7) Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
annetun lain muuttamisesta
Mika Niikko /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessä on kysymys
oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
annetun lain muuttamisesta.
Rikospoliisin suorittamassa esitutkinnassa esiintyy tilanteita,
joissa niin sanottu yllätysmomentti on ratkaiseva tutkinnan
onnistumisen mahdollistamisessa. Eräs näistä tilanteista
liittyy tapaukseen, jossa rikoksesta epäilty oleskelee poliisin
tietämin tavoin ulkomailla valtioissa, joista Suomen poliisilla
on mahdollisuus saada hänet luovutetuksi Suomeen kuulusteluja
ja mahdollista oikeudenkäyntiä varten.
Sanottu rikosepäillyn luovutus edellyttää yleensä sitä,
että Suomeen luovuttamista pyydettäessä voidaan
kyseiselle ulkomaalaiselle viranomaiselle esittää Suomen
tuomioistuimen päätös epäillyn
tutkinnallisesta vangitsemisesta. Pakkokeinolainsäädäntömme
mahdollistaakin epäillyn tutkinnallisen vangitsemisen myös
tapauksissa, joissa epäilty on vapaalla jalalla, esimerkiksi
ulkomailla, eikä ole saatavissa paikalle käräjäoikeuden
vangitsemisasian käsittelytilaisuuteen. Kuvatunlaisessa
tilanteessa on monesti niin, että ulkomailla tai tietymättömissä kotimaassa
oleskeleva epäilty ei vielä tiedä poliisin
päässeen hänen jäljilleen. Tällöin
yllätysmomentti on usein ratkaiseva hänen saamisessaan
poliisin kuulusteltavaksi. Katoaahan epäilty mitä todennäköisimmin
jäljettömiin, jos hän saa etukäteen
tietoonsa, että poliisi epäilee häntä ja
että poliisin epäilyperusteet vahvuudeltaan ovat
tutkinnalliseen vangitsemiseen oikeuttavia.
Arvoisa puhemies! Sanotun katoamisriskin kannalta on ongelmallista,
että oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
annetun lain 4 § ja 6 §:n 1
momentti nykyisellään sisältävät
eräänlaisen rikollista suosivan ennakkovaroitusjärjestelmän.
Mainittu 4 §, oikeudenkäyntiä koskevien
perustietojen julkisuus, ja mainittu 6 §, henkilöllisyyden
määrääminen salassa pidettäväksi,
yhdessä 16 §:n kanssa merkitsevät
nimittäin oikeudenkäyntiasioiden vireillepanon niin
sanotun diaarijulkisuuden kautta sitä, että käräjäoikeudelle
esitetyn vangitsemisvaatimuksen osalta kyseisen rikoksesta epäillyn
henkilön nimi tulee rikostutkinnan onnistumisen kannalta liian
aikaisessa vaiheessa julkiseksi. Julkisuutta on omiaan lisäämään
se, että monet massamediaa edustavat rikostoimittajat juttuaihetta
seuloessaan seuraavat säännöllisesti
kyseisiä diaaritietoja.
Arvoisa puhemies! Kerrottu vangittavaksi esitetyn henkilön
nimen etukäteinen julkistaminen voi helposti johtaa siihen,
että henkilö saa välikäsiensä kautta
uutisluontoisen tiedon häneen kohdistuvasta rikostutkinnasta.
Hän ehtii tällöin kadota tavoittamattomiin
esimerkiksi siirtymällä maahan, josta epäiltyä ei
saada Suomeen. Tällainen ennakkovaroitus voi lisäksi
joissain tapauksissa olla poliisin kannalta haitallinen ennakkovaroitus
joillekin kyseisen rikosepäillyn rikostovereille, jos kyse
on liigan tai muun sellaisen rikollisryhmän toiminnasta.
Esitutkintakäytännössä poliisi
on joskus joutunut luopumaan aikomastaan ja perustellusta vangitsemisvaatimuk-sesta
juuri siksi, että kyseinen rikosepäilystä vielä tietämätön
henkilö ei saisi diaariperusteista ennakkovaroitusta.
Kuvatuissa ongelmatilanteissa on yleensä kysymys vakavasta
tai ainakin melko vakavasta rikollisuudesta. Poliisihan ei ryhdy
vähäisten rikosten johdosta niin mutkikkaaseen
kansainväliseen virkatiemenettelyyn, mikä vaatii
ulkomailla olevan henkilön saamisen luovutetuksi Suomeen
rikostutkintaa varten. Myös tämä rikollisuuden
vakavuusasteen näkökohta puoltaa lakialoitteen
sisältämiä ehdotuksia säännösmuutoksiksi.
