5) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n
muuttamisesta
Hannu Hoskonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tämän puheenvuoron
joskus innostuksissani aikaisemmin jo puhunut, mutta ottaen huomioon
asian tärkeyden pahoittelen sitä, että näen
salissa näin vähän porukkaa, mutta sanottakoon
vaikka niin, että laatu korvatkoon määrän.
Laatu on erinomaista, määrän olisin toivonut
olevan suurempi, mutta sille en, tälle tilanteelle, mahda
mitään.
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa huoli ympäristön
tilasta ja ilmastonmuutoksesta on johtanut nyt erinäisiin
toimenpiteisiin, kuten esimerkiksi päästökaupan
toteuttamiseen. Jotta hiilidioksidipäästöjen
kasvu pystyttäisiin pysäyttämään
ja päästöjen määrä saamaan
jopa laskuun, on kaikki mahdolliset järkevät keinot
voitava käyttää täysimääräisesti.
Tässä voi sanoa väliin lisäksi
sen vielä, että keinoista on meillä puhuttu paljon,
mutta ne ovat jääneet todella puheen asteelle.
Tässä jälleen viittaan Ruotsin käyttämiin valtaviin
keinoihin asiassa. He ovat panneet rahaa mukaan peliin, lisänneet
bioenergian käyttöä. Esimerkiksi pelletin
käyttö on 20—30-kertainen Suomen lukuihin
verrattuna. Siinä olisi mallia itäisille maille.
Pahin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja
on fossiilisten polttoaineiden käyttö. Onkin yleinen tahtotila,
että fossiilisten polttoaineiden käyttöä pienennettäisiin
sellaisissa kohteissa, joissa se on järkevää ja
mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaa
lämmön- ja sähköntuotantoa voimaloissa ja
talojen lämmitystä yleensä. Fossiilisia
polttoaineita voidaan järkevimmin korvata käyttämällä sekä turvetta
että puupolttoainetta, kuten pilkettä, halkoja,
pellettiä ja haketta. Näitä puupolttoaineita
voidaan hyödyntää niin voimalaitoksissa
kuin yksittäisten kiinteistöjen lämmityksessäkin.
Puun polttaminen ei lisää ilmakehän hiilidioksidin
määrää pitkällä aikavälillä,
koska polttamisesta syntyvän hiilidioksidin voidaan katsoa
sitoutuvan uudelleen jälleen kasvaviin puihin. Puun käytön
edistäminen onkin järkevää ilmastopolitiikkaa,
ja lisäksi voi mainita myös sen, että joka
vuosi Suomen metsiin jää yli 10 miljoonaa kuutiometriä käyttämätöntä puuta, hakkuusäästöä,
joka jää sinne mätänemään.
Tämän lisäkasvun käyttö olisi
erittäin järkevää, ja sitä paitsi
se lisäisi uudelleen lisää kasvua, koska metsänhoidollinen
tila paranisi ja jäljelle jäävän metsän
kasvukunto paranisi ikään kuin siinä sivussa.
Puun käyttöön liittyy myös
muitakin erittäin myönteisiä puolia.
Puu on kotimainen polttoaine. Mikäli fossiilisia polttoaineita
korvataan puulla, saadaan energiantuotannon rahavirrasta pidätettyä Suomeen
huomattavan iso määrä sen sijaan, että rahaa
virtaa ulkomaille. Tämä raha hyödyttää kaikkia
kotimaisia toimijoita, koska se jää kotimaiseen
kulutukseen ja nimenomaan tukee paikallistaloutta. Kuten tiedämme,
paikallistalouden kannalta Itä-Suomessa, Kainuussa, Lapissa,
samoin myös Keski-Suomessa metsäisillä alueilla
uusien työpaikkojen syntyminen on kiven alla. Tässä olisi
oiva luontainen mahdollisuus uusien työpaikkojen luomiseen.
Puuenergia voisi olla myös nykyistä paljon merkittävämpi työllistäjä.
