5) Laki järjestyslain 7 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessä on lakialoite kerjäämisen
sääntelystä. Tämän
aloitteen on allekirjoittanut 102 kansanedustajaa, eli tätä aloitetta tukee
eduskunnan enemmistö. Allekirjoittajia on kuudesta puolueesta.
Minun lisäkseni aloitteessa ovat olleet alusta asti mukana
ja osaltaan nimiä keräämässä Reijo
Tossavainen, Kari Rajamäki ja Antti Rantakangas.
Arvoisa puhemies! Suomeen saapuvien kerjäläisten
määrä on kasvanut lähivuosien
aikana merkittävästi, erityisesti Bulgariasta
ja Romaniasta saapuvien. Kesällä 2013 kerjäläisten
määräksi Suomessa arvioitiin 300—500
kerjäläistä, jotka kerjäsivät
pääkaupunkiseudulla, muissa suurissa kaupungeissa
ja kiersivät kesätapahtumien perässä eri
puolilla Suomea, mikä viime kesänä oli
uusi ilmiö. Aiemmin osa kerjääjistä toimi
myös aggressiivisesti, kunnes siihen lakimuutoksella puututtiin.
Kerjäämiseen liittyy myös oheisrikollisuuden vaara.
Bulgarian ja Romanian kansalaiset tekivät viime vuonna
lähes 3 000 rikosta Suomessa. Kaikki niistä eivät
ole — eikä varmaan enemmistökään — kerjäläisten
tekemiä, mutta kerjäläisiin ja siihen
yhteyteen liittyy kiistatta myöskin rikollisuutta, ainakin
pienimuotoista rikollisuutta.
Kerjäämisen taustalla on epäilty
olevan järjestäytynyttä toimintaa. Esimerkiksi
Romaniassa kaksi Suomeenkin kerjäläisiä järjestänyttä rikollisjärjestöä ja
niiden johtajia on tuomittu pitkiin rangaistuksiin, jopa 8—10
vuoden rangaistuksiin. Kerjääjien osalta onkin
syytä varmistaa, että he eivät ole ihmiskaupan
uhreja.
Useissa Euroopan maissa kerjäämistä on
alueellisesti rajoitettu tai se on jopa kokonaan kielletty. Esimerkiksi
Isossa-Britanniassa kerjääminen on kokonaan kiellettyä julkisilla
paikoilla, ja Tanskassa ulkomaista kerjääjää voi
odottaa jopa viiden vuoden mittainen porttikielto Tanskaan. Alueellisia
rajoituksia löytyy myös Espanjasta, Ranskasta,
Slovakiasta ja Tšekistä muun muassa.
Myöskin Norjassa on käyty varsin perusteellista
keskustelua kerjäämisen rajoittamisesta, ja siellä on
ollut esillä malli, jossa kerjäläisten
tulee rekisteröityä, jotta voivat harjoittaa kerjäämistä. Näin
poliisilla on tiedossa kaikki maassa kerjäämistä harjoittavat
ihmiset, ja poliisi voi tarvittaessa selvittää heidän
taustansa. Rekisteröityminen tuo kerjäläiset
virallisen järjestelmän piiriin, mikä vähentää riskiä kerjäläisten
hyväksikäytöstä ja ihmiskaupasta.
Norjan laki sallii myös alueellisen kerjäämisen
kiellon, ja parasta aikaa siellä keskustellaan siitä,
että kunnat voisivat omalla alueellaan kieltää kerjäämisen
joissakin kaupunginosissa tai koko kunnan alueella, mikä voisi
olla hyvin toimiva tapa myös Suomessa. On hyvin tärkeää, että kerjäämistä voidaan
rajoittaa, kuten sanoin, joko koko kunnassa tai esimerkiksi kaupunkien keskustoissa,
matkailukohteissa ja kesätapahtumissa. Paikallisesti tiedetään
parhaiten valita ne alueet, joilla kerjäämistä ei
haluta tapahtuvan.
Tämä lakiesitys, joka siis on eduskunnan enemmistön
kannattama, koskee järjestyslain 7 §:n
muuttamista, itse asiassa sinne uuden, 4 momentin mukaantuomista
seuraavasti: "Yleisellä paikalla ilman rahankeräyslaissa
31.3.2006/255 tarkoitettua yleishyödyllistä tarkoitusta
tapahtuvan rahan keräämisen edellytyksenä on
sen toimeenpanopaikan poliisilaitoksen suorittama rahan kerääjän
rekisteröinti. Rahan kerääjän
on tehtävä ehdotus keräämispaikasta.
Rahan keräämisen toimeenpanopaikan poliisilaitoksella
on, ot-taen huomioon yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
vaatimukset, oikeus määritellä tarkempi kerjäämispaikka
ehdotuksen perusteella. Rahan keräämiseen sovelletaan
rahankeräyslain kielto-oikeutta ja uhkasakon asettamista
sekä rangaistusta koskevia säännöksiä."
Aloite on jätetty 25. päivä maaliskuuta
2014.
