3) Laki Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteessa ehdotetaan Suomen Pankista
annettua lakia muutettavaksi siten, että jatkossa Suomen
Pankin johtokunnan jäsenet nimittää pankkivaltuusto.
Suomen perustuslain 91 §:n mukaan Suomen Pankki toimii
eduskunnan takuulla ja hoidossa sen mukaan kuin lailla säädetään.
Tällöin olisi luontevinta, että pankinjohtajat
nimittää eduskunnan valitsema pankkivaltuusto,
ei tasavallan presidentti. Perustuslakivaliokunta on niin ikään
lausunut tämän kannan viimeksi mietinnössään
7/1998 vp, mutta myös aikaisemmin.
Suomen Pankin johtajien nimittämisen muuttaminen edellä kuvatulla
tavalla on perusteltua ennen kaikkea uuden perustuslain ilmaisemasta aiempaa
parlamentaarisemmasta vallanjaosta johtuen. On yleisesti tunnettua,
että tämän kaltaista ajattelua on ollut
ilmassa jo uuden perustuslain säätämisen
yhteydessä, mutta asiaa ei rohjettu ottaa samassa yhteydessä suoraan
esille, vaan ajateltiin palata asiaan ajan kuluessa, kun muutenkin
on ehditty tottua uuteen, parlamentaarisempaan isänmaan
poliittiseen arkeen. Monta muutakin tämän kaltaista
niin sanottua häntää jäi vielä hoidettavaksi
myöhemmin.
Viimeiset Suomen Pankin johtajanimityskerrat ovat osoittaneet
kuitenkin, että asian siirtäminen hamaan tulevaisuuteen
ei ehkä sittenkään ollut kovin viisas
ratkaisu. Nykyisessä nimitysprosessisopassa on liian monta
kokkia, joilla kaikilla on aivan pätevät kokin
valtuudet ja joista jokainen on myös vakavassa vaarassa
näyttää tahdottomalta keittokirjan kannattajalta,
jos ei osaltaan hämmennä soppaa. Siksi on hedelmätöntä miettiä,
olisiko jonkun nimitysprosessin osapuolen pitänyt tai pitäisikö jatkossa
osata vetäytyä taka-alalle, vaan on rohjettava
puuttua itse prosessiin.
Tästä näkökulmasta ministeri
Koskisen taannoinen lausuma valtioneuvoston pöytäkirjaan
on ehkä keinotekoinen ja hieman päivänpoliittisiin asetelmiin
sidottu tapa ratkaista ongelma. Ministeri Koskinen lausui, ja hänen
lausumaansa yhtyi muutama muukin ministeri, seuraavaa: "Koska Suomen
Pankki toimii perustuslain mukaan eduskunnan takuulla ja hoidossa
katson, että pankkivaltuuston nimitysesityksen asianmukaisuuden
ja perustelujen arviointi kuuluu ensisijaisesti tasavallan presidentille
nimittäjänä ja että valtioneuvoston
tulee käyttää pidättyvästi
mahdollisuutta puuttua pankkivaltuuston esitykseen."
Koskisen lausuma osoittaa kyllä osaltaan sen, että nykyjärjestelmän
pahin vika on sen moniportaisuus. Asia ei kuitenkaan mielestäni
korjaannu sillä, että kulloinenkin poliittinen
enemmistö yrittää painostaa jonkun osapuolen
tahdottomaksi postilaatikoksi. Tilanne korjaantuu vain muuttamalla
itse nimitysprosessia.
Lakialoitteessa nimitysprosessia on suoraviivaistettu pitäen
ylimpänä johtotähtenä Suomen perustuslain
91 §:ää, jonka mukaan siis Suomen Pankki
toimii eduskunnan takuulla ja hoidossa. Jos ja kun Suomen perustuslaki
otetaan tosissaan, ovat perustuslakivaliokunnan päätelmät mielestäni
parhaat mahdolliset. Suomen Pankin johtokunnan nimittäminen
kuulukoon eduskunnan valitsemille pankkivaltuutetuille.
Toinen perustuslain logiikan sisällä ajateltavissa
oleva vaihtoehto ehkä olisi se, että nimitysvalta
kuuluisi lopullisesti eduskunnan enemmistön luottamusta
nauttivalle valtioneuvostolle, siis hallitukselle, joko pääjohtajan
tai kaikkien pankinjohtajien osalta. Tällöin olisi
tosin loogista päätyä samankaltaiseen
hallintojärjestelmään myös muissa
eduskunnan hallinnoimissa instituutioissa kuten Kelassa ja Ylessä,
ja tätä en siis esitä.
Arvoisa rouva puhemies! Sen sijaan presidentin roolille Suomen
Pankin johtajanimityksessä on vaikea nähdä mitään
perustuslaista johtuvaa perustetta. Presidentin toimivaltuudet eivät
liity mitenkään rahapolitiikkaan tai sitä edes
joltain osin hieman sivuavaan talouspolitiikkaan. Joskus kuulee
väitettävän, että presidentin
rooli nimitysasiassa olisi perusteltua siksi, että presidentti-instituutio
nimittäjänä takaisi Suomen Pankin itsenäisyyden
ja riippumattomuuden paremmin kuin valtioneuvosto tai eduskunnan
valitsemat pankkivaltuutetut. Mielestäni tämä väite
on hyvin ongelmallinen. Se saattaa toki olla totta jonkun yksittäisenä ajanjaksona
olevan presidentin osalta, niin kuin esimerkiksi nykyisen tasavallan
presidentti Halosen kaltaisen henkilön osalta, jota yleisesti
ja minunkin mielestäni on pidettävä sangen
oikeamielisenä henkilönä. Mutta yleispätevänä näkemyksenä on
kestämätöntä väittää,
että suoralla kansanvaalilla yksinkertaisella enemmistöllä määräajaksi
valittu yksittäinen poliitikko olisi jotenkin vähemmän
poliittinen tai poliittisille motiiveille altis kuin suhteellisilla
vaaleilla valittu demokraattisesti toimiva 200-jäseninen
eduskunta tai sen luottamusta nauttiva hallitus.
Ylipäätään riippumattomuusväitteen
sotkeminen nimityskeskusteluun ontuu pahasti. Suomen Pankin toiminnan
on sekä suomalaisen että eurooppalaisen lainsäädännön
vuoksi oltava riippumatonta niissä puitteissa, kuin yksittäisen
EU-jäsenmaan keskuspankki enää ylipäätään
on itsenäinen. Tämä peruslähtökohta
ei voi eikä saa olla riippuvainen siitä, mikä valtioelin
pankin ammattijohtajat nimittää.
Lakialoite on omiaan vahvistamaan eduskunnan nimeämän
pankkivaltuuston roolia Suomen Pankin päätöksenteossa
ja näin tukisi ajatusta siitä, että Suomen
Pankissa tarvittava yhteiskunnallinen osaaminen ja vastuu ilmentyvät
pääsääntöisesti pankkivaltuuston,
ei pankin ammattijohtajien kautta.
