3) Hallituksen esitys ilmastonmuutosta koskevan Yhdistyneiden
Kansakuntien puitesopimuksen Kioton pöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunta tekee historiaa käsitellessään hallituksen
esitystä ilmastonmuutosta koskevan Yhdistyneiden kansakuntien
puitesopimuksen Kioton pöytäkirjan hyväksymisestä.
Hyväksyessämme hallituksen esityksen ympäristövaliokunnan
mietinnön pohjalta olemme ensimmäistä kertaa — siis
ensimmäistä kertaa — mukana maailmanlaajuisessa
sitovassa sopimuksessa, jonka tarkoituksena on hillitä menossa
olevaa ilmastonmuutosta.
Kioton sopimuksen ratifiointi etenee myönteisesti Euroopan
unionin jäsenmaissa. Siirtymätalousmaista sen
ovat ratifioineet jo Romania ja Tshekin tasavalta. Japanissa asia
on paraikaa parlamentin käsittelyssä. Venäjän
hallitus on puolestaan käsitellyt ratifiointia, ja se on
taloudellisen kehityksen ministeriön valmistelussa. Kioton sopimus
tulee voimaan, kun sen on ratifioinut vähintään
55 sopimusosapuolta, siis 55 valtiota. Näiden maiden joukossa
tulee olla sellainen määrä teollisuusmaita,
että niiden yhteenlaskettu osuus teollisuusmaiden hiilidioksidipäästöistä on vähintään
55 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Yhdistyneiden kansakuntien ilmastonmuutosta
koskeva puitesopimus syntyi Rio de Janeirossa kymmenen vuotta sitten.
Se tuli kansainvälisesti voimaan vuonna 1994. Sen ovat
ratifioineet kaikki teollisuusmaat, mukaan lukien Amerikan yhdysvallat.
Puitesopimusta toteuttava Kioton pöytäkirja hyväksyttiin
Kiotossa Japanissa pidetyssä ilmastosopimuksen
sopimuspuolten kolmannessa konferenssissa vuonna 1997. Kioton pöytäkirja koskee
kuutta kasvihuonekaasua tai kaasuryhmää: hiilidioksidia,
metaania, dityppioksidia, fluorihiilivetyjä, perfluorihiilivetyjä ja
rikkiheksafluorideja. Mainitut kaasut ovat peräisin energian
tuotannosta ja käytöstä, eräiden
teollisuusalojen prosesseista, liuottimien käytöstä,
maataloudesta, jätteiden käsittelystä sekä maankäytön muutoksista.
Kioton pöytäkirja koskee myös kasvihuonekaasujen
nieluja ja niiden varastoja. Pöytäkirja sisältää myös
määräyksiä velvoitteiden toimeenpanokeinoista
eli niin kutsutuista Kioton mekanismeista. Mekanismit ovat projektikohtainen
yhteistoteutus eli joint implementation, projektikohtainen puhtaan
kehityksen mekanismi, clean development mechanism, ja päästökauppa
eli emission trade.
Pöytäkirjan liitteessä B on kullekin
ilmastosopimuksen ensimmäisen liitteen teollisuusmaalle määrätty
vuoden 1990 päästöistä prosentuaalinen
katto, jota näiden maiden vuosittaiset päästöt
eivät saa keskimäärin ylittää ensimmäisellä sitoumuskaudella
eli vuosina 2008—2012. Kiotossa päämäärä oli
vähentää teollisuusmaiden kasvihuonekaasupäästöjä vuoden
90 tasosta ensimmäisen sopimuskauden aikana 5,2 prosenttia.
Marrakeshin sopimuksen yhteydessä Marokossa marraskuussa
2001 todettiin tämän luvun selvästi pienentyneen
muun muassa sen vuoksi, että Yhdysvallat jäi Kioton
sopimuksen ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Nyt otettava askel, Kioton sopimuksen hyväksyminen,
on vaatimaton mutta oikean suuntainen. Vaikeudet tämänkin
vaikutukseltaan vaatimattoman sopimuksen aikaansaamisessa ovat olleet
varsin suuret. Kansallinen itsekkyys ja oman edun tavoittelu ovat
jatkuvasti vaikeuttaneet Kioton sopimuksen etenemistä. Pääseminen
teollisuusmaita sitoviin, ajallisesti ja määrällisesti
täsmällisiin päästövähennyksiin osoittaa
kuitenkin kaikesta huolimatta kansainvälisellä yhteisöllä olevan
valmiutta toimia koko planeetan parhaaksi. Kioton sopimuksen syntyminen
on kaiken kaikkiaan vahva myönteinen signaali. Se vahvistaa
myös Yhdistyneiden kansakuntien asemaa.