Haluan vielä lopuksi sanoa sen, että tämä eduskunnan
enemmistö, joka on aloitteen allekirjoittanut, on varmaan
tehnyt sen pitkälti siksi, että kerjääminen
ja siihen liittyvät oheisongelmat on koettu sellaisiksi,
että suomalaisella yhteiskunnalla pitää olla
keino puuttua siihen, koska suomalainen yhteiskunta on kyennyt jo
ajat sitten järjestämään maan
asiat niin, että suomalaisten ei tarvitse täällä kerjätä.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kerjäämisestä on
hankala puhua. Heti kun avaa suunsa, on joku muka-suvaitseva kimpussa leimakirveineen.
Rakentava, asiallinen keskustelu on liian vaikeaa. Kysymys kerjäämisestä on vähän
samantapainen keskustelunaihe kuin maahanmuutto: on olemassa vain
yksi totuus, ja muulla tavalla asian näkevät leimataan
ja tuomitaan heti. Siis melkoista suvaitsemattomuutta tai, niin
kuin minä sanon, muka-suvaitsevaisuutta ja muka-sivistyneisyyttä.
Valitettavasti myös media edustaa muka-suvaitsevaisuutta.
Se on leimannut kerjäämisen ja myös maahanmuuton
nykykäytäntöjen arvostelun täysin
sopimattomaksi. Vaikka tämän lakialoitteen
takana on eduskunnan enemmistö, niin silti se on mediankin
mielestä täysin tuomittava teko. Olen kuitenkin
melko varma, että suomalaisten suuri enemmistö on
sitä mieltä, että ulkomailta tulevien
kerjäläisten asioiden kuntoonlaitto on ensisijaisesti
heidän kotimaittensa tehtävä. Toissijaisesti
se on EU:n tehtävä ja kaikkein viimeiseksi meidän
suomalaisten.
Arvoisa puhemies! Kerjäämisessä on
usein kysymys omaksutusta elämäntyylistä,
jopa vuosisataisesta perinteestä ja sen seurauksista. Sen muuttaminen
ei onnistu hetkessä. Se on vuosien ellei vuosikymmenien
mittainen urakka, hyvä, jos se onnistuu sittenkään.
Kyseessä on siten monimutkainen ja vaikea ongelma.
Mistä tässä lakialoitteessa lopulta
on kysymys? Ei sen kummemmasta kuin siitä, että maassamme
siirryttäisiin pitkälti samanlaiseen käytäntöön,
mikä on vallitseva monessa muussa Euroopan maassa, ja huom:
näissä maissa kerjäämisen pelisääntöjä puoltavia
ei leimata rasisteiksi. Henkinen ilmapiiri näissä maissa
on sallivampi, suvaitsevampi.
Korostan, että lakiesityksellä ei haluta kieltää kerjäämistä.
Siitä ei todellakaan ole kysymys. Kysymys on vain ja ainoastaan
siitä, että estetään ikävät
lieveilmiöt. Jos kerjääjä joutuu
rekisteröitymään ja jos hänelle
voidaan osoittaa kerjäämiseen sopiva paikka, niin
näin toimien kerjäämistä voidaan
tarvittaessa valvoa ja estää esimerkiksi järjestäytyneen
rikollisuuden toiminta. Mikä myös tärkeää:
näin toimien erilaiset vapaaehtoiset tahot ja viranomaiset
voivat nykyistä helpommin auttaa kerjäläisiä heidän
arjen asioissaan.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen takana
on Suomen eduskunnan enemmistö. Sen puuhamiehinä on
toiminut neljä valkoihoista, keski-ikäistä,
eliittiin kuuluvaa miestä. Nyt täällä vingutaan,
kuinka meitä ei suvaita ja meillä ei ole tilaa
tässä yhteiskunnassa. Tällaisen jälkeen
on vaikea jatkaa asiallisella linjalla.
Lakialoite on huono ainakin kolmesta syystä. Ensinnäkin
se todennäköisesti ei ole Suomen perustuslain
mukainen. Tätä väitettäni perustelen sillä,
että silloin kun käytiin keskustelua kerjäämisen
kriminalisoinnista, useat oikeusoppineet ottivat kantaa ja arvioivat,
että tämäntyyppinen lainsäädäntö olisi
etnistä syrjintää. Nyt tässä lakialoitteessa
toimenpiteiden kohde on jopa selvemmin tietty etninen ryhmä kuin
oli silloin kerjäämisen kriminalisoinnista käydyn
keskustelun yhteydessä.
Toinen syy, miksi tämä lakialoite on huono, on
se, että se ei toteuta itse asettamiaan tavoitteita. Suomessa
ei ole todettu kerjäämiseen liittyvää ihmiskauppaa,
mutta jos sellaista ilmenisi, silloin ihmiskaupan uhreja tulisi
auttaa, ei rekisteröidä ja siivota pois silmistä.
Lakialoitetta on perusteltu sillä, että kyllähän Suomeen
tulevia työntekijöitäkin rekisteröidään ja
se on aivan normaali käytäntö. Näin
toki onkin, mutta jos tulet Suomeen työntekijänä,
sinulla on myös lukuisia sellaisia oikeuksia ja sellainen
turvaverkko, joita kerjäläisellä ei ole.
Lisäksi kaikki ne lieveilmiöt, joita tällä lailla
halutaan ehkäistä tai vähentää,
on jo itsessään kriminalisoitu, tai sitten ne
ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä ei voi
kriminalisoida.
