3) Hallituksen esitys eduskunnalle valvottua koevapautta koskevaksi
lainsäädännöksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
lain säätämistä valvotusta koevapaudesta.
Lakiin kootaan valvottua koevapautta koskevat säännökset,
joita sisältyy nykyisin eri lakeihin sekä myös
asetustasolle. Samalla sääntelyä myös
täsmennetään. Lakivaliokunta on puoltanut
hallituksen esitystä eräin täsmentävin
muutosehdotuksin. Mietintö on yksimielinen.
Valvottu koevapaus on ollut käytössä vuodesta
2006 lähtien. Valvotussa koevapaudessa vanki sijoitetaan
vankilan ulkopuolelle teknisin välinein tai muulla tavoin
valvottavaksi enintään 6 kuukautta ennen ehdonalaista
vapauttamista tai vapauttamista koko rangaistuksen suorittamisesta.
Valvotun koevapauden tarkoituksena on edistää vangin
hallittua ja suunnitelmallista vapauttamista ja sijoittumista yhteiskuntaan.
Valvotun koevapauden sisältönä on koevapauteen
sijoitetulle yksilöllisesti määrätty
toimintavelvoite, johon voi sisältyä esimerkiksi
työtä, opiskelua ja kuntoutusta. Toiminnan tulee
ylläpitää tai edistää koevapauteen
sijoitetun toimintakykyä ja sosiaalisia valmiuksia. Lisäksi
valvottuun koevapauteen liittyy asunnossapysymis- ja päihteettömyysvelvoite.
Muutosta nykytilaan merkitsee se, että valvottuun koevapauteen
sijoitetun valvonnassa otettaisiin käyttöön
sähköinen valvonta. Tämä merkitsee
sitä, että koevapauteen sijoitetun kehoon, esimerkiksi
nilkkaan tai ranteeseen, kiinnitetään teknisiä laitteita,
kuten jalkapanta. Vastaavanlainen sähköinen valvonta
on otettu käyttöön vuonna 2011 käyttöön
otetussa valvontarangaistuksessa.
Toinen hallituksen esitykseen sisältyvä keskeinen
muutosehdotus koskee seksuaalirikollisille määrättävää lääkehoitoa.
Ehdotetun sääntelyn mukaan valvotun koevapauden
ehdoksi voidaan asettaa, että vanki sitoutuu noudattamaan hänelle
seksuaalirikoksen uusimisen ehkäisemiseksi määrättyä lääkehoitoa.
Lisäksi lääkehoitoon voidaan liittää tukevia
hoitomuotoja, kuten psykoterapiaa ja ryhmäterapiaa. Lääkehoitoa sekä siihen
mahdollisesti liitettyä muuta hoitoa jatketaan valvotun
koevapauden jälkeen ehdonalaisessa vapaudessa. Lääkehoidon
edellytyksenä on vangin suostumus lääkehoitoon
ja hoidon valvontaan. Lääkehoidolla pyritään
vaikuttamaan henkilön seksuaaliseen käyttäytymiseen
ja näin vähentämään
seksuaalirikoksen uusimisriskiä ja turvaamaan muiden ihmisten
henkilökohtaista koskemattomuutta.
