2) Eduskunnan perusteltu lausunto Euroopan unionin toimielimille
toissijaisuusperiaatteen soveltamisesta ehdotukseen direktiiviksi
merten aluesuunnittelun ja rannikkoalueiden yhdennetyn käytön
ja hoidon puitteista
Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio on antanut direktiiviehdotuksen
merten aluesuunnittelun ja rannikkoalueiden yhdennetyn käytön
ja hoidon puitteista.
Tämän direktiivin tavoitteet ovat pitkälti
menettelyihin liittyviä. Ehdotuksen perustelujen mukaan
jäsenvaltioiden tulisi toteuttaa johdonmukaisia prosesseja
meri- ja rannikkoalueiden käytön suunnittelussa
ja varmistaa myös rajat ylittävän yhteistyön
toimivuus. Vaikka asia on vireillä eduskunnassa myös
U-asiana, tänään käsiteltävänä olevassa
suuren valiokunnan mietinnössä keskitytään
vain ehdotuksen toissijaisuusperiaatteen mukaisuuden arviointiin.
Toissijaisuusperiaatteen mukaan unionin ei pidä aina
käyttää sitä toimivaltaa, mitä sillä on, vaan
sen pitää voida jättää kansallisiin
käsiin ne asiat, jotka tarkoituksenmukaisemmin ja tehokkaammin
voidaan säätää kansallisesti.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Anteeksi, edustaja Kumpula-Natri.
En kuule itsekään omia ajatuksiani.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Hyvät kansanedustajat! Jos puhuja ei kuule omia ajatuksiaan,
niin silloin hälyä on ehdottomasti liikaa. Pyydän
rauhoittumaan ja kuuntelemaan edustaja Kumpula-Natria. — Olkaa
hyvä, jatkakaa!
Kysymys on sekä tarkoituksenmukaisen päätöksentekotason
arvioinnista että sen tarkastelusta, toisiko unionin tason
säätely mitään lisäarvoa
kansallisiin toimiin nähden.
Arvoisa puhemies! Eduskunta on varsin säästeliäästi
käyttänyt sille Lissabonin sopimuksen mukaan kuuluvaa
oikeutta antaa EU-toimielimelle huomautus siitä, että ehdotettu
unionin lainsäädäntö rikkoo
toissijaisuusperiaatetta. Selkeä juttu!
Eduskunnan työjärjestyksen osoittaman tehtävän
mukaisesti suuri valiokunta tutkii toissijaisuusperiaatteen noudattamista.
Suuri valiokunta on ottanut tiukan linjan ja esittänyt
täysistunnolle toissijaisuusperiaatteen loukkausta koskevan perustellun
lausunnon antamista vain silloin, kun sille on ollut selkeät
ja kiistattomat perusteet.
Suuri valiokunta on asettanut kynnyksen tarkoituksellisesti
varsin korkealle, koska se katsoo, että toissijaisuusperiaate
voi tärkeissä kysymyksissä turvata pienen
jäsenvaltion etua vain selkeästi oikeudellisena
ohjeena. Suuri valiokunta on eri yhteyksissä arvioinut,
ettei toissijaisuusperiaatteen valvonta saa keskeistä merkitystä eduskunnan
toiminnassa.
Eduskunnan vaikutusvallan kannalta U-asia on tehokkaampi väline
kuin tämä toissijaisuusmenettely. Käytännön
kokemukset eduskunnan tekemistä kahdesta edellisestä toissijaisuusmuistutuksesta,
energiatehokkuusdirektiivistä ja Monti II:sta, ovat osoittaneet
johtopäätöksen oikeaksi. Komissio vastasi
eduskunnan perusteltuihin lausuntoihin lähes vuoden viiveellä ja
varsin yleisellä tasolla ja ylimalkaisin perusteluin. Näyttöä perusteltujen
lausuntojen vaikuttavuudesta komission toimintaan onkin vaikea löytää. Moni
kansallinen parlamentti jakaa nämä Suomen kokemukset
eduskunnan kanssa.
Edellä esitetystä huolimatta suuri valiokunta on
päätynyt esittämään
mietinnössään nyt eduskunnalle perustellun
lausunnon antamista, vaikka valtioneuvoston arvio oli hieman tätä varovaisempi,
kun asiaa valmisteltiin yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.
Asiantuntijakuulemiset osoittivat toissijaisuusperiaatteen loukkauksen
ja direktiivin ongelmallisuuden ilmeiseksi.
Toimielinten lisäksi on tärkeää tuoda
nämä seikat myös Suomen neuvottelijoiden
tietoon nyt, kun ehdotuksen käsittely on käynnistymässä neuvostotasolla.
