5) Pohjoismaiden Neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2002
Outi Ojala /vas (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia puhemiesneuvostolle tästä ehdotuksesta,
joka on nyt historiallinen myös eduskunnassa. Paitsi että tämä kertomus
menee ulkoasiainvaliokuntaan, niin kuin perinteisesti on ollut,
myöskin muilla valiokunnilla on mahdollisuus antaa asiasta
lausunto. Tämä on uusi avaus ja pidän
tätä hyvin merkittävänä avauksena,
eli siitä kiitokset.
Niin, hyvät kansanedustajat, vuosi 2002:han oli Pohjoismaiden
neuvoston juhlavuosi. Juhlista nyt sen enempää ei
kannata tässä varmasti keskustella, mutta kauden
tapahtumista haluaisin nostaa kuitenkin muutamia asioita esille.
Ennen sitä kuitenkin, kun juhlittiin 50-vuotista juhlaa täällä Helsingissä,
täytyy todeta, että Suomi ei vielä 50
vuotta sitten ollut mukana pohjoismaisessa toiminnassa. Vasta ensi
vuonna eli vuonna 2005 tulee täyteen 50 vuotta siitä,
kun Suomi liittyi Pohjoismaiden neuvostoon, joten varmaan pienimuotoinen
juhlatapahtuma on paikallaan ensi vuonnakin.
Mutta vuodesta 2002 sen verran, että silloin oli siis
hyväksytty uusi pohjoismainen päiväjärjestys,
uusi strategia ja uusi valiokuntaorganisaatio, joka selvästi
nyt on vahvistanut toimintaamme ja mahdollistanut entistä paremman
yhteistyön niin kansallisten parlamenttien ja valiokuntien
kanssa kuin myöskin muun muassa yhteistyön Baltian
neuvoston ja sen vastaavien valiokuntien kanssa. Eli näin
olemme saaneet lisää tehokkuutta tähän
toimintaan.
Muutamia asioita, jotka olivat keskeisesti esillä,
haluaisin kuitenkin nostaa, ja nimenomaan pohjoismaalaisten oikeudet
ja Pohjolan sisäisten rajaesteiden poistaminen ovat olleet
silloin juhlavuonna ja ovat edelleenkin hyvin vahvasti esillä meidän
työskentelyssämme. Kaikissa Pohjoismaissahan toimii
palvelupuhelin Haloo Pohjola, johon siis kansalaiset voivat soittaa
silloin, kun he havaitsevat ongelmia, kun meidän pohjoismaiset
sopimuksemme eivät toimi niin kuin niiden pitäisi
toimia. Tavoitteenahan on nimenomaan se, että pohjoismaalaiset
voisivat muuttaa vapaasti ja ongelmitta Pohjoismaasta toiseen työn
tai opiskelun perässä ilman, että tapahtuisi tällaista
väliinputoamista etuuksissa tai muissa.
Mutta näitä puutteita ja ongelmia on tavattoman
paljon. Tämähän kävi selville
selvitysmies Ole Norrbackin aikoinaan tekemässä raportissa, jota
siis käsiteltiin silloin vuonna 2002. Viime vuonna Tanskan
entinen pääministeri Poul Schlüter jatkoi
Norrbackin työtä ja teki seurantaraportin suosituksineen.
Eli tämä on yksi keskeisin asia varmasti nyt jatkossa
uskottavuuden ja luotettavuuden kannalta, että kansalaisten
arjessaan kokemiin ongelmiin, koskivat ne sitten äitiyspäivärahaa
tai opiskelumahdollisuuksia tai mitä muita asioita tahansa,
saadaan sellaiset ratkaisut, jotka helpottavat tätä liikkumista
ja auttavat ihmisiä arjessa.
Lisäksi haluaisin ottaa esille asian, joka on myöskin
tavattoman tärkeä: Paitsi että on tietysti tämä Pohjoismaiden
sisällä tehtävä yhteistyö, niin
on myöskin kansainvälinen yhteistyö,
jossa me olemme mukana myös pohjoismaisen yhteistyön
kautta, Pohjoismaiden neuvoston kautta. Meillä on tiiviit
yhteydet, kuten jo aikaisemmin mainitsin, Baltian neuvostoon, jossa
siis kaikki kolme Baltian maata ovat mukana, samoin kuin Venäjän
federaation valtioduumaan ja liittoneuvostoon. Sen lisäksi
voi sanoa, että painopiste yhteistyössä on
viime aikoina yhä enemmän suuntautunut Itämeri-yhteistyöhön
ja tässä parlamentaarikkojen välisessä yhteistyössä Pohjoismaiden
neuvostolla on hyvin keskeinen koordinoiva rooli, jota arvostetaan.
Tässä yhteydessä on ehkä hyvä muistuttaa
siitä, että tämä parlamentaarinen
Itämeri-yhteistyö, joka aikoinaan 90-luvun alussa
heti alkoi, oli silloisen puhemiehen, nyt jo edesmenneen Kalevi Sorsan
ansiota. Hän teki tästä aloitteen, ja
tämä osoitti sitä kaukonäköisyyttä,
jota Kalevi Sorsalla oli siinä muutosvaiheessa, joka oli
edessä. Vasta sen jälkeen sitten syntyi tämä Itämeri-neuvosto,
joka on siis hallitustenvälistä yhteistyötä, eli
parlamentaarikot olivat edelläkävijöitä.
Tämä Itämeri-yhteistyö varmasti
tulee entisestään tiivistymään
ja vahvistumaan nyt, kun toukokuun 1. päivänä Itämeren
ympäriltä neljä uutta maata liittyy Euroopan
unionin jäseniksi, ja voidaan sanoa, että Itämerestä on
muodostumassa selkeästi Euroopan unionin sisämeri.
Siitäkin huolimatta, että Venäjä on
unionin ulkopuolella, se on Itämeri-yhteistyössä tiiviisti
mukana.
Arvoisa puhemies! Usein on pohdittu sitä, miten käy
niille lukuisille suosituksille, joita pohjoismaisessa yhteistyössä tehdään,
miten ne etenevät ministerineuvostossa tai yksittäisten
maiden hallituksissa. Pohjoismaiden hallitukset ovat velvoitettuja
antamaan selvitykset siitä, mihin näitten suositusten
perusteella, joita olemme tehneet, on ryhdytty, mutta monta kertaa
näyttää siltä, että nämä ilmoitukset
ovat aika ylimalkaisia eikä kovin rohkeisiin toimenpiteisiin
ole lähdetty, valitettavasti.