Kolmas seikka, miksi en kannata tätä lakialoitetta,
on se, että sen kohta, joka antaisi oikeuden alueellisiin
kerjäämiskieltoihin, on käytännössä köyhyyden
siivoamista pois silmistä. Meillä on erittäin
pitkä ja erittäin synkkä historia siitä,
mihinkä tällainen köyhyyden kriminalisointi
johtaa. Meillä on vuosisatojen dokumentaatio viranomaisten
mielivallasta ja lainsuojattomuuden aiheuttamasta altistumisesta
muiden hyväksikäytölle. Se on myös
itsessään oikeusloukkaus silloin, jos ajatellaan,
että pelkästään sen takia, että ihminen
on köyhä tai tietyn etnisen ryhmän jäsen,
hänellä ei olisi oikeutta tiettyihin kaupungin liituraitakortteleihin,
joissa meidän poliitikkojen ei tarvitsisi köyhyyttä nähdä.
Erityisen ikävän tästä aloitteesta
tekee se, että se on niin helppo asettaa osaksi romanien
vuosituhantista sortoa, joka sinällään
on surullinen osoitus ihmisen muuttumattomuudesta. Tästä näkökulmasta
käsin myös ihmisoikeusjärjestöt
ovat vakavasti arvostelleet niitä romanien syrjinnän muotoja,
joita tässä osittain aikaisemmin edustaja Satonen
jo luetteli jättäen kuitenkin mainitsematta esimerkiksi
Ranskan isot romanikylien purkamiset ja karkotukset, jotka siellä ovat
viime aikoina olleet paljon julkisuudessa.
Nimenomaan romanit ovat usein olleet yhteiskunnan köyhimpiä,
yhteiskunnan syrjityimpiä ja monenlaisten kriminalisointien
kohteina. Saksassa romanit olivat yksi niistä ryhmistä,
jotka kantoivat hihamerkkejä. Ranskan karkotukset tuossa
mainitsinkin, samanlaisia on ollut käynnissä viime
vuosina myös Italiassa. Suomessa aina 70-luvulle asti heitä irtolaissäädännön
pohjalta suljettiin työleireihin. Minä en halua
olla osana sellaista eduskuntaa, joka jatkaa tätä perinnettä.
Minä toivon olevani osa sellaista eduskuntaa, joka osaa
astua jo ihmisyyden seuraavalle tasolle.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä asiassa on kyllä rehellisesti
ja rohkeasti pystyttävä tarkastelemaan myöskin
hyvin hankalia asioita, ja myöskin täytyy katsoa
vähän taustaa, sisältöä ja
myöskin sitä arkea ja todellisuutta, missä olemme.
Ensinnäkin: Voi olla varmaan vähän
erilaisia painotuksia niin tämän aloitteen puolustajilla kuin
vastustajilla, mutta minä haluan aluksi todeta, että valitettavasti
kerjääminen ei ole suomalaisen yhteiskunnankaan
tämän päivän arjessa outo asia.
Ihmisillä on hätä. On sosiaalista hätää. On
laskuja maksamatta. Meillä on lapsiköyhyyttä,
130 000 lapsiköyhää.
Korostan siis sitä, että se ministeri Holmlundin
esitys ei ollut asiallinen. Minä esimerkiksi en tukenut
millään tavalla sitä ministeri Holmlundin
esitystä, koska se oli nimenomaan juuri kerjäämisen
kriminalisointia, eikä siinä otettu edes kunnolla
huomioon, että erilaiset järjestöt, kansalaisjärjestöt
ynnä muut, voivat olla myöskin sosiaalisen hädän
merkeissä liikkeellä. Siinä oli omat ongelmansa
sen valmistelussa.
Sitten haluan myöskin sisäministerikaudeltani
Romanian ja Bulgarian osalta kuvata, että romanien asema
omissa maissaan ja myöskin sosiaalinen tarve lähteä toimeentulon
merkeissä maasta oli muun muassa syynä, kun Newcastlessa
Ison-Britannian puheenjohtajakaudella syksyllä 2005 vaadin
Suomen sisäministerinä Romanian ja Bulgarian sisäministerien
tapaamista, siis virallista neuvottelua, jossa huomautin näiden
maiden sisäministereille, että heidän
on, jos he aikovat EU-jäsenyyteen, pystyttävä huolehtimaan
oman maansa kansalaisista. Minä olen vähän
sitä mieltä, että tässä on
EU:n piirissä kyllä ollut heikkoa hoitoa ja painetta
ilmeisesti näiden maiden viranomaistenkin suuntaan. Haluan
tämän vain taustaksi tässä todeta.
Meillä hyvin herkästi sotketaan myöskin
käsitteitä ja puhutaan mustavalkoisesti asioista.
Minun mielestäni on rehellisesti tunnustettava, että tässä ilmiössä on
mukana myöskin hallitusohjelmassa mainittua, jonka myöskin
edustaja Kontula on ollut hyväksymässä,
sellaista piirrettä, jonka takia hallitusohjelmaan kirjattiin,
että lainsäädäntöä kehitetään
ihmiskaupan torjumiseksi kaikissa muodoissaan ja varmistetaan keinot
torjua kerjäämisen organisointia. Tämä hallitusohjelma
tehtiin Säätytalolla kesällä 2011.
Silloin oli myöskin tiedossa niitä asioita, joista
jokainen, joka on turvallisuus- taikka poliisiasioiden kanssa ollut
tekemisissä, joko minun aikanani tai sen jälkeen,
eri tehtävissä, tietää, että tähän
on liittynyt organisoitua toimintaa.