Viimesyksyisessä julkisessa keskustelussa esiintyi
aika paljon mielipiteitä, joissa pankkivaltuutettujen osaaminen,
perehtyneisyys ja jopa motiivit asetettiin kyseenalaisiksi. Asiaa
ei mitenkään parantanut se, että sittemmin
kävi ilmi, että joidenkin pankkivaltuutettujen
toimet nimitysprosessissa saattoivat ehkä joiltain osin
liittyä kolmen suuren puolueen väliseen sopimukseen, jonka
olemassaolo tosin välillä kiistettiin, sitten toisaalta
myöhemmin myönnettiin tai ainakin loppusuoralla
syyteltiin toista osapuolta sopimuksen rikkomisesta.
Lakialoitteessa lähdetään kuitenkin
siitä, että kuvatun kaltainen näkemys
on erittäin populistinen ja myös kestämätön
pohja arvioida sitä, mikä olisi perustuslain 91 §:n
sanamuodon ja koko uuden perustuslain toimivallan näkökulmasta
oikea taho nimittämään pankinjohtajat.
Minä uskon siihen, että eduskunta on tähänkin
asti pystynyt ja pystyy jatkossa nimittämään
tehtävään päteviä kansanedustajia
ja että nämä sitoutuvat työhönsä tarvittavalla
vakavuudella. Jos tältä osin olenkin joskus väärässä,
niin uskon siihen, että avoimessa demokratiassa äänestäjät
kyllä ottavat asiaan kantaa, jos sulle—mulle-paketteja
jatkossakin esiintyy. Enkä jaksa uskoa, että niitä enää kovin
paljon esiintyy tulevaisuudessa.
Kun viime vuonna käynnistyi keskustelu keskeisten talouspoliittisten
päättäjien roolista Suomen lamaan johtaneena
aikana, oli mielestäni silmiinpistävää,
ettei tässä keskustelussa tai sen pohjana olleissa
tutkimuksissa juuri kukaan pohtinut, mikä osa pankkivaltuutetuilla
oli kyseisen ajan rahapolitiikassa. Tiedän, että kysymystä selvittää tällä hetkellä
muutamakin
taho, joten nähtäväksi jää,
oliko pankkivaltuutetuilla minkäänlaista itsenäistä,
pohtivaa ja tosiasiallisesti päätöksentekoon
vaikuttavaa roolia 80- ja 90-luvulla vai onko pankkivaltuutetuilla
ollut enemmänkin toisen suuntainen tehtävä:
toimiakin itse asiassa hallituksen tai ennen kaikkea Suomen Pankin
ammattijohdon toimintalinjan takuumiehenä eduskuntaan päin — ei
siis hallita pankkia täältä sinne päin,
vaan sittenkin toimia poliittisena hyväksyjänä toiseen
suuntaan. Mene ja tiedä.
Tässä lakialoitteessa lähdetään
kuitenkin siitä, että pankkivaltuutetut ovat tosissaan
ja että heidän kauttaan pankin toimintaan saadaan
viime aikoina peräänkuulutettua yhteiskunnallista osaamista.
Jos eduskunta säätää lain, jossa
pankkivaltuutetut eivät ole pankin johtajanimitysasiassa
vain monimutkaisen lautapelin ensimmäinen ruutu, se osaltaan
vahvistaa ajatusta siitä, että pankkivaltuutetut
ovat oikeita naisia ja miehiä paikallaan. Tähän
perusasetelmaan nähden on toissijaista se, edustavatko
pankkivaltuutetut riittävän laajaa poliittista
kirjoa. Saattaa olla perusteltua, että heidän
lukumääräänsä jonkun
verran lisättäisiin, mutta toisaalta olen taipuvainen
ajattelemaan myös niin, että oleellisinta on nyt
keskittyä siihen, millä pankkivaltuutettujen roolista tulisi
nykyistä painavampi ja vastuullisempi. Siksi en lakialoitteessa
esitä muutosta nykyiseen pankkivaltuutettujen määrään.
Lakialoitteessa on myös luovuttu nykyisen lain sanamuodosta,
jonka mukaan pankinjohtajat nimitetään "virkoja
haettavaksi julistamatta". Tällöin on luontevaa,
että pankin johtosäännössä säädettäisiin
tarkemmin hakumenettelystä pankinjohtajien paikkoja täytettäessä.
Tällöin niin julkinen sana kuin koko kansanedustuslaitoskin pääsisi
vertailemaan hakijoita yhtenäisin perustein. Tämäkin
osaltaan tukee ajatusta siitä, että pankinjohtajiksi
haetaan vastedes avoimessa hakuprosessissa mahdollisimman ammattitaitoisia ja
alalla kokeneita ihmisiä. Tämä ei millään
muotoa poissulje sitä, että hakijoista parhaaksi
seulotaan ammattipoliitikko, mutta tämä edesauttaa
sitä, että pankkiin ei valita poliitikkoa, joka
ei kestä normaalia viran täyttämisen
avointa arviointia. Selvyyden vuoksi vielä todettakoon,
että minusta kansakunnan palveleminen kansanedustajana
ja ministerinä puhumattakaan pääministerinä on
usein erittäin käypä meriitti ja kestää arvostelun
ja vertailun.
Lopuksi on varmaan syytä sanoa suoraan, että tein
tämän lakialoitteen syyskaudella heti, kun pääministeri
Lipponen julkisuudessa kaipasi eduskunnan aloitteellisuutta tässä asiassa.
Koska asia ei meille perustuslakivaliokunnan jäsenille ollut
mitenkään uusi, päinvastoin, ajattelin,
että on hyvä edistää tätä prosessia
myös lakialoitteella. Sovin myös tuolloin heti
eduskunnan kanslian kanssa, että on kuitenkin parempi,
että aloitteen lähetekeskustelu käydään
vasta näin kevätkaudella, kun niin sanotun nimitysfarssin
pölyt ovat laskeutuneet.
Tiedän hyvin, että tämän
kaltainen asia ei tietenkään tule loppuun suoritetuksi
yhden edustajan lakialoitteella. Koska kyse on perustuslakiprosessissa
kesken jääneestä asiasta, on luontevaa,
että asia hoidetaan lopullisesti jollain lakialoitetta
massiivisemmalla tavalla. Eduskunnan puhemies on omalta osaltaan
ollut asiassa aktiivinen myös julkisuuden suuntaan. Lakivaliokunta
on pohtinut asiaa. Talousvaliokunnan tiedän jatkavan asian
käsittelyä. Myös on olemassa työryhmiä,
jotka liittyvät perustuslain niin sanottujen häntien
hoitamiseen. Tärkeintä on, että tämä asia
tulee hoidetuksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajat! Ed. Braxin
aloite ja sen perustelut ovat aika johdonmukaisia ja varmasti seurausta
siitä, niin kuin hän puheenvuoronsa lopussa totesi,
että nämä sekä viime syksyn
että edellisen syksyn johtokunnan täydennysprosessit
ovat tietysti antaneet aika sekavan sopan kuvan tästä prosessista
ja kertovat siitä, että ongelmia herkästi
syntyy, kun erilaisilla toimijoilla eri tasoilla on käytännössä kuitenkin
vaikutusmahdollisuuksia lopulliseen valintaan liittyen. Silloinhan tällainen
moniportaisuus ei tietenkään olisi ongelma eikä johtaisi
tällaiseen "näytelmään", jos laaja
konsensus ja yksimielisyys olisi jotenkin kulisseissa rakennettu.
