puhemies:
Pyritään nyt pysymään siinä minuutin
vastauksessa!
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tänään selvisi,
mikä on Vanhasen ja Merkelin ero. Nimittäin sain
juuri tietää Saksasta, että Merkel on
valmis keskustelemaan opposition kanssa. Siellä käydään
myös keskusteluja pankkien vastuunkannosta tämän
Kreikan kriisin jälkihoitamisessa. Mutta minusta on hyvin
valitettavaa kuulla, että Suomessa Vanhanen ja Vanhasen hallitus
eivät ole halukkaita keskustelemaan opposition kanssa niistä ehdoista,
joilla pankit ja rahoituslaitokset ja sijoittajat laitettaisiin
kantamaan vastuunsa tämän kriisin hoidosta, ja
myös siitä, millä keinoilla tätä rahoitusjärjestelmää muutettaisiin
niin, ettei vastaavia kriisejä enää tulevaisuudessa
syntyisi. Minä olen valitettavasti hieman pettynyt.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä meillä on sellainen
järjestelmä, että Saksan valtio tietysti
neuvottelee saksalaisten pankkien kanssa, ja on ymmärrettävää,
että siellä intressit ja perusteet näihin
neuvotteluihin ovat aivan erilaiset kuin Suomessa, jonka pankit eivät
ole samalla tavalla Kreikassa mukana. Minkä suomalaispankkien
kanssa me voisimme kahdestaan neuvotella? Olen valmis kyllä siihen.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä olen yhtä hämmästynyt
kuin alikersantti Hietanen aikanaan. En olisi uskonut silloin vuonna 1998,
jolloinka me äänestimme euroon ja Emuun menemistä vastaan,
että täällä meidän
ministerimme ja me joudumme vastaamaan niistä teoista,
joihinka te olitte meidät saattamassa. (Naurua) Vähintä olisi
se, että nyt olisitte valmiit kantamaan vastuuta. Keskustan
eduskuntaryhmä on vastuullinen ja haluaa tässäkin
tilanteessa kantaa vastuunsa. Vaikka se meille on vaikeata, me tulemme
tukemaan tätä pakettia. Kysynkin, ministeri Katainen:
Kuinka paljon me menettäisimme siinä vaihtoehdossa
tehtaita ja työpaikkoja, jos toteutuisi se vaihtoehto,
joka voi olla mahdollinen, että Kreikka tulee kaatumaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Rehellisesti sanottuna kukaan ei sitä osaa
sanoa, mutta valistunut veikkaus on, että Euroopan laajuinen
taantuma ja pankkikriisi johtaisi johonkin sen kaltaiseen, mikä on
ollut totta viime vuonna, jolloin Suomessa bkt tuli alas. Mutta
siis ihan todellista vastausta kukaan ei tietysti voi antaa.
Mutta jos nyt ajatellaan, lähteekö Euroopan talous
kukoistukseen, kun Kreikka kaatuu ja se ongelma tarttuu muihin maihin,
niin kyllä kai se nyt on aika lailla selvä: ei
lähde, vaan se suunta on toiseen suuntaan, ja tämän
takia tässä pitää valita kahden
huonon vaihtoehdon väliltä. Hallitus ehkä nyt
viimeisimpänä on antamassa kellekään mitään
turhaan. Kyllä me katsomme tässä puhtaasti
suomalaisten työpaikkojen perään, suomalaisten
ihmisten, suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perään.
Pitää valita, kumpiko on parempi vaihtoehto, se
edessä oleva lama vai tämä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilainen syyllisti täällä suomalaiset
eläkerahastot ja suomalaiset eläkeläiset
siitä, että ne ovat antaneet lainaa Kreikalle,
ostaneet Kreikan valtion lainapapereita, (Hälinää)
suurimmat suomalaiset sijoittajat. Onko hallitus sitä mieltä,
että näiden pitää kantaa vastuunsa?
Tarkoittaa sitä, että suomalaiset eläkeläiset
kantavat vastuun ja viime kädessä eläkkeitä Suomessa
leikataan ja vastuu kohdistuu Suomessa pelkästään
lähinnä eläkeläisille eikä muille.
