Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa on kyse Suomen
ja Venäjän federaation välisen lentoliikenteen
edistämisestä uusimalla sopimuksia, ja tässä kirjataan
pöytäkirjamerkintä siitä, että näitä yhteyksiä edistetään.
Tarkoituksena on se, että tämä pöytäkirja
tulee voimaan 30 päivän kuluttua siitä,
kun jälkimmäinen ilmoitus pöytäkirjan
voimaansaattamiseksi tarvittavien kansallisten toimenpiteiden loppuunsaattamisesta
on otettu vastaan. Pöytäkirjan voimaansaattamislaki
on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana
samaan aikaan, kuin pöytäkirja tulee Suomen osalta
voimaan. Valiokunta puoltaa tätä esitystä yksimielisesti,
ja pidämme hyvänä sitä. Tavoitteenahan
on Suomen ja Venäjän välisen lentoliikenteen
saaminen vastaamaan Euroopan unionin sijoittautumisvapautta ja kilpailua
koskevaa sääntelyä. Lisäksi
tavoitteena on poistaa Suomen ja Venäjän välisen
lentoliikenteen kilpailun oikeudellisia rajoitteita sekä saattaa
lentoyhtiöiden välinen yhteistyö vastaamaan yleisesti
kansainvälisessä lentoliikenteessä sovellettavia
käytäntöjä. Pöytäkirjan
määräykset mahdollistavat myös
muun kuin suomalaisomistuksessa olevan lentoyhtiön nimeämisen
Suomen ja Venäjän välisille lentoreiteille.
Jatkossa riittää, että lehtoyhtiön
pitää olla sijoittunut Suomeen ja sillä on
paikallisten määräysten mukaan myönnetyt
liikenne- ja lentotoimintaluvat. Sopimuksen muutos myös
mahdollistaa useamman kuin yhden lentoyhtiön nimeämisen
kahden kaupunkiparin väliselle reitille. Tämä on
erittäin tärkeää sen vuoksi,
että saataisiin myös pohjoisessa Suomessa suoria
lehtoyhteyksiä Suomen ja Venäjän välillä.
Esimerkiksi Oulu on yksi potentiaalinen paikka, josta voisi olla
yhteyksiä erityisesti arktisen alueen ja Venäjän
kaupunkeihin.
Lisäksi pöytäkirjamääräyksessä kumotaan
sopimukseen sisältynyt määräys
liikennöinnin edellytyksenä olleista lentoyhtiöiden
välisistä kaupallisista sopimuksista, millä valiokunnan saaman
selvityksen mukaan voi olla huomattavia positiivisia taloudellisia
vaikutuksia suomalaisille lentoyhtiöille. Asiaa on käsitellyt
myöskin perustuslakivaliokunta, joka on todennut, että eduskunnan
suostumus on tarpeen Suomen tasavallan hallituksen ja Venäjän
federaation hallituksen välisen lentoliikennesopimuksen
muuttamista koskevaan pöytäkirjaan ja että tästä päätetään äänten
enemmistöllä ja lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä. Siis
tämä esitys, jolla pyrimme edistämään
Suomen ja Venäjän välistä lentoliikennettä,
myöskin kaupankäynnin, kulttuurivaihdon ja matkailun kehittymistä,
esitetään hyväksyttäväksi
yksimielisenä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä siis on kysymys Suomen
ja Venäjän lentoliikennesopimuksen muuttamisesta.
Meidän nykyinen sopimuksemme on vuodelta 1993, ja sekin
perustuu hyvin pitkälle jo aikanaan Neuvostoliiton kanssa
tehtyyn kahdenkeskiseen sopimukseen aina 1970-luvun alusta. Voisi
todeta, että tätä on enemmän
kuin aiheellista muuttaa ja on erittäin hyvä asia,
että tämä muutos on saatu vihdoin tehtyä.
Totean sen, että tämä on todella harvinaista
herkkua, joten jos täällä salissa tuntuu,
että asiat eivät tahdo mennä eteenpäin
ja vaaditaan pitkäjänteisyyttä, niin
voin sillä kokemuksella, jonka viime vaalikaudella liikenneministerin
tehtävistä sain, kertoa kyllä sen, että pitkäjänteisyyttä ja
tahtoa ja luottamusta siihen, että asiat etenevät,
tarvitaan myös Suomen ja Venäjän välisissä valtiosopimuksissa.
