4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi biopolttoaineista ja
bionesteistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys on tässä niin sanotun
res-direktiivin kansallisesta toimeenpanosta, siitä, että niistä raaka-aineista,
joista voidaan valmistaa nestemäisiä polttoaineita,
säädetään unionin laajuisesti
tällaisella direktiivillä, joka direktiivi sitten
kansallisesti laitetaan, pannaan voimaan, ja tässä hallituksen
esityksessä juuri on kysymys tästä, kansallisesta
toimeenpanosta yleiselle eurooppalaiselle direktiiville.
Kysymys on vain nimenomaan nestemäisten polttoaineiden
tuotantoon käytettävistä bioraaka-aineista.
Jotta nämä bioraaka-aineet silloin, kun valmistetaan
tällaisia nestemäisiä polttoaineita, täyttävät
tällaiset kestävyyskriteerit, kun ne täyttävät,
sen seurauksena tällaiset polttoaineet, nestemäiset
polttoaineet, kun uusiutuvan direktiivin velvoitteita lasketaan,
voidaan tässä laskentakaavassa hyväksyä niin
kuin kaksinkertaisesti sen velvoitteen täyttämiseksi.
Hivenen monimutkaisesti sanottu, mutta kun Suomessa on lailla säädetty
esimerkiksi, että vuoteen 2020 mennessä liikenteen
polttoaineissa pitää olla 20 prosenttia uusiutuvan
komponentin osuus, sellaisia biopolttoaineita, jotka valmistetaan
kestävyyskriteerit täyttävästä raaka-aineesta,
tarvitaan vain määrällisesti 10 prosenttia,
jotta ne sitten sen velvoitteen mielessä täyttävät
sen 20 prosentin säännön. Tästä pohjimmiltaan
on kysymys käytännössä tässä säädöksessä,
joka nyt hallituksen esityksen mukaan ja talousvaliokunnan käsittelyn jälkeen
on käsittelyssä.
Tämän asian käsittelyssä ja
jo aikaisemminkin semmoinen vähän delikaatti,
vähän vaikea kysymys on liittynyt siihen, millä tavalla
käsitellään tai millä tavalla
tulkitaan mäntyöljyä. Onko se tähde
tai jäte, siis jäte tai tähde, joka tähde
voidaan silloin, kun se on bioraaka-aineesta tehty, laskea tässä tuon
velvoitteen täyttämisessä kaksinkertaisena
raaka-aineena tai polttoaineena, kaksinkertaisesti uusiutuvan velvoitteen
täyttävänä polttoaineena?
Kun tätä kysymystä on läpikäyty
nyt ja jo aikaisemminkin, niin kyllä se avainasia tässä asian läpikäymisessä liittyy
siihen, onko tämä mäntyöljy
syntynyt nimenomaan varta vasten sillä tavalla, että siitä on
siinä selluprosessissa haluttu tehdä tuote, mäntyöljy,
jota se prosessi ei sinänsä olisi tuottanut, tällaista
mäntyöljyä, vai onko kysymys siitä,
että sen prosessin sivutuotteena syntyy tämmöinen
raaka-aine kuin mäntyöljy, joka sitten, kun se
syntyy prosessin sivutuotteena, silloin ilman muuta lasketaan ja
luetaan tähteeksi. Ja olen kyllä vakuuttunut asiantuntijakuulemisten
jälkeen, että juuri tästä on
kysymys selluloosan valmistamisprosessissa ilman, että siinä prosessissa
varta vasten lähdetään tekemään siitä sivuvirrasta
tällaista mäntyöljyä. Sen selluloosan
synnyttämisen nimissä ja vuoksi siinä syntyy
tällaista mäntyöljyä, ja tämä antaa
aiheen siihen ja tuo perustat siihen, että kysymys tässä on
nimenomaan tämmöisestä tähteestä,
ja tällainen tähde voidaan nyt sitten lukea kaksinkertaisesti,
kun sitä valmistetaan biopolttoaineena, tämän
uusiutuvan energiavelvoitteen täyttämiseksi.
