2) Hallituksen vuosikertomus 2012
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensin kiitokset vasenryhmälle
näistä viimeisistä puheenvuoroista, että täällä 16.30
alkavaksi tarkoitettu keskustelu pääsi alkamaan
hyvissä ajoin.
Herra puhemies! Aseriisunta ja asevalvonta ovat keskeinen osa
turvallisuuspolitiikkaa. Valiokunta keskittyy yksimielisessä mietinnössään tähän
ajankohtaiseen aiheeseen. Keskustelu täällä salissa
aseteknologian ja sodankäyntimenetelmien kehityksestä on
tärkeää ja edesauttaa kansalaisten tietoisuuden
lisäämistä muun muassa kyberturvallisuudesta.
Teknologian nopea kehitys ja saman teknologian soveltuminen sekä siviili-
että sotilastarkoituksiin, mikä tarkoittaa siis niin
sanottuja kaksikäyttötuotteita, ovat vaikeuttaneet
asevalvontaa ja muuttaneet sen luonnetta. Kyberturvallisuuteen ja
autonomisiin aseisiin liittyy uudenlaisia eettisiä ja humanitaarisia
kysymyksiä sodankäynnin siirtyessä osittain
tietokoneiden ääreen tai robottien toteuttamaksi. Ydinaseiden
kehittäminen ja niiden käyttö osoittavat,
että aseteknologian kehittämisen seurauksia tai
ongelmia on vaikea ennakoida. Valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteistyötä asevalvonnassa kehitetään
niin, että valvonta vaikuttaisi vakauttavasti myös
uudenlaisen sodankäynnin ja aseteknologian aikakaudella.
Ukrainan kriisin myötä asevarusteluun ja asevalvontaan
liittyvät kysymykset ovat saaneet osakseen kasvavaa huomiota.
Ulkoasiainvaliokunta huomauttaa, että Venäjän
toiminta Ukrainan kriisin yhteydessä ja Krimin kansainvälisen oikeuden
vastainen liittäminen Venäjään
muuttavat Euroopan turvallisuustilannetta ja vaikuttavat oleellisesti
kansainvälisen järjestelmän toimintaan.
Asevoimien suorituskykyä tarkastellaan tässä muuttuneessa
turvallisuuspoliittisessa tilanteessa yhä tarkemmin myös
voimapolitiikan näkökulmasta. On selvää,
että Ukrainan tapahtumat vaikuttavat merkittävästi
Euroopan turvallisuuteen. Venäjä on politiikallaan
eristämässä itseään
kansainvälisestä yhteistyöstä ja
yhteisöstä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi arvioi muuttuneen tilanteen vaikutuksia Euroopan
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan sekä muutosten merkitystä Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikalle.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan laajassa mietinnössä käydään
läpi useita aseriisuntaan ja asevalvontaan liittyviä kysymyksiä,
joista nostan esille muutamia, ensimmäisenä joukkotuhoaseet,
joiden osalta kehitys on ollut vaihtelevaa. On selvää,
että ydinaseiden käytöllä olisi
katastrofaaliset humanitaariset seuraukset, ja niiden leviämistä on
yritetty rajoittaa monin tavoin. Ydinsulkusopimuksen (NPT) tarkastelukonferenssin
onnistuminen
2010, Venäjän ja Yhdysvaltain välisen
uuden Start-sopimuksen voimaantulo 2011 sekä Yhdysvaltain
aktivoituminen ydinaseiden leviämisen estämiseksi
antavat toivoa yhteistyöstä joukkotuhoaseiden
osalta. Edistys Iranin ydinohjelmaa koskevissa neuvotteluissa on
niin ikään myönteinen kehityssuunta.
Yhdysvallat ja Venäjä ovat vähentäneet
strategisia ydinaseitaan noin 85 prosenttia. Nyt kahdenväliset
neuvottelut ovat kuitenkin jäissä poliittisen
ilmapiirin ja erimielisyyksien kiristyttyä.
