2) Hallituksen esitys laiksi rekisteröidystä parisuhteesta
annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan, että eduskunta hylkää tämän
lakiesityksen, ensinnäkin sen vuoksi, että se
muuttaa vanhemmuuden luonnollista dikotomiaa, jakoa äitiyteen
ja isyyteen, mahdollistamalla kahden äidin tai kahden isän
yhtäaikaisen juridisen vanhemmuuden. Äitiys ja
isyys ovat ihmiskunnan historian kaikkein syvimpiä käsitteitä.
Ne ovat ensimmäisiä sanoja, jotka lapsi yleensä kulttuurista
riippumatta oppii. Kyllä äitiyden ja isyyden pohjana
on biologinen todellisuus. Jokainen lapsi on saanut alkunsa yhdestä äidistä ja
yhdestä isästä, eikä lapsella
luonnostaan voi olla yhtä aikaa kahta äitiä tai
kahta isää.
Lisäksi nais- ja miesparien perheissä asuvien lasten
asema olisi ratkaistavissa ja on ratkaistavissa huoltajuuden kautta
aivan samalla tavalla kuin monissa uusperheissä tai ylisukupolvisissa perheissä.
Suomessa elääkin näitä tämän
lakiesityksen piirissä olevia vajaata kahtasataa lasta paljon
suurempi joukko lapsia sellaisissa perheissä, joissa heistä huolehtii äidin
tai isän rinnalla joku muu kotitaloudessa asuva aikuinen, useimmiten
uusi puoliso. Eli ihan heteroseksuaalisissa uusperheissä elää suuri
määrä lapsia, joita äidin tai
isän uusi puoliso ei ole adoptoinut, mutta silti lapsista
voidaan yhdessä huolehtia. Tuomioistuin voi myös
päättää, että lapsen
huolto uskotaan vanhempien ohella tai sijasta yhdelle tai useammalle
henkilölle, joka on siihen antanut suostumuksensa.
Itse tiedän perheen, jossa yksinhuoltajaäidin rinnalla
sisar toimii laillisena oheishuoltajana. Tällaiselle sisarelle
tai vastaavassa tilanteessa elävälle mummille
tai isovanhemmalle ei olla ehdottamassa juridisen äidin
asemaa, vaikka näiden lasten perheet ovat, voi sanoa, juridisesti jopa
heikommassa tilanteessa homoperheisiin nähden. Homokumppaneillahan
on jo oikeus perhe-etuuksiin, esimerkiksi vanhempainetuuksiin, sekä todellakin
mahdollisuus hakea huoltajuutta, joka antaa mahdollisuuden hoito-
ja kasvatusvastuuseen. Muistutan, että huoltajuussuhde
ei pääty avioliiton tai virallistetun parisuhteen purkamiseen
eikä edes lapsen vanhemman kuolemaan, jonka jälkeen
sitten huoltajalla on periaatteessa mahdollisuus adoptoida lapsi.
Vaikka tämä esitys tuo joitakin parannuksia lasten
juridiseen asemaan nimenomaan tuon perintöoikeuden ja mahdollisen
riitaisan eron jälkeisen tapaamisoikeuden suhteen, niin
kyllä se myös tuo huomattavan ja peruuttamattoman
heikennyksen näiden lasten juridiseen tilanteeseen, eli
lapsi menettää lopullisesti oikeuden toista sukupuolta
olevaan vanhempaan. Tämä lakihan käytännössä koskee
pääosin naispareja. Koko perhelainsäädäntömme
on alun perin lähtenyt hyvin pitkälle liikkeelle
tarpeesta turvata lapselle isä erilaisissa elämäntilanteissa.
Lapsen äitiyshän on selkeää synnytyksen
perusteella, mutta isyys ei aina ole. Lapselle on haluttu mahdollisuuksien
mukaan turvata oikeus myös isään, ja nyt
tämä esitetty laki murtaa tämän
historiallisen perhelainsäädäntömme
periaatteen.
Naisparin sisäisesti adoptoima lapsi ei tule koskaan
saamaan isää, vaikka kävisi niin, että hänen
ja hänen biologisen isänsä välillä myöhemmin
syntyisi tällainen toive. Toki sama koskee myös
miesparin kohdalla lapsen oikeutta äitiin. Eli esitys siis
tosiasiallisesti heikentää lapsen perheoikeudellista
asemaa ihan pysyvällä tavalla. Esimerkiksi hedelmöityshoidolla
alkuun saatetulla lapsella on viimeistään 18 vuotta
täytettyään oikeus saada tieto biologisen
isänsä henkilöllisyydestä, kun
anonyymi sukusolujen luovutus ei enää ole mahdollista.
Jos isä olisi halukas lapsensa tunnustamiseen myöhemmässä vaiheessa esimerkiksi
lapsen omasta toiveesta, niin tämä ei enää olisi
juridisesti mahdollista, jos tällä lapsella on
jo kaksi juridista vanhempaa, kaksi äitiä. Ihmisen
tarve tietää ja tuntea omat juurensa on syvä.
Usein tämä tarve vielä iän myötä lisääntyy. Tämä näkyy
siinä, miten vielä eläkeiässäkin
monet toivovat voivansa saada oikeuden tulla tunnustetuksi isänsä lapseksi.
Tämä esitys vie lapselta todellakin mahdollisuuden
biologisen vanhempansa aseman laillistamiseen.
Lisäksi lakiesitys on yksi askel siinä prosessissa,
joka on lähtenyt liikkeelle täällä eduskunnassa
1990-luvun loppupuolelta ja joka on tähtäämässä kohti
sukupuolineutraalia avioliittoa. Jos esitys nyt hyväksytään,
niin paine miehen ja naisen muodostaman avioliiton perustan purkamiseen
kasvaa. Kyllä tässä on hyvin syvästi
kysymys arvoista. Avioliittoa ja perhettä koskeva säätely
ei ole koskaan arvoneutraalia. Se on vahvasti sidoksissa niihin
arvoihin, joiden pohjalta yhteiskuntaa halutaan rakentaa. Emme esimerkiksi hyväksy
moniavioisuutta arvojemme vuoksi, vaikka tiettävästi
jo Ruotsissa, jossa sukupuolineutraali avioliitto on hyväksytty,
on jo tehty ehdotus erään poliittisen ryhmän
taholta, että saataisiin lukumääräneutraali
avioliitto. Tässä esityksessä ei esitetä juridisten
vanhempien määrän nostamista kahdesta
ylöspäin, vaikka sellaisiakin tavoitteita on esitetty
puhumalla esimerkiksi kolme- tai neliapilaperheistä. Juridisten
vanhempien lukumääränkin rajaaminen kahteen
perustuu lähtökohdiltaan biologiaan aivan niin
kuin tämä vanhemmuuden tämänhetkinen
rajaaminen yhteen isään ja yhteen äitiin,
siihen, että lapsella luonnostaan voi olla vain kaksi vanhempaa:
yksi biologinen äiti ja isä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nyt melko marginaalisten
lapsen aseman parannusten verukkeella ollaan murtamassa ihmiskunnan
historian luonnollisinta oikeussuhdetta, lapsen oikeutta äitiin
ja isään, ja siksi esitän, että tämä lakiehdotus hylätään.
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Räsänen totesi,
tässä on tosiaankin kyse arvoista, siitä,
perustuuko perhekäsitys pelkälle biologialle,
pelkälle lihalle, vai sydämelle ja tunteille.
Olen saanut aika paljon palautetta sateenkaariperheiltä edellisestä keskustelusta.
Siellä on oltu hyvin liikuttuneita siitä, kun
puhuin tunteista, joita nämä ed. Räsäsen
ja muiden tämän esityksen vastustajien tunteet
ovat heissä ja heidän lapsissaan herättäneet,
että he ovat jollain tavalla toisen luokan ihmisiä,
heidän perheensä on toisen luokan perhe. Totta
kai aina löytyy perheitä, joiden lasten asema
on vielä huonompi kuin sateenkaariperheillä, mutta
sitä ei voi käyttää perusteluna
sille, ettei sateenkaariperheiden lasten asemaa saa parannettua.
Minä en ymmärrä tätä, miten
joku viiden minuutin suoritus tekee jostain ihmisestä niin
tärkeän, paljon tärkeämmän
kuin se, joka on vuosia lasta hoitanut ja ollut hänelle sosiaalinen
vanhempi ja läsnä hänen lapsuudessaan.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Räsästä kuunnellessa
ei voi muuta todeta kuin että valitettavan ahdasmielistä keskustelua,
jossa unohdetaan lapsen etu, ja ei voi tulla mieleen kuin heidän
viime eduskuntavaalien kampanjansa, tiukkapipokampanja. Nyt ymmärrän
paremmin, mitä tällä kampanjalla tarkoitetaan.
Ed. Räsänen unohtaa täydellisesti lapsen
edun, lapsen parhaan ja lapsen oikeudet, tässä puheenvuorossaan.
Tärkeintä minulle tässä asiassa
ja aina toimiessani opettajana, toimiessani kansanedustajana, toimiessani
ihmisenä, on se, että lapsella on rakastavat vanhemmat.