Tämän lisäksi, mitä tulee
sitten ed. Heinäluomaan, kun hän oli valtiovarainministeri,
ja ed. Tuomiojaan esimerkiksi, he ovat olleet aina sitä mieltä,
että Kasvu- ja vakaussopimusta pitää soveltaa
joustavasti, 3 prosentin alijäämätavoitetta pitää soveltaa
vain joustavasti. He ovat varmaan Kreikassa tänä päivänä hyvin
suosittuja, koska he antoivat Kreikan velkaantua. Mutta pääministeri
Vanhanen ja ministeri Katainen, te olette vetäneet tiukinta
linjaa Euroopassa Saksan jälkeen. Pelkäättekö te
maineenne puolesta Kreikassa? (Naurua)
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Maine on tässä asiassa
toisarvoinen, kunhan arvio on oikeudenmukainen. Euroryhmässä ja
euromaitten hallitusten joukossa Suomella on tiukka maine, joka
tulee siitä, että me emme halunneet lähteä leväperäiseen
luototukseen alkuvuodesta, vaikka siihen paineita oli. Me emme halunneet,
että euromaat yksin ovat luotottamassa, jos tämmöiseen
tilanteeseen joudutaan. Me vaadimme Imf:n mukanaoloa. Tämä ei
ollut mitenkään läpihuutojuttu. Oli isoja
maita, jotka olivat meitä vastaan.
Toisaalta emme halunneet, että Euroopan komissio ottaisi
lainaa ja maksaisi, koska se nyt olisi vihonviimeinen keino: sanoa
että kyllä Euroopasta aina komissio löytyy,
joka luotottaa vaikka vähän huonommillakin ehdoilla.
Me vaadimme, että jos apua pyytää, se
on aina vaikeaa, ja jos sitä antaa, sen pitää olla
vaikeaa, jotta säännöt pysyvät
euroalueella tiukkoina.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista, että ministeri
Katainen huomaa, että on työttömyyskriisi,
vasta Kreikan kautta. Meillä on erittäin vakava
talous- ja työllisyyskriisi Suomessa, ja nyt olette kolkkapoika-asenteella
sinisilmäisesti 1600 miljoonaa euroa velkarahaa käyttämässä tähän,
ja kotimaassa ette ole juuri tähän panostaneet.
Mutta mielenkiintoista on se, että te väitätte
olleenne Ecofinissä ja valtiovarainministerikokouksissa
tarkkana. Kertokaa nyt meille, koska asiantuntijat ja hallituksen asiantuntijat
eivät osaa kertoa, ketkä ovat Kreikan velkojat.
Te esitätte tällaista mittavaa passiivista tukea.
Kai te nyt voitte kertoa sitten, ketkä ovat Kreikan velkojat,
koska se on kai aika olennainen asia tässä ratkaisussa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Minulla on semmoinen tieto, että 90 prosenttia
on eurooppalaisia pankkeja. Te olette varmasti viimeiseksi kuullut
ne luvut, mutta sanoisin 30 miljardia Saksasta ja Ranskasta 45 miljardia.
Sen tarkempaa muistikuvaa minulla ei ole, mutta jokaiselle kansanedustajalle
toimitetaan niin tarkka lista kuin valtiovarainministeriössä vaan
on. Mitä tulee siihen, että olisi nyt vasta huomattu,
että Suomessa on työttömiä,
kyllä ne on huomattu. Sen takia Suomi on elvyttänyt enempi
kuin moni muu maa, ja niin kuin nyt näette, kansainvälisetkin
arviot osoittavat, että meillä on onnistuttu paremmin
kuin monessa muussa maassa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen keskustelu finanssimarkkinoiden
sääntelystä on viime aikoina liikkunut
siihen suuntaan, miten voitaisiin saavuttaa niin sanottu kaksoishyöty:
yhtäältä kerätä varoja siihen,
että voitaisiin paikata kriisin seurauksena syntynyttä julkista
alijäämää ja toisaalta lisätä markkinoiden
läpinäkyvyyttä ja vakautta nimenomaan
siitä näkökulmasta, miten voitaisiin
myös vakautua mahdollisesti tuleviin kriiseihin.
