2) Hallituksen esitys Valko-Venäjän tasavallan
kanssa sijoitusten edistämisestä ja suojaamisesta
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Katselin tässä ensin, tuleeko
ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja käyttämään
esittelypuheenvuoroa, mutta kun ei tullut, niin otin puheenvuoron. Pidän
tätä aihepiiriä sen verran tärkeänä ja
myös niitä seikkoja, jotka tässä mietinnössä tulevat esiin,
että mielestäni on syytä käydä keskustelua.
Tässä on siis kysymyksessä hallituksen
esitys Valko-Venäjän tasavallan kanssa sijoitusten edistämisestä ja
suojaamisesta tehdyn sopimuksen hyväksymisestä.
Valiokunta toteaa mietinnössään, että uudistetun
investointisuojasopimuksen solmimista Valko-Venäjän
kanssa ei pidä nähdä tuen osoituksena
Valko-Venäjän hallinnolle. Investointisuojasopimuksia
on solmittu perinteisesti myös sellaisten valtioiden kanssa, joiden
poliittiset ja ihmisoikeusolosuhteet ovat puutteellisia, koska ulkomaisilla
investoinneilla on nähty myös olevan myönteinen
vaikutus maiden yhteiskunnallisille oloille ja näin myös
lisääntyvät investoinnit Valko-Venäjälle
lisäisivät kanssakäymistä Valko-Venäjän
kansalaisyhteiskunnan ja yrityselämän kanssa ja
samalla toisivat riippumattomia elinkeinomahdollisuuksia Valko-Venäjän
kansalaisille. Valtaosa Valko-Venäjän taloudestahan
pyörii valtion kautta.
Sen vuoksi pidän kyllä näitä valiokunnan
näkökohtia ihan hyväksyttävinä ja
tätä sopimuksen solmimista hyväksyttävänä,
mutta haluan kiinnittää huomion siihen, että on
kyllä häpeällistä, että Euroopan
sydämessä, vajaan 500 kilometrin päässä Suomesta
meillä on olemassa sellainen valtio, jossa ihmisoikeuksien,
sananvapauden, poliittisten oikeuksien tilanne on niin surkea. Kaikissa
mahdollisissa yhteyksissä meidän velvollisuutemme
on ottaa esiin nämä Valko-Venäjän
puutteelliset ihmisoikeudet.
Tästähän aivan hiljattain oli uutisia,
kun joukko eurooppalaisia nuorisopoliitikkoja vieraili Valko-Venäjällä keskustelemassa
Valko-Venäjän demokratia- ja ihmisoikeustilanteesta
paikallisten nuorisojärjestöjen kanssa ja tuon
tilanteen jälkeen sitten Valko-Venäjän
valtion poliisi pidätti vierailua järjestämässä olleet
kymmenen nuorta valkovenäläistä ja isännät
tuomittiin ilman oikeudenkäyntiä viideksitoista
päiväksi vankilaan vääränlaisesta
kielenkäytöstä.
Itse tapasin viime syksynä Brysselissä järjestetyssä kansalaisjärjestöjen
ja eräiden kristillisdemokraattisten puolueiden kokouksessa
Valko-Venäjän veljespuolueen, kristillisdemokraattisen
puolueen, edustajia, ja puolueen puheenjohtaja ei päässyt
ollenkaan tuohon kokoontumiseen, sillä hän istui
vankilassa täysin perusteettomasti, samoin kuin monet muutkin
oppositiopuolueiden johtohenkilöt.
Nykyhallinnon aikana Valko-Venäjällä on
tapahtunut oppositiojohtajien ja journalistien katoamisia ja mystisiä kuolemia.
Myös uskonnollinen tilanne on erittäin vaikea.
Seurakuntien kokoontumiseksi pitää saada virallinen
lupa, ja sitten kun sitä lupaa anotaan, sitä ei
heru, ja vankiloissa istuu myös pitkä rivi pastoreita
tuomittuina luvattomien jumalanpalvelusten järjestämisestä.