Ennen muuta: Jos lapsella ei ole, ed. Räsänen,
yhtään sosiaalista vanhempaa tai yhtään äitiä tai
yhtään isää, niin eikö ole
hyvä, että hänellä voisi olla
edes kaksi isää tai kaksi äitiä,
sellaiset vanhemmat, jotka häntä aidosti rakastavat
(Puhemies: Minuutti on täysi!) ja haluavat hänen
elämäänsä hyvää?
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnassa muun muassa tutkija Tytti
Solantaus kertoi tutkimuksista tällaisten nais- ja miesparien
lasten kehityksestä, ja hän on todennut, että peruskysymyksiin on
vastattu: vanhemmuus ei ole riippuvainen seksuaalisesta suuntautumisesta;
homoseksuaalien lapset kehittyvät kuten muutkin lapset;
lasten tarpeet ja kehitys ovat samat perhetyypistä riippumatta,
turvallisuus, jatkuvuus, huolenpito, rakkaus jne. Tällä tavalla
mielestäni on hyvin tärkeää,
että me, ed. Räsänen, näemme,
että Suomessa on monenlaisia perheitä. Meidän
täytyy nähdä tämä perheiden
monimuotoisuus, ja tämän lain hyväksyminen
nyt perjantain istunnossa on yksi merkki siitä, että Suomessa
on alettu hyväksyä tämä perheiden
monimuotoisuus. Voi olla, että tämä on
askel johonkin suuntaan, mutta ainakin lakivaliokunta on mietinnössään
korostanut sitä, että jos tästä sitten
halutaan esimerkiksi ulkoisen adoption suuntaan edetä,
(Puhemies: Minuutti!) se vaatii oman yhteiskunnallisen keskustelunsa, ja
siihen ei ole nyt menty.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotenkin tuntuu, että tämän keskustelun
aikana unohtuu, ensimmäiselläkin kerralla unohtui,
oikeastaan se kaikkein tärkein asia elikkä vanhemmuus.
Minun on hirveän vaikea ymmärtää tällaista
katsantokantaa, että jos vanhempia on kaksi, mutta ne ovat
samaa sukupuolta, niin kasvattaminen ja lapsen kasvaminen ei enää oikein
onnistuisikaan, ja nyt me haluaisimme näiden perheiden
lapsen aseman pitää huonompana kuin tavallisessa
heteroperheessä asuvien lasten asema. Tämä on
sellainen ajattelutapa, että minun mielestäni
se ei sovi muuttuneeseen yhteiskuntaan, jolla on erilaisia haasteita kuin
on ollut kaksi—kolmekymmentä vuotta sitten. Kyllä tämän
asian eteenpäinvieminen lisää hyvinvointia
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen arveli, että nyt
murretaan dikotomia, joka perustuu miehen ja naisen vanhemmuuteen,
ja että lapsella ei luonnostaan voi olla kahta isää tai äitiä,
ja heti perään hän meni luettelemaan
monia sellaisia erilaisia perheitä, jossa vanhemmuuden
vastuuta on jaettu tästä poikkeavalla tavalla:
sisarukset saattavat kantaa vanhemmuuden vastuuta tai isovanhemmat
saattavat olla siinä mukana. Meillä on nyky-Suomessa
jo valtavasti erilaisia perhetilanteita, ja yhteiskunnan pitäisi
tukea kaikkia näitä vanhemmuuden vastuun ja lapsen
kasvattamisen vastuun kantamisessa, ja tämä esitys
on yksi pieni askel kohti sitä, että erilaisia
perhemuotoja kunnioitetaan ja tuetaan.
Ed. Räsänen arveli myös, että tämä on
yksi askel kohti sukupuolineutraalia avioliittolakia ja se murtaa
avioliiton. Päinvastoin katson, että sukupuolineutraali
avioliittolaki vahvistaisi avioliittoa, koska se toisi uusia parisuhteita
avioliiton piiriin ja osoittaisi, että kyseessä on
haluttu yhteiskunnallinen instituutio, johon yhä useampi haluaa
tarttua.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten suunnalta kyseltiin kokoomuksen
kantaa toisaalta sukupuolineutraaliin avioliittoon ja toisaalta
tähän perheen sisäiseen adoptioon. Sukupuolineutraalin
avioliiton osalta kokoomuksen vallitseva kanta on se, että siihen
ei ole nyt syytä mennä. Sen sijaan perheen sisäisessä adoptiossa
kyse on lapsen oikeuksista, kyse on mahdollisuuksien tasa-arvosta,
siitä, että lapsella riippumatta siitä,
minkälaiseen perheeseen hän syntyy, on oikeus
rakastaviin vanhempiin, jotka siinä perheessä myös
tosiasiallisesti asuvat.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin, kaikki lapset ovat yhtä arvokkaita,
olivatpa he sitten syntyneet mihin tahansa perheeseen, ja lapsen
saama rakkaus ja huolenpito on ensisijaista. Mutta ei tällä lailla säädellä lapsen
saamaa kasvatusta tai rakkautta tai hoivaa, vaan tällä säädellään
juridista äitiyttä ja isyyttä. Kyllä lapsen
lähellä olevat aikuiset voivat hoivata ja kasvattaa
lasta vieläpä huoltajan statuksella, ilman että äidin
rinnalle tehdään keinotekoisesti toinen äiti
tai isän rinnalle toinen isä. Korostan, että myös
sateenkaariperheiden lapsilla tulee yhtä lailla olla tämä sama
oikeus äitiin ja isään tai mahdollisuus
edes juridiseen isyyteen esimerkiksi äitiyden rinnalla
kuin muillakin lapsilla. Ihan samaa oikeutta tässä ajan
näille kaikille lapsille.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen aivan oikein
totesi, että tärkeintä on rakkaus ja
huolenpito, ja heti perään hän jatkoi
jälleen kerran, että on välttämätöntä,
että lapsella pitää olla sekä isä että äiti.
Nämä kaksi väitelausetta eivät
oikein mahdu samaan minuutin puheenvuoroon ajattelullisesti. Itse
olen samaa mieltä ed. Räsäsen ensimmäisen
väitteen kanssa, että on tärkeintä,
että jokaisella lapsella on huolta pitävät
ja rakastavat vanhemmat ja sen rinnalla on aivan toissijaista ellei
jopa kovin vähäpätöistä se,
mitä sukupuolta nämä vanhemmat sattuvat
olemaan. Tällä lailla ei turvata kenellekään
rakastavia vanhempia, mutta tällä lailla turvataan
se, että kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman perheessä kasvavilla
lapsilla on täydet oikeudet ja paremmat mahdollisuudet
kasvaa.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on puhuttu paljon arvoista ja epäilty
sitä, että perussuomalaisilla ei ole arvoja, mutta
perussuomalaisilla on arvoja. Ja ihmettelen sitä, että jos
homo- tai lesbopari nyt sattuvat olemaankin ja ovat yhdessä,
niin miksi siihen hyvä ihme pitää sitten
nämä lapset sotkea, koska emme me tiedä vielä sitä,
minkälaisia seuraamuksia tulee jatkossa olemaan koulunkäynnissä,
koulukiusaamisessa ja siinä, että koulussa ruvetaan
kyselemään sukupuolivalistuksessa, jotta mitenkäs
ne lapset syntyvät siellä teidän perheessä tai
miten sinä olet syntynyt.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Heti aluksi haluan kannattaa taikka,
arvoisa puhemies, heti aluksi kannatan — enkä vain halua
kannattaa, vaan kannatan — ed. Räsäsen tekemää hylkäysesitystä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi rekisteröidystä parisuhteesta
annetun lain 9 §:n muuttamisesta on nyt toisessa käsittelyssä,
ja asia on periaatteellisella tasolla merkittävä.
Hallitus on päättänyt lähteä liikkeelle
asiassa, joka jakaa syvästi kansan mielipiteitä.
Myös kansanedustajien keskuudessa tässä asiassa
on monien kohdalla kysymys henkilökohtaisesta vakaumuksesta. Itsekin
lukeudun niin sanottujen perinteisten perhearvojen kannattajiin.
Tietenkin tällaisessa asiassa kansanedustajilla on ainakin
muodollisesti ja myöskin käytännössä varmasti
vapaat kädet. Pelättävissä tietenkin
aina on, että solidaarisuus hallituksen esitystä kohtaan
voi olla joillekin kansanedustajille ainoa peruste kannattaa lakiesitystä.
Tämä on erityisen moitittavaa silloin, kun äänestetään
omaa vakaumusta vastaan, jota kuitenkin äänestäjille
maakunnissa julistetaan, ja tämän kohdistan erityisesti
eräille keskustapuolueen ja kokoomuksen kansanedustajille.
Lakivaliokunnan mietintöön sisältyvässä vastalauseessa
aivan oikein ja oikeutetusti tuodaan selkeästi esiin se,
että adoptiota koskevassa lainsäädännössä tulee
aina pyrkiä löytämään
lapsen kannalta parhaat ratkaisut. Mietintöön
sisältyvässä lakiesityksessä ei
mielestäni ole tätä kaikilta osin otettu
riittävästi huomioon. Haluan tietysti korostaa,
että kyse on henkilökohtaisista näkemyksistä ja
arvoista, ja toivon myöskin, että tämän
hallituksen esityksen innokkaimmat kannattajatkin ne huomioivat.
