Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Stakesin eilen julkaistu tutkimus toi
jälleen päivänvaloon sen, että alueittaiset
hyvinvointierot ovat suuret ja uhkaavat laajeta. Suomalainen pahoinvointialue
muodostuu suuresta joukosta ydinmaaseudun ja harvaan asutun maaseudun
kuntia erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa. Nämä 110
kuntaa muodostavat tutkijan mukaan suomalaisen hyvinvoinnin pussinperän. Matala
elintaso yhdistyy lukuisiin psyykkisiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tutkimuksen toinen kääntöpuoli on,
että Pääkaupunkiseutu ei ole pelkästään
hyvinvoinnin onnela, vaikka siellä on rahaa ja työpaikkoja. Helsinki,
Kerava, Vantaa ja Järvenpää ovat pudonneet
hyvinvoinnin toiseksi huonoimpaan luokkaan.
Tutkimus kertoo meille maaltamuuton sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta
hinnasta koko Suomessa. Kysyn pääministeriltä taikka
paikalla olevalta varapääministeriltä:
Millaisia johtopäätöksiä hallitus
on valmis tekemään tämän tutkimuksen
tuloksista ja harjoittamastaan politiikasta?
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Ehkä minulla on nyt vähän
paremmat mahdollisuudet kuin pääministerillä vastata.
Eriarvoistuminen tässä suhteessa on hallituksen
tiedossa. Siinä eriarvoistumisessa näyttää olevan
kuitenkin omat leimansa. Ensinnäkin erot ovat kasvaneet
erityisesti sen vuoksi, että meillä on varsin
hyvinvoivia kuntia. Siitähän muun muassa valtionveron
keruun ja tulontasauksen puitteissa koituu kyllä hyötyä kaikille.
Nythän hallitus on käsitellyt jo muutamaan kertaan
niin sanottua Pekkarisen paperia. Sen johdosta tullaan tekemään
sekä verotulojen tasausjärjestelmä että täydennysjärjestelmä.
Täydennysjärjestelmällähän
nimenomaan tuetaan heikoimmassa asemassa olevia kuntia.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa, kun puhutaan negatiivisesta
vuosikatteesta, että jos nämä luvut muunnetaan
seutukuntakohtaisiksi, niin yhtäkkiä havaitaankin,
että eroja on seutukuntien sisällä niin,
että kunnittaiset eriarvoisuudet tasaantuvat hämmästyttävän
paljon jo sillä, ainakin viime vuoden, vuositakaisten tilastojen
perusteella.
Tässä kyllä jää kysymään,
olisiko nyt sitten paikka lähteä harrastamaan
kunnolla sitä seutukuntakohtaista yhteistyötä,
joka tarkoittaa kuntien välistä solidaarisuuttakin
jossain suhteessa. Jos asiointi- ja työssäkäyntialue
ovat samat, eivät kuntien rajat saisi kahlita tavallisten
ihmisten elämää.
Puhemies:
Muistutan jälleen, että puheenvuorot, niin
edustajien kuin ministerien, ovat minuutin mittaisia. Ja lisäkysymyksiä selvästi
halutaan.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuitenkin Tilastokeskuksen arvion mukaan
väestön keskittyminen ja maan paikoittainen autioituminen
jatkuivat viime vuonna edelleen voimakkaina.
Eikö hallituksen olisi nyt syytä ryhtyä aktiivisesti
vahvistamaan eri alueita ja ennen kaikkea työpaikkojen
syntymistä nykyistä selvästi voimakkaammilla
alueellisilla toimenpiteillä?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Hallituksella on aluepoliittinen toimintaohjelma,
jota toteutetaan parhaillaan, valmistellaan aluekeskusohjelmaa,
seutukuntia vahvistetaan. Samoin aiomme toimia päättäväisesti
sillä linjalla, että kun on edellytyksiä sijoittaa
toimintoja muualle kuin Pääkaupunkiseudulle, niin myös
menetellään.
Tutkimus, joka tuli julkisuuteen, kertoo siitä, että aluekehityksemme
on hyvin pitkälle eriytynyt ja kaikkein suurimmat ongelmat
ovat syvimmällä maaseudulla. Sinnekin tarvitaan
omia erityisiä toimia, myös kuntatalouden vahvistamista.
Se on aivan oikea näkökohta.
