Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voisin kysyä maatalousministeri
Korkeaojalta, vaikka asiasta olikin joulun aikana puhe, mutta kun
tämä poliittinen muisti on lyhyt ja pakkaa unohtumaan:
Miksi tässä maassa ei voi olla kahta erillistä maatalouspolitiikkaa,
kun kuitenkin Etelä-Suomessa on tällä hetkellä kylvöt
käynnissä ja joillain alueilla on jo tiettyjä erikoiskasvien
kylvöjä lopetettu ja kuitenkin suuressa osassa
Suomea vielä pystytään hangella hiihtämään?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Suomessa on ollut jo kansallisen maatalouspolitiikan
aikana järjestelmä, jossa maan sisäisiä luonnonolosuhde-eroja on
tasoitettu erilaisilla tukijärjestelmillä. Tämä järjestelmä on
myöskin EU-jäsenyyden oloissa haluttu säilyttää ja
tullaan säilyttämään edelleenkin.
Meillä on maan sisällä maa jaettu tukialueisiin,
ja näiden tukialueitten välillä on tietyt
portaat. Tämä järjestelmä varmasti
tulee jatkossakin säilymään.
Kysymys siitä, kun puhutaan niin sanotusti kahdesta
erilaisesta maatalouspolitiikasta, liittyy siihen, olisiko tarkoituksenmukaista,
että jollain alueella Suomessa painotettaisiin investointitukia
ja rakennettaisiin maatalouspolitiikkaa tästä lähtien
ja toisella alueella maata painotettaisiin tulotukijärjestelmää.
Tällaisesta vähän kokeilua oli 80-luvun
lopulla, ja todettiin, että se oli huono lähtökohta.
Nytkin käydyissä keskusteluissa suuntaviivoista
myös tuottajajärjestöjen kanssa on tultu
samaan tulokseen, että tällaista jakoa ei ole
syytä tehdä.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä investointituki
ja tulotuki ovat kaksi aivan eri asiaa. Investointitukea voidaan
nimittää yhtä hyvin rakennusteollisuuden
tueksi kuin maataloustueksi. Toisaalta maa on jo perinteisesti jakautunut
aika suurelta osin Karja-Suomeen ja Vilja-Suomeen. Tätä Vilja-Suomea
voidaan nimittää myös Erikoiskasvinviljely-Suomeksi,
ja Karja-Suomi on se, jossa ei paljon muuta voida harjoittaa kuin
karjataloutta. Kyllä minusta näillä on
niin selkeä ero, että kyllä on perusteltua
olla ero myös tuissa.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Kuten jo vastasin, ei ole mitään
tarkoitusta tätä voimassa olevaa järjestelmää,
jossa eri alueilla on erilaiset tulotukitasot, millään
tavoin muuttaa.
Mitä tulee siihen, ovatko investointituet ja tulotuet
kokonaan eri asia, molemmilla keinoilla on tarkoitus vaikuttaa siihen,
että viljelijäyrittäjällä viimeisen
viivan alapuolelle eli palkaksi jää riittävän
suuri osuus.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On aika lailla yksinkertaista sanoa,
että Suomessa pitäisi olla kaksi erilaista maatalouspolitiikkaa.
Meillä on monta erilaista tukialuetta ja monia erilaisia
järjestelmiä. Kai totuus pitäisi olla
siinä, että pyritään luomaan
se oikeudenmukainen järjestelmä, joka ottaa huomioon
todelliset luonnonhaittaerot, ne todelliset erot, mitä on olemassa,
mutta kysymys onkin, miten se käytännössä hoidetaan.
Tällä hetkellä tiedetään,
että valmistelu cap-reformista on menossa, mihin liittyy
monenlaisia asioita. Tietysti viljelijät toukotöistään
huolimatta mielenkiinnolla odottavat, mikä tilanne on ja
miltä maailma näyttää ensi vuoden
alusta lähtien. Kysyn ministeriltä:
Missä vaiheessa ollaan ja koska esimerkiksi eduskuntaan
tämä asia tulee?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämä cap-reformin toimeenpanon
valmistelu on erittäin mittava työurakka, ja sitä on
useamman kuukauden ajan tehty. Tavoitteena on, että meillä olisi
toukokuun puolenvälin paikkeilla riittävät
perusteet olemassa, riittävä tutkimusaineisto,
jotta nämä perusratkaisut silloin voitaisiin tehdä.
Tämähän koskee paitsi maatalouspolitiikan
uudistuksen toimeenpanoa Suomessa myös meillä tähän
liittyy lfa-tuen rakenteen muutos ja uusi ympäristötukiohjelma,
jotka on tarkoitus, nämä linjanvedot, tehdä yhtä aikaa.
Todella aikataulu on sellainen, että päätöksenteko
on toukokuun puolivälin paikkeilla, ehkä vähän
sen jälkeen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kasvukauden pituuseroihin perustuva vyöhykkeisyysjärjestelmä ratkaistiin
EU-jäsenyysneuvotteluissa, ja se näkyi siinä,
että pohjoisen tuen alue tuli pysyväksi, pysyväisluonteiseksi,
sanotaan nyt näin, alueeksi. Tämä tietysti
on asia, joka on eräällä tavalla suuri
voitto, ja se perustui eduskunnan yksimieliseen tahtoon.
Nyt te, arvoisa ministeri, olette mennyt röpelöimään
pohjoisen tuen järjestelmää. Millä ihmeen
kantilla te pystytte sellaiseen menemään?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, Suomessa on tämän
kansallisen maatalouspolitiikan aikana, siis jo ennen EU:n jäsenyyttä,
luotu Suomen sisäisiä tuotantokustannuseroja tasoittava järjestelmä eikä tähän
järjestelmään ole tarkoitus tehdä minkäänlaista
muutosta. Ne perusteet, jotka meillä luonnonolosuhteista
johtuen ovat olemassa, ovat edelleenkin olemassa ja otetaan huomioon
tukitasojen eroja arvioitaessa.