Muun muassa ministeriaikanani Slovakian romanien organisoitu
tulo Suomeen johti siihen, että me teimme hyvin nopeat
turvapaikkakäsittelyt, jotta tämä ei
paisunut tuhansien henkilöiden tuloksi, koska meidän
vastaanottojärjestelmämme ja päivärahajärjestelmämme
suosi poliisin havaintojen mukaan paljon myös sellaista
ilmiötä, että tultiin jopa perhekunnittain
Suomeen ja muutaman kuukauden, puolen vuoden turvapaikan hakeminen
tuotti useiden vuosien tulon verrattuna kyseisten maiden toimeentuloon.
Siis se oli systemaattista. Parhaimmat tapaukset Helsingin poliisissa
olivat kolme kertaa Suomen veronmaksajien rahoilla palautetut lennot
omiin maihinsa. Siis se oli organisoitua. Ja nyt myöskin
on jokaisen tunnistettava, että kerjäläisten joukossa
on hyvin usein edelleen samoja henkilöitä.
Sitten tähän liittyy tietysti se, mikä on
varmaan ongelma, joka pitäisi myöskin avoimesti käydä läpi:
tämä toimeentulotukikytkentä ja eri viranomaisten
yhteistyö, voidaanko ilmoittaa poliisille ja miten eri
viranomaisemme toimivat. Tämä pitäisi
avoimesti käydä läpi. Suomi on EU:n sinisilmäisin
tasavalta kyllä monessa maahanmuutto- ja turvapaikka-asiassa.
Suomen puheenjohtajuusaikana 2006 hyväksyttiin laajennetun
yhteisvastuun periaate, jossa nimenomaan maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa
linjattiin se, että suojelun tarpeessa oleville pitää varmistaa
suojelu. Se tarkoitti nimenomaan muun muassa Välimeren
maiden kovan paineen osalta sitä, että niiden
maiden pitää asianmukaisesti nimenomaan kolmansien
maiden kansalaisten asiat hoitaa, jotta siis nimenomaan Eurooppaan
saapuneet kolmansien valtioiden kansalaiset ja turvapaikanhakijat
saavat asianmukaisen kohtelun ja ylläpidon siinä jäsenvaltiossa,
johon he ensiksi saapuvat. Vasta sen jälkeen voidaan puhua
laajennetusta yhteisvastuusta taloudellisesti osallistua. Nyt monessa
tapauksessa tämä vuotaa, ja se aiheuttaa sitten
myöskin EU:n ulkopuolelta ongelmia. Mutta nyt puhutaan
tietysti EU:n sisäisestä tilanteesta. Meillä on normaali
käytäntö, jota muut EU-maat käsittääkseni
noudattavat. Edustaja Satonen voi tätä tarkentaa,
mutta mielestäni käytäntö on,
että kolmen kuukauden ylittävä työnhaku
johtaa ilmoitusjärjestelmään eli ilmoittautumiseen
ja rekisteröintiin. Kyllä kai nyt sen kolmen kuukauden kerjäämisenkin
pitää merkitä jotain, jos se toimeentuloon
liittyy.
Eli tässä on tällainen aukko. Valitettavasti meillä on
nyt muutoinkin kyllä Suomessa jostain syystä näin,
ja se johtuu siitä, että ei rehellisesti ja avoimesti
käydä läpi turvapaikkajärjestelmään liittyviä aukkoja.
Meillä on muun muassa 51 §:n porsaanreikä,
joka on selvä houkutin laittomaan maahanmuuttoon, jota
yhdessä EU:n kanssa myös olemme sopineet sitoutuvamme
torjumaan. Siinä on mahdollisuus, että tilapäisellä oleskeluluvalla
jäädään notkumaan. Meillä on tällä hetkellä erittäin
vakavista rikoksista syytettyjä ja kiinnisaatuja henkilöitä,
jotka ovat vastaanottokeskuksissa. Siinä kun vapaaehtoisesta paluusta
pystytään taiteilemaan ja kieltäytymään ja
he ovat vuoden päästä sitten kotoutettavissa
ja työoikeuden piirissä, voi miettiä,
että onko... Minä puhun nyt järjestelmästä.
Koko järjestelmää pitää pystyä arvioimaan,
ja tiedän, että ministeri Räsänen
parhaillaan esimerkiksi tätä puolta yrittää katsoa.
Osin tähän liittyy myöskin se, että Suomen
käytäntö paperittomien terveyspalveluiden
osalta on vaarassa, niin että meidän vetovoimamme
erityisesti laittoman maahanmuuton osalta alkaa myöskin
kasvaa, jos me esimerkiksi ilmoittaudumme kaikkien vaikeiden tuberkuloositapausten
hoitomaaksi.
Tässä on monia kysymyksiä. Mutta
minä näen tämän hyvin pitkälti
niin, että meillä olisi pitänyt olla
aikoinaan sen järjestyssääntökäytännön
pohjilta kunnilla mahdollisuus myös toimia ja reagoida.