Nyt tähän raportointiin ja seurantaan on kiinnitetty
aivan uudella tavalla huomiota. Myös täällä Suomessa
me olemme sopineet meidän yhteistyöministerimme
ministeri Enestamin kanssa siitä, että jatkossa
me saamme selvityksen vuosittain siitä, mihin toimenpiteisiin
Suomen hallitus on ryhtynyt näiden suositusten osalta,
jotta me paremmin voimme valvoa ja seurata, miten näitä asioita
toteutetaan.
Sen lisäksi meillä kansanedustajilla on myös oma
vastuumme siitä, että me huolehdimme siitä,
että ne asiat, joita käsitellään
pohjoismaisessa yhteistyössä, eivät ole
irrallaan niistä asioista, joita täällä eduskunnassa
käsitellään, ja näin me olemme
päätyneet siihen, että me olemme valinneet
raportoijat näille suosituksille, eli kunkin uuden hyväksytyn
suosituksen osalta valtuuskunnan keskuudesta on nimetty yksi tai
useampi raportoija, joka sitten huolehtii siitä, että nämä asiat
nousevat esille myöskin valiokunnissa, ja näin
näitä asioita voidaan sitten viedä eteenpäin. Meillä oli
ensimmäinen yhteinen keskustelutilaisuus tällä viikolla
siitä, miten tätä yhteistyötä tullaan
jatkamaan. Tähän tilaisuuteen oli kutsuttu kaikkien
valiokuntien puheenjohtajat ja valiokuntaneuvokset, ja keskustelu
oli erittäin hedelmällistä. Uskon, että myöskin
tällä tavalla nämä asiat ankkuroituvat
entistä paremmin myöskin eduskuntatyöhön.
Kaikissa muissa Pohjoismaissa hallitukset antavat parlamentille
kertomuksen vuosittain tästä pohjoismaisesta yhteistyöstä ja
siitä käydään sitten hyvin perusteellinen
keskustelu. Meillä tällaista käytäntöä ei
ole. Kun hallitus antaa vuosittain toimintakertomuksensa, niin tässä on
vain lyhyt maininta pohjoismaisesta yhteistyöstä,
ja senpä takia me olemme sitten, arvoisa puhemies, puhemiehen
ja eduskunnan myötävaikutuksella pyrkineet korjaamaan
tätä puutetta sillä, että olemme
järjestäneet näitä ajankohtaiskeskusteluja
täällä eduskunnassa, jolloin näitä asioita
on voitu nostaa esille.
Haluaisin vielä muutaman asian todeta.
Kertomuksesta käyvät ilmi kaikki keskeiset asiat,
jotka ovat toimintavuonna olleet esillä, ja siellä näkyy
myöskin, mitä Suomen valtuuskunta on tehnyt. Samoin
Pohjoismaiden neuvoston eri valiokuntien työstä on
kerrottu.
Täällä mainitaan myöskin
näistä pohjoismaisista palkinnoista, jotka ovat
tällä hetkellä hyvinkin ajankohtaisia.
Meillähän on perinteisesti ollut kolme pohjoismaista
palkintoa: kirjallisuuspalkinto, joka on vanhin, musiikkipalkinto
ja ympäristöpalkinto. Vuonna 2002 ensimmäistä kertaa
myönnettiin elokuvapalkinto, jonka siis sai suomalainen
Aki Kaurismäki ohjauksestaan "Mies vailla menneisyyttä".
Nyt vuoden 2002 jälkeen on käyty jatkuvaa keskustelua
siitä, tuleeko tästä elokuvapalkinnosta
pysyvä palkinto tai ylipäätänsä mikä tämä palkintojen
määrä on jatkossa ja säilytetäänkö esimerkiksi
luonto- ja ympäristöpalkinto tulevaisuudessa vai
muutetaanko näitä. Tämä on tällä hetkellä siis
keskustelun alla oleva asia, ja uskon, että kiinnostusta näiden
asioiden pohtimiseen riittää myös täällä.
Haluan lopettaa tämän esittelyn toteamalla
ennen kaikkea sen, että kansalaisten kannalta ne tärkeät
asiat, jotka liittyvät verotukseen, työntekoon,
sosiaaliturvaan, opiskeluun, liikkuvuuteen jne., ovat niitä olennaisia
asioita. Niihin meidän täytyy löytää ratkaisut,
ja niihin meidän täytyy keskittää voimamme.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! On aina erinomainen tilaisuus keskustella pohjoismaisesta
yhteistyöstä silloin, kun Pohjoismaiden neuvoston Suomen
valtuuskunnan kertomus on täällä esillä.
Niin kuin olemme aikaisemminkin todenneet, niin usein vain käy
niin, että nämä toimintakertomukset eivät
ole pelkästään Pohjoismaiden neuvoston
vaan muittenkin osalta ja tässäkin tapauksessa
vuoden myöhässä, mutta ei tämä estä sitä, että me
voimme keskustella sekä ajankohtaisista asioista että myöskin
yleisemmällä tasolla pohjoismaisesta yhteistyöstä.
Itse olin Pohjoismaiden neuvoston jäsen 1980-luvulla kuuden
vuoden ajan, mutta olen sen jälkeenkin jatkuvasti mielenkiinnolla
seurannut Pohjoismaiden neuvoston toimintaa ja yrittänyt
myös osallistua täällä näihin
keskusteluihin.
Puhemies! Suomen liittyminen Pohjoismaiden neuvostoon 1950-luvulla
oli suuri kysymys Suomelle. Se oli ulkopoliittinen kysymys. Tänä päivänä,
voidaan sanoa, useat väittävät näin,
että Pohjoismaiden neuvosto on menettänyt merkitystään.
Jotkut jopa väittävät, että on
menettänyt merkityksensä. Totta on, että Pohjoismaiden neuvosto
teki suuret ratkaisut 1960-luvulla passivapaudesta, yhteisistä työmarkkinoista,
sosiaaliturvasta jne. Mutta kuten täällä on
käynyt aikaisemminkin ilmi, mikä ilmenee myöskin
tästä toimintakertomuksesta, suurlähettiläs
Norrbackin tekemä selvitys käytännön
rajaesteistä osoittaa, että edelleen on paljon
parantamisen varaa pohjoismaisessa yhteistyössä.
