2) Hallituksen esitys Suomen ja Norjan välillä tavaroiden
ja palvelujen vaihdon ylläpitämisestä sota-
ja kriisitilanteissa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Eduskunnan asianomaisissa valiokunnissa, kuten puolustusvaliokunnassa
ja ulkoasiainvaliokunnassa, käsitellään
turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä hyvinkin
perusteellisesti. Hyvin viattoman näköinen talousvaliokunnan
mietintö, joka koskee hallituksen esitystä Suomen
ja Norjan välillä tavaroiden ja palvelujen vaihdon
ylläpitämisestä sota- ja kriisitilanteissa,
avaa hyvin mielenkiintoisen näköalan tällaiseen
turvallisuuspoliittiseen ajatteluun vähän sellaisen
valiokunnan kautta, jota ei ensisijaisesti ole totuttu pitämään alan
spesiaalivaliokuntana.
Tämä kyseinen esitys ja mietintö on,
uskaltaisin sanoa, aika lailla edelläkävijä siinä mielessä, että tässä tehdään
sotaa koskeva sopimus vaikkapa silläkin tavalla, että toinen
osapuoli tässä on Nato-maa. Jos me ajattelemme
vähän historiaa, niin tämähän
olisi aikoinaan aiheuttanut tavattoman melskaamisen. Tässä yhteydessä ei
poikkipuolista sanaa tähän asiaan, mutta pyysin
ja käytin tämän puheenvuoron siksi, että hyvin
hyvällä tavalla turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ihan kriisioloissakin
näköjään käsitellään
Suomen eduskunnassa sielläkin, missä niitä käsittelyjä ei ole
totuttu näkemään, kuten tässä tapauksessa
talousvaliokunnassa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ed. Kekkonen on aivan oikeassa. Itse olisin
odottanut, että tämä lakiesitys olisi
käsitelty myös ulkoasiainvaliokunnassa ja puolustusvaliokunnassa. Kuten
ed. Kekkonen totesi, tämä on kuitenkin sotilaallisesti
liittoutumattoman maan ja sotilaallisesti liittoutuneen maan eli
Norjan, joka on Naton jäsen, välinen sopimus,
joka koskee kriisiaikoja ja myös sotatilaa, ja on tietenkin
selvää, että tähän
sopimukseen liittyy myös ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittisia
näkökohtia, jotka olisi ollut syytä käsitellä myös
eduskunnassa asianomaisissa valiokunnissa.
Tämä talousvaliokunnan asiasta tekemä mietintö on
lyhyt, eikä siinä käsitellä sitä problematiikkaa,
joka tähän asiaan liittyy, lainkaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ehkä tämä talousvaliokunnan
mietintö kuvaa sitä reaalitodellisuutta, mikä tässä maassa
tällä hetkellä on niin huoltovarmuuden
kuin kriisiajan toimenpiteissä, elikkä me olemme
aika syvällä itse asiassa tässä suhteessa
Natoon, suhteessa EU:hun.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että syntyy
keskustelua sellaisista niin sanotuista tärkeistä asioista,
mitkä huomataan vasta sen jälkeen, kun ne ovat
päätösvaiheessa. Kun täysistunto
tämän asian on käsitellyt lähetekeskustelussa
ja päättänyt lähettää talousvaliokuntaan,
niin kas, kun silloin ei ole kukaan eduskunnassa Natoa pelkäävä huomannut,
ettei sitä voikaan siellä käsitellä,
että tässä pitäisi antaa joku
sotaisampi lausunto jne. Minä kuitenkin näen,
että on hyvä, että Suomella on täydelliset sopimukset
ja valmius keskustella myöskin Nato-maitten kanssa, joita
voisi sanoa kaikella todennäköisyydellä luotettavammiksi
energiantoimittajaksi ja huoltovarmuuden takaajiksi Suomelle kriisiolosuhteissa
kuin joku semmoinen Natoon kuulumaton maa, millä nyt en
suinkaan tarkoita tällä kertaa Ruotsia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys asiasta ja talousvaliokunnan mietintö hallituksen
esityksestä ovat mielestäni onnistuneita. On hyvä,
että meillä pidetään huolta
huoltovarmuudesta. Haluan kiinnittää kaikin tavoin
huoltovarmuuteen eri yhteyksissä huomiota, ja yhteydet
Norjan kautta valtamerelle ovat meille hyvin tärkeitä,
jotenka kyseessä on onnistunut hallituksen esitys ja onnistunut
mietintö hallituksen esityksestä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys Suomen ja Norjan välillä tavaroiden
ja palveluiden vaihdon ylläpitämisestä sota-
ja kriisitilanteissa on erittäin tärkeä meidän
huoltovarmuutemme varmistamiseksi myös niiltä osin.
Meillähän on hyvin vastaavanlainen sopimus olemassa
Ruotsin kanssa, ja ehkä muutenkin pitäisi meillä käsitellä huomattavasti enemmän
huoltovarmuutta siitä näkökulmasta, minkälaisia
kriisejä ja uhkatilanteita nykypäivänä mahdollisesti
kohtaamme. Meillä on todennäköisempää kohdata
muita kriisitilanteita huomattavasti enemmän kuin varsinaisia
sotatilanteita.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kyllä tässä ed. Lindqvist
puuttui erinomaisen tärkeään asiaan.
