1) Hallituksen esitys laiksi Hallinnon kehittämiskeskuksen
muuttamisesta osakeyhtiöksi
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulutusta, konsultointia ja kehittämispalveluja
antava Hallinnon kehittämiskeskus toimii nykyään valtion
liikelaitoksena. Kehittämiskeskus on vapaassa kilpailutilanteessa.
Nykyiselläänkin tämä ehdotus
tarkoittaa sitä, että tästä muodostetaan osakeyhtiö.
Henkilöstö siirtyy entisinä työntekijöinä uuden
yhtiön palvelukseen aikaisempaa vastaaviin tehtäviin,
ja hallintovaliokunta uskoi, että tämä antaisi
mahdollisuudet toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen,
kun voimavaroja kootaan. Valiokunnan kuulemat asiantuntijat, myös
henkilöstön edustajat, olivat esityksestä yksimielisiä ja
pitivät sitä myönteisenä. Hallintovaliokunta
on ollut myös asiasta yksimielinen ja katsoo, että hallituksen
esitys on perusteltu ja tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Yhtä asiaa tämän
kyseisen hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä hieman
ihmettelen, nimittäin sitä, että ainoa
vihje tulevasta omistusjärjestelystä on, että hallintovaliokunta
yhtenä asiantuntijana on kuullut Talent Partners Oy:n toimitusjohtajaa
Timo Laitista. Hallituksen esityksessä ei mainita mitään
siitä, millä tavalla ja kenen kanssa tämä tuleva
kumppanuus on tarkoitus järjestää. Siihen
tosin viitataan hallituksen esityksessä, mutta kun asiaa
yritin selvittää hieman perusteellisemmin, niin
totesinpa vain, että Talent Partners Oy on omassa lehdistötiedotteessaan
jo helmikuun 7. päivänä todennut aiesopimuksen, joka
on solmittu valtiovarainministeriön ja Talent Partners
Oy:n välillä.
Tunnen itse kohtuullisen hyvin Talent Partners Oy:n toimintaa
pitkältäkin aikaa. Sen juuret ovat yli neljännesvuosisadan
pituiset, ja se on todella arvostettu, osaava yhtiö. Siinä mielessä ei ole
mitään huomauttamista, uskon, että tämä järjestely,
johon nyt vaiheittain mennään, vahvistaa todella
sitä toimintaa, mitä me tarvitsemme valtionhallinnon
kehittämiseksi. Tämä taustaselvityksenikin
korostetusti nostaa esille sen, että on nyt tarkoitus tällä uudella
järjestelyllä koota myös monipuolinen
liiketoiminta ja henkilöstöhallinnollinen osaaminen,
joka Talent Partners Oy:llä on, varsinaisesti Hausin toiminnan
piiriin ja tällä tavalla saada entistä vahvempi
yksikkö operoimaan ja kilpailemaan myös julkishallinnon
koulutusmarkkinoilla ja henkilöstön kehittämismarkkinoilla.
Mutta todella olisi ollut mielestäni aivan (Puhemies koputtaa)
aiheellista, että tämä suunnitelma olisi
hieman perusteellisemmin tässä myös kuvattu.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on perusteltua,
että nyt liikelaitoksena toiminut Haus voi kehittää itseään
osakeyhtiömuotoisena, sen takia että tämä alue
on aika lailla kilpailtu. Kuitenkin Hausilla on osaamista sekä kotimaisten
että eurooppalaisten kehittämis- ja suunnittelutehtävien
ja hallintotehtävien edistämisessä, ja
se voi nyt odottaa liikkumatilaa enemmän.
Mitä tulee ed. Markkulan asialliseen havaintoon Talent
Partnersin suuntaan, se on osaltaan myös kehittynyt alallaan
yhdeksi johtajista tässä maassa. En tunne tällaista
aiesopimusta, mutta voisin kuvitella, että tämän
kaltainen yhteistoiminta ja osaamisen yhdistäminen voisi
olla sellainen menestystekijä, jolla tämä osakeyhtiö ja kumppanit
voisivat menestyä nimenomaan myös kansainvälisillä markkinoilla,
koska suomalaisella osaamisella on, uskoisin, vientiä näillä aloilla.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että tämä Hallinnon
kehittämiskeskuksen muuttaminen osakeyhtiöksi
tulee varsinaisesti käsittelyyn ensimmäisen lisätalousarvion
yhteydessä, jolloin tähän saadaan määrärahat.
Tämä tarkoittaa sitä, että myöskin
henkilökunnan asema turvataan.