Esitetyistä syistä on tarpeen lisätä oikeudenkäynnin
julkisuudesta annetun lain 4 §:n loppuun ja 6 §:n
1 momentin loppuun uudeksi 3 kohdaksi säännökset
siitä, että pakkokeinolain nojalla vangittavaksi
vaaditun henkilön henkilöllisyystiedot ovat tuomioistuimen
toimesta tietyin edellytyksin määrättävissä salassa
pidettäviksi. Edellytyksenä olisi toisaalta se,
että kyseinen vapaalla jalalla oleva todennäköisesti
esitutkintaa ja oikeudenkäyntiä välttelevä henkilö on tietymättömissä tai
ulkomailla, sekä toisaalta se, että henkilöllisyyden
julkisuus todennäköisesti aiheuttaisi merkittävää haittaa
esitutkinnan onnistumisen mahdollisuuksille.
Kolmas oikeudenkäynnin julkisuuslain kohta, jota on
sanotussa tarkoituksessa nyt samassa yhteydessä muutettava,
on 16 §:n 3 momentti. Momentti koskee ennen syytteen
alkua toimitettavaa pakkokeinoasian käsittelyä,
jollaisesta siis lakialoitteessakin on kysymys.
Sanotun 3 momentin mukaan pakkokeinoasian oikeudenkäyntiasiakirjat
voidaan itse ratkaisun sisältävää asiakirjaa
lukuun ottamatta määrätä tuomioistuimen
toimesta tietyksi ajaksi salassa pidettäviksi, jos pakkokeinovaatimuksen
esittäjä sitä tutkinnallisista syistä pyytää ja
jos tuomioistuin katsoo salassapitoon olevan tarvetta.
Arvoisa puhemies! Siis itse ratkaisun sisältävää asiakirjaa
ei kuitenkaan nykyinen säännös salli
tuomioistuimen määrätä salassa
pidettäväksi, joten tämä asiakirja,
josta vangittavaksi vaaditun henkilöllisyys ilmenee, on
julkinen. Tämä rikoksesta epäiltyä aiheetta
suosiva epäkohta nykysääntelyssä on
korjattavissa siten, että 16 §:n 3 momentin
loppuun lisätään tuomioistuimelle oikeus
määrätä tietyin edellytyksin
itse ratkaisuasiakirjakin toistaiseksi salassa pidettäväksi.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikon lakialoite on hyvä ja
loistava ja kannatan sitä lämpimästi.
Pääsääntönä luonnollisesti
vangitsemisasioissa pitää olla julkisuus. Ei tietenkään
voi olla yhteiskuntaa, etenkään oikeusvaltiota,
jossa vangitaan ihmisiä salaisissa oikeudenkäynneissä ja
salaisesti, mutta nimenomaan julkisuuden pitää olla
silloin vain ja ainoastaan pääsääntö,
kun vangittavaksi vaadittu on itse paikalla. Näinhän sen
pitää olla.
Nykylainsäädännön mukaan
järkyttävää kyllä istunnon
diaaritiedot ovat myös julkisia silloin, kun vangittavaksi
vaadittu ei ole siellä oikeussalissa, vaan hän
on karkuteillä. Käytännössähän tämä tarkoittaa
sitä, että poliisi on jo suht pitkään etsinyt
jotain henkilöä, poliisi on etsintäkuuluttanut
tämän henkilön, ja useimmiten tällainen
rikoksesta epäilty on paennut ulkomaille, mutta toki joskus
hän saattaa olla piiloutunut kotimaassakin. Silloin poliisilla
ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaatia tämä henkilö vangittavaksi,
jotta esimerkiksi EU-alueelle saadaan niin sanottu Schengen-etsintäkuulutus.
Sitä ei pysty ilman oikeuden päätöstä kattavasti
tekemään. Mutta siinä on sellainen ongelma,
että todella, kuten edustaja Niikko sanoi, tämän
vangitsemisistunnon diaaritiedot ovat julkisia. Diaaritiedoista
ilmenevät vangitun nimi, siis poissaolevana vangitun nimi,
sekä myös rikos, mistä häntä on
vangittavaksi vaadittu.