Neljä merkittävämpää työllistämisen alaa
ovat puunkorjuu metsästä, kaukokuljetus, energiapuun
jalostaminen esimerkiksi pelleteiksi, pilkkeiksi tai hakkeiksi,
sekä itse energiantuotanto voimalaitoksissa. Tämän
lisäksi tulee tietysti laitteita kehittävä ja
valmistava teollisuus. Laitteita valmistava teollisuus Suomessa
on kehittynyt erittäin pitkälle, ja olemme polttotekniikassa
maailman johtavia maita. Miksi emme hyödynnä tätä mahdollisuutta,
joka on suorastaan käden ulottuvilla tarjolla?
Maaseudulle energiapuun ja puuenergian tuotanto voisivat olla
merkittävä tulonlähde. Maaseudulla usein
on ongelmana liian yksipuolinen tuotantorakenne. Tämä tarkoittaa
maataloustuotteiden ja metsäteollisuuden raaka-aineiden
tuottamista, lähinnä pinotavaraa ja tukkipuuta
elikkä sellutehtaiden raaka-ainetta ja sahojen raaka-ainetta.
Puupolttoaineiden käyttöön ja tuotantoon kannustaminen
edesauttaisi tiloja monipuolistamaan tuotantorakennettaan huomattavasti
ja synnyttäisi uusia yrityksiä siinä sivussa.
Polttoaineiden tuotanto ei ole uhka millekään
nykyiselle tuotannolle, vaan se on omiaan tukemaan metsänhoitoa.
Pieniläpimittainen ja laadultaan huono puutavara ja esimerkiksi
teollisuuden käyttöön sopimattomat puulajit
ovat käypää ainetta energiantuotantoon.
Tätä kautta puun energiankäytön
kannustaminen edesauttaa hyvää metsänhoitoa
ja osaltaan turvaa metsäteollisuuden tulevaisuuden puuhuoltoa.
Tällä hetkellä päästökauppa
ei hyödytä pieniä, puulla energiaa tuottavia
laitoksia, koska päästökaupan piiriin
kuuluvat vain lämpöteholtaan yli 20 megawattia
sisältävät laitokset. Yleensähän
tällainen pieni, esimerkiksi kylällä toimiva
voimalaitos on teholtaan noin 1—2 megawattia ja näin
ollen ei pääse tuon 20 megawatin piiriin koskaan.
Niin ikään päästökauppa
ei koske yksittäisiä kiinteistönsä lämmittäjiä.
Kuitenkin valtaosa puulla energiaa tuottavista laitoksista, kuten
esimerkiksi lämpöosuuskunnat, eivät voi
yltää päästökaupan
piiriin oikeuttavalle tehotasolle. Siksi tarvitaan päästökaupan
täydentävä elementti, joka kannustaa
puuenergiatuotantoon ja -käyttöön myös
pienemmässä mittakaavassa.
Jotta verotus olisi energiapuun korjuuseen ja puuenergian käyttöön
sekä työllistämiseen mahdollisimman kannustava,
pitää verotuksen olla kannustava erityisesti ketjun
alkupäässä. Tämä koskee
varsinkin halkojen ja pilkkeen kauppaa, jota käyvät
useimmiten maatalouden sivuelinkeinona pilkettä ja halkoa
tuottavat yrittäjät, mökkeilijät
ja puulämmittäjät. Paras keino tähän
on puun energiankäyttöön tarkoitetun
arvonlisäveron alentaminen nykyisestä 22 prosentista
8 prosenttiin. Tällöin edellä mainitut
pienkäyttäjät saisivat lämmityspuunsa
yksinkertaisesti halvemmalla. Haketta ja pellettiä valmistavat
saisivat raaka-aineensa edullisemmin, mikä puolestaan alentaisi
näiden tuotteiden hintaa ja tätä kautta myös
bioenergian hintaa. Energiakäyttöön tarkoitetun
puun hinnan alentaminen arvonlisäveroa laskemalla koskee
kaikkia puuta energiana hyödyntäviä tasapuolisesti
energiantuotannon määriin katsomatta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, tekemälläni lakialoitteella
on myös se hyvä puoli, että tämä suosii
yhtä lailla kaikkia suomalaisia, aivan yhtä hyvin
Helsingissä saunaansa lämmittävää omakotitaloasukasta
kuin Utsjoella jatkuvasti puulla taloaan lämmittävää ihmistä,
elikkä tässä on myös tämä alueellinen
tasa-arvoisuus otettu täydellisesti huomioon. Olisin toivonut,
että lakialoitteen käsittelyssä salissa
olisi ollut enemmän edustajia paikalla, mutta varsinainen
työhän tapahtuu valiokunnassa, missä uskon,
että asialle ainakin ymmärrystä saadaan,
ja jos ei hyväksyntää, niin kuitenkin
merkittävä keskustelun avaus tulee tehdä.