Lakivaliokunta on kannattanut lääkehoitoa koskevaa
ehdotusta, sillä kyse on lisäkeinosta, jolla seksuaalirikoksen
uusimisriskiä voidaan vähentää vankeusajan
jälkeen ja näin entisestään tehostaa
riskin vähentämistä. Lisäkeino
on tärkeä ottaa huomioon, sillä nykyisin
seksuaalirikoksesta tuomittu vanki, joka ei pääse
valvottuun koevapauteen, vapautuu aikanaan ehdonalaiseen vapauteen
ilman lääkehoitoa ja valvontaa. Kun seksuaalirikoksesta
tuomittu vanki suostuu lääkehoitoon, hän
saa itselleen edun pääsemällä vankilasta
valvottuun koevapauteen. Samalla hänen on kuitenkin sitouduttava
paitsi valvotun koevapauden velvoitteisiin myös lääkehoitoon,
jota tulee jatkaa ehdonalaisen vapauden aikana. Käytännössä tuomittu
joutuu sitoutumaan lääkehoitoon ja valvontaan
pitkäksi ajaksi, jopa useaksi vuodeksi. Järjestely
on vaativa, minkä vuoksi on arvioitu, että lääkehoitoon
osallistuisi vuosittain kymmenen vankia. Tämä on
pieni osa niistä vangeista, jotka on tuomittu vankeuteen seksuaalirikoksista.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että mahdollisimman monissa tapauksissa lääkehoitoon
yhdistetään muuta hoitoa ja tukea, koska seksuaalirikoksen
uusimisen ehkäisemisen voidaan arvioida olevan näin
tehokkaampaa. Muiden hoitomuotojen saatavuudesta tulisi myös
huolehtia. Tukemisen tulisi myös jatkua valvotun koevapauden
ja ehdonalaisen vapauden jälkeen, minkä vuoksi
mahdollisuuksia tähän tulisi jatkossa vielä arvioida.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että lääkehoitoa
on tarkoitus määrätä vangeille, joilla
arvioitaisiin olevan vähintään keskisuuri seksuaalirikoksen
uusimisriski. Lakivaliokunta on yhtynyt tähän
linjaukseen, koska vähäriskisissä tapauksissa
lääkehoidon haitat voivat olla hyötyjä suuremmat.
Myös perustuslakivaliokunta on pitänyt linjausta
oikeasuhtaisuuden kannalta perusteltuna. Esitys ei kuitenkaan estä lääkehoidon
määräämistä tuomitulle,
jonka seksuaalirikoksen uusimisriski on vähäinen.
Ehdotetun sääntelyn mukaan lääkehoitoon
sitoutuminen voidaan ottaa huomioon myös harkittaessa ehdonalaista
vapauttamista elinkautisesta vankeudesta, samoin kuin harkittaessa koko
rangaistusta suorittavan ehdonalaista vapauttamista. Näin
lääkehoitoa voidaan antaa vangeille, jotka ovat
toistuvasti syyllistyneet vakaviin seksuaalirikoksiin. Tällaisten
vankien kohdalla seksuaalirikosten uusimisriskin vähentämiseen
tulisikin kiinnittää aivan erityistä huomiota. Tämän
vuoksi valiokunta on katsonut, että tällaisten
vankien seksuaalirikoksen uusimisriskin ehkäisemistä vielä entisestään
tehostetaan nyt ehdotetun lääkehoidon lisäksi.
Arvoisa herra puhemies! Tässä valiokunnan mietinnön
keskeiset kohdat.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valvottu koevapaus ja sen kehittäminen
on positiivinen asia. Tavoitteena on siis ennen kaikkea parantaa
vankien yhdenvertaista kohtelua.
Vankiloiden käytännöt valvotun koevapauden
myöntämisessä ja toimeenpanossa ovat
vaihdelleet. On siis hyvin tärkeää, että sääntely
nostetaan selkeästi lain tasolle, kootaan yhteen paikkaan
ja että sitä täsmennetään.
Tärkeää on myös se, että seksuaalirikollisten
uusimisriskiä pyritään vähentämään
monin keinoin. Yksi keino tähän on seksuaalirikollisten
lääkehoito, josta voikin sitten olla montaa mieltä.
Seksuaalirikosten uusimisesta ja seksuaalirikollisille suunnattujen
hoitomuotojen toimivuudesta saatava tutkimustieto on ensinnäkin
osittain ristiriitaista. Tutkimusta ei ole Suomessa päästy
tekemään kovinkaan monella vangilla. Tämä johtuu
osittain siitä, että lääkehoito
on ollut vapaaehtoista, ja vapaaehtoisena se säilyisi tämän
esityksen mukaan jatkossakin.
Ehdotetun sääntelyn mukaanhan lääkehoitoon
suostuminen olisi vapaaehtoista eikä olisi ehdoton edellytys
valvottuun koevapauteen pääsemiseksi, ja tässä ei
mielestäni ole järjen hiventäkään.
