2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tutkintojen ja muun
osaamisen viitekehyksestä
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edellisellä kaudella jo käsittelyyn
otettu mutta rauennut laki tutkintojen ja muun osaamisen viitekehykseksi
tuntuu hivenen vaikeaselkoiselta lukea, mutta ehkä tämä on
sitten uusi käsite suomalaiseen opetusalan lainsäädäntöön.
Mielellään tämä ei saisi myöskään
olla entistä tutkintojärjestelmää byrokraattisempi
ja näin ollen kehitystä hidastava.
Suomalainen tutkintojärjestelmä on jo käynyt läpi
monta uudistusta, ja sen me useat tässäkin salissa
olemme kokeneet omissa opintopoluissamme, ja se kuvastanee muuttuvaa
maailmaamme. On toki selvää, että työelämä muuttuu
talouden sykkeen mukana ja siinä tahdissa on vain pysyttävä.
Suomi on toisaalta pysynytkin, olemme euroalueenkin vakaimpia talouksia
kaikesta euron kriisistä huolimatta, ja opetuksemme saa toistuvasti
kiitettäviä arvioita kansainvälisesti.
On myös todettava, että peruskoulu ja eritoten lukiokoulutuksen
saaminen lähelle kansalaisia pienten lukioitten muodossa
on ollut perusterveydenhuollon ohella yksi tärkeimpiä yhteiskunnallisia
palveluja ja tasa-arvoa lisääviä tekijöitä Suomessa.
Vientituotteenakin tällainen nyt esitetty viitekehys voisi
toimia, jos se osoittautuu ei-byrokraattiseksi koulutusjärjestelmän
veturiksi.
Aikuiskoulutuksen tarve tulee epäilemättä kasvamaan.
On hyvä, että hallitusohjelmaan on kirjattu näyttötutkintomestarijärjestelmä koulutuksen
tärkeänä työkaluna. Meillä on
aikuiskoulutuksen kentällä työskentelevillä paljon
osaamista, jota nyt tulee hyödyntää.
Aikuiskoulutuksen näyttötutkinnoissa on jopa käyttämätöntä reserviä,
joka toivon mukaan saadaan käyttöön. Tarkoitan
tällä vahvaa kentän osaamista näyttötutkintojen
järjestämisessä, jossa on paljon valmiuksia
aikaisemmin hankitun tiedon tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
Koulutuksen raja-aitojen poistamisesta haluan ottaa esimerkiksi
lähihoitajakoulutuksen ja lähihoitajan työkokemuksen
hyödyntämisen ammattikorkeakoulututkintoa suoritettaessa.
Näin viitekehystenkin välillä tulee keskustella
ja luoda joustoja.
Kansainvälisesti tarvitsemme yhtenäisyyttä tässä maailmassa,
jossa rajat ovat helpommin ylitettävissä. Maahanmuuttajien
koulutuksessa olen itse törmännyt esteisiin, joissa
opiskelijan aiemmin hankittua oppimista ei voida tunnustaa, vaikka
se tunnistettaisiin. Tämä hidastaa maahanmuuttajien
työllistymistä ja on koulutuksen hukkareserviä.
Toisaalta kokemukseni on myös se, että ongelma
on suurin kolmansista maista Suomeen tulevilla, ja tämä työnalalakiesitys
on lähinnä Euroopan unionin alueelle painottuva.
Toinen epäkohta ovat mielestäni niin sanotut vanhat
opistoasteen tutkinnot, joita ei tunnusteta ammattikorkeakoulututkintoihin
rinnasteisina esimerkiksi ammatilliseen opettajankoulutukseen haettaessa.
Tiedämme, että ammatillinen koulutus tulee tarvitsemaan
jatkossakin opettajia, jotka ovat vahvan ammattitaidon omaavia osaajia,
ja heitä hukataan, kun opistoasteen tutkintoa ei lueta
riittäväksi pohjakoulutukseksi. Ei ole yksittäisen
opistoinsinöörin syy, jos tutkintojärjestelmä muuttui
eikä tutkinnon päivittämiseen ole ollut
sittemmin mahdollisuuksia. En halua tässä tilanteessa
olla koulutusvastainen mutta en myöskään
ymmärrä sitä, miten tutkinto voi käytännössä sulaa
yhdessä yössä pois, kuten on osin käynyt
opistoasteen sairaanhoitajienkin kohdalla.