Meidän täytyy myöntää se
kaikkien, ja valiokuntakuulemisessakin nämä hivenen
erilaiset intressit tulivat esille. Ne, jotka tarvitsevat mäntyöljyä raaka-aineena
muuhun kuin tällaisen nestemäisen polttoaineen
tuottamiseen, muun muassa maaliteollisuus tai jotkut kasvorasvat
ja tämäntapaiset tuotteet, niin näiden
tuotteitten valmistajat kokevat, että mäntyöljyä ei
saisi käyttää bionesteitten valmistamiseen,
vaan tämä raaka-aine pitäisi ikään
kuin pyhittää nyt sitten näille äsken
sanotuille tuotteille. Minä ymmärrän
ihan hyvin sen ja ymmärrän tämän
teollisuuden intressit tässä asiassa.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että maailmanlaajuisesti
mäntyöljyn tuotantokapasiteetti on noin 2,3 miljoonaa
tonnia. Siitä tällä hetkellä on käytössä tuommoinen
1,3—1,5 miljoonaa tonnia, ja sitä on enemmän
kuin mitä sitä tällä hetkellä käytetään.
Suomessa kieltämättä syntyy vähän
vähemmän mäntyöljyä nykyisessä selluntuotannossa
kuin mitä täällä tällä hetkellä käytetään.
Mutta yhtä kaikki uskon, että tämän
direktiivin Suomessa hyväksyttävän lain
jälkeenkin se suomalainen teollisuus, joka tarvitsee bionesteitten
valmistamisen lisäksi mäntyöljyä raaka-aineekseen,
saa maailmalta kyllä tuota raaka-ainetta ihan riittävästi
niihin tarpeisiin, mitä tarvetta noilla muillakin kuin
nestemäisten polttoaineitten valmistamisen aloilla on.
Kannattaa myös muistaa se, että Suomeen on syntymässä merkittäviä referenssilaitoksia
nimenomaan tästä raaka-aineesta biodieseliä valmistaville
markkinoille. Lappeenrantaan on valmistumassa iso tuotantolaitos,
joka on maailman mitassa teknologialtaan ja monella muullakin mittarilla
mitaten merkittävä, ja sillä on myöskin tällaista,
uskon näin, monistettavuutta maailmalle, vähän
muuallekin. Siihen liittyy siis paitsi uusiutuvan polttoaineen kannalta
hyvä pyrkimys myöskin alan teknologian kannalta
ihan hyvä pyrkimys.
Arvoisa puhemies! Tämäntapaisilla perusteilla
näin omin sanoin esitettynä valiokunta on päätynyt
tässä asiassa puoltamaan hallituksen esitystä ja
kirjannut mietintöön yhtä ja toista sellaista, jonka
tarkempi esittely nyt sattuneesta syystä ajanpuutteen vuoksi
jää tässä yhteydessä tekemättä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pakko ensin kommentoida hieman valiokunnan
puheenjohtajan näkemystä ja lausumaa siitä,
että nämä mäntyöljyä nyt
hyödyntävät jalostajat olisivat kieltäneet
taikka koettaneet estää tämän
käyttöä muussa kuin siinä heidän
tarkoituksessaan käyttämässä muodossa.
Semmoinen pieni oikaisu tähän alkuun. Näin
toki ei ole ollut.
Nämä muut teollisuudenalat ovat aidosti huolissaan
siitä, että heidän jo investoimansa laitokset
voivat jatkossa olla uhattuina. Oletettavasti mäntyöljyn
maailmanmarkkinahinta tulee nousemaan, ja sitä kautta ne
kokevat oman toimintansa tulevan jatkossa uhatuksi. Tämä laitos,
jota nyt Lappeenrantaan ollaan rakentamassa, varmasti voidaan kopioida,
mutta täytyy muistaa, että havupuusta syntyvää mäntyöljyä on
maailmanmarkkinoilla kuitenkin niin rajoitetusti, että tämän
laitoksen referenssikopion myyminen ei varmasti tule olemaan mikään
kauaskantoinen bisnes. Eli nimenomaan on tähdellistä tietää,
että se on havupuusta tullutta mäntysuopaa, joka
happoprosessilla jalostetaan mäntyöljyksi.
Itse olen tullut vakuuttuneeksi myös asiantuntijakuulemisissa,
että näkemykset ovat todella erilaisia. Osa toimijoista,
kuten tässä mietinnössäkin todetaan,
näkee, että mäntyöljyä syntyy
sivutuotteena. Oma näkemykseni perustuu ehkä siihen
toisenlaiseen näkemykseen, että tieteellisesti
on todettu, että se ei ole hemiselluloosaa ja että tätä prosessia
erityisesti tämän mäntyöljyn aikaansaamiseksi
on muutettu ja tätä on tällä prosessimenetelmällä jalostettu
mäntyöljyksi, sellun keittämisessä sivutuotteena
syntyvää suopaa, jo pidemmän aikaa, ja
se on ollut tuote, joka on myyntituote.