Käsittelyssä olevan lakiesityksen mukaan side toiseen
biologiseen vanhempaan katkeaa, jos perheen sisäisellä adoptiolla
lapsi tulee rekisteröidyn parin yhteiseksi lapseksi. Samalla
katkeaa myös yhteys toiseen biologisen vanhemman sukuun
sekä perintöoikeus näihin sukulaisiin poistuu.
(Ed. Heinonen: Vain juridinen?) — No, juridinen perintöoikeus.
Mikä muu se perintöoikeus voi olla kuin juridinen,
ed. Heinonen? — Lapsen edun kannalta olisi tärkeää säilyttää myös
lapsen suhde kumpaankin vanhempaansa.
Käytännössä lakiehdotuksesta
seuraa se, että erityisesti isien asema heikkenee entisestään,
samalla kun vanhemmuuden käsitettä pyritään muuttamaan.
On muistettava, että isien asema avioerotilanteissa on
usein jo nyt sangen heikko muun muassa lapsen tapaamisoikeuden ja
muun lapsen kanssa tapahtuvan yhteydenpidon osalta. Tämä ei
ole lapsen edun mukaista. Adoption sijaan lapsen oikeudellista asemaa
pitäisi mietintöön sisältyvän
vastalauseen mukaisesti pyrkiä parantamaan esimerkiksi
oheishuoltajuuden avulla. Myös perintökaaren muutoksilla
voitaisiin turvata uusmuotoisissa perheissä asuvien lasten
asema.
Arvoisa puhemies! Olen myös huolestuneena seurannut
lainsäädäntömme kehitystä tämän tyyppisissä asioissa,
joissa mennään ikään kuin askel
askeleelta kohti asetettua lopullista päämäärää.
Näinhän tietysti on periaatteellisesti järkevä ja
hyvä toimia niitten, joilla tällaiset päämäärät
on asetettuna. Itse muistan, millä tavoin ed. Lapintie — päivämäärää en
muista, mutta syyskuussa 2001 — totesi, että tämä on
ensimmäinen todellinen vaihe kohti sitä päämäärää, jonka
he olivat asettaneet.
Nyt kyseessä oleva hanke laitettiin aikoinaan alulle
homosuhteissa eläneiden perintöasioissa ilmenneiden
epäkohtien varjolla. Varsin pian hanketta alettiin johdonmukaisesti
ajaa kohti virallista yhteiskunnallista instituutiota. Tämä hivutustaktiikka
on nyt toiminut hämmästyttävän hyvin,
ja osa ihmisistä ei vieläkään
ole kyennyt näkemään tai ei halua nähdä lopullista
päämäärää,
joka on rekisteröityjen parisuhteiden samanarvoinen asema
avioliittojen kanssa. Eli ensin hyväksyttiin laki virallistetusta
parisuhteesta vuonna 2001. Sitten hyväksyttiin samaa sukupuolta
olevien parien oikeus hedelmöityshoitoihin. Seuraavaksi
on nyt tarkoitus hyväksyä tämä perheen
sisäinen adoptio. Onko seuraava vaihe sukupuolineutraali
avioliitto vai se, että sallitaan myös samaa sukupuolta
olevien täydellinen adoptio-oikeus? Pelkään
pahoin, että jompikumpi näistä on se
seuraava vaihe 2001 alkaneessa ketjussa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan esittää valitteluni
siitä, että puhemiesneuvosto ei voinut siirtää toisen
käsittelyn äänestyspäivää joksikin muuksi
päiväksi ensi perjantain sijaan perussuomalaisten
eduskuntaryhmän anomuksen mukaisesti, koska suurin osa
eduskuntaryhmästä joutuu osallistumaan aikoja
sitten päätetyn, Seinäjoella pidettävän
puoluekokouksen jo aikoja sitten kokoon kutsutun valmisteluvaliokunnan
ja hallituksen yhteiskokoukseen, jossa tehdään
esityksiä puoluekokoukselle. Tämän haluan
todeta sen johdosta, että se on sitten pöytäkirjaan
merkitty.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
rekisteröidyn parisuhdelain 9 §:n muutos liittyen
adoptioon ja lapsen saamiin ja menettämiin oikeuksiin jakaa
meidät kansanedustajat ja kansan tässä omantunnon
kysymyksessä selvästi kahtia. Oma mielipiteeni
on, että ainoa oikea parisuhde on miehen ja naisen välinen
suhde. Jotkut teistä ovat kanssani eri mieltä,
ja näin saa olla. Näinhän saadaan keskustelua
aikaan, mutta on myös huomioitava, että kaikilla
on oikeus myös erilaiseen mielipiteeseen. Mies ja nainen
ovat ihmislajin ydin. Näin on luoja aikojen alussa suuressa
viisaudessaan säätänyt. Tarvitaan mies
ja nainen, jotta lapsi saa alkunsa. Vaikka elämmekin uutta
vuosituhatta ja vapaamielisiä aikoja, tätä faktaa
ei Suomen eduskuntakaan pysty muuttamaan.
Arvoisa puhemies! Jos nais- ja miesparit haluavat leikkiä makuuhuoneleikkejään,
niin ok, mutta miksi sotkea viattomat lapset tähän,
koska on pelättävissä seuraamuksia lapsen
kehitykseen ja vaikeuksia esimerkiksi koulunkäynnissä? Koulukiusaaminen
on aina ajankohtainen aihe, ja vaadinkin opetusministeriötä varautumaan
entistä paremmin tilanteisiin, joissa opettajat joutuvat käsittelemään
tilanteita, kun lapsi joutuu kiusatuksi samaa sukupuolta olevien
vanhempiensa vuoksi. Valtiovallan olisi jo lapsia suojellakseen välittömästi
varattava varoja lasten psyykkiseen kuntoutukseen koulukiusaamisesta
ja erilaisista vanhemmista johtuvien psyykkisten oireiden hoitoon.
Lain tultua voimaan pitäisi koulujen sukupuolivalistusta
uudistaa. Ennen opetettiin opettajan punastellessa diojen ja pahvitaulujen
keskellä sekä oppilaiden tirskuessa, mitä mies
ja nainen tekevät, jotta lapsi saa alkunsa. Se oli sitä vanhaa perinteistä sukupuolivalistusta.
Rinnalle pitäisikin nyt tuoda myös valistusta,
jossa kerrotaan asioista samaa sukupuolta olevien näkövinkkelistä.
Uusi teknologia tarjoaa varmasti hyvät näkymät
tutustua asiaan syvällisesti, esimerkiksi teräväpiirtoelokuvien
ja kolmiulotteisten mallien avulla.
Arvoisa puhemies! Tässä lainmuutoksessa ei ole
kyse pelkästään nais- ja miesparien sisäisien adoptioiden
muutoksesta, vaan tällä on myös periaatteellista
merkitystä. On kyse rajoista. Missä menevät
vapaamielisyyden rajat? Kysyn, onko pelättävissä,
että maailmalla aletaan esittää vaatimuksia
siitä, että ihmisen on saatava avioitua esimerkiksi
rakastamansa hauvelin kanssa. Hollannissa puolestaan on puuhattu
pedofiilien omaa puoluetta. Suomalaiset tosin reagoivat asiaan perustamalla
adressin, jossa vaadittiin kyseisen puolueen kieltämistä.
Yli 170 000 suomalaista on kirjoittanut nimensä adressiin.
Missä siis menee vapaamielisyyden raja? Missä menee
raja, jolloin voimme huutaa seis, tai oikeammin, milloin meidän
kansanedustajien pitää huutaa seis? Ehkä se
raja menee siinä, kun kansan valitsemien edustajien omatunto
alkaa öisinkin soimata.
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntamme on muuttunut nopeasti viimeisten
vuosikymmenten aikana. Samalla on muuttunut hyväksytyn
ja kielletyn asian tai toiminnan välinen raja. Jos tällainen laki
olisi tuotu eduskuntaan 30 vuotta sitten, olisi ehdottelija saanut
varmasti sakinhivutuksen, puhumattakaan siitä, jos tätä olisi
ehdottanut hallitus. Silloin olisi Urhokin asiasta muutaman ärräpään
päästänyt. Kannatan ed. Räsäsen
tekemää hylkäysesitystä.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin ed. Pentti Oinoselta, kuka tarkalleen
ottaen on esittänyt ihmisen ja koiran avioliiton sallimista.
Jos sitä kukaan ei ole esittänyt, niin kuin itse
en ole kuullut, niin minkä takia se tähän
keskusteluun vedetään mukaan?
Lisäksi kysyisin, miten makuuhuoneleikit liittyvät
erityisen paljon juuri samaa sukupuolta olevien parien parisuhteisiin?
Olen ymmärtänyt, että myös heteroparit
harrastavat makuuhuoneleikkejä, ja silläkin kai
voi olla jotain vaikutusta lapsille.
Ed. Oinonen esitti, että nyt pitää varautua
siihen, että lapsia kiusataan koulussa, koska lapsilla
on samaa sukupuolta olevat vanhemmat.