Arvioiden mukaan ydinaseiden ja muiden joukkotuhoaseiden leviämisen
riski on kasvanut Ukrainan kriisin myötä. Venäjä rikkoi
toiminnallaan niin sanotun Budapestin sopimuksen, jolla Venäjä,
Yhdysvallat ja Iso-Britannia vuonna 1994 lupasivat turvatakuut Ukrainalle,
kun se luopui alueellaan olleista neuvostoliittolaisista ydinaseista.
Miten tämän ydinaseiden leviämisen estämiseen
liittyvän turvatakuun vesittäminen vaikuttaa ydinaseita
havittelevien valtioiden sitoutumiseen neuvottelupohjaisiin ratkaisuihin, on
tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkemmin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä Etyjillä on
tärkeä rooli asevalvonnan vahvistamisessa. Euroopan
turvallisuuden perusasiakirjan, joka on toiminut pääsääntöisesti
hyvin, mukaan Etyjin maat joutuvat muun muassa tekemään verrattain
yksityiskohtaisia ilmoituksia asevoimista, sotaharjoituksiin osallistuville
joukoille on määrätty enimmäisvahvuus
ja harjoituksiin on kutsuttava tarkkailijoita.
Valiokunta käsitteli mietinnössään
luonnollisesti myös Venäjän puolustusvoimien
uudistamista. Puolustuskyvyn kehittäminen on presidentti
Putinin keskeinen prioriteetti. Arvioiden mukaan asevoimien reformin
sotilaalliset tavoitteet ovat alkaneet yhä selkeämmin
mukailla Venäjän geopoliittisia tavoitteita. Saadun
selvityksen mukaan Itämeren alueella ja Pohjoisella jäämerellä Venäjän
asevoimien asteittainen uudistuminen on tosiasia, joka vaikuttaa
alueen muiden valtioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan.
Herra puhemies! Keskeinen mietinnön painopiste on teknologian
kehityksen merkitys asevoimille. Markkinoille tulee uusia teknisesti
kehittyneitä asejärjestelmiä, joita olemassa
olevat sopimukset eivät kata. Miehittämättömät
lennokit ovat esimerkki, miten teknologinen kehitys on muuttanut
sodankäyntiä merkittävällä tavalla. Muita
esimerkkejä ovat autonomisiin päätöksiin kykenevät
taistelurobotit sekä elektroshokkeihin perustuvat aseet.
Myös kemian ja biologian alalla luodaan uusia aineita,
joita ei tunnettu neuvoteltaessa kemiallisen tai biologisen aseen
kieltosopimuksia. Näiden aineiden saaminen sopimusten piiriin
jälkikäteen on erittäin vaikeaa. Erityisesti
niin sanottujen inkapasitoivien eli lamaannuttavien kemiallisten
aineiden käytön säätelystä tulisi
keskustella kansainvälisessä kemiallisten aineiden kieltojärjestössä OPCW.
Synteettinen biologia on saadun selvityksen mukaan tieteen ala,
joka kasvaa nopeasti ja mahdollistaa uusien komponenttien tuotannon
myös sotilastarkoituksiin. Lisäksi on huomattava,
että useat sotilasorganisaatiot tukevat lääketeollisuutta,
mikä mahdollistaa tutkimustuloksen käytön
myös ei-toivottuihin sotilaallisiin tarkoituksiin.
Nopea aseteknologian kehitys asettaa uusia vaatimuksia myös
humanitaarisen oikeuden soveltamiselle. Kansainvälisen
oikeuden mukaan kaikkien aseiden käytön yhteydessä tulee
kyetä erottelemaan taistelijat siviileistä sekä arvioimaan,
mikä vaikutus aseen käytöllä olisi
siviiliväestölle sekä siviilikohteille.
Aseiden käyttöön ja kansainväliseen
oikeuteen liittyvistä kysymyksistä tulisikin käydä mahdollisimman
laajaa ja avointa keskustelua ennen kuin kyseistä teknologiaa
tuodaan taistelukentälle. Valiokunta pitää tärkeänä,
että näistä kysymyksistä on
tarkoitus keskustella Tae-sopimuksen puitteissa toukokuussa Genevessä.