Ympäristövaliokunnan mietintö on
yksimielinen. Valiokunta näkee tärkeänä Kioton
sopimuksen nopean hyväksymisen. Samalla valiokunta viittaa
Euroopan yhteisön ja sen jäsenmaiden keskinäiseen
taakanjakoon. Onhan Suomi allekirjoittanut Kioton sopimuksen, joka
merkitsee Suomen kohdalla keskimäärin 92 prosentin
CO2-päästömäärää vuoden
1990 tasosta vuosina 2008—2012. Euroopan unionin taakanjaossa Suomen
osuudeksi on kuitenkin sovittu ensimmäisen tarkastelujakson
aikana keskimääräisesti vuoden 1990 kasvihuonekaasupäästöjen
määrä.
Ympäristövaliokunta tähdentää,
että Suomi pystyy täyttämään
Kioton pöytäkirjan ratifioinnin edellytykset.
Tämä kävi valiokunnan mielestä ilmi
jo vuonna 2001 käsiteltäessä Kansallista ilmasto-ohjelmaa.
Euroopan unionin jäsenmaat ovat päättäneet
jättää ratifiointiasiakirjat yhdessä kesäkuun
alussa Yhdistyneiden kansakuntien päämajaan New
Yorkissa. Tavoitteena on, että Kioton pöytäkirja
tulee voimaan maailmanlaajuisesti ennen Johannesburgin kestävän
kehityksen huippukokousta, joka alkaa elokuun lopulla ensi kesänä.
Valiokunnan mielestä onkin tärkeää kaikin
keinoin edistää Euroopan unionin aikataulutavoitteita.
Valiokunta painottaa Yhdysvaltain saamista takaisin mukaan neuvotteluihin
ja tämän asian tärkeyttä. On
hyvin tärkeätä saada maailman suurin
kasvihuonekaasujen tuottaja noudattamaan Kioton pöytäkirjassa
sovittuja vähennystavoitteita. Myös kehitysmaiden
saaminen sopimusvelvoitteiden piiriin on tärkeää.
Erityisesti tämä koskee nopeasti teollisuustuotantoaan
kasvattavia maita, kuten Kiinaa, Intiaa ja Meksikoa.
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta toteaa
teollisuusmaiden olevan päävastuussa ilmastonmuutoksesta,
ja tuo ilmastonmuutos on aito. Se on tapahtunut ja tapahtumassa
oleva tosiasia. Hiilidioksidin vaikutus ilmaston lämpenemiseen on
pitkäaikainen ja kumulatiivinen. Teollisuusmaat ovat jo
runsaan sadan vuoden ajan muuttaneet kaasukehän koostumusta.
Lisäksi teollisuusmaiden päästöt
ovat asukasta kohden huomattavat. Suomen hiilidioksidipäästöt
ovat tasoa 15 tonnia asukasta kohti vuodessa, Yhdysvalloissa noin
20 tonnia, Venäjällä noin 10 tonnia,
ja esimerkiksi Kiinassa tuo luku on noin 3,5 tonnia ja Intiassa
0,5 tonnin luokkaa.
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy Kiotossa 11. päivänä joulukuuta
1997 tehdyn ilmastonmuutosta koskevan Yhdistyneiden kansakuntien
puitesopimuksen, Kioton pöytäkirjan, siltä osin
kuin pöytäkirja kuuluu Suomen toimivaltaan ja
Suomi antaa yhdessä Euroopan yhteisön ja sen muiden
jäsenvaltioiden kanssa pöytäkirjan ratifioimisen
yhteydessä ilmoituksen pöytäkirjan 4
artiklan toisessa kappaleessa tarkoitetusta taakanjakosopimuksesta,
jonka perusteella Suomen vuotuiset kasvihuonekaasupäästöt
saavat olla ensimmäisellä sopimuskaudella vuosina
2008—2012 keskimäärin korkeintaan samat
kuin ne olivat vuonna 1990, ja esitämme, että tämä lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Tiusanen totesi, tämä on
historiallinen ratkaisu. Ja koska tämä on historiallinen
ja merkittävä ratkaisu myös Suomen eduskunnan
osalta, niin muutamalla sanalla haluan sitä kommentoida.
Mietinnössä todetaan, että tämä on
tärkeä vaikkakin vaatimaton askel sen toteuttamiseksi, että ilmastonmuutos
ja ilmaston lämpeneminen saataisiin pysäytettyä.
Tämä on tosiasia. Se on ennen kaikkea tietysti
globaali, koko maapalloa, maapallon tulevaisuutta ja sen elämää koskeva uhka,
mutta tietysti sitä voidaan arvioida myöskin Suomen
näkökulmasta. Nythän on arvioitu, että lämpeneminen,
joka ilmastomuutoksen seurauksena Suomeen kohdistuisi, voisi asiantuntijoiden
mukaan toisaalta johtaa siihen, että meillä lämpötila
muuttuisi pikkuhiljaa korkeammaksi ja me eräällä tavalla
siirtyisimme etelämmäksi ikään
kuin ilmasto-olosuhteiden mukaan, mutta monenlaisia muita ongelmia
sekin toisi mukanaan.
