4) Hallituksen esitys rikosoikeudellista vanhentumista koskevien
säännösten uudistamiseksi
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä on
odotettu, ja se on tervetullut. Odotettu ja tervetullut oli myös
tämän esityksen edeltäjä, hallituksen
esitys n:o 27/1999, josta säädetyn lain
on tasavallan presidentti jättänyt vahvistamatta.
Ongelmaksi ovat muodostuneet rikoslain 8 luvun säännökset
rikosoikeudellisesta vanhentumisesta. Osana rikoslain kokonaisuudistusta
aikaisemmassa hallituksen esityksessä haluttiin nopeuttaa
niin sanottua absoluuttista vanhentumista osana syylliseksi epäillyn
oikeussuojaa. Jos rikokseen syyllinen on teon jälkeen elänyt
nuhteettomasti, saattaa syytteen nostaminen hyvin vanhasta teosta
tuntua kohtuuttomalta. Vanhentumista on perusteltu myös
sillä, että mitä pidempi aika rikoksesta
kuluu, sitä vaikeampaa on hankkia luotettavaa näyttöä tapahtuneesta.
Kaiken kaikkiaan vanhentuminen on oikeuskäytännön
vakiintunut osa, jota ei ole asetettu kyseenalaiseksi.
Rikosoikeudellinen vanhentumisjärjestelmä perustuukin
yleensä siihen, että vähäiset
rikokset vanhenevat vakavia nopeammin. Edellisessä lakiesityksessä oli
tarkoitus nopeuttaa rikoksen tutkintaa siten, että syylliseksi
epäilty ei joutuisi olemaan epätietoisuudessa
tarpeettoman pitkään. Tällöin
muun muassa alennettiin vanhenemisaikaa eräissä tapauksissa
15 vuodesta 10 vuoteen. Tällöinkin tutkinta-ajasta
muodostuu mahdollisesti syyttömäksi osoittautuvan
kannalta kiduttavan pitkä. Kompastuskiveksi lainmuutoksessa
ovat osoittautuneet erityisesti 90-luvun talousrikokset, joita laman
johdosta syntyi melkoinen määrä ja joiden
tutkinta on osoittautunut hyvin aikaa vieväksi. Jos tasavallan
presidentti vahvistaisi jo eduskunnan päättämän
lain, vanhenisi useita suuria 90-luvun talousrikoksia saman tien.
Uudessa esityksessä merkittävin uudistus olisi
mahdollisuus jatkaa syyteoikeuden vanhenemisaikaa eräissä tapauksissa.
Esimerkiksi 90-luvun talousrikoksiin tultaisiinkin soveltamaan rikoksen
tapahtumahetken lainsäädäntöä,
ei vuonna 2001 säädettyä lakia. Arvoisa
puhemies! Tämä tukkisi omalta osaltaan jälleen
yhden porsaanreiän, jonka kaltaisia nykyajan koulutetut
ja valistuneet talousrikolliset jatkuvasti etsivät.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Rikosoikeudellista vanhentumista koskevat säännökset
ovat olleet meillä viime vuosina muutamaan otteeseen käsittelyssä.
Viimeinen hallituksen esitys vanhentumissäännöksistä tuli pari
vuotta sitten, mutta laki tunnetuista syistä jätettiin
vahvistamatta: Jälkikäteen siinä todettiin puutteita,
ja ne olisivat voineet aikaansaada viime vuosikymmenen alussa, kymmenen
vuotta sitten, esiin tulleiden laajojen talousrikosten vanhenemisen
epähuomiossa.
Lähtökohta esitykselle on hyvä, kuten
ed. T. Seppälä jo totesi. Perusteluissa
todetaan, ettei rikosoikeudellisen järjestelmän
tavoite sinänsä aina edellytä hyvin vanhojen
rikosten rankaisemista vaan pikemminkin rikoksesta suhteellisen lyhyen
ajan kuluessa seuraavaa rangaistusta. Mitä vanhempi asia
on, sitä useammin voidaan todeta, ettei rikosoikeudellinen
vastuu ole aina enää perusteltua.
Ihmetystä kuitenkin herättää nyt
se, että joka tapauksessa kymmenen vuotta sitten tapahtuneet laajat
talousrikokset, joita edelleen käsitellään oikeudessa,
olivat viime vuoden lopulla, kun lakia käsiteltiin, vaarassa
päästä vanhenemaan.