Valiokunta katsoo, että Suomen tulee osallistua aktiivisesti
sodankäynnin uuden teknologian humanitaarisia seurauksia
koskevaan keskusteluun.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on aiemmissa kannanotoissaan
korostanut kyberturvallisuuden merkitystä Suomen turvallisuuspolitiikassa.
Yhteiskunnan riippuvuus kyberympäristöstä lisääntyy
ja haavoittuvaisuus kasvaa. Valiokunta katsoo, että erityisen
tärkeää olisi asettaa kriittisen infrastruktuurin
suojaamiselle tietyt minimivaatimukset ja vahvistaa yhteiskunnan kriisinsietokykyä,
koska täydellistä, sadan prosentin suojaa ei voida
luoda. Valiokunta painottaa niin kansallisen kuin kansainvälisen
yhteistyön välttämättömyyttä kyberturvallisuuden
lisäämiseksi.
Valiokunta seuraa aktiivisesti kyberturvallisuusstrategian toimeenpanoa
ja edellyttää saavansa asiasta säännönmukaisia
selvityksiä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että strategian toimeenpanossa otetaan huomioon eri toimijoiden,
mukaan lukien yritysmaailma ja kansalaisjärjestöt, näkemykset.
Valiokunta toistaa kantansa, että strategian toimeenpanossa
valtioneuvoston tulisi pääministerin johdolla
käyttää poliittista ohjausta yhtenäisen
toiminnan saavuttamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, ja toistaa kantansa, että kyberpuolustuskyvyn
kehittäminen edellyttää lähtökohtaisesti
myös kyberhyökkäysosaamisen kehittämistä.
Hyökkäysmenetelmien ja -ohjelmien tunnistaminen
on välttämätöntä, jotta
voidaan kehittää riittävää puolustuskykyä.
Valiokunta huomauttaa, että kyberaseiden valvonta on
kehittymätöntä. Valvonta on ongelmallista,
koska aseet kehittyvät erittäin nopeasti ja ne
pidetään lähtökohtaisesti salassa.
Tietoa jaetaan esimerkiksi EU-maiden kesken vain rajoitetusti. Lisäksi
kyberteknologia on suurimmaksi osaksi yritysten hallussa.
Valvonnan kehittäminen on kuitenkin tärkeää,
joten keskustelua ja avoimuutta tulisi edistää. Keskusteltaessa
kyberturvallisuudesta ja valvonnan kehittämisestä on
otettava huomioon perusoikeuksien toteutuminen. Ulkoasiainvaliokunta katsoo,
että kyberaseiden kilpavarustelun hillitsemiseksi on tärkeää,
että keskusteluja luottamusta lisäävistä toimista
ja avoimuuden lisäämisestä jatketaan
monenvälisissä neuvotteluissa muun muassa Etyjissä,
EU:ssa ja Natossa.
Arvoisa puhemies! Teknologian nopea kehitys ja konsensuspäätösmenettely
ovat merkittävä haaste kansainväliselle
vientivalvonnalle. Saadun selvityksen mukaan vientivalvonta on käytännössä teknologiakehityksestä
jäljessä.
Merkittävimmät haasteet niin sanottujen kaksikäyttötuotteiden
viennissä ovat kyberturvallisuus ja haittaohjelmat sekä immateriaalisen
teknologian valvonta.
Vientivalvonnalla pyritään tukemaan ihmisoikeuksien
kunnioittamista, konfliktien ehkäisyä ja terrorismin
vastaista toimintaa. On muistettava, että toimiva vientivalvonta
on myös yritysten etu, koska vientivalvonnalla ehkäistään
yrityksen tuotteiden joutumista ei-toivottuun käyttöön.
