2) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2010
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen kertomus vuodelta 2010 on tehty
poikkeuksellisissa oloissa hallituksenvaihdoksen yhteydessä,
ja täällä eduskunnassa ei ole ehkä ihan
normaalilla tavalla kaikissa valiokunnissa asiaa käsitelty.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt minimimääräisen mietinnön
vuoden 2010 kertomuksen ja siihen annettujen erikoisvaliokuntien
lausuntojen pohjalta.
Tärkeätä ehkä on huomata
se, että pitää kehittää kertomusmenettelyä ja
hallituksen kertomuksen käsittelyä valiokunnissa,
jotta keskityttäisiin olennaisiin asioihin, joita kertomusvuonna
on tapahtunut. Nyt on helppo tätä tehdäkin
vuoden 2011 kertomusten yhteydessä, kun ne tulevat heti perään
käsittelyyn.
Perustuslakivaliokunnan kannanotossa on korostettu, että lausuntomenettelyllä on
eri tarkoituksia. Valiokunnat voivat lausuntomenettelyn avulla arvioida
hallituksen toimintaa kertomusvuoden aikana valiokunnan toimialalla.
Ne voivat vakiintuneena pidetyn käytännön
perusteella ottaa esille oman toimialansa erityisteemoja, siis juuri
tuolle vuodelle tyypillisen tai muutoin erityistä mielenkiintoa
herättävän aiheen, ja kuulla siitä sitten
tarkemmin ministeriötä, eri järjestöjä, eri
asianosaistahoja. (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja, jos hetken aikaa odotetaan, että saadaan
hiukan lisää hiljaisuutta saliin. — Tässä voitaisiin
noudattaa tänään semmoista tapaa, että jos
on palaverin tarvetta, niin pidettäisiin ne tuossa eduskuntaistuntosalin
ulkopuolella. — Olkaa hyvä.
Erityisestihän kertomuksessa pitää ottaa
kantaa niihin eduskunnan lausumiin, joita aikaisemmin on tehty,
ja arvioida, onko hallitus toiminut eduskunnan tahdon mukaisesti.
On ollut pahaa tapaa, että lausumat vanuvat ja venyvät vuodesta
toiseen, ja sekä hallitukselta että eduskunnalta
ja sen valiokunnilta toivoisi siinä mielessä jämptiyttä,
että katsotaan, että tosiaan asialliset hommat
hoidetaan ja muuten sitten poistetaan turhiksi käyneet
lausumat. Kullekin valiokunnalle tarjoutuu mahdollisuus ottaa kantaa
näiden valiokunnan aikaisemmin ehdottamien, eduskunnan
hyväksymien lausumien johdosta.
Toimenpidekertomuksessa selostetaan esimerkiksi niitä toimenpiteitä,
joihin asianomaisessa ministeriössä on ryhdytty
lausumien johdosta, ja myös ilmoittaen syyt, kun ministeriö ehdottaa
tai hallitus ministeriön esittämällä tavalla ottaa
kannan, että jokin lausuma ei anna aihetta enää enempiin
toimenpiteisiin hallituksen taholta, ja sitten valiokunta ottaa
kantaa siihen, voidaanko hallituksen kanta hyväksyä vai
ei. Tällaista toistuvaa epämääräistä lausumien
uudelleenkäsittelyä pitäisi pystyä välttämään,
ja tarvittaessa sitten erikoisvaliokunnan on syytä täsmentää,
mitä oikein halutaan, jos katsotaan, että hallituksen
esittämät toimet eivät riitä.
Ylipäänsä kertomuksen kehittäminen
siihen suuntaan, että se keskittyisi olennaiseen, olisi
perusinformaation sisällä, ja sitten vuorovaikutus eduskunnan
kanssa juuri lausumien kautta olisivat päällimmäinen
kertomusmenettelyn tarkoitus. Tosiaan se sitten mahdollistaa sen,
että erikoisvaliokunta voi ottaa jonkun mielenkiintoisen
teeman, ja sitä oikeastaan voisi suositellakin, että tarpeen
mukaan keskitytään yhteen tai kahteen asiaan ja
niissä sitten järjestetään kohdennettu
kuuleminen ja voidaan hallituksen kertomuksen käsittelyn
yhteydessä antaa linjaavaa ohjausta hallituksen tulevalle
toiminnalle tärkeässä kysymyksessä.
Tosiaan vuoden 2010 kertomuksen käsittely oli poikkeuksellisen
niukka, ja toivottavasti vuoden 2011 kertomuksen yhteydessä päästään
sitten enemmän ydinkysymyksiin ja samalla antamaan suuntaa
sille kertomusmenettelyn uudistamiselle, joka on käynnissä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tietysti perustuslakivaliokunnan jäsenenä allekirjoitan
kaiken, mitä valiokunnan puheenjohtaja edellä sanoi.
Kiinnittäisin huomiota yhteen yksityiskohtaan, joka
tässä perustuslakivaliokunnan mietinnössä mainitaan.
Perustuslakivaliokunnan yhtenä pontena on ollut, että esitutkinnan
syyteharkinnan ja oikeudenkäynnin joutuisuuden parantamiseksi
hallitukselta on edellytetty kokonaissuunnitelmaa. Nostan tämän
esille siksi, että samaan aikaan tällä vaalikaudella
tarkastusvalio-kunta on useissa tarkastus- ja muissa prosesseissa
törmännyt siihen, että luvatut, suunnitellut taikka
nimenomaan toiminnan ja kansalaisten palvelemisen kannalta tärkeät
it-tietotekniikkainvestoinnit laahaavat tai suorastaan epäonnistuvat.
Koko sali saa muutaman viikon sisällä käsittelyyn
tarkastusvaliokunnan arvion sosiaali- ja terveyspuolen, rohkenisinko
sanoa, surullisenkuuluisista it-investoinneista. Rohkenen epäillä myös,
että sali silloin perehtyy asiaan ja osallistuu keskusteluun,
mutta myös tarkastusvaliokunnan tässä yhteydessä kuulemissa
asiantuntijakuulemisissa on käynyt ilmi, että esitutkinnan, syyteharkinnan
ja tuomioistuimen puolella it-ketjussa ollaan näillä näkymin
hyvin vakavasti jäljessä erityisesti siltä osin,
että oikeusministeriölle ei ole ajat sitten sille
luvattuja rahoja vielä annettu. Aivan keskeinen asia, josta
viime vaalikauden lopussa hyväksytyssä esitutkinta-
ja pakkokeino- ja poliisilain yhteensovittamisessa lähdettiin,
oli se, että uuden, hienon lakipaketin pienine korjauksineen,
joita tehdään vielä tällä vaalikaudella,
oli määrä astua voimaan vuoden 14 alussa.
Se voimaanastuminen — tai voimaantuleminen, jos puhutaan
oikeata suomea — oli suunniteltu nimenomaan it-investointeihin
ja kansalaisten kannalta tärkeään nopeaan
tiedonkulkuun ja muun muassa hälytysjärjestelmään siitä,
että jos joku juttu on esitutkinnassa kestänyt
jo liian kauan, se on käsiteltävä syyteharkinnassa
ja tuomioistuinprosessissa poikkeuksellisen nopeasti ja hyvin, ettei
kokonaiskäsittelyaika kertaudu joka paikassa. Minusta tämän
järjestelmän välttämättömät
investoinnit ovat vielä tällä hetkellä hakusessa,
jos nätisti sanottaisiin.
Rohkenisinkin, arvoisa puhemies, esittää harkittavaksi
siihen liittyen — jos tämä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Koskisen ja itse asiassa perustuslakivaliokunnan laajemminkin kannattama
ajatus laajemmista joihinkin asiakokonaisuuksiin keskittyvistä kertomuksista
toteutuu — mitä tällä hetkellä valtionhallinnossa
tapahtuu ja varsinkin, mitä ei tapahdu koskien it-alaa,
avoimia rajapintoja, veronmaksajien rahojen järkevää käyttöä ja
ennen kaikkea kansalaisten nykyistä parempaa palvelua,
että olisi mahdollisesti yksi teema, jonka kautta eduskunnan valiokunnat
kertomusasiaa lähestyisivät.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todella niin Suomessa kuin muissakin
maissa, joissa on nopeasti omaksuttu tietoliikenne, on tehty huomaamatta
sama perusvirhe. Valtiovallan ilmeisesti olisi pitänyt
puuttua riittävän ajoissa ja normittaa erilaiset
yhteensopivuuteen välttämättömät
ehdot. Aikanaan, kun rautatieliikenne perustettiin, eri maihin tehtiin
eri raideleveyksiä. Tässä on itse asiassa
osittain samasta kyse. Kun näitä sitten jälkeenpäin
ryhdytään korjaamaan, niin ei koskaan kenellekään
sovi se aika, mitä yleensä ehdotetaan, koska investointien käyttövaihe
on erilainen. Jatkoa ajatellen tämän koordinaation
pitäisi olla selkeästi valtion vastuulla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä tosiaan suuri ongelma Suomessa
on oikeudenkäyntien viivästyminen ja koko ketjun
valtava pituus. Useissa maissa, kun havaitaan rikos, se tutkitaan
kuukaudessa, viedään välittömästi
tuomioistuimeen ja parissa kuukaudessa koko asia on selvitetty.
Täytyy sanoa, että se, mikä tässä erityisesti
koskettaa, on se, että silloin kun on julkisuuden henkilöstä kysymys,
asian nopea ratkaiseminen on oikeusturvan kannalta aivan olennainen
kysymys. Jos juttu pitkittyy, se vaarantaa oikeusturvaa ja oikeus
välttämättä ei toteudu, vaikka
tuomio olisikin syytetylle edullinen sitten muutaman vuoden kuluttua,
kun asiaa on alettu selvittää. Tässä suhteessa
täytyy tehdä ehdottomasti jotakin.
