Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtion vielä toistaiseksi omistamat
viisi ammatillista erityisoppilaitosta ovat jäämässä budjetissa
tyhjän päälle. Tämä on
vähän erikoista, kun samaan aikaan oppilaitoksia
ollaan siirtämässä muille järjestäjätahoille.
Budjetti kehitysvammaisten koulutukseen erikoistuneilla oppilaitoksilla
on niin niukka, että oppilaiden sisäänottoa on
reilusti vähennettävä. Juuri tämä vammaisten opiskelijoiden
ryhmä vaatii räätälöityjä opetussuunnitelmia.
Ryhmä on vaarassa syrjäytyä ja on erittäin
haavoittuva. Kysynkin opetusministeriltä:
Miten valtion ammatilliset erityisoppilaitokset tänä välivuonna
voivat selviytyä tehtävistään tällä budjetilla,
ja miten koulutuksen tasa-arvo toteutuu vaikeavammaisten kohdalla?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys.
Ihan aluksi totean, että kysymys ei ole välivuodesta,
vaan jo ihan 2000-luvun alusta valtion erityisoppilaitokset ovat
olleet erittäin vaikeassa tilanteessa. Siirtomäärärahoin
ja erittäin niukin toimintaedellytyksin siellä on
tehty hyvää työtä, mutta harmillista
on, että toimiin ei ole ryhdytty tilanteen parantamiseksi.
Nyt sinivihreä hallitus on ryhtynyt toimiin. Tarkoitus
on tehdä rakenteellisia uudistuksia. Toimiin on ryhdytty
niin, että toimintaedellytykset parannetaan näissä valtion
erityisoppilaitoksissa tekemällä niistä vahvempia kokonaisuuksia
niin, että sitä toimintaa voidaan siellä kehittää.
Totean myöskin sen, että sinivihreä hallitus
on lisännyt ammatillisen koulutuksen paikkoja, myöskin
oppisopimuskoulutusta, niin että peruskoulunjälkeiset
ikäluokat pääsevät paremmin koulutukseen.
Mutta näissä oppilaitoksissa opetetaan kaikkein
vaikeimmin vammaisia. On todella tärkeää,
että sinne voidaan jatkossa lisätä koulutuspaikkoja.
Mutta totean, että vain 800—900 vaikeavammaista
koulutetaan täällä ja myöskin
muissa erityisoppilaitoksissa koulutetaan. Uskon, että tämä helpottaa
sitä tilannetta, että jokainen vaikeavammainen
nuori saa koulutuspaikan. Mutta kovin haasteellinen tilanne on.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kokemukset Norjasta ja Ruotsista osoittavat,
että oppilaitosten siirto alueelliselle ylläpitäjälle
ei välttämättä turvaa laadukasta
erityisopetusta, sen kehittämistä ja koordinointia.
Norjassa esimerkiksi ne näkövammaiset, jotka eivät
kykene integroituun opetukseen, eivät ole siirto-operaation
jälkeen enää suorittaneet ammattitutkintoa.
Miten me varmistamme jatkossa Suomessa, että vammaisten
koulutuksen kehittäminen, koordinaatio, tutkimus, resurssit
ja tasa-arvo toteutuvat, ettei käy niin kuin Norjassa?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Juuri näistä kansainvälisistä kokemuksista
oppien tarkoitus on tehdä nämä toimet sillä tavalla,
että erityisen vaikeasti vammaisten lasten koulutusta ei
ole tarkoitus missään nimessä integroida
sellaisten lasten koulutukseen, joilla ei ole erityisiä tarpeita,
vaan on tarkoitus tehdä kokonaisuuksia erityisoppilaitosten
kesken. Eli muiden ylläpitäjien kanssa tehdään
yhteistyötä valtion oppilaitoksissa. Eli tämmöistä integraatiotavoitetta
tässä ei ole, koska jos kysymys on esimerkiksi
kuuromykistä lapsista tai kommunikaatiovaikeuksissa olevista
lapsista, selvää on, että he tarvitsevat
sitä erityisopetusta, jota he ovat tähänkin
saakka saaneet.
Mutta hallinnollisin ja rakenteellisin toimin tarkoitus on todellakin
näitä toimintaedellytyksiä parantaa.