Mikäli vanki haluaa valvottuun koevapauteen, on hänen
suostuttava lääkehoitoon, ja tämän
onneksi lakivaliokuntakin mietinnössään toteaa.
Eli vangin on jatkettava rangaistuksen suorittamista vankilassa,
mikäli hän kieltäytyy lääkehoidosta.
Arvoisa puhemies! Seksuaalirikoksista on viime vuosina tuomittu
ehdottomaan vankeuteen noin 90—115 henkilöä vuodessa.
Esityksessä arvioidaan, että lääkehoitoa
saisi enintään kymmenen vankia tai valvottavaa
vuodessa. Luotettavampaa tutkimustietoa aiheesta varmasti saisi, jos
lääkehoito olisi pakollista ainakin kaikille niille
rikoksentekijöille, jotka on tuomittu seksuaalirikosten
törkeistä tekomuodoista.
Monen mielestä lääkehoidon pakollisuutta vastaan
puhuu perus- ja ihmisoikeusnäkökulma. Mihin tämä näkökulma
sitten unohtuu raiskattujen ja törkeästi hyväksikäytettyjen
uhrien kohdalla, ihmisten, joiden koskemattomuutta on loukattu pahimmalla
mahdollisella tavalla?
Pelkkien lääkkeiden voimaan en luottaisi muutenkaan.
Lääkehoitoon on yhdistettävä ehdottomasti
muuta hoitoa ja tukea. Tämä kuitenkin edellyttää,
että muita hoitomuotoja on käytännössä saatavilla.
Lakivaliokunta painottaakin sen merkitystä, että muiden
hoitomuotojen saatavuudesta huolehditaan. Jos näitä muita
hoitomuotoja ei ole saatavilla, voi kallis lääkehoito
ja koevapaus mennä täysin hukkaan ja lopulta tulla yhteiskunnalle
kalliimmaksi kuin se, että tukihoitoihin panostetaan nyt
niin, että saadaan lääkehoidosta ja koevapaudesta
todellinen hyöty irti ja siten uusimisriski mahdollisimman
hyvin minimoitua. Tärkeitä kysymyksiä ovat
myös kysymykset siitä, onko näitä tukimuotoja
tarpeeksi jo selvitetty ja onko niitä tarpeeksi saatavilla.
Entä millä sitoutetaan henkilö tukihoitoihin
koevapauden ja ehdonalaisen vapauden päättymisen jälkeen?
Kaikkia näitä kysymyksiä on mietittävä hyvissä ajoin,
koska ne ovat osa kokonaisuutta, jota ei tule unohtaa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan nostaa otsikon viime päiviltä:
"Seksuaalirikollinen jatkoi tekojaan ehdonalaisessa: 40 uhria."
Lukuisia törkeitä lapsen seksuaalisia hyväksikäyttöjä,
raiskaus ja seksuaalipalvelujen ostoa nuorilta. Onkin pakko kysyä,
voisiko pakollisen kemiallisen kastraation uhka vähentää näitä törkeitä seksuaalirikoksia.
Ainakaan nykysuuntauksen mukainen räätälöityihin
hoito-ohjelmiin osallistuminen ei toimi riittävänä pelotteena.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Valvottu koevapaus on luonut välivaiheen vankeusrangaistukseen
sisältyvän laitosjakson ja vapautumisen välille.
Yhtenä vankilan tärkeänä tehtävänä on
valmistaa rikoksentekijöitä vapauteen ja takaisin
yhteiskuntaan. Se on meidän kaikkien etu. Koevapaus on
edistänyt vankien hyvin valmisteltua vapautumista hallituissa
vapautumisolosuhteissa. Kokemukset tähän asti ovat
olleet pääosin myönteisiä.
Lain tavoitteena on parantaa vankien yhdenvertaista kohtelua,
sillä vankiloiden käytännöt valvotun
koevapauden myöntämisessä ja toimeenpanossa
ovat vaihdelleet. Lisäksi hallituksen esitykseen sisältyy
kaksi keskeistä muutosehdotusta. Ensimmäinen koskee
sähköisen valvonnan käyttöönottoa
valvottuun koevapauteen sijoitetun valvonnassa ja toinen seksuaalirikollisten
lääkehoitoa valvotun koevapauden edellytyksenä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lääkehoidon
mahdollistamista seksuaalirikollisille osana seuraamusjärjestelmää.
