Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys koskee
kustannusten jakoa verojen perinnässä. Normaalia
ja oikeudenmukaista olisi se, että kustannukset jaetaan
samassa suhteessa kuin veronsaajat saavat verotuotosta osuutensa.
Nyt on kuitenkin niin, että ennen kaikkea Kansaneläkelaitos
ja kirkko, molemmat, ovat veronsaajia ja näitten molempien
osuus kustannuksista on suurempi kuin se osuus, minkä nämä veronsaajat
saavat. Valiokuntakäsittelyssä tämä tuli
esille, ja ainakin minä olen sitä mieltä,
niin kuin eduskuntaryhmäkin, että jaetaan samassa suhteessa
kuin tulot jaetaan.
Mutta tähän asiaan liittyy myöskin
toinen puoli, ja se on se, että käytännössä verojen
keräämisestä vastaavat yrittäjät
ja työnantajat. Esimerkiksi kaikki palkkatuloista tulevat
verot työnantaja pidättää palkanmaksun
yhteydessä ja tilittää seuraavana kuukautena
veronsaajille: valtiolle, kunnille ja seurakunnille. Siis varsinaisen
työn tekee yrittäjä, ja pienelle yrittäjälle
tämä merkitsee tietenkin kustannuksia. Se ei ole
mikään pieni asia pienyrittäjälle,
koska hänellä on myöskin vastuu siitä,
että verot tilitetään. Monesti yrittäjältä voi
kyllä löytyä rahaa nettopalkan maksamiseen
mutta ennakonpidätys jää toimittamatta,
jää tilittämättä, mistä seuraa
henkilökohtainen vastuu. Pienessä osakeyhtiössä kaikki
hallituksen jäsenet ovat henkilökohtaisesti vastuussa
siitä, että ennakonpidätykset toimitetaan
verottajalle. Monesti tämä voi tulla suurena yllätyksenä niille osakeyhtiön
hallituksen jäsenille, jotka eivät ole olleet
varsinaisessa toiminnassa mukana, mutta ovat kuitenkin hallituksen
jäseninä vastuussa siitä. Arvonlisäveron
tilittävät liikkeenharjoittajat valtiolle. Aikaisemmin
liikevaihtoveron aikana yrittäjät saivat kantopalkkion
siitä, että perivät ja tilittivät
valtiolle liikevaihtoveron. Tämä palkkio on nyttemmin
poistettu.
Voi kyllä yksinkertaisesti ja yhteenvetona todeta,
että verojen keräämisestä vastaavat
tällä hetkellä yrittäjät
ja työnantajat, ilman että nämä saisivat
minkäänlaista korvausta siitä. En pidä kohtuuttomana
vaan kohtuullisena sitä, että ne, jotka työn
suorittavat, saisivat siitä myöskin pienen korvauksen,
ja sen takia, arvoisa herra puhemies, ehdotan, että eduskunta
hyväksyisi kaksi lausumaa:
1) "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin verotuskustannusten jakoperusteiden
muuttamiseksi niin, että jako paremmin vastaa veronsaajien
tuottoa."
2) "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin verojen ennakonpidätyksestä ja
niiden tilittämisestä aiheutuvien kustannusten
korvaamiseksi työnantajille."
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Kalliksen tekemiä lausumaehdotuksia
ja totean, että yrittäjien kannalta on varsin
työlästä ennakkoverojen ja arvonlisäverojen
periminen sillä tavalla, että se työllistää vähintään
yhden toimistohenkilön noin kuudeksi viikoksi vuodessa,
ja siitä yrittäjät eivät saa
minkäännäköistä korvausta.
Toinen asia: Tilastokeskus lähettää yrittäjille Tilastokeskuksen
tietoja varten kyselyn, ja yrittäjät joutuvat
lakisääteisesti vastaamaan tähän, mutta
kuitenkin Tilastokeskus sitten perii yrittäjiltä korvauksen,
jos Tilastokeskuksesta yrittäjä jotakin tietoja
haluaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallis, miksei myöskin
ed. Kuosmanen, on tässä asiassa aivan oikeilla
jäljillä. Jos ajatellaan sitä, että tässä ei
veronkannon jakoperusteita kustannusten osalta kyetä hoitamaan
eikä huomioimaan niin kuin ed. Kallis puheenvuorossaan
nyt ja ensimmäisessä käsittelyssä on
esittänyt tähän asiaan, niin onhan tämä kyllä aivan
uskomaton suoritus.
Ja kun otetaan tämä toinen pää,
tämä yksittäinen yrittäjä — vielä pahempi
on yksittäinen, yksinäinen palkanmaksaja — ja
se, mimmoiseen kiirastuleen hän joutuu yrittäessään
maksaa rehellisesti, pidättäessään
kaikki ennakonpidätykset ja suorittaessaan kaikki nämä maksut,
ne verot, mistä tässä nyt on kysymys,
niin eipä hänelle kukaan tätä tukea
löydä eikä väännä tässä asiassa.
Tässä olisi kyllä eduskunnalla tekemisen paikka
edelleenkin löytää tukea, niin että tätä yksittäistä palkanmaksajaa
edes puheissa puolustettaisiin, puhumattakaan, että annettaisiin
oikeata tukea ja opetusta. Ennen vaaleja aina puhutaan yhden luukun
maksuperusteista, yhdestä paikasta, mutta täällä se
ei vain toimi eikä käy. Toivon, että tämä äsken
esitetty ja kuultu myöskin johtaisi joihinkin toimenpiteisiin.
Keskustelu päättyy.