Lännessä meillä Valko-Venäjää nimitetään Euroopan
viimeiseksi diktatuuriksi presidentti Lukašenkan autoritaarisen
aseman vuoksi, ja Valko-Venäjähän on
myös ainoa maa, joka ei ole saanut jäsenyyttä Euroopan
neuvostossa. Siellä on muun muassa voimassa edelleen kuolemanrangaistus.
Haluan sekin kertoa, että kun kristillisdemokraattinen
eduskuntaryhmä kävi tapaamassa tasavallan presidenttiä,
niin otimme tämän Valko-Venäjän
tilanteen sielläkin keskusteluun. Tuossa keskustelussa
presidentti kannusti luomaan suhteita Valko-Venäjän
kansalaisyhteiskuntaan ja poliittiseen yhteiskuntaan näiden omien
verkostojen kautta.
Toivon mukaan nyt tämä tehty investointisopimus
omalta osaltaan olisi myönteisellä tavalla tukemassa
Valko-Venäjän yrityselämää ja
sitä kautta kommunikointia kansalaisyhteiskunnan kanssa,
ja toivon, että tätä nyt ei todellakaan
tulkita minkäänlaiseksi myönteiseksi
tueksi tälle Valko-Venäjän diktatuurille.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopassa on todellakin vain yksi selkeä diktatuuri,
ja se on Valko-Venäjä. Tässä jo
ed. Räsänen kertoi esimerkin:
kokoomusnuoret yhdessä muiden konservatiivi-
ja kristillisdemokraattinuorten kanssa olivat pari viikkoa sitten
vierailulla Valko-Venäjällä Minskissä,
ja kuinka ollakaan, heidän isäntänsä,
puolueveljensä, paikallispuolueveljensä, pidätettiin
välittömästi, ja syy oli sopimaton kielenkäyttö,
eli ulkomaisten kanssa kanssakäymisessä oleminen
on vaarallista tuossa maassa. On täysin selvää,
että tämän päivän Euroopassa
mitään tämän tyyppistä ei
voida hyväksyä.
Nyt meidän täytyykin keskustella siitä,
mikä on se strategia, jolla pyritään
vaikuttamaan Valko-Venäjään, niin että siellä alettaisiin
noudattaa ihmisoikeuksia ja demokratiaa. Tässä suhteessa täytyy
todeta, että esimerkiksi Euroopan neuvostossa olemme käyneet
keskustelua. Valko-Venäjä on ainoa Euroopan maa,
joka ei ole Euroopan neuvoston jäsen. Sen sijaan Euroopan
neuvosto käy dialogia opposition kanssa ja ihmisoikeusjärjestöjen
kanssa ja pyrkii sitä kautta viemään
ihmisoikeusviestiä eteenpäin kansalaisille Valko-Venäjällä.
On syytä huomata, että kun Venäjän
ja Valko-Venäjän välillä oli
konflikti kaasutoimitusten osalta, niin varmasti tällä hetkellä Venäjälläkin joudutaan
miettimään, miten pitäisi suhtautua Valko-Venäjään.
Uskon, että tässä suhteessa olisi hyvin
tarkoituksenmukaista, että EU kävisi dialogia
Venäjän kanssa ja pyrkisimme löytämään
yhteisen politiikan, jolla pyrittäisiin vaikuttamaan siihen,
että Valko-Venäjällä ihmisoikeudet
ja demokratia voisivat kohtuullisen ajan kuluessa toteutua.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsäsen huoli
siitä, että tämä olisi jokin
välillinen tuki ikään kuin Valko-Venäjälle, on
todella kaukaa haettu. Sitähän tämä ei
ole, päinvastoin. Minusta on aivan selvää,
että läntisten markkinatalousmaiden täytyy
tehdä investointisuojasopimuksia Valko-Venäjän
kanssa ja edistää nimenomaan ulkomaisten investointien tuloa
siihen maahan, koska se on paras tie auttaa myöskin Valko-Venäjää demokratian
kehityksessä, kunnioittamaan ihmisoikeuksia ja tulemaan
myöskin läntisten demokratioiden joukkoon. Tämä on
selkeästi havaittu, että ulkomaiset investoinnit
voivat olla tässä myönteisenä apuna.