Ehdotetun sääntelyn mukaan valvotun koevapauden
ehdoksi voidaan asettaa, että vanki sitoutuu noudattamaan
hänelle seksuaalirikoksen uusimisen ehkäisemiseksi määrättyä lääkehoitoa.
Lääkehoidolla pyritään vaikuttamaan
henkilön seksuaaliseen käyttäytymiseen
ja vähentämään seksuaalirikoksen
uusimisriskiä ja turvaamaan muiden ihmisten henkilökohtaista
koskemattomuutta. Lääkehoidon edellytyksenä on
vangin suostumus lääkehoitoon ja hoidon valvontaan.
Asiantuntijakuulemisen perusteella lakivaliokunnassa sain sen
käsityksen, että on todella vaikea mitata sitä,
onko lääkkeen vaikutus ollut toivottu, ja joistain
lääkkeistä on hankalaa mitata jopa sitä,
onko lääkettä ylipäätään
otettu. Pidän myös erittäin huolestuttavana
sitä, että varmistuminen lääkkeen
tehosta on osittain vangin oman ilmoituksen varassa. Lisäksi
lääkehoidolla voi olla myös päinvastaisia
vaikutuksia, eli vangin seksuaalivietti voikin kasvaa sen sijaan,
että se vähenisi.
Seksuaalirikosten uusimisriskin vähentämisen
arvioidaan olevan tehokkaampaa, kun lääkehoitoon
yhdistetään muuta hoitoa ja tukea. Siksi on erityisen
tärkeää, että mahdollisimman
monissa tapauksissa lääkehoidon tukena käytetään muita
hoitomuotoja, kuten psykoterapiaa ja ryhmäterapiaa. Yhtä tärkeää on
huolehtia jatkohoidosta, kun valvottu koevapaus ja ehdonalainen on
suoritettu loppuun. Tämä kuitenkin edellyttää,
että näitä muita hoitomuotoja on käytännössä saatavilla.
Valiokunta painottaakin sen merkitystä, että muiden
hoitomuotojen saatavuudesta huolehditaan.
Ehdotetun sääntelyn mukaan lääkehoitoon suostuminen
ei olisi ehdoton edellytys valvottuun koevapauteen pääsemiseksi.
Valiokunnan mielestä lähtökohta kuitenkin
on, että jos seksuaalirikoksesta tuomittu vanki kieltäytyy
lääkehoidosta, hän joutuu jatkamaan rangaistuksensa suorittamista
vankilassa. Valvottuun koevapauteen ilman lääkehoitoa
tulisi siten päästä vain poikkeustapauksissa
ja edellyttäen, että kaikki muut valvotun koevapauden
edellytykset täyttyvät.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että seksuaalirikosten
uusimisriskiä pyritään vähentämään
mahdollisimman monin keinoin. Riihimäen vankilassa on käytössä seksuaalirikollisille
tarkoitettu muutos- ja kuntoutusohjelma, Stop-ohjelma. Sen tavoitteena
on vankeusaikana muuttaa seksuaalirikoksiin syyllistyneiden ajattelu-
ja toimintatapoja niin, etteivät he enää jatkossa
syyllistyisi seksuaalirikoksiin. Tulokset ovat lupaavat.
Uuteen ehdottomaan vankeustuomioon seksuaalirikoksesta on tuomittu
3 prosenttia Stop-ohjelman käyneistä, kun seksuaalirikollisten
keskimääräinen uusimisriski on noin 20
prosenttia. Otanta on pieni ja lyhyeltä ajalta, mutta tulokset ovat
mielestäni suuntaa antavat. Rikosseuraamuslaitoksessa kehitellään
lisäksi parhaillaan uutta yksilöohjelmaa seksuaalirikoksista
tuomituille.