Viime vaalikaudella olin lakivaliokunnan jäsenenä ja
voin todeta, että jos jossain niin mainitussa valiokunnassa
asioiden käsittely on erittäin perusteellista.
Ennen kuin asiat edes tulevat valiokuntaan ja ennen kuin hallitus
on esityksen antanut, käy lakiesitys laajan lausuntokierroksen,
ja valiokunnassa kuullaan lopullisesti lukuisa määrä rikosoikeuden
asiantuntijoita. Nyt ei edes Valtakunnansyyttäjänvirastossa
huomattu, mitä seuraamuksia esitys olisi voinut saada aikaan,
kun uusia lyhempiä vanhenemisaikoja olisi sovellettu ennen
uuden lain voimaantuloa tehtyihin rikoksiin.
Asiasta nähdäkseni ei enää kannata
sen enempää tehdä numeroa, koska asia
nyt tulee kuntoon tällä uudella hallituksen esityksellä.
On vain todettava, että elävässä elämässä voi
myöskin lainsäätäjille ja oikeusoppineille
tapahtua selviä lapsuksia, joita eduskunnassa sitten on
peräti vaikea enää ottaa huomioon.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa saa ja pitäisi
antaa melkoisia pyyhkeitä oikeusministeriölle,
joka on valmistellut edellisen lain. Ei näin pahaa virhettä olisi
saanut päästä missään
tapauksessa tapahtumaan.
Syytä on tietenkin haettava myös meistä lakivaliokunnasta,
koska emme mekään huomanneet virhettä.
Mutta tämä virhe oli niin hyvin kätketty — en
sano tahallaan, tietenkin tahattomasti — että sitä ei
meidänkään toimestamme huomattu. Asiantuntijoita
kuultiin aivan riittävästi, ja asiantuntijoiden
joukossa oli myös Valtakunnansyyttäjänvirasto,
joka sekään ei huomannut, vaikka tämä olisi
ollut erikoisesti heidän asiaansa.
Vaikka tämä laki nyt näin hyväksyttäisiinkin, tästä voi
olla seurauksia hyvin paljon. Laillahan vedetään
syytteen ja tuomitsemisen piiriin sellaisia henkilöitä,
jotka aikaisemman lain voimaan tullessa olisivat jääneet
syyttämättä ja tuomitsematta. Itsekin
pidän sitä, että nämä henkilöt
mahdollisesti tulevat syytettäviksi ja tuomittaviksi tämän
lain perusteella, aivan oikeana, koska he ovat syyllistyneet melkoisiin
talousrikoksiin. On kuitenkin aika tavatonta se, että lakia
muutetaan muutaman — sanoisinko: viiden kuuden — henkilön
vuoksi ja muutetaan vielä ennen kuin laki on päästetty
voimaan tulemaan.
Voidaan myöskin ihmetellä, kuinka voi tutkinta
näin kauan kestää, yli kymmenen vuotta. Jossakin
organisaatiossa, olisiko poliisin puolella taikka jossakin muualla,
on myöskin vikaa, ettei asiaa saada ratkaistua nopeammassa
tahdissa. Tähän pitäisi kiinnittää todellista
huomiota.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tätä tapaustahan on ehditty
pitää jonkinlaisena esimerkkinä huonosta
lainvalmistelusta. Sitä se voisi olla, mutta kun käytännössä tämä seikka,
että ei tiedetty, kuinka pitkään vireillä olevia
poliisitutkintoja todella on menossa, jäi ulos valmistelijoilta,
silloin kait voidaan syyttävä sormi yhtä hyvin
kuin oikeusministeriön suuntaan osoittaa näihin
tahoihin, jotka eivät tätä tietoa aiemmissa
kuulemisissa tuoneet. Näistä tapauksistahan oli
tieto keskusrikospoliisilla, Valtakunnansyyttäjänvirastolla
osaksi ja Arsenalilla isojen talousrikosten osalta. Näissä elimissä myöhäisherännäisyys
johti tosiaan tuloksiin vasta ehdotuksen jo kierrettyä eduskuntakäsittelyn,
ja vasta aivan muutama viikko sitten tuli tieto, että näinkin laajassa
mitassa isoja rikosvyyhtejä on vielä selvittämättä ja
niis-sä vanhenemisaika iskisi päälle.