Ensinnäkin toteaisin, että näinhän
on jo nyt. Meillä on lukuisia perheitä, joissa
on kaksi samaa sukupuolta olevaa vanhempaa. Mutta jos aletaan parisuhteita
säädellä sillä pelolla, että lapsia
saatetaan kiusata vanhempien erilaisuuden takia, mihin vedetään
raja, ed. Oinonen? Pitääkö kieltää lastenhankinta
mustaihoisilta, koska mustaihoisten lapsia saatetaan kiusata vanhempien
erilaisuuden takia? Pitääkö kieltää lastenhankinta
lihavilta vanhemmilta, koska lihavien vanhempien lapsia (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) saatetaan kiusata koulussa? Missä menee
raja?
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti Oinonen tosiaan totesi ensin, että tämä on
omantunnon kysymys ja sen jälkeen tuomitsi kaikki ne, jotka
noudattavat tässä omaa omaatuntoaan ja kuuntelevat
sydämensä ääntä.
Mies ja nainen totisestivat ihmislajin ydin ja jumala on niin
säätänyt. Miten, ed. Oinonen, sitten
suhtaudutte interseksuaalisiin suomalaisiin, koska syntymätodistuksessakin
synnytyssairaalassa oli kolme raksia: tyttö, poika, epäselvä? Meillä on
suuri joukko suomalaisia, joiden sukupuoli itse asiassa ei ole suinkaan
niin selvä kuin te kuvittelette, sekä fyysisesti
että henkisesti.
Seuraamukset kehitykseen. Nyt on täällä jo niin
monta kertaa toistettu ne tutkijoiden raportit, että sillä ei
ole vaikutusta kehitykseen, että en lähde niitä toistamaan.
Mutta mitä tulee koulukiusaamiseen, niin minua kiusattiin
siksi, että minulla oli silmälasit. Olisiko silmälasit
sitten tästä maasta kiellettävä, koska
ne altistavat kiusaamiselle? Elikkä kyllä kiusaamista
vastaan pitää taistella sieltä kiusaajien
suunnasta eikä kiusattuja vähentämällä.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kovin vähälle huomiolle
ed. Pentti Oinosen puheenvuorossa jäi lapsen etu. Ainoa,
missä yhteydessä lapsen etuun törmättiin puheenvuorossa,
oli kysymys kiusaamisesta. On vaikea ymmärtää,
miten esitys ja laki, joka parantaa lapsen oikeuksia esimerkiksi
perintöön, huoltajuuteen, tapaamisoikeuteen vanhempiinsa,
jotenkin lisäisi sitä kiusaamista esimerkiksi kouluissa. Äskeisen
puheenvuoron jälkeen ei voi kuin ihmetellä sitä suvaitsemattomuutta,
jota tässäkin salissa vielä on.
Täytyy palata siihen monikulttuurisuuden ymmärtämiseen,
kun on sanottu, että monikulttuurisuutta ymmärtää paremmin,
jos on sinut oman kulttuurinsa kanssa, ja kyllä se taitaa
päteä myös seksuaalisuuteen.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on mautonta nostaa
keskustelussa, jossa puhutaan ihmisistä, jotka rakastavat
lapsiaan, samassa keskustelussa esille koirat ja eläimiin
sekaantuminen ja tällaiset sairaat tavoitteet taikka ajatukset.
On todella loukkaavaa näitä ihmisiä kohtaan,
jotka haluavat lapselle, joka usein on heistä toisen biologinen
lapsi, vahvistaa hänen tilannettaan niin, että vahingon
taikka kuoleman sattuessa lapsella olisi hyvä, turvallinen
tulevaisuus senkin jälkeen. Olisi mielenkiintoista kyllä tietää,
jos täällä olisi perussuomalaisten puheenjohtaja
Timo Soini paikalla, irtaantuisiko hän näistä ed.
Pentti Oinosen puheenvuoroista, joissa koirat ja homot ja lesbot
rinnastetaan toisiinsa.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luulen, että hyvin pitkälti puolueemme
puheenjohtaja Timo Soini on samaa mieltä kuin minä.
Mitä sitten tuli tähän, miten viittasin
tähän koira-asiaan, niin kysynkin, milloin tullaan
vaatimaan, että voidaan avioitua koiran kanssa. Tämä oli
kysymys, koska vapaamielisyydessä menee tämä yhteiskunta
niin pitkälle, että tältähän
voi odottaa mitä vain.
Tässä tuli niin paljon näitä kysymyksiä,
että pariin kysymykseen muistan vastata. Tässä olivat
nämä makuuhuoneleikit ja koulukiusaamiset, ja
minä yhdistäisin ne samaan osastoon.
Elikkä ajattelen näin, että esimerkiksi
homo- tai lesbovanhempien lapset kun ovat tuolla koulussa tai näkevät,
kuinka vanhemmat, homovanhemmat, (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
rakastelevat tuolla makuuhuoneessa, niin minä luulen, että tämä jättää valtavan
syvät haavat lapsen maailmaan (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!)
ja myöhempään kehitykseen.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Viimeksi täältä puhujakorokkeelta
siteerasin Suomen evankelisluterilaisen kirkon lausuntoa lakivaliokunnassa.
Siinä todettiin: "On selvää, ettei parisuhde
sinänsä takaa lapsen tasapainoista kasvua ja kehitystä,
vaan myös sen laadulla on ratkaiseva merkitys lapsen elämälle."
Lakivaliokunnassa tätä asiaa käsittelimme
hyvin pitkään ja perusteellisesti, ja kävin
tuossa edellisessä keskustelussa varsin laajasti läpi
tuon työn, jota lakivaliokunta teki, ja myös sen
kuulemisen, sen laajuuden, jolla halusimme lakivaliokunnassa tätä asiaa
kuulla laidasta laitaan. Siellä muun muassa kumpikin kansankirkkomme,
Mannerheimin Lastensuojeluliitto, lapsiasiavaltuutettu, muun muassa
nämä kaikki, ilmoittivat kannattavansa tätä lapsen
edun mukaisesti.
Lähtökohtana tähän nyt käsittelyssä olevaan lakiin
on siis se muutos, joka tapahtui vuonna 2002, kun Suomen eduskunta
mahdollisti kahden samaa sukupuolta olevan henkilön parisuhteen
rekisteröimisen. Tämän jälkeen
vuonna 2007 hyväksyttiin hedelmöityshoidoista
annettu laki, joka mahdollisti sen, että myös
naiselle, joka ei elä parisuhteessa miehen kanssa, voidaan antaa
hedelmöityshoitoa. Näin ollen hedelmöityshoitoa
voidaan tänäkin päivänä antaa
esimerkiksi naiselle, joka elää rekisteröidyssä parisuhteessa
toisen naisen kanssa. Tämä on suomalaista arkipäivää,
hyvät edustajakollegat. Vielä enempi arkipäivää se
on maailmalla muissakin maissa.
Tässä keskustelussa lähdetään
liikkeelle muutamista kysymyksistä, jotka ovat osoittautuneet ongelmallisiksi.
Kysymyshän on nimenomaan nais- ja miesparien oikeuksista
ja heidän perheessään elävien
lastensa oikeuksien vahvistamisesta. Esityksen keskeisenä tavoitteena
on siis nimenomaan parantaa näiden rekisteröityjen
parien perheissä elävien lasten oikeudellista
asemaa, ja tästä lähestymiskulmasta toivoisin
tätäkin keskustelua tässä salissa
tänäänkin käytävän.
Nostin viimeksi esille neljä konkreettista ongelmaa,
jotka tänä päivänä näissä tilanteissa
ovat esille nousseet. Rekisteröidyn parin perheessä elävällä lapsella
ei tänä päivänä ole
lapsen elatuksesta annetun lain nojalla oikeutta saada elatusta
sosiaaliselta vanhemmaltaan. Toiseksi, erotilanteessa lapselle ei
voida vahvistaa tapaamisoikeutta suhteessa sosiaaliseen vanhempaansa. Kolmanneksi,
jos lapsen juridinen vanhempi kuolee, lapsen asemaan ja hänen
huolenpitonsa järjestämiseen liittyy epävarmuutta,
ja neljänneksi, lapsi ei peri sosiaalista vanhempaansa
eikä tämän sukulaisia. Tästä lähestymiskulmasta
tätä keskustelua olisi minun mielestäni
järkevintä käydä.
Täällä on myös viitattu
siihen, että kun nyt sallimme tämän parisuhteen
sisäisen adoption, niin jollain tavalla se katkaisisi kaiken,
kaiken suhteen biologiseen vanhempaan ja biologisen vanhemman sukuun.
Näin ei käy, jos vanhemmat ja ihmiset eivät
näin itse halua. Se on totta, että juridinen suhde
katkeaa, ja se on ehkä ihan perusteltua senkin takia, että ei
synny tilanteita, että on lapsia, joilla on itse asiassa,
niin kuin edellisessä keskustelussa puhuttiin, kolme vanhempaa,
neljä vanhempaa, viisi vanhempaa ja heihin kaikkiin perintäoikeus.
Sen takia tämä katkaisee juridisen suhteen biologisiin
vanhempiin, mutta ei missään tapauksessa sosiaalista
suhdetta biologiseen vanhempaan, ei hänen vanhempiinsa
eli lapsen isovanhempiin, ei serkkuihin, ei sukulaisiin, jos nämä eivät
niin halua. Jos he haluavat olla tämän lapsen
elämässä, niin se on täysin
mahdollista.