Olkoon se vaikka tässä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Maaseudun elinvoimaisuuden lisäämiseksi
maa- ja metsätalouden rinnalle tarvitaan muita, korostan,
yrittäjyyden muotoja, jotka perustuvat maaseudun luontaisiin
edellytyksiin. Tällaisia ovat muun muassa maaseutumatkailu,
erä-, kalastus- ja luontomatkailu, luonnontuoteala sekä uusiutuvan
energian tuotanto. Erityisesti uusiutuvan energian tuottaminen tarjoaa
maaseudulle uuden tulemisen. Viljan, energiakasvien, puun ja turpeen
hyödyntäminen bioenergian ja biopolttoaineen lähteenä sekä energian
ja lämmön pienimuotoinen tuotanto tuovat maaseudulle
uusia mahdollisuuksia yrittäjyyteen ja taloudelliseen menestykseen.
Valtiolta ja kunnilta vaaditaan nyt panostusta bioenergian ja
biopolttoaineiden tuotannon käynnistämiseen niin,
että maa- ja metsätilat voivat ryhtyä bioenergian
raaka-aineen tuottamiseen. Puu on uusiutuva, luontainen energiamuoto,
jonka hyödyntämiseen erilaisissa muodoissa pitäisi
panostaa.
Arvoisa herra puhemies! Lisäksi tarvitaan lainsäädäntöä,
joka tekee mahdolliseksi pienimuotoisen puuenergian, biopolttoaineiden
ja lämmön tuotannon laajamittaisen käynnistämisen
maatiloilla. Ed. Hoskosen aloite tähtää juuri tähän.
Aloitteella edistetään puun energiakäyttöä sen
eri muodoissa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Maatalouspoliittisen selonteon yksi tärkein
osa tulee olemaan biopolttoaineiden ja puupolttoaineiden käytön
lisääminen. Siinä mielessä tämä on,
niin kuin ed. Hoskonen sanoi, hyvä avaus. Millä tavalla
sitten tässä asiassa päästään
eteenpäin? Tietysti realistina täytyy sanoa, että eihän Suomen
energiahuoltoa millään puulla taikka muilla biopolttoainejutuilla
hoideta, mutta se on yksi tärkeä osa. Meillähän
on tavoitteena joku 10 prosentin osuus kokonaiskulutuksesta.
Merkittävää tässä on
tämä maaseudun elinvoimaisuuden ja monimuotoisuuden
kehittäminen ja lisääminen. Työllisyyskysymykset
ovat erittäin tärkeitä koko ketjulle,
elikkä se teettää ehkä töitä jopa
metsureille joissakin tapauksissa. Tällä sektorillahan
on aika valtava konekannan kehittely menossa, mikäli oikein
olen ymmärtänyt asiantuntijoita. Tuotteita alkaa
olla jo riittävästi, siinä mielessä se
on hyvä. Energiatuotannossa tilakohtaisesti tai talokohtaisesti, mutta
tuskin mihinkään laajempaan, tällä on merkitystä,
ja se on merkittävää, että tässä raha jää kotimaahan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen on tehnyt erinomaisen hyvän
ja kannatettavan lakialoitteen puuperäisen polttoaineen
arvonlisäveron alentamisesta 8 prosenttiin. Toivon, että tämä aloite
paitsi, että on synnyttänyt täällä vilkkaan
lähetekeskustelun, joka jatkuu, saa myös valiokunnassa
ansaitsemansa huomion osakseen. Olen itsekin aiemmin tehnyt vastaavan
suuntaisia lakialoitteita, jopa niin radikaalin, että oli
kyse arvonlisäveron poistamisesta tykkänään
kyseisiltä energialähteiltä, joita tämäkin
aloite käsittelee.