Täytyy sanoa, että edellisellä perustuslakivaliokunnalla
oli hyvä keskusteluyhteys oikeusministeriön kanssa.
Mehän pyysimme selvityksen korkeimmilta oikeuksilta ja
muilta viranomaisilta. Tietysti oikeusministeriössä tehtiin
työtä, ja se edisti asiaa jossain määrin.
Ja täytyy sanoa hyvänä asiana, kuten
täällä edustaja Brax totesi, että syyttäjäpuolella
meillä on oikeastaan aika hyvä seurantajärjestelmä,
sitä on kehitetty, mutta tuomioistuinlaitoksessa ei ole
oikein vielä kunnon järjestelmää,
ja se pitäisi saada kyllä aikaan, niin että tiedetään,
että jos jutut viipyvät, niin heti selvitetään,
mistä se johtuu, ja sitten asiaan pyritään mahdollisimman
nopeasti puuttumaan.
Mutta minun täytyy sanoa, että kyllä tässä oikeastaan
kaiken kaikkiaan on asenteesta kysymys. Tuntuu vähän
siltä, että tämä Suomen osa olla
Venäjän valtakuntaa sata vuotta sitten näkyy vielä.
Meillä on tämmöisiä tsaristisia
perinteitä, että asioitten kanssa junnataan ja
yritetään selvittää viimeisen
päälle kaikki asiat, kun nopeus ja tehokkuus olisivat
kaikkein tärkeintä. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että kyllä sekä poliisin
työssä että myöskin tuomioistuinlaitosten
työssä pitäisi tätä nopeutta
painottaa, valitettavasti joskus oikeusturvan kustannuksella, mutta
tärkeätä on se, että asiana
olisi se, että asiat pitää nopeasti saada
aikaiseksi.
Sitten lopuksi haluaisin vielä sanoa, että tietojärjestelmiä pitää käyttää tehokkaasti,
mutta meidän pitäisi jossakin vaiheessa alkaa
myöskin vähän vakavammin miettiä sitä,
menemmekö me tietojärjestelmissä yksityisyysohjeissa
liian pitkälle, koska joissakin tapauksissa alkaa olla
sitten sillä tavalla, että järjestelmien
hyödyntäminen on rajoittunutta siitä syystä,
että yksityisyydensuojaa korostetaan aivan tarpeettoman
paljon.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Brax piti erittäin ansiokkaan puheenvuoron. Tähän
keskusteluun haluan osallistua, kiinnittää huomiota
siihen, että on hyvä, että eduskunta
on hyväksynyt uuden tietohallintolain, joka on antanut
velvoitteen sitten valtiovarainministeriölle valtakunnan
tasolla katsoa valtion tietohallintohankkeiden kokonaisarkkitehtuuria.
Tämä laki ei tullut kyllä yhtään
liian aikaisin, vaan meillä olisi pitänyt todellakin
olla se jo paljon aikaisemmin, mutta nyt täytyy katsoa
tietenkin eteenpäin.
Haluan myöskin kiinnittää huomiota
siihen, kun tässä nostettiin sosiaali- ja terveysministeriön
tietohallintohankkeet, että nyt selkeästi sosiaali-
ja terveysministeriön pitää sitä kokonaisuutta
ohjata, tehdä yhteistyötä kuntien kanssa.
Tähän myöskin eduskunta kiinnitti tämän
vuoden valtion talousarviossa huomiota. Jos haluamme kustannustehokkuutta,
niin nämä tietojärjestelmät
täytyy saada kuntoon, ja on erittäin arvokasta,
että tarkastusvaliokunta on tämän kiperän
kokonaisuuden nyt arvioinut ja saamme sen myöskin eduskunnan
saliin keskusteltavaksi. Siinä on varmasti paljon opittavaa
joka taholla.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta käsittelee hallituksen
toimenpidekertomusta, niin lyhyesti ja ytimekkäästi
siinä arvioidaan sitä, miten hallitus on eduskunnan
tahdon ottanut huomioon ja ovatko eduskunnan esittämät
lausumat johtaneet toimenpiteisiin. Nyt käsittelyssä oleva
kertomus koskee mennyttä aikaa, mutta on hyvä ehkä puhua
yleisemminkin siitä, millä tavalla Suomessa parlamentarismi
toimii, millä tavalla Kataisen hallitus ottaa huomioon
eduskunnan tahdon. Ja valitettavasti tästä puheesta
ei tule kiitospuhetta, vaan pikemminkin on monessa kohtaa ilmennyt,
että nykyinen hallitus sivuuttaa parlamentarismin suuria
yhteiskunnallisia uudistuksia laatiessaan. Esimerkiksi puolustusvoimauudistus
tehtiin vastoin eduskunnan nimenomaisen lausuman edellytyksiä.
Kuntauudistuksessa ei niin ikään kuultu oppositioryhmiä,
ja myös vaalipiirit tilapäisen enemmistön
turvin hallitus piirteli oman tahtonsa mukaan. Tämä ei
voi olla hyvä parlamentarismin tila, vaan suuret yhteiskunnalliset
uudistukset täytyy jatkossakin valmistella sillä tavoin, että koko
eduskunta voi niihin osallistua.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta esittää tässä lausunnossaan,
muistuttaa hallitusta hyvästä työnantajapolitiikasta
ja toivoo, että perustuslakivaliokunta ottaa puolustusvaliokunnan lausumat
huomioon. En nyt tiedä, onko perustuslakivaliokunta niitä edes
paljon käsitellyt, mutta joka tapauksessa on syytä todeta,
että todellakaan tällä hetkellä puolustusvoimauudistusta
toimeenpannessaan hallitus ei noudata hyvää työnantajapolitiikkaa.
1 200 ihmistä irtisanotaan ja yli 2 000
pakkosiirretään nykyisestä työpaikastaan
muualle, jos mielivät työpaikkansa säilyttää,
ja kun otetaan huomioon heidän perheenjäsenensä,
pakkosiirto koskee useita tuhansia henkilöitä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy yhtyä tähän
edustaja Tiilikaisen esittämään vakavaan
huomioon, mutta varsinaisesti puheenvuoroa pyysin, kun kävin
läpi tuota toimenpidekertomusta vuodelta 2010 ja tuota EU-yhteistyöosiota,
mikä siinä on. Nyt on tärkeää huomata,
että kun EU:n perustuslakisopimus tuli voimaan, niin se
lisäsi huomattavasti Euroopan parlamentin merkitystä.
En ole varma, osasiko hallitus tuolloin tai osaako hallitus vieläkään tätä riittävällä
tavalla
huomioida, miten iso merkitys Euroopan parlamentilla nykyisin on.
Tässä täytyy parantaa juoksua, jotta
todella voimme vaikuttaa niihin tavoitteisiin, mitä meillä on.
Otetaan nyt vaikkapa tällä hetkellä käsittelyssä oleva
rikkidirektiivi. On tärkeätä, että vaikutamme
monella tasolla ja aktiivisesti. Vaikka osoitan hallituksen suuntaan,
niin täytyy sanoa sekin, että myös eduskunnan
aktiivisuudella on merkitystä, ja tässä suhteessa
uskon, että myös meillä eduskuntana on
edelleen parantamisen varaa. Suuri valiokunta tässä tietysti
hoitaa rooteliaan ja erikoisvaliokunnat niin ikään,
mutta viime vaalikaudella meillä oli kokeilu siitä,
että meillä oli täällä yhteisistunto,
jossa olivat kansanedustajat ja Euroopan parlamentin jäsenet
yhtä aikaa ja komissaarikin vielä alustamassa.
Siitä saatiin ihan hyvät kokemukset, ja pitäisin
hyvänä, että tänä vuonna
tai viimeistään ensi vuonna järjestäisimme
täällä samantapaisen istunnon tämän yhteistyön
parantamiseksi.
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon edustaja Tiilikaisen kommenttiin: Osoittaa
tietysti kiitettävää oppositioaktiivisuutta,
että aina tilaisuuden tullen moittii hieman hallitusta
tai antaa kannustavia ohjeita, mutta tässä on
kuitenkin kyseessä vuoden 2010 toimenpidekertomus, jolloin
keskustalla oli omalla tavallaan kuitenkin vahva rooli tässä hallituksen
työssä. Ehkä se vuoden 2011 toimenpidekertomukseen
kohdistuva kritiikki kannattaa sitten säästää siihen
keskusteluun. Näistä lausumista näkyy
se, että täällä on moni asia
jo käynyt tarpeettomaksi näiden valiokuntien kommenttien
perusteella. Siinä näkee, että hyvää työtä on tehty
ja paljon asioita on saatu eteenpäin.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkelälle totean:
Näin juuri sanoin. Eli totesin, että tämä nyt
käsitteillä oleva toimenpidekertomus koskee mennyttä aikaa,
mutta toin esille yleisen huolen siitä, miten hallitus
ottaa huomioon eduskunnan ilmaisemaa tahtoa, joka tulee esille valiokuntien mietintöjen
lausumissa tai, mihin edustaja Kaikkonen viittasi, suuren valiokunnan
kannanotoissa meidän ministereitämme eurokentille
evästettäessä. Ja tämä yleinen
huoli, varmasti jaamme sen opposition ja hallituksen kesken, miten
eduskuntaa kuullaan, mikä on eduskunnan arvovalta ja vaikutusmahdollisuus
tulevaisuutta luotaaviin asioihin, ettemme takerru vain menneiden
käsittelyyn.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kun käsittelemme hallituksen toimenpideohjelmaa vuodelta
2010, täytyy todeta, että nämä asiat
ovat ongelmaisia myös tänä päivänä,
ja otan juuri työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunnon kannalta. Täällä on
silloin puhuttu, että talouskasvun elpyessä työttömyys
alenee hitaasti: kun talous kasvaa, silloinhan tulee sitten näitä vakituisia
työpaikkoja. Ja edelleen täällä on
kiinnitetty huomiota, kuten tänä päivänä,
että on surullista, että alle 25-vuotiaitten työttömyys
on hirmuisen suuri, ja edelleen se, että on nuoria, joilla
ei ole mitään ammatillista koulutuspaikkaa, ja
sitten myös tänä päivänä,
niin kuin vuosi sittenkin, näitä syrjäytyneitä nuoria
täällä maassamme on todella valtavasti.