Keskustelussa on myös esille nostettu se, että huoltajuuden
vahvistamisella käräjäoikeudessa olisi
mahdollista hoitaa tämä tilanne, mutta näin ei
suinkaan ole. Tämä huoltajuuden vahvistaminen
käräjäoikeudessa ei perusta lapselle
oikeutta saada elatusta eikä myöskään
oikeutta saada vahvistettua tapaamisoikeutta esimerkiksi rekisteröidyn
parisuhteen purkauduttua. Tämä huoltopäätös
ei myöskään tuo mukanaan perintöoikeutta.
Nämä lapsen oikeudet liittyvät lainsäädännössämme
vanhemmuuteen, joten lapsen asemaan liittyviä nykyisiä ongelmia
ei voida ratkaista huoltajuuspäätöksen
avulla, mitä tässäkin salissa edellisen
keskustelun aikana esille nostettiin.
On muutamia muita asioita, joita myös kävin aikaisemmin
läpi, en lähde niitä käymään
tässä, mutta haluan nostaa vielä tässä keskustelussa painotetusti
esille tuon biologisen vanhemman aseman turvaamisen. Biologisen
vanhemman oikeudet on turvattu tänä päivänä jo
voimassa olevassa laissa erittäin vahvasti. Lapseksi ottamisesta
annetun lain pääsäännön
mukaan lapseksi ottamista ei voida vahvistaa, elleivät
hänen vanhempansa ole antaneet tähän
suostumusta. Tämä sääntö antaa
vanhemmille mahdollisuuden pysyä vanhempina, jos he sitä itse
haluavat. Tämäkin on hyvä tässä keskustelussa
esillä pitää.
Ja vielä tuosta adoptiosta. YK:n lapsen oikeuksien
yleissopimus lähtee sen 21 artiklassa siitä korostuksesta,
että lapseksi ottamisen eli adoption tulee aina perustua
erityisesti lapsen etuun. Tämä tullaan aina, jokaisessa
näissä rekisteröidyn parisuhteenkin sisäisessä adoptiossa,
käymään perusteellisesti läpi,
ja sen takia tuossa edellisessä keskustelussa halusin nostaa
hyvin vahvasti esille myös tuon ottolapsineuvonnan ja panostamisen
siihen, sillä tällä hetkellä tuo
lapsen edun tulkitseminen ja puntarointi voi olla haasteellista,
kun tämä uusi käytäntö nyt
voimaan pian saadaan.
Arvoisa puhemies! Minä lähestyn tätä lapsen aseman
vahvistamisen näkökulmasta erittäin vahvasti
ja siitä, että lapsella pitää olla
oikeus sellaisiin vanhempiin, jotka kantavat hänestä huolta
ja jotka turvaavat hänen tulevaisuutensa, tuo elämä sitten
eteen mitä tahansa.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Lain käsittelyn ensimmäisen
vaiheen aikana minulle itselleni jäi sellainen mielikuva,
että suuri osa näistä meidän
edustajakollegoistamme on valmis kantamaan sitä vastuuta,
mitä tämä meidän muuttunut yhteiskunnallinen
tilanteemme vaatii. Nythän täytyy muistaa, että lain
tarkoituksena on parantaa rekisteröityjen parien perheissä elävien lasten
oikeudellista asemaa, mikä aivan varmasti on jokaisen lapsen
edun mukaista.
Mutta, arvoisa puhemies, ennen kuin menen puheeseeni, niin vaikka
ed. Pentti Oinonen ei enää ole paikalla, en malta
olla vastaamatta hänelle siihen väitteeseen, että lapset
häiriintyvät, kun he näkevät
samaa sukupuolta olevien vanhempien makuuhuoneleikkejä.
En asiaa kyllä epäile yhtään,
mutta kun ei se ole heteropareillakaan varmaan mikään
päivittäinen teema, niin en usko, että se
on myöskään samaa sukupuolta olevien
vanhempien asia. Roikkuminen tämmöisessä vanhoissa
perinteisissä fobioissa ei paranna kyllä yhtään
lasten asemaa.
Esitys tietysti herätti monenlaisia epäluuloja ja
varauksellista suhtautumista muun muassa uskonnolliseen arvokysymykseen
perustuen. Minua asia tietysti hieman ihmetytti, koska lakivaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa tuli hyvin selväksi se, että molemmat
kansankirkkomme ovat esityksen hyväksymisen kannalta. Näin
oli myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanta ja lapsiasiavaltuutettukin
tuki esitystä, koska lapsen aseman ja oikeuksien parantamisestahan
tässä vain on kyse.
Toinen merkittävä asia on se, että esityksen vastustajat
kyllä hyväksyvät naiset ja miehet hyviksi
vanhemmiksi, mutta jos heitä on kaksi samassa perheessä,
tilanne olisikin lähtökohtaisesti erilainen. Oma
näkemykseni on se, että lapsi on onnellisessa
asemassa aina, jos perheeseen kuuluu yksikin häntä ymmärtävä ja
rakastava vanhempi. Jos vanhempia on kaksi, se on aina parempi.
Sukupuolikysymys se ei todellakaan voi olla.
Vanhemmuus on tärkeä ja vaalimisen arvoinen
asia suomalaisessa tai missä tahansa muussakin yhteiskunnassa.
Sitä pitää tukea ja sille pitää nyt
myös antaa hieman lisää tilaa. Ihmisen
seksuaalinen suuntautuneisuus ei määritä sitä,
kuka on hyvä vanhempi ja kuka ei ole. Hyvyysperiaatteen
logiikallahan myös monen heteroparin oikeus tai halu vanhemmuuteen
voitaisiin kyseenalaistaa.
Aivan tähän lopuksi haluan vielä kertoa,
että olen itse saanut nauttia vanhemmuudesta ja voin sitä suositella
kaikille muillekin. En halua olla ainakaan kenenkään
toisen ihmisen vanhemmuuden esteenä. Siksi suosittelen
sitä ilman mitään ennakkoluuloja ja rajoituksia.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt useassa
puheenvuorossa hiukan mielestäni yksipuolisesti siteerattu
tuota Kirkkohallituksen lausuntoa, jonka Kirkkohallitus jo tuohon
oikeusministeriönkin työryhmään
antoi ja josta totean, että en kaikilta osin yhdy tähän
lausuntoon. Mutta kuitenkin tuossa samaisessa lausunnossa Kirkkohallitus
painottaa sitä, että lapsella on oikeus sekä äitiin
että isään, ja Kirkkohallitus ei pidä hyvänä sitä,
että luodaan sellainen perhetyyppi, jossa lähtökohtaisesti
tämä oikeus ei toteudu.
Toivon, että kun täällä tätä Kirkkohallituksen lausuntoa
siteerataan ja siihen viitataan, huomioidaan myös tämä seikka.
Siinä johtopäätöksessä,
minkä Kirkkohallitus tekee, mielestäni on aistittavissa
jonkinlainen alistuminen tähän tilanteeseen, ja
ehkä hiukan liian hätäinen johtopäätös tähän
tilanteeseen.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on laajentaa
samaa sukupuolta olevien parien oikeuksia siten, että rekisteröityjä parisuhteita
pidettäisiin perheinä ja adoptiota perheen sisäisenä adoptiona.
Lakiehdotuksen pääpaino on aikuisten oikeuksissa
adoption kohteena olevan lapsen oikeuksien jäädessä toissijaisiksi.
Adoptiota koskevassa lainsäädännössä tulee
aina pyrkiä löytämään
lapsen kannalta paras ratkaisu. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen
21 artiklassa on korostettu, että lapseksi ottamisen tulee
perustua erityisesti lapsen etuun. Tämän YK:n
julistuksen tulkintaeroavuuksia täällä hyvin
paljon sitten on käsitelty.
Meidän tulkintamme on seuraava: Lapsella on oikeus
sekä äitiin että isään.
Perheen sisäisen adoption tarkoituksena on tähän
saakka lapseksi ottamisesta annetussa laissa ollut turvata lapselle täysivaltaiset
vanhemmat sellaisessa tilanteessa, jossa lapsen biologinen äiti
tai isä on kuollut. Samaa sukupuolta olevien parien oikeus
perheen sisäiseen adoptioon saattaa viedä vanhemman myös
sellaiselta lapselta, jolla on elossa oleva biologinen vanhempi.
Tämä on tähän lakiesitykseen
ja lapseksi ottamisesta annetun lakiesityksen sisältöön
nähden tosiasia.
Lapsen tuleminen sisäisen adoption kautta avio- tai
rekisteröidyn parin yhteiseksi lapseksi edellyttää kaikissa
tilanteissa lapsen suhteen katkaisemista olemassa olevan parin ulkopuoliseen vanhempaan
ja hänen sukuunsa, siis biologiseen vanhempaan ja hänen
sukuunsa. Isoäidin ja isoisän rooli on tämän
jälkeen lähinnä naapurin emännän
ja isännän rooliin verrattava, joiden osallistuminen
lapsen kasvatukseen ja elämään riippuu
sen parin, jolle lapsi on adoptoitu, halusta, tahdosta tai hyväksynnästä.
Aivan samalla tavalla, kun minä voisin sanoa naapurin emännälle,
että minä voisin olla huoltamassa teidän
lastanne, tämä suhde on tällainen. Se
katkaisee tämän isovanhemman oikeuden. Se on tosiasia.