Valko-Venäjähän on tämmöinen
merkillinen demokratiavajeen omaava saareke Euroopassa tänä päivänä,
semmoinen merkillinen demokratian takamaa, jolla, niin kuin on todettu,
ei ole myöskään Euroopan neuvoston jäsenyyttä.
Mutta monen hiljaisen vuoden jälkeen Euroopan neuvosto
on pyrkinyt nyt taas avaamaan dialogia Valko-Venäjän
kanssa, ja se syy lähtee siitä, että se
dialogi, avoin debatti, sen maan kanssa on parempi kuin olla hiljaa,
koska se hiljaisuus tavallaan eristää vielä syvemmälle
Valko-Venäjän eurooppalaisesta kehityksestä.
Siksi ne avaukset, mitä nyt Euroopan neuvoston piirissä on
tehty, ovat olleet tavattoman tärkeitä. Esimerkiksi
yritykset toimia journalistien, koko median vapaan toiminnan puolesta
ovat olleet hyvin keskeistä ydintä tavallaan siinä Euroopan
neuvoston toiminnassa.
Olen aika vakuuttunut siitä, että lähivuosina tässä voidaan
odottaa tuloksiakin, mutta katseet suhtautuvat kyllä, herra
puhemies, myöskin Venäjälle. Kyllä Venäjän
täytyisi keskeisenä Euroopan neuvoston jäsenmaana,
mahdollisesti jopa tulevana puheenjohtajamaana lähivuosina, olla
vakauttamassa ja edistämässä kaikkia
niitä toimia, joilla Valko-Venäjän diktatuurinen
kehitys lopetetaan ja se saadaan sidottua läntisten maiden
joukkoon jakamaan myöskin läntisiä arvoja
ja sen kautta myöskin Euroopan neuvoston jäseneksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on arvokasta, että täällä käydään
keskustelu Valko-Venäjästä tämän
investointisuojasopimuksen yhteydessä. Itse varoisin tietyllä tavalla käyttämästä
attribuuttia
ilman määrittelyä. Täällä käytettiin
termiä diktatuuri. Olisin vähän huolissani
tuon termin käyttämisestä ilman tarkempaa
määrittelyä. Valko-Venäjä on
poikkeuksellisen autoritäärinen maa, jossa perustavimpia
ihmisoikeuksia loukataan, ja on tärkeätä,
että me kiinnitämme näihin huomiota.
Tässä keskustelussa diktatuuri-termi on voimakas.
Täällä Suomessakinhan käy
valkovenäläisiä edustajia. Tässähän
oli hallituksen edustaja paikalla tälläkin viikolla
ja voimme käydä keskustelua. Usein he kysyvät
meiltä, minkä takia Valko-Venäjä otetaan
tikun nokkaan esimerkiksi Etyjin piirissä, kun siellä on
monia muita hankalampiakin maita. Vaikkapa Keski-Aasiasta löytyy,
Kaukasukselta myöskin löytyy maita, joissa järjestelmä on
diktatuurisempi, jos tätä termiä tässä ed. Laukkanen
käytti niin kuin pehmeämmässä muodossa,
kuin konsanaan Valko-Venäjällä. Siihen, millä tavalla
me Euroopassa joudumme Valko-Venäjästä tietysti
sanomaan, totta kai vaikuttaa ympäristö, missä toimitaan:
Valko-Venäjä on keskellä Eurooppaa. Toiseksi
vaikuttaa arvioihin myöskin se, mikä on yhteiskunnan
kehityksen suunta. Tässäkin suhteessa voi yhtyä ed. Laukkaseen:
kehityksen suunta poliittisen demokratian mielessä Valko-Venäjällä on
mennyt huonompaan. Totta kai tähän me joudumme
reagoimaan voimakkaasti. Tämä on kohtuuton tilanne,
millä tavalla Valko-Venäjän kaltainen
maa keskellä Eurooppaa toimii tällä hetkellä sekä poliittisten
oikeuksien että ihmisoikeuksien kannalta.
