6) Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tekemäni lakialoite liittyy
hallituksen esitykseen laeiksi luottolaitostoiminnasta annetun lain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta, hallituksen
esitys n:o 33/2002 vp. Aloite on rinnakkaislakialoite hallituksen
esitykseen sisältyvään lakiin luottolaitostoiminnasta
annetun lain muuttamisesta.
Hallituksen esitykseen sisältyy muun muassa ehdotus
asiakkaan oikeutta peruspankkipalveluihin koskevaksi pykäläksi.
Pykälän mukaan talletuspankki saa kieltäytyä tavallisen
talletustilin avaamisesta, tilin käyttöön
tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka
maksujen välitystä koskevan toimeksiannon hoitamisesta
vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste.
Edellä mainittu vastaa suurelta osin sitä,
mihin pankit ovat jo esimerkiksi hyvää pankkitapaa koskevissa
Suomen Pankkiyhdistyksen ohjeissa omaehtoisesti sitoutuneet. Näiden
ohjeiden mukaan pankki voi kieltäytyä avaamasta
tiliä vain sillä perusteella ja siitä syystä esimerkiksi,
jos pankilla on aihetta epäillä väärinkäyttöä.
Erityisesti on todettu, ettei aikaisempi maksuhäiriömerkintä ole
riittävä syy kieltäytyä tilin
avaamisesta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluiksi ei ole
esitetty mitään käytännön
selvityksiä siitä, kuinka suuri osa kansalaisista
jää tai uhkaa jäädä vaille
peruspankkipalveluja. Euroopan komission ja CSC Europen peruspankkipalveluiden
saatavuutta korostavan yleiseurooppalaisen vapaaehtoisen charterin
valmistelutyössä selvitettiin peruspankkipalveluitten
saatavuutta eri Euroopan maissa. Tässä yhteydessä kävi
ilmi, että henkilöitä, joilta Suomessa
evätään pankkitili, on nolla prosenttia.
Tämä Euroopan komission suojeluksessa valmisteltu
aloitekin korostaa pankkien vapaaehtoisen sitoutumisen merkitystä eikä lainsäädännöllisiä
toimia.
Myöskään säädöksen
kustannusvaikutuksia ei ole millään tavalla esitelty
ja selvitetty. Tällainen menettely on myös täysin
vastoin sitä, mitä viime aikoina on painotettu
sekä oikeustieteessä että muun muassa
lainvalmistelun kehitysohjelmaa valmistelleen oikeusministeriön
asettaman työryhmän mietinnössä liittyen
säännösten suunnitelmallisuuteen ja vaikutusten
arviointiin. Ehdotettu säännös on lisätty
lakiehdotukseen viime vaiheessa lakia pitkään
valmistelleen työryhmän kannasta poiketen arvioimatta
riittävästi sääntelyn tarpeellisuutta
tai sen vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Peruspankkipalveluja koskevan lakiehdotuksen
perusteluissa on todettu ja otettu kantaa pykälän
tarkempaan soveltamiseen tavalla, joka ylittää hyvän
lainsäädäntötekniikan rajat.
Ehdotus antaa vaikutelman, että lakia yritetään
säätää perusteluissa eikä lakitekstissä.
Otan esille yksityiskohtaisemmin tähän liittyviä ongelmia.
Perusedellytyksenä hyvälle lainsäädännölle voidaan
pitää periaatetta, että lain soveltamisala määritellään
laissa, ei sen perusteluissa. Lakitekstin mukaan sopimuspakkoa sovelletaan
talletuspankkeihin. Perustelujen mukaan pykälää sovellettaisiin
kuitenkin ainoastaan sellaisiin talletuspankkeihin, jotka tarjoavat
yleisölle tavanomaisia, yleiseen maksujen välitykseen
käytettyjä talletustilejä. Kaikki Suomessa
toimivat pankit tarjoavat yleisölle talletustilejä,
joita voi käyttää maksujen maksamiseen.
Pankkilainsäädännössä ei
tule asettaa pankeille toisistaan poikkeavia oikeuksia ja velvollisuuksia.
Tällaiseen viittaavat lausumat pitäisi poistaa
lakitekstin perusteluistakin.
Lakiehdotuksen perusteluissa todetaan myös, että asiakkaalle
pykälässä turvattua oikeutta peruspankkipalveluihin
ei tule tehdä käytännössä merkityksettömäksi
esimerkiksi kohtuuttomilla ja syrjäyttävillä hinnoitteluilla.
Hinnoittelua koskeva maininta ei sisälly ehdotettuun säädöstekstiin.