Vanhemmuudesta luopumiseen tarvitaan asianomaisen vanhemman
suostumus. Mutta kun me tiedämme, että meillä ihmisillä on
erilaisia elämänvaiheita, niin tähän
suostumukseen ja sen harkintaan vaikuttavat monet henkilökohtaiset syyt.
Vanhemmuudesta luopuminen heikentää lapsen taloudellista,
sosiaalista ja juridista asemaa. Sen sijaan, kun täällä korostetaan,
että lapsi saa kaikki nämä oikeudet,
mitä liittyy perimiseen ja muihin oikeuksiin, niin tosiasiassa
adoptiossa lapsi menettää ne oikeutensa biologisten vanhempien
suhteen. Ei tässä saada mitään
oikeuksia lisää, vaan menetetään
ja saadaan toisen adoptiovanhemman kautta nämä oikeudet.
Samalla lapsi menettää oikeutensa biologiseen
vanhempaansa ja sukuunsa, kuten totesin.
Yleinen elämänkokemus on osoittanut, että lapsen
aikuistuessa lapselle lähes poikkeuksetta tulee voimakas
tarve selvittää hylätyksi tulemisen syyt
ja ottaa yhteys biologiseen vanhempaansa ja sukuunsa. Tämäkin
on elämänkokemuksen mukaan ihan varmasti paikkansa
pitävä. Lapsen kannalta adoptiota parempi vaihtoehto
meidän mielestämme olisi oheishuoltajuuden vahvistaminen,
koska käräjäoikeuksissahan vahvistetaan jo
nyt oheishuoltajuus samaa sukupuolta olevien parien toiselle osapuolelle.
Toisaalta myöskin perintökaaren muutoksilla voidaan
parantaa lapsen taloudellista asemaa, jos tämä taloudellinen asema
on ensisijainen ja biologinen vanhemmuus toissijainen.
Entistä monimuotoisemmissa perheissä elävien
lasten asema on turvattava ylläpitämällä lapsen
sidettä vanhempiin ja isovanhempiin niissäkin
tapauksissa, joissa lapsi ei asu toisen vanhempansa kanssa. Vanhemmuus,
perhe, läheiset, kasvattajat ja ympäristö ovat
tosiasiassa jokaiselle lapselle perusoikeuksia ja äärettömän
tärkeitä. Tätä lapsen turvallisuuden
kannalta keskeistä periaatetta ei ole mietinnössä eikä lakialoitteessa riittävän
syvästi pohdittu eikä lopputuloksena kunnioitettu.
Lopuksi totean kommentteja ed. Larikan käyttämään
puheenvuoroon, jossa hän kyseenalaistaa eduskunnan kansanedustajien
vastuunkannon tässä asiassa ja toisaalta myöskin
arvostelee ja tuo esille suvaitsevaisuutta, niin kuin täällä muutoinkin
on erityisesti kokoomuksen puolelta tullut esille, että toiset
edustajat ovat täällä suvaitsemattomia.
Joka nyt suvaitsevaisuus-käsitteen laajasti ymmärtää,
niin ymmärtää myöskin, mitenkä suvaitsevia
näiden henkilöiden esittämät
näkemykset oikeasti ovat.
Arvoisa puhemies! Jos aidosti ja perustellusti jotkut ihmiset
ovat tästä asiasta eri mieltä, niin ei ole
oikein leimata kaikenlaisilla hyökkäyksillä ja keinoilla
toisten mielipidettä mitättömäksi
tai huonoksi. Se on yhtä arvokas. Toisilla on erilaiset
näkemykset, jollakin vakaumuksen puolesta. Joku voi katsoa,
niin kuin itse katson, voimakkaasti biologisten vanhempien ja isovanhempien oikeutta
lapseen ja sen katkeamista ja myöskin näiden oikeuksien
tosiasiallisia parantumisia tai heikentymisiä. Minä annan
arvon niille, jotka näkevät asian toisin ja joiden
mielestä asia on juuri näin, niin kuin esimerkiksi
ed. Larikka esitti. Tässä suvaitsevaisuusasiassa
näyttää olevan, että joillakin
olisi jonkun verran vielä perehtymistä ja ehkä vielä jopa
oppimistakin.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla ehdotan, että tämä lakiesitys
lapsen oikeuksien ja biologisen vanhemman ja isovanhempien oikeuksien näkökulmasta
hylätään.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi ed. Kaltiokummulle haluan sanoa
tähän biologisen vanhemman oikeuteen pysyä lapsen
vanhempana, että se on turvattu kyllä tässä lakiesityksessä.
Se pystytään aina eväämään.
Toinen asia on sitten suhteiden katkeaminen isovanhempiin tai
muihin lapsen lähellä oleviin aikuisiin ihmisiin,
jotka ovat ottaneet osaa kasvattamiseen. On aivan totta, että uudet
vanhemmat tietenkin päättävät,
millä tavalla se suhde jatkuu, mutta näinhän
se on kaikilla muillakin. Jos on hyvä suhde vanhempaan
ihmiseen, niin uskon, että se kyllä säilyy,
vaikka uudet vanhemmat tulevatkin peliin.
Ei taloudellinen asema automaattisesti koskaan heikkene. Uskoisin,
että suurimmassa osassa tapauksia taloudellinen asema vain
vahvistuu.
Toinen asia on se, että en ymmärrä kyllä sitä, että ed.
Kaltiokumpu nyt heittäytyy marttyyriksi sillä,
että häntä sanotaan suvaitsemattomaksi,
jos täällä (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
yritetään puolustaa samaa sukupuolta olevien ihmisten
oikeuksia.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokumpu nyt viljelee väärää käsitystä biologisen
vanhemman oikeuksista. Tämän lakiesityksen mukaan
biologisen vanhemman vastustus estää käytännössä kaikissa
tilanteissa lapsen adoption toisaalle. Ainoastaan sellaisissa tilanteissa,
joissa sitä suostumusta ei voi saada esimerkiksi oikeustoimikelvottomuuden
perusteella tai jostakin muusta vastaavasta syystä, voidaan
tilanne sivuuttaa. Toisaalta kannattaa muistaa se realiteetti, että suuressa osassa
niitä perheitä, joista nyt on kyse, raskaus on
alkanut hedelmöityshoidolla tai lapsen biologista isää ei
muutoin ole koskaan vahvistettu.
Mitä suvaitsevaisuuteen tulee, niin kyse on siitä,
että suvaitsemme toisen mielipiteen ja suvaitsemme myös
sellaisia henkilöitä, jotka ovat (Puhemies: Minuutti
on täyttynyt!) valinneet kumppanikseen samaa sukupuolta
olevan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin, ed. Larikka, kyllä asia todella
on näin, että jos suostumus annetaan, se katkaisee
vanhemmuuden. Se on jo tässä lapseksi ottamisesta
annetussa laissa, ja sitä me emme voi muuttaa miksikään,
se on tosiasia.
Ed. Kataja, totta kai, jos ei suostumusta anneta, silloinhan
ei ole kysymyksessä adoptio. Mutta minun argumenttini on
se, että jos ihminen antaa suostumuksen, mikä sen
seuraus on suhteessa biologiseen vanhempaan, ja sen seuraus on, että tämä suhde
katkeaa, ja se on lapseksi ottamisesta annetussa laissa. Kaikki
muu on hyvän tahdon varassa. Myöskin tämä,
mitä ed. Kataja totesi, on tärkeää,
suvaitsevaisuus myöskin samaa sukupuolta olevien parisuhteelle.
Minä olen samaa mieltä siitä asiasta,
mutta tätä ei tule nyt sotkea kannanottoon tästä,
miten käy vanhemman suhteessa lapseen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tässä on nimiä mainittu, sen vuoksi
on pakko antaa vastauspuheenvuoro, tai ei pakko, mutta suotavaa
ehkä, ed. Kataja, ed. Larikka ja ed. Kaltiokumpu, sitten mennään
puhujalistaan.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitoksia puheenvuorosta. Ed. Kaltiokumpu
vetoaa edelleen biologisen vanhemman oikeuksiin tai oikeuden menettämisen
pelkoon. Sama tilannehan ja suhteen katkeaminen olisi myöskin
muilla pariskunnilla. Ei tilanne poikkea siltä osin mitenkään.
Biologisen vanhemman oikeudet on turvattu niin tässä esityksessä kuin
muissakin adoptiotilanteissa. Täysin keinotekoisesta perusteesta
on kyse.
Jari Larikka /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On oikeastaan helppo jatkaa ed. Katajan puheenvuorosta.
Ihmettelen kyllä tätä, että nyt
samalla katkeaisi suhde isovanhempiin ja kaikkiin muihin lapsen
lähellä oleviin vaikuttaviin persooniin. Eihän
se ole mikään automaatio, että näin
käy. Kyllä ne uudet vanhemmat tietenkin kasvattavat
omaa lastansa niin hyvin ja lapsen etua ajatellen kuin kaikki muutkin
tekevät. Silloin kaikki ne aikaisemmin lähellä olleet, lasta
rakastaneet ihmiset säilyvät siinä aivan
varmasti. En minä näe tätä tämmöisenä automaationa,
niin kuin ed. Kaltiokumpu näkee, että nyt näin
tulisi tapahtumaan samaa sukupuolta olevien liitossa, että silloin
katkaistaan suhteet kaikkiin muihin ja aletaan elää jotain
koppielämää. Ei, tämä on
tämmöistä vanhaa, fobioihin perustuvaa
ajattelutapaa. En kyllä pysty hyväksymään tällaista.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä puhuin juridiikasta. Kun biologisella
vanhemmalla on oikeuksia ja velvollisuuksia, niin jos tämä adoptio
tehdään, ne katkeavat ja kaikki yhteinen toiminta, joka
liittyy biologiseen vanhempaan ja hänen isovanhempiinsa
uusien vanhempien osalta, on näiden uusien vanhempien hyväntahtoisuudesta kiinni.