Arvoisa puhemies! Valvottu koevapaus toimii hyvänä siirtymävaiheena
vankeudesta vapauteen, mutta sitä ei saa käyttää vankeinhoidon resurssipulan
paikkaamiseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Valvottu koevapaus herättää meissä jokaisessa varmasti
epäilyjä, pelkoja ja osittain jopa ennakkoluulojakin,
erityisesti silloin, kun puhumme seksuaalirikollisista. Valiokuntatyössä on
asiantuntijoita kuitenkin kyettävä kuuntelemaan
niin, että asiaa pystyy käsittelemään
faktapohjaisesti jättämättä kuitenkaan
huomioimatta tärkeitä kysymyksiä esimerkiksi
rikoksen uusimisen riskeistä tai uhrien suojelemisesta.
Lakivaliokunta tekikin perusteellista työtä ja
puntaroi tarkkaan asian eri puolia.
Valvottu koevapaus on ollut käytössä jo
vuodesta 2006 lähtien. Olemme viime vuosina puhuneet paljon
siitä, että vankilasta vapautuminen voi hallitsemattomana
suistaa vangin takaisin rikoksen pariin tai hallittuna ja tuettuna
olla puhdas alku uudelle elämälle. Juuri koevapaus
on osoittautunut hyväksi keinoksi vaikuttaa vankilasta
vapautuvien yhteiskuntaan sijoittumiseen. Koevapauden on suorittanut
loppuun valtaosa, 83 prosenttia koevapauteen sijoitetuista vuonna 2012.
Koevapaudessa olevista vain runsas viidennes on kolmen vuoden seuranta-aikana
syyllistynyt uuteen rikokseen. Koevapauden tarkoituksena on siis
vapauteen valmentaminen ja siviilielämään
totuttautuminen, jota normaali liikkuminen kotikunnan alueella edesauttaa.
Onkin hyvä, että nyt tällä lainsäädännöllä täsmennetään olemassa
olevia käytäntöjä omaksi laikseen.
Arvoisa puhemies! Se, mikä vaikeuttaa valvotun koevapauden
hyväksymistä, on rikos, josta vanki on tuomittu.
Erityisesti seksuaalirikollisten valvottu koevapaus vaikuttaa monelle
uhalta. Hallituksen esityksen mukaan valvotun koevapauden ehtona
voisi olla se, että vanki sitoutuu noudattamaan hänelle
seksuaalirikoksen uusimisen ehkäisemiseksi määrättyä lääkehoitoa.
Lisäksi siihen voidaan liittää tukevia
hoitomuotoja, kuten psykoterapiaa ja ryhmäterapiaa. Lääkehoidon
vaatimuksen tulisi olla ehdoton edellytys koevapauteen pääsyssä.
Toisaalta mielestäni lääkehoidolla
hoidetaan niin sanotusti sairauden oireita muttei paranneta tautia.
Psykoterapian tulisikin olla lääkehoidon tavoin
sitovana velvoitteena koevapaudelle. Psykoterapian saatavuus tai
säästösyyt eivät saisi estää tämän
tärkeän tavoitteen toteutumista. Tavoitteenamme
ei saisi olla ainoastaan sairaiden mielitekojen pysyminen pinnan
alla vaan niiden poistaminen kokonaan.
Ehkä vielä on syytä alleviivata sitä,
että tämä nyt esitetty koevapaus koskisi
arvion mukaan vain noin kymmentä seksuaalirikokseen syyllistynyttä vankia.
Kymmenenkin vankia on kuitenkin liikaa, jos he uusivat rikoksensa
tai aiheuttavat uhrilleen pelkoa ja ahdistusta. Tämän
vuoksi on äärimmäisen tärkeää,
että lääkehoidon ja valvotun koevapauden
toimivuutta ja tehokkuutta seurataan jatkossa tarkasti.
Parhaimmillaan valvottu koevapaus toimii siis vangin yhteiskuntaan
sopeuttamista edistäen ja rikoksen uusimista vähentäen.
Pahimmillaan koevapautta käytetään säästökeinona.
Tämän salin yhteisen vaatimuksen tulee olla, että koevapaudella
parannetaan vankien yhteiskuntakelpoisuutta ja siten vähennetään
rikoksen uusimista.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys ja lakivaliokunnan
mietintö valvotusta koevapaudesta on lähtökohtaisesti
hyvä, kunhan se täyttää muutamat
edellytykset.