Tässä keskustelussa niin sanottu pankkivero, joka
Ruotsissa on jo käytössä, on saavuttanut kaikkein
suurinta suosiota. Muun muassa Kansainvälinen valuuttarahasto
samoin kuin Euroopan komissio ovat sitä kannattaneet, mutta
komissio on ilmaissut epäilyksensä siitä,
että voitaisiin ottaa käyttöön
minkäänlaista rahamarkkinaveroa. Kysyisin pääministeriltä tai
valtiovarainministeriltä: Kuinka realistisena pidätte
Suomen mahdollisuuksia edistää näissä EU:n
välisissä neuvotteluissa tätä rahamarkkinaveroa,
jonka suhteen Euroopan komissio on jo ilmaissut kielteisen kantansa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä vakausmaksu tai pankkivero,
joka on vähän niin kuin talletussuojan tyyppinen
rahasto, niin se on käsittääkseni sisältymässä komission
ehdotukseen, joka tulee kesäkuussa. Tämä kansainvälinen
transaktiomaksu todennäköisesti siihen ei sisälly.
Meidän pitää katsoa se kokonaisuus, eli
mitä kaikkea sääntelyä halutaan
lisätä, jottei säännellä pankkeja
niin, että rahoitushuolto tai järkevänhintaisen
rahan saanti talouskasvun luomiseksi heikentyisi. Tämä lamanjälkeinen
maailma ja Suomi tarvitsevat toimivat rahamarkkinat, jotta ihmiset
ja yritykset saavat lainaa, mutta me tarvitsemme, niin kuin tekin
sanoitte, lisää avoimuutta, lisää ter- veyttä pankkeihin.
Nyt etsitään ne parhaat mahdolliset keinot.
Ed. Räsäselle vielä: Olen teidän
kanssanne ihan samaa mieltä, että kukaan, en minä eikä kukaan
muu, pysty antamaan sataprosenttisia takuita siitä, saammeko
me lainarahat takaisin, emmekä edes siitä, toimiiko
tämä paketti. Tämä on valitettavaa.
Näin se pitää avoimesti tunnustaa, ja siitä huolimatta
pitää pystyä tekemään
ratkaisuja.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun muistelemme 1990-luvun suurta lamaa ja
niitä kymmeniätuhansia yksityisyrittäjiä ja
yksityisiä kansalaisia, jotka menettivät omaisuutensa
pankkien sekä silloisen hallituksen ministereiden harjoittaman
tietojen pimittämisen takia, tulee väistämättä mieleen
Kreikka. Tuliko Suomen valtio 1990-luvulla niiden kansalaistemme
avuksi, jotka olivat menettäneet rötösherrojen
takia koko omaisuutensa? Ei tullut! Pankit kyllä muistettiin pelastaa,
kuten nyt ollaan pelastamassa Kreikan pankkia.
Kysyisin valtiovarainministeriltä: Kun nyt olette siivoamassa
kreikkalaisten huijareiden aiheuttamia sotkuja miljardilainalla,
vastatkaapa Suomen kansalle, onko mielestänne moraalisesti oikein
tukea Kreikkaa, kun omat omaisuutensa menettäneet kansalaisemme
jäivät laman aikana ilman valtiovallan tukea.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tätä, mikä on
oikein ja mikä on suomalaisille ihmisille tänä päivänä ja
tulevina kuukausina hyvää, on jouduttu miettimään
perin juurin. Me olemme päätyneet siihen, että pienempi
riski massatyöttömyyteen, hyvinvointiyhteiskunnan
kurimukseen sisältyy siihen vaihtoehtoon, että yritämme
pitää Kreikan edes jollakin tavalla tolpillaan
ja painostaa sitä tekemään kovaa saneerausohjelmaa.
Suurempi riski massatyöttömyyteen, pahoinvointiin
ja hyvinvointiyhteiskunnan kurimukseen sisältyy siihen
vaihtoehtoon, että sanomme, että kaatukoon Kreikka, syökööt
kreikkalaiset oman soppansa, itse sen ovat keittäneet.
Minä tiedän, että meistä moni tuntee
niin, mutta meidän pitää pystyä tekemään ratkaisut
kylmän, viileän harkinnan perusteella eikä viha
ja kosto mielessä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun euroalue säädettiin,
niin silloin sovittiin tietyistä perussäännöistä,
mitä sääntöjä siellä noudatettiin.