Toisen asteen ammatillinen koulutus on tilastollisessa valossa
suurien haasteiden edessä ainakin, kun katsoo koulutuksen
keskeyttäviä ja ammatillisen koulutuksen jälkeen
työllistyviä. Toisen asteen koulutukseen toivoisin
sekä rakenteellisia että pedagogisia ratkaisuja,
joilla läpäisevyyttä voidaan parantaa.
Oppivelvollisuuden nostaminen 18 ikävuoteen yhdistettynä siihen, että ammatillinen
koulutus lyhennetään kaksivuotiseksi, voisi tehostaa
läpäisevyyttä suurestikin. Toisaalta
toisen asteen ammatillinen koulutus voidaan lyhentää kaksivuotiseksi
ilmankin, että oppivelvollisuuteen kajotaan.
Joka tapauksessa toivon, että toiminnallisia, yhteistoiminnallisia
ja työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä kehitetään
perinteisen frontaaliopetuksen ja verkko-opiskelun rinnalle. Erilaisten
oppijoiden tunnistaminen vähentää myös
syrjäytymistä omalta pieneltä osaltaan.
Peruskoulun nivominen työelämälähtöisemmäksi
olisi myös suotavaa. Suomalainen koulutusjärjestelmä on
perinteisesti ollut oppilaitoskeskeistä, ja tähän
on maailman muuttuessa tarvetta.
Viitekehys ei tässä vaiheessa ota myöskään kantaa
tutkintonimikkeisiin, mikä ei tunnetusti myöskään
ole ongelmatonta. Se on ratkaistava tarkasti jo rekisterienkin kannalta,
joihin ammattihenkilöitä kirjataan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Alati kansainvälistyvässä maailmassa
tutkintojen vertailtavuus on enemmän kuin välttämätöntä.
Me olemme nyt kuluneena keväänä käsitelleet
myös pohjoismaisia rajaestekysymyksiä, niiden
madaltamisia, poistamisia. Koulutuskysymykset ovat myös
pohjoismaisella tasolla ongelmallisia. Pohjois-Suomessa, Pohjois-Ruotsissa sähkömies
yhtäkkiä rajan ylittäessään
ei olekaan enää auktorisoitu sähkömies.
Vastaavanlaisia koomisiakin esimerkkejä on hyvin paljon.
Kun Ruotsista tulisi sähkömies Suomen puolelle,
hän ei olekaan kelpoinen ja joudutaankin sähkömies hakemaan
jostakin kaukaa, vaikkapa Helsingistä. Eli siis tutkintojen
vertailukelpoisuuden lisääminen on välttämätöntä.
Se on vaikea ja kivinen tie, mutta se kannattaa käydä,
jotta koulutuksenkin arvostaminen lisääntyisi
ja nimenomaan suomalaisen koulutuksen arvostaminen, sillä me olemme
todellakin olleet hyviä. Siitä on muitakin todisteita
kuin Pisa-tutkimukset, joiden vangiksi me emme saa jäädä.
Me nimittäin elämme osittain myös Pisa-harhassa.
On pidettävä myös huolta, että tutkintojemme
laatu ei tule alenemaan. Täällä perusteissa
kyllä se luvataan, mutta tässä asiassa
ei saa antaa pikkusormen vertaakaan periksi. On pidettävä yllä suomalaisen
koulutuksen kansainvälistä korkeaa tasoa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
laki pitää sisällään
hyviä elementtejä, kuten esimerkiksi tässä kuvataan
osaamisen merkityksellisyyttä tietoina, taitoina ja pätevyyksinä niin,
että eurooppalaisessa skaalassa ja myös suomalaisessa
skaalassa nämä olisivat vertailukelpoisia. Suomi
on päättänyt tähdätä siihen,
että olisimme vuonna 2020 maailman osaavin kansa. Osaamisen
tunnustaminen kansallisesti, niin kuin tässä edellisissä puheenvuoroissa
kävi ilmi, on meillä monilta osin ongelmallista.