Valiokunta katsoo, että tiivis yhteistyö kansallisten
viranomaisten välillä on tärkeää valvonnan
johdonmukaisuuden ja tehokkuuden varmistamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n jäsenmaiden välisiä eroja
vientivalvonnassa pyritään kaventamaan yhteisen
turvallisuuspolitiikan vahvistamiseksi ja yritysten tasavertaisen kohtelun
varmistamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että kyberturvallisuus
on merkittävä vientivalvontakysymys, jossa on
huomioitava yhteiskunnan haavoittuvuus ja tietoturva sekä toisaalta
pyrkimys korkean teknologian ja viennin tukemiseen ja yhteiskunnan
avoimuuteen. Valiokunta pitää tärkeänä, että lupaviranomaiset
käyvät aktiivista keskustelua yritysten, yliopistojen
ja tutkimuslaitosten kanssa, jotta tuotteiden mahdollista käyttöä ei-toivottuihin
tarkoituksiin voidaan ehkäistä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi lyhyesti Suomen roolista asevalvontakysymyksissä.
Suomen tulisi jatkossakin korostaa monenkeskisiin sopimuksiin
pohjautuvia aserajoituspyrkimyksiä. Erityisesti Yhdistyneiden
kansakuntien merkitystä asevalvonta- ja aseriisuntajärjestelmän
foorumina tulisi vahvistaa.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että Suomen tulisi edistää keskustelua
uusien asejärjestelmien ja kyberaseiden valvontaan liittyvissä kysymyksissä.
Keskusteluissa tulisi arvioida näiden aseiden suhdetta
humanitäärisen oikeuden kunnioittamiseen ja aseiden
käytön vaikutuksia siviiliväestöön.
Ulkoasiainvaliokunta pitää hyvänä,
että Suomi on aktiivinen joukkotuhoaseita koskevissa prosesseissa:
muun muassa osallistuminen ydinturvayhteistyöhön
ja alivaltiosihteeri Laajavan toiminta Lähi-idän
ydinaseettoman vyöhykkeen perustamista koskevissa hankkeissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi edistää pohjoismaista yhteistyötä ydinaseiden
rajoittamisessa ja ydinaseiden humanitaarisia vaikutuksia koskevassa keskustelussa.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi kiitän valiokunnan jäseniä hyvästä yhteistyöstä ja
yksimielisestä mietinnöstä ja, kuten
samoin, myös ulkoministeriötä tämän
mietinnön mahdollistavasta keskustelusta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Tuomioja, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Minä puolestani myös kiitän
ulkoasiainvaliokuntaa mietinnöstä ja siitä,
että se on valinnut turvallisuusuhkien ja aseteknologisen kehityksen
vaikutuksen asevalvontaan tässä teemaksi. Keskityn
puheenvuorossani tässä mietinnössä mainituista
tärkeistä huomioista lähinnä uusien
teknologioiden vaikutuksiin asevalvontasektorilla mukaan lukien
kybervalmiudet sekä kaksikäyttötuotteiden
vientivalvonta.
Suomi osallistuu aktiivisesti uusien aseteknologioiden ympärillä käytävään
kansainväliseen keskusteluun. Aseteknologioiden kehittymisellä on
asevalvonnan ja aseriisuntatyökalujen lisäksi vahvoja
linkkejä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden
sekä ihmisoikeuslainsäädännön
soveltamiseen. Vaikka kyse on asejärjestelmistä,
käydään keskustelua myös esimerkiksi
YK:n ihmisoikeusneuvostossa.
On ensiarvoisen tärkeää pitää aseteknologian kehitys
asevalvontasopimuksia koskevien kokousten asialistalla. Tätä kautta
on mahdollisuus päivittää sopimuksia
ja niiden toimeenpanoa siten, että kansainvälisoikeudelliset
sekä humanitaarisoikeudelliset kysymykset tulee huomioitua.
Eräitä tavanomaisia aseita koskevan yleissopimuksen,
niin sanotun CCW-sopimuksen, puitteissa on alkamassa keskustelu
autonomisista asejärjestelmistä, joiden oikeudellista
asemaa ei ole toistaiseksi kansainvälisin sopimuksin käsitelty.
Keskustelua näistä robottiaseiksikin kutsutuista
järjestelmistä käydään
myös kansalaisyhteiskunnan kanssa. Kansalaisjärjestöt
ovat olleet merkittävässä osassa useiden
asevalvonta- ja aseriisuntasopimusten syntyprosesseissa. Tämä dialogi
on tärkeää myös autonomisiin
asejärjestelmiin liittyvässä keskustelussa.