Yksi olisi se, että alijäämä ei
nouse yli 3 prosenttiin bkt:stä, että julkinen
velka ei nouse yli 60 prosenttia bkt:stä, ettei missään
nimessä lähdetä rikkomaan no bail out -sääntöä, että unioni
ottaisi vastatakseen jäsenmaiden lainoista tai jäsenmaat
toistensa lainoista. Nyt Kreikan alijäämä on
13 prosenttia ja lainat 120 prosenttia bkt:stä ja Irlanti,
Portugali, Espanja rikkovat räikeästi. Nyt unioni
itse esittää, että no bail out -säännöstä luovutaan,
tosin taitavalla ja kierolla tavalla, joka on ominaista EU-juridiikassa.
Minä olisin tiedustellut teiltä, kun te puhuitte, että tulisi
joitain uusia sääntöjä, millä tavalla
me voimme luottaa, että niitä noudatettaisiin.
Miksi eivät komissio ja pankki ole puuttunut tähän
tilanteeseen, joka on kehittynyt vuosien aikana. Eli kysyisin: Luuletteko
te, että euroalueella on enää mitään
toivoa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnä suora vastaus tuohon viimeiseen:
uskon, kun vain sääntöjä vielä tiukennetaan.
(Eduskunnasta: Noudattakaa!) — Se ei ole minun vikani kyllä,
jos joku ei noudata. — Mutta osaa noista säännöistä,
esimerkiksi alijäämäsääntöä,
on noudatettu. Jokainen maa on laitettu liiallisen alijäämän
menettelyyn, ja se on yleensä aina johtanut siihen, että alijäämät
on sitten purettu.
Velkasummaa ei ole tarkastettu tai pidetty niin tärkeänä,
jostakin ihmeen syystä. Siitä moni voi kertoa
omia kokemuksiaan omilta ministerikausiltaan, miksi näin
on ollut. Mutta uskonpa, että tämän kriisin
jälkeen tämmöistä löperyyttä ei
haluta. Ei haluta myöskään enää Suomessa,
että tulkitaan joustavasti näitä sääntöjä tai
annetaan taantuma-aikana vähän löysää ja
tiukkana aikana kiristetään, vaan halutaan tiukempia
sääntöjä, ja tässä me
olemme olleet kyllä etunenässä tätä vaatimassa,
myös itse rakentamassa niitä uusia koordinoitavia
tiukennuksia.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä saamme Saksasta
tietoja koko ajan, että siellä opposition kanssa
neuvotellaan, keskustellaan, ja me täällä kysymme
pääministeriltä, sopisiko tällainen
keskustelu käydä opposition kanssa, niin hän
vastaa, että kertokaa pankin nimi. Me kysymme keskusteluja
opposition kanssa, koska meillä ei oikein ole luottamusta, että meidän
hallituksemme EU:ssa on edes eteenpäin katsoen pelastamassa
tätä tällaista umpikujaan ajautunutta
talousjärjestelmää.
Muissa maissa puhutaan tiukasti pankkiveroista, puhutaan vakausmaksuista,
puhutaan jopa finanssiveroista. Meillä saatiin kuulla viime
keskustelussa ministeri Kataiselta pitkin hampain, että kai
tämmöinen EU:ssa vähän etenee.
Haluaisimme, että Suomen hallitus olisi siellä etunenässä ajamassa
uusia keinoja estää tulevaisuudessa tällaisten
tapahtuminen ja sen takia olemme kysyneet, mikä on pankkisektorin
vastuu. Myös puhemies Niinistön haastatteluista
olemme lukeneet, että tässä jää pitkä aika
vielä keskustella siitä, miten myös Suomessa
tätä lainapakettia kokoon juostaan. Näitä keskusteluja
me toivoisimme, että pääsisimme mukaan
ja katsomaan mahdollisuuksia, mutta tässä nyt
on annettu vaan kyllä—ei-vaihtoehtoja (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) eikä sisältöjä aukaista.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me käymme mielestäni jatkuvaa
keskustelua valiokunnissa hallituksen ja eduskunnan kanssa, siellä on
oppositio paikalla, juuri näistä kysymyksistä.