Muutosta ei kuitenkaan ole tehty uuteen esitykseen muutaman
yksittäisen tapauksen vuoksi, niin kuin ed. Myllyniemi
väitti, vaan sen takia, että samaan aikaan tehdyt
rikokset tulisivat samalla lailla käsitellyiksi: tutkituiksi,
syytetyiksi ja tuomituiksi. Ylipäänsäkin,
jos vanhenemisaikoihin tehdään muutoksia, on suositeltavaa,
että aikojen muutos tapahtuisi ikään
kuin hitaamman reitin kautta, että vasta lain voimaantulon
jälkeen sovelletaan uusia vanhentumisaikoja. Nyt uusi ehdotus
on varovaisemman tavan mukaan kirjoitettu.
Vastaisen varalle tämä asettaa toki huolellisuusvelvoitteita.
Pitää vielä uudemmankin kerran tivata
tietoja tosiseikoista lausunnonantajilta, niiltä tahoilta,
joita lakiesitys erityisesti koskee. Pitää sekä valmisteluvaiheessa
ministeriössä että eduskunnan valiokunnissa
pyrkiä tarkistamaan tosiseikkojen pitävyys useammaltakin asiantuntijalta.
Tässä ensimmäisen kerran sovellettiin
menettelyä, että presidentti oikeusministerin
ehdotuksesta jätti eduskunnan hyväksymän
lakiesityksen vahvistamatta, siis ensimmäisen kerran uuden
perustuslain aikana tällaisesta syystä. Kun perustuslakia
valmisteltiin, siellä oli esillä juuri sekin mahdollisuus,
että jos tulee lakitekninen virhe, se pitää olla
mahdollista hyvin yksinkertaisesti oikaista. Sehän tapahtuu
juuri siten, että presidentti jättää esityksen
vahvistamatta. Se palaa eduskunnan käsiteltäväksi.
Tässä tapauksessa halutaan tämä hallituksen tahto
tuoda vielä mahdollisimman selvästi esille, että samanaikaisesti
tuotiin uusi, tarkennettu, täydennetty hallituksen esitys,
jonka pohjalta eduskunnan toivotaan pikaisesti noiden aikaisempien
tarkistusten ja asiantuntijakuulemisten pohjalta tämän
esityksen hyväksyvän. Tässä ei mitään
isompaa ongelmaa pitäisi olla jäljellä. Toivottavasti
pystytään ripeästi esitys käsittelemään,
ja kaikki asianosaiset tahot opiksi ottakoot.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän periaatteessa erittäin
hyvänä sitä, että valtioneuvosto
nyt on antanut uuden esityksen rikosoikeudellista vanhentumista
koskevien säännösten uudistamiseksi.
Kysehän on tässä tapauksessa ennen kaikkea
lainvalmistelussa aiemmin tapahtuneen kömmähdyksen
paikkaamisesta ja sen korjaamisesta.
Tämän uuden hallituksen esityksen mukaisesti
ennen siinä tarkoitetun lain voimaantuloa tehtyihin rikoksiin
sovelletaan silloin voimassa olleita rikoslain 8 luvun 5 §:n
säännöksiä nyt ehdotetun lain
6 §:n sijasta. Tämä turvaa asianmukaisesti
sen, etteivät esimerkiksi 90-luvun alussa tehdyt, joskus
jopa hyvin vakavatkin talousrikokset jää vanhentumissäännöksestä johtuen
kokonaan tuomitsematta. Uusi esitys vastaa mielestäni huomattavasti
paremmin ihmisten oikeustajua kuin se, että esimerkiksi
talousrikolliset pääsisivät kuin koira
veräjästä lyhennetyn ja tällaisen
absoluuttisen vanhentumisajan takia.
Arvoisa puhemies! Julkisessa keskustelussa on edellä kuvatun
porsaanreiän tukkimisen varjoon jäänyt
myöskin se, että tässä samassa
hallituksen esityksessä tehdään merkittävä uudistus, koska
eräissä tapauksissa voidaan jatkaa syyteoikeutta
ja sen vanhentumisaikaa kerralla yhdellä vuodella eteenpäin.
Tämän uudistuksen voitaneen perustellusti uskoa
parantavan ainakin joidenkin tutkinnallisesti vaikeiden rikosten,
kuten ympäristörikosten, selvittämistä,
joissa seuraukset eivät näy välittömästi.
Pidän hallituksen esitystä oikean suuntaisena.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että kömmähdykset
myönnetään ja pystytään
korjaamaan ne mahdollisimman joustavasti ja nopeasti.