Kyberturvallisuus on tänään keskeinen
ulko- ja turvallisuuspoliittinen kysymys. Kansallisessa kyberturvallisuusstrategiassa
korostetaan aktiivisen kansainvälisen yhteistyön
merkitystä. Kansainvälisessä kyberturvallisuutta
koskevassa yhteistyössä Suomi painottaa ihmisoikeuksien
toteuttamisen tärkeyttä. Erityistä huomiota kiinnitetään
sananvapauden ja yksityisyydensuojan toteutumiseen.
Suomessa on maailmanluokan osaamista niin ydin-, kemian kuin
biologian alallakin. Näiden alojen kaksikäyttöluonne
sekä erityisesti näiden tieteenalojen nopea kehitys
luovat haasteita uhkien hallitsemiselle. Tämä korostaa
viranomaisten ja akateemisen yhteisön vuoropuhelun ja yhteistyön
sekä tiedonvaihdon merkitystä. On kaikkien etu,
että tutkimustietoa ei käytetä väärin
esimerkiksi joukkotuhoaseiden kehittämiseen.
Suomi on sitoutunut kansainvälisiin järjestelyihin,
joiden tavoitteena on estää joukkotuhoaseiden
leviäminen sekä varmistaa, ettei niiden kehittämiseen
vaadittavaa osaamista tai teknologiaa päädy vääriin
käsiin. Viime vuosina kansainvälisillä foorumeilla
on hyväksytty uusia kaksikäyttötuotteiden
valvontakohtia muun muassa mobiiliverkkojen sekä yleisten
televerkkojen valvonta- ja sieppaustyökaluohjelmistoihin liittyen.
Lisäksi valvonnan alle on hyväksytty lukuisia
muita laitteita ja ohjelmistoja. Valvonta liittyy tarpeeseen estää näiden
laitteiden ja järjestelmien joutuminen rikollisten ja/tai
epädemokraattisten maiden käyttöön.
Nämä uudet ja muuttuneet valvontakohdat saadaan
EU:ssakin voimaan tänä vuonna.
Kysymys uusista teknologioista liittyy myös Etyjin
puitteissa sovittujen asevalvontajärjestelyjen modernisointiin.
Ukrainan kriisi on osoittanut, että tavanomaisten aseiden
valvonnalla ja Etyjin asevalvontakehikolla, mukaan lukien tavanomaisia
aseita koskeva Tae-sopimus, Wienin asiakirja ja Avoimet taivaat
-sopimus, on edelleen oma tärkeä roolinsa Euroopan
turvallisuudelle ja vakaudelle. Tae-sopimus on ollut lukkiutuneessa
tilassa vuodesta 1999. Viime vuosina on käyty keskustelua
asevalvonnan jatkosta, ja olisi tärkeää,
että tässä voitaisiin edetä.
Jos asevalvontakeskusteluissa edetään, nousee
esille myös kysymyksiä uusien teknologioiden huomioon
ottamisesta.
Suomi osallistuu keskusteluun aseteknologioiden kehittymiseen
liittyen muun muassa seuraavilla foorumeilla:
Isännöimme keskustelutilaisuuden uusista aseteknologioista
Eräitä tavanomaisia aseita koskevan yleissopimuksen
vuosikokouksen aikana marraskuussa 2013. Tällöin
keskustelujen aiheina olivat erityisesti energia-aseet, akustiset
ja sähköshokkiaseet. Seuraamme keskustelua jatkossakin
ja rahoitamme muun muassa YK:n aseidenriisuntainstituutin tutkimusta.
Eräitä tavanomaisia aseita koskevan yleissopimuksen
puitteissa on alkamassa epävirallinen keskustelu autonomisten
asejärjestelmien määritelmästä toukokuussa,
ja tähän kokoukseen osallistumme. Keskustelun
lähtökohtana pidetään sitä,
ettei autonomisia aseita ole vielä operatiivisessa käytössä.