Silti yhdyn tämän investointisuojasopimuksen
perusteisiin. Järkevämpää kuin
eristäminen on sitouttaminen. Tässä on
järkevää, että unionilla on
sanktiot, jotka koskevat Valko-Venäjän poliittista
johtoa ja koskevat nimenomaan finanssisiirtoja, mutta nimenomaan
että pyritään siihen, että kansalaisyhteiskunnan
tasolla, myöskin talouselämän tasolla,
Valko-Venäjää sidotaan yhteiseen yhteistyöjärjestelmään
mukaan. Se on tehokkain keino pitkässä juoksussa
vaikuttaa myöskin tuohon Valko-Venäjän
todella huolestuttavaan kehitykseen, mihin tässä on
viitattu.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Ärade talman! Låt mig säga några ord.
Jag är för det första väldigt
glad över det intresse som finns för Vitryssland.
Låt mig för det andra säga att när
man diskuterar samarbetsavtal med Serbien har man konstaterat att
vi för Serbiens del måste lära oss av
Vitrysslands situation.
Riksdagsledamot Kiljunen nämnde ordet sitouttaminen — att
vi skall binda upp genom olika slags kraftiga åtgärder.
Jag tror att vi här har en fråga om att visumpolitiken
måste vara sådan att de som vill lära
sig mera om Europa kan bli en del av det. De mänskliga
kontakterna måste ökas med Vitryssland i ett kommande
perspektiv.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Valko-Venäjästä käydään
keskustelua. Se on keskellä Eurooppaa, niin kuin sanottiin.
Tavallaan Valko-Venäjä on opettanut siinä,
kun mietittiin yhteistyökuvioita Serbian kanssa. On pakko
sitouttaa, mutta myöskin viisumipolitiikkaa on käytettävä tässä yhteydessä niin,
että opiskelijat, nuoret pääsevät
kokemaan muuta Eurooppaa ja muiden eurooppalaisten yhteistyöhalua,
mahdollisuuksia kehittää yhteiskuntaansa. Sillä lailla
kasvavat opiskelijat, nuoret ja tavalliset kansalaiset. Siinä valossa
täytyy myöskin EU:n viisumipolitiikkaa tarkistella.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Meille on opetettu, että tuolla
saa vaan 2 minuuttia puhua, mutta tähän voi mennä vähän
enemmän, koska ed. Räsänen toi hyvän,
tämän vääränlaisen
kielenkäytön ja vainoamisen ja muun tässä esiin
ja sitten Valko-Venäjää mätkitään. Todellisuudessa
meillä Suomessa on hyvä esitys siitä tai
oikeastaan loistavat esimerkit, kuinka viime päivinä on
käytetty kieltä täysin väärin ja
sitten vielä niin kuin vainottu ja tuomittu ja kaikkea
muuta. Eli voin esimerkkinä tässä kauniisti
Valko-Venäjänkin puolustukseksi lukea täältä esimerkiksi,
että indoeurooppalaisissa kielissä "harseller",
joka tarkoittaa vainoamista, tarkoittaa myös ärsyttämistä,
ahdistelua, kiduttamista, kiusaamista ja vaivaamista. Suomessa tämä sana
sitten englannista, "harassment", on käännetty
lakikielessä "häirintä", jolla ei ole
mitään tekemistä tämän
etymologian kanssa, miten se muualla tajutaan.
Esimerkiksi Ruotsissa, kun tämmöinen "harassment"
tulee englannista, niin se tulee "harrer"-verbistä, joka
on tarkoittanut, että pistetään koirat
perään. Se on niin rankka termistö. Ruotsissa
mentiin aika pitkälle tämän asian kanssa eikä voitu
sitten niitten "antasta"-sanaa käyttää ollenkaan,
koska se liittyy lähinnä tassu- tai käpälä-sanaan,
tietysti ei koiran käpälään,
vaan ehkä kissan käpälään,
ja käpälöinti voisi olla aika vaikea
käännös, joten käännettiin
semmoisella termillä tämä, etteivät
sanat menisi sekaisin, kuin "sexuell", oliko "misshandling" eli
"misshandla".