Toisaalta pankkien kaikkia sopimusehtoja koskee luottolaitoslain
83 §:ssä säädetty kohtuuttomien
sopimusehtojen kielto.
Ehdotetun lakitekstin kannalta jää hyvin epäselväksi,
mitä perusteluihin liitetyllä maininnalla tarkoitetaan.
Onko tarkoitus rajoittaa pankkien vapautta hinnoitella palvelunsa
markkinaehtoisella ja kustannusvastaavalla tavalla, vai onko tarkoitus
puuttua esimerkiksi sellaisiin asiakasohjelmiin, joiden puitteissa
pankit antavat myös peruspankkipalveluistaan alennuksia
tiettyyn määriteltyyn asiakasryhmään
kuuluville asiakkaille? Hinnoitteluvapauteen puuttuminen merkitsi
vakavaa puuttumista pankkien kilpailuolosuhteisiin, eikä sen
seurauksia kilpailulainsäädännön
kannalta ole mitenkään selvitetty. Hintasäännöstelyn
luominen edellyttäisi siitä määräämistä suoraan
lakitekstissä, eikä sitä voida tuoda lainsäädäntöön
perusteluihin otetulla lausumalla.
Arvoisa rouva puhemies! Lakiehdotuksen perusteluissa
peruspankkipalveluksi katsotaan myös pankkikortti. Suomalaisessa
maksuliikennejärjestelmässä pankkikortti
mahdollistaa muun muassa käteisen nostamisen automaateista
ja toimeksiantojen tekemisen pankin ylläpitämillä maksuautomaateilla.
Nämä palvelut ovat sellaisenaan saatavissa myös
automaattikorteilla. Pankkikortilla voi maksaa noin 50 000:ssa
pankkikorttimaksuja vastaanottavassa kauppaliikkeessä.
Pankki ei pysty kontrolloimaan pankkikortilla suoritettavia
maksuja. Kauppaliikkeissä maksut käsitellään
joko maksupäätteellä tai leimauslaitteella.
Suuri osa pankkikorttimaksuista suoritetaan varmistamatta niitten
katetta pankkitililtä reaaliaikaisesti. Näin ollen
pankkikorttimaksuihin liittyy pankkien myöntämä niin
sanottu pankkikorttitakuu, jonka ehtojen mukaan myyjän
ei tarvitse varmistaa alle 150 euron suuruisen maksun katetta pankilta.
Käytännössä siis pankki kantaa näiden
maksujen osalta riskin siitä, että asiakkaan tililtä puuttuu
kate. Pankkikorttitakuu on voimassa, mikäli myyjä toimittaa
vastaanotettujen pankkikorttimaksujen tapahtumatiedot pankille kahdenkymmenen
päivän kuluessa. Tänä aikana
asiakas voi käyttää tiliään
normaalilla tavalla. Tästä johtuen pankkikorttimaksuun
liittyy aina lyhytaikainen luotto.
Pankkikorttitakuun myöntäminen perustuu siihen,
että pankeilla on palvelutarjoajana myös mahdollisuus
harkita, kenelle pankkikortti voidaan myöntää.
Yli 60 prosenttia pankkikorttimaksuihin liittyvistä väärinkäytöksistä johtuu pankkikortin
haltijan itsensä tekemien tilinylityksien suorittamisesta.
Näin ollen ei ole perusteltua lisätä tällaisista
syistä johtuvia riskejä ja kustannuksia. Näin
tapahtuu, jos pankkikortista tehdään osa peruspankkipalvelua.
Pankkien kannalta säännösten seurauksena
aiheutuva kustannusten lisäys pakottaisi pankit harkitsemaan
takuujärjestelmän poistamista, jolloin pankkikortin
kelpoisuus maksuvälineenä mitä todennäköisimmin
vähenisi. Seurauksena ehdotettu sopimuspakko huonontaisi
kaikkien kortinhaltijoitten palveluita, mikä olisi vastoin
lakiehdotuksen perustarkoitusta palvelujen tarjonnan edistämisestä.
On ilmeistä, että pankkikortin sisällyttäminen
peruspankkipalveluihin lisäisi myös väärinkäytösten
ja maksuvälinepetosten määrää.
Tähän seikkaan muun muassa keskusrikospoliisi
on kiinnittänyt huomiota.
Olisikin perusteltua säätää laki
niin, että pankkikorttipalveluilla tarkoitettaisiin talletuspankin yleisölle
tavanomaisin ehdoin tarjoamaa maksujenvälitykseen käytettävää luototonta
talletustiliä ja sen käyttämiseen tarvittavia
välttämättömiä tilinkäyttövälineitä.