Ihmisoikeusneuvoston maaliskuun istunnossa hyväksyttiin
Pakistanin aloitteesta päätöslauselma
koskien kauko-ohjattujen lennokkien käyttöä terrorisminvastaisessa
toiminnassa ja sotilaallisissa operaatioissa. Päätöslauselmalla
päätettiin järjestää aihetta
käsittelevä paneelikeskustelu ihmisoikeusneuvoston
27. istunnossa nyt syyskuussa, ja Suomen on mahdollisuus vaikuttaa
tähän EU:n kautta.
Mietinnössä nostetaan esille, että olennainen teema
valtioiden välisessä yhteistyössä on
luottamuksen lisääminen. Suomi on edistänyt
näitä keskusteluja muun muassa Etyjin puitteissa.
Etyjissä tehtiin viime joulukuussa päätös
kybertoimintaympäristöä koskettavista
luottamusta lisäävistä toimista, jossa
sovittiin muun muassa osanottajavaltioiden välisestä tiedonvaihdosta
näissä kysymyksissä. — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio ja kommentti tästä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöstä.
Ensimmäiseksi: tässä kun korostetaan
aseriisuntaan ja -valvontaan liittyen sitä, että kansalaisyhteiskunnalla,
kansalaisjärjestöillä, on ollut vahva
rooli asevalvonnassa ja asekaupan valvonnassa, niin ihmettelen kyllä sitä,
että kun Suomi on muistaakseni ainakin kolme eri sopimusta tehnyt
liittyen asekauppaan ja sen salaamiseen ja sillä periaatteella,
että kun sopijaosapuoli leimaa asiakirjat salaiseksi, niin
se salainen velvoittaa myöskin Suomessa; jos tämmöiset
sopimukset on tehty, niin mitkä tosiasialliset edellytykset kansalaisjärjestöillä
tai
viranomaisilla, tai tiedotusvälineillä, on ylipäätään
valvoa, mitä tapahtuu asekaupassa.
Toiseksi: Joukkotuhoaseista todetaan, että ydinaseitten
käytöllä olisi katastrofaaliset humanitaariset
seuraukset ja niiden leviämistä on yritetty rajoittaa
monin tavoin. Minä kyllä maallikkona ihmettelen
sitä, että kun Suomi teki aikoinaan päätöksen
hankkia Yhdysvalloista näitä tykistöohjuksia,
joiden kantama oli 330 kilometriä, niin sen lisäksi
ne pystyivät kuljettamaan mukanaan ydinaseita. Kenen ydinaseita
ja mitä Suomi tuommoisilla aseilla ylipäätään
tekee, tätä on kyselty moneen kertaan ja vastaukset
ovat olleet laihanlaisia.
Muistelen: kun Lapissa Rovajärven ampuma-aluetta oltiin
laittamassa maakuntakaavaan, jo silloin, lähemmäs
kymmenkunta vuotta sitten, siellä Puolustusvoimilla oli
hyvin laajat varaukset oman toimintansa suhteen, ja kun perättiin
sitä, mitä varten Puolustusvoimat haluaa näin
suuret toimintavaltuudet, niin sanottiin, että uusia ja järeämpiä aseita
varten, ja kun kysyttiin, mitä ne uudet ja järeämmät
aseet ovat, niin vastausta ei tullut. Itse olen kyllä miettinyt
ihan oikeasti sitä, ollaanko Rovajärven harjoitusalueesta
tekemässä monikansallisille joukoille ja uusille
aseille harjoitusaluetta, kun vastaavia alueita Euroopassakaan ei
kovin monta ole. Yksi kysymys on se, onko Suomi hiljaisesti sitoutumassa
ja lähdössä mukaan esimerkiksi Yhdysvaltain,
käytännössä Yhdysvaltain, ohjuspuolustusjärjestelmään.