Ministeri Thorsin aikana näistä asioistahan tehtiin
yhtäkkiä pesäero kaikkiin niihin periaatteisiin,
mitä EU:n puheenjohtajuusaikana linjasimme, että suojelun
tarpeessa oleville on suojelu järjestettävä Geneven
sopimuksen mukaisesti ja perusteltujen turvapaikanhakijoiden turva pitää hoitaa
mutta että perusteettomien turvapaikanhakijoiden osalta
pitää olla nopeat käytännöt, palautukset
ja laitonta maahanmuuttoa tulee torjua. Myönnän,
että minä puhun kokonaisuudesta, mutta tältä osin
myöskin on täysin sinisilmäistä todeta,
etteikö tähän ilmiöön
liity nyt myös sellaisia ihmiskauppaan liittyviä riskejä — jos
naisia ja turvattomia lapsia on täällä kerjäämässä, niin
on aina vaara, että siihen tulee sitten mukaan heidän
suojelunsa kannalta tosi vakavia asioita, ja myös sellaisesta
on epäilyjä ollut esillä.
Ei tätä siis hallitusohjelmaan kirjoitettu
huvikseen, vaan ihan kaikki puolueet olivat sitä mieltä,
että on oltava keinot torjua kerjäämisen
organisointia. Ja siitä minä näen — kun
EU:ssa on normaalikäytäntö, jota kaikki
muut EU-maat käsittääkseni noudattavat
yli kolmen kuukauden työnhakijoilta ja niin edespäin — että kyllä Suomessa
täytyy yhtä lailla nyt tältä osin
myöskin tätä asiaa hoitaa, ja myös
viranomaisten eri yhteydenpidon pitää parantua,
että tieto myöskin kulkee, sen lisäksi,
että edelleen EU:n piirissä kyllä Romanian
ja Bulgarian suuntaan pitäisi sitten myöskin tätä kansainvälistä painetta
olla paljon paljon vahvemmin kuin nyt on ollut.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Itse olen allekirjoittanut tämän
aloitteen ja toivon todella, että tämä saa
myönteisen suhtautumisen valiokuntakäsittelyssä.
Harvoinhan eduskunnasta mikään aloite varsinaisesti
menee läpi, mutta tässä voisi olla sellainen
läpimurtopaikka. Itse olen myös sitä mieltä,
että me olemme nyt saaneet kansalaisaloitteesta hyvinkin
toimivan ja keskustelua herättävän tavan
käydä keskustelua myös täällä eduskunnassa,
ja toivon, että myös siihen verrattuna nämä eduskunnan
aloitteet otetaan tosissaan ja vaikka sitten tuotaisiin uudestaan
tänne käsittelyyn.
Suomen pitää olla maa, jossa kenenkään
ei pidä elääkseen kerjätä,
ja se on ihan fakta. Sen takia itse lähdin tähän
aloitteeseen mukaan. Itse koen, että tässä on,
kuten edustaja Rajamäki tuossa edellä totesi,
mahdollisuus siihen, että kerjäläisyyteen
liittyy Suomessa myös ihmiskauppaa, hyväksikäyttöä.
Hyvin useinhan ihmiset, jotka tuolla kerjäävät,
ovat jollain tavalla sairaita, vanhoja, raskaana olevia. Vaikea
kuvitella, että ihmiset siinä tilassa ylipäätään
hakeutuisivat Suomeen kadulle kerjäämään.
Totta kai hätä on suuri, mutta miten se ylipäätään
tapahtuu, että tänne niin paljon ihmisiä tulee?
Koen, että tässä on paljon organisoitua.
Itse kun olen asemilla tehnyt vaalityötä, havaitsin
myös silloin, kun puhuttiin siitä, että kerjäämisen
sijaan voitaisiin turvautua tämmöiseen katusoittoon,
että yhtäkkiä kaikilla näillä romaneilla
olikin haitari mukana, osasivat he sitten soittaa tai ei, mutta
sitä haitaria vedeltiin edestakaisin, ja tuntui, että siinäkin
se systemaattisuus, organisoituminen näkyi. Jostain niitä haitareita
tuli.
Kyllä tässä selkeästi on
jotain sellaista, mikä ei ihan vedenpitävää ole,
ja toivon, että tämän aloitteen myötä kannustetaan
siihen, että näitä pelisääntöjä selkeytetään.
Työnteko on Suomessa kannattavaa, työn vastaanottaminen
on kannattavaa, ja kerjäämällä kenenkään
ei tarvitse eikä tule Suomessa itseään
elättää.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontulalle tahdon todeta sen, että te
kävitte varsin pitkästi läpi sen, mikä on
romanien tilanteen historia Euroopassa, ja ei siihen sinänsä ole mitään
kommentoitavaa, mutta tässä ei nyt kyllä ole
ihan siitä asiasta kyse. Eivät Suomessa romanit
kerjää, ei Ruotsista tule tänne romaneita
kerjäämään. Romaneita tulee
kerjäämään kaikkiin Euroopan
maihin ainoastaan Romaniasta ja Bulgariasta. Eikö silloin
se kerro siitä, että heidän asiansa pitää siellä hoitaa?
Euroopan unioni on myöntänyt vähemmistöongelmien
ratkaisemiseen 13,3 miljardia euroa, josta huomattava osa Romanialle
ja Bulgarialle romaniongelman ratkaisemiseen. Kyllä se
asia siellä täytyy pystyä ratkaisemaan.
En minä usko, että kenenkään
ihmisarvon kannalta on parasta lähteä ympäri
Eurooppaa kerjäämään, vaikka
sen tekisi vapaaehtoisestikin. Edelleen uskon, ja siitä on
näyttöä myös oikeusistuimista,
että on myöskin niitä, jotka eivät
sitä tee vapaaehtoisesti.