Samoin pitkäaikaistyöttömyys on pahasta,
ja olemme kiinnittäneet huomiota myös osa-aikatyöhön,
niin että olisi tärkeätä, että ihminen
saisi sen vakituisen työpaikan ja voisi suunnata elämänsä asioita
eteenpäin.
Valiokunta on myös kiirehtinyt toimenpiteitä ely-keskusten
määrärahan riittävyyden turvaamiseksi,
ja se on myös totta tänä päivänä,
samoin kuin globalisaatio ja tuotantorakenteen muutokset ovat tuoneet
näitä äkillisiä rakennemuutosalueita
eri puolille Suomea, ja siinähän sitten ministeriöiden
pitäisi miettiä, mitenkä näitä työpaikkoja
saadaan niille, joita on sadoittainkin jäänyt
työttömäksi.
Kaiken kaikkiaan tänä päivänä ongelmat
ovat juuri samoja mitä ne ovat olleet kaksi vuotta sitten,
ja toivottavasti joskus tulee valoa tunnelin päästä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämän salin, eduskunnan,
on syytä aina olla huolissaan siitä, toteutuuko
salin tahto, toteutuuko parlamentarismi, ja siinä mielessä edustaja
Tiilikaisen käyttämä puheenvuoro oli
erinomaisen arvokas.
Nostan esille vielä yhden asian, missä ei
ole toteutunut eduskunnan yksimielinen tahto, ja se on se, että viime
kaudella sovimme yhteisesti, yksimielisesti, että maaseutuvaikutusten
arviointi otetaan kaikkeen sellaiseen päätöksentekoon mukaan,
joka koskettaa merkittävällä tavalla maaseutua.
Näin ei ole menetelty, ja tämäkin sopii
kysyä: miksi näin ei ole menetelty? Tämä ei ole
parlamentarismin hengen eikä myöskään
sen kirjaimen mukaista, ja siksi toivon, että näin
jatkossa tapahtuu.
Puhemies! Toinen asia, mihin kannattaa kiinnittää tässä yhteydessä huomiota,
on se, toimivatko eri hallinnonalojen, toimivatko eri ministeriöiden
toimenpiteet johdonmukaisesti samaan suuntaan kuin mitkä ovat
yleisesti asetetut tavoitteet. Ja tähän kannattaa
kiinnittää myöskin aivan erityistä huomiota,
että toinen ministeriö ja toinen hallinnonala
ei samaan aikaan kannusta ja toinen estä menemästä sitä johdonmukaista
tavoitetta kohti, mihin ollaan menossa ja mistä on yhteisesti
sovittu.
Samoin kannattaa kiinnittää huomiota näihin prosesseihin,
vaikkapa lupaprosesseihin. Me olemme täällä jatkuvassa
määrärahaniukkuudessa eri puolilla ja
kuitenkin me aina viemme sitä prosessia monimutkaisempaan
ja enemmän resursseja vaativaan suuntaan. On syytä jossain vaiheessa,
ja se aika on nyt käsillä, arvioida myöskin
erilaisia prosesseja ja niiden toimivuutta, niiden voimavaroja,
ovatko ne suhteessa siihen saavutettuun hyötyyn tai jälleen
kerran niihin tavoitteisiin, joita me olemme asettaneet, vaikkapa
yrittäjyyden näkökulmasta, otan vain yhden
esimerkin. Eli prosesseihin enemmän huomiota kuin siihen,
mitä ja miten resursseja niille jaetaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran, että tämähän
sijoittuu siihen aikaan, kun meillä oli kaikista kylmin
talvi ja keskustakin ollessaan hallituksessa nosti ihan järjettömästi kaikkia
polttoaine-, energiaveroja ja tosiaan aiheutti semmoisen kiusallisen
tilanteen sitten vielä sinne maaseudulle ja muualle, että dieselverojen
korotus siirrettiin niin kuin seuraavalle hallitukselle, niin että dieselkorotukset
tulivat vasta tämän nykyhallituksen aikana täysipainoisina.
Eli minä sen takia sanoisin tämän
uusille edustajille, että tämä oli todella
niin kuin semmoinen harvinaislaatuinen veto. Vaikka Suomessa esimerkiksi
omakotitalojen pannut ja kaikki ovat hyötysuhteeltaan maailman
parasta laatua, niin tämmöinen tavallaan ekopetos
kärjistyi, huipentui tähän verotuksen
nostoon tämän kertomuksen aikana. Nimittäin
EU — siitä ei koskaan meidän mediammekaan
puhu — sallii Suomelle erityisoikeudet verottaa vähemmän
lämmityksestä, liikkumisesta ja sähköstä,
koska Suomi on pimeä, pitkien etäisyyksien kylmä maa.
EU on antanut oikeuden Suomen hallitukselle verottaa vähemmän
kuin muita EU-maita. Silti meille aina median kautta hallituspuolueet
ovat antaneet sen kuvan, että EU vaatii näitten
asioitten niin kuin ekologista painopisteen siirtämistä sinne,
että verotus nostetaan älyttömäksi.
Tämä on, puhemies, justiin siltä ajalta
tämä kertomus, kun vietiin kaikista pisimmälle
tämä petos, ja tähän ei ole
puututtu vieläkään oikeastaan, vieläkin
vedotaan ekologisiin syihin, vaikka todellisuudessa on kyse vain
hallituksen surkeudesta myöntää sitä,
että se tarvitsee epätoivoisesti rahaa, niin se
rokottaa sitten kaikkia lämmittäjiä ja
autoilijoita ja muita vastaavia maaseudulla.
Eli tämä on minun mielestäni se kaikista
surkein aika suomalaisessa poliittisessa historiassa, jolloin vielä EU
syyllistettiin siitä, mitä meidän oma
hallituksemme teki. Tämä on siinä mielessä surkea
kertomus, että tässä ei vihjata selvästi
siihen, mitä tässä tänä aikana
tehtiin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä salissa puhujat sortuvat
hyvin usein siihen, että totuudesta valotetaan vain toinen
puoli. Tänään mielestäni täällä keskustapuolueen
edustajat ovat sen toisen puolen asiasta valaisseet. Mutta ettei totuus
ihan unohtuisi ja etteikö se toinenkin puoli sietäisi
tulla mainituksi, niin mahtaisivat edelliset pääministerit,
niin Kiviniemi kuin Vanhanenkin, suorastaan punastua, jos olisivat
olleet kuulemassa, miten täällä kollegat
Tiilikainen ja Kaikkonen esimerkiksi puhuivat siitä, miten
asioita pitäisi hoitaa.
Tarkoitan sitä, että esimerkiksi viime vaalikaudella,
kun Suomen Keskustalla oli valta-asema, niin keskusta jätti
asettamatta esimerkiksi parlamentaariset ryhmät niin puolustuspolitiikan kuin
kuntapolitiikankin osalta, jota toivottiin ja vaadittiin; se ei
teille sopinut. Samoin vaalijärjestelmäuudistus
ja lehdistötukimuutokset olivat sellaisia suuria asioita,
joissa olisi ollut hyvä vähän laajemmalla
porukalla asiaa pohtia, mutta te jyräsitte ne telaketjuillanne
tosi yksipuolisesti läpi.
Mutta toivotaan, että jatkossa sitten asiat hoituisivat
paremmin yhteisymmärryksessä ja menettelytavat
olisivat inhimillisempiä kuin mitä ne ovat olleet
siinä ajassa, kun te olette olleet vallankahvassa. Eli
ihan hyvä näistä on ottaa opiksi. Mutta
mielestäni tämä sieti tulla myöskin
mainituksi, koska te toitte vain omalta osaltanne tietyn osan asioista
julkisuuteen.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä edustaja Saarisen
meidän suuntaamme vyöryttämää syntitaakkaa
en lähde käsittelemään, koska
viime vaalikaudella en täällä ollut,
mutta sen sijaan otan esille esimerkin ikään kuin
siitä jo ennakkoon, kuinka tämä ongelma,
joka tässä on nostettu, on otettava vakavasti:
siis eduskunnan tahdon noudattaminen esimerkiksi siinä tilanteessa,
jossa ministeri lähtee edustamaan meidän kantaamme
neuvostoon.
Otan maa- ja metsätalousvaliokunnan alueelta tämän
YKP:n eli yhteisen kalastuspolitiikan, johonka, ministeriön
kirjelmään, valiokunta otti viime vuoden puolella
jo kantaa. Sen jälkeen se on saanut ministeriön
vastauksen, josta käy selville, että ministeriöllä ja
valiokunnalla on erilainen linja tässä kysymyksessä.
Ministeri totesi täällä viime kyselytunnilla,
että hän odottaa nyt valiokunnan lausunnon ja
sitten katsoo, mitä kantaa Suomi lähtee ajamaan
neuvostossa. Nyt tämä valiokunnan kanta on otettu.
Se poikkeaa selvästi ministeriön tähän
saakka edustamasta linjasta. On nyt mielenkiinnolla katsottava,
ovatko hallituspuolueet myöskin suuressa valiokunnassa
valmiit allekirjoittamaan tämän eduskunnan kannan,
jonka valiokunta on selkeästi ilmaissut. Jos on, niin silloin
on erittäin isosta asiasta kysymys, nimittäin
ministerin on käsittääkseni eduskunnan
tahtoa edustaessaan tuolla neuvostossa noudatettava juuri sitä linjaa,
jonka valiokunta on lausuntoonsa kirjoittanut.