Mutta olen periaatteessa sitä mieltä, että jos
on suuria rikosvyyhtejä selvittämättä,
niitten selvittämiseen pitäisi vaikka tilapäisesti
organisoida lisää voimavaroja eikä muuttaa
lainsäädäntöä sillä tavalla,
että näitä asioita voidaan roikuttaa
vuosikymmenestä toiseen. Se ei ole hyvää yhteiskuntajärjestyksen
kannalta eikä yksittäisten asianosaistenkaan kannalta,
puhumattakaan syytetyistä. Eli toivoisin, että mietittäisiin
nykyistä joustavammin, mitä voimavaroja hallinnon
sisällä pystytään joustavasti
uudelleenorganisoimaan ja vaikka tilapäisestikin siirtämään.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun tämä sama
laki tavallaan on uudelleen meillä eduskunnan käsittelyssä,
mikä on kertaalleen tämän myllyn läpi
jo mennyt, niin olen useamman kerran törmännyt
kysymykseen, kuka oikein teki tämän huonon lain,
ja vähän niin kuin etsitään
syyllistä. Myöskin julkisuudessa tästä eduskunnan
kömmähdyksestä on ollut aika paljon puhetta.
Mutta ihan niin kuin ed. Karpio aikaisemmin puhui ja nykyisenä lakivaliokunnan
jäsenenä voin sen vahvistaa, että siellä kyllä asiat
perusteellisesti käsitellään. Joudun
kyllä toteamaan, että useat niistä tahoista,
jotka julkisuudessa lähes mässäilivät
tällä lakivaliokunnan erehdyksellä tai
eduskunnan virheellä, olivat itse valiokunnassa kuultavina
eivätkä tuoneet tätä aukkoa
näkyviin. Siinä mielessä syyllisiä,
jos niitä pitää etsiä, tämmöisiin
kömmähdyksiin löytyy muualtakin kuin
tästä salista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla kuunnellut tätä itsekritiikkiä eduskunnan
taholta. Minusta tässä ei ole mitään
syytä ottaa eduskunnan piikkiin yhtään
mitään. Tietysti eduskunnassa pitää pyrkiä täydellisyyteen,
mutta myöskin sitä samaa voi vielä enemmän
lainvalmistelupuolelta edellyttää.
Tässä kuitenkin kiinnitän huomiota
siihen, että jos nyt Arsenalista on ollut kaikenlaista
harmia ja eduskunnasta valittu tarkastusvaliokunta on joutunut puuttumaan
moneen asiaan, on siitä Arsenalin juristijoukkiosta kuitenkin
jotakin hyötyä siinä, että he
hoksasivat tämän asian, koska siellä on
näitä oikeudenkäyntejä edelleen
vireillä. Kun täällä on sanottu,
että pitäisi olla erinomaisen tehokas näissä talousrikosselvittelyissä, niin
kyllä ne ovat olleet erikoisen tehokkaita nämä talousrikollisetkin
tekemään, niin kuin nämä Uotin
veljeksetkin, niin valtavat vyyhdet, että pitää olla
virtuoosimainen joukkio se, joka selvittää ne
kohtuullisessa ajassa, puhumattakaan että tuomioistuinten
pitäisi niistä kohtuudella selvitä.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Asiahan on mahdollisimman yksinkertainen. Tässä tapauksessa
olisi nämä huomattavat talousrikolliset
tai ne, jotka nyt ovat syytteessä ainakin, päässeet
kuin koira veräjästä, jos tämä laki olisi
vahvistettu. Tuossa ministeri, ymmärsin, hivenen vähätteli
tätä asiaa. Kyllä minä nyt ihmettelen
sitä, kun ennen kuin hallitus tuo sen esityksen ja siinä erittäin
laaja asiantuntijakierros käydään läpi,
Valtakunnansyyttäjänvirasto, Arsenal jne., ettei
tällainen selvä asia, sinänsä ihan
yksinkertainen asia, siinä tule esille. Mutta niin kuin tässä todettiin,
elävässä elämässä sattuu
kaikkia virheitä. Onneksi se huomattiin tässäkin
tapauksessa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! En vähätellyt tätä virhettä,
mutta totesin sen, että lainvalmistelussa ei voida ottaa
vastuuta siitä, mitä nämä asiantuntijat,
muut tahot, jättävät kertomatta. Nimenomaan
nämä olivat moneen kertaan kuultavina, Valtakunnansyyttäjänvirasto,
keskusrikospoliisi ja ilmeisesti myös Arsenal aikaisemmassa
vaiheessa, mutta sieltä ei silloin sitä tietoa
tullut, että näinkin iso joukko tapauksia olisi
vielä kovin keskeneräisessä vaiheessa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lainvalmistelun tasoon tässä salissa
on monta kertaa kiinnitetty huomiota. Tässä lienee
kuitenkin erityislaatuinen tapaus, joka ei enää tahtonut sopia
kymmenen vuoden raamiin.