Silloin eri portaista osa toimisi vain postikonttoreina tai kirjaajina,
ja päätösvalta olisi muualla, mutta näinhän
asia ei tietenkään ole. Silloin kun eri portailla
on todellista mahdollisuutta, todellinen rooli ja todellinen tehtävä,
ja kun asioista ja valinnoista on aidosti erilaisia käsityksiä ja
erilaisia mielipiteitä, on aivan luonnollista, että syntyy
konflikteja ja syntyy yllättäviä käänteitä koko
prosessin aikana.
Se, että nyt eri tahot — eduskunnan puhemies äskettäin
julkisuudessa, eduskunnan valiokunnat ja myös tämä lakialoite — kertovat
siitä, että on tarkasteltava, mikä on
tilanne koskien Suomen Pankin tilannetta, sen asemaa, pankkivaltuuston
asemaa ja ennen kaikkea niitä valintoja suhteessa uuteen
perustuslakiin jne., on ihan hedelmällistä ja
tarpeellista. Mutta toistan, että syy on todella moniportaisuus
ja aidot ristiriidat ja erimielisyydet myöskin tässä prosessissa
näillä molemmilla kerroilla.
Vasemmistoliiton lähtökohtainen kanta siitä huolimatta,
että meillä on erittäin hieno, oikeudenmukainen,
humaani, kaikin puolin superlatiiveja ansaitseva tasavallan presidentti
tällä hetkellä, on parlamentarismin edelleen
vahvistaminen, ja sitä silmällä pitäen
presidentin valtaoikeuksien osalta oltaisiin voitu mennä vieläkin
pitemmälle kuin on menty niiden kaventamiseen liittyen.
Nimitysvaltakysymyksethän olivat sellaisia, joita aika
selkeästi kuitenkin vielä tasavallan presidentille
jäi.
Mitä tulee sitten tähän viimeiseen
prosessiin, jossa sattuneesta syystä pankkivaltuutettuna
olin aika keskeisesti mukana, niin täytyy muistaa se, että jo
pankkivaltuuston käsittelyssä asia riitautui eikä tullut
yksimieliseksi. Se johtui siitä, että pankkivaltuustossa
oli erilaiset käsitykset siitä, minkälaisia
johtajia pitäisi valita, minkälaisia johtajia
piti puolitoista vuotta sitten valita ja minkälaisia nyt
ja kuinka paljon. Kaikki tietävät, että itse
jäin yksin kolmen suuren puolueen niin sanotun läänityksen
edessä edustamaan omaa kantaani.
Kun tällainen äänestystilanne sitten
menee seuraavalle portaalle, jota ei sido pankkivaltuuston kanta,
oli se syntynyt äänestyksen kautta tai muutoin
ehdottomasti, on selvää, että ristiriitoja ja
erimielisyyksiä syntyy myöskin valtioneuvoston
tasolla. Kun ristiriitaisuuksia, erimielisyyksiä tässä asiassa
syntyy näillä kahdella tasolla tai oikeastaan
kolmellakin, pankkivaltuuston, esittelevän ministerin ja
valtioneuvoston, on luonnollista, että tasavallan presidentillä,
kun hänellä on kerta nimitysvalta, on täysi
oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin käyttää sitä,
jos hän niin haluaa tehdä. Ei olisi mitään
järkeä siinä, että on tällainen
moniportainen päätöksentekojärjestelmä,
jos itse asiassa kaksi alinta porrasta olisi pelkkiä postikonttoreita.
Mitä tehdä sellaisella tasolla, joka ei halutessaan äänestämällä tai
yksimielisesti voisi puuttua tosiasiassa tähän
prosessiin?
Sellainen teatteri, että nimellisesti haetaan ehdokas
ja esitetään eteenpäin ja lopullinen
päätös- ja nimitysvalta on presidentillä,
on teatteria, mikä ei minun mielestäni demokraattiseen
järjestelmään kuulu.
Mutta tästä moniportaisuudesta johtuen varmasti
on syytä miettiä selkiinnyttämistä.
Minusta ed. Braxin aloite, vaikka olen toisaalta vähän jäävi
pankkivaltuutettuna arvioimaan pankkivaltuuston roolia, parlamentarismin
lähtökohdista on ihan kestävää ajattelua.
Onko niin, että nimitysasiaa muutetaan kaikkien johtokunnan
jäsenten osalta tai mikä on pääjohtajan
valintatapa, varmaan jatkoprosessi tulee sen kertomaan.
Haluaisin oikeastaan pankkivaltuuston rooliin liittyen laajentaa
tätä kysymystä vähän
enemmän. Kun Suomi siirtyi Euroopan unioniin jäseneksi,
eduskunnassa tehtiin päätökset siitä,
millä tavoin Euroopan unionin asioita käsitellään,
valvotaan ja seurataan, kun unionin politiikka on kuitenkin virallisesti
hallitusten välistä politiikkaa. Silloin luotiin
perinteikkäästä vanhasta suuresta valiokunnasta
Eurooppa-valiokunta ja suurelle valiokunnalle annettiin tosiasiallisesti
aikamoinen valtakirja käsitellä Euroopan unionin
asioita koko eduskunnan nimissä ja valtuuksin.
Tämä näkyy suuren valiokunnan kokoonpanossa
siten, että suuri valiokunta pyritään
tekemään niin parlamentaariseksi kuin mahdollista eli
yhden henkilön ryhmistäkin on suuressa valiokunnassa
edustus. Tämä kertoo sitä, että kun sillä on
rooli, joka kattaa itse asiassa koko eduskunnan, silloin sen kattavuuden
myöskin parlamentaarisesti pitää olla
laajempi kuin normaaleissa valiokunnissa.
Vertaisin oikeastaan suuren valiokunnan roolia pankkivaltuustoon
tänä päivänä. Kun Suomen
keskuspankki on osa Euroopan keskuspankkia ja me olemme sidotut
tätä kautta Ekp-järjestelmään
ja sen rajoituksiin, itse asiassa pankkivaltuusto eduskunnan valitsemana
elimenä joutuu ottamaan vähän samanlaista
roolia Ekp-rahapolitiikassa, keskuspankkipolitiikassa, kuin suuri valiokunta
ottaa kokonaisuudessaan Euroopan unionin politiikassa.