Välttämättömiä tilinkäyttövälineitä ei
tyhjentävästi määriteltäisi, vaan
niihin kuuluisi kulloinkin pankkiteknisen kehityksen myötä uudistuvia,
tilin käyttöön liittyviä välttämättömiä teknisiä välineitä.
Lähtökohtana tulisi mielestäni olla,
että pankkien tulee itse määritellä peruspankkipalveluun
kuuluvat välittömät tilinkäyttövälineet
ja kehittää toimintojaan niin, että myös
peruspankkipalvelujen tekninen kehitys turvataan.
Pykälää tulee myös soveltaa
kaikkiin talletuspankkeihin. Pykälän tavoitteena
on edistää pankkipalveluitten saatavuutta. Tässä suhteessa
on merkitystä myös luottolaitoslain 83 §:ssä säädetyllä kohtuuttomien
sopimusehtojen kiellolla. Asiakkaille pykälässä turvattua
oikeutta peruspankkipalveluihin ei tule voida tehdä käytännössä merkityksettömäksi
asiakkaan kannalta kohtuuttomilla sopimusehdoilla.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että esittämäni lakialoite
hyväksytään.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmasen esittämä lakialoite
on varsin asiantuntevasti laadittu. Siinä tuodaan selkeästi esille
niitä epäkohtia, joita kategorinen lainsäädäntö voi
aiheuttaa. Ihmisen perusoikeuksiin kuuluu tietenkin myös
saada pankkipalveluita, ja pankin velvollisuus on tilin avaaminen,
mutta mielestäni henkilölle, jota voidaan epäillä pankkikortin
väärinkäyttämisestä tulevaisuudessa, pankkikorttia
ei pidä myöntää, koska tämä mahdollistaa
juuri edellä kuvatun tilanteen, että pankkikorttia
voidaan väärinkäyttää ja
sillä voidaan aiheuttaa myös sitten kortin käyttäjälle
aikamoista harmia, kun selviää, että korttia
on käytetty väärin ja ylitetty tilillä olevat
varat moninkertaisesti. Tämä aiheuttaa myös
pankeille kustannuksia ja poliisivoimille lisää työtä,
kun näitä maksuvälinerikoksia selvitellään.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoite
saa asianmukaisen käsittelyn rinnakkaislakina ja tulee
sitten varsinaisen lain yhteydessä hyväksyttyä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen ym. lakialoite tuntui hyvin
perustellulta ja järkevältä. Mielestäni
kokemuksista pitäisi oppia ja myös siitä tilanteesta,
jota tänä päivänäkin
eletään etenkin nuorten kohdalla. Monethan heistä ovat
joutuneet syystä tai toisesta velkaantumaan ja velkaantumisen
kierteeseen. Pitäisi myös lainsäädännöllä suojata
tällaiselta tilanteelta. Siitä syystä ehdotus,
että peruspankkipalveluihin luettaisiin vain tavanomaiset
luotottomat talletustilit ja siihen liittyvät välttämättömät
tilinkäyttövälineet, olisi yksi askel
siihen suuntaan, että voitaisiin ed. Kuosmasen esille tuomia
väärinkäyttötilanteita ja sitä velkaantumiskierrettä,
joka koituu enemmän tai vähemmän kaikkien
pankin asiakkaiden maksettavaksi, hillitä.
Toisaalta olisi tarpeen toimia myös niin, että kaikilla,
myös vähävaraisilla asiakkailla, olisi
tasavertaiset oikeudet pankkipalveluihin. Huolehdittaisiin heikommista,
ei lisättäisi niitä pakollisia kustannuksia,
joita pankkimaksujen, asiakasmaksujen, myötä joka
tapauksessa on jonkin verran jo tulossa, ja samalla kehitettäisiin
myös näitä tavanomaisen tilin käyttöön
tarkoitettuja välineitä. Uskon, että tekninen
kehitys tässä mielessä edistyy varsin
nopeasti ja valmius tämän tyyppiseen sähköiseen
toimintaan ja verkkopalvelutoimintaan paranee.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ed. Kuosmasen
ensimmäisenä allekirjoittajana esittämässä rinnakkaislakialoitteessa
on erittäin paljon asiaa ja näköalaa.
Itsekin olen päässyt tähän kunnioitettujen
allekirjoittajien joukkoon. Siinä mielessä tunnen
olevani normaalia kapitalistisemmassa seurassa tässä allekirjoittajarivistössä,
joka on olemassa.
Mutta tähän voisi todeta, niin kuin ed. Kuosmanen
totesi perusteluissaan, että tavoitteena on edistää peruspankkipalveluiden
saatavuutta. Tässä, niin kuin kaikissa puheenvuoroissa,
on tullut ilmi, niin tämä asia ja tahtotila toteutuu.