On tärkeätä, että tämä lainsäädäntö sinällään on
erinomainen ja mahdollistaa meillä näiden omien
luonnonvarojen hyödyntämisen myös tältä osin.
Direktiivissä aiemmin olleen tulkinnan mukaan siellä on
ollut mäntyöljy, mutta kun tätä direktiiviä on
tarkasteltu uudelleen, siellä selkeästi lukee
mäntypiki. Mäntypiki on tästä mäntyöljyjalostuksesta
tullutta jätettä, jolle ei tällä hetkellä ole
muuta käyttöä kuin polttaminen. Mutta
tämä mäntypiki edelleen, kun sitä syntyy 60
prosenttia tässä mäntyöljyn
jatkojalostusprosessissa, olisi polttoaineeksi käytettävää sivutuotetta
tai jätettä.
Oma näkemykseni on, kun valiokunta tarkasteli tätä,
että teollisuudella pitää olla ennustettavuutta,
niin että investointeja voidaan rauhallisin mielin tehdä,
mutta itse asiassa mikä on se ennustettavuus juuri näille
toimijoille, jotka nyt toimivat tämän jatkojalostuksen
yhteydessä? Jää todennäköisesti
nimenomaan markkinoiden armoille, kun tätä mäntyöljyä jalostetaan
polttoaineeksi, mikä on tietysti korkeaa teknologiaa ja jalostusta
sekin, mutta täytyy huomata, että kun tämän
seurauksena EU:ssa tarkastellaan ILUC-direktiiviä, joka
tulee parin vuoden päästä sinne omaan
prosessiinsa, niin tämä voi muuttua niin, että mäntyöljy
ei olekaan tämän kaksinkertaisen laskennan piirissä.
Itse kansanedustajana en haluaisi olla tekemässä sellaista
kansallista tulkintaa, mikä voi muuttua, antamalla nyt
sellaisen signaalin, että tämä on jätettä tai
tähdettä. Tämä tulkinta on otettu
Tullihallituksen eli viranomaisen antamasta päätöksestä tänne
hallituksen yksityiskohtaisiin perusteluihin. Itse lainsäädännössä ei
ole tätä ongelmaa, vain siinä, että nyt
tämä mäntyöljy on tässä noussut
keskeiseen asemaan ja keskeisesti sitä myös erikseen
tarkastellaan.
Tämä ILUC-direktiivi todellakin käsittelee jatkossa
sitä, että jos on elintarvikkeeksi kelpaavaa,
niin tämmöinen raaka-aine ei voi olla näitten
kaksinkertaisten laskentojen piirissä. Ja kun tiedetään
jo tällä hetkellä, että mäntyöljystä jalostetaan
myös elintarvikkeita eli Benecol-margariinissa on mäntyöljystä jalostettua
kolesterolia laskevaa ainesosaa, niin on jopa mahdollista ja todennäköistä,
että parin vuoden päästä tämän EU-tarkastelun
jälkeen se putoaa kaksinkertaisen laskennan piiristä.
On valitettavaa, että valiokunta ei lausunnossaan tuonut
selkeämmin esille sitä uhkaa tai ollut valmiuksia
tarkastelemaan niin, että lausunnossa olisi kannettu huolta
siitä, että seurataan mäntyöljyn
hintamarkkinoiden kehitystä ja tarvittaessa toimitaan niin,
että nykyiset tuotantolaitokset ja niitten toiminta ei
vaarannu sen takia. Kyseessä on kuitenkin niukkuustuote.
Ruotsi ja Suomi ovat mäntyöljyn tuottajamaita,
ja uskon, että Kanadasta tänne rahtaaminen olisi
melko kallis prosessi, ja uskon, että kyllä tämmöinen laitos,
joka nyt Lappeenrantaan on rakentumassa, varmasti kopioidaan sitten
muuallekin. Jos tämä kaksinkertainen laskenta
EU:ssa on mahdollista, niin sitä tänne varmasti
ruvetaan tuomaan polttoaineenakin.