Meillä on paljon vanhoja tutkintoja, joista ei selittämälläkään
selviä, niin että ne nykypäiväistyisivät
ja ne voitaisiin päivittää pienellä tai
vähän suuremmalla täydentävällä opiskelulla.
Nyt herääkin kysymys, että jos olemme
luomassa tämmöistä eurooppalaista viitejärjestelmää,
niin kuinka nämä ihmiset, jotka ovat nyt jo jääneet
jalkoihin tämän tunnustamisen kanssa, selviävät
sitten tässä eurooppalaisessa viidakossa.
Minua pelottaa myöskin tämän lakiesityksen alla
se, että kun tähän sisältyy
vielä ministerin asetusmahdollisuus, että tällä ei
vaan pyritä siihen, että harmonisoidaan suomalaista
ja eurooppalaista koulutusjärjestelmää ja
nimenomaan Suomen haitaksi. Meillä on pelkona monella koulutussektorilla
se, että kun Suomi on tähdännyt tosi
korkeatasoiseen koulutukseen, muun muassa luokanopettajakoulutus
on erittäin korkealle noteerattu maailmalla ja Euroopassa,
et-temme hävittäisi sitä perintöä emmekä antaisi murentaa
tätä oppimisen ja opettamisen kivijalkaa Suomesta,
jolla me olemme tähän saakka pärjänneet.
Elikkä emme saa päästää eurooppalaista
järjestelmää tunkeutumaan tämän
suomalaisen koulutusjärjestelmän sisään
niin, että me joudumme antamaan omastamme, minkä olemme
vaivalla ja työllä ja kovalla rahalla muinoin rakentaneet.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olisi perusteltua todellakin tutkia
sitä, onko ammatillinen perustutkinto tämän
kestoisena, nykykestoisena ollenkaan hyödyllistä ja
järkevää. Useiden työnantajien
mielestä ammattitutkinnon suorittaneiden työhöntulo-osaaminen ei
ole kehittynyt sen mukaan, vaikka perustutkintoon liittyy pitkähkökin
työssäoppimis- ja harjoittelujakso. Olisi perusteltua
nimenomaan pohtia sitä, voitaisiinko muuten sitten ammatillisen perustutkinnon
suorittaneille mahdollistaa edelleen ammatilliseen korkeakouluun
siirtyminen, eli sitä polkua kehitettäisiin, mutta
tuotettaisiin nopeammin, siirtymistä ammattikoulusta työelämään
ja siellä mahdollisesti annettavaa työharjoittelua
niin, että siinä olisi sitten mahdollisesti työnantajalle
maksettavaa tukea, mutta myös sitä opinnollista
velvoitetta, jolla mahdollistettaisiin opiskelijan siirtyminen sitten
ammattikorkeakouluun. Oppisopimuskoulutuksessa tämä on
ilmeisen ongelmallista, sillä osaltaan ehkä paras työllistymiskanava
aikuiselle ja koulutuksen kautta on oppisopimus, mutta se osaltaan
syrjii nuoria, vailla tutkintoa olevia alle 18-vuotiaita. Liian
usein työnantajat edellyttävät oppisopimukseen
hyväksytyiltä ammatillista tutkintoa taikka ylioppilastutkintoa,
ja tällöin puhtaasti ilman tutkintoa olevat nuoret
eivät pääse. Tämä tarkoittaa
sitä, että ne kädelliset erilaiset oppijat, jotka
eivät teoreettisessa koulutuksessa menesty, ovat tämän
erittäin kannatettavan kanavan ulkopuolella ja se aiheuttaa
myös samalla sitten tätä syrjäytymistä,
mitä tässä maassa on nuorison taholta
tapahtunut.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen puhuja viittasi tosi tärkeään
asiaan.