Mutta että tähän olisi jokin yksittäinen
keino, ratkaisu, niin näin yksinkertaista se ei ole. Esimerkiksi
maaseudun väestö vähenee 10 000:lla vuodessa
yksinkertaisesti vain sen takia, että ikärakenne
on sellainen kuin se on. Tämä koskee nimenomaan
kaikkein syrjäisintä maaseutua.
Pidän hyvänä seutukuntaisuutta siinä mielessä,
että syrjäisin maaseutu saataisiin paremmin myös
yhteyteen keskusten kanssa. Tarvitaan yhteistoimintaa.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Tällä hetkellä ovat hankkeet
lähteneet liikkeelle, niin kuin syksyllä hallitus
omissa linjauksissaan lupasi. Ne toimet ovat käynnissä.
Sen lisäksi, niin kuin kaikki tiedämme, rakennerahasto-ohjelmien
kautta on saatu erinomaisen hyvää tulosta aikaiseksi.
Se puoli on kehittynyt huomattavasti ensimmäisestä rakennerahastokaudesta,
aivan niin kuin sen on pitänytkin kehittyä. Sen
lisäksi yksittäisiä ohjelmia ja hankkeita
on vielä kesken. Maaseutupoliittinen ohjelma on aivan loppusuorallaan.
Se tulee myös tämän kevään
aikana jossakin muodossa tuomaan omat toimensa.
Väittäisin, että tällä hetkellä keinoja
alueiden kehittämisen ja nimenomaan myös muuttoliikkeeseen
vaikuttamisen kautta ja siihen vaikuttavia keinoja on enemmän
kuin on ollut koskaan. Miten niillä saadaan vaikuttavuutta,
siitä on kyse, ja vaikuttavuutta syntyy vain yhteistyön
kautta. Siinä aluekeskukset, seutuyhteistyö tulevat olemaan
erittäin tärkeässä roolissa
tulevaisuudessa.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan viime päivinäkin
on tullut esille tapauksia, joissa ihmiset voivat todella huonosti alueilla
ja voivat huonosti myös Pääkaupunkiseudulla
kasvukeskuksissa johtuen siitä, että kun alueilta
joutuu lähtemään pois, joutuu hyvin irralliseksi
ja irrotetuksi juuriltaan. Ihmiset voivat todella pahoin. Tässä todella
tarvitaan toimenpiteitä. Kun tiedetään,
että ihmiset haluaisivat jäädä kotiseudulleen
ja toisaalta täällä olevat yritykset
voisivat muuttaa alueille, kun olisi koulutettua työvoimaa
ja työpaikkoja tarjolla, yksi konsti on lisätä koulutusta
alueilla nimenomaan niillä aloilla, joilla tällä hetkellä pärjätään,
eli informaatioteknologia- ja elektroniikka-alalla. Yksi esimerkki
on Vaasa, jossa aloitetaan diplomi-insinöörin
koulutus, joka joudutaan kuitenkin lopettamaan täällä Pääkaupunkiseudulla.
Kysyisinkin opetusministeri Raskilta:
Aikooko hallitus tehdä jotakin esimerkiksi Vaasan yliopiston
ja muiden yliopistojen osalta, jolloin koulutusta voitaisiin alueellistaa
ja hoitaa loppuun asti paikkakunnalla? Nyt käy sillä tavalla,
että kun vaasalaiset opiskelijat lähtevät
Otaniemeen lopettamaan opintonsa, he jäävät
tälle tielle ja rekrytoituvat täällä oleviin
yrityksiin.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Edustajan tekemä kysymys liittyen siihen,
että opiskelijat valmistuttuaan jäävät
sille paikkakunnalle, mistä todistuksen ovat saaneet, on
aivan totta. Meillä ei ole kuitenkaan mahdollista suuresti
lisätä eri opintoalojen koulutusaloja eri yliopistoissa.
Insinöörikoulutuksen suhteen asiaa on selvitelty.
Sanon, että joka kerta, kun Vaasassa olen ollut käymässä,
se on todella tuotu esille, että haluttaisiin koulutus
Vaasaan. Kun alkuopinnot on Vaasassa suoritettu ja myöhemmin
tutkinto saadaan toiselta paikkakunnalta, usein käy niin,
että opiskelijat todellakin jäävät
sinne, missä ovat opintonsa loppuun saattaneet. Mutta mitään
nopeita toimenpiteitä ei ole tämän suhteen
tehtävissä. Muuten tietysti aluepolitiikassa koulutuspolitiikka
on yksi tärkeimpiä tehtäviä.