Perustellun lausunnon antamisella eduskunta osoittaa, että se
pitää kysymystä asianmukaisesta ja tarkoituksenmukaisesta
säädöstasosta tässä asiassa
tärkeänä ja seikkana, jota on arvioitava
läpi direktiivin valmisteluprosessin.
Mietinnössään valiokunta arvioi toissijaisuusperiaatetta
rikotun monesta syystä. Moni kansallinen parlamentti jakaa
nämä huolet. Saamani tiedon mukaan kuusi muuta
kansallista parlamenttia tai parlamentin kamaria on jo esittänyt tai
aikoo esittää perustellun lausunnon komissiolle.
Yksi näistä on esimerkiksi Ruotsin riksdagen,
jonka näkemykset ovat varsin samansuuntaiset suuren valiokunnan
esityksen kanssa.
Eduskunnan näkökulmasta keskeisin peruste toissijaisuusperiaatteen
loukkaukselle on direktiiviehdotuksen liian pitkälle menevät
vaikutukset kansallisessa sekä alueellisessa ja paikallisessa
toimivallassa oleviin kaavoituskysymyksiin. Direktiivin soveltamisala
on varsin laaja, ja se asettaisi kaavoille nykyisestä kansallisesta
lainsäädännöstä poikkeavia
ja osin ristiriitaisia sisällöllisiä vaatimuksia.
Kunta- ja maakuntatoimijat ovat tuoneet esille myös huolen
ehdotuksen vaikutuksista Suomen perustuslain takaamaan kuntien itsehallintoon.
Direktiiviehdotuksen osalta voidaan myös perustellusti
kiistää komission väitteet direktiivin tuomasta
lisäarvosta. Arviomme oli, että EU-tason säätelyä ei
tarvita, koska kansallisessa säätelyssä jo
nykyisellään toteutuu hyvin tavoite sovittaa rannikko-
ja merialueiden toimintoja johdonmukaisesti yhteen. Kritiikkiä voidaan
perustellusti esittää myös direktiivin
tuoman hallinnollisen taakan mielekkyyteen.
Mietinnössään valiokunta esittää myös
huolensa siitä, että direktiivi ei riittävällä tavalla
ota huomioon Suomen rannikkoalueiden varsin omaleimaisia erityispiirteitä ja
se myös voisi vaarantaa jo olemassa olevien rajat ylittävien Suomelle
tärkeiden yhteistyömuotojen toimivuuden.
Herr talman! Enligt stora utskottets uppfattning strider direktivförslaget
i sin nuvarande utformning mot subsidiaritetsprincipen. Förslagets
krav på havs- och kustplanering kan komma att styra kommunernas
självständiga planering på ett sätt
som inte kan anses vara nödvändigt eller lämpligt.
Att ställa krav på den kommunala planeringen är
en nationell angelägenhet som inte bör regleras
på EU-nivå. Dessutom ifrågasätter
utskottet kommissionens påstående att direktivförslaget
skapar EU mervärde.
Riksdagen anser att EU-kommissionens förslag är
alltför omfattande, minskar utrymmet för välfungerande
nationella särlösningar och leder till utdragna
och onödiga processer. Mot denna bakgrund föreslår
stora utskottet i sitt betänkande att riksdagen antar ett
motiverat yttrande till kommissionen.
Herra puhemies! Suuri valiokunta ehdottaa mietinnössään,
että eduskunta antaa komissiolle perustellun lausunnon,
jonka mukaan komission ehdotus ei ole toissijaisuusperiaatteen mukainen.
Suuri valiokunta pitää toteen näyttämättömänä,
että direktiiviehdotuksen tavoitteita ei voitaisi riittävästi
saavuttaa kansallisin toimin. Valiokunta arvioi, että kansallisella
tasolla päätetyillä toimilla voidaan
tehokkaammin saavuttaa ehdotettua direktiiviä paremmat
tulokset ja myös ottaa paremmin huomioon paikalliset erityisolosuhteet
maa- ja merialueiden käytön suunnittelussa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä erittäin vahvasti
tukea tätä suuren valiokunnan ehdotusta toissijaisuushuomautuksen
tekemisestä. Ja katsotaan EU:ta: aika usein käytetään
sellaista oikeusperustaa, josta vahvasti voidaan keskustella, että onko
tuo oikeusperusta oikea. Ja pitää muistaa, että viimeisessä perussopimuksen
muutoksessa nimenomaan korostettiin toissijaisuusperiaatetta eli
sitä, että EU ryhtyy toimenpiteisiin vain niissä asioissa,
joissa se selvästi antaa lisäarvoa päätöksenteossa — ei
niin, että se puuttuisi kaikkiin asioihin.