Mutta näin ei ole biologisen vanhemman osalta eikä juridisesti,
jos on vanhempi, eli hänellä on se oikeus. On
velvollisuudet ja oikeudet, ja minä puhun niistä.
Tämä on faktaa, joka löytyy laista, ja
joka siihen perehtyy ja sitä ymmärtää, joutuu
tulemaan samaan tulokseen. Muut ovat mielipiteitä, juridiikka
on juridiikkaa.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Arvoisa lehteriväki!
Niin kuin on täällä kuultu, lakiehdotuksen
pääpaino on aikuisten oikeuksissa adoption kohteena
olevan lapsen oikeuksien jäädessä toissijaisiksi. Hallituksen
esitys on vain aikuisten henkilöiden henkilökohtaisten
tarpeiden tyydyttämistä varten laadittu. Itse
haluan katsoa tätä asiaa vain lapsen näkökulmasta.
Ongelmana näen, että perheen sisäisessä adoptiossa
lapsen oikeudellinen suhde toiseen, aikaisempaan vanhempaan, isovanhempiin
ja sukuun katkeaa. Ellei näin tapahtuisi, lapsella olisi
juridisesti kolme vanhempaa.
Lain puolustajat perustelevat, että laki takaa juridisen
oikeuden sisäisessä adoptiossa. Tämä on
aivan oikein, mutta samalla he vähättelevät juridisen
oikeuden merkitystä lapsen biologiseen vanhempaan. Minusta
tämä on hämmästyttävän
ristiriitaista ajattelua. Tämä merkitsee muutosta
vanhemmuutta koskevaan nykyiseen sääntelyyn, ja
se vahvistaa uutta perhemallia, jossa lapsen oikeus isään
ja äitiin ei toteudu ja näin ollen muuttaa äitiyden
ja isyyden käsitteiden sisältöä.
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa kyseltiin myös yhteisadoptiosta,
mutta siihen keskusteluun ei valiokunnan enemmistö ollut
valmis, koska se koskettaisi perhelainsäädännön
perusteita ja edellyttäisi erillistä yhteiskunnallista,
kenties esityksen takana olevien edustajien kannalta kiusallista
keskustelua. Itse näenkin, että lapsen kannalta
perheen sisäistä adoptiota parempi vaihtoehto
olisi ollut oheishuoltajuuden vahvistaminen.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kaltiokummun ja ed. Räsäsen
tekemää hylkäysehdotusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen itsekin hylkäyksen kannalla.
Tässä kyllä mennään semmoiseen
viidakkoon, kun puhutaan lapsen edusta, mutta kyllä tässä ollaan
kaukana lapsen edusta siinä mielessä, kun mietitään,
mitä ollaan puhuttu biologisen vanhemman asemasta suhteessa
lapseen. Voihan olla silläkin tavalla, että tämä lapsi
haluaisi jossakin vaiheessa ottaakin isäkseen tai äidikseen
sen oikean biologisen vanhemman. Minä en tunne tämän
syviä juuria täällä, onko mahdollista
purkaa tämä adoptio, kun tämä lapsi
tulee sitten siihen aikuisen ikään, että pystyy
päättämään omista asioistaan
ja hakemaan sitä oikeata vanhempaa niin kuin oikeaksi isäksi
tai äidiksi. En tunne tilannetta, sen verran vähän
olen itse näihin perusteluihin syventynyt, mutta näissä valiokunnan
kannanotoissa ei tämän tyyppistä mainita.
Itse olen sitä mieltä, että tämä oheishuoltajuus,
jota ovat monet esittäneet, olisi ollut huomattavasti fiksumpi
ja luonnonmukaisempi vaihtoehto tässä näkökulmassa.
Sitten yksi asia, joka minusta tässä on hyvin kuvattukin
täällä. Täällä puhutaan
ilmiöstä. Elikkä valiokunnan mietinnössä puhutaan,
jotta "kahden samaa sukupuolta olevan henkilön vanhemmuus
on siten olemassa oleva yhteiskunnallinen ilmiö". Elikkä aikaisemmin
puhutaan, että meillä on tämmöinen
perinteinen perhekäsitys ollut, että on isä ja äiti,
mutta minusta tämmöisten ilmiöiden perusteella
ei pitäisi muuttaa lainsäädäntöä,
koska täällä jotkut ovat sanoneet, että kyse
on arvoista. Yhteiskunnalliset arvot ovat paljon syvemmässä.
Joku sanoi täällä, että nämä, jotka
ovat eri mieltä siitä, jotta haluavat hylätä tämän
esityksen, ovat vanhoillisia. Minusta yhteiskunnalla pitää olla
tämmöistä arvopohjaa. Se on pitkäjänteistä.
Se on luotu (Puhemies: 2 minuuttia!) hyvin kovien arvojen ja hyvien
arvojen perusteella ja se pitää säilyttää jatkossakin.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajatoveri Lahtelan arvoja pohdiskelevan
puheenvuoron jälkeen on hyvä jatkaa tätä arvojen pohtimista.
Siis lakivaliokunta tässä mietinnössä,
joka on käsittelyssä, esittää,
että hallituksen esitys, jossa rekisteröidyn parisuhteen
osapuoli saisi mahdollisuuden adoptoida parisuhteen toisen osapuolen lapsen,
pienin muutoksin hyväksyttäisiin. Olen lakivaliokunnassa
ollut tämän mietinnön kannalla.
Kun on keskusteltu tästä tematiikasta aikaisemmin
silloin lähetekeskustelussa ja nyt uudelleen, niin on monesti
väitetty, niin kuin äskeinenkin puhuja taisi väittää,
että nämä perinteiset arvot ovat tässä joutumassa
hukkaan tai ollaan vaihtamassa uudet arvot vanhojen arvojen tilalle.
Arvoisa puhemies! En ole ihan varma siitä, onko nyt
kuitenkaan kysymys siitä, että arvot tässä ovat
muuttuneet, vai onko pikemminkin kyse siitä, että pohjimmiltaan
se arvoperusta, miltä pohjalta nyt tämän
esityksen kannalta myönteisetkin kannanotot on tehty, on
kummallakin puolella samanlainen. Me pidämme saman tyyppisiä perhearvoja
tärkeinä. Olemme sitten tämän
lakiesityksen kannalla tai sitä vastaan, esitämme
sen hyväksymistä tai hylkäämistä,
niin ne meidän perinteiset perhearvomme luullakseni ovat
saman tyyppisiä. Nimittäin sen tyyppisiä perhearvoja me
kaikki eduskunnassa pidämme arvossa, kuten rakkaus, uskollisuus
ja sitoutuminen ja sitten huolenpito lapsesta, tämä keskeinen
perhearvo. Edelleenkin uskon, että pidämme keskeisenä perhearvona
sitä, että perheessä voisi toteutua vanhempien
keskinäinen yhdenvertaisuus lapseen nähden. Nämä kaikki
ovat mielestäni semmoisia perhearvoja, jotka ovat hyvin
tärkeitä ja hyvin keskeisiä ja jotka
eivät erota meitä toisistamme, meitä,
jotka olemme esityksen kannalla, tai sitten niitä, jotka
ehdottavat esityksen hylkäämistä.
Näitä perhearvoja on perinteisesti sovellettu perinteisiin
perhemuotoihin, ja silloin sitten uusissa perhemuodoissa nämä johtopäätökset
näistä perhearvoista ovat vähän
uuden näköisiä. Arvoja on siis perinteisesti
sovellettu todellisuuteen sellaisena kuin maailman luonnollinen
järjestys on ikään kuin ymmärretty
aikaisemmin. Kussakin ajassa perhearvoja on sovellettu siihen todellisuuteen,
jollaisena todellisuus on käsitetty. Ydinperhe, isän
ja äidin ja parin lapsen muodostama perhe, ei suinkaan
ole ainoa ikään kuin vanhemmasta historiasta oleva
perhemuoto, vaan perhemuotoja on ollut hyvin monenlaisia muitakin
aikaisemmin.
Mutta arvoja, perinteisiä perhearvoja, näitä ikään
kuin filosofisia peruskäsitteitä, on sovellettu
kussakin historiallisessa tilanteessa niihin perhemuotoihin, joita
on ollut olemassa, ja niitä arvoja on kautta historian
pidetty tärkeinä: rakkaus, uskollisuus, sitoutuminen,
huolenpito lapsesta, vanhempien keskinäinen yhdenvertaisuus
lapseen nähden.
Yhteiskunta on aikaisemmin pitkään myös Suomessa
antanut tukensa miehen ja naisen väliselle rakkaudelle.