Nämä ovat isoja periaatteellisia kysymyksiä, ja
tämä keskustelu, jonka edustaja Tiilikainen tässä nosti,
on todella tärkeä eduskunnan arvovallan kannalta,
koska tätä kansalaiset nyt mittaavat koko ajan:
onko eduskunnan kanta sellainen, joka tulee toteutettavaksi ja noudatettavaksi myöskin
hallituksen piirissä ja sitten, kun ministerit lähtevät
meidän kantaamme edustamaan Euroopan kokouksiin.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ottaisin vain yhden asian esille tässä toimenpidekertomuksessa.
Se on muutamien valiokuntien esille ottama kanta tällaisesta
kansainvälisestä vertailusta. Me olemme ehkä Suomessa vähän
liikaa käpertyneet näihin omiin haasteisiimme
emmekä katso, että kenties jossain muualla on
ratkaistu asioita paremmin.
Voi heittää vain kysymyksenä, miksi
vaikka esimerkiksi Ruotsissa ikäluokat ovat terveempiä kuin
Suomessa. Mitä on tehty ruotsalaisissa terveydenhuoltojärjestelmissä paremmin — paitsi
kenties,
että on enempi rahoitusta — mutta onko kenties
siellä joitakin toimenpiteitä, jotka ovat olleet
paremmin tehtyjä kuin Suomessa? Yhteiskunnat ovat hyvin
samanlaisia.
Tai toisena esimerkkinä: Miksi Virossa on onnistuttu
tekemään sellainen tietojärjestelmä terveystietojen
osalta, että on vain yksi, kylläkin siilossa oleva
järjestelmä — ja Suomessa on erittäin
monta, 4 500? Miksi he ovat onnistuneet siinä paremmin,
ja miksi me emme voisi onnistua?
Tai miksi joissakin maissa, kun puhutaan työpaikoista,
on saatu jopa yhdeksän kertaa enempi kasvuyrityksiä ja
työpaikkoja kuin Suomessa? Onko siinä, innovaatio-
ja kasvuyrityspolitiikassa, joitakin sellaisia elementtejä,
joita on kyllä jo otettu Suomessa käyttöön?
Tai neljänneksi: Olin juuri ympäristökongressissa;
miksi joku Tanska profiloituu erittäin voimakkaasti vaikka
kestävän kasvun ja siinä olevien yritysten
mallimaana, ja miksi Suomi ei pysty sitä tekemään,
vaikka meillä on hyviä näyttöjä, hyviä kommentteja?
Ehkä jatkossa tällaista vertailtavuutta voisi
hiukan enempi harrastaa ja kertoa, mistä voisimme ottaa
oppia.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen, että edustaja Saarinen
otti esille parlamentarismin tilan ja parlamentaarisen valmistelun
viime vaalikaudella keskustan hallitusvastuun aikana. Vaalipiiriuudistus,
jota silloin valmisteltiin, tehtiin yhteistyössä kaikkien eduskuntapuolueitten
kesken. Lopputulos ei uudelle hallitukselle kelvannut. Te heititte
sen menemään ja teitte itse oman uudistuksenne,
ja kävi kuin entiselle painijalle, että omasta
heitosta mattoon. Vihreät veivät teitä,
arvoisat SDP:n edustajat, tuossa vaalipiiriuudistuksessa aika lailla
mielensä mukaan.
Kuntauudistuksessa, mihin viittasitte myös, tilanne
oli se, että ministerimme, entinen kuntaministeri Tölli,
valmisteli parlamentaarista työryhmää silloisen
hallituskumppanin kokoomuksen tahdosta ja vaatimuksesta. Sitä ei
koskaan nimetty, vaan asiaan piti palata vaalien jälkeen.
Ei ole näkynyt parlamentaarista työryhmää.
Mitä tulee puolustusuudistuksen parlamentaariseen valmisteluun,
täällä on minua huomattavasti parempi
asiantuntija, entinen puolustusministeri, edustaja Kääriäinen,
joka voi varmasti valottaa puolustusuudistuksen parlamentaarista valmistelua
aiemmilla vaalikausilla.
Arvoisa puhemies! Edustajat Mäkipää ja
Leppä kiinnittivät huomiota, Leppä maaseutuvaikutusten
arviointiin ja Mäkipää valvontaresursseihin.
Näitten puheenvuorojen johdosta on pakko todeta se, että kun
valvontaresursseja esimerkiksi ympäristövalvonnassa
on vähennetty, on entistä tärkeämpää miettiä,
mihin se resurssi kohdennetaan. Nyt on aivan karmiva epäsuhta,
että siinä, missä joku kaivos kärsii
ehkä liian niukasta valvonnasta, esimerkiksi maaseutuyrittäjä,
navettarakentaminen, joutuu ympäristölupakäsittelyyn,
jossa puolitoista kuukautta on se ympäristöviranomaisen
käyttämä työaika. Nämä ovat epäsuhdassa
keskenään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskari kiinnitti hyvin huomiota
siihen terveyspalvelujen tietojärjestelmän kehittämiseen, mikä Ruotsissa
toimii. Itselleni tämä tieto oli uusi ja ihan
mielenkiintoinen. Olen kanssa ihmetellyt sitä, eikö hallitus
voisi huomioida myös Suomessa tämän saman
ongelman, koska esimerkiksi Vantaalla, mistä itse olen
kotoisin, pelkästään yhteen tietojärjestelmän
kehittämiseen me käytimme noin 10 miljoonaa
euroa, ja se ei siltikään ole valmis ja se ohjelma
ei ole senkään jälkeen meidän.
Jokainen kunta joutuu tekemään tämän
saman tempun tykönään ja maksamaan ne kustannukset,
ja tämä on aikamoinen tilkkutäkki, missä menee
yhteiskunnallisesti useita satoja miljoonia euroa rahaa, ja tulevaisuuden
kannalta merkittävä korjauksen paikka.
Se, mihin kiinnitin huomiota tässä toimintakertomuksessa
ensimmäisen kauden kansanedustajana, on, että täällä monessa
kohtaa on nostettu esille se, kuinka hallitus on käynnistänyt
erilaisia työryhmiä ja hankkeita parantaakseen
joitain asioita. Yhtenä esimerkkinä opetus- ja
kulttuuriministeriön kohdalla eduskunta edellytti, että koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämiseksi ja laadun turvaamiseksi yliopistoille
turvataan riittävä perusrahoitus ja se pitäisi
kanavoida tasapuolisesti eri tieteenaloille.
Nytten, kun kohta luemme vuoden 2011 toimintakertomusta ja sitten
myöhemmin 2012 toimintakertomusta, niin tulos on täysin
päinvastainen. Nykyinen hallitushan leikkaa satoja miljoonia
tutkimukselta ja kehitykseltä ja koulutukselta, ja mielestäni
tämä on aika tilkkutäkkitoimintaa. Toki
näin uutena kansanedustajana en vielä ymmärrä tätä,
että tehdään valtavasti tutkimuksia,
työryhmiä ja asioita ja seuraavana vuonna saadaan
lukea, että ne on leikattu kaikki pois. Elikkä toivoisin
hallitukselta pitkäkestoisempia suunnitelmia, ei vain kahden,
kolmen, neljän vuoden mittaisia, vaan Suomessa pitäisi
pystyä suunnittelemaan asioita vuosikymmeneksi tai jopa
pidemmiksi ajoiksi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Täällä tuli esille
maaseutuyrittämisen lupaprosessit. Samaan hengenvetoon
pitää myöskin ottaa esille niiden prosessien
jatkumisaika kaiken aikaa jatkuvasti, mutta myöskin se
erittäin voimakas ja vahva hinnannousu, joka näille
lupajärjestelmille on tullut. Onpa niin, että tuollaisen
isohkon karjatalousrakennuksen lupa maksaa lähes saman
verran kuin maksaa erittäin suuren teollisuuslaitoksen.
Jopa ydinvoimalalupa on tässä samassa kategoriassa
hinnoittelun osalta tällä hetkellä. Sitä on
perusteltu sillä, että pitää olla
kustannusvastaavuutta sen työmäärän
osalta.
Nyt tulee kysymys: onko näiden työmäärä ympäristöviranomaisten
ja muiden viranomaisten osalta samanlainen? Ei todellakaan ole.
Ja kun vielä yhteiskunta haluaa järjestää — mikä on tietysti
ihan paikallaan — että myös muut kuin
se yrittäjä pystyvät sanomaan siihen,
oli nyt sitten se yritys mikä tahansa, sanansa ja käyttämään omaa
vaikutusvaltaansa valitusteitse ja muutoin, niin perustellaan sillä,
että tämä prosessi kestää näin
kauan. Kun näin on, niin onko se oikein ja kohtuullista,
että se yrittäjä joutuu maksamaan käytetyn
työajan, jossa muut pääsevät
vaikuttamaan sen yrityksen toimintaan? Ei ole. Se on yhteiskunnan
tehtävä kompensoida se hinta sellaiselle tasolle,
ettei se ole ylivoimainen yrittäjälle silloin,
kun sen vaikuttavuus on lainsäädäntö-
ja asetusteitse haluttu laajalle skaalalle ja laajalle ihmisjoukolle
tarjota. Siksi on erittäin merkittävää,
ja toivomus siihen, että nykyinen hallitus tarkastelisi
uudelleen pikapuoliin näitä esteitä, joita
maaseuturakentamisen, maaseutuyrittämisen rakentamisen
osalta tällä hetkellä on, ja niitä prosesseja,
lupamaksuja ja sitä byrokratiaa, joita tällä hetkellä on.
Se on kohtuuton ja nimenomaan pienempien yritysten osalta ei ole
missään nimessä tällä hetkellä perustellulla
tasolla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Täällä edustaja
Tiilikaiselle pikkasen suhtautumista tähän demokratiaan
ja asioitten hoitotapaan. Pelkistetysti sanottuna sosialidemokraatit
ovat oppositiossa ollessaan pyrkineet pääsemään
mukaan vaikuttamaan asioihin, joilla on laajaa yhteiskunnallista
merkitystä. Meidät on torjuttu.