Näillä on energiataloudellista merkitystä myös
yhä enemmän. Enemmän käytetään
puuperäisiä polttoaineita lämmitykseen,
aivan kuten ed. Hoskonen viittasi. Läntinen naapurimme Ruotsi
on hyvä esimerkki siitä, kuinka käytetään muun
muassa pellettiä. Suomessa osataan pelletin tekeminen,
Suomessa osataan tehdä pelletin polttolaitteita, ja Suomessa
on myös pelletin kuljetukseen olemassa järjestelmät.
En voi olla tässäkään yhteydessä mainostamatta
kotipaikkaani Keuruun Haapamäkeä, jossa on tämä ketju
olemassa. Siellä valmistetaan pellettiä, on kuljetusyrittäjä ja
on tehdas, joka valmistaa pelletin polttolaitteita omakotitaloihin
ja suurempiinkin kiinteistöihin. (Ed. S. Lahtela: Missä on
yläraja?) — Yläraja ei vielä ole
tullut vastaan.
Raaka-aine pellettiin tulee höyläämöiltä.
Pelletin raaka-aine saattaa tietysti jatkossa muodostua ongelmaksi,
koska höyläämöiltä tätä sopivaa raaka-ainetta
ei välttämättä määräänsä enempää tule,
mutta silloin keksitään muut keinot tuottaa vastaavaa
raaka-ainetta.
Pelletti on vain yksi mutta erittäin käyttökelpoinen
biopolttoaineen muoto. Ihan yksinkertaisesti kiinteä puuhalko
on erinomainen, ja ihan halon käyttöä sellaisenaan
myös tulee edistää. Todellakin ongelma
on se, että kun halon polttaja on loppukäyttäjä,
hän ei voi mistään omakotitalokiinteistössään
poltetusta halosta vähentää maksamaansa
arvonlisäveroa. Näin ollen halon käyttö omakotitalojen
lämmityksessä on liian vähäistä.
Arvonlisäveron poistaminen yksinkertaisesti auttaisi puun
käyttöä. Se olisi kotimaisuutta, työllisyyttä,
hyvää metsien hoitoa, maisemien siistimistä.
Kaikki myönteiset asiat liittyvät tähän.
Ei pidä myöskään unohtaa,
että tämä olisi myös kauppataseen
kannalta hyvin myönteinen asia. Kun puuta poltettaisiin
yhä enemmän, se myös auttaisi kehittämään
parempia polttojärjestelmiä ja mielenkiinto puun
polttoon lisääntyisi. Toki on muitakin puun käytön
muotoja kuin tässä suoranainen kiinteä puu,
pilke, halot. On olemassa myös briketit, ja monia muitakin
muotoja voidaan edelleen kehittää. Toivoisin,
että keksinnöille, mielikuvitukselle, innovatiivisuudelle, löytyisi
sijaa.
Kokonaisuudessaan on kyse hyvin merkittävästä asiasta,
joten toivon, arvoisa puhemies, että tämä ed.
Hoskosen lakialoite voisi tulla mahdollisimman pian lainsäädäntöön
ainakin esiasteena siihen mennessä, kunnes arvonlisävero
poistettaisiin kyseisiltä energiamuodoilta kokonaan.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen on tehnyt lakialoitteen, jolla
energiakäyttöön tarkoitetulta puulta
tai puuainekselta alennettaisiin arvonlisäveroprosentti
22:sta 8 prosenttiin. On totta, että kaikin tavoin on pyrittävä edistämään
kotimaisten biopolttoaineiden käyttöä.
Täällä on keskustelussa käytetty
esimerkkinä Ruotsin edistyksellisyyttä. Itselleni
oli kuitenkin aika yllätys, kun on mielikuva Ruotsin erityisen
ekologisesta energiantuotannosta, että Ruotsissa ydinvoimalla
tuotetaan energiasta yli 40 prosenttia ja siellä on paljon
vesivoimaa. Ilmeisesti siellä on sitten varaa näistä syistä panostaa
myös maalämpöön ja biopolttoaineisiin.