Sitten vielä haluan palata siihen, mitä tästä asiasta
on uutisoitu. Yle teki asiasta jutun, jossa haastateltiin yhtä romanikerjääjää,
iäkästä vanhusta, ja jossa hän
totesi, että hän tienaa kerjäämällä 10—15
euroa päivässä ja hän sitten
vain lähettää tämän
rahan lapsenlapsilleen. Täytyy sanoa, että Suomi
ei ainakaan ole kallis maa, jos täällä 10—15
euroa päivässä tienaamalla vielä voi
rahaa jollekin muullekin lähettää. Eli
se yhtälö ei toimi millään muulla
kuin sillä, että tavalla tai toisella saadaan
jotain tukea yhteiskunnalta sen lisäksi täältä Suomesta
tai että siihen liittyy jotain oheisrikollisuutta tai muuta
toimintaa, joka tekee kannattavaksi sen 10—15 euron päiväsaldon,
kun se matkakin pitää maksaa, jossain pitää asua
ja itsekin pitää syödä.
Anna Kontula /vas:
Niin, olisi kauhean kiva, jos ihmiset, jotka täällä käyttävät
puheenvuoroja, perehtyisivät niihin asioihin, joista puhuvat, niin
että ei tarvitsisi aloittaa heti ihan asiavirheiden korjaamisella.
Ensinnäkin Rajamäelle toteaisin, arvoisa puhemies,
että Euroopasta ei ole tutkimuksellista evidenssiä sosiaaliturvashoppailusta,
joten tällaiset kauhukuvat siitä, että tänne
tulevat heti kaikki Euroopan keuhkotautiset, ovat samaa luokkaa kuin
silloin, kun Neuvostoliitto hajosi, kun uhattiin, että meille
tulee miljoona pakolaista heti rajan yli. Tämmöisiä voidaan
kyllä pyöritellä, mutta ainakaan toistaiseksi
meillä ei ole mitään evidenssiä näiden
tueksi. Myöskään turvapaikkakäytännöt
eivät liity Bulgarian ja Romanian romanien täälläoloon
nykytilanteessa käytännössä millään
lailla.
Edustaja Satonen vetosi tuossa siihen, että asiat olisi
hoidettava lähtömaissa. Minä olen aivan samaa
mieltä, että asiat olisi hoidettava lähtömaissa,
ja toivon, että niin tapahtuu ja Suomi sitä alkaisi
tosissaan ajaa. Näinhän ei tällä hetkellä tapahdu.
Mutta kun kysymys on vakavasta rakenteellisesta ongelmasta siellä,
niin on epärealistista kuvitella, että asiat siellä hoituisivat
kuntoon nopeammin kuin sukupolvessa. Jos tänä hetkenä täällä olevaa
ilmiötä pyritään ratkaisemaan
jollakin, joka toteutuu parhaimmillaan 20 vuoden sisään
toisaalla, niin silloin ovat kyllä jo lähtökohta-asetelmat
pielessä.
Edustaja Rajamäki totesi tuossa, että ei kysymys
ole nyt kerjäämisen kriminalisoinnista. Ainakin
kysymys on kerjäämisen osakriminalisoinnista,
ja silloin, jos puhe ei olekaan enää vain niistä liituraitakortteleista,
jotka lakialoitteissa on mainittu, vaan kokonaisista kunnista, kuten edustaja
Satonen tässä puheenvuorossaan esitteli, on aika
merkittävästä kerjäämisen
kriminalisoinnista kysymys.
Minä olen vuosien ajan tutkinut ja kirjoittanut ihmiskaupasta,
köyhyydestä ja yhteiskunnan marginaaleista ja
tässä työssä haastatellut ihmisiä ympäri
Eurooppaa sellaisissa maissa, joissa vastaavia lainsäädäntöjä on.
Käytännössä aika tavallista
on, että kun kerjääminen, maleksiminen,
prostituutio, jokin muu yleistä pahennusta herättävä toimenpide
jollakin alueella kielletään, niin ihmiset, jos
heillä ei ole vaihtoehtoja, eivät suinkaan lakkaa
sitä toimintaa harjoittamasta, vaan heistä tulee
lainsuojattomia, jotka joko organisoivat sen toimintansa niin, että pystyvät
toimimaan poliisin huomaamatta, tai sitten vaihtoehtoisesti suostuvat
sellaiseen järjestelmään, jossa he mieltävät
poliisin määräämät
sakot ikään kuin suojelurahoiksi, mikä käytännössä johtaa vain
siihen, että ne ovat yksi siitä toiminnasta koituva
kulu, jota varten sitten täytyy myydä seksiä taikka
kerjätä hieman enemmän.