Nyt kun me olemme hallitusrintamassa vastuussa, olemme pyytäneet
teitä mukaan vastaamaan suurista, laajoista, yhteiskunnallisista
asioista. Te ette suostu siihen kaukoputkeen katsomaan. Te kieltäydytte
ettekä ole lähteneet mukaan. Tarkoitan esimerkiksi
tärkeätä kuntauudistusprojektia. Ymmärtääkseni
te olette toistuvasti kieltäytyneet, te ette kategorisesti
lähde mukaan millään tavalla ja sitten
odotatte vain, milloin hallitus tuo jonkun esityksen ja arvostelette
sitten sitä. Mutta tässä pähkinänkuoressa
nämä roolit ovat näyttäytyneet
nyt viime vuosina tällä tavalla, ja ei siinä mitään,
jokainen taaplaa tyylillään. Meillä on
ollut tämän kaltainen uskomus siihen, että suuria
asioita saadaan paremmin läpi, kun koetetaan isommalla
porukalla ja laajemmalla poliittisella tuella viedä sitä läpi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tiilikainen tuossa entisenä ympäristöministerinä
nosti
esille nuo maaseudun yrittämisen lupaprosessit ja ympäristöministeriön suhtautumisen
ja ely-keskusten toiminnan sillä alalla, ja se on erittäin
tärkeä huomio nostaa esille tämä kysymys.
Nämä maaseudun yrittämisen lupaprosessit
pitkittyessään viivästyttävät
näitä hankkeita, ja ne haittaavat työllisyyden
kehittymistä siellä maaseudulla, missä edellytyksiä sitten
kuitenkin tämän toiminnan kasvattamiselle ja työllisyyden
lisäämiselle olisi.
Tässä voi ottaa samassa yhteydessä esille myös
sen epäkohdan, joka on tullut monessa yksittäisessä rakennushankkeessa
rakennuslupaprosessien suhteen esille tuolla haja-asutusalueelle
rakennettaessa tai lupia haettaessa. Suhtautuminen on hyvin nihkeää näihin
lupaprosesseihin ja lupahakemuksiin tuolla haja-asutusalueilla,
ja monessa tapauksessa ely-keskus on toiminut valittajana sitten,
kun kunnan tasolla tuo lupa on myönnetty. Tämä ei
ole kyllä sellaista kehityskulkua, jota toivoisi ja jonka
haluaisi jatkuvan, koska maaseudun elinvoimaisuuden kannalta on
tärkeää, että siellä asutaan
ja yritetään ja rakennetaan uutta. Maaseudun autioituminen
ei voi olla kenenkään tavoitteena, myöskään
ympäristöviranomaisten.
Hyvin tärkeitä ovat nämä maankäytön,
asumisen, liikenteen, palveluiden ja elinkeinojen arvioinnit, MALPE-prosessit
silloin, kun suuria kokonaisuuksia rakennetaan, mutta yksittäiset
rakennushankkeet haja-asutusalueella eivät näitä tällaisia
arviointeja kaipaa. Olenkin jossain yh-teydessä nostanut
esille, että silloin, kun tehdään näitä ympäristökysymyksiin
liittyviä arviointeja ely-keskuksen ja ympäristöministeriön
taholta, niin niihin arviointeihin tulisi ottaa mukaan olemassa
oleva yritys ja työllisyysvaikutusten arviointi myös
ja katsoa, miten näitä hankkeita voidaan vauhdittaa,
jotta työllisyys paranee.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskarin puheenvuoro oli mielestäni mielenkiintoinen,
kun hän rohkeni lähteä vertailemaan Suomen
ja Ruotsin ikään kuin hyvinvointiyhteiskunnan
terveysnäkökulmaa — syvältä luotaava
asia. Se on mielenkiintoinen, se on erittäin mielenkiintoinen.
Suomalaisessa yhteiskunnassa varmasti tätä nykyäkin
vielä sodan varjo tuo tietyn leiman tähän,
miten ihmiset kokevat voivansa hyvin yhteiskunnassa.
Minulla on tähän melko mielenkiintoinen näkökulma,
sillä asun noin sadan metrin päässä Ruotsista
ja sadasta ensimmäisestä serkustani 50 on ruotsalaisia.
Kun on seurannut sitä ilmapiiriä, joka näissä kahdessa
yhteiskunnassa vallitsee, niin siinä on mielenkiintoinen
ero. Meillä nämä kriisit koetaan ja otetaan äärettömän
vakavasti, ja ne ovat vakavia. 90-luvun taitteen kriisi oli myös Ruotsissa
ja Norjassa, mutta meillä tietenkin tietyistä syistä se
kynti syvemmältä, mutta jätti varmasti
näihin vuosikymmeniin sellaisen kriisin hännän,
niin kuin tiedämme, kuinka paljon silloin tapahtui itsetuhoista
käyttäytymistä ja miten näissä perheissä nämä ongelmat
edelleenkin ovat kannettavana.
Nyt vuoden 2008 kriisi on myöskin meillä ollut
syvä, ja se vaikuttaa meidän käyttäytymiseemme,
meidän politiikkaamme. Jotenkin on sellainen tunne, että suomalaisessa
yhteiskunnassa hyvin helposti otetaan tämmöinen
pelottelupolitiikka, sekä työpaikoilla, kun haetaan
tuottavuutta, haetaan tehokkuutta, että myöskin
hallinnossa. Ja kun tässä on puhuttu joistakin
ympäristölupakäytännöistä ja
muista, niin kyllähän nyt tosiasia on se, että meidän
ely-keskuksemme ja avimme ovat sellaisessa myllerryksessä,
että ihmiset eivät kerta kaikkiaan, kun he huomenna menevät
töihin, tiedä, mikä on heidän
asemansa silloin. Me olemme ottaneet jatkuvan muutoksen näissä virastoissa
ja hallinnoissamme niin tosissamme, että ihmiset eivät
enää jaksa sitä. Heillä menee
erittäin paljon energiasta tähän muutoksen
kohtaamiseen, ja niitä töitä, jotka pitäisi
tehokkaasti tehdä, ei enää välttämättä jaksetakaan.
Siis luottamuksen rakentaminen yhteiskuntaan, luottamuksen siitä,
että me selviämme, on äärettömän
tärkeä. Kriisitietoisuudesta puhuminen ja tällaisen
pelon ilmapiirin luominen auttaa varmasti tietyissä tilanteissa,
mutta se myöskin tuo ihmiselle sen epävarmuuden
tunteen ja kalvaa heidän hyvinvointiaan, työterveyshyvinvointia
ja työkykyä jne. (Puhemies: Nyt taitaa olla 2 minuuttia
täynnä!) Elikkä tässä mielestäni
on Suomessa ja Ruotsissa jonkinlainen ero.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskari nosti omassa puheessaan esille
kansainvälisen vertailun, tuli terveyspuolelta. Olen samaa
mieltä, että meidän pitäisi
enemmän katsoa tuonne ulkopuolelle eikä ehkä käpertyä niin paljon
katsomaan vain pelkkiä niin sanotusti omia ja katsoa sitten
eri puolilta myöskin niitä vertailuja. Me emme
jotenkin osaa minun mielestäni tarpeeksi katsoa tuonne
ulos ja nähdä niitä meidän omia
vahvuuksiamme esimerkiksi teknologian puolella, josta muun muassa
talousvaliokunnassa on aika ajoin paljonkin puhetta. Esimerkiksi
vesienkäsittelytekniikkahan meillä on aivan loistava,
mutta me emme osaa markkinoida sitä. Ja kyllä näitten
toimenpidekertomusten osalta myöskin sopisi enemmän
sitten siellä erikoisvaliokuntatyöskentelyssä ruveta
katsomaan vähän niin kuin rajojen ulkopuolelle,
miten muualla maailmassa näitä asioita on tehty,
ja ottaa sitä myöten kantaa sitten.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarinen kiinnitti huomiota keskustan
suhtautumiseen kuntauudistukseen. Edustaja Saarinen, niin sosialidemokraatit
kuin keskusta ovat molemmat luonteeltaan ja historialtaan kansanvaltaisia
puolueita, ja me molemmat arvostamme kansanvaltaa ja parlamentarismia. Näin
haluan uskoa eteenkinpäin. Kun olimme yhdessä hallituksessa,
jossa aikojen saatossa käynnistettiin kunta- ja palvelurakenneuudistus, siihen
valmisteluun otettiin mukaan myös oppositio. Näin
me toimimme yhdessä.
No, arvionne, että keskusta ei haluaisi lähteä mukaan
parlamentaariseen valmisteluun — kuten sanoitte, emme suostu
siihen kaukoputkeen katsomaan — ongelma on siinä,
että te olette yhdessä hallituskumppanienne kanssa
suunnanneet sen kaukoputken ja sieltä kaukoputkesta ei
näy muuta kuin 70 suurkuntaa tässä maassa.
Keskusta on valmis lähtemään parlamentaariseen
uudistuksen valmisteluun vaikka tänä päivänä,
jos unohdetaan se suurkuntahanke ja lähdetään
puhtaalta pöydältä. Me haluamme, että kunnilla
on mahdollisuus ihmisten lähiyhteisönä kehittää asuinympäristöään
ja viihtyvyyttään. Me haluamme turvata lähipalvelut
kunnissa, joissa päivähoito toimii, kouluun on
kiva ja turvallista mennä, jatko-opintoihin pääsee,
terveyspalvelut ja vanhuspalvelut eivät ole retuperällä.
Sellaista kuntakenttää ja sellaisia kuntapalveluja
me haluamme olla yhdessä rakentamassa ja miettimässä, miten
parhaiten niihin tavoitteisiin päästään.