Toisaalta osa asiantuntijoista kai aivan vakavasti arvioi tilanteen
niin, että prosessi, ilmaston lämpeneminen maapallolla,
voisi johtaa Suomen osalta aivan päinvastaiseenkin kehitykseen,
joka johtuisi siitä, että lämpeneminen
johtaisi pohjoisen mannerjäätikön sulamiseen
ja sitä kautta suolaveden ja makean veden välisen
suhteen muuttumiseen ja sitä kautta Golfvirran suunnan
muuttumiseen. Nämä ovat näitä asiantuntijoiden
spekulaatioita, mutta jos tällainen kehityskuva pitkällä aikavälillä toteutuu,
se kyllä merkitsisi sitä, että Suomesta
ei tulisi Välimeren maa, vaan Suomesta tulisi lähinnä asuinkelvoton,
hyvin kylmä maa pitkällä tähtäimellä.
Se, että teollisuusmaat ovat todella vastuussa siitä,
mitä on tapahtunut tähän asti, mitä tapahtuu
tällä hetkellä, on totta. Vaikka ulkomailla matkustaessamme
ihmettelemme niitä käryjä ja tuprahduksia,
mitä siellä esimerkiksi bussit tai tehtaat ilmoille
päästävät, ja ajattelemme ehkä herkästi,
kannattaako meidän täällä kehittyneissä länsimaissa,
teollisuusmaissa, tehdä mitään, kun niin
paljon tuprutetaan, niin ed. Tiusasen luvut kertovat kuitenkin sen,
että vastuu tämänkin hetken päästöistä on
kuitenkin teollisuusmailla, esimerkkinä USA, joka tuottaa
sekä asukasta kohti että bruttomääräisesti
kaikista eniten kasvihuonekaasuja. On tietenkin hyvin tärkeätä,
että USA saataisiin mukaan tähän ilmastonmuutoksen
torjuntaan.
Valiokunta on kiinnittänyt näihin mekanismeihin
huomiota. Päästökauppaa, jota komissio esittää käyttöön
otettavaksi, on käsitelty täällä eduskunnassa
erikseen. Haluan tässäkin yhteydessä tuoda
esiin, että päästökauppa sinällään
yhtenä toimenpiteenä ja yhtenä mekanismina
kasvihuoneongelman voittamiseksi on perusteltua. Suomen kansalliset
edut tietysti siinä yhteydessä pitää ottaa
huomioon. Päästökauppa ei saa johtaa
sellaiseen kehitykseen, että se sama tuotanto, jossa esimerkiksi
terästeollisuus on keskeinen, emmekä voi Euroopan
unionin tasolla hyväksyä ratkaisua, joka johtaisi
siihen, että sama teräsmäärä maapallolla
kyllä tuotetaan, mutta tuotanto siirtyisi sellaisiin maihin
ja sellaisten tuotantoteknologioiden tuottamaksi, jotka huomattavasti enemmän
tuhlaavat luontoa ja aiheuttavat päästöjä kuin
tällä hetkellä teknologia aiheuttaa ja esimerkiksi
Suomen terästeollisuus.
Tältä osin päästökauppa
on kyllä asia, joissa direktiivin valmistelun edetessä ja
sitten toteutuksessa on todella käytettävä kaikki
tarmo, että tällaiset kielteiset efektit ja myöskin
Suomen teollisuuden toimintaedellytykset pystytään
turvaamaan. Lähtökohdan pitää olla
se, että ratkaisu on sellainen, joka johtaa globaalilla
maapallon tasolla päästöjen vähenemiseen
eikä missään nimessä niiden
lisääntymiseen.
Näillä sanoilla yhdyn ympäristövaliokunnan perusteltuun
kantaan: Tehdään nyt tämä historiallinen
päätös täällä tänään
ensimmäisessä käsittelyssä.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Uotilalle, että teollisuutemme
ja ennen kaikkea Euroopan teollisuuden kilpailukyvyn kannalta Kioton sopimus
on huono ratkaisu siinä mielessä, että jos
Yhdysvallat, Kiina, Intia ja Japani eivät allekirjoita
tätä sopimusta, niin tämä päästökauppa esimerkiksi
talousvaliokunnassa käyneiden asiantuntijoiden mukaan maksaa
Suomen teollisuudelle vuositasolla noin 18—19 miljardia markkaa.
Se on yksi kilpailun este verrattuna sähköveroon,
joka heidän mielestään on suurin piirtein
1,5 miljardia markkaa Suomessa tänä päivänä.