Puhemies:
Anteeksi, ed. Pertti Virtanen. Miten tämä kaikki
liittyy hallituksen esitykseen Valko-Venäjän tasavallan
kanssa sijoitusten edistämisestä ja suojaamisesta
tehtyyn sopimukseen?
Arvoisa puhemies! Vääränlaisesta
kielenkäytöstä ja siitä, että Valko-Venäjää syytetään
täällä ihmisvainosta ja sitten meillä samoilla
termeillä, kun me olemme Euroopassa, indoeurooppalaisilla
kielillä syytetään kansanedustajia ja
sekoitetaan sanat. Eikö olisi hyvä Valko-Venäjän
puolustukseksi tässä vaiheessa tuoda esiin se,
että myös kansanedustajia Suomessa kohdellaan
tällä hetkellä laittomasti, jos mennään
tämmöiseen pilkun rakasteluun tällä tasolla?
Mutta jos ei tämä kelpaa, niin sanotaan nyt kuitenkin
loppuun sitten vielä latinaksi tähän, että naturam
furca expellas, tamen usque recurret. Eli vaikka kepillä hakkaisit
luontoa, karkottaisit luontoa, niin se nousee kuitenkin takaisin. En
tarkoittanut, arvoisa puhemies, nyt tätä omaa puhettani
ja suhtautumistani teihin, vaan tähän asiaan.
Puhemies:
En ollenkaan epäillytkään sitä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole aivan varma, että puheenvuoroni liittyy
samaan aihepiiriin kuin edellinen puheenvuoro, mutta käsiteltävänä on
todellakin Valko-Venäjän kanssa tehtävä investointisuojasopimus.
Haluan ed. Räsäselle ja muillekin täällä todeta,
että ulkoasiainvaliokunta oli toki erittäin hyvin
tietoinen Valko-Venäjän poliittisesta tilanteesta.
Tässä valiokunnan mietinnössä myös tämä todetaan.
Täältä on luettavissa esimerkiksi seuraava
suora sitaatti: "Sen hallinto on räikeässä ristiriidassa
eurooppalaisten normien kanssa, ja sen takia Euroopan unioni noudattaa
politiikkaa, joka rajoittaa kanssakäymistä Valko-Venäjän
johdon kanssa - -." Edelleen mietinnössä sanotaan:
"Valiokunta toteaa, että uuden investointisuojasopimuksen
solmimista Valko-Venäjän kanssa ei pidä nähdä tuen
osoituksena Valko-Venäjän hallinnolle." Tässä on
tämä klassinen kysymys, että kun on tällaisia
diktatuureja ja vastaavia maita, joissa räikeästi
loukataan demokratiaa ja ihmisoikeuksia, miten tulee suhtautua.
Tuleeko pyrkiä eristämään ja
sitä kautta painostamaan maan hallintoa uudistuksiin vai
tuleeko esimerkiksi edistää kaupankäyntiä ja
uskoa siihen, että kansainväliset sijoitukset
ja kansainväliset yritykset eräällä tavoin
sisältä päin vaikuttavat myönteisesti
tuon maan käytäntöihin niin työelämässä kuin
laajemminkin?
Valko-Venäjän kohdalla ja useimpien muiden maiden
kohdalla tänä päivänä ajatellaan,
että kaupankäynnin lisääminen
ja kansainväliset sijoitukset toimivat myönteisesti
demokratian ja ihmisoikeuksien hyväksi. Kaiken kaikkiaan
pitää sanoa, että ongelmahan tässä on
kommunistien, entisten kommunistien, suhtautuminen demokratiaan
ja ihmisoikeuksiin, diktatuuriin. Monissa maissa kommunismin kukistumisen
jälkeen entiset kommunistit ovat kesyyntyneet ainakin puheissaan
ja usein myös toimissaan. — Siirryn puhujapönttöön.