On syytä yhtyä perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan
ed. Kokkosen puheenvuoroon siitä, että on perusteltua
edellyttää selkeästi nopeampia toimenpiteitä niin
tutkinnasta kuin oikeuslaitoksestakin, että päätökset
saadaan alle kymmenen vuoden ulos. Se lienee hyvä ohjenuora
tämänkin asian yhteydessä.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä,
kun puhutaan lainvalmistelusta yleensä, todeta jälleen
kerran sen seikan, että mielestäni hallituksen
on syytä hyvin tarkoin pohtia, onko enää nykyaikaa
se, että meillä asetetaan hyvin usein selvityshenkilöitä. En
tarkoita erityisesti oikeusministeriötä, vaan yleensäkin
asetetaan selvityshenkilöitä erilaisia uudistuksia
valmistelemaan ja pohtimaan. On luovuttu lähes kokonaan
komitealaitoksesta.
Komiteatyöskentelyssä oli se hyvä puoli,
että komiteassa samanaikaisesti läsnä olleet
ihmiset pystyivät vähän useammalta kannalta
katsomaan asioita, ja monta kertaa mielestäni tuli hieman parempaa
ja yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää lainsäädäntöä.
Nykyinen hirvittävä kiire on johtanut siihen,
että täällä usein ollaan aika
puutteellisen lainsäädännön
kanssa tekemisissä. Toivoisin, että erityisesti
oikeusministeri kiinnittäisi huomiota tähän,
että lainvalmistelukoneistoa nykyään
mietittäisiin vähän huolellisemmin ja
luovuttaisiin yksittäisistä henkilöistä,
jotka tekevät ehdotuksia ja mahdollisuuksien mukaan ottavat huomioon
sen, mitä lausuntokierroksella on esiin tullut. Usein näyttää olevan
niin, ettei ole ollut mahdollisuutta ottaa huomioon yhtään
mitään.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Lainvalmistelun laatuunhan on kiinnitetty
kasvavasti huomiota, ja on menossa seuraava kierros lainvalmisteluoppaiden
kehittämiseksi ja ministeriöiden lainvalmistelijoiden koulutuksen
parantamiseksi. Myös eduskunnan puolelta on tähän
kiinnitetty ansiokkaasti huomiota. Tosin laajimmin julkisuutta saanut
selvitys oli tietysti otokseltaan suppea, mutta kovin asiantunteva,
koska se kohdistui valiokuntaneuvoksiin. Toisaalta he parhaiten
näkevät ne käytännön
puutteet, joita hallituksen lakiesityksiin sisältyy.
Tätä työtä siis jatketaan,
ja siinä yhteydessä tällaisena säädöspoliittisena
asiana on jatkuvasti esillä myös ed. Kokkosen
viittaama asia: pitäisikö palata ainakin isoissa
asioissa vähän laveampiin valmisteluelimiin, komitea-
ja toimikuntatyyppisiin. Tällainen linjantarkastus oikeusministeriön
osalta on jo tehtykin. Siellä on ainakin kahden vuoden
aikana järjestelmällisesti isot hankkeet laitettu
joko toimikunnan tai komitean valmisteltaviksi. Niitä toisaalta
moititaan hitaudesta ja kankeudesta, mutta siinä juuri
varmistuu laatu: Mitä useampi asiantunteva henkilö on,
sitä laajemmat yhteydet ovat, sitä laajempaa tietoa ongelman
kokonaisuudesta ja siihen liittyvistä seikoista lainvalmisteluun
tulee mukaan.
Rikosjuttujen pitkät käsittelyajat ja tutkinta-ajat
ovat ongelma. Meillähän ne ovat kansainvälisesti
vertaillen vielä pysyneet hallinnassa aivan laajimpia vyyhtejä lukuun
ottamatta. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisulinjoissaan
asettanut enimmäisaikoja asioiden käsittelylle,
ja sellaisen kantelun kautta meilläkin voidaan joutua vaikeaan
selittelyyn kaikkien pisimpään tutkinnassa olleiden
asioiden kohdalla. Kysymys on sekä poliisin voimavarojen
kohdentamisesta että siitä, mitkä asiat
nostetaan pikaisemmin käsiteltäviksi, miten tehokasta
on viranomaisyhteistyö, miten syyttäjät
pistävät asioita järjestykseen, miten
nopeasti niitä saadaan oikeuteen. Molemmat tahot, sekä poliisi
että syyttäjät, toimivat varsin itsenäisesti
eivätkä ole siinä mielessä hallinnon
alamaisia kuin ministeriöiden omat joukot. Tällainen
vaikuttaminen niiden asioiden käsittelyyn esimerkiksi ministereiden kautta
on hankalaa.