Esimerkiksi tulevaisuuspaketissa on pyritty myös Vaasan
seutua muistamaan, jotta alueellinen tasa-arvoisuus lisääntyisi
ja pysyisi vähintään nykytasolla.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Korhosen puoluetoveri, Lapin liiton
edunvalvontapäällikkö Jaakko Ylitalo
sanoi muutama päivä sitten Yleisradiossa hyvin suoran
analyysin hallituksen aluepolitiikasta. Hän sanoi, että tältä hallitukselta
ei ole tullut mitään myönteistä,
konkreettista päätöstä Pohjois-Suomen
kehittämiseksi. Tämä on siis tosiasia: paljon
lupauksia, paljon ohjelmia ja paljon erilaisia puheita. Kysyn nyt
pääministeriltä:
Missä viipyvät ne konkreettiset päätökset näistä hajasijoitustoimenpiteistä?
Eikö nyt olisi jo aika herätä ja nähdä,
että politiikkaa on muutettava radikaalilla tavalla?
Pääministeri Paavo Lipponen
Arvoisa puhemies! Kun otamme huomioon ne siirrot, joita ison
aluepolitiikan merkeissä tulee Pohjois-Suomeen kuntatalouteen,
erilaisiin tarkoituksiin julkisen sektorin kautta, ja sen, että ykköstavoitteessa
tulee miljardikaupalla lisää rahaa, niin tähän
mitään radikaalia, jos puhutaan rahanlisäyksestä,
muutosta ei ole tulossa eikä edes tarvita, vaan ne panostukset,
joita Pohjois-Suomeen on tehty, ovat valtavia alkaen tutkimuksesta
ja kehityksestä. Siellä on tapahtunut todella
merkittävää edistystä. Lapissa,
sen sijaan, että suunnitellaan kapinakokousta, toivoisin
enemmän keskityttävän siihen, miten esimerkiksi
Rovaniemen seudulla saadaan enemmän kehitystä aikaan. Siellä yhteistyö ei
toimi. Nyt se toimii ehkä vähän paremmin.
Mitä Kemin—Tornion seudulla voitaisiin tehdä?
Nämä voivat sitä muuttoliikettä vangita,
tällaiset keskusseudut. Tähän hallitus
tulee panostamaan, että niitä voidaan vahvistaa. Siihen
on kaikkia edellytyksiä. Yhteistyö esimerkiksi
Pohjois-Pohjanmaan liiton kanssa on varmasti paikallaan, eli myönteisessä hengessä.
Mitään jättimäisiä uusia
ratkaisuja tähän ei ole saatavissa, vaan pitkä tie.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Pekkarinen koko ajan kaipaa
niitä yksityiskohtia, niin ehkä yksityiskohtia
lisää. Lapin osalta olen täsmälleen
samaa mieltä, että jos tunne on, että kapinakokous
on paikallaan, niin ehkä se näin on, mutta ehkä tarve
olisi ideakokoukseen, yhteistyökokoukseen, jossa haetaan
niitä vaihtoehtoja. Jos tarkastelemme Lappia esimerkiksi
kuntatalouden kohdalta, Lappi tulee saamaan rahoitusta selvästi
lisää. Sen lisäksi me voimme ottaa sieltä esimerkiksi
EU-rahoituksen, josta puhuttiin. Siellä on tällä hetkellä sisällä noin
240 hakemusta, joista reilu 200 on lähdössä liikkeelle,
joiden kautta lähtee rahavirtoja liikkeelle noin 640 miljoonaa
markkaa. Tekes on omalta osaltaan panostamassa nimenomaan Lapin
kehitykseen. Lapissa on erittäin hyviä hankkeita,
mutta niitä tarvitaan lisää. Se on totta.
Miten ne mahdollisuudet löytyvät? Ne löytyvät
ainoastaan siten, että me voimme rakentaa myös
Lappiin lisää yhteistyötä, lisää sitä vaikuttavuutta.
Tuskin sinne yhtään hanketta riitelemällä syntyy.