Jokainen meistä tietää, että Suomen teollisuus
ja Euroopan teollisuus näiltä osin varmasti siirtyvät
kehitysmaihin, missä tämmöistä päästökauppatavoitetta
ei ole.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Korostin juuri puheenvuorossani sitä,
että päästökauppadirektiivin
etenemistä ja sen käytännön
toteutusta suunniteltaessa ja siitä neuvoteltaessa
pitää pitää huoli siitä,
että kielteistä vaikutusta Suomen teollisuuden toimintaedellytyksiin
ja ennen kaikkea maapallon tasolla päästöjen
syntymiseen ei saa tapahtua, vaan pitää olla tavoitteena
globaalilla tasolla päästöjen vähenemisen
ja kansallisista eduista myöskin teollisuuden osalta kiinnipitämisen. Mutta
ei pidä mennä asioiden edelle siinä mielessä,
että päästökaupan hyväksyminen
periaatteellisella tasolla niillä rajauksilla ja sillä mietinnöllä,
joka eduskunnassakin on aikaansaatu, olisi välttämättä huono
asia. Kaikki riippuu siitä, millä tavalla asia
etenee tästä eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan oikaista muutaman väärinkäsityksen
tai väärinymmärryksen, mikä on
ed. Kuosmasen puheenvuorossa.
Ensinnäkin, ed. Kuosmanen, se päästökauppa,
mikä oli eduskunnassa esillä valiokunnissa, oli
EU:n sisäinen päästökauppa.
Se ei ole Kioton sopimukseen liittyvä päästökauppa.
Sitten mainitsitte sen, että Kiina, Intia ja Yhdysvallat
eivät mahdollisesti allekirjoita Kioton sopimusta. Toteaisin,
että USA:han on allekirjoittanut Kioton sopimuksen, mutta
se on kieltäytynyt sen ratifioinnista. Totean, että myöskään
Kiinalla ja Intialla ei ole mitään estettä ratifioida
Kioton sopimusta. Toteaisin edelleenkin nimenomaan päästökauppakysymykseen
liittyen, arvoisa puhemies, että ympäristövaliokunta
kuuli tässä kohdin asiantuntijoita, myöskin
teollisuutta, EU:n päästökaupan kohdalla
ja meille kyllä teollisuus ei ilmoittanut pakkaavansa laukkuaan
ja muuttavansa Kiinaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todella talousvaliokunnassa teollisuuden
edustajat kannattivat Kioton päästökauppaa,
mutta eivät EU:n päästökauppaa.
Ed. M. Salo oli vielä paikalla, kun keskustelimme tästä asiasta
asiantuntijoitten kanssa.
Ed. Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja kävi hyvin täällä kuvailemassa
tämän asian käsittelyä ympäristövaliokunnassa,
jonka jäsen olen. Todella tuli hyvin esille sekä nämä asiantuntijoitten
että ympäristövaliokunnan jäsenten mielipiteet.
Ratifiointi, tämän pöytäkirjan
hyväksyminen, on todella kiireellinen asia ja, aivan niin
kuin edelliset puheenvuorot osoittivat, se on myös historiallinen
asia. Tällä ilmastonmuutoksen pysäyttämisellä on
todella kiire.
Olin viime viikonloppuna arktisen alueen parlamentaarikkojen
konferenssissa Oulussa. Siellä meillä oli tilaisuus
tutustua Thule-instituutissa tehtävään
yliopistolliseen jäätikkötutkimukseen. Kun
ed. Kari Uotila tässä mietti eri tutkimustuloksia,
niin nämä jäätikkötutkijat
kertoivat, että ne ilmastomallit, joita he ovat tehneet
nyt vuosikausia, ennustavat arktiselle vyöhykkeelle yleisesti
muuta maapalloa suurempaa lämpötilan nousua. Tämä pohjoisten
jäätiköiden vetäytyminen, Jäämeren
jääpeitteen väheneminen ja ikiroudan
paikoittainen sulaminen ovat juuri niitä vakavia signaaleja
meneillään olevasta laajasta ilmastonmuutoksesta.
Meille sanottiin esimerkiksi, jotta ymmärtäisimme,
minkälaisesta kehityksestä on kyse, että 70
vuoden kuluttua, siis 70 vuoden kuluttua, lastenlastemme
elinaikana, Oulussa tulisi olemaan sellainen ilmasto kuin Helsingissä nykyään
on. Tämä muutos on sellaista, mille me emme enää ehdi
tehdä mitään.
Toivottomuuteen ei onneksi tarvitse vaipua, koska nyt tehdään
näitä sopimuksia. Tämä Kioton
sopimus on positiivinen osoitus siitä, että pitkäjänteisillä ja
määrätietoisilla kansainvälisillä neuvotteluilla
on mahdollista päästä sopimukseen näin
tavattoman merkittävästä asiasta ja näin
koko ihmiskunnan tulevaisuutta koskevasta asiasta. Tämä sopimus
ei sellaisenaan tyydytä kaikkia tahoja, mutta se on kuitenkin
yhteinen alku ja hyvin merkittävä askel kohti
kasvihuonepäästöjen rajoittamista ja
vähentämistä. Siinä toki on
näitä kysymyksiä, joita äskeisessä debatissa
tuli esille, mutta joka tapauksessa tämä on jo hyvä askel.