Ainakin hallituksen puolella on mielletty niin, että aina
kun käymme suuressa valiokunnassa tai muissa valiokunnissa,
joita ne asiat koskevat, mehän käymme juuri tätä keskustelua
ja käyttäen paljon aikaa. (Ed. Rajamäki: Kirjan
mukaan, niin kuin budjetinkin!) Nämä keskustelut
menevät aina hallituksen omien istuntojen edelle. Tulemme
aina silloin, kun valiokunta kutsuu, ja ainakin itse olen näistä teemoista
ties kuin monet kerrat suuren valiokunnan kanssa käynyt
keskusteluja. Siellä on jokainen oppositiopuolue myös
paikalla. Vai halutaanko siis tätä järjestelmää muuttaa
niin, että meillä on siis eduskunnan valiokuntatyöskentelyn
rinnalla joitain erillisiä keskusteluja vielä eri
puolueiden välillä?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelen ed. Heinäluoman ja
ed. Södermanin puheenvuoroja, en voi mitään
sille, että minun on pakko sanoa, että minusta
nyt menetellään juuri niin kuin vuosia sitten
silloinen pääministeri Lipponen ja silloinen valtiovarainministeri
Niinistö meille opettivat. Silloin sanottiin, että me
rakennamme yhteisen euron, yhteisen keskuspankin, yhteisen valuutta-alueen
ja me laadimme sille sellaiset pelisäännöt ja
sellaiset instituutiot, jotka instituutiot huolehtivat siitä,
että tiukkoja pelisääntöjä noudatetaan, että meillä on
yhteisvastuu siitä, että tämä yhteinen
valuutta pysyy kasassa. Jos nämä yhteisvastuun
rakentajat eivät pysty huolehtimaan siitä, että se
pysyy kasassa, ja tämä alkaa joltain osalta vuotaa,
niin ilman muuta siihen oppiin sisältyi jo silloinkin se
ajatus, että silloin meidän yhteisesti on kannettava
vastuu myöskin siitä, jos olemme antaneet jonkun
toimia sillä tavalla kuin Kreikka on nyt toiminut, mikä on
johtanut näihin ongelmiin.
Tästä kaikesta tavallaan opista, mitä jo
silloin meille opetettiin, tavallaan seuraa se, että vaikka itse
olin silloin tuota liittymistä vastaan, niin kyllä ymmärrän
nyt, että kun ne ratkaisut tehtiin, kun se filosofia meille
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) yhteisesti opetettiin, niin sen
mukaan meidän on toimittava hallituksen nyt esittelemällä tavalla.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä totean, että valitettavasti
ministeri Pekkarisen opinnot ovat jääneet pahasti
kesken, tosi pahasti kesken. Kukaan ei ole teille sanonut aikaisemmin,
että euromaat ottavat vastuun toistensa tekemistä virheistä ja
maksavat toistensa ottamat lainat. Ei kyllä ikinä kuuna
päivänä ole tällaista ollut.
Me olemme aivan uuden ilmiön edessä, ja siihen
tämä ongelma liittyykin ja jatkoseuraamuksiin,
jos tämmöinen kanta otetaan, että yksi euromaa
hoitaa asiansa huonosti ja muut sen jälkeen avaavat lompakkonsa
ja kertovat, että me kyllä hoidamme nämä vastuut.
Kukaan ei ole tämmöistä, ministeri Pekkarinen,
teille ikinä kuuna päivänä sanonut.
Ongelma ei ole tässä euroalue eikä yhtenäinen
valuutta. Se on tuonut meille paljon hyötyä kaupankäynnissä,
se on antanut työmahdollisuuksia, poistanut kustannuksia,
helpottanut meidän vientiämme ja tuonut meille
alhaisen korkotason. Ongelma on se, että Kreikka ei ole noudattanut
sääntöjä. Kreikka on puliveivannut, ja
pankit ja rahaa antaneet sijoittajat ovat hyötyneet, osa
on jopa itse ollen vääristelyissä mukana,
niin kuin Goldman Sachs, antanut lainaa ja naamioinut sen sijoitukseksi.