No, miten torjutaan ihmiskauppaa? Minä edelleen allekirjoitan
hallitusohjelman vaatimuksen ihmiskaupan tehokkaammasta torjunnasta,
ja tämä on todellinen ongelma, vaikka kerjäämisen organisointi
sinällään ei välttämättä ole
ongelma, organisointiahan on monenlaista. Itse kävin tutustumassa
Moldovaan, joka on ihmiskaupan suurvalta Euroopassa, keskeisiä lähettäjämaita. Kirjoitin
raportin siellä siitä, mihinkä toimenpiteisiin
siellä on päästy ihmiskaupan estämiseksi. Kaikkien
sikäläisten toimijoiden, sekä kansainvälisten
järjestöjen että paikallisten toimijoiden, viesti
oli hyvin yksiselitteinen: kriminalisoinnit, varsinkaan uhrien kriminalisoinnit,
eivät poista ihmiskauppaa, päinvastoin tekevät
uhreista entistä haavoittuvaisempia. Jos ihmiskauppaa halutaan
vähentää, se lähtee liikkeelle
potentiaalisten uhrien emansipoinnista ja vaihtoehtojen tarjoamisesta,
siis aivan päinvastaisesta politiikasta kuin lakiesityksen
tekijät nyt tässä esittävät.
Toisin kuin tässä keskustelussa on annettu ymmärtää,
Suomessa toimivat romanikerjäläiset eivät
uskalla Suomessa hakea toimeentulotukea kuin aivan poikkeuksellisissa
tilanteissa. Myös heidän työllistymismahdollisuutensa
täällä ovat heikot johtuen pitkälti
suomalaisten työmarkkinoiden rakenteista, ei suinkaan siitä,
että heiltä ei löytyisi ammattitaitoa.
Minun luonani asui kuukauden verran bulgarialainen romaniperhe,
ja tämän kanssa yhdessä pyrin löytämään
työtä perheen miehelle. Hän osasi seitsemää kieltä,
oli monella lailla ammattitaitoinen ihminen, mutta yhdessäkään
me emme löytäneet semmoista työpaikkaa,
johonka hän olisi kelvannut ilman suomen ja englannin kielen
taitoa.
Näillä Bulgarian ja Romanian romaneilla ei ole
myöskään pääsyä terveydenhuoltoon
Suomessa kuin hyvin rajallisesti kansalaisjärjestöjen järjestämänä tai
poikkeuksellisissa akuuttitilanteissa, mikä johtaa siihen,
että terveysongelmat ovat heille suuri riski ja suuri uhka
joutua erilaisen hyväksikäytön kohteeksi.
Esimerkiksi jostakin syystä Suomessa raskaaksi tullut nuori
romaninainen halvimmillaankin joutuu maksamaan abortista 1 000
euroa. Se on iso raha, jos sen joutuu pulloja keräämällä tai
kerjäämällä hankkimaan, ja takuulla
sellainen tekijä, joka altistaa erilaiselle hyväksikäytölle.
Tässä mielessä siis meidän järjestelmämme
ulossulkevuus, syrjäyttävyys, marginalisointi,
joita tämä lakialoite vain tukee, ovat se keskeinen
mekanismi, joka altistaa näitä ihmisiä ainakin
hyväksikäytölle, mahdollisesti myös
ihmiskaupalle, jos nämä usein esitetyt, toistaiseksi
todistamattomat epäilyt ihmiskaupasta pitäisivät
paikkansa, ja toimenpiteiden pitäisi olla aivan päinvastaisia
nykyisiin nähden.
Outi Mäkelälle, jos hän vielä jossain
täällä talossa on monitorien ääressä kuulolla,
sanoisin, että kerjääminen ei ole missään
päin maailmaa loppunut kieltämällä.
Ainoa tapa kerjäämisen lopettamiseksi on se, että ihmisille
on oikeasti muita vaihtoehtoja. Jos epäilette täällä toimivien
romanikerjäläisten kykyä arvioida omia
vaihtoehtojaan ja omaa tilannettaan, niin hyvä keino ottaa asiasta
selvää on puhua heidän kanssaan, keskustella,
kartoittaa yhdessä asioita ja sen jälkeen arvioida
tilannetta uudestaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kun me nyt edustaja Kontulan kanssa kahden
kesken olemme täällä salissa (Anna Kontula:
Onhan puhemies!) korjaamassa asiavirheitä, niin haluan ihan
kaikella ystävyydellä, samalla kun arvostan edustaja
Kontulan tietoja ja asiantuntemusta, korjata kuitenkin pari asiaa,
jotka ovat aika olennaisia.
Sisäministerineuvostossa ainakin 2003—2007
puhuttiin hyvin avoimesti turvapaikkashoppailusta. Se on aivan yleinen
käsite, ei niinkään Suomen lehdistössä,
mutta yleinen oikeus- ja sisäministereiden ja maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikan ilmiö. Kyllä se ihan
tunnistettava asia on, ja myöskin meillä oli selvästi
havaittavissa siihen liittyviä asioita ja on edelleen.
Toinen asia: Olin ylpeä siitä, kun me otimme ihmiskaupan
torjunnan Suomen puheenjohtajuuskauden ihan ykkösasiaksi,
ja muun muassa YK:n asianomaisten viranomaisten kanssa järjestin
Kööpenhaminassa ja myöskin ministerineuvoston
yhteydessä monta erilaista teematilaisuutta. Järkyttävällä tavalla
paljastui, että viranomaisten tiedonkulku Euroopassa, jopa
Brysselissä EU:n ytimessä, ei toiminut, vaan nigerialainen
seksiorjaksi joutunut nainen, joka oli houkuteltu maahan, löytyi
keskeltä kaupunkia kirkosta apua pyytämässä.