Minusta meidän pitäisi luoda koulutusjärjestelmämme
toiselle asteelle vielä kolmas linja, joka olisi keveämmästi
rakennettu, ammatillisesti painotettu, kädentaitoja painottava
ja tarjoaisi linjan niille noin 30 000—40 000
nuorelle, jotka eivät suostu tänä päivänä menemään
teoriapainotteiseen kouluun, eivät toisen asteen lukioon eivätkä toisen
asteen ammatillisiin oppilaitoksiin. Heille pitäisi luoda
oma linjansa, jossa he suostuisivat istuutumaan ja saamaan ne käytännön
taidot, joita tarvitaan tämän päivän
käytännön työmiehen ammatissa
niin sanotusti. Viitteeksi niille, jotka eivät muista vanhanaikaista kansalaiskoulusysteemiä,
että sieltä löytyy minusta hyviä elementtejä,
joita voitaisiin kehittää tämän
päivän tarpeisiin ja joilla voitaisiin saada yhä useampi
opiskelija tai nuori, joka on syrjäytymisvaarassa, myöskin
koulutuspolulle.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski otti esille erittäin
oleellisen asian. Tässä kehyksessä ei
lasketa peruskoulua tai lukiota tutkinnoksi, enkä minä tiedä,
tarvitseeko niitten olla tutkintoja, mutta minun mielestäni kuitenkin
pitäisi löytyä niitä elementtejä,
joilla tuetaan erilaista oppijaa hakemaan tutkintoa. Meillä on
ollut aikaisemmin ammatillisia keskikouluja, ja kun se on voinut
toimia toisinkinpäin, minusta ammatillisen työelämän
pitäisi lähestyä peruskoulua — minä peräänkuulutan
edelleenkin niitä erilaisia oppijoita, jotka eivät
sillä tavalla hyödy frontaaliopetuksesta mutta
työelämälähtöisesti,
tutortoiminnalla tai jollakin oppisopimuskoulutuksen tyyppisellä opetuksella
pääsisivät paljon paremmin työelämään
ja sitä myötä elämään
kiinni.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kriittiset kasvatustieteilijät
usein sanovat, että maamme koulutusjärjestelmä suosii
ulkoaoppijoita ja sellaisia, jotka opettelevat kritiikittömästi kaiken
ulkoa, ja se taas johtaa siihen, että kyseenalaistajat
eivät useinkaan ole menestyjiä koulussa, vaikka
heillä olisi monenlaisia taitoja ja kykyjä.
Edustaja Myllykoski todellakin toi esiin tärkeän
asian. Tämä liittyy myös siihen, että hallitus valmistelee
nuorten yhteiskuntatakuuta, ja tällainen oppisopimusmalli
tulisi hyvin keskeisesti huomioida vietäessä eteenpäin
yhteiskuntatakuuasiaa. Keski-Euroopan maista, erityisesti Itävallasta
ja Saksasta — kun me voimme yleensä koulujärjestelmää viedä maailmalle
esimerkiksi — voisimme tuoda juuri mestari—kisälli-järjestelmän,
joka on äärimmäisen hyvä, käytännönläheinen
ja varmasti yhä kasvavalle joukolle suomalaisia nuoria
sopiva.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Juuri nyt olisi oikea aika miettiä koulutuksen
erilaisia kehyksiä, sillä me olemme nähneet
ison syrjäytyneiden, hukassa olevien opiskelijoiden tai
työtä vailla olevien nuorten joukkueen.
Esimerkiksi metallialalla ensisijaisten hakijoiden määrä on
hyvin kapea, ja keskeyttäneiden määrä sillä sektorilla
on erittäin suuri. Monesti syynä on varmasti se,
että he ovat erilaisia oppijoita. Ala on ollut toisella
sijalla, ja tietysti nyt pitää nähdä,
että on myös elinkeinoelämän
omaa saamattomuutta, että ei ole pystytty antamaan todellista
kuvaa alasta siltä osin, kuinka teknistä ja vaativaa
se ala on, ja sitä kautta myöskään
turvallisesti työllistämään.