Missään tapauksessa valvotun koevapauden ei pidä olla
vankeusrangaistuksen korvike, vaan sellainen täydentävä keino,
että vanki sopeutetaan siviilimaailmaan erilaisin tukitoimin,
niin kuin tässä esitetään.
Samoin valvotussa koevapaudessa pitää olla ehdottoman
tärkeää se valvonta. Nythän
ehdotetaan elektronista valvontaa, mikä sinänsä on
ihan loistava, nähdään muun muassa, missäpäin
henkilö liikkuu. Mutta se ei missään
tapauksessa korvaa sitä, että on eläviä ihmisiä,
vanginvartijoita, jotka käyvät valvomassa, mitä tälle
koevapaudessa olevalle henkilölle aivan oikeasti kuuluu,
mikä hänen kuntonsa on, onko hän päihtynyt,
koska päihteettömyys on ehdoton velvoite koevapauteen,
ja mitä hän muutenkin miettii. Se ei saa olla
niin, että tässä säästetään
ja pelkästään teknisin laittein valvotaan
ihmisiä.
Sitten, kun puhutaan seksuaalirikollisten valvotusta koevapaudesta,
johon yhdistetään vapaaehtoinen lääkehoito:
kuten täällä lakivaliokunnan mietinnössäkin
todetaan, se on vain harvalle sopiva keino. Se kannattaa pitää nimittäin
mielessä.
Tilanne, jonka tässä kerron, elävä esimerkki: Edellisestä työstäni
tietämäni henkilö on jälleen kunnostautunut,
ja, kuten edustaja Pelkonen sanoi, tässä on ollut
lehdissä ikävä juttu tuoreeltaan. Tämä mies,
tämä entuudestaan tietämäni mies,
on tuomittu 40 pojan seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
ja siellä on myös raiskausrikoksia joukossa. Tässä opettavana
tarinana on se, että tämä henkilö on
käynyt Riihimäen vankilassa olevan Stop-ohjelman
läpi, ainakin tietojeni mukaan, ja menee alle kolme vuotta,
että hän jälleen syyllistyy tällaiseen
samankaltaiseen rikokseen, minkä hän on aikaisemmin
tehnyt ja mistä on tuomittu. Eli lääkehoito
todella tehoaa vain ja ainoastaan tiettyihin ihmisiin, jotka — en
nyt voi sanoa, että eivät tee näin vakavia
rikoksia, koska jokainen seksuaalirikos on vakava — tekevät
ehkäpä yhden rikoksen tai kaksi rikosta, jotka
ovat kuitenkin lievempiä kuin nämä seksuaalirikokset,
mistä tässä puhutaan. Eli se kannattaa
pitää mielessä.
Mutta mitä hyviä asioita voisi sitten tehdä,
että tämmöistä seksuaalirikollisten
uusimisriskiä vähennettäisiin? Tämä esitetty
valvottu koevapaus on totta kai lääkehoitoineen
ja terapioineen hyvä sellainen, mutta ei autuaaksi tekevä.
Tosiasia on, että tämäkin henkilö,
joka nyt sai yli 10 vuoden vaikeustuomion, vapauduttuaan on jälleen
vaarallinen viattomille lapsille ja varmuudella tulee toistamaan
tekoja, koska uusimisriski on niin suuri. Totta kai yksi vaihtoehto
on pitää hänet suljetussa tilassa pidempään,
mutta se ei liene mahdollista meidän yhteiskunnassamme,
jolloin kyseeseen tulee erilaisia muita keinoja, kuten edustaja
Pelkonenkin täällä mainitsi. Tämmöinen
kemiallinen kastraatio, joka ei perustu vapaaehtoisuuteen, on varmaan
todella hyvä eräs keino estää vakavia
rikoksia.
Tiedän, että se on ihmisoikeussopimusten vastainen.
Mutta sekin on ihmisoikeussopimusten vastaista, että viattomia
lapsia kymmenittäin, ellei sadoittain, yksi ihminen pääsee
raiskaamaan ja käyttämään seksuaalisesti
hyväksi, tuhoamaan heidän elämänsä.