Arvoisa puhemies! Täällä on mainintoja
myös siitä, kuinka Venäjän puolustusvoimia
uudistetaan ja laitetaan lisää panostuksia armeijan
modernisoimiseen. Itse ajattelen kyllä niin, että on paljon
parempi, että Venäjällä on hyvin
organisoidut, johdetut ja kurinalaiset joukot, kuin että siellä olisi
epämääräisiä joukkioita,
joista ei tiedä, kuka niitä johtaa, varsinkin
jos maan epävakaus vielä lisääntyy.
Aikoinaanhan suomalaiset rakensivat saksalaisten rahoilla vanhan
Sallan puolelle venäläisille helikopteritukikohdan,
eikä se kyllä Itä-Lapissa mitään
pelkoa herättänyt, päinvastoin oltiin hyvillään
siitä, että saatiin töitä rakennusajaksi. Sehän
oli oikeastaan hyvin harkittu liikku niin Saksalta kuin muiltakin
osapuolilta, että saatiin sillä tapaa vakautettua
Saksan hajoamisen jälkeen tilannetta Venäjällä.
Sitten vielä näistä miehittämättömistä lennokeista,
ja taas pitää mennä Rovajärven
alueelle: Siellähän oli ehkä noin kolmasosa,
ainakin neljäsosa, Lapin ilmatilasta varattu sellaiselle
yritykselle, joka oli kytköksissä Sagem-yhtiöön, ranskalaiseen
Safran Groupiin, jonka liikevaihto on yli 10 miljardia euroa, hyvin
vahva asefirma. Siellä testattiin nimenomaan näitä miehittämättömiä lennokkeja,
ilma-aluksia. En tiedä, mitä käyttöä varten.
Tässä ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä kyllä näiden
miehittämättömien alusten käytöstä,
lennokkien käytöstä, sanotaan nätisti,
että se mahdollistaa rajoitetumman ja tarkemman tulen käytön.
Ainakin silloin, kun näitä koneita on käytetty
tulen osoitukseen, on hyvin paljon ikäviä esimerkkejä,
että kaikki ei ole mennyt niin kuin on suunniteltu. Nyt
tässä mietinnössäkin osin annetaan
sitä kuvaa, että näillä voi
tappaa nätisti ja kivasti ilman, että kädet
sotkeutuvat vereen. Itse asiassa niistä on tehty niin tekninen
tappamisen väline, että kun Yhdysvalloissa tietokoneruudun ääressä painetaan
nappia, niin Pakistanissa paukahtaa.
Eli tietoa pitäisi saada paljon enemmän siitä, mitä tapahtuu
Suomessa, minkälaisin sopimuksin Suomea ollaan sidottu
erilaisiin kansainvälisiin hankkeisiin. Valitettavan usein
näistä asioista julkinen keskustelu käynnistyy
aivan liian myöhään.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ulkoasiainvaliokunta pitää aseistariisuntaa
ja valvontaa tärkeinä osina turvallisuuspolitiikkaamme.
Aseriisunta on hidastunut viime vuosina. Kylmän sodan päättymisen
jälkeinen suojasää on valitettavasti
enää haalea muisto. Suomen ei pidä olla
aseistariisunnassa naiivin sinisilmäinen. Esimerkiksi Ottawan
jalkaväkimiinasopimus oli Suomen kannalta valitettava virhe.
Sopimusten tulee aina olla symmetrisiä. Venäjä ei
sopimusta ole hyväksynyt, ei myöskään
USA, Kiina eivätkä monet muut sotilaallisesti
vahvat valtiot.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota Venäjän asevoimien kunnianhimoiseen uudistusohjelmaan,
jonka hintalappu on muhkeat 500 miljardia euroa vuoteen 2020 mennessä.
Muun muassa heti itärajan takana tapahtuu. Jo nyt Alakurtin
sotilastukikohtaa ollaan avaamassa uudestaan ja vahvistamassa. Venäjällä on
toki siihen oikeus. Pohjoiset intressit ovat kasvamassa.
Suomi ja Ruotsi ovat sopineet puolustusyhteistyön kehittämisen
selvittämisestä ja sen aikataulusta. Selvitettäviä asioita
ovat ainakin satamien ja lentokonekenttien yhteiskäyttö,
yhteiset ilma- ja merivoimien osastot sekä yhteishankinnat.