On tehtävä paljon uudistuksia, ja juuri nyt
olisi se aika, että meillä uskallettaisiin katsoa
se, että kun nuorisotakuu on ehkä yksi osa sitä,
mitä pitäisi nyt koulutuskehyksessäkin
osata huomioida, meidän pitää tuottaa
pienille ja keskisuurille yrityksille ikään kuin
luotseja, jotka tulevat yrityksen ulkopuolelta mahdollistamaan oppisopimuskoulutuksen
työssäoppimiseen, jotta ammatillinen osaaminen
voi kehittyä, sillä pienissä yrityksissä ei
kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta antaa ja satsata teoriakoulutukseen
ja käytännön oppimisen aikaansaamiseksi.
Nyt on se tilanne, ja tässä yhteydessä on
pakko tuoda esille, että ehkä meillä joiltakin
osin varovaisesti ollaan edetty myös työturvallisuuslainsäädännössä sille puolelle,
että monilla työpaikoilla alle 18-vuotiailta on
evätty työnteon mahdollisuudet. Pitäisi ottaa
niitä myös tarkasteluun, jotta me emme omalla
lainsäädännöllämme
estä sitä, että meidän oppisopimuskoulutuksemme
voisi kehittyä myös sellaisille aloille, joilla
alle 18-vuotiaiden työskentely on tällä hetkellä kielletty.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ollaan varmasti siinä koulutuksen
ytimessä, kun puhutaan koulutustakuusta ja yhteiskuntatakuusta.
Itse näen kuitenkin niin, että el-lemme me saa
tässä tilanteessa työmarkkinajärjestöjä,
kaikkia tahoja, työnantaja- ja työntekijäpuolta,
sitoutettua lainsäädännöllisiin
ratkaisuihin, joilla voidaan edistää joustavampia
työmarkkinoita, joissa voidaan keskustella myöskin nuorten
työntekijöiden palkasta, joilla ei ole vielä koulutus
valmiina, ja joilla ratkaisuilla voidaan nämä henkilöt
sijoittaa niin sanotusti oikeisiin palkkakategorioihin, niin me
emme pääse tässä koulutus- ja
yhteiskuntatakuussa pitkälle, emmekä varsinkaan
sen jälkeisessä ajassa, jolloin nuori lähtee
sijoittumaan työmarkkinoille.
Elikkä perään sitä, että nyt
on tehtävä työmarkkinaosapuolten kanssa
yhteinen sitoutumissopimus, että tämä koulutus-
ja yhteiskuntatakuu voi työpainotteisesti toteutua. Ellemme
tähän pääse emmekä tähän
pyri, niin meidän lainsäätäjien
on turha täällä yksin tehdä näitä päätöksiä. Elikkä näen
tämän asian avainasemassa, ja nyt niiltä puolueilta,
jotka täällä hallitusvastuussa ovat,
perään vastuullisuutta myöskin tässä asiassa.
Edustaja Kontula otti eilen ainakin lehdistön mukaan
kantaa peruskoulun kehittämiseen, ja toivon, että tätäkin
keskustelua käytäisiin edelleen. Itse näen,
että vaikka olemme pärjänneet Pisa-tutkimuksissa
erittäin hyvin Suomessa, niin meillä on siinä erittäin
paljon petrattavaa ja tarvitsemme myöskin peruskoulun päivittämistä. Siellä on
liian paljon nuoria ja lapsia, jotka jäävät
jalkoihin eivätkä siten kykene löytämään omaa
elämänpolkuansa. Tähän toivoisin
myös meillä yleistä keskustelua koko
täällä eduskunnassa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on tosiaan hyvin laaja-alainen
tämä oppimisen vaatimusten kirjo. Toisaalta osa
ei saa yhtäkään tutkintoa suoritettua,
ja toisaalta sitten taas työmarkkinat ja talouselämä asettavat
korkeita vaatimuksia, työelämän joustoja,
ja toisaalta täytyy olla työntekijöitä ja
aikuisopiskelijoita, jotka ovat valmiita sietämään
epämukavuutta, jota tämmöiset talouden
syklit aiheuttavat.
Mutta nyt tosiaan minäkin myös haluan kohdistaa
luottavaiset katseeni hallituspuolueiden edustajiin, joita täällä istuu.