Nyt te siunaatte tämän ettekä halua ottaa
näitä pankkeja vastuunkantoon mukaan. Se on raukkamaista.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vielä siitä historiasta
sen verran, että me laadimme pelisäännöt
siitä ja sille, mitä euro on, mitä yhteinen
valuutta-alue on ja mitä yhteinen keskuspankki on. Me sovimme niistä instituutioista,
jotka huolehtivat koko tästä järjestelmästä.
Panimme pelisäännöt, mitkä ehdot
jokaisen maan tulee täyttää. Otimme yhteisvastuun
siitä, että tätä valuutta-aluetta
hoidetaan niin, että se pysyy kasassa. Jos sitten lyömme
laimin niitten pelisääntöjen noudattamisen,
niin jollakin tavalla kaikilla on vastuu sitten huolehtia siitä,
että siitä laiminlyönnistä ei
seuraa niin suuria ongelmia koko yhteiselle valuutta-alueelle, että ongelmat
ovat paljon suuremmat kuin se pelastusoperaatio, mihin mukaan lähtemisestä nyt tällä
kertaa
on kysymys.
Mitä tulee näihin ulkolaisiin pankkeihin,
niin totta kai on selvä se, että Saksa neuvottelee
saksalaisten pankkien kanssa, Ranskan hallitus neuvottelee ranskalaisten
pankkien kanssa. Meidän on vähän vaikea
mennä neuvottelemaan ranskalaisten ja saksalaisten pankkien
kanssa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun on tehty yhteisiä sääntöjä,
on annettu myös yhteisiä välineitä valvoa,
että sääntöjä noudatetaan,
ja EU:ssa on ollut käytössä rikkomusseuraamus. Minkä takia
näitä välineitä ei ole sitten
käytetty? Toivoisin, että pääministeri
ja valtiovarainministeri vastaisivat siihen, aiotaanko jatkossa
käyttää niitä välineitä valvonnan
tehostamisessa.
Toiseksi muistuttaisin, että Kreikka oli jo aikaisemmin
ongelmissa ja silloin käynnistettiin tämä rikkomusseuraamusmenettely,
joka vaan sitten unohdettiin. Minkä takia, kun on tiedetty, että tilanne
on vakava, siihen ei ole puututtu aikaisemmin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minun ministerinä ollessa tämä on
ensimmäinen kerta ja silloin on puututtu. Tiedän,
että 2005 Ecofin-neuvostolle raportoitiin, että Kreikassa
on väärinkäytöksiä.
Siitä minä en tiedä, miksi Ecofin-neuvosto
silloin ei toiminut. Minä en ollut silloin ministerinä enkä hallituksessakaan.
En osaa sanoa sitä, mutta silloin ensimmäinen
kerran.
Mutta olen ed. Eero Heinäluoman kanssa samaa mieltä siitä,
että tämä kaikki johtuu siitä,
että kreikkalaiset ovat huijanneet. Eli yksikään
ministeri, olkoon missä neuvostossa tahansa, ei ole oikeutettu
menemään kenenkään toisen maan
tilejä seuraamaan. Jos joku väittää jotakin,
niin se on aika mahdoton paikka sitten mennä muuksi sitä todentamaan.
Nyt ollaan sääntöjä muuttamassa
niin, Suomenkin aikaisemmasta vastustuksesta huolimatta, että komissiolla
ja Euroopan tilastokeskuksella on oikeus mennä siinä tilanteessa,
että on syytä epäillä, katsomaan,
ovatko nämä taloustiedot oikein vai väärin.
Nyt euromaat ovat kypsiä tähän. Aiemmin
kukaan ei ollut, valitettavasti.
Puhemies:
Lisäkysymys ed. Salolainen, sitten ed. Kaikkonen, ja
sitten katsotaan, ennätetäänkö vielä lisää alkuperäisten
kysyjien lisäksi.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä kannattaa harjoittaa
sen verran rehellisyyttä, että muistetaan, että esimerkiksi
Saksa, joka oli erittäin voimakkaasti vaatimassa kolmen
prosentin kriteeriä velkaantumiselle, itse polki tätä hyvää periaatetta,
ja se ei ollut hyvä esimerkki. Sen vuoksi me tarvitsemme
nyt aivan toisenlaista kuria Euroopan unionin maitten osalta ja
tarvitsemme myöskin sellaisen seurantajärjestelmän,
jolla voidaan tarkkailla, että näitä kriteereitä noudatetaan,
ja siinä tapauksessa, että ei noudateta, täytyy
luoda riittävän rankka sanktiojärjestelmä.