Kun ed. Ojala lopetti puheenvuoronsa näihin käytännön
leipäkysymyksiin, otan yhden asian esille, josta me olemme
ennenkin täällä keskustelleet, ja se
on tämä eläkeläisten verokohtelu, siis
Suomeen muuttaneiden eläkeläisten verokohtelu.
Tämä on todella suuri asia eläkeläisille, mutta
valitettavasti ratkaisua ei ole siihen aikaansaatu.
Pohjoismaiden neuvosto edustaa tietysti pohjoismaista yhteisöä.
Toisaalta me Pohjoismaat olemme jakautuneet hyvin eri tavalla sitten
Pohjoismaiden ulkopuolisessa yhteistyössä. Esimerkiksi
Euroopan unionissa ovat mukana Suomi, Ruotsi ja Tanska, mutta Norja
ja Islanti ovat ulkopuolella. Euroopan raha- ja talousalueeseen kuuluu
ainoastaan Suomi. Natoon taas eivät kuulu Suomi ja Ruotsi,
joten tällaista epäyhtenäisyyttä on,
ja itse asiassa minun mielestäni tämä on
se seikka, joka puoltaa sitä, että Pohjoismaiden
neuvostossa käsitellään kaikille Pohjoismaille
yhteisiä tärkeitä asioita.
Puhemies! Eräiden laskelmien mukaan, jotka toivottavasti
sitten valtiovarainvaliokunta omassa lausunnossaan ottaa esille — se,
mikä on hyvää, se myöskin maksaa — tiettävästi
pohjoismaiseen yhteistyöhön käytetään
yli 100 miljoonaa euroa vuositasolla, mistä Suomen osuus
on 20 miljoonaa euroa, joten tämä ei ole aivan
halpaa myöskään veronmaksajan näkökulmasta
katsottuna, mutta ainakin henkilökohtainen käsitykseni
on, että tämä yhteistyö on varmaan
rahansa väärti. Mutta toivottavasti tosiaan valtiovarainvaliokunta
kiinnittää huomiota siihen ja ehkä tähän
tehokkuusnäkökulmaan myöskin, miten toimintaa
voitaisiin edelleen tehostaa.
Puhemies! Monissa kansainvälisissä yhteistyöelimissä me
suomalaiset koemme helposti, että olemme vähän
ulkopuolisia, kun meidän kielemme on niin erilainen kuin
kaikki muut kielet. Tämä koskee pohjoismaista
yhteistyötä, mutta tietysti myöskin eurooppalaista
yhteistyötä. Esimerkiksi Euroopan neuvostossahan
me joudumme työskentelemään joko englannin
kielellä tai jollain muulla vieraalla kielellä.
Esimerkiksi kun edustajat valikoituvat näihin kansainvälisiin
yhteistyöelimiin täältä eduskunnasta,
niin kielitaidollahan on suuri merkitys. Mutta minun mielestäni
se ei saisi olla ainoa valintaperuste kuitenkaan, että olisi
osattava joko pohjoismaista kieltä tai sitten muussa yhteistyössä englantia,
saksaa, ranskaa. Meillä minun mielestäni pitäisi
olla myöskin edustajia, jotka voivat omalla äidinkielellään
osallistua tähän yhteistyöhön,
vaikka kieltämättä tämä ulkopuolisuus
silloin ehkä käy entistä voimakkaamminkin
esille.
Mitä tulee sitten yleensä pohjoismaiseen kielivalikoimaan,
niin on valitettavaa se, että esimerkiksi tanska ja ruotsi
ovat jatkuvasti erilaistuneet sillä tavalla, että ruotsalaiset
kääntävät nyt tanskalaiset filmit
omalle kielelleen ja päinvastoin tanskalaiset myöskin
ja heillä on suuria vaikeuksia jo ymmärtämisessä,
puhumattakaan siitä, että meillä suomalaisilla
esimerkiksi tanskan kielen osalta on todella suuria vaikeuksia.
Mitä tulee sitten englannin kielen käyttöön, niin
tämä on mielenkiintoinen kysymys myöskin.
Vuosi sitten suurin piirtein ruotsalaiset tutkivat, kuinka suuri
joukko ruotsalaisista olisi esimerkiksi valmiita siihen, että englannin
kielestä tulisi yhteinen kieli Pohjoismaille. Se prosenttiluku
oli jotain hämmästyttävää.
Se oli noin 30 prosenttia, ilmeisesti lähinnä nuorta
väkeä.
Puhemies! Ihan yhteenvetona haluan todeta, että Pohjoismaiden
neuvosto ainakin oman käsitykseni mukaan täyttää tehtävänsä yhteisenä foorumina
kaikille Pohjoismaille, olipa näiden maiden EU-ratkaisu
tai Nato-ratkaisu mikä tahansa.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani tyydyn jatkamaan siitä,
mihin edustajat Ojala ja Elo omissa puheenvuoroissaan jäivät.
Pohjoismaiden neuvoston perustaminen ja Suomen mukanaolo siinä kohta
50 vuotta oli varmasti ensimmäisessä aallossa
ennen kaikkea poliittista tahdonilmaisua siitä, että Suomi
kuuluu Pohjolaan, sillä on saman kaltaiset arvot ja yhteiskunnan
kehittymispyrkimykset ja että meitä yhdistää yhteinen
historia ja kulttuuritausta. Jossakin vaiheessa ainakin itse koin
80-luvulla ollessani mukana ensimmäistä kertaa
Pohjoismaiden neuvoston työssä, että Pohjoismaiden
neuvosto oli väline saada kontakteja ja tietoa ja tukea
omaan lainsäädäntötyöhön
ja ylipäätänsä omien kotimaisten
ongelmien ratkaisemisyrityksiin. Se oli selvästi foorumi,
jonka kautta voi solmia yhteyksiä.