Mutta tähän harkitaan jopa erillistä säännöstä siitä,
mikä olisi kohtuullinen tai hyväksyttävä oikeuskäsittelyn
kokonaiskesto. Tähän eurooppalainen lainvalvonta
tavallaan painostaa, ja varmaan jossain yhteydessä tulee
lähiaikoina käsiteltäväksi,
onko meillä mahdollista tällainen oikeudenkäynnin
ja toisaalta teosta ja tutkinnasta tuomioon asti koko prosessin
enimmäisajan sääntely. Tarpeen varmasti
olisi, että tulisi tällainen pakote laittaa asiat
järjestykseen ja saada vauhtia pisimpään
selvityksessä olleisiin.
Hyvän hallinnon periaatteet, jotka sinänsä eivät
koske rikosasioita, ovat kuitenkin soveltuvin osin hyvin tärkeitä myös
rikosprosesseissa: Asianosaisten asema ja oikeudet otetaan hyvin
tarkasti varteen ja koetetaan keskittyä olennaiseen. Viranomaisyhteistyön
kehittämiseksihän on menossa talousrikosten osalta
hyvin tärke ä niin sanottu Virke-projekti, joka
on näillä päätöksillä tämän
vuoden loppuun, mutta sille haetaan lisäaikaa. Siellä on
haettu keinoja, miten voidaan hyvin paljon tehostaa talousrikosjuttujen
selvittämistä, niiden ilmituloa. Tällainen
sekä automaattisen tietojenkäsittelyn että eri
hallinnonalojen eksperttien hyväksikäyttö on
välttämätöntä, jotta tämä jatkuvasti
paisuva taloudellinen rikollisuus saadaan hallintaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun talousrikollisuus ja huumerikollisuus
ennen kaikkea on voimakkaasti lisääntynyt kymmenen
viime vuoden aikana, toivoisin, että syyttäjien
lukumäärää lisättäisiin
vastaavasti samaan tyyliin kuin Ruotsissa. Suomessa on puolta vähemmän
syyttäjiä kuin Ruotsissa. Sen takia jutut kestävät
kauan, kun syyttäjät ovat ylikuormitettuja. Pyytäisin, että oikeusministeriö ja
ennen kaikkea oikeusministeri Koskinen puuttuisi tähän.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen vei syyttäjän
osalta sanat suustani. Kun lakivaliokunta on muuttanut prosessilakeja,
se on edellyttänyt myöskin, että syyttäjämääriä todellakin
lisättäisiin huomattavassa määrin.
Asiaan on ehkä liittymä, että meillä oikeusturva
järkkyy tämän vuoksi. Pesäpalloa
ruvetaan kohta pelaamaan. Kolme vuotta sitten sattui virheitä,
ja aina vain esimerkiksi nämä syytteet ovat kesken.
Ei voi olla mahdollista, että tämä asia
vain roikkuu. Yhden miehen varassa on koko viidensadan henkilön
jutun ratkaiseminen. Siitä tulee kyllä kanteluita
hyvin pian tämän talon puoleltakin, jos asiaa
ei paranneta.
Niin pahastihan meillä eivät asiat kuitenkaan ole
kuin Euroopassa, jossa EU-tuomioistuin on todennut espanjalaisten
kohdalta, että kansalainen oli neljä vuotta vangittuna
ja sitten vasta ratkaistiin syyte. Meillä sentään
vain muutamia kuukausia tarvitsee olla vangittuna ja saa syytteen
käteensä. Euroopan suuntaan meillä myös pian
kohta mennään, jos tämä jatkuu
näin huonosti.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Yritän nyt muutamin sanoin
panna tämän itseruoskinnan joihinkin kohtuullisiin
mittasuhteisiin. Nimittäin tässä on kysymys
myöskin oikeasta suhtautumisesta tiedonvälitykseen.
Me olemme kevättalven aikana kriittisesti pohtineet, miten
tietoa Hemohesistä tai Matti Ahteesta on välitetty,
mutta emme osaa tarkastella tätä uutista riittävän
kriittisesti emmekä osaa nähdä uutisen
takana olevaa poleemisuutta.