Tämähän perustuu, arvoisa puhemies,
hallintolakiin, joka mielestäni on erittäin hyvä.
Hallintolaki turvaa yleensäkin tällaisissa tapauksissa henkilöille
mahdollisuuden siirtyä entisinä työntekijöinä etuisuuksineen
toisen palvelukseen eli nyt tässä tapauksessa
osakeyhtiön palvelukseen.
Mitä tulee kehittämiskeskuksen toimintaan, on
ihan hyvä, että voidaan mennä laaja-alaisempaan
työhön tässäkin suhteessa nimenomaan koulutus-
ja konsultointitoiminnan asioissa. Varmaan saavutetaan suuremmat
markkinaosuudet tämänkin lainsäädännön
mukaan.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tykkyläinen kertoi, että tarkoitus on
turvata henkilöstön asema, kun he joutuvat siirtymään
uuden työnantajan palvelukseen elikkä he siirtyvät
vanhoina työntekijöinä. Toivon, että todella
valtiovarainvaliokunta huolehtisi siitä, että kaikki
vanhan työntekijän etuudet, eläke-etuudet
mukaan lukien, turvataan henkilöstölle ja ei käy
niin, että jonkun ajan kuluttua sitten heillä ei
enää olekaan turvaa. Miten tämä pitkäjänteisesti
voidaan huolehtia, että näille henkilöille työpaikka
ja työsuhteen ehdot säilyvät, ed. Tykkyläinen?
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoron johdosta
haluan vastata, että olen joutunut viime aikoina vastaavanlaisten
kysymysten kanssa tekemisiin. On erittäin hyvä,
että hallintolaki turvaa henkilöstön aseman.
Mutta se tarkoittaa myöskin sitä, mitä ed.
Stenius-Kaukonen sanoi, että valtiovarainvaliokunnan on
huolehdittava siitä, että eläketurvakysymykset
voitaisiin pitää entisinä ja myöskin huolehtia
siitä, ettei pääse tapahtumaan mitään sellaista,
mikä on vahingoksi työntekijöille. Tulemme
tämän huolehtimaan valtiovarainvaliokunnassa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallintolaki ei sinänsä turvaa
henkilöstön asemaa näissä kysymyksissä.
Meillä on olemassa kokemuksia siitä, että näin
välttämättä ei ole. Ilman muuta
tämänkin kysymyksen yhteydessä pitää lähteä siitä,
että henkilöstön asema myöskin
pitkällä aikavälillä turvataan
samaan tapaan kuin monissa muissa järjestelyissä,
joita viime aikoina on tehty. Meillä on surullisia esimerkkejä siitä,
miten on käynyt kun on tehty toimintojen uudelleenjärjestelyjä,
yhtiöitetty tiettyjä toimintoja. Engelhän
oli yksi pahimpia ja surullisimpia esimerkkejä, miten henkilöstön
aseman saattaa käydä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laitinen on Engelin suhteen aivan oikeassa.
Mutta sen jälkeen on tullut tarkistuksia hallintolainsäädäntöön.
Täällä on meillä puheenjohtaja,
joka myöskin tietää tämän,
ja olen ollut neuvottelemassa ihan hiljattain eräistä asioista,
ja siellä on olemassa pykälä, jossa todetaan
nimenomaan, että entisten työntekijöiden
asema on turvattava viiden vuoden ajaksi ja sitten joko eläkejärjestelyjä tai
muita tulee tapahtumaan.
Sen sijaan ed. Laitinen on oikeassa siinä, että valtiovarainvaliokunnan
on turvattava määräraha. Olen tässä kysymyksessä hänen
kanssaan samaa mieltä.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuunnella, että vasemmiston
kansanedustajat ovat kiinnostuneita ja huolestuneita oikeastaan
vain tästä yhdestä kysymyksestä eli
henkilöstön asemasta. Samalla kentällä toki
toimii ehkä parituhatta yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten
henkilöstöön kuuluvaa, joilla ei ole
ainakaan tässä kuullulla tavalla, miten kyseiset
kansanedustajat tätä kuvasivat, ollenkaan vastaavaa
työsuhdeturvaa pysyvänä ratkaisuna. Kannattaisi
ehkä siinä mielessä paneutua vielä laajemmalti
siihen tilanteeseen, joka tämän tyyppisessä julkishallinnon
ja muussa liiketoiminnallisesti toimivassa aikuiskoulutuksessa tällä hetkellä kaiken
kaikkiaan on.