Minä en ainakaan usko.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun puhutaan aluepolitiikasta, niin
mielestäni siihen kytkeytyy nyt hyvin ajankohtainen keskustelu
siitä, miten valtio näitä omia laitoksiaan hajasijoittaa
ympäri Suomea. Itse olisin hyvin kiinnostunut tietämään
siitä, miten pitkällä tällaiset
hajasijoitussuunnitelmat ovat. Näin pirkanmaalaisena voisin
ajatella, että jokin ministeriö, kuten opetusministeriö tai
ehkä tulevaisuudessa mahdollinen kuntaministeriö tai
jokin perustettava sellainen, voitaisiin hyvinkin sijoittaa vaikkapa
Tampereelle.
Onko hallituksella konkreettisesti tämän suuntaisia
suunnitelmia ja kuinka nopealla aikataululla?
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Ei tällaisia listoja ole tekeillä,
mutta konkreettisia hankkeita kyllä on menossa esimerkiksi
sisäasiainministeriön hallinnonalalla, mitä voi
ministeri Itälä varmasti tarvittaessa täsmentää.
Sen lisäksi olemme myös käymässä tällä hetkellä läpi,
että saamme selvät ohjeistukset ja myös
sen päätöksentekojärjestelmän
selkeyttämistä, missä milloinkin tarvittavat päätökset
pitää tehdä. Tämä on
ollut yllättävän heikolla valmistelupohjalla.
Me käymme niitä läpi, ja ne tulevat myös
tämän kevään aikana täsmentymään.
Konkreettisia hankkeita on ainakin minun tiedossani tällä hetkellä sisäministeriössä,
ja
MMM on omalta osaltaan jo joitakin toteuttanut, ja joitakin ajatuksia
varmaan on.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Sisäministeriössä on
asetettu jatkotyöryhmä, joka suunnittelee Poliisin
tietohallintokeskuksen sijoittamista Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle, Hätäkeskuslaitoksen sijoittamista Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle ja Asehallintokeskuksen siirtämistä.
Työryhmän toimeksiannossa lukee, että työryhmät
työskentelevät todella jatkon pohjalta ja ainakin
tutkivat vaihtoehtoja Rovaniemi, Pori, Mikkeli ja Hämeenlinna.
Nämä ovat tietysti varsin merkittävät
hajasijoituskohteet sen takia, että esimerkiksi tietohallintoyksikössä toimii
tällä hetkellä 61 henkilöä ja
tulevaisuudessa tulee toimimaan yli 100 ihmistä. Näille työryhmille
on asetettu nyt jatkotyöaika, ja tarkoitus on tehdä päätöksiä jo
maaliskuun aikana.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Jo viime kaudella puhuttiin aluepolitiikasta,
ja varsinkin vaalikampanjassa 99 puolueet pitivät aluepolitiikkaa
varsin tärkeänä. Minun täytyy kuitenkin
todeta, että kysymykset ovat aika lailla samanlaisia kuin
neljä viisi vuotta sitten ja vastaukset ovat myöskin
samanlaisia. Kyllä me oppositiosta käsin, ainakin
kristillisestä liitosta käsin, tunnustamme, että aluepolitiikka
on tavattoman vaikea. Mutta koska se on näin vaikea, pitäisi kyllä tuoda
jotain uutta ja jotain radikaalia, ja monesti on viitattu siihen,
miten yritykset saataisiin lähtemään
Helsingin seudulta ja hakeutumaan enemmän tai vähemmän
kehitysalueille. Mutta ei ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään konkreettista
esitystä hallitukselta, mitään esitystä veroedun
antamisesta yritykselle, joka siirtyisi ja siirtäisi toimintansa
tai aloittaisi toimintansa kehitysalueella. Tiedän varsin
hyvin, että tämä edellyttää EU:lta
lupaa, mutta kyllä muut maat ovat lupia saaneet, ja Suomella
on kaikki mahdollisuudet toimia samalla tavalla. Kysynkin:
Milloin tulee tämmöisiä esityksiä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! En puhu yritysten veroeduista mutta haluan
kertoa, mitä hallituksen Yrittäjyys-hankkeen yhteydessä olemme huomanneet
yrittäjien ja yritysten arvostavan. Monissa kyselyissä,
joita yrityksille on suunnattu, ne toteavat, että hyvän
koulutetun työvoiman saaminen, liikenneyhteydet ja palvelut
ovat niitä asioita, joiden perusteella yritykset yhä enemmän
harkitsevat sijoittumistaan. Se on johtanut monilla seuduilla siihen,
että kunnat ovat todella lähteneet panostamaan
näihin asioihin ja ovat myös saaneet sillä tavalla
yrityksiä omalle alueelleen.