Nythän tämä tapaus tuli julkisuuteen,
kun oli niin sanottu julkisuuden henkilö vangittu poissaolevana
ja lehdistö sai sen tietää ja julkaisi
tämän tiedon. Se on omiaan vaikeuttamaan tutkintaa
jo silloin, kun rikoksesta epäilty saa tiedon siitä, että häntä vahvoin
perustein epäillään tietystä rikoksesta
ja häntä vaaditaan luovutettavaksi Suomeen, mutta
ennen kaikkea se on vahingollista ja, voi sanoa, joskus jopa romuttaa
tutkinnan täysin, kun puhutaan ammattimaisesta ja järjestäytyneestä rikollisuudesta.
Nämä vangitut, poissaolevana vangitut, eivät
silloin ole mitään julkisuuden henkilöitä useimmiten,
ja heitä ei lehdistö varoita, mutta meillä järjestäytynyt
rikollisuus kyllä pystyy helposti hankkimaan esimerkiksi asianajajan
välityksellä julkiset diaaritiedot oikeudesta
ja selvittämään, onko heidän
rikoskumppaninsa vaadittu vangittavaksi, ja jos on, niin mistä rikoksesta.
Tällöinhän todellakin käy niin,
että nämä rikoksesta epäillyt
alkavat sotkea juttua niin paljon kuin ehtivät, eli on
tällainen niin sanottu kolluusiovaara hyvinkin todennäköinen.
He vaikeuttavat tutkintaa esimerkiksi hävittämällä todisteita,
jos niitä ei ole tässä vaiheessa hävitetty,
mutta ennen kaikkea he voivat sopia kertomuksia, kuinka he tulevat
sitten myöhemmin poliisikuulusteluissa ja oikeudessa kertomaan.
Tämä todella, voi sanoa, jossain tapauksessa romuttaa
poliisin esitutkinnan ja syyttäjän syyteharkinnan
ja oikeuden mahdollisuuden toimia ja löytää sitä aineellista
totuutta.
En näkisi, että se lainmuutos, mitä Niikko
esittää, polkee kenenkään perusoikeuksia.
Jotkuthan, jotka nimenomaan vain ja ainoastaan ajattelevat rikoksesta
epäillyn oikeuksia, ovat sitä mieltä,
että salaista vangitsemisoikeudenkäyntiä ei
voi olla tältä osin, ettei edes nimeä ilmoiteta, mutta
olen täysin eri mieltä tästä asiasta
ja olen täysin Niikon kannalla, että sitten vasta,
kun tämä rikoksesta epäilty poissaolevana
vangittu saadaan oikeuden eteen, silloinhan on viipymättä oikeuden
käsittely, jossa tämä poissaolevana vangittu
pystyy puolustautumaan ja esittämään omat
näkemyksensä. Se on aivan oikein, että tällöin
tämä vangitsemisoikeudenkäynti tulee
julkiseksi diaaritietoihin, kun vangittu tai vangittavaksi vaadittu
ei enää pysty vaikeuttamaan tutkintaa eikä myöskään
pakenemaan. Se ei todellakaan polje kenenkään
oikeuksia, vaikka muun muassa eräät korkeasti
oikeustiedettä oppineet väittävät
toisin.
Valitettavasti viime aikoina ja etenkin tuossa aikaisempina
vuosina on keskitytty lähes yksinomaan rikoksesta epäillyn
ja rikollisten oikeuksien lisäämiseen. Toki heilläkin
oikeutensa pitää olla, kun elämme oikeusvaltiossa,
mutta esimerkiksi tämä, että poissaolevana
vangitun tieto pitää julkistaa, on minun mielestäni
täysin käsittämätöntä,
ja vilpittömästi toivon, että lainsäätäjälle
on aikoinaan käynyt tässä asiassa pelkästään lapsus,
mutta ilmeisesti näin ei ole. Nyt joka tapauksessa, on
syy mikä tahansa tähän lainsäädännön
puutteeseen, se on korjattava edustaja Niikon lakiesityksen tavoin.