Mielenkiintoisin ja tärkein kysymys mielestäni
ehdottomasti Hausin tulevassa järjestelyssä on,
miten tämän kentän ja sen ydinkohderyhmänä olevan
julkishallinnon henkilöstön kehittäminen
voidaan toteuttaa. Tässä mielessä on
tietenkin kyse siitä, että taitava johtaminen
on strategista näkemystä siitä, mitä tarvitaan
ja mitkä avainkompetenssialueet kaiken kaikkiaan tässä syntyvät
yhdistämällä Talent Partnersin ja Hausin
henkilöstön osaaminen, ja tätä kautta
uskon itse vankasti siihen, että näin muodostuvasta
uudesta yrityksestä tulee erittäin kilpailukykyinen ja
se kykenee operoimaan niin Suomessa kuin laajemmalti vielä,
kansainvälisestikin, koska siihen myös Talent
Partnersin oma historia antaa myöten. Toisaalta siihen
osaamiskenttään yhdistyy erinomaisen hyvin se
pitkäaikainen työ, mitä myös
Hausin piirissä on henkilöstön kehittämisessä ja
organisaatioiden kehittämismallien luomisessa tehty.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Markkula tekee varsin pitkälle
meneviä johtopäätöksiä, kun
Hallinnon kehittämiskeskusta koskevassa keskustelussa on
puhuttu Hallinnon kehittämiskeskuksen henkilöstön
asemasta eikä muiden koulutusyksiköiden. Siitä ei
voi suinkaan vetää sellaista johtopäätöstä,
että vasemmiston kansanedustajat eivät ole kiinnostuneita
yleensä työntekijöiden työsuhdeturvasta.
Toivon, että kokoomuksessa näistä asioista
ollaan kiinnostuneita. Erityisesti korkeakoulujen henkilöstössä,
ei vain täydennyskoulutuskeskusten vaan laajemminkin, on
paljon tutkijoina ja muissa tehtävissä toimivia
ihmisiä, jotka ovat tehneet koko ikänsä pätkätöitä.
Heidän eläketurvansa esimerkiksi on heikko, ja
joskus silloin, kun valtion eläkkeitä muutettiin,
jäi sellainen uhka leijumaan, että jos näillä työsuhde
katkeaa, he menettävät entiset etuudet. En ole
havainnut, että tätä olisi vieläkään
hoidettu. Toivon, että ed. Markkula ottaa tämän
asian hoitaakseen ja huolehtiakseen, että tässä päästään
eteenpäin.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tästä ed. Stenius-Kaukosen
esille ottamasta syystä halusin kiinnittää tähän
huomiota. Tämä on todella paljon laajempi kokonaisuus
kaiken kaikkiaan niin Hausin osalta kuin monien muiden saman tyyppistä toimintaa
Suomessa julkishallinto-organisaatioiden kautta tekevien organisaatioiden.
Olisi aivan paikallaan nyt, kun tätä esimerkkiä viedään
ajatuksellisesti hieman pitemmälle, hyvin analyyttisesti
käydä läpi, mikä on yliopistojen — erityisesti
aikuiskoulutusta täydennyskoulutuskeskuksissa tai vastaavissa
tekevän — henkilöstön asema,
rooli, mahdollisuudet säilyttää työpaikkansa,
toimia kilpailukykyisesti sillä tavalla, että heidän
osaamiselleen todella on kysyntää jatkuvasti,
ja tarvitseeko tämä uusia lainsäädännöllisiä vahvistuksia
kaiken kaikkiaan. Uskon, että se todella tarvitsisi. Meidän
pitäisi katsoa perusteellisemmin myös yliopistojen
roolia ja ehkä puuttua myös yliopistolakiin sillä tavalla,
että aikuiskoulutus selkeästi kuuluisi yliopistojen
tehtäviin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa keskityn vastauspuheenvuorossani
ed. Markkulan puheenvuoron kohtaan liittyen Hallinnon kehittämiskeskuksen
muuttamiseen. Olemme siinä, minkä ed. Stenius-Kaukonen
totesi. Olen samaa mieltä ed. Markkulan kanssa, että yliopistojen kohdalla
on olemassa ongelmia, mutta ne eivät tämän
lainsäädännön keskustelun kautta
tule järjestykseen, vaan ne tulevat yliopistojen itsensä kautta
ja myöskin tietysti lisärahoituksien kautta eli
virkojen vakinaistamiskysymyksien yhteydessä.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni on hyvä ed.