Olen pannut tyydytyksellä merkille esimerkiksi valtiovarainministeri
Urpilaisen avaukset, joissa hän torjuu yksiselitteisesti
pakkoliitokset ja torjuu tuon 70 suurkunnan kuntakartan. Toivon,
että hänen näkemyksensä on sama
myös kunnallisvaalien jälkeen, ja toivon, että hallitus viheltää tuon
suurkuntaharjoituksen pelin kerta kaikkiaan poikki ja voisimme yhdessä lähteä rakentamaan
toimivaa lähidemokratiaa ja turvattuja lähipalveluita
suomalaisille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastauspuheenvuoro edustaja Saarisella. Huomautan kuitenkin, että aiheena
on hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2010.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Siksi koetan sanoa ihan muutamassa sekunnissa
sen, että meillähän on herttainen yksimielisyys
keskustapuolueen kanssa, että ei pakkoliitoksia. (Seppo
Kääriäinen: Kyllä, se on tärkeä kannanotto!)
Siltä pohjalta olisi kaikki edellytykset myös
silloin yhteisessä työryhmässä miettiä Suomen
tulevaisuutta myös kuntakentän osalta. (Seppo
Kääriäinen: Sen ehtii vieläkin!)
Ja jotta kaikki nämä ylevät tavoitteet,
mihin yhdyn edustaja Tiilikaisen äsken luettelemassa muodossa,
voidaan toteuttaa, niin, hyvät kollegat, kaikki ovat olleet
yksimielisiä siitä, että kuntatalous
pitää saada aisoihin ja sillä tavalla järjestykseen,
jotta on mitä jakaa, jotta ne palvelut voidaan turvata.
Sen tähden se reformi sinänsä on tärkeä.
Miten se tehdään ja millä aikataululla
ja näin, siitä voidaan keskustella ihan muussa yhteydessä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puheenvuorolistaan.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Tiilikainen viittasi puolustusvoimauudistuksen
parlamentaariseen käsittelyyn ja toimenpidekertomuksen
mainintoihin. Meillähän on ollut Suomessa erittäin
hyvä käytäntö ainakin muutaman
vuoden ajan siitä, että puolustusvoimauudistuksia,
muutoksia, pohjustetaan oikein kunnollisella selontekokäsittelyllä.
Eduskuntahan edellytti pari vuotta sitten suorastaan yksimielisesti,
että tämä vuoden 2012 selonteko nimenomaan
tuodaan tänne käsittelyyn hyvissä ajoin,
jopa viime vuoden puolella, jotta voidaan tehdä sitten
parlamentaarisestikin erittäin tarkoin punnittu puolustusvoimauudistus.
Siinä viitattiin nimenomaan tähän suureen
rakennemuutokseen, joka Puolustusvoimien edessä on.
Nyt tästä käytännöstä on
poikettu, ja tulee jälkeenpäin sellainen kuva,
että se on ollut aivan tietoinen poliittinen harkinta ja
päätös, että poiketaan siitä käytännöstä,
että selonteko pohjustaa näitä vaikeita
puolustusvoimauudistuksen erilaisia toimenpiteitä. Tätä poikkeamista
ei ole perusteltu eduskunnan edessä. Jos hallituksella on
siihen syy, niin perustelkoon sen täällä eduskunnan
edessä, että tämän takia emme
ole voineet tuoda tätä asiaa tänne eduskunnan
käsiteltäväksi. Kiire ei ole oikea perustelu,
koska tämä selonteko olisi voitu tehdä parlamentille
varsin hyvin viime syksynä jouluun mennessä.
Eli joutuu kysymään, miksi eduskunta sallii sen,
että sen yksimielisesti ottaman kannanoton puolustusvoimauudistuksen
parlamentaarisesta käsittelystä yli on tallottu
ja me emme täällä tee tälle
asialle yhtään mitään, vaan
hyväksymme ja seuraamme sitä katseella. Hallitus
on vähintään selityksen velkaa eduskunnalle.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Sallinette, että kommentoin edustaja
Saarisen äskeistä puheenvuoroa, vaikka se ei ihan
suoranaisesti liity päivän tekstiin eli vuoteen
2010. Ymmärsinkö oikein, hän myöskin
ojensi kättään tänne perussuomalaisten
suuntaan, että hallituksella on valmius kutsua täältä oppositiosta
tämmöiseen parlamentaariseen valmisteluun perussuomalaisia.
Otamme kutsun vastaan, kun sen saamme nykyhallitukselta. Meidän
suuresta eduskuntaryhmästämme, 39 edustajaa eri
puolilta Suomea, löytyy kymmenittäin — taikka
kymmeniä, otan vähän takaisin — virkamiehiä,
jotka ovat pitkään palvelleet peruskunnissa, kuntayhtymissä,
löytyy pitkään palvelleita kaupunginvaltuutettuja,
kunnanvaltuutettuja. Eli meillä on tietoa, taitoa, osaamista
ja kykyä. Jos sitä tarvitsette, niin mielellämme
annamme.
Mutta siihen tässä ajassa, että lahdataan
kolme neljäsosa Suomen kunnista, emme suostu, koska se
tuo myöskin peruskuntiin byrokratiaa. Kun joka kunnasta,
320 kuntaa mantereella, löytyy kunnanjohtaja, kunnansihteeri,
kunnankamreeri, sivistystoimenjohtaja, tekninen johtaja, kulttuurijohtaja
ja monta muuta päällikköä, niin ymmärtää jokainen,
että tässä vaiheessa hallinto yhdistettävissä peruskunnissa
maksaa hunajaa. Tähän haluaisimme myöskin
tuoda oman asiantuntemuksemme, kun näistä myöhemmin
puhutaan.
Kiitoksia puheenjohtaja, kiitoksia edustaja Saarinen. Odotamme,
koska perussuomalaiset saavat kutsun tähän parlamentaariseen
valmisteluun.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen puheenvuoro aiheutti muutamia kommentteja,
niin siihen vielä muutama vastakommentti.
Edustaja Rundgrenille ensinnäkin, että varmasti
näin. Siinä on arvoja ja asennetta ja historiaa
ja kaikkea muuta, mutta itse olen käynyt tutustumassa esimerkiksi
Tukholmassa terveydenhuoltojärjestelmään
ja yrittänyt verrata sitä Suomen malliin. Siellä kuitenkin on se ennakoi-va
terveydenhuoltojärjestelmä. Paljon voimakkaammin
tartutaan asioihin, paljon nopeammin, paljon voimallisemmin, ja
siellä on myöskin paljon enempi erilaisia vaihtoehtoja.
Katsotaan laadun mukaan paljon voimakkaammin, jolloin meidän
täytyisi miettiä sitä, mitä me
voisimme kenties vielä tehdä paremmin Suomessa,
koska järjestelmät ovat suhteellisen samanlaisia,
kun niitä hiotaan.
Toinen kommentti liittyy näihin maaseudun kysymyksiin
ja lupakysymyksiin. Me teemme aika usein hirveän hienoja
tavoitteita täällä eduskunnassa, mutta
sitten se törmää siinä käytännön soveltamisessa
aika nopeasti. Kaksi viikkoa sitten itselläni kävivät
esimerkiksi pientuulivoiman edustajat, jotka miettivät
maaseudulle pientuulivoimaa ja sanoivat, että jokaisessa
kunnassa tuntuu olevan vähän erilainen soveltaminen.
Jos puhutaan taas yhdestä elinkeinon tulevaisuuden mahdollisuudesta,
niin jossakin vaaditaan toimenpidelupa, joka on helpompi, jossakin
vaaditaan rakennuslupa, vaikka ihan samanlaisista asioista on kysymys,
joten tällaiset ohjeistukset meillä pitäisi
ehkä näissä asioissa olla selkeämpiä,
jolloin soveltamiskäytännöt olisivat
yhtenäiset. Kaikki tietäisivät, minkälaisia
vaaditaan ja toivottavasti myöskin sellaisia, jotka eivät
ole liian byrokraattisia.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon edustaja Rundgrenin puheenvuoroon
liittyen haluan vielä kommentoida sitä, mitä Rundgren
toi esille, että ikään kuin ely-keskusten
heikko teho ja tämä jarrutus näissä hankkeissa
johtuisi siitä, että ely-keskukset ovat myllerryksen
alla ja jonkinlaisessa pelon vallassa. Toitte esille tällaisen
näkökulman. Minun mielestäni sen nimenomaan
pitäisi kannustaa heitä, jos tällainen
olotila siellä on, uudistamaan näitä toimintamalleja
ja jouduttamaan niitä prosesseja. Eiväthän
tässä maassa viranomaiset saa olla kehityksen
jarruna. Päinvastoin heidän pitäisi hakea
niitä toimintamalleja, joilla nyt, kun puhuttiin haja-asutusalueen
rakentamismahdollisuuksista, joudutetaan niitä toimintamalleja,
joilla tämä elinvoimaisuus ja toimeliaisuus myös
siellä haja-asutusalueilla saa vauhtia ja sitä kautta
työllisyys paranee ja rakentaminen ja hyvinvointi edistyy.
Eduskunta edellytti vuonna 2010, että lainsäädäntöä uudistettaessa
maankäyttö ja rakentaminen sekä valtakunnalliset
alueiden käyttötavoitteet saadaan nykyistä paremmin
parlamentaariseen ohjaukseen. Onkin syytä esittää nyt
kysymys, ovatko nämä maankäytön
tavoitteet ja se rakentamisen edistäminen meillä riittävästi
parlamentaarisessa ohjauksessa vai onko siellä ket-jussa
sellaisia jarruja, jotka jarruttavat tätä kehitystä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Keskusta puhuu nyt luottamuksen rakentamisesta.