Mitä tulee tähän asiaan, kysymys
on alueellisesta suunnittelusta ja kaavoituksesta, ja nämä jos
mitkään ovat tyypillisesti kansallisia asioita varsinkin,
jos katsotaan saaristoalueita. Meidän osaltamme niillä ei
ole kosketuskohtaa mihinkään toiseen EU:n jäsenvaltioon.
On myöskin hienoa, että voimme tällä yhdellä päätöksellä antaa
kaksi ääntä tässä prosessissa,
koska meillä on yksikamarinen eduskunta ja voimme käyttää näitä kahta ääntä yhteisesti.
Mutta kaiken kaikkiaan haluan todeta, että aikaisemmassa
huomautuksessa, joka koski työmarkkinoita, ne perustelut
eivät välttämättä olleet
kauhean vahvat mutta johtivat siihen, että komissio keskeytti
asian valmistelun. Tällä kertaa perustelut olivat
erittäin huolellisesti laaditut ja juridisesti erittäin
kestävät, ja toivon, että komissio katsoo
nämä perustelut ja päätyy siihen johtopäätökseen,
että asian valmistelu lopetetaan ja keskeytetään.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Toki eduskunnan suuri valiokunta ja erityisvaliokunnat
vaikuttavat hallituksen EU-linjauksiin maatalouspolitiikassa ja
monessa muussa, mutta on kyllä myöskin syytä tuoda
se näkökohta esille, että mitä tulee
toissijaisuusperiaatteeseen silloin, kun kyse on kansallisesti keskeisten
etujen valvonnasta, esimerkiksi jäsenyyssopimukseen liittyvistä,
kansallisten erityisolosuhteiden huomioon ottamisen varmistamisesta,
niin kyllä sellaisessa tilanteessa ennakoiva edunvalvonta
edellyttää myöskin sellaista toimintamallia,
jossa Suomi voi tältä osin edellyttää myös
kansallisen parlamentin ja Suomen erillistä puhevaltaa.
Otan esimerkiksi EU:ssa ja kovasti yksityistämisen
puolella villiintyneen henkilöliikenteen, raideliikenteen
yksityistämis- tai muut viritykset. Tämäntyyppisissä ratkaisuissa
esimerkiksi Itävalta käyttää toissijaisuusperiaatetta
ja edellyttää kansallista käsittelyä,
moni muukin maa. Ei tietysti inflaatiota tälle menettelylle
oteta, mutta silloin kun on kansallisesti tärkeät
asiat, niin ne myös hallituksen ja eduskunnan piirissä ennakoiden
arvioidaan, miten varmistetaan Suomen kansallisten etujen mukainen
edunvalvonta.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Uskon, että tässä tapauksessa
on ollut kaikkein eniten perusteita käyttää tätä toissijaisuusmenettelyä,
niin kuin edeltävät edustajat totesivat. Ilman
direktiiviperustaa ei tarvita koko juttua. Voidaan esimerkiksi tietojen
vaihdolla ja suosituksilla päästä eteenpäin.
Asia oli vähän toisenlainen energiatehokkuusdirektiivissä,
samantyyppiset asiat, mutta useimmiten voidaan vaikuttaa yksittäiseen
pykälään, yksittäiseen artiklaan
paremmin kuin käyttämällä tähän.
Siihen varmaan puheenjohtaja Kumpula-Natri myöskin viittasi.
Det är skäl att konstatera att det finns
vissa parlament som använder det här instrumentet väldigt
ofta. Jag hörde här om veckan att till exempel
Sveriges riksdag har använt denna invändning 29
gånger, medan det är tredje gången här hos
oss. Det tyder mera på en instabil politisk situation och
på att fackutskotten i Sveriges riksdag inte har samma
möjlighet att inverka på verkliga förhandlingar
som här hos oss.
Det som är viktigt är att man kan uppnå de
här principerna som finns i direktivet på annat
sätt. De här samma försöken
att göra detta till ett direktiv har funnits tidigare också,
och då gick man in för rekommendationer. För
det är helt klart att det finns ett objektivt behov att
sammanjämka fiskodling, fiske, vindkraft. Det finns det,
det är ett faktum.
Till slut kan jag bara konstatera också att det är synnerligen
viktigt att vi har använt här vår speciella
natur och vår alldeles särskilda, till exempel
landhöjning som en orsak varför det inte passar
för oss. En landhöjning som hela Europa undrar över:
hur har ni en så härlig situation att ni får mera
land och inte mindre.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Suuren valiokunnan kanta on erinomaisen oikea ja
hyvä, siihen täytyy yhtyä. Kansallisella
tasolla päätetyillä toimilla voidaan
tehokkaammin saavuttaa ehdotettua direktiiviä paremmat
tulokset ja myös ottaa paremmin huomioon paikalliset erityisolosuhteet
maa- ja merialueiden käytössä ja käytön
suunnittelussa.