Tätä miehen ja naisen välistä mystistä voimakasta
kiintymystä, rakkautta, jonka biologisena seurauksena silloin
tällöin on syntynyt myös lapsia, perheenjäseniä,
yhteiskunta on tukenut avioliittoinstituution kautta — joka
ei ole aivan tavattoman vanha instituutiona, mutta kuitenkin, kun
katsotaan taaksepäin, pitkässä juoksussa
avioliitto on keskeinen instituutio — ja avioliittolainsäädännöllä,
jota on yhteiskunta rakentanut ja vahvistanut, on tuettu tätä kahdenvälistä rakkautta,
miehen ja naisen välistä rakkautta. Näin
perinteistä perhemallia, tätä rakkauteen perustuvaa
perhettä, on tuettu.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys on eräällä tavalla
seurausta ei siitä, että arvot olisivat dramaattisesti
muuttuneet, että olisimme hylänneet perinteiset
perhearvot, vaan siitä, että meidän käsityksemme
todellisuudesta, siitä, millainen tämä maailma
on, millaista rakkautta, millaista kiintymystä, millaisia
uskollisuuden muotoja tässä maailmassa ihmisten
välisessä suhteessa ilmenee, on muuttunut, ja
se on pannut meidät koville miettimään,
voiko olla tällaista rakkautta vai onko se luonnotonta,
onko kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen välinen rakkaus
ja uskollisuus luonnotonta vai onko se tähän maailmaan kuuluva
ilmiö, kaiken sen tiedon, kaiken sen ymmärryksen,
kaiken sen tutkimushavainnon, kaiken inhimillisen kohtaamisen kautta,
kun me näitä havaintoja olemme itse kukin ystäväpiirissämme
tai sitten tutkimuksen kentillä saaneet. Olemmeko pakotetut
ikään kuin näkemään,
että maailmamme onkin toisenlainen, vai sanommeko, että ei,
nämä havainnot ikään kuin eivät
kerro luonnollisesta maailmasta vaan kuuluvat ikään
kuin sen ulkopuolelle?
Se, että täällä eduskunnassa
hyväksyttiin laki samaa sukupuolta olevien parien rekisteröimisestä,
sehän oli seurausta nimenomaan siitä, että meidän
käsityksemme, yhteiskunnan käsitys, todellisuudesta
oli muuttunut, ja sen muuttuneen käsityksen perusteella
näitä perhearvoja lähdettiin tukemaan
myös sitten tämmöisissä samaa
sukupuolta olevien parien perheissä. Näin sitten
käsitys rakkaudesta ja kiintymyksestä oli muuttunut
uuden tiedon, uusien havaintojen pohjalta. Tästä syystä ne
moraaliset johtopäätökset olivat sitten
toisenlaisia kuin mihin aikaisemmin olimme tottuneet.
Nyt se lakiesitys, joka on käsittelyssä, on
samalla tavalla seurausta siitä, että me katsomme, että tämä maailma
on sellainen, että kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen
välille syntyvä suhde, kiintymys, jolle on annettu
tämmöinen juridinen asema sitoutumisen kautta,
muodostaa nyt sellaisen perheen, jolle kuuluu entistä vahvempi
suoja, myös siinä oleville lapsille, niin että tämä vanhempien
välinen yhdenvertaisuus ja siihen liittyen, niin kuin täällä on
käyty läpi, lapsen suoja, lapsen etu jossakin
määrin paremmin toteutuvat kuin ilman tätä nykyistä lainsäädäntöä.
Kertaan vielä, arvoisa puhemies: Minusta ei välttämättä ole
kysymys siitä, että meidän perinteiset
perhearvomme olisivat dramaattisesti muuttuneet, vaan siitä,
että me näemme maailman uudella tavalla. Todellisuus
näyttää erilaiselta, ja me joudumme miettimään,
teemmekö siitä johtopäätökset
tässä uudessa maailmassa niiden perinteisten perhearvojen
pohjalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Kantolan kanssa täsmälleen
samaa mieltä siitä, millä tavalla ja
millä perusteilla tämä mietintö tulisi
hyväksyä.
Kiinnitin aivan erikoisesti huomiota ed. Kantolan puheenvuorossa
siihen kohtaan, kun hän käsitteen, ilmiön,
"rakkaus" sijalle merkitsi käsitteen, ilmaisun, "kiintymys",
koska minusta tämä on juuri se näkökohta,
siis uudet kiintymyksen muodot perhemuotojen suuressa diversiteetissä maapallolla.
Olen kirjoissani käsitellyt näitä muotoja
hamasta kaukaisuudesta tähän päivään saakka
ja todennut, että ihmiset ovat eläneet hyvin erilaisissa
perhe- ja yhteisömuodoissa, maternaalisessa ja paternaalisessa
järjestelmässä jnp. Elikkä tämä meidän
ikioma mallimme, sanoisinko valtamallimme, on vain yksi ratkaisujen
joukossa. Tämä ei estä minua syvästi
kunnioittamasta niitä, jotka ovat toista mieltä asioista, mutta
totean vaan sen, että minulla hyväksyttävyyden
sisälle tietysti mahtuvat myöskin nämä kiintymyksen
muodot ilman, että perhekäsitys siitä millään
tavalla muuttuu. Kannatan siis.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kantola tässä pohdiskeli
arvojen muutosta tai muuttumattomuutta, ja puhuitte perinteisestä perhemallista,
jossa on tuettu nimenomaan miehen ja naisen avioliittoa ja perhettä.
Mutta muistutan, että kyllä avioliitolla on myös
kristilliset arvojuuret eli kristillinen ihmiskuva, jossa avioliitto
on tarkoitettu juuri miehen ja naisen väliseksi suhteeksi,
ja kyllä suomalainen perhelainsäädäntö ja
perhekäsitys on hyvin pitkälti syntynyt tästä kristillisestä arvokäsityksestä ja
nojaa siihen. Itse näen, että tämä muutos,
jonka kuvasitte, ei merkitse pelkästään
uusia havaintoja, vaan kyllä myös selkeää irrottautumista
tästä kristillisestä perhenäkemyksestä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän samalla tavalla ajattelen
kuin ed. Räsänen tuossa.
Ed. Kantola totesi, että tässä ei
ole tapahtunut arvojen osalta muutosta. Kyllä minusta on
selkeä muutos tapahtunut tässä koko ajan,
jota kuvasittekin, sillä tavalla, jotta ikään
kuin porras portaalta mennään eteenpäin
tai pala palalta eteenpäin. Aikanaan rekisteröity
parisuhde täällä keskustelutti aika vahvasti.
Osallistuin siihen ja edustin näitä vanhoillisia
näkemyksiä, jotka tässä on leimattu
vanhoillisiksi. Minulla on määrätyt arvot
olemassa. Sitten on tämä hedelmöityshoito
samaa sukupuolta olevien osalta, lesboparien osalta. Jos tässä ei
ole arvomuutoksesta kyse, niin kyllä minä ihmettelen,
mikä tämä on. Seuraavana tietysti tulee,
niin kuin tässä jo on ollutkin muutama viikko
sitten käsittelyssä lakialoite, jossa tämä rekisteröity
parisuhdelaki pitäisi kumota kokonaan ja nämä samaa
sukupuolta olevat henkilöt olisivat sitten avioliittolain
alaisia, mikä kuvaa, että pala palalta mennään
eteenpäin ja askel kerrallaan ja arvot vaan muuttuvat.
Minusta se murentaa kyllä sen perinteisen ajattelun. Vanha
on hyvä. Nimittäin sitten minä hyväksyn
sen ajattelun, jos samaa sukupuolta olevat henkilöt käyvät
lisääntymään keskenään.
Sitten minä ymmärrän, että voidaan
se avioliittolakikin jo ylettää sitten, että nämä rekisteröidyt
parisuhteet puretaan, mutta niin pitkään minä en
ainakaan hyväksy sitä. Sitten se on luonnonmukainen.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajien Räsäsen ja Lahtelan
kommentit sinänsä vievät tätä moraaliarvokeskustelua
minusta kiinnostavalla tavalla eteenpäin, ja en kiistä sitä,
etteikö tässä lainsäädännön kehityksessä ja
muutoksessa olisi kysymys siitä, että moraaliset
johtopäätökset, jotka vaikuttavat meidän
arkielämäämme, ovat toisenlaisia kuin olivat
aikaisemmin, mutta halusin tarkastella sitä niin, että moraaliset
lähtökohdat voivat olla hyvin saman tyyppiset.
Niissä ei ole tapahtunut muutosta.
Mitä tulee kristillisen etiikan mahdollisesti hylkäämiseen
tai muuttumiseen, niin minä luulen, että siinä osittain
on kysymys myös siitä, että kristillinen
traditio kuljettaa mukanaan määrätynlaista
käsitystä maailmasta, niin kuin kuljetti aikaisemminkin,
ja joistakin maailmaa koskevista käsityksistä on
otettu etäisyyttä kristillisen kirkon historian
aikana. Maailmankuvan muuttuminen on se, joka koskettaa myös
kristinuskon tulkintaa, ja se, kuinka paljon on arvojen muutoksesta
kysymys, näkyy tietysti konkretiassa sitten sovellutuksissa
enemmän.
Keskustelu päättyi.