Se on erittäin hyvä asia. Niin pitääkin
puhua ja sitä pitää rakentaa. Toimenpidekertomus
vuodelta 2010 ei kuitenkaan anna kovinkaan paljon uskoa luottamukselle,
ei niille toimille, mitä silloinen hallitus teki sen enempää kuin
niillekään toimille, mitä tämän
päivän hallitus tekee.
Esimerkkinä voidaan ottaa 2010-luvulta Paras-hankkeen
luja eteenpäinvieminen edelleenkin. Mitä silloin
tehtiin? Silloin tehtiin se, että pitää olla
20 000 ihmistä, jotta saadaan palveluita. Silloin
ainoastaan heikennettiin maaseudun ihmisten, keskustalle läheisten
ihmisten, asemaa ja palveluiden saamista.
Sen lisäksi, vaikka paperissa puhutaan työllisyyden
hoitamisesta, nuorten asioista, opiskelijoiden asioista, eläkeläisten
asioista, mitä tapahtui? Ei yhtään mitään.
Asiat ovat aivan samalla tolalla nyt kuin olivat silloinkin. Mitään
ei ole tehty.
Se on oikein, että tiedostetaan se, että luottamusta
pitää rakentaa, luottamusta pitää tehdä.
Se on oikein, että tiedostetaan, että asioita
pitää hoitaa, mutta pitäisi saada myös
jonkin verran tehtyä sen eteen, että nämä asiat
parantuisivat.
Minä todellakin toivon, että nykyinen hallitus,
vaikkakin tuo Paras-hanke tuntuu olevan kuntauudistuksen esi-isä,
ei ottaisi Paras-hanketta enää sote-hankkeen esiäidiksi.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on useammassa puheenvuorossa
viitattu tähän maaseudun ympäristölupakäytäntöön,
ja kun nyt äskettäin olen siitä tehnyt
kirjallisen kysymyksen eräästä tapauksesta
ja saanut vastauksen, niin on pakko kyllä tässä isossa
salissakin tämä asia vielä käsitellä.
Siis siinähän on kysymys siitä, että lainsäädännöllä on
normitettu sitä, mitä edellytetään, että ympäristölupa
voidaan esimerkiksi maaseudun tuotantorakennuksille, tässä tapauksessa
navetalle, myöntää, ja ympäristöministeriön
ohjeistuksessa on suositukset siitä virkamiehille, viranomaisille
maakunnissa, kuinka pitäisi sitten toimia. Mutta yllätys,
yllätys, näitä suosituksia luetaan ikään
kuin pilkulleen kirjoitettua lakia eikä katsota sitä tilannetta.
Esimerkiksi tässä tapauksessa, joka minulle on
tullut, 27 kilometriä kirkonkylältä tämä tuotantorakennus
haluttaisiin rakentaa. Koko kylä odottaa ja toivoo, että nuoret
ihmiset, jotka ovat sinne muuttaneet sitä varten, että käynnistävät siellä maataloustuotantoa,
saavat sen tehdä, ja sitten yhtäkkiä tuleekin
kahden virkamiehen päätös, että ei
ympäristölupaa tuohon, koska se sattuu olemaan
muutaman metrin liian lähellä päärakennusta
se suunniteltu paikka. Heillä ei ole paljon muuta vaihtoehtoa
siinä tontilla sitä sijoittaa. Naapuri, jota oletetaan
tämän rakennuksen häiritsevän,
että se on liian lähellä, on nimenomaan
sitä mieltä, että antakaa ihmeessä näille nuorille
tämä lupa, että he haluavat, että he
tulevat tähän kylään toimimaan.
Elikkä tämä liittyy tähän
keskusteluun siitä, miten eduskunnan säätämiä lakeja
sovelletaan käytännössä. Tuo
laki ei olisi koskaan mennyt käsittääkseni
esimerkiksi keskustan eduskuntaryhmässä läpi,
jos olisi ymmärretty tai ajateltu, että sitä voidaan
tulkita tällä tavalla, koska tällä ympäristölupakäytännöllä on
hankaloitettu todellakin maaseudun kehittämistä nyt
eri puolilla Suomea. Elikkä on välttämätöntä,
että eduskunta seuraa tarkkaan, miten näitä sovelletaan
myöskin käytäntöön.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Tolppanen totesi, että aika moni asia on jäänyt
tekemättä. Kuitenkin veikkaan, että tässä ihan
eduskunnan lähihistoriassa tässä salissa
ei ole tällaista toimenpidekertomuksen käsittelyä ollut,
jossa näin moni lausuma olisi voitu poistaa sen takia,
että asiat ovat edenneet tai ovat käsittelyssä.
Myös tämän edustaja Tolppasen mainitsemien
nuorten ja sivistysasioiden osalta täällä todetaan,
että lausumat ovat käyneet tarpeettomiksi. Lisäksi
sanotaan, että useiden lausumien osalta kyseessä ovat
hiljattain tehdyt isot uudistukset, joihin on valmistumassa selvityksiä.
Elikkä paljon on menossa, ja paljon hyviä asioita
ollaan toteuttamassa, joten tässä kohtaa ehkä voi
kummeksua sitä, miksi nyt käsitellään
näin jälkijättöisesti tätä paperia,
kun samaan aikaan on viime vuoden toimenpidekertomus eduskunnassa
myös käsittelyssä. Mutta on myös
rehellistä todeta se, että on saatu paljon hyvääkin
aikaiseksi.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan oma puheenvuoroni kumpusi myös tuosta
edustaja Tolppasen puheenvuorosta. Toisaalta se ei oikeastaan ansaitsisi
edes paljon vastausta täältä hallituspuolueidenkaan
riveistä. Väite, että mitään
ei olisi tehty, on kyllä varsin kova siitä hallituksesta,
joka keskustan ja kokoomuksen johdolla tätä maata
luotsasi edellisen laman aikaan. Me muistamme sen, mitä tapahtui Suomen
taloudelle, mutta me myös muistamme sen, millä tavalla
elvytys Suomessa aloitettiin ensimmäisten joukossa ja miten
pystyttiin pitämään kuitenkin työttömyys
edes jollain tavalla siedettävissä rajoissa. Se
on totta, että jokainen työtön on liikaa.
Mutta niin kuin edustaja Mäkelä tuossa totesi, niin
en itse muista nyt viiden vuoden ajalta, että koskaan olisi
näin paljon pystytty poistamaan näitä lausumia,
jotka siis käytännössä tarkoittavat
sitä, onko asia hoidettu, onko asia viety maaliin, onko
se tehty kuntoon. Nyt näitä lausumia poistetaan
paljon, ja se on esimerkki ja osoitus siitä, että asioita
on kuntoon laitettu.
Muun muassa viime kaudella, kun edustaja Tolppanen viittasi
nuoriin ja työllisyyteen, tehtiin merkittävästi
työllisyyspolitiikkaa, mutta lisättiin myös
toisen asteen aloituspaikkoja. Peruskouluun panostettiin enemmän
kuin koskaan, tai itse asiassa tänä vuonna taitaa
olla panostus vielä suurempi kuin sosialidemokraattien
kanssa tätä maata johdamme.
Siitä olen samaa mieltä, että Paras-hankkeessa
oli kyllä paljon huonojakin asioita, mutta kyllä se
tavoite oli loppuperin hyvä, vahvemmat peruskunnat, sellaiset
peruskunnat, jotka pystyvät vastaamaan lähipalveluista
ja peruspalveluista myös tulevaisuudessa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen vahvasti samaa mieltä, että maaseutu
pitää ehdottomasti pitää asuttuna.
Vuonna 2010:hän meillä oli erittäin kova
keskustelu haja-asutusalueiden jätevesiasetuksesta ja sen
täytäntöönpanosta ja soveltamisesta.
Onneksi siinä sitten löytyi ratkaisu, jossa ensin
todettiin, että ministeriöhän ei ole oikein
menetellyt lain mukaisesti, vaan että tietyt säännökset
pitää olla laissa ja joitakin asioita, nimenomaan
soveltamiseen liittyviä voi olla asetuksessa.
Luulen, että keskustallakin on aika paljon opittavaa
tästä haja-asutusalueiden jätevesiasetuksesta,
ja nyt kun lähiviikkoina teillä on erilaisia kokouksia,
niin kannattaa varmasti kuunnella siellä tuusulalaista
omenanviljelijää Paavo Väyrystä,
jolla on henkilökohtaisia kokemuksia, kun hän
joutui tämmöisen kaivon rakentamaan, niin hän
voi varmaan antaa teille neuvoja, (Seppo Kääriäinen:
Kiitoksia hyvistä neuvoista!) kuinka maaseutuolot pidetään
asuttuna.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! En pidä kovin hyvänä niitä toimenpiteitä,
mitä on tehty nuorille tai opiskelijoille. Onko niin, olen kuullut,
että kun tässä talossa on pitemmän
aikaa, niin menee aika kauas kansasta? Saattaa olla, voin kertoa
muutaman tosiasian, jos ette niitä muista.
Meillä on 8 000 nuorta, jotka tulevat koulupudokkaiksi
joka ikinen vuosi, peruskoulu jää kesken. Meillä on
120 000 alle 25-vuotiasta vailla toisen asteen koulutusta.
Meillä on 30 000 suomalaista, jotka eivät
ole missään kirjoilla, he silti elävät
täällä jossakin. Meillä on 7 000
suomalaista, joilla ei ole kotia, jotka asuvat kodittomina sellaisessa
maassa, jossa lämpötilan vaihtelut ovat 70 astetta
vuodessa. Sen lisäksi eläkeläiset näkevät
meillä nälkää, jopa kuolevat
nälkään. Perheet voivat huonosti, josta
aivan muutaman viime viikonkin aikana olemme valitettavasti saaneet
lukea lehtien palstoilta. Perhesurmat lisääntyvät,
kansalla menee huonosti.