Se pistää kysymään, onko
pankkivaltuuston parlamentaarinen edustus tarpeeksi laaja tätä taustaa
silmälläpitäen. Oikeastaan olen vähän
ihmetellyt sitä, että niinkin keskeisistä puolueista kuin
vihreät ja Rkp ei ole tätä asiaa voimakkaammin
esiin nostettu. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan,
kun näitä uudistuksia nähtävästi
tulevaisuudessa Suomen Pankin hallinnon osalta tehdään
ja näistä keskustellaan, että pankkivaltuuston
roolia mietittäisiin tältäkin kannalta.
Ehkä tulevina vuosina voisi olla tilanne, jossa Suomen Pankin
pankkivaltuusto olisi parlamentaarisesti laajempi kuin se on tällä hetkellä.
Pitäisin sitä jopa toivottavana.
Pankkivaltuuston roolihan on muuten vahvistunut. Se on tietysti
ihan oikein. Taisi olla eilen, kun viimeksi talouspoliittinen ministerivaliokunta
keskusteli valvontakysymyksistä muun muassa Rahoitustarkastuksen
valvonnan osalta. Siinä yhteydessä oli esillä pankkivaltuuston
roolin vahvistaminen suhteessa Rahoitustarkastukseen. Tässäkin
mielessä minusta pankkivaltuuston parlamentaarista ulottuvuutta
ehkä voisi vähän laajentaa.
Tämä lakialoite menee varmasti, niin kuin
ed. Brax toivoo, valmisteluprosessiin. Aika tulee näyttämään,
minkälaisen roolin ja kuinka aktiivisen roolin muun muassa
talousvaliokunta ottaa näiden muutosten valmistelussa,
mutta on kuitenkin hirvittävän tärkeää,
että keskustelua käydään sekä Suomen
Pankista, sen roolista että myös siitä,
millä tavalla se kytkeytyy eduskuntaan ja parlamentaariseen
järjestelmään, eikä pelkästään
kiistellä siitä, millä menettelyllä ja
millä pelisäännöillä johtajia
Suomen Pankkiin valitaan.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Uotila puhui kahdessa roolissa. Hän
puhui edustajana ja toisaalta myös eduskunnan valitsemana
pankkivaltuusmiehenä. Pankkivaltuusto on valmisteleva ja
esittelevä elin johtajannimitysprosessissa. Nyt kun pankkivaltuuston
rooli on hyvin merkittävä, voisi toivoa, että pankkivaltuustossa
ei tehtäisi politiikkaa sen jälkeen, kun se on
valittu, vaan siellä hoidettaisiin Suomen Pankin asioita.
Ed. Uotila, sanoitte, että jäitte kolmen puolueen
jyräämäksi ja sitten toimitte niin kuin
toimitte. Teitä tuki oman ryhmänne ministeri,
joka sai aikaan aikamoisen häslingin koko asiassa, eikä se
ollut eduksi eduskunnalle eikä myöskään
Suomen Pankille. Onko teillä mielestänne jatkossa pyrkimys
myös avoimeen yhteistyöhön muiden ryhmien
kanssa, jotta vastaavanlaisilta farsseilta säästytään?
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Silloin kun sellaisessa elimessä,
jossa on erilaiset poliittiset tahot edustettuina, syntyy poliittinen
erimielisyys, syntyy herkästi myös äänestystuloksia
jne. Tämä on minusta ihan luonnollista, demokraattista.
Sitä ei pidä dramatisoida. Se ei varmasti suuren
kansan silmissä eikä myöskään
poliittisten toimijoiden silmissä tyylipisteitä kovin
paljon tuo, mutta se on vain realiteetti. Mutta tämä ei
tarkoita sitä, että kaikissa asioissa jatkossa
erimielisyys olisi päätarkoitus. Päinvastoin,
me pyrimme pankkivaltuustossa erittäin hyvään
yhteistyöhön koko ajan, mutta tässä tilanteessa
todella sukset menivät niin sanotusti ristiin. Ei sille
mitään voinut.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jos siirryttäisiin tästä yksittäistapauksesta varsinaiseen
lakialoitteeseen, jossa ed. Brax erittäin ansiokkaasti
kiinnittää huomiota tähän vaikeaan
tilanteeseen, joka tuli esille Suomen Pankin nimitysprosessissa,
joka sai tietyllä tavalla jopa farssinomaisia piirteitä.
Se ei varmasti ollut eduskunnan etu. Tietyllä tavalla,
niin kuin on tullut esillekin, tulee jo mieleen, jäikö perustuslakimuutos
hiukan vajaaksi nimityksien osalta, olisiko siellä vielä pitänyt
tehdä selkeämpiä vähennyksiä presidentin
oikeuksiin.
Mutta kaikkein tärkeintä on tietysti nyt se,
että tätä lainsäädäntöä selkeytetään,
tulkintaepäselvyydet poistetaan. Kuten tässä on
tullut esille, talousvaliokunta on käsittelemässä tätä asiaa,
on kuullut ennen joulua asiantuntijoita, asianosaisia, ja tulee
myös jatkamaan tätä keskustelua. Talousvaliokunnallehan
tämä kuuluu sitä kautta, että eduskunnan
sisäisen tehtävienjaon mukaan tämä valvonta
kuuluu talousvaliokunnalle.
Se, kuinka talousvaliokunta tulee tässä toimimaan,
tuleeko talousvaliokunta tekemään ja minkälaisen
toimenpiteen ison salin suuntaan, on auki. Mutta kuitenkin yritetään
pyrkiä siihen, että hallitus ottaisi tämän
asian käsittelyyn ja omalta osaltaan toisi sellaisen esityksen,
joka selkeyttäisi koko tämän nimitysprosessin.
Johannes Leppänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun on jo parissa puheenvuorossa esiintynyt
ajatus, että perustuslaki ei ole kunnossa nimitysprosessien
näkökulmasta katsottuna, niin huomauttaisin, että tietyt
virat on tasavallan presidentille nimitettäviksi annettu
perustuslaissa. Ne ovat muistaakseni tuomarit, upseerit, edustustojen
päälliköt ja kansliapäälliköt. Nämä taitavat
olla siinä, muut nimitykset on säädetty
tavallisella lailla. Sen vuoksi tässä yhteydessä ei
kovin paljon perustuslakiongelmasta kannata puhua, vaan Suomen Pankki
-ongelmasta.