Mutta tänä päivänä pohjoismaisen
yhteistyön haasteet ovat täsmälleen siinä,
mihin ed. Ojala juuri viittasikin: on tärkeätä,
että nimenomaan tällaisissa sisältökysymyksissä päästään
eteenpäin, että Pohjoismaiden neuvostossa tehtävä työ ja
toisaalta eri kansallisissa parlamenteissa tehtävä työ kohtaavat
toinen toisensa. Siksi minusta onkin oikein, että Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunta keskittyy nyt näiden yhteyksien
vahvistamiseen, joista ensimmäisenä askeleena
on ollut juuri tuo Pohjoismaiden neuvoston yleiskokousten suositusten
ja päätösten seurantajärjestelmä.
Nyt jos katsoo tätä toimintakertomusta, joka on
vuodelta 2002, ajalta, jolloinka itse en ole vielä ollut
Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan jäsen, siitäkin
jo voi päätellä, että suosituksia
on kovin monenlaisia ja hyvin eritasoisia. Tämä asettaa
haasteen tietysti itse Pohjoismaiden neuvostolle hiukan asettaa
kriteereitä siitä, minkä tyyppisiä suosituksia
tehdään. Niitä kannattaisi varmasti tehdä vähemmän
ja konkreettisempia ja panostaa ennen kaikkea tähän
seurantaan. Voitaisiin myöskin kehittää näitä toimintakertomuksia
niin, että niissä jo voitaisiin huomioida se, mitä kussakin
maassa on tehty asian suhteen. Tällä hetkellä tuntuu
siltä, että monet näistä suosituksista
jäävät vain pöytäkirjojen
liitteiksi ja mappihyllyille. Kiinnitän huomiota muutamaan suositukseen,
jotka ovat vuodelta 2002.
Esimerkiksi EU:n aluepolitiikan kohdalta todetaan, että Pohjoismaiden
neuvosto on suosittanut pohjoismaitten valmistautuvan yhdessä EU:n aluepoliittiseen
ohjelmakauteen ja eri rakennerahasto-ohjelmien sisältöihin,
kun tuetaan haja-asutusalueita ja infrastruktuurirakentamista näillä alueilla.
En tiedä, mitä on tapahtunut käytännössä,
mutta sen ainakin tiedän, että yhdessä suosituksen
kohdassa esimerkiksi sanotaan, että "valtio kantaa päävastuun
uuden tekniikan vaatiman infrastruktuurin rakentamisesta niin, että kaikilla
pohjoismaalaisilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet
käyttää uutta tekniikkaa". Suomen osalta
ainakin ratkaisut ovat olleet toistuvasti päinvastaiset.
Suomessa on sanottu liikenneministeriön suunnalta, että laajakaistayhteydet
ja ylipäänsä infrastruktuuri, jota uusi
tekniikka ja sen käyttöönotto eri alueilla
maassa edellyttää, tulee tapahtumaan markkinaehtoisesti.
Näiltä osin siis tätä keskustelua
ei ole käyty niin, että pohjoismaisilla kumppaneillamme
olisi yhtäläinen strategia.
Kun uskon, että nämä meidän
ponnistelumme johtavat siihen, että tämä raportointi
ja tavallaan asioiden eteenpäinvieminen vahvistuvat, mielestäni
on myöskin sen jälkeen tarpeellista keskustella
siitä, miten Pohjoismaiden neuvoston työskentelyä voidaan
virtaviivaistaa, tehostaa ja käyttää siinäkin
hyväksi uusia tekniikan mahdollisuuksia. Kaikkia kokouksia
ei tarvitse pitää niin, että sinne matkustetaan.
Myöskin videokonferensseja on mahdollisuus pitää ja
tätä kautta minimoida tätä valtavaa
yhteydenpidon tarvetta, joka sinänsä on perusteltua,
mutta joka joskus johtaa hyvin raskassoutuiseen työskentelytyyliin.
Myöskin budjetin osalta olisi välttämätöntä katsella
kriittisesti, ovatko kaikki ne instituutiot, jotka ovat olemassa,
tarpeellisia. Tiedän, että näin on yritetty
tehdä monta kertaa ja että siinä ei ole
onnistuttu sen vuoksi, että jokainen maa pitää kiinni
siitä instituutiosta, joka sen alueella on. Mutta on aivan
selvä asia, että kun kansainvälinen yhteistoiminta
kaikissa Pohjoismaissa on laajentunut, Euroopasta on tullut merkittävä ja monenlaisista
parlamentaarisista globaaleistakin organisaatioista ja verkostoista,
niin myöskin Pohjoismaiden neuvoston pitää asettautua
tähän kokonaisuuteen ja resursseja on saatava
siirretyksi muualle.
Haluaisin kiinnittää huomiota tässä yhteydessä myöskin
tulevaisuuteen siltä osin, että kun omasta mielestäni
meidän Suomessa tulisi nyt fokusoitua ennen kaikkea Itämereen
ja sen suojeluun ja merikuljetusten turvallisuuskysymyksiin ja näihin
ed. Outi Ojalan ja ed. Mikko Elonkin mainitsemiin rajaesteisiin,
meidän tulisi myöskin nyt miettiä sitä,
miten voimme hyödyntää arktisten alueiden
asemaa ja niiden tukemista Islannin puheenjohtajakaudella, koska
Islantihan panostaa hyvin voimakkaasti Länsi-Pohjola-yhteistyöhön,
siis yhteistyöhön myöskin Kanadan arktisten
alueiden, Nunawutin jne., kanssa. Mielestäni se on meille
Pohjoismaille aika tärkeä asia, että me
pidämme huolen siitä, että pohjoisissa
osissa on edellytykset elää ja toimia, alkuperäkansojen
mahdollisuudet viljellä kulttuuriaan ja elinkeinojaan turvataan
ja ylipäätänsä ymmärretään
se merkitys, että arktisten alueiden luonto on niin haavoittuvainen,
että meidän kaikkien tulee ponnistella sen suhteen,
että arktiset alueet säilyvät ja että niiden
luonnon monimuotoisuus säilyy. Tässä mielessä ainakin
itse toivon, että arktinen yhteistyö ja kokemukset
myöskin, joita Suomella on arktisesta tutkimuksesta ja arktisista
elinkeinoista ja niiden kehittämisestä, voitaisiin
tuoda voimakkaasti esille, niin että se olisi voimakas
lisä meidän omassa aluepoliittisessa keskustelussamme.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Hahmotan tätä Pohjoismaiden
neuvoston työtä maantieteellisesti niin, että siinä on,
aivan kuten täällä on todettu, Itämeri
noussut nyt entistä merkittävämpään
rooliin. Sitten on tuo Länsi-Pohjola toinen, meistä kauempana
oleva asia, mutta kuitenkin kuuluu olennaisesti siihen. Sitten erityisesti
korostaisin vanhaa perinteistä pohjoiskalottiyhteistyötä,
joka perustuu siihen, esimerkiksi meidän Suomen osalta
erityinen intressi kohdistuu tähän, että meillä on
yhteistä rajaa Ruotsin ja Norjan kanssa kuitenkin reilut
tuhannen kilometriä. Tämän lähtökohdan
jälkeen voi todeta sen, että toinen tapa hahmottaa
tätä, ainakin itselleni, on jako rajaesteitten
poistamiseen tähtäävään
työhön, joka on hyvin keskeinen kaikille, erityisesti
raja-alueitten ihmisille, ja toisaalta sitten ympäristökysymyksiin.