Vaikka sieltä joitakin sivulauseita ehkä pannaan
pois, joitakin asioita otetaan pois, että ollaan saatu,
ollaan lisätty opiskelupaikkoja, no nythän niitä sitten
vähennetään, ettei kannata kauhean paljon
porskuttaa tuolla asialla. Ei hirveän pitkään
saatu sitä asiaa menemään niin, että opiskelupaikkoja
riittäisi. Nyt me haluaisimme antaa yhteiskuntatakuun kaikille
nuorille, mutta miten se annetaan, kun nyt viedään
ne opiskelupaikat? Nämä ovat niitä karuja
tosiasioita, joita tässä maassa on.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, niin viime
hallituskaudella käynnistettiin Perusopetus paremmaksi -hanke,
jossa nimenomaan lähdettiin panostamaan siihen, että lapset
eivät syrjäytyisi, eli se syrjäytymiskierre
ei alkaisi sieltä. Tehtiin parannuksia neuvolakäynteihin.
Se oli merkittävä juttu tämän
syrjäytymisriskin ennalta ehkäisemiseksi. Käynnistettiin
toimenpiteet koulutustakuun ja yhteiskuntatakuun tekemiseksi. Ja
vaikka nyt aloituspaikkoja esimerkiksi ammattikorkeakouluista vähennetään,
niin kuitenkin tulevaisuudessa entistä suurempi määrä ikäryhmästä tulee
pääsemään ammattikorkeeseen
opiskelemaan. Se pitää aina muistaa näissä,
että kun ikäryhmät pienevät,
niin myös paikkojen tarve vähenee. Käynnistimme
viime kaudella myös etsivän nuorisotyön.
Se laajennettiin maan laajuiseksi. Näitä toimenpiteitä löytyy
varsin paljon.
Oikeastaan tekisi mieli kysyä edustaja Tolppaselta,
missä ovat ne perussuomalaisten tulokset. Ei oppositiosta,
kun ei hallitusvastuuseen haluttu lähteä kantamaan
vastuuta ja rakentamaan tätä maata, ei sieltä oppositiosta
taida löytyä yhtään sellaista
toimenpidettä, jotka perussuomalaiset olisivat tähän
maahan tehneet. Niitä jäämme odottamaan
ja tokkopa koskaan tulemme näkemään.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tuohon tärkeään
kysymykseen, jonka edustaja Rundgren nosti esille, elikkä haja-asutusalueen
rakennushankkeisiin. Tietooni on tullut sellaisia asioita, että kun
haetaan rakennuslupaa tai lähdetään tähän
hankesuunnitteluun haja-asutusalueille — omakotitalo tai
sitten tuotantolaitos yritystoimintaa varten — niin siellä siinä vaiheessa
kysellään näiltä rakennushankkeen
suunnittelijoilta sitä, tarvitsetteko terveyspalveluja,
aiotteko asua täällä kuinka vanhaksi.
On todella pöyristyttävää kuulla,
että tällaista arviointia tehdään
siinä vaiheessa, kun ihminen on jättämässä rakennuslupahakemusta. Siinä tullaankin
siihen, missä kohtaa tämä parlamentaarinen
ohjaus ja ihmisten perustuslaillinen oikeus valita asuinpaikkansa
ja kehittää elinkeinoaan tässä maassa
suhteutetaan siihen yhteiskunnalliseen tavoitteeseen tiivistää yhdyskuntarakennetta
ja ohjata tämän rakentamisen keskittymistä.
Nämä ovat suuria kysymyksiä ihmisten perusoikeuksien
kannalta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Onhan se erinomaisen ansiokasta, että tässä salissa edustaja
Tolppanen on esille nostanut niitä epäkohtia,
joita on esimerkiksi nuorisotyöttömyys, lasten
ja nuorten syrjäytyminen, vanhempien epätoivo
ja huono kohtelu. En ihan tarkkaan nyt osaa kyllä yhdistää sitten
vuoden 2010 toimenpidekertomuksen käsittelyyn läheskään
kaikkia asioita. Pikemminkin voisi nyt vastata, jotta pysyy edes
suurin piirteinkään asiassa tai asian vieressä,
että kyllähän nykyhallitusohjelmalla
lähes kaikkiin noihin Tolppasen esiin nostamiin asioihin
tällä hetkellä vastauksia alkaa olla.
Siellä on vanhuspalvelulaki, siellä on yhteiskuntatakuu nuorille,
vain pari esimerkkiä siitä luetellakseni.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii, niin vastaan, kun äsken
kysyttiin, mitä perussuomalaiset ovat tehneet. Me emme
ole hallitusvastuussa, ja siinä suhteessa emme ole toki
pystyneet tekemään vielä tässä vaiheessa
mitään, (Timo Heinonen: Te ette halunneet!) toivottavasti
tulevaisuudessa pystymme. Mutta se, mitä me olemme tehneet:
Me olemme varoittaneet jo Portugalista lähtien siitä, mitä tapahtuu,
jos rahaa syydetään, jos Kreikalle annetaan rahaa.
Me olemme kertoneet, me olemme varoittaneet, että meidänkin
taloutemme kaatuu tästä, että Eurooppa
kaatuu.
Missä olemme tänä päivänä?
Me olemme tänä päivänä siinä,
että talousasiantuntijat toteavat, kuten me olemme todenneet
jo aikaisemmin, että rahaliitto oli virhe, että EKP
ei pysty hoitamaan asioitaan, kun se ei pysty paimentamaan eri valtioita
sillä tavalla, että valtiot hoitaisivat omia asioitaan.
Me olemme kertoneet oppositiosta, missä tehdään
virhettä koko ajan, ja silti te teette virhettä.
Toivottavasti otatte nytten opiksi tai katsotte edes sitä,
mitä Euroopassa muualla tehdään, ja täälläkin
myönnetään se, että virheitä on tehty
ja huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä mennään
jo ilmeisesti päivän, Eurooppa-päivän,
teemakeskusteluun, ja tänään on myös
Timon päivä, eli onnitellut Timolle.
Mutta tähän Eurooppa-asiaan: Kyllähän
tässä nyt hallitus todellakin ponnistelee, jotta
meidän suomalaisten palvelut on turvattu tulevaisuudessa,
jotta me voimme pitää huolta siitä, että meillä on
koulutusta, meillä on nuorille työtä jatkossakin
täällä, ja siitä on nyt kyse.
Me osallistumme näihin Euroopan talkoisiin, me osallistumme
Euroopan talouden vakauttamiseen, ja turha on huutaa sutta tämmöisessä tilanteessa,
kun on kriisi päällä. Nyt pitää toimia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhemies edellyttää,
että puheenvuorot keskittyvät otsikon mukaiseen
asiaan eli hallituksen toimenpidekertomukseen vuodelta 2010.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin hallitushan on tehnyt mittavia toimia
esimerkiksi nuorisotakuun suhteen. Tällä jos millä syrjäytymistä pystytään
ehkäisemään. Siinä mielessä on
yllättävää, että edustaja
Tolppanen vetäisi perhesurmat, joita ikävästi
täällä tapahtuu, ja nuorten syrjäytymisen
ja koulutuspaikkojen vähenemisen yhteyden tuonne Kreikan
tukemiseen. Sanoisin, että jos näitä tukitoimia
ei tehtäisi, niin näillä syrjäytyneillä ja
muilla ihmisillä, jotka köyhyydessä elävät,
menisi täällä Suomessa entistä heikommin.
Eli kyllä tässä hallitus tosissaan on
lähtenyt työhön köyhyyden ja
syrjäytymisen ehkäisyyn, eikä sitä pidä missään
tapauksessa väheksyä. Ja jos sitä väheksytään,
olisi toivottavaa, että tulisi myös konkreettisia
esityksiä sieltä edustaja Tolppaselta, kuinka näitä asioita
voidaan sitten paremmin tehdä, nimenomaan realistisesti
paremmin, ei puhuta nyt mistään Kreikan takuista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä kerran: Siis nyt puhutaan vuodesta 2010, edellisen
hallituksen toiminnasta. Ei nykyisen hallituksen toiminta ole tässä yhteydessä arvioitavana.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin kriisi oli syventymässä 2010
eli toimintakertomusvuonna, ja silloin Suomi myöskin jo
lähti hakemaan laajempia hartioita sille, että tämä EU
kestää kasassa ja kriisi saadaan hoidettua. Sitä työtä on
nyt jatkettu.
Edustaja Tolppasen tulkinnat ovat minun kuulostani vähän
kummallisia siitä, että ei ole tehty mitään
tämän asian suhteen. Päinvastoin siellähän
on koko ajan haettu sitä, että Suomen edut tulevat
paljon paremmin hoidettua kuin tähänkin asti.
Näin varmasti silloinenkin hallitus myöskin vuonna
2010 yritti tehdä. Nyt on vähän toinen aika
ja toiset tekijät tällä hetkellä mutta
sama tavoite kaikilla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pakko vastata vielä tähän,
jos sallitaan. Kun puhutaan sen verran tästä Euroopasta
tällä hetkellä, niin me voimme tehdä Suomessa
ja meidän täytyy tehdä kaikkemme sen
eteen, että pysyttäisiin kasassa ja meidän
vientimme vetäisi ja että meillä olisi
työtä ja että meillä olisi niitä uusia
työntekijöitä ja nuoria, joita voitaisiin
kouluttaa siihen systeemiin.
Mutta se tilanne on vain se, että tämä Eurooppa
näkyy hajoavan tästä ympäriltä.
Jos Kreikka lähtee, jos Kreikka ottaa takaisin drakman,
mitä tekee Espanja sen jälkeen, mitä tekevät
muut? Montako meitä jää sitten rahaliittoon?
Meitä jää viisi maata tai kuusi maata.
Siinä ollaan puhtaan paidan kanssa. Sitten me ehkä pesemme
täällä toinen toistemme paitoja ja sillä tavalla
pyöritämme tätä meidän
pientä omaa kansantalouttamme.
Keskustelu päättyi.