Olisi ollut erittäin tärkeää huomioida
nykyisen teollisuuden ennustettavuus. Mäntyöljystä todellakin
tehdään paljon korkealaatuisia jatkojalosteita,
vielä korkeampilaatuisia kuin nyt nämä biopolttoaineet,
mikä on erittäin hyvä Suomelle ja erittäin
kannatettavaa, että näin menetellään.
Se on meidän omien tavoitteidemme mukaista, kun me olemme
EU:hun nähden laittaneet kansallisesti kovemmat tavoitteet.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan sanoa, että olen surullinen
siitä, että nykyinen ja nykyisellään
oleva teollinen tuotanto saa mustan pilven ylleen.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Res-direktiivin tavoite vuoteen 2020 mennessä on
nostaa uusiutuvista lähteistä peräisin
olevan energian määrä 20 prosenttiin
kokonaisenergiankulutuksessa. Biopolttoaineet olisivat tässä merkittävässä roolissa.
Direktiivi sisältää myös kestävyyskriteerit.
Direktiivillä kannustetaan erityisesti jätteiden
ja tähteiden hyödyntämiseen biopolttoaineiden
ja bionesteiden raaka-aineena.
Suomessa biomassan osuus energian kokonaiskulutuksesta on teollisuusmaiden
korkein. Kaikesta maassamme käytettävästä energiasta viidennes
tuotetaan puulla ja puupohjaisilla energialähteillä.
EU:n tavoite varmistaa toisen sukupolven biopolttoaineiden saatavuus
kannustaa puupohjaisten raaka-aineiden käyttöön
biopolttoaineiden tuotannossa. Biopolttonesteiden tuotannon kehittäminen
on erittäin merkittävää metsäteollisuudelle,
ja se luo mahdollisuuksia suomalaisen teknologiaosaamisen kaupallistamiseen
kansainvälisesti. Metsäteollisuudessa syntyy runsaasti sivutuotteita,
joista voidaan valmistaa liikennepolttoaineeksi soveltuvia biopolttoaineita. Biopolttoaineiden
valmistus ja mäntyöljyn hyödyntäminen
voi tulevaisuudessa synnyttää Suomelle uuden,
jopa satojen miljoonien eurojen liikevaihtoa tuottavan lisäosan
cleantech-klusteriin.
Talousvaliokunnan esitykset ovat erittäin kannatettavia
Suomen kannalta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Yleensäkin kun lakeja tehdään,
niin pitäisi aina ottaa huomioon se, että sillä lailla
ei tehdä tulppaa kehitykselle. Nyt me olemme joidenkin
tulkintojen mukaan semmoisen tekemässä, elikkä tämä mäntyöljy
jää tässä vähän
huonoon asemaan. Mäntyöljy ei ole pelkkä biopolttoaineen
raaka-aine, vaan siitä raaka-aineesta on moneksi muuksi. Tämä tuotekehittely
on koko ajan kiihtyvää, ja siitä voitaisiin
saada paljon enemmän hyötyjä kuin pelkkänä biopolttoaineena,
vaikkakin biopolttoaineenakin se on hyvä ja sitäkin
pitää kehittää.
Mutta yleensäkin lainsäädännöstä:
näitä tulppia ei saa tehdä, ja toivottavasti
tähänkin löydetään
tässäkin laissa mahdollisen ponnen kautta semmoinen
aukaiseva portti, ettemme me estä kehitystä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on runsaasti metsää,
ja tästä biomassasta voidaan tuottaa niin huonekaluja,
vaatteita, lääkkeitä kuin nyt keskusteltavia
biopolttoaineita. Puhumme paljon päästöjen
vähentämisestä, ja liikenteen päästöt
ovat noin 20 prosenttia kokonaispäästöistä.
On siis hyvä asia kehittää biopolttoaineita
ja pyrkiä siihen, että saamme kehitettyä jopa
toisen sukupolven biopolttoaineita, ja tietenkin myös siihen,
että niiden käyttö kasvaisi Suomessa
ja Euroopassa. Tässä cleantechissä on Suomen
teollisuuden tulevaisuus, ja se pitää mahdollistaa
myös lainsäädännöllä,
ettei äsken kuvattuja tulppia pääse syntymään.