Herra puhemies! Kuten sanoin, niin monissa Euroopan maissa ja
muissakin maissa kommunismin kukistumisen jälkeen monet
kommunistit, entiset kommunistit, ovat osoittaneet tukensa demokratialle
ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle, ja näin uskon myös Suomessa
tapahtuneen entisten kommunistien kohdalla. Ainakin useimpien kohdalla
haluan uskoa, että he tänä päivänä ovat
vilpittömiä demokratian ja ihmisoikeuksien ystäviä,
vaikka ovatkin ajaneet maahamme aikanaan kommunistista diktatuuria.
Mutta Valko-Venäjän johtaja Lukašenka
on hyvä esimerkki ja osoitus sellaisesta kommunistista,
joka maailman muuttuessa ja oman maansakin muuttuessa on kuitenkin
halunnut säilyttää ne kommunistisen ajattelun
kovaan ytimeen kuuluvat asiat, kuten diktatuuri, demokratian estäminen
ja ihmisoikeuksien rikkominen. Tämä Lukašenkan
politiikka on johtanut sitten siihen, että toisin kuin
monissa muissa Euroopan entisissä sosialistisissa maissa
tai neuvostotasavalloissa, siellä todellakaan demokratia
ei ole edistymässä eikä ole edistynyt
ja siellä toteutetaan jatkuvasti räikeitä ihmisoikeuksien
ja demokratian loukkaamisia. Toivottavaa on, että meidän
demokraattisten maiden toiminta ja kanssakäyminen Valko-Venäjän
hallinnon kanssa ja sen kansan oma tahto ja sisäinen paine
johtaisivat vähitellen siihen, että myös
tuossa maassa annettaisiin sijaa ihmisoikeuksien toteutumiselle
ja lähdettäisiin aidon demokratian toteuttamisen
tielle.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ulkoasiainvaliokunnan
mietintö on varsin mielenkiintoinen, ja täytyy
sanoa, että varmaan hyvin harvoin eduskunnassa investointisuojasopimuksista
ylipäätänsä juuri suuressa salissa
edes keskustellaan. Mutta kun todetaan valiokunnan mietinnössä,
että uuden investointisuojasopimuksen solmimista Valko-Venäjän kanssa
ei pidä nähdä tuen osoituksena Valko-Venäjän
hallinnolle, niin tietysti on mielenkiintoista havaita samassa yhteydessä,
että kuitenkin valtio omistaa teollisuuden ja yksityinen
sektori on sitten ainoastaan neljänneksen suuruinen koko maassa,
eli silloin, kun hallinnolle ei anneta tukea, niin annetaan kaupalle
tukea. Kyllähän tässä hieman
myös tällainen käsienpesu tietyllä lailla
on tämän mietinnön muodossa todettu.
Ehkä se on ihan paikallaan.
Herää tietysti kysymys, menetteleekö eduskunta
näin kaikkien muidenkin vastaavien tai joidenkin muiden
maiden kanssa kirjoittaessaan mietintöä ja esittäessään
sitten vastaavia dubioita. Ollaan tietysti aika herkällä ulkopolitiikan
saralla. Suomi on perinteisesti käynyt kauppaa monien valtioiden
kanssa, vaikka niissä on monia ihmisoikeusloukkauksia,
ja niihin ei ole niinkään kovin paljon puututtu.
Sitten näiden kauppasopimusten yhteydessä on ikään
kuin katsottu, että se asia kulkee omaa tietään.
Toivottavaa tietysti on, kuten täälläkin
on todettu, että Valko-Venäjän kanssa
Suomi omalta osaltaan on edistämässä sitten
läntisten maiden demokratian eteenpäinmenemistä ja
myös sitten näiden ongelmien poistumista.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen ollut parinkymmenen vuoden ajan erilaisissa projekteissa,
joissa keskeisenä on ollut yritys integroida Valko-Venäjä eurooppalaisiin
standardeihin. Se, mikä on kansainvälisen yhteisön
päälinja suhteessa Valko-Venäjään,
on tällä hetkellä yritys saada aikaan
dialogi ja keskustelu toisaalta Valko-Venäjän
johdon ja toisaalta Valko-Venäjän opposition välille.