Tämä ed. Hoskosen aloite on siinä tapauksessa
ihan hyvä ja kannatettava, että tämä arvonlisäveron
alentaminen menisi myös loppukäyttäjän, pienkäyttäjien,
lämmityspuun hintaan. Alentunut hinta voisi vaikuttaa käytön
määrään ja kannattavuuteen,
niin että siinä mielessä tämä on
aivan hyvä aloite.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Tämä olisi ehkä pidemmänkin
puheen paikka, mutta ehkä tässä nyt lyhyesti
keskityn kolmeen oleelliseen osaan.
Ed. Oinonen kiinnitti puheenvuorossaan huomiota siihen, että mökkiläinen,
omakotitalolämmittäjä, ei saa arvonlisäveroa
vähennettyä mistään. Tämä ed.
Hoskosen aloite on erinomainen sellaisenaan, että arvonlisäveromäärää laskettaisiin
8 prosenttiin, jolloin se tarkoittaisi sitä, että tämä vero
tulisi kannettua, hoidettua ja perittyä. Jos ajattelen
sitä takametsien metsätalouden harjoittajaa, jos
vaikka kuvittelisin itseni siihen paikkaan, niin nykymuodossaan
kun vero on 22 prosenttia, tuskin sitä kukaan tilittää,
maksaa, perii, jolloin yhteiskunta jää täysin
osattomaksi. Minulla ei ole tästä kokemusta, mutta
tämmöistä epäilen kuitenkin.
Siinä mielessä tämmöinen veronalennus
toisi hyvän ja tervehdyttävän vaikutuksen
tähän asiaan.
Sitten toinen asia, mikä on tähän
aiheeseen olemassa: Ed. Kauppila viittasi siihen, että sillä olisi
työllisyyttä edistävä merkitys.
Kyllä tämä energiapuun keruu, korjuu
ja hoito antaisi tänäkin päivänä niin
paljon töitä, että jos kaikki Suomessa
työtä vailla olevat komennettaisiin sinne, niin
niin vähän näitä lähtijöitä olisi,
että voitaisiin todeta, että yhdessä viikossa
putsautuisi koko työttömien määrä tästä yhteiskunnasta. Kertaheitolla
tulisi kansa sellaiseksi, että kukaan ei ole työtä vailla,
kun tarjottu työ ei kelpaa. Tämä olisi
juuri semmoista työtä, ja sitä osaa jokikinen
tehdä, ja se lähes kaikille soveltuu. Tunnen muutamia
liikuntavammaisia tai liikuntarajoitteisia, jos näin voisi
sanoa, heille ei ehkä, mutta kaikille muille kyllä.
Herra puhemies! Vielä se kolmas asia sellaisenaan:
tässä energiapuun poltossa, käytössä tulee olemaan
ongelma, kun tältä Euroopan unionilta, mikä kaiken
säätelee, on tulossa semmoinen pienhiukkasdirektiivi,
missä tulee kysymys siitä, osaako normaali mökkiläinen,
saunanlämmittäjä, sytyttää oikein
sen kasan päältäpäin, ettei
tule tätä direktiiviä rikottua, mutta
on sitten suurempien, laajempien puheitten aika, kun se asia tulee joskus
täällä eduskunnassa esille.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuon ed. Seppo Lahtelan esille nostaman pienhiukkasdirektiivin
tarkastajasta voin luvata, että jos EU:sta tulee kesämökilleni
EU-tarkastaja häiritsemään saunanlämmitystä,
niin esitän kyllä välittömästi
eriävän mielipiteeni. Tavan keksin ehkä silloin
paikan päällä.