Viime vaalikaudellahan saatiin päätökseen
Saimaan kanavan sopimuksen jatkaminen, ja nyt on kysymys lentoliikennesopimuksen
muuttamisesta. Tämä on siis ollut todella pitkäjänteistä hommaa.
Nämä neuvottelut aloitettiin jo vuonna 2003, eli
ministeriketjussa tätä ovat olleet valmistelemassa
jo minua aiemmin sekä ministerit Luhtanen ja Huovinen,
sitten allekirjoittanut, ja nyt ministeri Kyllösen aikana
saatiin tämä päätökseen.
Tämä on myönteinen asia erityisesti
siksi, että tämä poistaa oikeudelliset
esteet siltä, että Suomen ja Venäjän
välillä voisi liikennöidä muitakin
lentoyhtiöitä kuin suomalaisomistuksessa olevia,
ja poistuu niin sanottu kaupunkiparikonsepti. Vielä voimassa
olevan sopimuksen mukaan uusia yhteyksiä on avattu vain
kaupunkipareittain, esimerkiksi Rovaniemi—Moskova tai Kittilä—Moskova
tai mahdollisesti sitten jatkossa vaikka Oulu—Moskova,
ja lento-oikeudet on myös jaettu sillä tavalla,
että käytännössä aina vain
yksi yhtiö on sen voinut saada, ja nehän ovat olleet
sitten Finnair ja Venäjän puolelta Aeroflot. Tämä jäykkä kahdenkeskinen
sopimus on ollut todellakin ongelmallinen — kuten jo puheenjohtaja
Satosen puheenvuorossa tuli esille — pohjoisen Suomen lentoyhteyksien
kannalta ja on ollut suoranaisesti matkailun este, ja minun muistini
mukaan tämä sopimusneuvottelu oli viime vaalikaudella
esillä kaikissa kahdenkeskisissä neuvotteluissa
Venäjän ministerin kanssa ja niissä neuvotteluissa
myös, joita oli pääministerien Vanhanen
ja Putin pääministeritapaamisissa, joihin myös
itse pääsin osallistumaan. Jatkossa, kunhan uusi
sopimus saadaan aikaiseksi, voimaan ja toimimaan, on mahdollista
muun muassa se, että sellaiset lentoyhtiöt kuin
Blue 1 ja sitten myös Flybe lentäisivät
Suomesta Venäjän kohteisiin.
Tämän sopimuksen muuttaminen on merkityksellinen
kahdesta näkökulmasta käsin: Ensinnäkin
tietysti Suomen ja Venäjän kanssakäymisen
lisäämiseksi, lentoyhteyksien parantamiseksi ja
monipuolistamiseksi, se palvelee matkailua, elinkeinoelämää ja
kaikinpuolista kanssakäymistä. Toinen ulottuvuus
tässä on EU:n ja Venäjän välisten
lentoliikenneasioiden paneminen paremmalle tolalle. Luvalla sanoen
EU:n ja Venäjän lentoliikennesuhteet ovat olleet
monien vuosien ajan pahastikin jäissä, ja erimielisyydet
ovat kilpistyneet ensinnäkin niin sanottuihin Siperian ylilentomaksuihin
sekä komission paheksumiin ja EY-tuomioistuimen tuomitsemiin
EU-jäsenmaiden kahdenvälisiin lentoliikennesopimuksiin
Venäjän kanssa, kuten on tämä Suomi—Venäjä-kahdenkeskinen
sopimus.
Oma kokemukseni ristiriidoista ja valmistelusta on aika vankka.