Kun 98 säädettiin laki Suomen Pankista, perustuslakivaliokunta
huomautti, kuten ed. Brax mainitsi puheenvuorossaan, että tässä yhteydessä voitaisiin
parlamentaarisia piirteitä lisätä myös
tämän osalta ja siirtää valintoja
pankkivaltuustolle. Täällä ed. Uotila
mainitsi tästä teatterista. Siinähän
oli sellaisia piirteitä, mutta mitä tulee teatteriin,
valitettavasti vain näytti siltä, että pääosan
esittäjänä oli pankkivaltuusto. Se on
minusta surullinen asia, eduskunnan kannalta nimenomaan.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tässä ei ole mitään
ongelmaa. Minusta presidentti käytti valtaoikeuksiaan niin
kuin laki sallii. Jos tämän lakialoitteen pohjalta
lähdetään tekemään
jotain, sehän tarkoittaa, että presidentin valtaoikeuksia
kavennetaan ja tehdään Lex Halonen tästä hommasta,
eikös niin? Tässä on kyse siitä,
miten se valmistusprosessi toimii, ja minusta pitää presidentillä joitakin
valtaoikeuksia olla, ja ymmärsin kyllä, jotta
ihmiset olivat kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen.
Todettiin, jotta ihan oikea valinta tuli, ja siinä tapauksessa
tässä vähän jotain närää tuntuu olevan
joillakin, jotain katkeruutta, kun näin kävi tässä.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vain tähän juridiseen seikkaan:
Todellakin tämä lakimuutos, mitä esitetään,
on tavalliseen lakiin, lakiin Suomen Pankista, yksinkertaisessa
järjestyksessä tehtävä muutos.
Sen sijaan jos päädytään ratkaisuihin, joissa
ei aiota 91 §:ää perustuslaissa noudattaa, silloin
mielestäni pitää muuttaa perustuslakia
ja muuttaa 91 §:n sanamuotoa, että ei sitten puhuta mitään
eduskunnan pankista, jos se ei oikeasti olekaan sitten. Mutta tällä muutoksella
lakia muutetaan siis tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ed. Braxin lakialoite
Suomen Pankin johtajien nimitysoikeuden siirtämisestä tasavallan
presidentiltä eduskunnan pankkivaltuustolle on mielestäni
erittäin kannatettava. Itse tein samasta asiasta lakialoitteen
jo runsas vuosi sitten, syksyllä 2000, viimeistä edellisen
Suomen Pankin hakuprosessin jälkeen.
Oma lakialoitteeni poikkesi ed. Braxin nyt käsiteltävästä lakialoitteesta
siinä, että haluaisin säilyttää laissa
muotoilun, jonka mukaan johtajan virat täytetään
auki julistamatta. Nykyinen lakihan olisi siis mahdollistanut tämän
menettelyn myös kahden edellisen hakuprosessin yhteydessä,
mutta pankkivaltuusto päätyi ilmeisesti oikeuskanslerin
suositukseen viitaten molemmilla kerroilla julkiseen hakuprosessiin,
joka mielestäni omalta osaltaan johti koettuun farssiin,
siis aloitettiin spekulaatio henkilöistä ja näiden
asioiden pyörittäminen julkisuudessa. Mielestäni
näin ei siis tule tapahtua enää kolmatta
kertaa.
Olen samaa mieltä ehdottomasti pääministeri Lipposen
kanssa siitä, että Suomen Pankin johtajien paikat
eivät ole niin merkittäviä tehtäviä,
että niiden vuoksi tulisi pyörittää tätä eduskuntaa
ja hallitusta viikko-, jopa kuukausikausia. Näillä perusteilla
toivonkin omalleni ja ed. Braxin lakialoitteelle myönteistä käsittelyä talousvaliokunnassa,
jossa myöskin ed. Lintilä ansiokkaasti toimii.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Neittaanmäelle toteaisin, että aivan
niin kuin hän totesi, pankkivaltuutetut noudattivat oikeuskanslerin
tulkintaa siitä, mitä julkisuudesta ja virkojen
julkisesta hakemisesta tänä päivänä on
hänen mielestään voimassa. Emme voineet
väistää oikeuskanslerin kantaa. Olen
henkilökohtaisesti sitä mieltä, että mikäli lait
muilta osin eivät muutu ja kun Suomen Pankin johtokunnan
jäseniä valitaan jatkossa, jos siis tilanne on
lainsäädännön osalta tämä,
tulen ehdottomasti vaatimaan julkista hakuprosessia elikkä julkista
aukijulistamista myös jatkossa oikeuskanslerin olemassa
olevaan kantaan vedoten.
Petri Neittaanmäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Itse olen kuitenkin ymmärtänyt
asian niin ja olen myös oikeusoppineilta tätä asiaa
kysynyt, että pankkivaltuusto olisi voinut tätä hakuprosessia
käynnistäessään pitäytyä siinä,
mitä lakiin on kirjoitettu, eli oli oikeuskanslerin suositus,
mutta ei edellytys. Eli kyllä pankkivaltuusto olisi voinut
päättää myös esittää kahta
tiettyä henkilöä näille paikoille,
joita päätti esittää täytettäväksi,
ja näin ollen ei olisi ollut välttämätön
tämä julkinen hakuprosessi.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
käytetty jo ansiokkaita puheenvuoroja ed. Braxin lakialoitteen
pohjalta, mutta muutama näkemys omalta kannaltani. Nämä kaksi
viimeistä Suomen Pankin johtokunnan jäsenten nimitysprosessia
ovat olleet varsin ikäviä niin eduskunnan kannalta
kuin myöskin pankkivaltuusmiesten kannalta, eikä tämä prosessi
ole ollut kunniaksi myöskään hallitukselle. On
selvää, että kun perustuslaissa sanotaan,
että Suomen Pankki toimii eduskunnan takuulla ja hoidossa,
myöskin eduskunnalla tai sen alaisella pankkivaltuustolla
on selkeä rooli Suomen Pankin valvonnassa ja johtamisessa
ja myöskin nimitysprosesseissa. On tarkoituksenmukaista edelleenkin
vahvistaa parlamentaarista näkökulmaa ja pitää nämä eduskunnan
alaiset laitokset sillä lailla eduskunnan huostassa.
Minusta on erinomaista, että ed. Brax on lähtenyt
tätä keskustelua johtajien nimityksestä selkiinnyttämään
lakialoitteen muodossa. Sen me tietysti näemme, miten talousvaliokunta
ottaa asiaan kantaa. Toivon, että tämä asia
selkiintyy varsin pikaisesti ja että lopputulos on se,
mitä ed. Brax lakialoitteessaan on esittänyt.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämä keskustelu
Suomen Pankista ja pankinjohtajien nimityksestä on rauhallisessa
ilmanalassa, ettei se ole keskellä myrskyä ja
tuulta. Siinä suhteessa ed. Brax on toiminut erittäin
taitavasti. Saman tien me saamme kokemusta siitä, mitä euroaika
merkitsee Suomen Pankille. Se kokemus alkaa koko ajan karttua kohdallamme.