Mikäli tämä salissa oleva väki
pääsisi tästä yksin päättämään,
niin tämä tulisi myöskin nopeasti hoidettua
ja tehtyä. Mutta, rouva puhemies, pelkään, että tähän
ilmestyy myöskin sitten taas sellaisia voimia tuolla valiokuntakäsittelyn
ja muun aikana, että voi jarruja tulla matkaan.
Mutta sen verran voisi sanoa tähän käytännön elämään,
mitä ed. Kuosmanen kuvaili, eli väärinkäytön
mahdollisuuteen pankkikortin osalta sen 20 päivän
aikana ja vielä sen jälkeenkin, että ennen
muinoin Suomessa, kun näitä niin sanottuja mankeleita
oli vakituiseen useammalla paikalla, se onnistui, mutta ei tänä päivänä,
kun päätteellä toimitaan. Pääte
varmistaa useimmissa tapauksessa automaattisesti sen, onko tilillä katetta
vai ei, silloin kun mennään 150 euron yli, ja
kun seuraavana päivänä mennään
kaupan tiskille — periaatteessa yön aikana nämä ajot
tehdään — niin kun saldo on mennyt yli,
sieltä tulee huomautus, että tili ylitetty, ota
kortti pois, jolloin valtavan suuria riskejä väärinkäytön
mahdollisuuksien osalta ei ole olemassa.
Muuten katson, että tämä on tavattoman
hyvä aloite ja perustelut, mitä ed. Kuosmanen
kertoi, pitävät tarkkaan paikkansa. Toivon, että tämä tulisi
sillä suurella yksimielisyydellä hoidettua muutenkin,
kuten se täällä salissa nyt tuntuu tulevan
hyvään järjestykseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmanen on tehnyt hyvän
aloitteen, josta on tullut hyvä keskustelu. Minusta on
tärkeää, että pankkipalvelut
ovat ihmisille helposti saavutettavia ja että vielä säilyy
pankeissa myös henkilökuntaa, joka palvelee kasvokkain
ihmisiä. Tällaista elävää kosketuspintaa
pankeissa tarvitaan. Samoin tarvitaan sitä, että pankki
on valmis hoitamaan vähätuloisten, eläkeläisten
ja opiskelijoidenkin asioita. Minusta on ollut hyvin huolestuttavaa,
että nyt, kun euroon mentiin, automaateista ei näitä seteleitä,
jotka opiskelijoitten budjeteissa olisivat tarpeellisimpia, pienimpiä seteleitä,
tahdo saada, jotenka, arvoisa rouva puhemies, toivon, että pankkipalveluita
kehitetään kaikkien käyttäjäryhmien
ja suuren yleisön käyttötarpeen mukaan.
Se on tämän kansakunnan taloudellisen kehityksen
kannalta parasta.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin niin, että tähän
valmisteilla olevaan hallituksen esitykseen olisi tulossa sen tyyppinen
sopimusmalli, jossa asiakas pankkikortin saadessaan saisi myös
tietynlaisen luottolimiitin. Silloinhan, arvoisa puhemies, mahdollisuus
tilin ylitykseen, luoton ottoon, jatkuisi varsin pitkään ja
johtaisi helposti juuri siihen, että se koituisi pankin,
luottolaitoksen, luottotappioksi. Näin, arvoisa puhemies,
ymmärsin ed. Kuosmasen asiantuntemuksella laaditun esityksen
sisällön. Mielestäni tämän
tyyppistä mallia meidän ei pitäisi yleiseen
käyttöön ottaa eikä sen tyyppisiä sopimuksia
edellyttää. Minusta se malli, että todella
käytettäisiin sitä, mitä mahdollisuutta
tilillä talletusten osalta on, olisi tässä suhteessa
riittävä.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Ed. Väistön puheeseen jatkaen,
tästä on tietysti ehkä nuorison ja tulevaisuuden
kannalta erityisiä ongelmia olemassa, kun tällä kertaa
nuorison tekemät maksuvälinerikokset taikka tilihäiriöt — ne eivät
ole rikoksia, vaan tilinkäyttöhäiriöitä — johtavat
luottohäiriömerkintään. Siltä osin
moni opiskelija ja vastaava eläjä tuhoaa tavallaan
tulevaisuutensa sillä, että käyttää väärin
tällaista maksuvälinettä. Siinä mielessä,
kun oravannahoista on päästy eroon ja oikein rahalla
pelataan, niin rehellinen raha olisi selvä. Sitä on
taikka ei, ja jos ei sitä ole, niin silloin ollaan nälässä.
Keskustelu päättyy.