Ennen kuin tulin ministeriksi, komission varapuheenjohtaja, silloinen
liikennekomissaari Jacques Barrot sekä Venäjän liikenneministeri
Levitin sopivat jo vuonna 2006 siitä, että Siperian
ylittävien lentoreittien tariffit järkeistetään
ja nykyaikaistetaan. Siitä huolimatta Venäjä päätyi
sitten siihen, että ne eivät allekirjoittaneet
sitä ylilentosopimusta, ja voi olla, että taustalla
oli silloin kevään 2007 pronssipatsaskiistakin
vaikuttamassa siihen, ja kun itse tulin keväällä 2007
ministeriksi, niin sekä komission puoli että liikennekomissaari
Barrot antoivat kyllä minun tuta sen, että ennen
kuin tämä Siperian ylilentomaksuasia on saatu
uudistettua, muutkaan EU:n ja Venäjän liikenneasiat
eivät etene ja edisty. No, nämä Siperian
ylilentomaksut olivat sitten todellakin toistuva keskustelunaihe
komission ja Venäjän välillä,
ja sitten asia lähti ratkeamaan sitä kautta, että Venäjä ilmoitti allekirjoittavansa
sopimuksen, jos se hyväksytään WTO:n
jäseneksi, ja WTO:n jäseneksihän Venäjä hyväksyttiin
viime joulukuussa.
Siperian ylilentoasian ohella komissio on ollut suivaantunut
todellakin kahdenkeskisiin lentoliikennesopimuksiin Venäjän
kanssa ja tähän Suomen ja Venäjän
sopimukseen, jota nyt tässä istunnossa käsitellään.
EU:n näkökulmasta kahdenkeskiset sopimukset rikkovat
vapaan kilpailun periaatetta ja ovat muita EU-maita kohtaan syrjiviä.
Niinpä Suomikin sai lokakuussa 2010 EU:n virallisen huomautuksen
Venäjän kanssa olevasta sopimuksesta. Tämä tuntui
jotenkin kohtuuttomalta, sillä meillä olivat olleet
käynnissä jo vuosikausia Venäjän
kanssa joka tasolla, ministeritasolla, virkamiestasolla, neuvottelut sopimuksen
uusimiseksi. Silloin annoimme komissiolle selvityksen tilanteesta
ja informoimme ja kiirehdimme Venäjää asiassa,
että sopimus on uudistettava, ja sitten todennäköisesti
Venäjän WTO-jäsenyyshalun vuoksi asiat
alkoivat mennä parempaan suuntaan, ja joulukuussa 2010, kun
olimme Helsingin ja Pietarin välisen nopean Allegro-junan
käyttöönottomatkalla, Venäjän kollega
ilmoitti minulle, että nyt uudistetaan kahdenkeskinen sopimus
ripeällä otteella ja siitä tehdään
sellainen, että se kelpaa myös muiden EU-maiden
ja Venäjän kahdenkeskisten lentoliikennesopimusten
malliksi.
No, puolentoista vuoden takaisen ehdotuksen jälkeen
sopimuksen uusiminen on edennyt virkamiestasolla ripeästi,
ja viime syksynä hyväksyttiin Moskovassa pöytäkirja
sopimuksen muuttamisesta. Nyt tämä on meidän,
eduskunnan, hyväksyttävänä,
ja minun käsitykseni mukaan tämän sopimuksen
hyväksyminen ei edellytä Venäjän
duuman käsittelyä, joten sopimuksen lopullinen
hyväksyntä myös Venäjällä saattaisi
olla ihan lähiviikkojen tai ainakin lähikuukausien
asia. (Arto Satonen: Joo, pitää paikkansa!) Toivoa
sitten tietysti sopii, että muut asiat eivät ryhdy
tätä sopimuksen hyväksymistä Venäjällä vaikeuttamaan,
ja viittaan lentoliikenteen päästökauppajärjestelmään,
joka on Venäjälle hyvin vastenmielinen, koska
EU:han teki sen omana päätöksenään.
Tämä sopimus siis poistaa oikeudelliset esteet
muiden kuin suomalaisomistuksessa olevien lentoyhtiöiden
lentämisestä Venäjälle. Sitä,
miten nopeasti uusia yhtiöitä ja reittejä avautuu,
on vaikea arvioida. Toivon, että kaikissa yhteyksissä sopimuksen
käytännönmuutoksia pyritään
edistämään. Harras toiveeni on erityisesti,
että tämä sopimusmuutos voisi edesauttaa
sitä, että jatkossa Helsingin ja Moskovan lentoyhteydet
paranisivat siten, että Moskovassa voisi käydä Helsingistä päiväsittäin.
Minusta on käsittämätöntä,
että jos lentoaika on tunti 40 minuuttia sivuunsa Helsingistä Moskovaan
ja Moskovasta Helsinkiin, niin Helsingissä ei tällä hetkellä pysty
käymään päiväsittäin.
Yleiskeskustelu päättyi.