Kun tämä sopimus on kerran saatu aikaan, on sitä mahdollista
lähteä kehittämään
entistä paremmin ilmastomuutoksen vaatimuksia vastaavaksi.
Kuten tuossa valiokunnan mietinnössä todetaan,
jatkossa pöytäkirjan velvoitteet on saatava maantieteellisesti
kattaviksi, ja tämä nyt tarkoittaa juuri sitä,
että sen ratifioisivat myös muut tai kaikki maat,
muun muassa juuri USA, josta täällä myös
jo oli puhetta.
Suomen on omalta osaltaan otettava tämä haaste
hyvin vakavasti. Ensimmäinen askel sillä tiellä on
Kioton pöytäkirjan ratifiointi, joka, ilahduttavaa
kyllä, etenee meillä pöytäkirjan
kansainvälisen voimaantulon kannalta aikataulussa. Suomen
on lisäksi huolehdittava siitä, että myös Euroopan
yhteisö ja sen jäsenvaltiot tekevät tarvittavat
toimenpiteet ratifioimiskirjojen tallettamiseksi samanaikaisesti,
viimeistään kesäkuun alkuun mennessä.
Arvoisa puhemies! Suomi täyttää Kioton
pöytäkirjan ratifioinnin edellytykset, ja kuten
ympäristövaliokunnan puheenjohtaja totesi ja totesimme
tämän jo, valtioneuvoston toimesta annetussa kansallisessa
ilmastostrategiassa tämä on todettu. Eduskuntahan
hyväksyi tämän vuosi sitten keväällä.
Eduskunnassa käsitellään parhaillaan
TVO:n periaatepäätöstä viidennen
ydinvoimalan rakentamiseksi Suomeen. Eduskunta toisin sanoen punnitsee
parhaillaan sitä, kumman ilmastostrategiavaihtoehdon maamme
valitsee kasvihuonepäästöjensä hillitsemiseen.
Ilmasto-ohjelmassa todetaan, että molemmilla strategisilla
vaihtoehdoilla voidaan Kioton pöytäkirjan Suomelta edellyttämät
päästövähennysvelvoitteet saavuttaa.
On kuitenkin huomattava, että maakaasuvaihtoehdossa eli
KIO1-vaihtoehdossa Suomen hiilidioksidipäästöt
laskevat myös vuoden 2010 jälkeen. Maakaasuvaihtoehdossa
päästöt vuonna 2010 ovat 2 prosenttia
Kioton tavoitetta alemmat, kun ne ydinvoimavaihtoehdossa eli KIO2-vaihtoehdossa
ovat Kioton pöytäkirjan edellyttämällä tasolla.
Sen sijaan vuoden 2010 jälkeen pyrkivät päästöt
ydinvoimavaihtoehdossa kasvamaan yli Kioton tavoitetason, kun ne
maakaasuvaihtoehdossa pysyvät tavoitetason alapuolella.
Kaiken kaikkiaan uusiutuvien energiamuotojen käytön
lisääminen ja energiansäästötoimien tehostaminen
yli sen, mitä KIO1- ja KIO2-vaihtoehdoissa oltaisiin toteuttamassa,
on ilmasto-ohjelman taustaraporttien perusteella yhtä lailla teknisesti,
taloudellisesti kuin ekologisestikin mahdollista. Ilmastomuutoksen
torjunta edellyttää, että pääosa
maailman energiantuotannosta muutetaan päästöttömäksi
seuraavien 50 vuoden aikana. Tämä on suurin energiahuoltoa
koskaan koskettanut muutos, ja se pitää sisällään
10 000 miljardin euron uusinvestoinnit energiasektorille.
Uusiutuvien energianlähteiden ja energiankäytön
tehostamisen potentiaali on varteenotettava vaihtoehto, mutta se
edellyttää radikaalisti uutta energiapoliittista
ajattelua, jossa keskeinen rooli annetaan uusille, puhtaan teknologian
ratkaisuille. Nähtäväksi jää,
löytyykö tältä eduskunnalta
siihen rohkeutta.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Mertjärvelle totean, että kyllä Suomen
on ehdottomasti tehtävä pitkän linjan
perusvoimaratkaisu, toisin sanoen vähintään
kymmenen vuoden, lähtökohtana, että ydinvoimaa
rakennettaisiin lisää, sen lisäksi uusiutuvia
lisää vähintään tupla
verrattuna siihen, mitä tällä hetkellä,
ja hiili ajetaan alas vapaaehtoisesti. Mielestäni 15 vuoden
sisällä pitäisi hiilivoimalat ajaa alas
ja sillä tavalla Kioton ykkönen ja kakkonen olisivat
hyvät ratkaisut Suomen kannalta.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan nämä keinot, mitä ed.