Pätevyysvaatimuksista olisin hieman mielelläni
kysynyt ed. Braxilta, kun hänen aloitteessaan lukee: "-
- pankin johtajiksi haetaan tästedes avoimessa hakuprosessissa
mahdollisimman ammattitaitoisia ja alalla kokeneita ihmisiä."
Miten sitten, hieman siihen puheessanne viittasitte, tämä niin
sanottu yhteiskunnallinen kokemus ja yhteiskunnallisissa tehtävissä hankittu
pätevyys, miten se toisaalta mitataan siihen suhteeseen,
että on suorittanut korkeakoulututkinnon tietyllä alalla
ja sitä kautta tullut päteväksi näihin
tehtäviin, ja miten tasapaino toisaalta ammattijohtajien
ja toisaalta yhteiskunnallista kokemusta, näkemystä omaavien
henkilöiden välillä jatkossa löydetään.
Ed. Uotilalle, toitte esille erittäin perustellusti pankkivaltuuston
laajennuksen, ja heittäisin vielä lisäksi
siihen, että Kelan valtuutettujenkin määrää voitaisiin
ehkä hieman lisätä, koska vihreillä,
Rkp:llä ja kristillisdemokraateilla ei tietääkseni
tässä hyvin keskeisessä laitoksessa myöskään
ole valtuutettuja.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Oleellista silloin, kun normaalisti virkoja
täytetään, ja siis mitä esitän
myös tältä osin, on se, että tehdään
samalla mittapuulla kaikista hakijoista samanlainen pätevyysarvio, siis
entinen työkokemus, opiskelukokemus, samalla tavalla. Tätä paperia
esimerkiksi Suomen Pankin johtajista, jokaisesta hakijasta samanlainen
arvio, yhteenveto samoilla kriteereillä, ei ollut saatavissa
nytkään, vaikka hakuprosessi oli avoin, koska
se ei perustunut tarkkoihin johtosäännössä annettuihin
ohjeisiin hakuprosessista.
Sen sijaan, kun pohjatyö on tehty ja ruvetaan arvioimaan,
kuka on tehtävään sopivin, on päivänselvää,
että mitään millimetritotuutta ei ole. On
katsottava, että kaikki loppusuoralla olevat hakijat oikeasti
ylittävät riman selvästi, että he ovat
oikeasti päteviä. Se voidaan arvioida vain silloin,
kun heitä on samoista lähtökohdista julkisesti
paperilla arvioitu. Sen jälkeen, sen takia meillä juuri
on ne valitsijat, tässä tapauksessa ehdottamani
valtuutetut, heidän viisautensa ja poliittinen vastuunsa
ja osaamisensa arvottaa sitten loppusuoralla päteviksi
havaitut ihmiset. (Puhemies koputtaa) Jos nyt ajatellaan ihmistä,
joka on toiminut pääministerinä vaikeina
talouspoliittisina aikoina, kyllä minä rohkenen
väittää, että hänen
paperinsa varmasti kestävät arvion.
Ensimmäinen varapuhemies:
Minuutti on kulunut.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Braxin aloitetta ennen kaikkea sen vuoksi, että se olisi
linjakasta perustuslain suhteen, jonka mukaan Suomen Pankki toimii
eduskunnan takuulla ja hoidossa. Kun viime kaudella käytiin
Emu-keskustelua ennen päätöstä euroalueeseen
liittymisestä, silloin varsin yleisesti esitettiin uhkakuvia
Suomen Pankin degeneroitumisesta Euroopan keskuspankin haarakonttoriksi.
Tuolloin myös näitä uhkakuvia rauhoitettiin
sillä, että Suomen Pankissa tulee edelleen säilymään
vahva yhteiskunnallinen osaaminen ja parlamentarismin, etenkin pankkivaltuus-ton,
kautta kansanvallan ote.
Kun viime syksyn tapahtumia seurasi, pankkivaltuuston rooli
kyllä näyttäytyi varsin vaatimattomana
ja osoitti, että pankkivaltuuston asema vaatii todellakin
selkeyttämistä ja vahvistamista. Suomen Pankin
tärkein tehtävä tänä aikana
on pääjohtajan kautta osallistua Euroopan keskuspankin
päätöksentekoon, ja sen vuoksi pidän
tärkeänä, että pankkivaltuusto
nimittäisi paitsi muun johtajiston myös erityisesti
pääjohtajan.
Jotta koko eduskunta pystyisi kokemaan Suomen Pankin olevan
sekä sen hoidossa että takuulla, kannatan myös
tätä ajatusta, että pankkivaltuustoa
laajennettaisiin.
Jouni Lehtimäki /kok:
Rouva puhemies! Haluan tässä tuoda esille
ainoastaan sen, että olen samaa mieltä ed. Braxin
kanssa siitä, että tähän suuntaan
pitää mennä. Niin kuin on kuultu, tähän
kysymykseen liittyy kuitenkin yleiseen toimivaltaan liittyviä kysymyksiä,
ja saattaisi olla järkevää, että kysymys
ratkaistaisiin tulevien vaalien jälkeen ja tulevan hallitusohjelman
kautta. Kun kuitenkin tulevien vaalien jälkeen nähdään
se, millä tavalla pääministerin nimitysprosessi
tulee toimimaan, niin saattaa olla, että meille tulee muutakin
pohdintaa siitä, millä tavalla toimivaltasuhteet
on jaettu. Eli ed. Braxin aloite on erittäin hyvä,
mutta ajankohta saattaa, niin kuin sanoin, olla tulevien vaalien
jälkeen ja hallitusohjelman kautta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Salissa kun näyttää olevan
sillä tavalla, että olen ainoa presidenttipuolueen
edustaja, lienee ihan puhujakorokkeelta käsin tultava puhumaan
jotakin.
Näissä valintaprosesseissa aikaisemminkin
on ollut ongelmia. On kiistelty siitä, montako johtajaa
sinne pitää valita, ja käsitykseni mukaan
aina nykyisen käytännön mukaan presidentti
on vielä pitänyt aika hyvin pintansa ja järjen
päässä ja valinnat ovat hyviä.
Sen takia, kuten vastauspuheenvuorossa äsken totesin, tässä sinällään
tällä hetkellä henkilökohtaisesti
en näe muutostarvetta. Kyse on siitä, miten hyvin
asia valmistellaan, miten neuvottelut siellä käydään.
En usko, että tämmöistä tapahtuisi,
jos tarpeeksi hyvin etukäteen tämä olisi
hiottu.
Ilmeisesti siinä jotkut astuivat toisten varpaille
ja siinä tuli tämän tyyppistä seikkailua.
Kansalle syntyi siitä sellainen mielikuva, että onko Suomen
Pankki ... Joku soittikin minulle ja sanoi, että tätä voisi
kutsua Suomen pankoksi, että onko tämä sillä tavalla,
että tämä on poliitikkojen suojatyöpaikka,
johon pikkuhiljaa siirrytään kalliille palkalle
ja edustuslounaita syömään ja mustilla
autoilla ajelemaan. Nämä ovat kansan tuntoja tästä asiasta.