Rajaesteitten kohdalla käytin Pohjoismaiden neuvoston
viime kokouksessa Oslossa puheenvuoron, jossa palautin mieleen Pohjola-Nordenin
esityksen siitä, että pyrittäisiin hahmottamaan
tämä asia kolmen korin kautta niin, että ensimmäiseen
koriin laitettaisiin ne asiat, jotka on varsin nopeasti poistettavissa,
ongelmat, jotka tiedostetaan hyvin ja ovat nopeasti ratkaistavissa.
Norrbackin raportti antaa tähän erittäin
paljon eväitä. Sitten pantaisiin toiseen koriin
sellaisia asioita, jotka vaativat pitemmälle menevää valmistelua
ja asioitten käsittelyä, ja sitten on myönnettävä,
että on olemassa ongelmia, jotka ovat sen verran vaikeampia,
että ne olisi syytä siirtää kolmanteen
koriin eikä tuhlata niihin liikaa energiaa. Valitettavasti
Schlüterin tekemä selvitystyö ei vie
eteenpäin minun mielestäni Norrbackin aloittamaa
työtä, vaan kyllä siinä tuntuu,
että kaikki hautautuu tuohon kolmanteen koriin, iäisyyskoriin.
Tällä hetkellä ei kovin paljon ole päästy
eteenpäin. Raja-alueitten keskeisiä ratkaistavia
ongelmia ovat nimenomaan liikkuvuuden kannalta, ihmisten vapaan
liikkuvuuden ja työssäkäynnin kannalta,
verotukselliset kysymykset ja sosiaaliturvaan liittyvät
asiat. Näitten kohdalla, lähtemättä nyt
tässä luettelemaan ja yksilöimään
näitä, on asioita, joihinka pitäisi varsin
nopeasti puuttua.
Toiseksi ympäristönäkökulmasta:
Itämerestä on jo paljon puhuttu. Haluan aina tässä yhteydessä muistuttaa
siitä, että Itämeren heijastusvaikutus
on laaja. Esimerkiksi meidän rajallamme tuolla pohjoisessa
se ulottuu aina Kilpisjärveen saakka. Sieltä ne
vedet tulevat tähän yhteiseen mereemme. Tästä syystä Itämeren
ympäristöllinen tila on tärkeä ja
on tehtävä kaikki voitava sen hyväksi,
että sen tila koko ajan paranisi ja sitä kautta
myöskin saataisiin sitten luonnonvarojen kautta tuottoa.
Tässä haluan viitata kalastuspolitiikkaan, joka
myöskin on tällä alueella asia, joka koskettaa
ei vain yhtä kansakuntaa kerralla vaan useampaa yhdessä.
Se on vaikea ongelma, mutta tässä kyllä soisi
Suomenkin terästäytyvän, että näitä aloitteita
yhteisen kalastuspolitiikan rakentamiseksi tällä merialueella,
joka on erityisesti meidän ja Ruotsin välillä,
tehtäisiin.
Tämä on myöskin luonnonsuojeluasia.
Haluan tässä yhteydessä palauttaa mieliin
vuosia ylläpitämämme keskustelun luonnonlohen
eli villilohen tilasta. Tätä nykyä Itämeren
altaassa syönnösvaelluksella oleva lohikanta uhkaa
tuhoutua. Se tarvitsee poliittisen päättäjän
johdonmukaista toimintaa. Tässä suhteessa Suomen
hallitukset ovat viime vuosina tehneet oikean suuntaisia päätöksiä.
Nyt niille tarvitaan jatkoa ja vielä voimakkaampia toimenpiteitä,
että tämä luonnonvara saataisiin pelastettua.
Sanomattakin on selvää, että sen heijastusvaikutus
myös elinkeinopolitiikkaan matkailun kautta tuolla pohjoisilla
alueilla on merkittävä.
Ed. Alho nosti minusta ansiokkaalla tavalla esille arktisen
näkökulman. Arktisessa neuvostossa mukana olevana
olen siihen saanut tutustua, ja se on erittäin mielenkiintoinen
haaste poliittiselle toiminnalle. Siinä juuri nämä luonnonvarakysymykset
ovat tärkeitä. Siellä joudutaan käymään
ruohonjuuritasolla keskustelua oikeanlaisen luonnonsuojelun, viljelemisen
ja varjelemisen kautta. Siellä kyllä ihmiset terästäytyvät tässä asiassa
minun mielestäni oikealla tavalla lähestymään
näitä kysymyksiä. Siinä on kysymys aina
elämästä ja kuolemasta, näin
voi sanoa, koska nämä luontokysymykset ovat niin
voimakkaasti elinkeinoon vaikuttavia kysymyksiä. Siinä on
myöskin yhteisiä pohjoismaisia kysymyksiä.
Esimerkiksi saamelaiskulttuurikysymykset pohjoisessa ovat niitä ja
monet muut esimerkiksi matkailun osalta. Arktinen matkailu on oma
taiteenlajinsa. Se on yhteinen kysymys niillä alueilla.
Näiden soisi myöskin nousevan esiin.
Uutena on tietoyhteiskuntakysymys. Akureyrissä järjestettiin
viime syksynä Arktisen neuvoston toimesta tietoyhteiskuntaseminaari,
joka nimenomaan käsitteli arktisia alueita. Siinä tuli kyllä kaikille
mukana olleille täysin selväksi se, että tietoyhteiskunnan
haasteet näillä harvaanasutuilla alueilla ovat
suuret, mutta myöskin mahdollisuudet ovat tavattoman merkittävät.