Lapset saavat siinä elinkautisen ja rikoksentekijä vain
muutaman vuoden rangaistuksen. Keinoja pitää keksiä lisää. Tämä lakivaliokunnan
mietinnössä esitetty valvottu koevapaus on yksi
hyvä keino, mutta ei suinkaan ainoa, eli työn
on jatkuttava tälläkin osalla.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta käsitteli
tätä lakiesitystä kahdesta näkökulmasta.
Ensinnäkin perustuslain 7 § 3 momentin
mukaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua
ilman laissa säädettyä perustetta, ja
toisaalta perustuslain 10 §:n 1 momentissa säädetään,
että yksityiselämän suoja on turvattu
ja sen piiriin kuuluu myös oikeus päättää itsestään
ja ruumiistaan.
Arvoisa puhemies! Silti perustuslakivaliokunnan kuulemisten
perusteella itselleni ainakin jäi vahvasti sellainen olo,
että tässä jäi tämä rikollisten
uhrien asema hyvin vähäiselle painoarvolle, vaikka
loppujen lopuksihan tässä laissahan vanki itse
asiassa saa itselleen hyvin merkittävän vapauden
tulevaisuudessa. Eli tuli mieleen sellainenkin asia, että ketä varten
perustuslaki Suomessa on. Eikö se ole kaikkia suomalaisia
varten?
Jollain tavalla tässä laissa ja sen käsittelyssä tuli
esiin se, että joissakin asioissa meillä näyttää olevan
perustuslaki vahvempi rikollisille eikä suinkaan rikollisten
uhreille. Olen tyytyväinen siitä, että tässä lakiesityksessä kuitenkin
toisessa osassa ja sen 26 §:ssä sanotaan,
että koevapaus voidaan peruuttaa määräajaksi
tai kokonaan, jos koevapauteen sijoitettu syyllistyy rikokseen tai törkeästi
ja tahallisesti rikkoo laissa tarkoitettuja velvollisuuksia. Mielestäni
tämä on erittäin tärkeä lisäys
tähän lakiin, mutta toivoisin, että tähän
vielä palataan tulevaisuudessa uudelleen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä edustajat
Pelkonen, Tolvanen ja äsken Kauma ovat käyttäneet
erittäin hyviä puheenvuoroja asiasta. Itse tämä hallituksen
esitys ja varsinkin valiokunnan siihen tekemät parannukset,
joita muun muassa edustaja Holmlund jo edellä kuvasi, ovat
toki pieni askel eteenpäin. Mutta kyllä haluan
itse korostaa juuri tätä samaa seikkaa, jonka
edustaja Kauma tässä nosti esiin, että kyllä lain,
toki perustuslaista lähtien kaiken lainsäädännön,
tulisi olla enemmän sen rikoksen uhrin turvana ja olla
estämässä rikollista toimintaa kuin olla
turvaamassa rikoksentekijöiden oikeuksia.
Mielestäni tämä alun perin ehdotettu
seksuaalirikollisten mahdollisuus koevapauteen ilman sitoutumista
lääkehoitoon kertoo siitä, että lain valmistelussa
valitettavasti rikoksen uhrien oikeudet näyttävät
kyllä tämän päivän
Suomessa jäävän liian pieneen rooliin.
Tätä viestiä todella toivoisin kyllä täältä eduskunnasta
oikeusministeriön valmistelun suuntaan, että rikoksen
uhrien oikeuksia täytyy korostaa, ja jos se vaatii rikoksentekijöiden
oikeuksista tinkimistä, niin silloin näin täytyy
olla.
Totta kai on selvää, että perusoikeudet
ovat kaikille universaalit, se on selvää, mutta
uskon, että ei rikollinenkaan halua tehdä näitä rikollisia, vääriä tekoja.