Tämä huoltovarmuuskysymys on monessa mielessä kaiken
a ja o, ei vain pahimmassa tapauksessa, vaan jo vähän
kriisiytyvässä maailmassa.
Ed. Oinonen piti tätä talousvaliokunnan mietintöä erinomaisena.
Jos erinomaisuutta mitataan sillä, kuinka pitkä tahi
lyhyt tahi kuinka vähän tahi paljon asiasta sanotaan,
niin tässä lyhyydessään tämä on
erinomainen.
Mutta aivan ed. Lindqvistin hengessä olen sitä mieltä,
että tämä asia on niin iso ja niin tärkeä, että tämä olisi
ansainnut ehkä vähän perusteellisemman
pohdiskelun talousvaliokunnassa, eikä se olisi, niin kuin
ed. Laakso viittasi, aivan pois tieltä ollut sekään,
että tätä olisi käsitelty esimerkiksi
puolustusvaliokunnassa, niin läheltä tämä liippaa
niitä asioita, joita turvallisuuden kanssa tekemisissä olevat
ihmiset joutuvat käsittelemään.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Muistaakseni puolustusvaliokuntaa on tästä asiasta etukäteen
informoitu, tämän kaltaisen sopimuksen valmistelusta.
Jos oikein muistan, niin eräässä Suomessa
ilmestyneessä kirjassa, jossa käsiteltiin Suomen
ja Naton välisiä suhteita, jonka toinen kirjoittaja
oli toimittaja Pekka Ervasti ja toinen olin minä, myös
tätä Norjan kanssa nyt tekeillä olevaa
sopimusta käsiteltiin jo vuonna 2001, ed. Lahtela, eli
ei tämä nyt ihan uusi asia tietenkään
ole eikä tule yllättäen myöskään
niille, jotka suhtautuvat kriittisesti Natoon. Ongelma on tietenkin
se, että Euroopan unionin puolella koko huoltovarmuus-käsite
on uusi käsite. Vasta nyt, oikeastaan voidaan sanoa vuoden 2005
aikana, huoltovarmuus-käsite on saatu sisällytetyksi
Euroopan unionin dokumentteihin, kiitos Suomen aloitteellisuuden.
Euroopan unionin sisällä ei ole tunnettu lainkaan
tällaista käsitettä. Nyt tässä asiassa
on päästy eteenpäin, ja pidän
tietenkin itsekin myönteisenä sitä, että Norjan
kanssa on saatu tämän kaltainen sopimus aikaan,
koska tämä sopimus koskee myös muita
aikoja kuin sotatilaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen huoltovarmuushan on vuodesta toiseen
ollut hyvin ajan tasalla, ja siinä mielessä tämä Suomen
ja Norjan välillä tapahtuva tavaroitten ja palveluitten
vaihdon sopimus on nyt viimeistään tehtävä näin
rauhan aikana. Samoin Ruotsin kanssahan me teimme muutama vuosi sitten
tämän vastaavanlaisen sopimuksen. En näe mitään
syytä pelätä Natoa, kun Norja on Nato-maa.
Päinvastoin loppujen lopuksi kun ollaan muutenkin Natossa
jo aika syvällä Naton eri operaatioissa ja koulutuksessa,
niin turhaan me pelkäämme, että Norja
on paha maa ja että tämmöinen sopimus
tehdään. En näe mitään
tarvetta turvallisuuspoliittiselle selonteolle tällaisesta
asiasta.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tuossa kun on tehty maatalouspoliittista
selontekoa ja siellä on näitä huoltovarmuuskysymyksiä pohdittu,
niin siellä on ilmennyt se, että Euroopassa EU-tasolla
ei ole mitään huoltovarmuussäännöstöjä.
On mielenkiintoinen asia jatkossa, millä tavalla sitten
tämmöiset sopimukset toimivat.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on myönteinen
asia, että Suomen ja Norjan välille on saatu tällainen
sopimus aikaiseksi. Se on siinäkin mielessä hyvä,
että Norjassa on ympäri vuoden sulat satamat.
Ehkä voisi ruveta ajattelemaan, että sieltä Pohjois-Suomeen
tuotaisiin jopa tarvikkeita ja muita. On sulat satamat ja tiet,
niin kuin oli ennen aikoinaan, kun sieltä tuotiin, kun
Suomella oli oma reitti Jäämerelle, siellähän
oli hyvin vilkas kuljetustie.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Jotta tämä ei nyt juuttuisi
tähän Natoon — myönnän,
että itse taisin aloittaa mainitsemalla tämän Naton — niin
minusta olennaistahan tässä on se pohjoismaisuus.
Meillähän on laaja-alainen sopimus, vastaavan
tyyppinen sopimus myöskin Ruotsin kanssa, ja on ihan hyvä,
että meillä on tämän tyyppistä sopimustoimintaa
myöskin Norjan kanssa. Kun meillä on tämmöistä sopimustoimintaa
sekä Ruotsin että Norjan kanssa, niin tämä Suomen
kannalta äärimmäisen tärkeä,
historiallisesti tärkeä ja ymmärtääkseni
myös tulevaisuudessa tärkeä viitekehys,
Pohjoismaat, ovat tässä siinä roolissa,
minkä ne ansaitsevatkin.
Yleiskeskustelu päättyy.