Siinä toivoisi Pohjoismaitten nimenomaan noitten arktisten
alueitten, pohjoisten alueitten, osalta olevan yhteistyössä.
Kaiken kaikkiaan olen vakaasti sitä mieltä, että siitä huolimatta,
että Euroopan unioni tietysti on meidän keskeinen
toimintaviitekehyksemme, niin entistä enemmän
tulen vakuuttuneeksi, että Pohjoismaiden neuvoston toimintaa
tarvitaan erityisesti nyt, kun Islanti ministerineuvoston puheenjohtajamaana
esitti toimintaohjelmansa tälle vuodelle ja kiteytti sen
vastaansanomattoman fiksusti kolmeen sanaan: demokratia, luonto
ja kulttuuri. Niissä on kiteytettynä kaikki se,
missä pohjoisen ihminen elää ja mistä hänen hyvä elämänsä muodostuu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama kommentti asiaan tästä paikalta.
Pohjoismaiden neuvosto antaa suosituksia, ja yhtenä on
tämä haitallinen verokilpailu, josta on todettu,
että tähän pitäisi puuttua.
Toivoisi siitä myös sillä tavalla ihan
konkretiaa. Ed. Elo taisi mainita juuri tämän
yhden sektorin siinä eli eläkeläiskysymyksen.
Ruotsin puolellahan on paljon, varmaan puoli miljoonaa suomalaista.
Läheskään kaikki eivät ole valmiit
muuttamaan tänne Suomeen, mutta jotkut ovat ottaneet yhteyttä ja
ovat halukkaat tulemaan tänne, mutta valitettavasti tässä on
tämä ei kaksinkertainen verotus, vaan kyse on
siitä, jotta Ruotsi ei noudata sillä tavalla pohjoismaisia
verosopimuksia niin kuin on ajateltu. Ruotsi käyttäytyy
siinä vähän kevyemmän verotuksen
mallin mukaan. Sen takia toivoisi, jotta Pohjoismaiden neuvosto
voisi jotenkin saada näitä suosituksia terästettyä ihan
oikeaksi toiminnaksi siten, jotta saataisiin tämmöinen
yhdenmukainen verotuskohtelu eri Pohjoismaissa myös näiden
eläkeläisten osalta, koska tämä jollakin
tavalla ei ole tervettä kilpailua tällä hetkellä ja
ohjaa ihmisten käyttäytymistä ja jarruttaa niiden
ihmisten hakeutumista mahdollisesti sinne, mihin he haluaisivat.
Toinen kysymys, joka tässä on tullut esiin
ja jonka Pohjoismaiden neuvoston toivoisi ottavan käsittelyyn,
on hyljekysymys. Nyt tällä hetkellähän
meillä Suomessa on näitä kalastusverkkovahinkoja
maksamatta aika paljon. Pohjanlahdella on tiheä tämä hyljekanta.
Kun koko tätä merialuetta, Suomenlahtea, Pohjanlahtea,
katsotaan koko alueena ja katsotaan sen kanta, niin se kokonaisuutena
ei ole hirveän iso, mutta kun se tihentymä sattuu
olemaan Pohjanlahdella ja aiheuttaa siellä valtavasti vahinkoa,
niin jotenkin tästä pitäisi päästä nyt
semmoisille vesille, jotta saataisiin tihentymäalueella
vähennettyä tätä kantaa. Se
ei ole terve ilmiö. Sen takia toivoisi, että tässä sen
lisäksi tietysti, että tarvitaan EU-näkökulma,
Pohjoismailla voisi tässä olla yhteinen kanta,
jolloin mahdollisesti olisi vahvempi argumentti tuonne EU:n suuntaan
tehdä myös tämmöistä järkevää kannan
harvennustyötä siinä ja ei olisi tämmöistä ongelmaa
kalastajien osalta kuin tällä hetkellä on.
Yksi kysymys vielä tähän ihan lopuksi:
Minusta tässä tukipolitiikkaa koskevien suosituksien
antamisessa Pohjoismaiden neuvosto ei ole onnistunut, koskee lähinnä merenkulun
tukia, koska Ruotsi lähti kilpailemaan ja Suomi joutui tulemaan
perässä. Se ei ole tervettä kilpailua,
ja toivoisi, jotta siltä saralta kanssa Pohjoismaiden neuvosto
voisi linjoittaa, jotta edes Pohjoismaissa ei tämän
tyyppistä tukipolitiikkakilpailua jatkossa olisi.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Vain muutama kommentti käytyyn keskusteluun:
Ed. Alho aivan oikein kiinnitti huomiota siihen, että on
tarpeen kehittää ja virtaviivaistaa toimintametodeja,
ja tätä olemme parastaikaa miettimässä.
Todellakin varmaan ainakin osa kokouksista voidaan korvata video-
tai puhelinkokouksilla.
Toinen asia, joka tuli tähän budjettiin ja
näihin instituutioihin. Kuten ed. Elo täällä sanoi, niin
noin 100 miljoonaa euroa on pohjoismaisen koko yhteistyön
vuosibudjetti, joka pitää sisällään
hyvin monenlaista toimintaa tutkimukseen, lasten ja nuorten tukemiseen
jne. Se on hyvin monipuolista, mihin niitä rahoja käytetään.
Sikäli on hyvä, kun kuulin, että valtiovarainvaliokunta
aikoo paneutua tähän asiaan. Se on erittäin
hyvä. Haluaisin vaan mainita näistä instituutioista erään
hyvin menestyksekkään instituution, joka sijaitsee
Suomessa. Pohjoismainen investointipankki saatiin aikoinaan sijoitettua
Suomeen. Sen tarina on menestystarina, Pohjoismaisen investointipankin
vuosittainen voitto on suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko pohjoismaisen yhteistyön
budjetti. Me voimme olla hyvin tyytyväisiä, että tämä instituutio
saatiin Suomeen, ja toivottavasti pidämme kiinni siitä,
että se täällä myöskin
säilyy. Pohjoismaisen investointipankin jäseniksi
ovat tänä vuonna tulossa myöskin Baltian
maat, eli tältä osin myöskin sen toimintaa
laajennetaan ja tähän pankin valvontaelimeen,
kontrollikomiteaan, nimitetään parlamentaarikkoedustajat
niin Pohjoismaista kuin Baltian maistakin.