Talousvaliokunta on ehdottanut lakiehdotuksen hyväksymistä,
ja niin kuin tässä keskustelun yhteydessä on
jo monta kertaa kuultu, niin meillä myös valiokunnassa
keskusteltiin paljon tästä mäntyöljyn
kohtelusta, onko se tähde vai jäte. Kyseessä on
iso huoli siitä, että mäntyöljy
todella riittäisi, koska sitä ei käytetä pelkästään
polttoaineiden valmistukseen vaan myös muuhunkin teollisuustuotantoon,
mutta joka tapauksessa valiokunnassa päädyttiin
siihen tulokseen, että se on tähde.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tällä lainsäädännöllä pannaan
nyt täytäntöön EU:n res-direktiiviä Suomessa.
Meillä suomalaisilla EU:n metsäsuurvaltanahan
on ollut aina tavoitteena se, että metsäpolitiikka
säilyy kansallisissa käsissä. On kuitenkin
selvää, että mitä enemmän
EU säätelee sitä, mitä tuotteita
markkinoille tulee ja millä perusteilla nämä tuotteet,
joita metsän puusta valmistetaan, voivat sitten markkinoille
tulla, niin sen suuremmalta osin EU käytännössä alkaa
tehdä metsäpolitiikkaa. Meillä toki metsälainsäädäntö on
omissa käsissämme, mutta mitä enemmän
EU vastaa siitä, mitä metsän tuotteita
voidaan hyödyntää ja miten niitä voidaan
hyödyntää, niin tosiaan sen suuremmaksi
EU:n valta kasvaa.
Tässä on erittäin tärkeä kansallisen
edunvalvonnan paikka. Tulevissa lainsäädäntöhankkeissa,
joita EU:ssa on menossa niin biopolttoaineiden osalta ja ennen kaikkea
varmaan tämän ILUC-lainsäädännön
osalta, joka nimenomaan metsiä koskee, toisaalta sitten
päästökaupan, voisiko kutsua, käymistilassa
ja siihen liittyen sitten näissä tuttavallisesti
kutsutuissa LULUCF-sääntelyasioissa, jotka ovat
näitä päästökaupan
ulkopuolisia aloja, niin näissä asioissa Suomen
metsäsektorilla on kyllä todella tärkeä edunvalvonnan
paikka, ja koko eduskunnan toivoisi tässä olevan
hyvin hereillä ja myös tietysti valtioneuvoston
tukena sitten, että Suomen etua tuolla EU:ssa hyvin valvotaan.
Arvoisa puhemies! Totean vielä tästä biopolttoainelainsäädännöstä,
että biopolttoaineissa on Suomella valtava mahdollisuus.
Siksi on tärkeää, että nämä biopolttoaineita
jalostavat hankkeet menevät eteenpäin. Ja kun
tuossa EU:ta hieman haastoin, sitä politiikkaa, mitä EU
tekee, niin toisaalta EU:sta voidaan saada hyvääkin. Esimerkiksi
Kemin biodieselhanke on saanut EU:n tuen, ja toivottavasti Suomesta
löytyy nyt sitten kansallinen rahoitus tämän
hankkeen eteenpäinviemiseksi niin, että tuo EU-tuki
saadaan hyödynnettyä ja uusi biopolttoaineita
valmistava laitos sitten toimintaan.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Metsät todellakin ovat meidän
rikkautemme ja tulevaisuutemme. Minäkin haluaisin keskittyä puhumaan
mäntyöljystä, mäntyöljytuotannosta jatkossa.
Edustaja Myllykoski täällä hetki sitten puhui
asiasta pitkään ja hyvin, ja haluan jatkaa samalla
linjalla.
Mäntyöljy raaka-aineena voi todellakin tuottaa
muutakin kuin pelkästään biopolttoainetta, hyvinkin
korkealaatuisia jatkojalostettuja tuotteita. Kehitteillä on
esimerkiksi antibiootin korvaava tuote broilerituotantoon, ja monenmoista muutakin
kehitystyötä on mäntyöljystä meneillään.
Nyt kysymykseksi jää, pääsemmekö näkemään
tämän tuotekehityksen päätä ja
loppua, mitä kaikkea mäntyöljystä vielä voitaisiinkaan Suomessa
kehittää, uudenlaisia tuotteita. Nimittäin
nykyiset mäntyöljytehtaat eivät saisi
joutua tilanteeseen, jossa raaka-aine on heille kalliimpaa kuin
uusille alalle tuleville toimijoille. Mielestäni lainsäädännön
on toimittava tasapuolisesti kaikille, ja siksi myös itse
olisin toivonut hieman toisenlaista kannanottoa valiokunnalta tähän
biopolttoainelakiesitykseen.
Yleiskeskustelu päättyi.