Suomen ja Ruotsin yhteistyö on tavoitteeltaan oikeansuuntaista,
mutta tuloksiltaan todennäköisesti riittämätöntä.
Suomen on tehtävä päätös
Natosta seuraavalla hallituskaudella ja mielellään
yhdessä Ruotsin kanssa.
Ulkoasiainvaliokunta on aiheellisesti kiinnittänyt
huomiota kyberturvallisuuteen ja kaksikäyttötuotteiden
viennin valvontaan. Kaksikäyttötuotteet ovat tuotteita,
joita voidaan käyttää siviilikäytön
lisäksi myös sotilaallisiin tarpeisiin. Korkean
teknologian tuotteiden vienniltä ei pidä toki
leikata siipiä. Valvontaa kuitenkin tarvitaan, etteivät
taajuusmuuntimet, erikoisventtiilit, verkkotyökalut ja
kaasunilmaisimet ynnä muut vastaavat korkean teknologian
tuotteet päädy roistovaltioille ja terroristeille.
Lopuksi, arvoisa herra puhemies, haluan tässä yhteydessä kiittää ministeri
Tuomiojaa linjakkaasta toiminnasta Ukraina-asian hoidossa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on voimakkaasti integroiduttu
Yhdysvalloista hankituin ohjuksin itse asiassa siihen huolestuttavaan
kehitykseen, mikä Euroopassa laajemminkin tapahtuu. Horneteihin
on hankittu kolmenlaisia eri kantaman ohjuksia ja raskaille raketinheitinjärjestelmille,
joita hankittiin Hollannista Yhdysvaltojen suostumuksella, niin ikään
kolmenlaisia eri kantaman ohjuksia.
Mutta kysymys ministerille koskee rypäleasesopimusta.
Mietinnössä todetaan, että Suomi ei ole
sopimuksen jäsen, niin kuin ei ole, mutta Suomi ei ole
sopimuksen voimaantulon jälkeen hankkinut sopimuksen kieltämiä rypäleaseita
ja että hallitusohjelmassa tätä aina
vuosittain tarkastellaan. Mikä nyt on Suomen asento näiden rypäleammusten
osalta? Nimittäin niihin ohjuksiin, joiden hankinta keskeytettiin
Yhdysvalloista, kytkeytyi myös rypäleaseen käyttö.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyberturvallisuuden kehittäminen
on ilman muuta yksi tärkeimmistä asioista, kun
yhteiskunnan haavoittuvuutta torjutaan. Tähän
työhön on saatava asiantuntijoiden lisäksi
mielestäni paljon enemmän myös yrityksiä ja
kansalaisia. Kyberturvallisuuden pelisääntöjä pitäisi
ja voidaan opettaa myös jo kouluikäisille. Jokainen
voi omalla toiminnallaan parantaa olennaisesti tietoturvallisuutta,
kun tuntee ict-alan lainalaisuudet, kun tietää,
että jokainen tekstiviesti tai sähköpostiviesti
voi olla tietoturvariski.
Meidän on myös kehitettävä mielestäni
Suomessa kyberosaamisen infraa. Jyväskylässä on yksi
tällainen keskittymä. Jyväskylän
ammattikorkeakoulu yhdessä yliopiston ja Puolutusvoimien
kanssa ja myös yritysten kanssa on tehnyt työtä kyberosaamisen
parantamiseksi jo toistakymmentä vuotta, ja jäljet
ovat erinomaiset. Siellä on kyberlaboratorio, jossa voidaan
harjoitella erilaisia tilanteita. Siellä järjestetään
valtakunnallisia harjoituksia myös yrityksille ja muille asianosaisille,
jotta tätä tietoa ja osaamista voidaan levittää.
Ja se pitää muistaa, että kyberturvallisuus
sisältää myös erittäin
suuret mahdollisuudet liiketoimintaan. Minun mielestäni
meidän kannattaisi ottaa tällä alueella
pois kaikki se hyöty myös, mikä meillä osaamisessa
jo on.
Keskustelu päättyi.