Kuosmanen sanoi, ovat todella käytettävissä.
Minä puheenvuorossani totesin vain tosiasioita, jotka ovat
ilmastostrategisessa selonteossa, enkä lähtenyt
debattiin siitä, kumpi vaihtoehto jatkossa on parempi.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kioton pöytäkirjan
ratifiointi Suomen eduskunnan taholta on varmaan ihan viisas ratkaisu.
Meidän on syytä olla tiennäyttäjinä siinä,
että haluamme hillitä hiilidioksidipäästöjä ja
sitoutua nimenomaan Kioton pöytäkirjaan. Erityinen
huolenaihe kuitenkin on se, että USA ja Kanada eivät ole
innostuneet tämän pöytäkirjan
hyväksymisestä eivätkä myöskään
ole valmiit velvoittamaan omaa teollisuuttaan sopeuttamaan omia toimenpiteitään.
Tänä päivänä pääoman
liikkeet ovat varsin vilkkaita ja investoinnit ohjataan sinne, missä niillä on
kaikkein halvimmat toimintaedellytykset. Meidän terästeollisuutemme,
joka on maailman huippuluokkaa, tuntee kuitenkin tänä päivänä olonsa
uhatuksi, jos ja kun muu maailma ei seuraa meidän esimerkkiämme.
Siksi niin Wto-neuvotteluissa kuin kaikissa muissakin on syytä erityisesti
painottaa sitä, että ilmastonmuutosprosessi olisi
saatava pysähtymään ja kaikki sitoutuisivat
Kioton sopimukseen. Erityinen huolenaihe on juuri USA, mutta niin
kuin täällä todettiin, ed. Kuosmanen
oli ihan oikeassa, unionin hiilidioksidipäästökauppa
on erityisen suuri uhka suomalaiselle teollisuudelle ja uhkaa lieventäisi
se, että päästökauppa olisi
maailmanlaajuinen. Silloin kuitenkin tultaisiin vähän
samalle viivalle.
Arvoisa puhemies! Ulkomaankauppaministerimme ja myös
ympäristöministerimme on syytä olla aktiivinen,
niin kuin koko hallituksen, myös USA:n suhteen, niin että USA:kin
tulee mukaan ratifiointiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tietysti pienenä Suomenmaana
ja vähäisenä kansojen joukossa, jos katsoo
väkimääräisesti, voisi kysyä,
miksi meidän pitää olla mukana tässä. Mutta
tämä osoittaakin meidän suomalaisten vastuuntuntoa.
Olemme eturivissä monissa asioissa ja tässä pitää olla
myös. Ei pidä vedota siihen, että Amerikka
ei ole mukana tai Kanada tai monet suurvaltiot, vaan tehdä niin
kuin juuri edellinen puhuja totesi, pyrkiä vaikuttamaan
kaikissa yhteyksissä siihen, jotta tämä ei
voi olla se kilpailukeino, jolla yritetään houkutella
yrityksiä tai raskasta teollisuutta johonkin, että ne
eivät välittäisi siitä, mitä ilmastolle
tapahtuu.
Se on tosiasia kuitenkin, että se, mitä ilmastonmuutos
tulee aiheuttamaan, on merkittävää tulevaisuudessa
kuitenkin, samoin se, miten mahdollisesti meidän lapsillemme
käy, ei välttämättä meille,
koska se on hidas prosessi, mutta se etenee, ja sen pysähdyttäminen
on sen verran tärkeä asia, että se pitää tehdä.
Sen takia pitää antaa kiitos siitä, että meillä löytyy
tällainen yhteisymmärrys eduskunnassa ja Suomessa,
että ei edes hirveän paljon puheenvuoroja siitä ollut,
että ei mentäisi mukaan ja hyväksymään
tätä sopimusta. Näin ollen tyydyn tähän
ja olen hyvilläni, että tällainen on
saatu aikaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän tärkeänä,
että Kiotossa tehty sopimus hyväksytään
eduskunnassa.
Ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Tiusanen
oli huolissaan ilmastonmuutoksesta. Aivan oikein, ilmastonmuutoksia
on tapahtunut. Teollisuusmailla on historiallinen vastuu, niin kuin täällä todetaan,
kasvihuonepäästöistä. Teollisuusmaiden
päästöt ovat edelleen asukasta kohden
huomattavan suuret. Sen takia pitäisikin esimerkiksi Suomessa
ja Suomen kaltaisissa maissa ottaa käyttöön
sellaiset energiaratkaisut, jotka eivät aiheuta päästöjä ilmakehään.