Minusta sinällään, muutettiinpa tätä valintaprosessia
mihin suuntaan hyvänsä, se ei muuta tätä ongelmaa,
jos muuten järjestelmä on tuon tyyppinen.
Samoin on painetta siihen ajatteluun hyvin paljon, jotta minkä takia
Suomen Pankin tuossa laajuudessaan pitää yhä edelleen
olla pystyssä. Eikö löydy rohkeutta,
kun muilla hallinnonaloilla pyritään keventämään
organisaatiota? Nyt minun ymmärrykseni mukaan Suomen Pankin
asema on kuitenkin huomattavasti muuttunut, kun ollaan yhteisessä valuutassa.
Ei ole enää niin laajoja tehtäviä kuin
aikaisemmin on ollut: valvoa Suomen markkaa ja kaiken kaikkiaan
katsoa niitä tilanteita, koska tehtäväkenttä on
huomattavasti muuttunut. Sen takia minä odottaisin, kun eduskunta
kuitenkin näitä hommia päältä katsoo ja
sillä on mahdollisuus päätöksiä tehdä,
että kyllä meillä pitää löytyä rohkeutta
siihen, jotta koko Suomen Pankin organisaatio katsotaan uudelleen
ja tähän päivään käypäiseksi.
En tiedä, millä tavalla muissa maissa suhtaudutaan
omien kansallisten pankkien, valtion pankkien asemaan siinä mielessä,
kun siellä yhdytään yhteiseen valuuttaan.
Mutta uskon, että joka tapauksessa jokaisessa maassa joudutaan
nämä asiat käymään läpi.
Kyllä minä toivon, jotta tähän
rohkeutta löytyy. Niillekin päteville ihmisille,
jotka siellä ovat tänä päivänä,
löytyy tässä yhteiskunnassa kyllä muuta
tehtävää, ja ne markat voidaan käyttää toisella
tavalla. Jotenkin meillä vain lukkiudutaan semmoiseen ajatteluun
näissä, että sitä, mikä on tehty,
ei voi millään muuttaa, vaikka tarvettakin olisi.
Mutta minä näen ennen kaikkea tässä Suomen
Pankin asiassa, että eduskunnasta pitäisi löytyä ryhtiä,
jos ei tällä hallituskaudella, niin seuraavaan
hallitusohjelmaan pitää ottaa semmoinen pointti,
että Suomen Pankin organisaatio uudistetaan.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Braxin lakialoite on oikeaan osuva.
Arvostan suuresti sitä tapaa, millä hän
on tämän tänne tuonut, ja hänen
asiantuntevaa esittelypuheenvuoroaan ja sitä tosiaan, että tämä asia
käsitellään nyt tässä vaiheessa
eikä syksyllä erilaisten kysymysten keskellä.
On aivan oikein, että asiasta käydään
keskustelua, ja varmasti talousvaliokunnassa on jatkettu keskustelua.
Toivottavaa on, että nimenomaan hallituksen taholta tämä asia
viedään myöskin oikeassa aikataulussa, onko
se sitten tämän vuoden aikana vai niin, että seuraavaa
hallitusohjelmaa valmisteltaessa tämäkin osio
otetaan esille. Mutta näkisin, että tätä voidaan
nopeassakin aikataulussa käsitellä, jotta saadaan
myöskin mahdollisesti keskustelun kautta ja asiantuntijoiden
kanssa asiaa valmisteltaessa myöskin mallia muita ratkaisuja
varten myöhemmin.
On aivan oikein, että haetaan tapaa, millä näin tärkeisiin
pankin tehtäviin valitaan vastuunkantajat ja miten se ammatillinen
osaaminen ja taito ja kokemus mitataan, ja että nämä tehtävät
ovat avoimesti haettavissa ja että selkeä rooli
on näillä eri osilla. Kun ei selkeää roolia
ole ollut ja järjestelmän toimivuus kärsi
nyt syksyllä, niin on minun mielestäni aivan ymmärrettävää ja
välttämätöntä, että tämä asia
otetaan käsittelyyn. Jos kaikki olisi mennyt ilman äänestyksiä ja
ilman nurinoita, niin todennäköisesti tämmöistä keskustelua
ei olisi tarvinnut käydä. Mutta hyvä näin,
että nyt ollaan tämän asian äärellä ja
saadaan tämä muutos. Kannatan myöskin
sitä, että pankkivaltuustoa laajennetaan, niin
että siellä on mahdollisimman laaja yhteiskunnallinen
edustus.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Braxin lakialoite on ihan oikean
suuntainen ja oikean sisältöinenkin. On tärkeää,
että eduskunta käyttää sitä valtaa,
joka eduskunnalla on. Valtiopäivien avajaisissa eduskunnan
puhemies sanoi, että hän on todennut, että presidentti
valtansa noutaa. Hän on valtansa noutanut, mutta noutakoon
myös eduskunta oman valtansa ja käyttäköön
sitä. Pankkivaltuusto on hyvä toimielin. Talousvaliokunnassa
käsitellään aina kertomus Suomen Pankista,
ja pankkivaltuusto antaa sen kertomuksen. Se on asianmukaisesti
laadittu ja siihen on hyvin pankkivaltuusto paneutunut. Ja jos vielä pankkivaltuutettujen
lukumäärää lisättäisiin,
niin se olisi varmaan positiivinen asia, ja varsinkin silloin, jos
sille ihan aidosti annettaisiin vielä lisää toimivaltaa.
Suomen Pankin johtajien työmäärä ei
varmasti ole vähentynyt Emun myötä eli
kun nyt ollaan osa Euroopan keskuspankkia, vaan voisi kuvitella,
että päinvastoin se on saattanut jopa lisääntyä,
jos katsomme eduskunnan työmäärää tänään ja
katsomme sitä viisi vuotta sitten. Tilanne on aivan erilainen.
Unioni työllistää, keskuspankki työllistää.
Meidän on pidettävä huoli siitä,
että on oikeita ihmisiä oikeissa paikoissa tekemässä oikeita
asioita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen Pankki ja sen johtokunnan jäsenet
sekä myöskin pankkivaltuusto ovat kyllä olleet
varsin ylikorostetussa roolissa pitkään. Viittaan
siihen vähemmän julkisuudessa olleeseen asiaan,
että pankkivaltuuston palkkioiden korottaminen johti eduskunnan
palkkioiden nostamiseen, jonka tosiasian kohtaamme sitten päivittäin
edelleenkin siellä ed. Esa Lahtelan mainitsemassa kansan
parissa.