Helsingin Sanomien uutinen oli otsikoitu "Lain virhe uhkaa vanhentaa
nipun isoja talousrikoksia". Tekstissä oli haastateltu
valtionsyyttäjä Ritva Sahavirtaa. Sahavirta on
sanonut sanatarkasti näin: "Eduskunnan hyväksymän
lain tavoite on kaunistaa käräjäoikeuksien
tilastoja." Siis valtionsyyttäjä sanoo, että eduskunnan
hyväksymän lain tavoite on kaunistaa käräjäoikeuksien tilastoja.
Me osallistuimme lain lähetekeskusteluun, ensimmäiseen
ja toiseen käsittelyyn. Tuskin kukaan muistaa tällä lailla
olleen tällaista tavoitetta. Helsingin Sanomien uutisessa,
joka oli ilmeisesti tästä aiheesta ensimmäinen
ja jota sitten toiset tiedotusvälineet sopulimaisesti toistivat,
oli otettu esimerkiksi Salon käräjäoikeudessa
kesken oleva juttu ja vain se.
Tämä uutinen välitti paitsi otsikossa
myöskin valtionsyyttäjän haastattelulainauksessa
eduskunnan tahdosta täysin väärän
kuvan. Näin tuskin tapahtuu sen vuoksi, että jutun
kirjoittanut toimittaja Merja Ojansivu olisi tahtonut niin tehdä.
Toimittaja välitti sen tiedon, joka hänen välitettäväkseen
oli, väittäisin, tarjoiltu. Kun otetaan huomioon,
että tietolähde oli valtionsyyttäjä,
niin toimittajalla tietenkin oli syytä luottaa tietolähteeseen
toisella tavalla kuin esimerkiksi sirpaletietoihin Hemohesistä.
Eduskunnan tahto ei suinkaan ollut armahtaa talousrikollisia
tai helpottaa käräjäoikeuksien työtaakkaa.
Päinvastoin, kuten täällä muutamassa
puheenvuorossa olen itsekin ilmaissut, eduskunnan suhtautuminen
rikollisuuteen, ainakin ilmapiiri, on sillä tavalla kiristymässä,
että tällaista vanhaa koston kanavoitsijaakin
aika ajoin hirvittää.
Tässähän on lähtökohtaisesti
kysymys siitä, että toistasataa vuotta vanhaa
rikoslakiamme on kokonaisuudistettu parikymmentä vuotta.
Jos olen oikein ymmärtänyt, tällä hallituskaudella
on tarkoitus saattaa uudistus loppuun. Lähes koskematta
ovat olleet pelkästään rikoslain yleiset
opit, joihin rikosoikeudellinen vanhentuminenkin lukeutuu. Uudistusta
tekevä Rikoslakiprojekti jätti maaliskuun 21.
päivänä 1997, siis neljä vuotta sitten,
ehdotuksen uusista vanhentumissäännöksistä,
ja se jaettiin silloin lausuntokierrokselle. Lausujina olivat muun
muassa syyttäjät ja talousrikostutkintaa tekevät
poliisiviranomaiset. Tätä uudistusta ei suinkaan
tehdä jotakin Uotia tai Fryckmannia varten. Se on uudistus,
joka tehdään kestämään
sata seuraavaa vuotta, ja sitä tehdään
meille kaikille. Ei sitten sotasyyllisyyslain ole säädetty
lakia nimetyille henkilöille.
Lausuntokierroksen jälkeen Rikoslakiprojekti puki ehdotuksen
lakiesityksen muotoon ja esitys annettiin kesällä 99
eduskunnalle ja lähetekeskusteltiin silloin syysistuntokauden
ensimmäisellä viikolla 99. Lakivaliokunta käsitteli
asiaa perusteellisesti. Se kävi kaiken aikaa vuoropuhelua
oikeusministeriön kanssa ja kuuli kaiken kaikkiaan 17:ää korkeatasoista
asiantuntijaa, joihin kuului muun muassa joukko maan pätevimpiä talousrikostutkijoita
ja muun muassa syyttäjäjärjestön
edustus. Toisin sanoen lainvalmistelu on kestänyt ainakin
puolenkymmentä vuotta.
Kukaan valmisteluun osallistunut ei ole tähän mennessä katsonut
asialliseksi ottaa esille jotakin Salon käräjäoikeudessa
kesken olevaa asiaa. Salossa taas on kysymys siitä, että ne
teot, jotka nyt otettiin suurennuslasin alle, on tehty ennen velallisen
rikoksia koskevien säännösten uudistamista.