Esimerkiksi Euroopan neuvoston ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
ensisijainen tavoite tällä hetkellä on
se, että voitaisiin tukea Valko-Venäjän
kansalaisyhteiskuntaa tukemalla kansalaisjärjestöjä,
tukemalla opposition ja hallituksessa olevien, Lukašenkaa
tukevien voimien välisen dialogin aloittamista, ja se on
ollut se ongelma kaikki nämä vuodet.
Se pohdiskelu, mitä ed. Zyskowiczilla oli puheenvuoronsa
alkuvaiheessa, oli mielestäni tärkeä,
mutta puheenvuoron loppu osoitti, että ed. Zyskowicz puhuu
sillä tietämyksellä, jonka täysi tietämättömyys
Valko-Venäjän poliittisesta tilanteesta antaa.
Kannattaisi mennä poliittisen historian ja poliittisen
nykypäivän kurssille Valko-Venäjän
osalta.
Tämä on kansainväliselle yhteisölle
vaikea paikka. Me pohdimme paljon erilaisia keinoja, miten mennä eteenpäin.
Mutta, ed. Zyskowicz, teidän kylmän sodan kielellänne
ja kylmän sodan menetelmillänne edistystä ei
näissä asioissa tule.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensin olisin ed. Laaksolle todennut,
että toisin kuin tahdoitte tulkita, en ole millään
tavoin vastustanut sitä, että yritetään
kannustaa Valko-Venäjän johtoa dialogiin oman
maansa kansalaisyhteiskunnan kanssa, ja päinvastoin olen
siis sitä mieltä, että kanssakäyminen
myös kansainvälisellä tasolla Valko-Venäjän
kanssa on paikallaan ja että esimerkiksi kauppaa ja ulkomaisia
investointeja edistämällä voidaan yrittää vaikuttaa
tervehdyttävästi tuohon yhteiskuntaan.
Ed. Rossille olisin, herra puhemies, ihan lyhyesti todennut,
että kyllä ulkoasiainvaliokunta on useiden näiden
investointisuojasopimusten yhteydessä nostanut ihmisoikeuskysymykset
esille sekä keskusteluun että mietintöönsä.
On totta, että me käymme kauppaa hyvin, voi sanoa,
demokratialtaan tai oikeuskulttuuriltaan epämääräisten
maiden kanssa, ja sitä on perusteltu ja voidaankin perustella
sillä, että uskomme ja toivomme, että tämmöinen
kansainvälinen kanssakäyminen ja myös
kaupallisen kanssakäymisen lisääminen
ja ulkomaiset investoinnit ovat omiaan viemään
kehitystä näissä yhteiskunnissa myönteiseen
suuntaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Zyskowicz sanoi, että tämä kielellinen
ilmaisu oli vähän kömpelöä tai
vanhan maailman, niin korostaisin juuri sitä, että muutenkin
täällä pitäisi kiinnittää huomiota
tähän kielenkäyttöön, muutenkin
kuin tähän byrokraattiseen ja lakikieleen. Kun
Suomi on hyvin ilmaisurikas kieli, niin ei pääsisi
tapahtumaan jatkuvasti tämmöisiä ylilyöntejä,
että ymmärrettäisiin muutenkin kuin poliittisella
tavalla, voisiko sanoa suodattimen kautta, väärin
asioita, vaan että kielelliset ilmaisut toimisivat.
Juuri Venäjästä sen verran voin sanoa,
että kun Valko-Venäjälläkin
puhutaan venäjää, niin joittenkin tutkijoiden
mukaan ongelmat syntyvät siitä, että venäjä kielenä on
luonteeltaan jotenkin skitsofreenisempi kuin muut kielet, kun se
on vielä sulattanut tätä indoeurooppaa
itseensä, aivan kuin Suomi tekee nyt tämän
Euroopan unionin kautta, ja sitten poloiset päättäjät
menettävät tavallaan otteensa todellisuuteen.
Yleiskeskustelu päättyi.