Markkulan tavoin nähdä, että tämän
tyyppiseen asiaan voi liittyä myös laajempia yhteyksiä,
juuri esimerkiksi tiedekorkeakoulujen täydennyskoulutuskeskukset,
jotka toimivat, niin kuin hän sanoi, tällä alueella.
Mitä tulee muutoin yliopistojen henkilöstöjen
työsuhteiden kestoon, on aivan oikein, että täällä kiinnitetään
asiaan huomiota ja ollaan huolestuneita siitä,
että siellä on hyvin paljon lyhytaikaisia pätkätöitä.
Toisaalta on myös todettava se, että pieni
osa yliopistojen toimista on sellaisia, jotka ovat pätevöitymiseen
tarkoitetut, kuten assistentin ja yliassistentin tehtävät.
Niiden luonteeseen kuuluu, että niihin ei tulla asumaan,
vaan niissä pitää pätevöityä ja
sitä kautta valmistua ja mennä eteenpäin
ja sitten tulevat taas uudet nuoret. Tämä keskustelu
on myös eduskunnassa tästä näkökulmasta
jäänyt heikoille. Se ei kuitenkaan poista sitä,
etteikö pysyväisiin määräyksiin
pidä mennä.
Nythän virkalautakunta on tehnyt hyvin ratkaisevat
kannat, juuri niin kuin ed. Stenius-Kaukonen tietää,
tässä suhteessa, että jos päätoimisia tuntiopettajia
on siirretty pois useamman vuoden jälkeen, se ei yliopistoissa
onnistu. Toisaalta mitä enemmän ulkopuolinen rahoitus
on lisääntynyt, sitä lyhyemmiksi työsuhteet
ovat käyneet.
Kuten ed. Markkula sanoi, yliopistolain tarkastelun yhteydessä pitää nyt
katsoa tämän vuosituhannen ratkaisu näihin
asioihin. Se on hyvä laki, mutta sitä voidaan
vielä parantaa.
Ed. Puisto merkitään
läsnä olevaksi.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Myöskin flunssaisella äänellä jotain
yritän sanoa.
Siltä osin olen ed. Markkulan kanssa täysin
samaa mieltä, kun hän viittasi siihen, että pitäisi
kehittämisen näkökulman tässä asiassa
olla esillä myöskin vastaavien toimintojen osalta.
Mutta aika kova heitto tänne vasemmistoon oli se, että me
olisimme jossakin tilanteessa toimineet sillä tavalla,
että me emme olisi erityisesti korostaneet näiden
järjestelyjen yhteydessä henkilöstön asemaa.
Viittasin äsken Engel-tapahtumaan. Jospa nyt muistellaan,
miten Engelin osalta kävi. Tässä salissa äänestettiin
Engelin henkilöstön aseman turvaamisesta, ja taisipa
olla niin, että jakauma oli oikeisto—vasemmisto.
Tällä tavalla meni. Sitten oikeus istui. Me jo
silloin keskustelussa totesimme, että varmasti tähän
asiaan tullaan puuttumaan. Oikeudessa tehtiin päätös,
jossa todettiin, että valtio oli menetellyt virheellisesti.
Mutta kun puhuitte kehittämisestä ja myös muiden
vastaavien laitosten huomioimisesta tässä yhteydessä,
se on oikean suuntainen näkemys.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
on täsmälleen ottaen kyse siitä, että liikelaitoksesta
muodostetaan osakeyhtiö. Ed. Markkula toi hyvin esille
sen, että siinä seuraa jatkoa, se täällä on
käynyt ilmi. Kumppaniksi tulee juuri mainittu yhtiö Talent
Partners. On olemassa jo esisopimus. On sovittu myös siitä,
että henkilöstön asema lainsäädännön
mukaisesti säilyy jatkossakin ja tällä tavoin
todella kilpailukyky tällä uudella yhtiöllä säilyisi
ja vahvistuisi. Henkilöstö on kokenut tämän
myönteisenä ratkaisuna. He luottavat siihen, että tämä yksikkö tulee
menestymään.
Haus-nimi meille kerrotun mukaan markkinointinimenä tulee
säilymään, eli siinä mielessä pyritään
ne vahvuudet säilyttämään jatkossakin, jotka
tällä yksiköllä kouluttajana
ovat olleet. Tietysti on hyvin tärkeää,
että huolehditaan myös henkilöstön
asemasta mahdollisimman hyvin tämän tyyppisissä pitkäjänteisissä toiminnoissa. Tähän
valiokunta halusi kiinnittää tässäkin
yhteydessä myös huomiota.
Yleiskeskustelu päättyy.