Elikkä muutama vuosi sitten meillä oli Noste-projekti,
Noste-koulutus, menossa, jolla turvattiin ja hankittiin tutkintoja
sellaisille henkilöille, jotka eivät olleet peruskoulun
jälkeen sitä yhtäkään
tutkintoa tulleet hankkineeksi, kuka erinäisistäkin
syistä, mutta joita sitten menestyksekkäästi
saatiin koulutuksessa vietyä läpi. Minä jotenkin
toivon nyt, että vaikka, edustaja Myllykoski, ottakaa te
koppi, että kaivetaan nämä Nosteen tulokset
esiin ja katsotaan, mitä hyvää sillä on
saatu aikaan. Ainakin minun arkielämän työkokemukseni
siitä oli äärimmäisen hyvä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan varmasti näitä selvitellään
edelleen ihan yhtä lailla kuin myös sitä työllistämismahdollisuutta, että on
tavallaan rahaa itsellä mukana.
Mutta edustaja Kerolalle on pakko vastata, että näin
näyttömestaritutkinnon suorittaneen täsmällisyydellä voin
sanoa, kuinka työmarkkinoille sijoitutaan, mitenkä on,
kun työmarkkinaosapuolten kanssa keskustellaan siitä nuorisotakuusta
esimerkiksi, niin täytyy perusrakenteet kuitenkin erottaa
toisistaan: meillä on yleissitovat työehtosopimukset,
jotka eivät saa olla este, kun tätä asiaa
kehitetään, etteikö voitaisi tulla työelämään.
Mutta aivan varmasti henkilökohtaisesti tulen kyllä myös
katsomaan sen perään, että emme luo tästä työmarkkinoille
kilpailua siten, että voimme alipalkatusti saada nuoria
töihin, kun sitten taas toisaalta meillä on pitkäaikais-
ja rakennetyöttömiä ihmisiä,
joilla ei ole mahdollisuutta nuorisotakuun kautta sijoittua koulutuksen
kautta uudelleen työelämään,
vaan heille pitää saada joku muu kanava. Siinä mielessä on
tärkeätä, että luodaan järjestelmiä,
jotka mahdollistavat koulutuksen ja työelämän
yhteensovittamisen nykyistä paremmin, ja uskon, että ministeri
Ihalainen asiantuntevana ministerinä tekee kaikkensa, että näitä kynnyksiä ei
ainakaan hallituspuolueiden osalta rakennettaisi, kun me olemme
niitä lähteneet murtamaan.
Inkeri Kerola /kesk:
Puhemies! Kiitos kärsivällisyydestä.
Edustaja Myllykoskelle vielä viittauksena, että luotan
täysin siihen, että ministeri Ihalainen hoitaa
nämä tehtävänsä asiallisesti.
Olen oppinut häneen luottamaan. Mutta meidän täytyy
myös muistaa, että kun meillä on näin
isosta asiasta kysymys kuin koulutuksesta ja yhteiskuntatakuusta ja
samanaikaisesti puhutaan sitten myöskin työurien
pidentämisestä, niin meidän täytyy päättää,
kumpaan me panoksia pistämme enemmän.
Olen itse kääntymässä sille
puolelle, että el-lemme saa tätä nuorten
isoa joukkoa työelämän suulle kasvatettua,
niin me emme voi puhua työuran jatkamisesta sieltä toisesta
päästä. Meidän on tehtävä pitkäjänteisiä ratkaisuja
täällä eduskunnassa myös lainsäädäntöteitse
ja tuettava nuoria niin, että he pääsevät
työn syrjään kiinni jo alkuvaiheessa.
Muuten emme voi olettaa, että eläkekertymiä syntyy
heille itselleen plus koko työmarkkinoille. Sen vuoksi
keskustelu myös tästä, panostammeko ihan
oikeasti ja aidosti sinne nuorison työllistämiseen
kaikin keinoin, mitä meillä käytettävissä on,
on minun mielestäni se oleellinen asia. Jätämme
syrjään hetkeksi sen työurakeskustelun
sieltä loppupäästä. Työelämää tulee
kehittää kokonaisuutena, mutta niin, että painopiste
on nyt ensiksi nuorissa.
Keskustelu päättyi.