Arvon herra puhemies! Valitettavasti tilanne on kuitenkin niin,
kun katselin tätä hyvän laki-aloitteen
nimilistaa, allekirjoittajalistaa, jossa valitettavasti minunkaan
nimeäni ole, kun en tiennyt, että tämä on
vireillä, että tämä ei tässä nyt tältä istumalta
ja seisomalta taida mennä läpi. Mutta tulevana
syksynä ainakin minä pyrin siihen, ja vähän
sain lupauksiakin, että kun esitutkinta- ja pakkokeinolain
kokonaisuudistuksessa, joka astuu voimaan vuoden 2014 alussa, aletaan toivottavasti
korjata tiettyjä, voiko sanoa, lapsuksia tai järjettömyyksiä,
joita edellisen eduskunnan aikana kiireessä tehtiin näihin
lakeihin — muun muassa ylimääräisen
tiedon käytön rajoitukset ovat täysin
käsittämättömiä — niin
minä toivon, että tämä edustaja
Niikon lakialoite siinä vaiheessa myös otetaan
käsittelyyn, ja ainakin minä aion osaltani tehdä työtä,
että tämä siinä samassa yhteydessä saataisiin
korjatuksi, vaikka tässähän on kylläkin
kyse oikeudenkäynnin julkisuudesta, mutta se liittyy niin
läheisesti esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntöön,
että se voitaisiin ainakin minun mielestäni tässä yhteydessä korjata.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tällaisia hyviä, kannatettavia
lakialoitteita tulee aina silloin tällöin, taikka
useinkin, tässä talossa, ja tämä edustaja
Niikon tekemä esitys on yksi sellainen. On varmasti ihan
perusteltua, että tällaisissa tilanteissa, kun
varsinkin tämä tutkinnan vaikeuttamiskysymys,
jonka edellisessä työssään hyvin
tunteva edustaja Tolvanen toi esille, on ongelmana, toimitaan tällä tavalla
kuin edustaja Niikon aloitteessa esitetään. Tämä on
vähän samanlainen asia kuin se, kun edellisellä hallituskaudella
silloinen edustaja Hakola teki esityksen vakavan rikoksen valmistelusta.
Kaikki sitä kannattivat, mutta ei se siitä huolimatta
tahtonut mennä eteenpäin. Se asia on nyt etenemässä mutta
kyllä kovin verkkaisesti. Toivotaan, että tämä edustaja
Niikon lakialoite etenee.
Meillä on ymmärtääkseni
noin sata suomalaista etsintäkuulutettuna ympäri
maailmaa vuosittain. Luku hieman vaihtelee, mutta tällaisesta määrästä puhutaan,
ja on ihan perusteltua varmasti, että näin voidaan
toimia. Itse vain jäin miettimään sitä,
että tietysti jossain tilanteessa voi toimia taasen myös
hyvin kiinni ottamisen kannalta se, että ihmiset tietävät.
Jos on kyse vaikkapa julkisuuden henkilöstä, niin
on tunnetut kasvot, taikka sitten kuvien kautta voi tulla tilanteita,
että tällainen pakoileva rikollinen löydetään.
Vaikkapa Wincapitan tapauksessa, kun naamat olivat tulleet tutuiksi,
turistit osasivat Thaimaassa todeta, että nyt nämä miehet
kulkevat siellä, vai oliko siinä peräti
naisiakin, en muista, mutta kuitenkin. Mutta pääajatuksena tämä Niikon
esittämä laki on hyvä, ja tätä on
ihan helppo lähteä kannattamaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että meidän eduskunnassamme
istuu asiantuntijoita, kuten edustaja Tolvanen, joka on poliisi
taustaltaan. Hän tuntee tämän käytännön
tilanteen poliisien työskentelyssä parhaiten.
Siinä mielessä olen kiitollinen siitä,
että nostatte asian esille siellä pakkokeinolakien
ja esitutkintalakien korjauksen yhteydessä. Toivottavasti
saisitte myös tämän sinne mukaan lainvalmisteluun,
sillä tiedämmehän me kaikki sen, että poliisin
resurssit ovat nyttenkin aivan liian rajalliset, ja on se niin väärin,
jos poliisit joutuvat vielä sitten leikkimään
kuurupiiloa rikoksesta epäiltyjen kanssa kaiken sen resurssipulan
keskellä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhykäisyydessään:
Ymmärrän edustaja Heinosen pointin hyvin, että jos
joku julkisuuden henkilö on karkuteillä, niin
hänet ehkä joku sivullinen saattaa tunnistaa.
Se ei kuitenkaan poissulje sitä vaihtoehtoa, vaikka tämä oikeudenkäynti
olisi ollut tämä poissaolevana vangitseminen,
salassa pidettävää, diaaritiedot salaiset,
että myöhemmin poliisi tiedottaisi tästä asiasta
julkisuuteen esimerkiksi valokuvalla. Se ei poissulje poliisin tiedottamisoikeutta.
Mutta näkisin kuitenkin, että kuten Niikko tässä esittää, tämän
poissaolevana vangitsemisen, niiden tietojen salassa pitämisen,
pitäisi olla ehdotonta ja poliisi oman harkintansa mukaan
myöhemmin sitten käyttäisi niitä tällä hetkellä lainsäädännössä olevia
keinoja tiedotukseen ja rikoksesta epäillyn kiinni saamiseen.
Se olisi tehokas paketti.
Keskustelu päättyi.