Uskon, että jokainen sisimmässään
ymmärtää, että jos voi saada
apua siihen, että pääsee pois rikoksen
tieltä, niin haluaa myös siihen sitoutua. Siksi
minusta meidän tulee aivan avoimesti uskaltaa käydä keskustelua
myös näistä edustaja Pelkosen ja edustaja
Tolvasen esittämistä vahvemmista lääketieteellisistä hoidoista vakavia
seksuaalirikoksia tekeville ja niitä jatkuvasti uusiville
henkilöille.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun lakia rikotaan, on tärkeätä,
että valvonta toimii ja tuomio koetaan oikeudenmukaisena.
Mutta kun tuomio on kärsitty, on suuri haaste, kuinka tuomittu
sitten siirtyy onnistuneesti takaisin vapauteen ja niin, ettei hän
uusi sitä rikosta vaan saa uuden alun elämälleen.
Valvottu koevapaus voi edesauttaa tätä tuomitun
sopeutumista jälleen vapauteen.
Kuten olemme kuulleet, teknologian kehitys mahdollistaa uudenlaisia
valvontatapoja. Olen samaa mieltä täällä esitettyjen
puheenvuorojen kanssa siitä, että seksuaalirikollisten
kohdalla pitää olla hyvin tarkka siitä,
että he todella suostuvat lääkehoitoon
ja muihin terapiamuotoihin, mitkä voivat edesauttaa sitä,
että he eivät missään tapauksessa
tämmöisessä valvotussa koevapaudessa
sitten uusi näitä rikoksiaan. Nimittäin on
hyvin, hyvin tärkeätä, että juuri
nämä seksuaalirikollisten uusimistapaukset jäävät
hyvin, hyvin vähäisiksi. Siihen pitää pystyä vaikuttamaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän myös itse
näistä ihan hyvistä puheenvuoroista,
mitä täällä on käytetty.
Tässä on kuitenkin syytä muistaa, että tämä ei
ole mikään massakeino. Saamme tästä tietyllä tavalla
lisäapua, jolloin seksuaalirikoksiin syyllistyneitä voidaan
hoitaa lääkkeellisesti, kun he itse siihen sitoutuvat.
Täytyy samalla kuitenkin huomioida se, että tällainen
hoito voi olla ja onkin aika massiivinen toimenpide ja meidän
pitää varmistua siitä, että tämä aidosti
myös auttaa. Ei ole myöskään
yhteiskunnan kannalta kovin järkevää käyttää lääkehoitoa
sellaiseen tapaukseen, jossa ei ole odotettavissa mitään
apua eikä ennalta ehkäisevää vaikutusta.
Siksi on tärkeää, että tulevaisuudessa
myös seurataan, miten tämä lääkehoito
tehoaa ja millaista vaikuttavuutta sillä saadaan.
Meidän tietysti tulisi pyrkiä siihen, että voisimme
ennalta ehkäistä aina mahdollisimman suuren määrän
rikoksia, jotta niitä uhreja ei tulisi yhteiskuntaan niin
paljon. On selvää, että uhrin näkökulma
varmasti on se, joka nousee monessa kohtaa esille. Tämän
esityksen osalta kuitenkin näen, että suunta on
oikea, suunta on myönteinen. Valvottuun koevapauteen liittyy
päihteettömyysvelvoite, siihen liittyy muutakin,
asunnossapysymisvelvoite ja kolmantena yksilöllisesti määrätty
toimintavelvoite. Eli se myös velvoittaa ja sitoo, ja uskon,
että sen kautta voidaan saada myös erinomaisen
hyviä tuloksia, näin ainakin toivon.
Mutta valiokunta joutui aika pitkään myös pohtimaan
lääkehoitoon liittyviä kysymyksiä,
ja ne eivät ole kovin yksiselitteisiä. Tässä on
kuitenkin pyritty hakemaan tasapainoinen ratkaisu.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä keskustelusta voi
päätellä sen, että me ja yhteiskunta
haluamme rikoksentekijöille kovempia rangaistuksia ja laajempaa
valikoimaa siihen, miten rangaistukset suoritetaan ja toteutetaan. Tämä on
hyvä lisä siihen, mutta tosiaan toivon, että näihin
rangaistusten kovuuksiin palataan myöhemmin uudelleen.
Yleiskeskustelu päättyi.