Ja sen me tästä opimme joka tapauksessa, että jatkossa
ei tule euroalueelle ottaa sellaisia talouksia, jotka ovat liian
heikkoja kantamaan näitä vastuita.
Puhemies:
Otan tähän toisen kysymyksen, kun ed. Kaikkonen
ei ole paikalla, ed. Laukkanen.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri näin. Alun pitäenhän
tässä on juuri se koko eurojärjestelmän
valuvika, johon täällä ovat monet muutkin
viitanneet. Pääministeri Lipponen vei Suomen väkipakolla
liian nopealla tavalla euroon, joka ei ollut järjestelmänä vielä valmis.
Vietiin ilman perustuslaillista käsittelyä. Katsottiin,
että se oli osa meidän Euroopan unionin ratkaisua,
jota se totta kai ei ollut, ja tästä jäi
tämä perusongelma, että eurojärjestelmään otettiin
maita, jotka eivät olleet kykeneväisiä täyttämään
niitä kriteerejä, joita alun pitäen siihen
järjestelmään asetettiin. Tämä on
se valuvika, josta me nyt tänä päivänä maksamme.
Sen takia on aivan selvää, että olisi
pitänyt nähdä, että euro edellyttää paitsi
tiukkaa talouspolitiikkaa, tiukkaa finanssipolitiikkaa, myöskin
jäykistyneiden työmarkkinoiden uudistamista. Tämä on
nyt kyllä, arvon demarit, jotka käytätte
tässä kovaa ääntä,
myöskin hyvä tämä historia teidän
muistaa. Euro oli eurooppalaisten sosialistien luomus, ja se olisi
pitänyt lähteä liikkeelle viidellä maalla
eikä näin laajalla.
Arvoisa puhemies! Se kysymys valtiovarainministerille: (Puhemies:
Te olette jo ylittänyt ajan huomattavasti!) Onko mahdollista,
että euro jaetaan kahtia tällä hetkellä,
kuten eräät asiantuntijat ovat ehdottaneet, että tulee
kahden kerroksen jäseniä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! En halua kyllä antaa eurosta
kaikkea kunniaa sosialisteille. Kyllä siinä ovat
olleet epp:läiset vahvasti mukana, ja olen erittäin
tyytyväinen, että Suomi on euron jäsen.
Ensinnäkin en pidä mahdollisena tai ainakaan tavoiteltavana
sitä, että euro jakaantuu kahteen osaan, koska
sillä olisi sama vaikutus kuin kaikella muulla, joka luo
epävakautta ja vähentää ennustettavuutta
ja lisää riskiä taantumaan.
Minusta kaikkein paras esimerkki katsoa, missä tilanteessa
me nyt olemme ja onko tämä euro ollut hyvä vai
huono, niin katsokaa kahta maata: Irlantia ja Kreikkaa. Irlanti
on itse asiassa suuremmassa tiputuksessa kuin Kreikka konsanaan. Kreikalla
viime vuonna bkt supistui vain kaksi prosenttia. Irlannissa se on
tullut rominalla alas. Irlanti ei ole pyytänyt apua, ei
ole saanut apua, hoitanut omat hommansa hyvin. Miksi Kreikka on
ongelmissa? Sen takia, että Kreikkaan ei luoteta, koska
se on huijannut muita. Euro on kestänyt Irlannin varsin
mainiosti. Jopa sen säännöt ovat kestäneet,
mutta epäluottamusta, epäluotettavuutta mikään
valuutta ei kestä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Meidän tehtävämme
täällä on ajaa Suomen kansallista etua,
mutta meidän tehtävämme on myös tehdä sellaisia
päätöksiä, jotka kansalaiset
kokevat oikeudenmukaisiksi. Tämä Kreikan tukipaketti
on suuruudeltaan 1 600 miljoonaa euroa. Se on erittäin
mittava summa, ja meillä ei ole mitään
varmuutta siitä, että tällä tukipaketilla
loppujen lopuksi voidaan tätä kriisiä hoitaa.