Täytäntöönpanovallan siirto
komissiolle puitedirektiivin tyyppisen direktiivin ollessa kyseessä ei
kasvata jäsenvaltioiden harkintamarginaalia, päinvastoin
tosiasiassa lisää komission mahdollisuuksia puuttua
täytäntöönpanon yksityiskohtiin
ja myös muuttaa direktiivin luonnetta merkittävästi,
kun asiaa arvioidaan toissijaisuusperiaatteen kannalta. Eli Euroopan
komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
merten aluesuunnittelun ja rannikkoalueiden yhdennetyn käytön
ja hoidon puitteista on esitetyssä muodossaan toissijaisuusperiaatteen vastainen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva asia
on kouluesimerkki siitä, milloin tosiaankin toissijaisuusperiaatetta
voidaan käyttää. Kansallisesti voidaan
näistä asioista päättää paljon
paremmin, varsinkin kun otetaan vielä huomioon, että teemme
yhteistyötä tässä myös
muiden kanssa.
Kun suuren valiokunnan puheenjohtaja sanoi äsken, että EU-päätöksenteossa
subsidiariteettiperiaatteen käyttäminen ei välttämättä anna
niin paljon lisäarvoa kuin on luultu ja että ehkä sen
takia ei kannattaisi sitä käyttää,
niin tämä ei minun mielestäni missään
nimessä ole se asia, miksi ei pitäisi käyttää toissijaisuusperiaatetta
ja keltaista korttia. Päinvastoin, silloin pitää muuttaa
Euroopan päätöksenteon, Euroopan tasolla
sitä, miten näihin asioihin suhtaudutaan ja minkälainen
painoarvo annetaan kullekin jäsenvaltiolle varsinkin sellaisissa
asioissa, kun puhutaan jäsenvaltioiden sisäisistä asioista:
joku merialue, maa-alue. Nämä ovat asioita, jotka
varmasti tiedetään paremmin lähellä kuin
siellä kaukana.
Mutta, kuten sanottu, erittäin hyvä, että tällä kertaa
olemme päättäneet käyttää ja
päätämme käyttää keltaista
korttia. Se on näiden vuosien aikana tosiaankin vasta kolmas
kerta. Ehkä meillä voisi olla muitakin asioita,
mitkä tietäisimme itse paremmin kuin Bryssel tai
Strasbourg.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Äskeiseen vain kommenttina se, että me pystymme
vaikuttamaan direktiivien sisältöön yhdessä ministereiden
kanssa neuvoston kautta ja silloin olemme ajassa siinä päätöksentekoprosessissa,
mikä Euroopassa etenee, koska viimeksi esimerkiksi energiatehokkuusdirektiivistä saimme
vastauksen viikkoa ennen kuin lopullisesta direktiivistä parlamentissa äänestettiin,
ja meillä oli kuitenkin jatkuva seuranta silloisen elinkeinoministerin
kanssa jokaiseen hänen osallistumaansa kokoukseen. Suuri
valiokunta itse asiassa koki asian niin tärkeäsi,
että tapasimme raportöörin myös
Euroopan parlamentissa paikan päällä.
Se on paljon tehokkaampaa kuin tämä aika raskas
menettely, jossa koko suuri sali osallistuu tämän
moitteen tekemiseen.
Mutta sitten pohjalaisena kansanedustajana en malta olla tuomatta
esiin myös sitä, että Merenkurkun alueella
meillä on erityistä Unescon kansalliseksi perinnöksi
nimeämää maailmanperintökohdetta
tuon maankohoamisilmiön kanssa ja tuota hallintaa tehdään
yhdessä Ruotsin Västernorrlandin Korkearannikon
kanssa, ja sitä tämä direktiivi ei mitenkään
edesauttaisi, mahdollisesti hankaloittaisi.
Lisäksi Itämeren alueelta tunnemme kaikkikin
yhteistyöelimiä: Helcom, Council of the Baltic
Sea States, muuta maidenvälistä aluesuunnitteluyhteistyötä hoitava
Vasab, Pohjoismaiden ministerineuvosto, Itämeren Agenda,
Baltic 21. Nämä hoitavat kaikki meri- ja rannikkoalueita koskevan
yhteistyön tarpeita myös suhteessa kolmansiin
maihin. Elikkä jos tuntuu, että komissiolla on
tarkoitus jotain parantaa ja jossain ei toimi, niin tässä on
Itämeren ympärillä varmaan vientivaltti
ja mahdollisuus näyttää, miten asioita
voidaan hoitaa.
Keskustelu päättyi.