Joka tapauksessa, arvoisa puhemies, silloin kun raaka-aine eli öljybarreli
eli -tynnyri maksaa maailmanmarkkinoilla 150 dollaria — nyt
lienemme tasolla 70, jos joku olisi sanonut viisi vuotta sitten,
että se maksaa 70 dollaria, niin olisi hurjana pidetty — mutta
joka tapauksessa, arvoisa puhemies, on aivan varma, että yli
100 dollarin menevillä hintalukemilla suomalaisen, kotimaisen
puun ja muun bioenergian houkuttelevuus lisääntyy
tuplasti nykyiseen verrattuna. Ja veikkaan, että sillä hetkellä tässä salissa
on asiaan paljon enemmän mielenkiintoa kuin juuri tällä hetkellä.
Mutta pitää muistaa, että bioenergiapuoleen kuuluvat
myös turve ja ruokohelpi. On aivan käsittämätöntä,
että eduskunta on ottanut valiokunnan kannanotossaan, tosin
arvanvedolla, sellaisen kannan, että turve ei ole uusiutuva
luonnonvara. On aivan käsittämätöntä,
että biologien esittämän vastaisesti
eduskunta väittää jotain sellaista, mikä ei
pidä paikkaansa. Tässä varmaan kohta
tehdään direktiivi, että lehmät
lentävät, vaikka ne eivät todennäköisesti
tee sitä kuin saduissa.
Joka tapauksessa arvonlisäveron alennus bioenergialle
olisi erittäin tärkeä, koska nämä toimittajat
yleensä ovat pientoimittajia, tyypillisesti maaseutuyrittäjiä,
jotka laskussaan esittävät vain raaka-aineen hinnan
plus arvonlisäveron. Laskussa näkee aina suoraan
arvonlisäveron, siellä ei ole näitä yleishallintokuluja,
joita esimerkiksi suurilla keskusliikkeillä on. Tämän
takia arvonlisäveroale koituu välittömästi
kuluttajan hyödyksi.
Mitä tulee sitten hinta-aleen vielä, niin
kun kuluttaja ottaa itse raaka-aineen toimittajalta, se on todella
paikallista kauppaa. Ja suuressa Suomessa, yli tuhat kilometriä pitkässä maassa eri
ilmastovyöhykkeillä, hyöty jää paikallisesti ihmisten käytettäväksi ja tukee paikallistaloutta.
Toivoisin, että siitä puhuttaisiin tulevaisuudessakin
enemmän ja lakialoitteet päätyisivät
onnelliseen ratkaisuun eli tulisivat käytäntöön, voimassa
olevaksi lainsäädännöksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten aikaisemmin jo totesin, korostan vielä,
että pienimuotoista ja vähän suurempaakin
uutta tuotantoa ja tuotekehitystä uudet energiat varmaan vielä luovat
ja kehityttävät meillä. Mahdollisuuksia
meillä kekseliäillä suomalaisilla on.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä osa-aikatyötähän
ja pätkätöitä on kovasti valitettu
täällä eduskunnassa, mutta itse asiassa Suomen
historiahan on täynnä pätkätöitä.
Minunkin kotikylälläni aikoinaan miehet olivat
pelloilla kesät ja metsissä savotoissa talvet.
Tässä ed. Hoskosen aloitteessahan on kysymys juuri siitä,
että saataisiin sivuelinkeinoa maatalouden ihmisille ja
maaseudun ihmisille. Se täytyy sanoa, ed. Hoskonen, että kyllä siinä teidän
rajanne takana yksi maa hyötyy aika paljon näistä kalliista öljytynnyreistä.
Kyllä siellä Ilomantsinkin tantereella on taisteltu
ja hopealle jäätiin. Nyt menee kultaa sinne toiselle
puolelle rajaa. (Ed. S. Lahtela: Ilomantsissa oli motti!) — Niin,
motitettiin. — Mutta joka tapauksessa täytyy sanoa,
että maaseudulle tämä energiapuun ja
puuenergian tuotanto on merkittävä tulolähde
tulevaisuudessa, ja on erittäin kannatettava tämä arvonlisäveron
muuttaminen tältä osin, että se kohdistuu
sinne tuotannon alkupäähän nimenomaan.
Puu on kotimainen polttoaine, ja tätä ehdotusta
on minun mielestäni meidän laajemminkin kannatettava.