Aivan lopuksi olisin ottanut myöskin esille asioita,
jotka tuntuvat vievän hyvin pitkän aikaa, ennen
kuin niissä edistytään, tai sitten ei
edistytä. Ikuisuuskysymys näyttää olevan
tämä tv-yhteistyön kehittäminen,
josta selvitysmies Norrback on jälleen antanut raporttinsa.
Nähtäväksi jää, edistytäänkö siinä asiassa
vieläkään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan
ja eduskunnan valiokuntien välistä yhteistyötä jo
vuosi sitten puhein pyrittiin edesauttamaan, kun vastaavasti käsiteltiin
vuoden 2001 kertomus. Ja näin ollen nyt voi todeta, että Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunnan aloitteesta tämä asia
on edennyt ja valtuuskunta on ollut aktiivinen tässä asiassa.
Itämeri on noussut tänään paljon
keskusteluun, se on ollut aikaisemminkin. Itämeren Suomenlahden rehevöitymis-, öljyonnettomuusuhka
on erittäin suuri haaste kaikille rantavaltioille, ja Baltian maiden
mukanaolo ja myös Puolan linkittäminen mukaan,
kun etenkin ajattelemme rehevöitymistä, on tärkeätä.
Tällä tavalla, arvoisa puhemies, on hyvä,
että nämä substanssivaliokunnat on nyt
pyritty saamaan aktiivisemmin mukaan tähän toimintaan. Se
luo myös ikään kuin enemmän
realistista sisältöä Pohjoismaiden neuvoston
toimintaan ja myös lisää meidän
muiden kansanedustajien tietämystä tästä asiasta.
On tärkeätä, että tulevaisuudessakin,
niin kuin nyt tähänkin saakka on ollut, on tällainen
vastuuhenkilö, raportoija, Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnassa,
joka sitten pitää yhteyttä myös
erityisvaliokunnissa aina kulloiseenkin aihealueeseen.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Olin valitettavasti Päijät-Hämeen
kansanedustajien kokouksessa puheenjohtajana, kun näitä tärkeitä puheenvuoroja
pidettiin, mutta monista kollegojen toivomuksista johtuen tulen
tämän puheen pitämään
täällä tai esittämään
joitakin näkökohtia sen takia, että Päijät-Hämeelläkin
muun muassa on monia ystävyyskuntia pohjoismaisissa valtioissa.
Ja se on muuten yksi sellainen asia, jota olen kovasti yrittänyt
viedä eteenpäin siinä mielessä, että näitä ystävyyskaupunki-
ja kuntasuhteita ei nykyisin enää sillä tavoin
hyödynnetä kuin joskus aikoinaan. Se on yksi sellainen
asia, johon Suomessa tietysti kunnissa, mutta ehkä myös kuntien
eräässä tärkeässä organisaatiossa,
kun monet meistä ovat kunnallisvaltuutettuja, täällä eduskunnassa
ja myös Pohjoismaiden neuvostossa toivottavasti kiinnitetään
huomiota, koska näissä kunnissa nämä asukkaat
ovat ja esimerkiksi Päijät-Hämeessäkin
monilla kunnilla on ollut pitkät perinteet niin kulttuurissa,
urheilussa kuin elinkeinotoiminnassakin. Esimerkiksi Euroopan unionin
kolmen maan periaate voitaisiin aivan hyvin toteuttaa monissa EU-hankkeissa niin,
että siinä olisi mukana Pohjoismaita ja pohjoismaisen
yhteistyön merkeissä ajettaisiin sellaisia asioita,
joissa me Pohjoismaissa olemme hyviä. Ja tämä,
missä me olemme hyviä ja mikä Suomenkin
EU-politiikassa voisi tulla paremmin esille kuin silloin liittyessämme
kovasti toitotimme, on tämä Pohjoismainen hyvinvointivaltio
ja sen periaatteet.
Ne rahastomallit, joilla esimerkiksi työeläkejärjestelmä on
rahoitettu ... missään muualla en tiedä kuin
Suomessa, jossa on niin hyvin tämä riskienhallinta
tehty niin, että ne ovat eri yhtiöissä,
ja jos yksi menee konkurssiin, niin sitten muut vastaavat siitä,
millä tavoin näille eläkkeensaajille
eläke voidaan turvata. Meillä on yksi esimerkki
siitä, kun surullisella 90-luvulla Kansa-yhtiö meni
konkurssiin, ja eläkkeet turvattiin sillä, että muut
yhtiöt tämän sitten eläkkeensaajille
korvasivat. Tämän tyyppistä järjestelmää olisi
kaivattu niin Yhdysvalloissa kuin nyt sitten todennäköisesti
Parmalatin tapauksessa kaivataan Italiassa. Tällaisissa
malleissahan, joissa eläkkeensaaja itse ottaa vastuun,
niin kuin Blair Englannissa esitti tätä kolmannen
linjan mallia, jää liian suuri vastuu valita eläkkeensaajalle, mistä yhtiöstä kannattaa
vakuutus ottaa tai sijoittaa rahojaan. Esimerkkejä siitä,
miten on 90-luvun lopun aikana epäonnistuttu, on Euroopassa lukuisia.
Pohjoismaiden neuvoston toiminnan osalta, kun se nyt täytti
50 vuotta tässä kertomusvuonna, Suomen eduskunnan
näkökulmasta toivoisin tietysti, että sillä olisi
keskeisempi asema. Itse tervehdin tyydytyksellä sitä puhemiesneuvoston tekemää päätöstä,
viimein — ties kuinka monennen kerran se on ollut esillä — että Pohjoismaiden
neuvoston kertomus lähetettäisiin kaikkiin valiokuntiin
lausunnolle, koska ne valiokunnat, joiden toimialaan tämä liittyy
erityisesti, ovat muita kuin ulkoasiainvaliokunta. Kiitos puhemiehelle
ja puhemiesneuvostolle ja virkamieskunnalle, jotka tämän
saivat aikaan, että näin nyt viimein tehdään,
koska se antaa nyt mahdollisuuden, kun Pohjoismaiden neuvoston organisaatio on
uudistettu vastaamaan paremmin eri parlamenttien valiokuntalaitosta,
ja soveltuu paremmin nyt siihen, että me pystymme myös
eduskunnassa käyttämään hyödyksi
näitä päätöksiä ja toisaalta
myös ottamaan vastuun näistä asioista.