Silloin säännöstellyn rahatalouden aikana
ei ollut tullut kenenkään mieleen, että joku
olisi voinut tehdä niin ison kuprun kuin nyt syytteen mukaan
Salossa on tehty. Velallisen tekemien rikosten säännösten
uudistus ja törkeä tekomuoto otettiin lakiin vasta
löysän rahan krapulassa vuonna 94. Nyt siinä rikoksessa
on syyteaikaa ja -virtaa vaikka millä mitalla.
Kun Salon tekoihin sovelletaan kuitenkin tekohetken lakia, tekohetken
lain rangaistusasteikosta johtuu, että aikaa on vain kymmenen
vuotta: viisi vuotta panna asia vireille ja viisi vuotta aikaa ratkaista
asia. Tämä yhteensä kymmenen vuotta ei
näyttäisi Salon käräjäoikeudelle
riittävän. Jos teot olisi tehty vuoden 94 jälkeen,
syyteaikaa olisi vaikka kuinka. Tässä nyt vahvistamatta
jätetyssä laissa oleellisimmat uudistukset olivat
asianomistajarikoksen erityisen vanhentumisajan poistaminen ja mahdollisuus
siihen, että muun muassa syytetyn pakoilun vuoksi syyteaikaa
voitaisiin tuomioistuimen harkitulla päätöksellä kerran
jatkaakin.
Toisin sanoen se puheenvuoro, että eduskunta olisi
tahtonut jotenkin armahtaa talousrikollisia tai helpottaa käräjäoikeuksien
työtaakkaa, on todella ymmärrettävä kovin
subjektiivisena ja poleemisena. Minusta ei olisi tapahtunut kovin suurta
vahinkoa, vaikka hallitus olisi sen sellaiseksi tulkinnutkin, kun
lakia sentään tehtiin kaikille ja sadaksi vuodeksi,
ei mitään sotasyyllisyyslakia taannehtivasti.
Ratkaisu, jonka hallitus on tehnyt, ei ole täysin ongelmaton
sen vuoksi, että vanhentumissäännökset
eivät ole puhtaasti prosessisäännöksiä.
Voi olla, että kun nyt aletaan kuulla asiantuntijoita,
niin törmätään siihen, sovelletaanko
näihin rikosoikeuden yleisiä tunnustettuja periaatteita
lievemmän lain periaatteesta jne. Toivoa sopii, että tämä ilman
tätä suurempaa sähellystä saadaan
turvallisesti satamaan.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. E. Kanerva kutsui itseänsä koston
kanavoitsijaksi ja sanoi, että ilmapiiri eduskunnassa on
sellainen, että häntä hirvittää.
Minun tulkintani eduskunnan keskustelusta rikosoikeudellisissa kysymyksissä on
mieluumminkin ollut se, että keskustelussa on nimenomaan
pidetty pahoinpitelyrikoksia ja seksuaalirikoksia fokuksessa ja
niistä annettuja rangaistuksia liian lievinä,
kun vertaamme itseämme esimerkiksi muihin Pohjoismaihin.
Olen sitä mieltä, että näissä rangaistuskäytäntö on
ollut liian lievä, se on kai ollut hieman kiristymään
päin viime aikoina. Keinoja on myöskin pyritty
löytämään siihen, että alaikäisillä teetetään
rikoksia. Alle 15-vuotiailla teetetään rikoksia
jengeissä, koska tiedetään, että he
eivät joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Sitten on ollut
taipumus pyrkiä kutsumaan eräitä rikoksia niiden
oikeilla nimikkeillä eikä enää luvattomana
lainaamisena, niin kuin aikaisemmin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
käyty hyvää keskustelua, jossa erityisesti
tekee mieli yhtyä ed. Kuosmasen esille tuomaan ajatukseen,
että meille tulee saada valtionsyyttäjiä niin
paljon palkattua, että ainakaan teknisen ongelman vuoksi
mikään oikeusprosessi ei jää käymättä.
Samalla kun täällä on viitattu moneen
muuhunkin oikeuden epäkohtaan ja rikoslainsäädännön
epäkohtaan, meidän tulee saada niin paljon yhteiskunnan
virkakoneistoa, että oikeudenkäyttö on
sujuvaa ja tarkoituksenmukaista kaikissa tilanteissa.
Keskustelu päättyy.