Tämä olisi vastuullista toimintaa ja kädenojennus
kehitysmaille, joilla ei ole usein muita vaihtoehtoja kuin käyttää kivihiiltä ja
biopolttoaineita.
Myös minä pidän tärkeänä sitä,
että USA pitää saada allekirjoittamaan
Kioton sopimus. USA on suurin yksittäinen ilmakehän
saastuttaja.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! En malta olla ed. Tiusaselle sanomatta
sitä, että Kioton ilmastosopimukseen sitoutumisella
on välillisiä vaikutuksia. Jos tarkastellaan vuoden
90 tasoa esimerkiksi terästeollisuudessa, se merkitsee
yksinkertaisesti tuotannon supistamista ja myöskin niiden
investointien hukkaan heittämistä, mitkä on
tehty vuosien varrella muun muassa tähtäimenä tällaiset
ilmastosopimukset.
Toiseksi, tällä on myöskin eriarvoistava
merkitys. Terästeollisuuden palveluksessa on noin 11 000
henkilöä, mikä merkitsee välillisesti
noin 40 000:ta työpaikkaa esimerkiksi täällä Suomenmaassa.
Vielä kysyn sitä, kun täällä on
hallituksen edustajiakin mukana: Millä tavalla tällä sopimuksella
aiotaan taata se, kun valmistellaan EU:n direktiivejä,
että Suomi pystyy asemansa pitämään
teollisuuden osalta? Täällä on moni hallituspuolueen
edustaja käyttänyt puheenvuoroja siitä,
että Suomen asema on taattava työpaikkojen säilymisen
suhteen. Kysyisinkin: Onko tällaisia todellisia valmistelevia
toimenpiteitä jo tehty pitkäjänteisempää suunnittelua
varten?
Kannan huolta siitä, että EU:n sisällä eri
toimialat ovat eriarvoisessa asemassa. Erikoisesti tämä pitäisi
huomioida tulevissa neuvotteluissa.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Edelliselle puhujalle vastaisin, että hallituksen
energiapoliittinen esitys ja ratkaisu on sellainen pitkän
tähtäyksen suunnitelma, että Suomessa
teollisuus säilyy ja voi hyvin. Meillä on erittäin
energiavaltainen ja sähköä käyttävä metsäteollisuus
ja muun muassa metalliteollisuus: Raahen Rautaruukki ja nyt sitten
tämä Avesta Polarit Torniossa, paljon sähköä käyttävä yritys.
Se vaatii sähköä. Näillä minun mielestäni
turvataan, että täällä teollisuus
säilyy. Me elämme teollisuudesta edelleen Suomessa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! 2001 kesällä todettiin,
että sekä KIO1- että KIO2-ratkaisu mahdollistavat molemmat
Suomen teollisuuden toiminnan jatkumisen. Mutta ymmärrän,
että ed. Kerola haki tällaista pitkän
tähtäimen linjaa nimenomaan suhteessa Kioton sopimukseen.
Toteaisin, että ainut teollisuusmaa, joka on nyt ulkopuolella — siis
painotan, puhemies: tällä hetkellä eli
Bushin hallinnon aikana — on Yhdysvallat. Mukana Kioton
prosessissa on Japani, joka on nimenomaan nyt juuri tätä sopimusta
ratifioimassa. Se on sikäläisessä parlamentissa.
Euroopan unioni kokonaisuudessaan on tässä mukana,
ja varsin moni maa on jo ratifioinut tämän Euroopan
unionin kohdalla. Meidän pääasiallisimmat
kilpailijamme ovat nimenomaan mukana tässä koko
prosessissa ja myöskin niin, että kehitysmaat
ovat mukana Kioton sopimuksessa, vaikka niiden nimet eivät
olekaan liitteessä 1 mainituissa maissa, mikä on
tässä puitesopimuksessa jo Riossa todettu.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Edellisellä puheenvuorollani
peräsin muun muassa sitä, mahtaakohan meiltä löytyä kansallisesti
solidaarisuutta siinä määrin, että eri
toimialojen välillä päästään
sopuun siitä, että Suomen yhteiset tavoitteet
voidaan toteuttaa silloin, kun niitä tosissaan vaaditaan.
Silloin voidaan puntaroida, onko suhteellisuudentaju balanssissa,
kun mietitään Amerikan sitoutumista tähän
Kioton sopimukseen ja myöskin Suomen kansallista sitoutumista
kokonaisuutena.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ilman puhtaus on yksi tärkeimpiä asioita. Tietysti
veden puhtaus on aivan samoin tärkeä asia, mutta
ilma kulkee valtioitten rajoista riippumatta hyvinkin nopeasti.
Siksi on tärkeää, että tällaisia
kansainvälisiä sopimuksia tehdään.
Suomen on syytä olla edelläkävijänä ja
tiennäyttäjänä.