Mutta selvää on, että lisävoimavarojakin
tulevaisuudessa tarvitaan. On erittäin surullista myöntää,
että valtio ei ole omista oppilaitoksistaan aiemmin huolehtinut.
Nyt toimiin on tartuttu, ja uskon, että tulevaisuus on
parempi. Näiltä oppilaitoksilta ei leikata, vaan
tulee pieni tasokorotus. Myönnän kyllä,
että se ei ole riittävä. Mutta ihan hetkessä kuntoon
ei saada niitä asioita, jotka aiemmin on jätetty
hoitamatta. Se täytyy rehellisyyden nimissä todeta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksessa on monta ihmistä. Erityisesti
tiedän, että ministeri Risikko, joka on sosiaali-
ja terveysministeriössä, tuntee näistä kouluista
yhden: Lehtimäen opiston. Tiedän, että Perttula
Hämeenlinnassa ja nämä kolme rehtoria näistä oppilaitoksista
kirjoittivat Helsingin Sanomiin hätähuudon. Minusta
on järkyttävää, jos meidän
tämän päivän opetusministeri
sanoo, että lisää tulee rahaa ja uudistuksia
tehdään eikä edellinen hallitus tehnyt
muuta kuin virheitä. Tämä rehtorien hätähuuto
tuli nyt siitä, mikä on tilanne nyt. He kirjoittavat,
että henkilöstöä joudutaan vähentämään
kaikkein vaikeimmin vammaisilta ihmisiltä. En voi nähdä,
että tätä perustellaan yleisillä koulutuspaikan
lisäämisillä toisille sektoreille. Minusta
totuudessa on pysyttävä ja pitää myöntää,
jos on tullut tehtyä iso virhe.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! On aivan erinomaista, että tämä Lehtimäen
opiston tilanne nostettiin esille. Siellähän voimavaravaje
on ollut todella suuri, ja erityisavustuksista tilannetta on parannettu,
kunnes sitten vuonna 1.1.2006 tuli voimaan muutos, että valtionosuusprosenttia
nostettiin Lehtimäen opistossa 57 prosentista 70 prosenttiin,
ja sen jälkeen näitä erityistukihakemuksia
ei sieltä oppilaitoksesta ole tullut. Eli siellä on
voimavarat nousseet vuodesta 2003 vuoteen 2007 puolella miljoonalla
eli 1,5 miljoonasta 2 miljoonaan voimavarat ovat
lisääntyneet. (Välihuuto) — Kyllä. — Eli
voimavaratilanne on selkeästi parantunut Lehtimäen
opistossa. Mutta varmasti haasteita siellä on.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Voisitteko te, ministeri, hieman täsmentää.
Edellisessä puheenvuorossa te syytitte edellistä hallitusta, joka
ei ole huolehtinut näiden koulujen voimavaroista. Nyt te
perustelette, että tilanne on mennyt parempaan suuntaan,
kun edellisen hallituksen aikana on tehty päätöksiä,
jotka ovat lisänneet näitä voimavaroja.
Kyse ei ole vain tästä Lehtimäen opistosta,
vaan kyse on esimerkiksi Perttulan opistosta, josta on nimenomaan
tämän budjettiesityksen tietoon tultua tullut
näitä hätähuutoja. Aikaisemmin
he ovat olleet täysin tyytyväisiä resursseihinsa.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kyllä taloudellinen tilanne on 2000-luvun
alusta lähtien ollut valtion erityisoppilaitoksissa erittäin
tiukka. Selvä näkemys on ollut jo silloin, että olisi
täytynyt tarttua toimiin niin, että rakenteellisin
toimin tehtäisiin vahvempia kokonaisuuksia, niin kuin jo
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä koko
ammatillinen oppilaitosverkosto on tarkoitus nyt koota vahvemmiksi
kokonaisuuksiksi niin, että siellä on sitä opetusta
parempi kehittää ja myöskin niitä tukitoimia.
Nyt tähän toimeen on tartuttu. Budjettikirjassahan,
arvoisat kansanedustajat, tähän on toimet. Mutta
korostan, ed. Filatov, etten ole sanonut sitä, ettei se
taloudellinen tilanne siellä valtion erityisoppilaitoksissa
ole tiukka. Tämä asia on ollut myöskin
hallituksen budjettiriihessä esillä. Nyt se on
eduskunnan käsittelyssä.