Jos ajattelemme esimerkiksi suomalaisia Ruotsissa, joita Suomenruotsalaisten
keskusliiton Tukholmassa tekemien laskelmien mukaan juuriltaan on
noin 450 000 Ruotsissa, suurin vähemmistö,
suurempi kuin ruotsinkieliset ovat Suomessa, näidenkin
asioiden hoitamista, niin emme me voi sitä jättää yksin
Ruotsin valtion tehtäväksi, niin kuin ei ole jätettykään.
Mutta kuitenkin me voisimme täällä tehdä enemmän kuin
tällä hetkellä olemme tehneet, esimerkiksi ed.
Ojala toi esille Pohjoismaiden investointipankin, sen puitteissa
ja myös eri rahastojen puitteissa. Pohjoismaiden neuvoston
yhteydessähän on teollistamisrahastoja ja monia
muita rahastoja, ja kun viime kaudella olin tässä mukana,
niin meillä olisi enemmänkin tarvetta päästä näihin
projekteihin mukaan kuin tällä hetkellä on
tilanne.
Yksi tällainen ongelma on se, että Pohjoismaissa
on totuttu siihen, että päätöksenteko
tapahtuu valtuuskuntien poliittisissa ryhmissä, ja meidän
eduskuntaryhmämme ovat taas resursseiltaan muodostuneet
vuosien kuluessa aika ohuiksi. Taas sitten virkamieskunta, joka
on Pohjoismaiden neuvoston valtuuskuntaa varten, he ovat puolueettomia
virkamiehiä, on kyllä mukana, mutta ei osallistu
näiden ryhmien kokouksiin. Sitten käytännön
toteutus ja asioiden valmistelu on kuitenkin ryhmissä ja
jonkun henkilön sivutoimisena tehtävänä on
hoitaa Pohjoismaiden neuvoston valtuuskunnan asioita oman ryhmänsä osalta.
Näin on esimerkiksi sosialidemokraattien kohdalla ollut.
Tässä tulee sitten se, että meidän
panokseemme verrattuna Ruotsiin, Tanskaan ja Euroopan unionin ulkopuolisiin maihin
Norjaan ja Islantiin monesti on nyt sen jälkeen, kun liityimme
Euroopan unioniin ja kansainväliset tehtävät
ovat jatkuvasti lisääntyneet, on jäänyt
itse kullekin toivomisen varaa, että voitaisiin enemmän
asioihin puuttua.
Ihan sitten lopuksi muutama asiaotsikko. Kertomusvuonna olin
hyvin tyytyväinen siitä, että työllistämisen
kannalta ja voisi sanoa myös Pohjoismaiden kannalta ja
erityisesti Suomen kannalta otettiin elokuva yhdeksi palkitsemisen
kohteeksi. Ei tietysti ole mikään yllätys,
että Aki Kaurismäki oli se, joka tämän
elokuvapalkinnon sai. Se oli yksi esimerkki siitä, miten
kulttuuri työllistää. Elokuva on yksi
työllistävimpiä tapoja tehdä kulttuuria,
koska siihen tarvitaan paljon työtä, käsikirjoittamista,
kuvaamista ja sitten myös, kun elokuvaa esitetään,
tarvitaan paljon ihmisiä. Se on myös siten merkittävä taloudellinen
lähde kulttuurille, joka Suomessakin tällä hetkellä työllistää lähes
100 000 ihmistä tilastojen mukaan, kun paljon
puhuttu it-teollisuus työllistää vähän
yli 100 000. Se on meidän hyvä nähdä.
Kulttuuri on se tärkeä tekijä, ja siinä mielessä on
ollut surullista se, kuten ed. Ojalakin totesi, että esimerkiksi
television osalta me emme pysty näkemään
Norjan, Islannin tai Tanskan televisiota Suomessa eivätkä edes
teksti-tv-palvelut tai tämäntyyppiset toimi, mikä on
kyllä osoitus siitä, miten vaikeata asioitten
järjestäminen Pohjoismaissakin yksistään
on.
Yksi sellainen alue, jota olen itse kertomusvuonnakin näissä kokouksissa
pitänyt esillä, on kehitysyhteistyöpolitiikka.
Olen ollut paljon Afrikassa sellaisissa kohteissa, joissa Pohjoismaat ovat
olleet aktiivisesti, muun muassa Tansaniassa Dar es Salaamissa,
mukana projekteissa, mutta niiden yleisilmeestä, rakennuksista
ja muista voi nähdä, että ne parhaimmat
ajat ovat olleet aikoja sitten. Tässä suhteessa
Pohjoismaat voisivat näyttää yhtenä osana
maailmaa esimerkkiä siitä, miten näitä kriisejä hallitaan
vähän jo etukäteen niin, että autetaan
niitä ihmisiä, jotka apua tarvitsevat. Pohjoismaiden
lippujen näkyminen näissä kehitysyhteistyökohteissa,
kun rakennetaan vesipumppuja tai muita, olisi yhteistyötä,
jossa voitaisiin yhdessä olla esimerkkinä maailmalle.
Arvoisa puhemies! Ihan viimeisinä sanoina tässä puheenvuorossa
toteaisin sen, että Pohjoismainen yhteistyö on
todella tärkeää ja toivoisi, että näissä eduskunnan
työtapoja uudistavissa elimissä tämä tulisi
saamaan sen osuuden, mikä sille kuuluu. Kun itse tänne
eduskuntaan tulin, silloin täällä oli
kaksi ulkopolitiikan tärkeätä tukipilaria
ja toimintaa kansanedustajille. Oli Pohjoismaiden neuvosto ja Parlamenttien
välinen liitto IPU. Nyt on paljon menty eteenpäin,
maailma on ihan toisen näköinen, ja näistä kahdesta elimestä ja
niiden asemasta ei ole enää muuta kuin pieni osa
jäljellä tähän kokonaisuuteen
verrattuna, jota esimerkiksi Euroopan unioni ja kansainvälinen
politiikka tällä hetkellä kansanedustajille
arkityössä merkitsevät.
Keskustelu päättyy.