Eli tämä ilmiö on todella vakava,
ja me olemme sinisilmäisiä, kun emme osaa sitä tunnistaa, viranomaiset
eivät pidä riittävästi yhteyttä.
Ei tätä ihan papin varaan voi jättää.
Eli siinä mielessä myöskin näistä ilmiöistä toivon
mukaan EU:ssa puhutaan yhtä vakavasti kuin Suomen puheenjohtajuuskaudella.
Toivon, että edustaja Kontula aktiivisena edustajana tutustuu
Suomen puheenjohtajuuskauden agendaan ja niihin asiakirjoihin, joita
ainakin omalta osaltani yritin ihan vakavasti viedä eteenpäin,
että EU:ssa nämä asiat tunnistettaisiin.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvashoppailu on kyllä yleisesti
käytössä oleva käsite, mutta
sillä ei ole minkäännäköistä tutkimuksellista
evidenssiä. Minä voin toimittaa edustaja Rajamäelle
parikin asiaa käsittelevää artikkelia,
artikkelia, joissa tätä asiaa on pyritty selvittämään
eri puolilla Eurooppaa. Tässä ainoastaan muutama
kuukausi sitten Tanska pyrki järjestämään
sosiaaliturvashoppailusta seminaarin. Hämmennyksekseen
sitten järjestäjät totesivatkin, että kaikki
paikalle kutsutut tutkijat yksiselitteisesti totesivat, että mikäli
tällaista sosiaaliturvashoppailua esiintyy, niin ainakaan
ei sellaisena tilastollisesti merkittävänä ilmiönä,
joka olisi tutkimuksellisesti todettavissa. Maahanmuuttoviranomaiset
nyt monessa muussakaan asiassa eivät ole nojanneet sitä tietämystään
minkäännäköiseen tieteelliseen
tutkimukseen. Minä en usko, että se on ensisijainen
lähde silloin, kun pyritään yhteiskunnallisia
ilmiöitä selvittelemään.
Mitä tulee ihmiskaupan tunnistamiseen, toki viranomaisasiakirjoistakin
jotain apua saattaa olla, mutta minä olen huomannut sellaisen
ilmiön, että ne ovat nimenomaan niitä viranomaisasiakirjoja
kirjoittavat tahot, jotka valittavat sitä, kuinka vaikeaa
ihmiskauppaa on tunnistaa. Sitten kun on tekemisissä ruohonjuuritason
sosiaalityöntekijöiden tai niiden pappien tai
meidän kenttätutkijoiden kanssa, niin ei meillä ole
mitään vaikeuksia tunnistaa ihmiskauppaa. Ihmiskaupan
tunnistaa, kun pysähtyy puhumaan ihmisen kanssa, kysymään,
mitä sulle kuuluu, kuuntelemaan, miten hän vastaa.
Aika nopeasti saa selville ne keskeiset vinkit siitä, mistä todella
ihmiskaupassa on kysymys. Mutta se, että nämä ihmiset
eivät tule koskaan viranomaisten silmien eteen, on osittain juuri
se rakenteellinen ongelma, joka tämän lakiesityksen
myötä vain pahenisi, eli sellaisten ihmisten,
jotka saattaisivat olla potentiaalisesti avun tarpeessa, marginalisoiminen,
siivoaminen pois sellaisten viranomaistoimijoiden ulottuvilta, jotka
ehkä pienellä harjoittelulla saattaisivat pystyä tunnistamaan
ne ongelmat.
Arvoisa puhemies! Vielä nopeasti haluaisin nostaa semmoisen
kiinnostavan ilmiön, joka liittyy tähän
lakialoitteeseen ja jota en pysty aivan varmaksi sanomaan mutta
jonka haluan kuitenkin tuoda vielä esiin.
Näyttää nimittäin mahdolliselta,
että mikäli tämä lakialoite
toteutuisi ja todella kävisi niin, että romanikerjäläiset
sankoin joukoin kävisivät rekisteröitymässä kerjäläisiksi,
niin tämä oleellisesti helpottaisi heidän
pääsyään suomalaisen asumisperustaisen
sosiaaliturvan piiriin. EU-tuomioistuin nimittäin on ottanut
käyttöön sellaisen käsitteen
kuin intressien keskuspaikka, missä henkilön tosiasiallinen
asuinpaikka määritellään erilaisten
toimintojen ja muun, lähiomaisten sijainnin ja viimeaikaisen
oleskelupaikan perusteella. Meillä on Saksasta jo useampia
sellaisia keissejä, joissa Saksan sosiaaliturvalainsäädäntö ei
ole antanut muusta Euroopan maasta tulevalle EU-kansalaiselle sosiaaliturvaa
mutta EU-tuomioistuin tai vastaava elin on sen sitten taannut, kun
on katsottu, että henkilö tosiasiallisesti asuu kuitenkin
Saksassa ja on järjestelmässä sosiaaliturvaan
oikeutettu.
No, kerjäämisen rekisteri ei yksinään
tietenkään todennäköisesti vielä tähän
riitä, mutta se on ainakin yksi semmoinen keskeinen instituutio,
johon romanikerjäläiset saattaisivat tulevaisuudessa
voida vedota silloin, jos he haluavat vakiinnuttaa oleskelunsa täällä ja
hankkia oikeuden suomalaiseen sosiaaliturvaan, mitä heillä nyt pääsääntöisesti
ei ole.
Keskustelu päättyi.