Mutta yhdyn kyllä ed. Kerolan tuomaan huoleen meidän
metalliteollisuutemme menestymisestä. Tähän
on löydettävä ratkaisut, että metalliteollisuutemme
ei menetä työpaikkojaan ja säilyttää kansainvälisen
kilpailukyvyn. Samoin energiaratkaisuissa meidän on pidettävä huolta, että me
olemme siinäkin tiennäyttäjiä ja
täytämme nuo ilmastositoumukset, joita olemme
tekemässä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Varmastikin Kioton ilmastosopimuksen hyväksyminen
lähtökohtaisesti on monella tavalla perusteltu
ja paikallaan oleva asia. Mutta haluan nimenomaan perusteollisuuden
näkökulmasta ottaa esille sen, kun me tarkastelemme
nyt ilmastosopimusta ja sen asettamia vaatimuksia suomalaisen perusteollisuuden
kehittämiselle, mitä tapahtuu nyt kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Samanaikaisesti tämän ilmastosopimuksen rinnalla
käytetään myös muita kilpailuasemaa vääristäviä instrumentteja.
Esimerkiksi Yhdysvallat on nyt pidättäytynyt tästä Kioton
sopimuksesta ja samaan aikaan luo tullisuojaa omalle teollisuudelleen.
Tässä mielessä ajattelen, arvoisa puhemies,
miten tärkeää on, että tarvittaessa myös
me suomalaiset poliitikot olemme valmiit puolustamaan myös
kotimaista teollisuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ihan muutama huomio tuohon, mitä ed. Karjula
totesi. Yhdysvallat on laittanut siis tullisuojat teräksen tuonnille.
Toinen asia, jota ed. Kuosmanen ja moni muukin edustaja on sivunnut,
on Euroopan unionin sisäinen päästökauppa,
joka oli myöskin täällä valiokuntakäsittelyssä,
koska se oli U-asiana eduskunnassa. Toteaisin siihen, että eduskuntahan
otti selvän kannan, myös Suomi valtiona ja valtioneuvosto,
siihen että EU:n sisäinen päästökauppa
ei ole terve.
Edelleen tuohon, mitä ed. Kerola peräänkuulutti,
suhteellisuuteen: Uskon, että Yhdysvaltain hallinto saattaa
muuttaa käsitystään ja kantaansa tässä asiassa.
Edelleenkin ilmastonmuutostuhojen korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi
kuin se, että kansakunnat yhdessä nyt yrittävät
estää, ilmastonmuutoksen holtittoman etenemisen. Täysinhän
sitä ei voida millään estää,
mutta voidaan sitä niin sanotusti hillitä ja kammetsia,
niin kuin puhutaan.
Ed. Hassi merkitään
läsnä olevaksi.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käytän tilaisuuttani
hyväksi, kun ministeri on paikalla. Kysyn vielä,
kun luulisi olevan Euroopasta ja koko maailmasta tutkimustuloksia teollisuuskeskittymien
ilmastopäästöistä: Onko tällaisia
olemassa, ja onko tutkittu, miten näitä voitaisiin
käyttää hyväksi tässä sopimuksentekomenettelyssä tulevaisuudessa?
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minä haluaisin myös
tietää ministeri Hassilta: Minkä takia
Kioton päästökauppaa ei EU:n alueella
hyväksytty sellaisenaan, vaan EU teki oman sisäisen
päästökauppaesityksen meille kaikille
kansallisvaltioille?
Ympäristöministeri Satu Hassi
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kerolan kysymykseen:
Jo ilmastopuitesopimuksesta seuraa, että sen sopimuksen
ratifioineet valtiot joutuvat raportoimaan päästöistään,
ei pelkästään hiilidioksidi- vaan myös
metaani-, typpioksiduuli- jnp. päästöistään.
Kioton pöytäkirja vielä tarkentaa näitä raportointivaatimuksia.
Kyllä eri maiden päästöistä,
varsinkin teollisuusmaiden, tiedot alkavat olla aika hyvin kirjoissa
ja kansissa.
Mitä tulee päästökauppaan,
EU:n komission esittämä malli ei mitenkään
ole vaihtoehtona Kioton pöytäkirjan mallin kanssa,
vaan sitä täydentävä. Kioton
pöytäkirjan mukaan valtioilla on oikeus käydä päästökauppaa
keskenään. EU:n komission esittämä malli
tarkoittaa silloin sitä, että EU:n sisällä tätä päästökauppaa
valtioiden puolesta voisivat käydä yritykset.
Mutta ei se mitenkään sulje pois sitä,
etteivät valtiot, esimerkiksi Suomi, voi EU:n ulkopuolisten
valtioiden kanssa käydä tätä Kioton
pöytäkirjan mukaista päästökauppaa.
Yleiskeskustelu päättyy.