Tämän ovat täällä todenneet
monet ministeritkin aikaisemmin. Juuri tästä syystä johtuen,
koska kyse on kansallisesta edusta, olisin toivonut, että pääministeri
Vanhanen voisi toimia samalla lailla kuin pääministeri
Merkel parhaillaan Saksassa, jossa hän neuvottelee ja keskustelee
opposition kanssa niistä ehdoista, joilla pankkitukea tai
lainaa ollaan Kreikalle myöntämässä,
eli että pankit kantavat myös oman vastuunsa tämän
kriisin hoidosta ja että tätä järjestelmää muutetaan
niin, että kriisit pystytään jatkossa
ennalta ehkäisemään.
Miksi te ette halua ottaa pankkeja vastuunkantajiksi tämän
kriisin hoidossa? Tätä minun on hyvin vaikea ymmärtää.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin on sanottu, suomalaispank-kien
rooli Kreikan valtion lainoittamisessa on ollut hyvin rajallinen.
Eläkerahaa Suomesta on lainattu sinne paljon, ja toivottavasti
se on pitkäjänteistä sijoittamista, ja
toivottavasti tässä operaatiossa onnistutaan niin,
että myöskään nuo varat eivät
vaarannu.
Tämä päätös, joka
nyt pitää tehdä, josta osa maista on
jo tehnyt päätöksen, Kreikka äänestää siitä paketista
tänään. Nyt ei enää tämän
paketin ehtoja pystytä muuttamaan. Tähän
pöydällä olevaan pakettiin pitää ottaa
kantaa. Meillä ei ole varmuutta siitä, että tämä paketti
onnistuu lopulta, että se tuottaa sen vakauden, jota me
haemme. Silloin valitettavasti jouduttaisiin siihen tilanteeseen,
josta moni teistä näemmä haikailee, että annetaan
mennä Kreikan konkurssiin. Jos hallitusta syytetään
sinisilmäisyydestä, niin saattaa olla, että jossain
tilanteessa se on parempi kuin mennä täysin sokeana
eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä yritin auttaa ministeri Kataista
vastaamaan tässä vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
kysymyksen johdanto-osassa, mutta en tiedä johtuuko minun
itälappilaisesta korostuksestani, että viesti
ei mennyt perille. Minä yritän nyt uudestaan.
Ranskalaiset pankit ovat Société Générale
ja Crédit Agricole. Sitten on olemassa saksalaiset pankit:
Commerzbank ja Deutsche Postbank. Edellisellä saatavia
3,1 miljardia, jälkimmäisellä 1,3. Sitten
on vakuutusyhtiöt: Allianz 3,6 miljardia, Munich Re tai
ranskalainen Axa. Tässä on se lista, ja jos minä en
vieläkään onnistunut lausumaan näitä nimiä oikein
ja jotta viesti menisi varmasti perille, voin tuoda tämän teille
kirjallisena.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suuret kiitokset. Jos vaan vielä edustajat
tarvitsevat, niin voidaan tuo sama lista, ja ehkä vielä täydellisempänä,
toimittaa, mutta tuossa tuo aika hyvin tuli. (Välihuutoja
vasemmalta)
Mutta tuo nimilista osoittaa sen, kenenkä pitää neuvotella
pankkien kanssa. Jos ed. Urpilainen on sitä mieltä,
että minun tai pääministerin pitää lähteä neuvottelemaan
Commerzbankin tai Deutsche Bankin kanssa, niin kerron sen, että se ei
valitettavasti ole mahdollista. Mutta jos te olette sitä mieltä,
että meidän pitää neuvotella
joidenkin suomalaisten pankkien kanssa, niin suomalaisten pankkien
rooli Kreikassa ei vaan ole erityisen suuri. Jos teillä on
semmoinen tieto, että joku suomalainen pankki on ollut
viimeisen puolen vuoden aikana markkinoilla hakemassa merkittäviä voittoja,
niin se on tietysti eri juttu, mutta meidän tietojemme
mukaan noin 300—400 miljoonaa on suomalaisilla pankeilla
Kreikka-osuutensa.
Toinen asia on sitten eläkelaitokset. Olen ymmärtänyt,
että osa on sitä mieltä, että suomalaisten
eläkelaitosten voittoja pitäisi nyt radikaalisti leikata.
Minä en lähtisi sille tielle.