Mutta syksyisessä tapahtumassa, kun sitä on luonnehdittu
sekä sopan keittämiseksi että teatteriksi,
olivat vastakkain jollakin tavalla "poliittinen eliitti" ja "kansan
käsitykset". Siinä yhdyn kansanedustaja Esa Lahtelan
kantaan. Tässä myös vaikutti siltä,
että kun niin sanottu valtamedia huomasi, että sen
linja ei mene läpi, muistaakseni kaikkein vaikutusvaltaisimman
median pääkirjoituksessa todettiin, että presidentti
on "menettänyt arvostelukykynsä". Näin
ollen oltiin aika kovilla ammuksilla, isoilla kaliibereilla liikkeellä tässä asiassa.
Loppujen lopuksi päätös oli sellainen,
joka ainakin sisällöllisesti on tyydyttänyt
ja tyydyttää varmaan eduskuntaakin, jos kohta
tyylipisteitä tietysti ei voi erityisemmin jakaa.
Puhemies! Lopuksi: Ed. Braxin lakialoite on sellainen, johonka
sopii vakavasti paneutua. Itse toteaisin sen, että pankkivaltuusto
lienee sellainen elin, joka voisi nimenomaan myös Suomen Pankissa
välittää yhteiskunnallista osaamista,
ja siinä mielessä sitä on hyvä myös
laajentaa.
Johannes Leppänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei varmaan pitäisi enää kommentoida, mutta
muutama ajatus vielä Suomen Pankin asemasta.
Julkisuudessa ja kansalaisten silmissä vähän kärjistettynä näyttää siltä,
että Suomen Pankki on Ekp:n sivukonttori. Siellä on
tavattoman paljon tarpeetonta väkeä, ylipalkattuja
johtajia, jotka käyttävät hyviä etuja
hyväkseen täysimääräisesti,
jopa kyseenalaisesti, ja muutamia yksinkertaisia poliitikkoja siellä seassa.
Tämä on mielikuva ja näkökulma.
Onko tämä Suomen Pankin aseman kannalta hyvä?
Minä kysyn sitä. Kuitenkin Suomen Pankki omistaa
Ekp:n ja keskuspankit omistavat. Se ei ole mikään
sivukonttori, ja sillä on vaikuttajan rooli. Se on ainoa
instanssi, joka Suomessa vaikuttaa korkopolitiikkaan Euroopan keskuspankissa,
ja sen tietämyksen ja sen osaamisen varassa on se vaikuttaminen.
Hyvät kollegat, onko tämä keskustelu,
mitä me käymme ja julkisuudessa vähän
vielä provosoimmekin tarpeettomuudesta, Suomen kansan etu?
Minä kysyn arvoisilta edustajilta. Tämä on tavattoman
miellyttävä populistinen hanke. Tästä saa
paljon kansalaisten pisteitä, mutta pitää ottaa
myös vastuu vaikuttajan roolista, pitää tukea instituutiota,
joka ajaa isänmaan etua.
Esimerkkinä otan vain vastuun kantamisen siirtymätalouksien
tutkimuksesta Euroopan keskuspankissa. Se on merkittävin
osaaja tästä näkökulmasta. Kukaan
ei ole siitä ollut kiinnostunut, kukaan ei tuo sitä esille.
Olemmeko me tässä keskustelussa hylkäämässä tämän
asian, heitämmekö me lapsen pesuveden mukana,
hyvät edustajat?
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Braxin lakialoite on hyvin perusteltu
ja ajankohtainen. Minusta hänen puheenvuoronsa, jossa erittäin
monipuolisesti perusteltiin esillä olevaa asiaa, oli myös
selkiyttävä ennen kaikkea siinä mielessä,
kun ajattelemme Suomen Pankin asemaa, miten tärkeää on
nähdä se, että Suomen Pankille on annettu
perustuslaissa nimenomaan asema, jossa se toimii eduskunnan takuulla
ja hoidossa, ja että Suomen Pankkia koskeva laki, jossa
määritetään, missä järjestyksessä johtajat valitaan,
on sitten oma kokonaisuutensa. Sen vuoksi on erittäin perusteltua,
että Suomen Pankin johtajat jatkossa nimittäisi
pankkivaltuusto. Silloin eduskunnan rooli säilyisi sellaisena,
mihin muotoon se on kirjoitettu myös Suomen perustuslakiin.
Arvoisa puhemies! Minusta erittäin huomionarvoista
on se, että on valitettavaa, jos tämän tyyppisessä asiassa
joudutaan mittailemaan eri valtioelinten valtasuhteita. Minusta
on, jos ajatellaan demokraattisen järjestelmän
säilymistä ja vahvistumista, erittäin
valitettavaa se, että me tällä tavalla
joudumme mittailemaan kansalaisten mielipiteitä. Meidän
kaikkienhan pitäisi sydämestämme puolustaa
sitä, että meillä on sellainen selkeys
päätöksenteossa, että kansalaiset voivat
luottaa eduskuntaan, pankkivaltuustoon ja tasavallan presidenttiin,
ja meidän pitäisi kilpailla siitä, miten
voimme myös valtioeliminä kunnioittaa ja arvostaa
toinen toisiamme. Sen vuoksi minulle kansanedustajana jäi
sellainen kuva, että pankkivaltuusto ei kyennyt luomaan
kriteerejä Suomen Pankin johtajavalinnassa, mikä oli
keskeinen pankkivaltuuston tehtävä. Tämänkin vuoksi
minä ymmärrän näin, että jos
tämä vastuu siirtyy selkeämmin pankkivaltuustolle,
näihin perusasioihin joudutaan myös paremmin paneutumaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille
ja kiitos myös hyvästä palautteesta ja
keskustelusta! Haluaisin lopuksi vielä tarkistaa: Ymmärsin,
että melkein kaikki täällä salissa
ymmärsivät, että lakialoitteellani ei
ole mitään tekemistä edellisen tai sitä edellisen
kierroksen lopputuloksen kanssa, sen, kuka lopulta tuli nimitetyksi.
Lakialoitteeni perustuu siihen, mitä mielestäni
Suomen perustuslaista seuraa ja mikä olisi johdonmukaista,
loogista ja perustuslain uuden kokonaistasapainon ja yksittäisen
pykälän, 91 §:n, sanamuodon mukaista.
Lisäksi tämä perustuu siihen uskomukseen
tai ihmisnäkemykseen, että uskon, että ylipäätänsä ihminen
silloin, kun hän tietää, että hän
on lopullisesti vastuussa jostakin asiasta, toimii mielipiteen lausuessaan
vastuullisesti ja on valmis tekemään hankaliakin
ratkaisuja, kun taas houkutus tehdä ehkä populistisempia
ja väliratkaisuja tai epämääräisiä ratkaisuja
on suurempi, jos tietää, että joku vielä minun
jälkeeni tähän asiaan puuttuu ja oikeastaan
itse olen tässä vain yksi pelilauta, sen alkulähtökohta
enkä lopullinen vastuunkantaja.
Keskustelu päättyy.