Olen itsekin tänne nimeni kirjoittanut kannattajaksi tälle
ehdotukselle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskosen hyvä aloite on synnyttänyt
hyvän keskustelun, jossa on näköaloja
vielä laajennettava tästäkin, mihinkä tämä keskustelu
on tässä vaiheessa yltänyt.
Todellakin kotimainen puu on tärkeä asia energianlähteenä.
Menneitten vuosikymmenten aikana puulla lämmitettiin talot,
puulla kulkivat myös höyryveturit, puu oli energian
tärkein lähde, jos mennään aikoihin
vaikkapa maailmansotien välillä. Tänä aikana
puu on myös merkittävä mahdollisuus energiapolitiikassa.
Näen hyvin tärkeäksi myös huoltovarmuuden.
Tänä iltana eduskunnassa käsittelin
huoltovarmuutta erään toisen asian yhteydessä,
mutta näen hyvin tärkeäksi sen, että kansalaisia
innostetaan siihen, että kiinteistöihin rakennetaan
tulisijat. Se on huoltovarmuuden kannalta perusasia. Jos maassa
tulee sähkökatkos, joka voi tulla mistä tahansa
syystä, emme ole sähkössä omavaraisia, jos
on oikein pakkasaika ja kulutukset huipussaan. Tuon sähkökatkoksen
aikana on ensiarvoisen tärkeää, että meillä on
tulisijoja, joilla voidaan lämmittää asuntoja,
valmistaa ruokaa. Nämä kaikki ovat sellaisia huoltovarmuuden
perusasioita, joita tarvitaan.
Muutama vuosi sitten, kun oli marraskuussa lumimyrskyt, tykkylumet,
ja nämä katkaisivat sähkölinjoja,
niin kyllä silloin niissä asunnoissa, joissa ei
ollut käytettävissä muuta kuin pelkkä sähkölämmitys,
sähköllä tehtävä ruuan
valmistus, koettiin todella ahdinkoa. Sen vuoksi olisi hyvin tärkeää edesauttaa
sitä, että meillä on tulisijoja lämmitykseen
ja ruuan valmistukseen mahdollisimman paljon, ja silloin, jos on
saatavissa edullista puuenergiaa, niin tämä on
kannustamassa siihen. Pidän tätä siinä suhteessa
erittäin varteenotettavana ja hyvänä näkökohtana.
Sitten näkisin, että puun myyjinä loppukäyttäjälle
on hyvin erilaisessa elämäntilanteessa olevia
myyjiä. Joillekin ovat turhaa byrokratiaa kaikki tämän
arvonlisäveron perimiset ja tilittämiset. Jos
ajatellaan iäkkäämpää eläkeläistä,
joka ei ole tämmöisiin byrokratioihin tottunut
mutta joka kuitenkin on jaksanut siinä halkoja hakata, niin
kyllä on melkoista byrokratiaa sitten etsiä ne keinot,
millä arvonlisäveroa pidätetään
ja maksetaan ja tilitetään. Kaikkein paras tilanne
olisi se, että voitaisiin tämän kaltaisesta
puuenergiasta arvonlisäveron osalta päästä arvonlisäverovapauteen.
Täytyy muistaa, että se puu, jota tässä myydään,
on ollut jo verotettua metsän pinta-alaverojärjestelmän
aikana elikkä tästä puusta on maksettu
jo kertaalleen vero. Arvonlisäverohan tässä liittyy
siihen, että se puu tulee jalostetuksi, jos on polttorangasta
kyse, katkotuksi ja karsituksi, jos on halosta kyse, niin sitten
vielä on kyse lisäkatkonnasta ja -halkaisemisista
jne.
Mutta näkisin, että tämän
kaltaista tervettä pientä yrittämistä tulisi
voida edistää ja tätä kautta
päästä täyteen arvonlisäverovapauteen.
Tämä kysymys on todella tärkeä,
ja ihan ollaan perusasioitten äärellä.
Se nähdään silloin, jos on pakkaset ja
sähköt eivät toimi.
Keskustelu päättyy.